AUDIO-KULTÚRA 0 ÓRA 0 PERC 0 MÁSODPERC |
Az
első magyar
hifi-magazint
tartja
kezében
az
olvasó
A zene persze mindenkié, de tegye szívére a kezét az Olvasó, és
valljon: mikor volt utoljára koncerten? akár beat-koncerten? Mert a
Zene ma már mindenki számára egyre inkább csak Gépzene. Így jutottunk
el a demokratizmusnak egy sosem álmodott magas fokára, amelyen
bármiféle zene bárki számára bármikor hozzáférhető.
Éppen csak a lényeg ment veszendőbe: az akusztikus élmény.
Mindenki (még a zsebrádió csiripelésében, még a Wurlitzer bummogásában
is) ezt az elveszett élményt vadássza - csak éppen kevésbé tudatosan,
kevésbé intenzíven és lényegesen kevesebb sikerrel, mint a
hifi-rajongók.
Hifi, hifibb, leghifibb
A szó -az angol High Fidelity rövidítése- nálunk is meghonosodott.
Azt jelenti: élethű hangvisszaadás. A mérnökök nem szeretik ezt a
túlontúl is elkoptatott kifejezést, hiszen egy lemezjátszó, egy magnó,
egy hangszóró önmagában véve nem lehet hifi, legfeljebb hifibb egy
másiknál. Leghifibb pedig nyilván nem létezik: az élő zene varázsa
reprodukálhatatlan. Ámde megközelíteni, éreztetni, illúziókkal pótolni
igenis lehet a muzsika eredeti hangulatát. Ez tehát a hifi: technikai
médium, de elválaszthatatlan a zenei kultúrától. Számos eleme
hazánkban is fellelhető: már országszerte megkedvelték a
sztereofóniát, szívesen vásárolják a hangdobozokat, százezren
vadásznak zenére magnóval. Hanglemezeinket pedig a határokon messze
túl is ismerik. Ezeken a pilléreken épülhetne fel az az
audio-kultúra, amelynek fórumát most kívánjuk megteremteni.
A Technika hatalma
A hifi a technika ajándéka. Mire az eliramlott szimfónia vagy
popkoncert újra megrezegtetheti a levegőt (meg a ház falait),
tranzisztorok és elektroncsövek, kondenzátorok és ellenállások,
mágnesek és tekercsek adják kézről-kézre az elektronokat. Minden
megmérhető, kimutatható, műszaki nyelvre fordítható.
"A zene pedig nem Lelkesedés és Szenvedély, hanem Kvartszextakkord
vagy Bővített Szeptim" - mondja a zenész.
"A hifi pedig nem Dejóabasszus és Hűmicsodatérhatás, hanem
Oszcilloszkóp és Frekvenciaanalizátor" - mondja a mérnök.
A Technika korlátai
És mégis, néha az a lemezjátszó szól szebben, amelyik kétszerte
jobban nyávog, avagy az az erősítő, amelyik sokszorta többet torzít a
másiknál. A hangminőség tehát mégsem irható le a technika nyelvén?
A válasz: igen is, meg nem is. Ha a feladatot a sánta ördögre
bízzuk, az ő műszerei bizonyára mindent kimutatnak. Sajnos, a
gyakorlatban mindíg él a gyanú, hogy nem kellene-e még valamit
megmérni. (Ez nem mentegetődzés: a Hifi Magazin műszerekkel is ki fog
tenni magáért, hála a Magyar Elektrotechnikai Ellenőrző Intézet
támogatásának.) Még sajnálatosabb, hogy az erősítők, lemezjátszók,
hangszórók nem jellemezhetők néhány egyszerű adattal, mint ha
romantikus drámák főszereplői volnának. Kitartva hasonlatunk mellett,
ha Kunigunda szebb, okosabb, ügyesebb és jellemesebb, tehát minden
tekintetben kívánatosabb Rozamundánál, akkor nyilván ő az ideális
hősnő. Csakhogy mi van akkor, ha Kunigunda csinos, de kétbalkezes,
Rozamunda pedig talán szexisebb, de nem tolakodott, amikor az észt
osztogatták... Olvasóink tetszésük szerint bonyolíthatják a képletet.
(Egy kis kitérő)
Mint Olvasóink már észrevehették, szívesen folyamodunk
hasonlatokhoz, hogy megvilágítsunk egy-egy műszaki motívumot. Ezt a
praktikát tudatosan űzzük. Jelmondatunk:
A Mi Hasonlataink Sohasem Sántítanak!
Nagyon reméljük, hogy Olvasóinknak egy kulcsot adhatunk a hifi
elvarázsolt kastélyához. Sétáljanak bátran a technika csodalényei
között, ne zavartassák magukat a babonák huhogásától, a reklám
kísértetsikolyaitól, és ha elidőznek egy-egy esztétikai remekműnél,
tudjanak betekinteni a díszletek mögé is.
Persze, a hifi mégiscsak műszaki nyelven beszél, a nyelvtanulás
pedig fárasztó. Dehát mindenért meg kell dolgozni, még a zenei
élményért is. ("Avagy Bach Sebestyént talán ingyen adják?" - írja Füst
Milán. A Hifi Magazin első száma: ugrás a mélyvízbe - de azért jó
olvasmány lesz annak is, aki most kíván megismerkedni az
elektroakusztikának legalább a konyhanyelvével.
Normák, garancia nélkül
A szabványokra ezekután nem érdemes túl sok szót vesztegetni.
Például mit garantál a nyugatnémet DIN 45500, a sokat emlegetett Hifi
Norma? Nos, ha valamely készüléken rajta van a "kutyajegy", ez
körülbelül annyit jelent, hogy a vendégünk tud legalábbis köszönni. De
hogy énekelni is hajlandó-e? és ha igen, megkímél-e bennünket a csúnya
gikszerektől? -erre még a spanyol etikett sem nyújt garanciát.
Arra azért kétségtelenül jó a DIN szabvány, hogy kijelölje azokat
a készülékeket, amelyek egyáltalán figyelmet érdemelnek, minthogy
megfelelnek a korszerűség minimálkövetelményeinek.
Meghallgatni - az se rossz
Miután a műszaki adatokból nem feltétlenül dönthető el, hogy két
készülék közül melyik a jobb, marad a Kolombusz tojása: meg kell
hallgatni őket - csakhogy korrekt körülmények között. Az ilyen
próbákat iszonyúan nehéz megszervezni (és meglehetősen fárasztó
végigülni!), ezért a szubjektív összehasonlításnak sok az ellenzője.
Részben joggal, arra hivatkoznak, hogy mindenkinek más az ízlése; hogy
minden szoba akusztikája más hangszórónak kedvez; hogy másképp
hallanak a komoly- és megint másképp a könnyűzene kedvelői; hogy
eltérően ítél a hangmérnök és a kívülálló, a zenész és a nem-zenész.
Egy hangmérnöktől egyszer megkérdeztük, illetékesnek tartja-e
mondjuk egy karmester ítéletét arra nézve, hogy két hangszóró közül
melyik szól természetesebben. "Nem - mondta diadalmasan -, mert a
karmester általában más pozícióból hallja a zenét, mint a közönség."
Ez az érvelés kitűnően demonstrálja, micsoda csúcsteljesítményre képes
az emberi elme, ha valamit eleve nem akar elfogadni.
Bármilyen nehéz is objektíven végezni a szubjektív próbákat, ez az
egyetlen módja annak, hogy ellenőrizhessük: mit érnek a műszaki
adatok? például megérik-e azt a tízezer forintot, amivel az egyik
rádió drágább a másiknál. Erre igyekszünk hát felkészülni, mert ebben
látjuk a Hifi Magazin legértékesebb szolgáltatását.
Aranyfül, ezüstfül, bádogfül
Gyakran hallani, hogy a hifi-rajongók, ezek az aranyfülű gyerekek
(van rájuk drasztikusabb kifejezés is) olyan árnyalatokra vadásznak,
amelyeket a normális emberi fül nem is igen hall meg. Ajánljuk
Olvasóinknak az alábbi gondolatkísérletet.
Tegyük Edison fonográfját a Lánchíd pesti hídfőjénél mondjuk a bal
oldali oroszlán elé. Tegyünk mellé -észak-keleti irányban- egy
valamivel későbbi típust. Majd egy még újabbat. Aztán még egyet. A
Gresham-ház környékén áttérhetünk a lemezjátszókra. Mire kiérünk a
Kacsóh Pongrác úti lakótelepre, ahol ünnepélyesen lezárhatjuk a sort a
mai legmodernebb készülékek egyikével, összesen 16 723 (más számítások
szerint 16 724) lemezjátszót hagytunk el. Mindegyik éppen csak egy
árnyalattal jobb az előzőnél. De aki a két szélsőt nem tudja
megkülönböztetni egymástól, fülorvos azon már nem segít.
Egyébként mi nem is hiszünk sem aranyfülekben, sem pléhfülekben,
legfeljebb némi tréningben. Két-két lemezjátszó, erősítő, magnó hangja
többnyire nagyonis eltérő. És a hangszórók... néha könnyebb
összetéveszteni két karmestert, mint két hangszórót.
Mert a hifi nem csupán azt jelenti, hogy a magas és a mély hangok
aránya megfelelő és a zenét nem fedi sok zaj. Hanem azt is, hogy ahol
tucatnyi hangszer szól, ott annyit halljunk és ne csak nyolcat. És az
oboát az angolkürttől is meg lehessen különböztetni, ne csak a
klarinéttól. És ne cseréljük össze a brácsát a hegedűvel. (Bár egy
zeneakadémista ismerősünk szerint a kettő között csak annyi a
különbség, hogy a brácsa "tovább ég".)
A popzenében -és végtére is, ez a népszerűbb- csaknem ugyanilyen
sok múlik az elektroakusztikai eszközökön. Ami pedig a
dzsesszrajongókat illeti, némelyikük szerint a hifi-berendezésnek az
az igazi próbája, hogy kihalljuk-e: eléggé illuminált állapotban van-e
már a zongorista.
Világpiac, de melyik?
A hifi -az autó és a fotó/film után- a harmadik legnagyobb üzlet a
világon. Ezernyi cég minden évben tömérdek készüléket dob piacra. A
felirat - "hifi", vagy éppenséggel: "studio". A magnókon tucatnyi gomb
és műszer. A lemezjátszók valósággal érzéki vágyat keltenek. A rádiók
előlapjánál már csak az adatlapjuk csillogóbb. Reklámjuk: lehengerlő.
Átlagos hangminőségük: figyelemre méltó. Jónéhányat nálunk is
ismernek, főleg nyugatnémeteket és japánokat.
Kissé félrehúzódva a bolytól, de gyakran nem kevésbé agresszíven
hirdet a néhány száz speciálcég. Nevüket idehaza egyáltalán nem
ismerik. (Tessék próbát tenni: ARC, Beveridge, Breuer Dynamics,
Cotter, Dahlquist, DB Systems, Dayton-Wright, Denon, Electrocompaniet,
Fidelity Researc, Futterman, GAS, Grace, Grado, Hegeman, Infinity,
Janis, KEF, Koss, Linn, Luxman, Mark Levinson, Magnepan, Michaelson
and Austin, Naim, Ohm, Paragon, Pyramid, Precision Fidelity, Quad,
Rappaport, Stax.) Áraik: a csillagos égen. A hangminőség? Nos,
többnyire tényleg ezek bocsátják ki a legjobb készülékeket, de gyakran
még az ő vevőik is kénytelenek belátni, hogy a magas ár sem garantál
semmit. Különösen, hogy a kommersz cégek -üzleti taktikából- maguk is
piacra dobnak megfizethetetlen árú berendezéseket.
Örvendetes viszont, hogy időnként egy-egy viszonylag olcsó
készülékről váratlanul kiderül, hogy isten tudja miért, de
nagyon-nagyon megközelíti a legjobbakat. És ez az, amire érdemes
odafigyelni.
Magyar piac 1979-ben...
Amikor azt latolgattuk, hány olvasóra számíthatunk, először is
arra voltunk kíváncsiak, hogy hány hifi-lemezjátszó van az országban.
(Már megint az az ominózus DIN-szabvány!) Ezekből a magnetikus
hangszedővel ellátott, ötezer forintosnál drágább készülékekből 1975
óta csaknem 40 ezret hozott be az ELEKTROIMPEX külkereskedelmi
vállalat. Becslésünk szerint magánúton is bekerült vagy 20 ezer darab.
Ha kissé megalkuszunk, és lejjebb húzzuk meg a vonalat, legalább
100-120 ezer olyan berendezés lehet hazánkban, amelyre többé-kevésbé
illik ez a semmitmondó szó: korszerű.
Hangszóródobozt három gyárunk is készít, nem is rosszakat,
ráadásul viszonylag olcsón. (Azért olcsón, mert a vevők kezdetben
sohasem hiszik el, hogy jó hangszórót csinálni legalább olyan nehéz,
mint jó magnót!) Egyébként a magyar hangdobozok 1978-ban több mint 1
millió dollárt hoztak az ELEKTROMODUL külkereskedelmi vállalatnak - és
ez még csak a kezdet.
Lényegesen rosszabb a helyzet az erősítőberendezésekkel. Általában
-kompromisszum!- rádió-erősítő kombinációkat láthatunk, különálló
erősítőt alig; szeparált elő- és végerősítő, illetve rádióegység
(tuner) nincs is a boltokban. A mulasztás eddig még menthető, ha
mással nem, hát azzal, hogy a tranzisztortechnika csak most kezd
kilábalni gyermekbetegségeiből, és miért mi fizessük a tanulópénzt.
De most már nagy szükség volna nívós hazai elektronikákra! Kár lenne
ezekre dollárt pazarolni (nem is igen van erre a célra.) A
kereskedelmi vállalatok inkább olyan cikkekre tartogathatnák kemény
devizájukat, amilyenek idehaza nem készülnek: magnóra, hangszedőfejre,
lemezjátszóra. (Sajátos helyzet: a magyar ipar különleges minőségű
magnót és lemezjátszót gyárt stúdiócélokra, a hifi területről viszont
teljességgel visszavonult.)
Az a legjobb berendezés, amelyet ma a hazai boltokban
összeállíthatunk, átlagos hifi-középkategóriának tekinthető.
...és az érintkezési felületek
Annak ellenére, hogy lemaradásunk tekintélyes, van néhány bíztató
jel: piacunk itt-ott érintkezik a világpiaccal. Például Angliában,
ha valaki megírja a hifi-magazinoknak hogy pénze nemigen van, de azért
mégis valami elfogadható hangszórót szeretne következetesen ezt a
választ kapja: "ott a Videoton Minimax II., vedd azt!" Amit az
audio-kultúra egyik fellegvárában elfogadnak minimumnak, azt mi is
jóváhagyhatjuk. És a Minimaxnál persze klasszissal jobb hangszóró is
készült már Magyarországon. Az egyik -sajnos, már kifutott- típus 1600
forintért jobb hangot produkált, mint számos, 5000 forintért
megszerezhető nyugati doboz.
A lemezjátszók közül 6-8 importált modell kétségtelenül hifinek
minősíthető; hogy mennyire hifinek, máris vizsgáljuk. Ami viszont
audio-kultúránk Akhillész-sarkát, az elektronikákat illeti, egyelőre
csak arra törekedhetünk, hogy tisztábban lássunk. És bár most még nem
tudunk rámutatni a kirakatban szinte egyetlen igazán jó modellre sem,
tanulságos lesz elolvasni riportunkat, amelyben összehasonlítunk egy
extraklasszisnak tűnő nyugati elektronikát egy 15 éves, öreg,
elektroncsöves magyar stúdióerősítővel.
Információ és pénz
A hifi drága hobbi. Ezért minden technikai magyarázat, minden
képes vagy képtelen ismertetőanyag a zsebek és a takarékbetétkönyvek
mélyére hatol. Ismeretterjesztő folyóiratainkban eddig elkerülte a
figyelmünket minden olyan, hifiről szóló cikk, amely ne terhelte volna
meg tucatnyi tévedéssel, babonával az olvasó fejét. Még az elvétve
megjelenő szakkönyvek sem százszázalékosak; még is vagyunk akadva,
amikor ajánlott olvasmányt szeretnénk adni olvasóink kezébe. A legjobb
lesz, ha mindent elölről kezdünk.
A fejedelmi többes természetesen nem a Hifi Magazin szerkesztőire
vonatkozik. Univerzális szaktekintélyt, sajnos, nem állíthatunk a
hátunk mögé -az ilyet Nyugaton is lámpással kell keresni!- de egy-egy
területen számíthatunk néhány igazán felkészült konstruktőr,
hangmérnök, kutató szellemi támogatására. A Hifi Magazin amúgysem
katekizmus, hanem fórum, amelyen bárki hallathatja a véleményét és
ellenvéleményét. Örömmel fogadjuk a vitapartnereket. Mi is gyakran
vitatkozunk majd. Nagyon szeretünk vitatkozni.
Némi iparpolitika
Tulajdonképpen eddig mindenkit sikerült megnyerni ügyünknek,
egyetlen iparvállalatot leszámítva. A visszautasítás okát abban
látjuk, hogy az ipar nagyon is jól érzi: felelősség terheli a magyar
szórakoztató-elektronikai kultúra mai színvonaláért. Ez nemcsak a
-jelenleg- egy-kétszázezer hifi-hívőt érinti, hanem a teljes
vevőközönséget, tehát azokat is, akik esetleg hiába keresnek a
boltokban egy olcsó rádiót. "Majd a külkereskedelem behozza!" Honnan?
Miből?
Az ipar elsődleges feladata az, hogy gazdaságosan termeljen, és
amit előállít, azt bárhol jól el lehessen adni. Tévednek azonban, akik
azt hiszik, hogy ezen felül már semmivel nem tartoznak azokért a
milliárdokért és azért a szellemi tőkéért, amelyet a társadalom
időközben a kezükbe adott. (A hifi nálunk már csak melléküzemága nagy
professzionális híradástechnikai vállalatoknak!) A legkevesebb, amit
elvárhatunk, hogy a lehetőségek határain belül, minimális kockázattal,
de legalább megkíséreljenek prosperálni a hifiszakmában is. Ha
elsorvasztják az audio-vonalat, amelynek egyébkent üzleti távlatai is
lennének, néhány év múlva súlyos szemrehányást tehetnek maguknak.
Viszont a magyar hifi-rajongó sem képzelheti, hogy potom pénzért a
szuperkészülékek választékát terítik elébe. Az agyonreklámozott
hifi-világpiac fényes, de iszonyúan irracionális; a mi piacunk -ha
megteremtik- csakis racionális lehet. Más szóval: tudnunk kell, mihez
ragaszkodjunk és miről mondjunk le, mit érdemes megfizetni és mit nem.
Ezt ma még sem a vevő, sem a kereskedő, sem a gyár nem tudja. És ez
az, amiben mi tanácsot próbálunk adni, annak, aki hozzánk fordul.
Gyárnak és kereskedőnek ettől még nem lesz több forintja, sem több
dollárja, de amije van, talán okosabban használhatja fel, ha közös
platformra hozzuk a vevőközönséggel. A vevőnek kényszerűen együtt kell
sírnia-nevetnie az eladóval; nos, a nevetésre eddig nem sok oka
volt... talán majd ezután.
Zárszó és ajánlás
Végül is a magyar zenekedvelők döntik el, szükségük van-e
ismeretekre a hifi igazi világpiacáról, a technika
csúcsteljesítményeiről, a hazai rejtett forrásokról; szükségük van-e
tájékoztatásra bármiféle, hifivel kapcsolatos ügyben, ideszámítva akár
a studiótechnikát és a lakásakusztikát is; szükségük van-e egy
hifi-vevőszolgálatra vagy legalábbis megbízható tanácsokra. Következő,
decemberi kiadásunkig ez már kiderül.
*
Címképünk:
Thorens TD 126 MK III. lemezjátszó
Sanyo FMT 450 K tuner
Revox B 77 magnó
Sanyo DCC 3001 előerősítő
Marantz Model 250 M végfok
JBL 4333 hangdobozok
A Hifi Magazin köszönetet mond a mérésre, meghallgatásra, fotózásra
kölcsönkapott készülékekért:
Binder Gusztávnak a Shure V 15/III-ért,
az ELEKTROMODUL-nak az Ortofon FF 15E/II. hangszedőkért,
Geri Lászlónak az Akai 4000 DS magnóért,
Horváth Csabának az Ortofon MC 20-ért,
a Magyar Elektrotechnikai Ellenőrző Intézetnek - a méréseken kívül- a
Marantz Model 250 M végfokért, a Nakamichi és Uher magnókért és a
Tannoy Arden hangszórókért,
Prohászka Bélának az EA 057 végfokokért,
a RAVILL-nak az Akai GX 4000 D magnóért,
a RAMOVILL-nak a Sanyo DCC 3001 előerősítőért,
Székely Róbertnek a Bose hangszórókért,
lemezjátszó-tesztünkhöz a RAVILL-nak az Akai, Sanyo, Sony és Tesla,
a RAMOVILL-nak a Lenco L 830 DD,
Kosárszky Andrásnak, Kosárszky Lászlónak, dr. Molnár Attilának, a
Magyar Hanglemezgyártó Vállalatnak és a Szinház- és Filmművészeti
Főiskolának pedig a régebbi lemezjátszókért,
s végül, de mindenekelőtt Petike Lajosnak a Sonus-Radford-Spendor
vonalért, lakása felfordításáért, számos teszt levezetéséért és
számtalan csésze kávéért.