Sztárfotónk: Marantz 4400 Receiver



    MARANTZ 4400


        Marantz... Legendás név az audio-szakmában. Igaz, a cég alapítója,
    az  amerikai  S.  Marantz  már  réges-régen másutt tevékenykedik, most
    éppen   a   különleges   Dahlquist-hangszórókhoz   van   valami  köze.
    Híres-nevezetes   elektroncsöves   elő-   és   végerősítői   már  csak
    imitt-amott  bukkannak  fel  a  múlt homályából, az apróhirdetésekben.
    Vállalatát felvásárolta a Sony-csoporthoz tartozó Superscope, gondosan
    megtartva   persze  a  régi  cégtáblát.  A  japanizálódott  Marantzról
    audio-körökben   azt   tartják,  hogy  aprópénzre  váltja  a  nagypapa
    hagyatékát.  Kétségtelen,  hogy  ma  már  gyanúsan  széles választékot
    kínál.  Nem csoda, hogy néhány évvel ezelőtt, még a nagy kvadrofón láz
    idején  a  Marantz  sem  akart  lemaradni a versenyben, s piacra hozta
    minden idők legdrágább és legbonyolultabb kvadrofón receiverét.
        Rádióvevő   a   középhullámra...  sztereo  rádió  az  URH-sávra...
    műszerek  helyett  oszcilloszkóp...  négy  önálló  Dolby  zajcsökkentő
    egység...  "Vari-matrix"  elektronika, álkvadrofónná keverni a sztereo
    jelet...  SQ-dekóder... négy csatornányi előerősítő... négy végerősítő
    fokozat, amely - ha kell - két valóban nagy teljesítményű végerősítővé
    kapcsolható.   Aki  ennél  több  főegységet  tud  összehozni  egyetlen
    dobozba,  az  bizonyosan  csal.  Annak  ellenére,  hogy  (még  sokszor
    megismételjük!)  az összeépített készülékek általában gyengébbek, 4800
    nyugatnémet márkáért azért mindig nyújtanak valamit.
        Hogy  mennyit?  Interpretálás  dolga.  Azok  az  olvasóink, akik a
    technikai  részletekben is eligazodnak, nyilván érdeklődéssel nézik át
    mérési  táblázatunkat.  Akiknek  viszont  mindez  ma  még japánul van,
    kérjük  olvassák el összehasonlító tesztünket ("Szeánsz"), amely - úgy
    hisszük - mindnyájunknak komoly tanulságokkal szolgál.


                                      *


    A készülék műszaki leírása

    Rádiórész


        A  középhullámú rádióvevő (AM) az  530-1600kHz-es sávban dolgozik,
    mint  három forgókondenzátorral hangolt, egyetlen integrált áramkörrel
    megépített,   ferrit-antennával  ellátott  egység.  Az  URH-vevő  (FM,
    FCC-sáv,  88-108MHz)   külön   műszaki  érdekesség:  két  FET-tel, egy
    tranzisztorral  készült  keverőegységét  ötszörös  forgókondenzátorral
    hangolják.  75  ohmos asszimetrikus és 300 ohmos szimmetrikus antennát
    fogad.  A  10,7MHz-es  középfrekvenciás  fokozatban  8 keramikus szűrő
    van,  ezeket  tranzisztorok   hajtják  meg.  Sávszélesség:  200kHz.  A
    sztereo  dekóder  egyetlen integráló áramkör, de 17 tranzisztor és FET
    szolgálja  a  pilot  (hordozó) kiszűrését, az automatikus mono-sztereo
    átkapcsolást   és   hangoláskor  az  állomásközi  zaj  "csendesítését"
    (muting):  ilyenkor  csak a nagyobb térerejű adók jelentkeznek. Hogy a
    rádió   mekkora   bemeneti   jelre  szólaljon  meg  egyáltalán,  avagy
    éppenséggel sztereóban - mindez tetszés szerint beállítható.


    Előerősítő

        Mint  az  egész hangfrekvenciás rész, ez is szilíciumtranzisztoros
    felépítésű.    A    magnetikus   hangszedőt   sztereo,   csatornánként
    háromtranzisztoros   fono-előerősítő   fogadja.   Ezután  azonban  már
    kvadrofón,   azaz   négy   azonos   csatornát  tartalmazó  erősítőrész
    következik,  önálló bemenetekkel. A készülék egy sztereo hangszedőt és
    két  sztereo  -  vagy  akár  kvadro - magnót is fogadhat, nem számítva
    csatornánként  egy  kiegészítő  (auxiliary)  bemenetet. A Marantz 4400
    három  hangszínszabályozóval  bír:  nemcsak  a  magas  és a mély, de a
    középső    frekvenciasávba   is   "belenyúlhat".   Sztereo  üzemmódban
    külön-külön  szabályozható a bal és a jobb csatorna, kvadrofón üzemben
    pedig  az elülső  és  a  hátulsó  csatornák hangszíne. A magasszűrő, a
    mélyszűrő    és    a    fiziológiai    hangerőszabályzó   nyomógombbal
    kapcsolható, ezek valamennyi csatornán érvényesítik hatásukat.
        (Elgondolkodtató,    hogy    léteznek   hasonlóképpen   méregdrága
    készülékek,  amelyek  pusztán  csak előerősítők, a amelyekbe tudatosan
    nem   építenek   semmiféle  hangszínkorrekciót!)  Balansz-szabályzóból
    persze  itt három is van, mint a négycsatornás készülékeken általában.
    Ehhez  a  fokozathoz csatlakoztatható a távszabályzó is, amely - kábel
    útján  a  hangerőt,  a  fiziológiai  hangerőt  és  a  balanszrendszert
    vezérli.
        És  most  egy nagyon szellemes módszerre hívjuk fel olvasóink és a
    magyar   gyárak   -  figyelmét.  Az  amerikai  és  japán  gyakorlatnak
    megfelelően  nem  a készüléken belül van összekötve a meghajtóerősítők
    kimenete  a  végerősítők bemenetével. A Marantz hátoldalán rövidrezáró
    dugók  sorakoznak  ("pre  out  -  main  in").  Ha ezeket eltávolítjuk,
    szeparált  elő- és végerősítőkhöz jutunk, amelyeket idegen erősítőkkel
    szabadon   kombinálhatunk,  akár  össze  is  hasonlíthatunk.  (Meg  is
    tettük.)


    Végerősítő

        A teljesítményerősítők csatornánként 14 tranzisztort tartalmaznak,
    kivezérlésükhöz   körülbelül  1V szükséges.  Tápfeszültségük ±41V, ezt
    két     20000    mikrofarados    elektrolit   kondenzátor   szűri.   A
    kimenőteljesítmény  a  prospektus  szerint 8 ohmos terhelésen 50 watt,
    úgy,  hogy  a  harmonikus  torzítás  0,15% alatt marad, végig a teljes
    hallható   sávban.   Sztereo   üzemmódban   két-két  végerősítő  hídba
    kapcsolódik, s ekkor a kimenőteljesítmény azonos feltételekkel - 2x125
    wattra  nő.  Természetesen minden csatornát külön elektronika védelmez
    túlterhelés  vagy  külső  rövidzár  ellen.  További  egy-egy áramkör a
    hangszórókat    védi   azonnal   lekapcsolja   őket,   ha   túl   nagy
    egyenfeszültség  jelenik  meg  az  erősítők  kimenetén.  A készülékhez
    egyébként   2x4   hangszóró,  azaz  két  komplett  kvadrofón  rendszer
    csatlakozhat, valamint egy fejhallgató is.


    Különleges szolgáltatások


        Eddig  jórészt  a  szokásos  funkciókról  volt szó, most lássuk az
    extrákat.  Egyiket-másikat más receivereken is láttuk már; valamennyit
    együtt csak a Marantz 4400-on.

    Dolby-B:

        Ez az elektronika, mint  ismeretes,  azáltal  csökkenti  a  magnók
    zaját, hogy felvétel előtt módosítja, lejátszáskor pedig helyreállítja
    az eredeti programot. Mivel a Marantzban összesen 4 ilyen  elektronika
    van, sztereo üzemmódban két-két Dolby-egység jut  egy-egy  csatornára.
    Így ha a magnón külön  felvevő  és  külön  lejátszófej  van,  felvétel
    közben dolbyzva is visszajátszhatjuk  a  műsort.  A  Dolby-rendszerhez
    400Hz-es  szintbeállító  generátor,  a  kivezérlés  ellenőrzésére  egy
    kisméretű  műszer  és  két-két  szintállító  potenciométer  járul.  Az
    USÁ-ban  mellesleg  elterjedőben  vannak  a  dolbyzott  URH-adások;  a
    4400-as ezeket is megfelelően képes fogni.

    Oszcilloszkóp:

    

        Az  igazi műszerekhez képest ez itt persze csak játékszer, de több
    célra  is  használható. Rádióvételnél az állomásrahangolás pontosságát
    és  az antennajel nagyságát jelzi. URH-adás alkalmával segít megítélni
    magának  az  adónak  a  kivezérlését,  s  kimutatja,  hogy  vajon  jól
    illeszkedik-e  a  készülék bemenetéhez az antenna és az antennavezeték
    ("állóhullám-arány").    Felvilágosítást   ad   a   sztereo,   illetve
    kvadro-program  egyik  jellemzőjéről:  a  csatornák közötti szeparáció
    mértékéről.  A  készülék  hátoldalán beállítható a fényerő, valamint a
    fókusz és a fénysugár helyzete.

    Kvadro elektronikák:

        A készülék tervezésekor már nyilvánvaló volt: nemhogy a  különféle
    négycsatornás rendszereket nem lehet közös nevezőre hozni, de  még  az
    egyes  rendszereken  belül  is  évről-évre  újabb   dekóderek   látnak
    napvilágot. A konstruktőrök ezért megelégedtek azzal, hogy beépítettek
    egy "Varimatrixnak" keresztelt elektronikát, amely - több tucatnyi más
    áramkörhöz hasonlóan  -  viszonylag  egyszerű  módon  "kvadrósítja"  a
    sztereo programot. A 4400 hasára pedig terveztek  egy  kenguru-zsebét:
    ide egyetlen  mozdulattal  becsúsztatható-csatlakoztatható  a  Marantz
    mindenkori  SQ-dekódere.  (Mint  látjuk,   a   cég   a   Sony-CBS-féle
    mátrix-rendszer  mellett  döntött.)   Ami   az   "igazi",   "diszkrét"
    kvadrofóniát illeti, előállítanak a Marantznál -  a  JVC  rendszerének
    megfelelően - CD-4 demodulátort is, ez azonban  már  nem  fér  bele  a
    kenguru-zsebbe: kívülről kell csatlakoztatni.


    Mérési eredményeink

    

        Nagyjából ugyanazokat az adatokat kaptuk, amelyeket  -  ugyanilyen
    mérési eljárásokkal - a nyugati  magazinok  többsége  nyújt  a  jónevű
    cégek drága készülékeiről.  Szeretnénk  felhívni  műszaki  érdeklődésű
    Olvasóink figyelmét arra, hogy ez itt még nagyon felszínes, elsődleges
    specifikáció; elválasztja ugyan a nívósabbat a gyengébbtől, de nem  az
    igazán jót a kevésbé jótól. Tekintettel azonban a  hazai  elektronikák
    jelenlegi színvonalára, úgy gondoljuk, hogy - egyelőre - nincs értelme
    többet követelnünk.


    

    1. Frekvencia-jelleggörbe a magnetikus hangszedő bemenetről
    2. Frekvencia-jelleggörbe  2Hz-2kHz  (A  diagramon  bármely frekvencia
       helyett a tizedrésze értendő)
    3. Frekvencia-jelleggörbe 20Hz-20kHz
    4. Frekvencia-jelgörbe  200Hz-200kHz (A  diagramon  bármely frekvencia
       helyett a tízszerese értendő)
    5. Hangszínszabályzó hatásossága (magas-mély)

    

    6. Hangszínszabályzó hatásossága (középtartomány)
    7. Mély- és magas-szűrő hatásossága
    8. Áthallási  frekvencia-jelleggörbe  (Az áthallás  -  az alsó görbe -
       mérésekor a szintíró érzékenysége 20dB-lel növelve)
    9. Fázisszög frekvencia-jellemgörbe
    10. Frekvencia" jelleggörbe az URH-vevőrészről


    


    Szeánsz

    

        Hátravan  a  legfontosabb:  ezekután hogyan szólnak a Marantz 4400
    főegységei.  (A  rádiórésszel nem próbálkoztunk, hiszen csak OIRT-CCIR
    adapterrel  fogná  a  hazai  adókat.)  A  szubjektív összehasonlítások
    eredményét  ajánlatos  nagyon  óvatosan tálalni, különösen, ha még szó
    sincs   valamiféle   precízebb,   alaposan   megszervezett   tesztről:
    ilyesmivel  csak  a  következő  számunkban merünk kísérletezni. Így is
    biztosnak látszik, hogy a Marantz leggyengébb része (szokás szerint) a
    fono-előerősítő,  ezt  csak közepesnek ítéljük. Bármilyen meglepő, nem
    tartjuk  kizártnak,  hogy  előbb-utóbb  valamelyik  idehaza is kapható
    készülék  "lekörözi".  Bizonytalan a véleményünk a meghajtó fokozatról
    -  több  időre lett volna szükségünk. De így is kétségtelennek látszik
    (azaz    hallatszik),    hogy    a    receiver   legerősebb   pontja a
    teljesítményerősítő. Ezért ezzel kezdtünk kísérletezni.
        Annyira  jónak  azért  nem  gondoltuk, hogy össze merjük ereszteni
    referenciánkkal,  az  öreg  Radford  STA 25-tel. Végül is azt sütöttük
    ki  -  őszintén  szólva,  nem  minden didaktikai célzat nélkül, hogy a
    modern,  tranzisztorizált,  csillogó,  nyugati készüléket egy 15 éves,
    elektroncsöves,     kimustrált    magyarral    küldjük    szorítóba: a
    (B)EAG-gyártmányú,  EA  057  jelű  végfokkal.  (Ez  mono, tehát kettőt
    kellett szereznünk belőle.)
        A   kontrollberendezés  a  következő  volt:  Thorens   TD  145/II.
    lemezjátszó  Sonus  Blue hangszedővel, Radford SC 22 előerősítő, erről
    hajtottunk  meg  egyidejűleg  két-két  Marantz- illetve BEAG-végfokot,
    amelyeket  aztán  váltakozva  kapcsoltunk  rá a Spendor hangdobozokra.
    Rendesen  A-B  tesznek  nevezik  ezt  a módszert: hol az  "A" készülék
    szól,  hol  pedig a "B", egyelőre nem is kell többet tudni róluk, csak
    azt kell eldönteni, melyik szól jobban.

    

    

        Ismételjük,  egzaktságról  szó  sem lehet még: ítéletünk mindössze
    három  személy  - lényegében azonos! - benyomásain alapul. Közülünk az
    egyik  a  kapcsolót  kezelte,  és  a  másik legalábbis sejtette, mikor
    melyik  erősítő  szól. A harmadik előtt azonban mindvégig inkognitóban
    maradtak a készülékek, egészen addig, míg szavakban nem foglalta, amit
    hallott. Íme.
        Először  is  az  URH-adást  kapcsoltuk  be.  A jugoszláv bemondónő
    hangja  az  "A"  erősítőn előnyösebb, elevenebb volt, a "B" egy kicsit
    fakóbb, tompább hangot adott. Férfihangon még inkább ezt tapasztaltuk.
        Az  angol  audio-szakírók által kedvelt Joan Armatrading lemezéről
    (AM   AMLH  64588)  az  "A"  ismét  nyíltabb,  transzparensebb  hangot
    produkált,  jobban  kimutatta  az énekesnő egyéniségét. Utána azonban,
    amikor  spanyolgitáron dallamok és akkordok következtek, az "A" hangja
    elvékonyult, szegényessé, erőtlenné, testetlenné vált. A "B" egészében
    és  részleteiben  egyaránt  könnyedén  hozta a hangszer érdes, kemény,
    tranziensekben gazdag hangját.
        Újra férfihang következett, Garfunkelé, a Simon&Garfunkel duó volt
    tagjáé  (CBS 86054). Az "A" erősítő ismét több információt nyújtott az
    énekesről,  több  "bizsergést",  "csillogást"  hozott  ki  a  hangból,
    anélkül, hogy elszínezte volna azt.
        Nagyon  nagy,  talán  a legnagyobb volt a különbség a két készülék
    között  -  a  "B"  javára  -  Les  Brown direktvágású, tehát igen nagy
    dinamikájú lemezén  (The  Great American Gramophone Co., GADD-1010). A
    nagyzenekari  részt, vagy 15 fuvós tuttiját mindkettő jól abszolválta,
    de  amikor  egy jellemzően érdes, nyers, öblös szárnykürt (Flügelhorn)
    következett,  az  "A"  hangja  apróvá,  rádiószerűvé  vánnyadt,  a "B"
    viszont  mintha  igazából  is  elénk  állította volna a zenészt, amint
    éppen a szárnykürtjét fújja. (Barátunk, aki ezt így meghatározta, maga
    is  vagy  öt  évig  játszott  ezen  a  hangszeren.) Később viszont egy
    ugyancsak nehéz zongora-passzuson nemigen éreztünk különbséget.
        Igen  jó tesztlemeznek bizonyult Johnny Guitar Watson lemeze is (A
    Real  Mother,  DJM  Records,  DJF  20505),  amelyen  egy nagyon mélyre
    lenyúló  szintetizátor  dominál, erős ritmuskísérlettel. A "B" erősítő
    teltebben,  erőteljesebben,  talán  mélyebben  is  szólt,  levegősebb,
    "kiterjedtebb"  hangképet  nyújtva.  Az  "A"  egy kicsit feszesebb, de
    szubjektíve  - kevesebb mélyhangot produkált. Annak ellenére, hogy "A"
    a  férfihangot  ismét  tisztábban  hozta, "B" hangja nyújtotta a zenei
    élményt.   Mindhárman   egyetértettünk  abban,  hogy  ha  választanunk
    kellene,   a  jellegtelenebb  énekhang  ellenére  is  a  "B"  erősítőt
    fogadnánk el.

                               "A"=Marantz 4400
                                 "B" = EA 057

        A    teszt    előtt   -   természetesen   -   kiiktattunk   minden
    hangszínkorrekciót,   a   BEAG-végfokon   is   (tudniillik  van  rajta
    hangszínszabályzó).  Tekintve  azonban,  hogy a csöves erősítőről jobb
    basszust  hallottunk, márpedig ez inkább a tranzisztorizált készülékek
    erénye,  gyanút fogtunk, s ellenőriztük a frekvencia-jelleggörbét - de
    1000Hz alatt minden érték azonos volt a két készülékről.
        Aki  azt  gondolja,  hogy  ez  a  teszt-riport  a  magyar  erősítő
    dicsérete,  nagyonis  téved:  ez  valójában  a  Marantz  dicsérete! Mi
    ugyanis  arra  számítottunk, hogy az EA 057 kenterbe veri a receivert,
    és  még  csodálkoztunk  is, hogy a különbség viszonylag csekély. Ezzel
    azonban még nincs vége a történetnek.
        Az   EA  057  kifejezetten  studióhasználatra  készült,  bármiféle
    "hifi-szempont"  mellőzésével.  Kovács  Zoltán,  a tervezője talán meg
    is sértődne, ha megkérdeznék tőle: meghallgatta-e az erősítőjét valami
    jobb  berendezésen.  Feltehetően  azt  válaszolná,  hogy  ő  nem holmi
    vájtfülű  amatőr,  hanem  mérnök, aki műszaki elvek szerint konstruált
    meg   egy   kizárólag  műszaki  karakterű  alkotmányt.  Érdemes  volna
    kipróbálni,  hogy  ezekután ugyanilyen műszaki tudással, de egy kicsit
    "fül  után"  hogyan  lehetne  "felpiszkálni"  a  057-est,  közelítve a
    hangját  mondjuk  a  Radfort  STA 25-höz, amely egyébként ugyanannak a
    technológiának  a  szülötte,  és  -  nem véletlenül - szintén EL 34-es
    csövekkel működik.
        Az első javítás egészen kézenfekvő. Kevés dolgot szidnak annyira a
    mérnökök,  mint  a  zenei  jel útjába kerülő transzformátort. A csöves
    erősítők jellegzetes  kimenőtranaszformátora  persze  afféle szükséges
    rossz,  ami  viszont  a BEAG-végfok elé kötött illesztőtranszformátort
    illeti,  ez  már  csakis azt a célt szolgálja, hogy a stúdióban hosszú
    vezetékeken  zajmentesen  lehessen ide-odafuttatni a jelet. Ez a trafó
    kétségtelenül  degradálja  a  hangot,  de szinte minden további nélkül
    eltávolítható.  (Hogy  miért  morfondírozunk  ilyen  sokat  egy "holt"
    készüléken?) Most jön a csattanó.
        Úgy   hallottuk,  hogy  van  a  057-es  végerősítőnek  egy  csupán
    külalakjában   eltérő   változata,  és  ez  úgyszólván  "élő"  modell:
    elképzelhető,  hogy még gyártani fogják. Hálátlan dolog reklamírozni a
    "korszerűtlen"  csöves  technológiát,  de  gondoljuk  meg:  egy magyar
    gyárnak jelenleg is a birtokában van egy olyan konstrukció, amely némi
    módosítás  után,  egyszerű  dobozban, sztereo végfok formájában aligha
    kerülne többe, mint - becslésünk szerint - vagy nyolcezer forintba, és
    jobb  vagy  legalább  olyan  hangot  produkálna,  mint  bármiféle  300
    (Nyugat-Európában  5-600)  dollárért hozzáférhető konkurense. Az ember
    beleszédül.   Mellesleg:   primitív,   ósdi,   két  ECC  83-as  csővel
    megépítetett    fono-előerősítőkkel    el   lehet   érni   a   Marantz
    fono-elektronikájának   minőségét.   Mekkora  árat  érdemes  fizetni a
    "korszerűségért"?