Bemutatjuk:




    PIONEER CT-506 HG

    


    Íme a megkésett karácsonyi ajándék:

    * Pioneer magnó a magyar boltokban.

    Miután a készülék a maga nemében valóban elég jó,  ne  tekintse  senki
    ünneprontásnak, inkább csak a szakmához  tartozó  akadékoskodásnak  az
    alábbiakat.

    Hová is tegyük a Pioneert, ezt a kulturált japán nagyüzemet?

    *  Korszerű  technológia,  hatalmas  típusválaszték,   igényesség   az
    alacsonyabb árkategóriákban is  -  és  mégis,  készülékeit  sehol  sem
    találjuk  ott  az  audio-szakíró  referenciadarabjai  között.   Nálunk
    viszont, akik elfogadható, körülbelül 8500  forintos  áron  keresik  a
    valaha is  hivatalosan  forgalomba  került  legjobb  kazettás  decket,
    azoknak feltehetően sok örömöt szerez majd a CT-506. Mindent tud, amit
    ebben az árkategóriában tudni kell.


    Mechanikai felépítése

        A   készülékbe   a  kazettát  elölről,  függőlegesen  tartva  kell
    becsúsztatni  ("front-loading",  front-töltés).  Ennek  az  esztétikus
    kivitelnek  az  a  legfőbb  előnye,  hogy  így  a  kazettás  magnó  is
    beleilleszkedhet a divatos "tornyokba", amelyeknek legfelsőbb emeletén
    most, már békésen elfér a lemezjátszó, mint az egyetlen darab, amelyet
    mindenképpen felülről kell kezelni.
        Motorból  itt  természetesen  csak  egy  van,  egy  elektronikusan
    vezérelt  egyenáramú  motor, s ez lapos gumiszíj közvetítésével hajtja
    meg  a  viszonylag  nagyméretű  (80  milliméter átmérőjű) lendkereket.
    Gondos  munka;  a  magnó  nyávogása alacsony. A 3 számjegyes számlálót
    vékony gumiszíj hajtja meg a felcsévélő orsóról.
        A   stop-gomb   működteti   a   kazettatartó  szerkezetet  is:  ez
    egyenletes,  lassú  mozgással fordul ki az előlap függőleges síkjából,
    hogy  módot  adjon  a  kazetta  cseréjére. A szalagvégkapcsoló bármely
    üzemmódban  leállítja  a  készüléket és nyugalmi állapotba kapcsolja a
    mechanikát.  A magnó fémdobozban helyezkedik el, ez kellő szilárdságot
    ad, s egyben védelmet nyújt a külső, zavaró mágneses tér ellen.

    Elektromos felépítés

        A  magnó elektronikája szilicium-tranzisztorokból épül fel, kivéve
    a  Dolby-rendszerű  zajcsökkentő részt, amely PA 4002 típusú integrált
    áramkört  tartalmaz.  (Vigyázat!  Az  audio-technikában az IC-k ma még
    korántsem    tekintendők    a   legmagasabb   minőség   jelképének!) A
    zajcsökkentő  egységek  csatornánként  külön,  kis nyomtatott áramköri
    lapon   helyezkednek   el,  amelyeket  azután  a  teljes  elektronikát
    tartalmazó, egyetlen nagyméretű panelre forrasztottak.
        A felvétel során a mikrofon jele két tranzisztoros erősítő fokozat
    után  a  szintszabályzóra  kerül,  majd egy újabb kétfokozatú erősítőn
    keresztül  a zajcsökkentő egységbe. A felerősített jel ezután a normál
    ("STD",  azaz  standard), a krómdioxid (CrO2) és a vas-króm
    (Fe-Cr)    kazettákhoz   szükséges   korrekciót   beállító,   egyetlen
    tranzisztoros fokozaton keresztül jut a kombinált fejre. A fej anyagra
    a gyár szerint "új fejlesztésű kemény permalloy"; kopásállóságáról még
    nincs adatunk.
        Az  előmágnesező  és  törlő oszcilátor 85kHz-es frekvenciájú jelet
    ad.  Krómdioxid kazetta behelyezésekor automatikusan megnöveli a törlő
    és előmágnesező áramot.
        Kedvező,  hogy  a  Line  ("Vonal"  bemenet  használatakor  - ezt a
    készülék hátoldalán elhelyezett DIN-Line kapcsolóval választhatjuk - a
    már  említett  mikrofonerősítőt  megkerülve,  közvetlenül  a felvételi
    szintszabályozóra  kerül  a  bemenőjel,  és  így  elvileg  alacsonyabb
    zajérték  adódhat.  Az  előző számunkban bemutatott GX-es Akaival több
    mint  6dB volt a nyereség - ám a Pioneeron már nem csökkent lényegesen
    a zaj.
        Lejátszáskor  a  kombinált  fej  jele  kéttranzisztoros korrekciós
    erősítőre,  majd  a  szintszabályozón  keresztül egy újabb kétfokozatú
    erősítőn  át  jut  a  zajcsökkentőbe.  A  felvétel  és lejátszás során
    ugyanazt   az   erősítőt   használják,   természetesen   a   megfelelő
    átkapcsolásokkal.
        A  fejhallgató-erősítő  három  tranzisztorból kialakított fokozat,
    amely egyben a nagyméretű, megvilágított kivezérlésjelző műszereket is
    működteti.
        A   különböző  kazetták  már  említett  korrekcióját  az  előlapon
    elhelyezett  3 nyomógomb (Tape Selector = szalagválasztó) segítségével
    állíthatjuk    be.    Szintén   nyomógomb   szolgál   a   Dolby-egység
    ki-bekapcsolására;  ha be van kapcsolva a zajcsökkentő, (illetve, ha a
    magnóval felvételre állunk), fénykibocsátó diódák, LED-ek világítanak.
        A felvételi és lejátszási szint állítására csatornánként ugyanaz a
    potenciométer szolgál. A Pioneer mikrofon, Line, valamint az Európában
    használatos,   hazánkban   is   szabványos   (DIN)  felvétel-lejátszás
    csatlakozóval is rendelkezik. A tervezők arról is gondoskodtak, hogy a
    készülék kezelésekor - pillanat-állj, stop, gyorscsévélés, bekapcsolás
    - ne jelenjen meg kattanás, nem kívánatos zaj a kimeneteken. Erre való
    a  csendesítő  áramkör  (Muting),  amely  a  használat során mindvégig
    kifogástalanul működött.
        A magnó főbb jellemzőit egyetlen mintakészüléken mértük meg.


    


    Mérési eredményeink

    (A méréseket BASF vasoxid és krómdioxid mérőszalaggal végeztük.)

    Bemenő feszültségek.
    A  0dB  műszerkitérés  eléréséhez  szükséges   bemenő   feszültségeket
    333Hz-en mértük. Külön meghatároztuk azt  a  bemenő  feszültséget  is,
    amelyen a magnószalag torzítása (k3)  eléri  a  szabványokban  előírt,
    5%-os maximumot. De megmértük a második harmonikus  (k2)  értékét  is,
    amely viszont inkább  a  magnó  felvevő-lejátszó  erősítőjéről  és  az
    előmágnesezés tulajdonságairól ad felvilágosítást. A Pioneer  ebből  a
    szempontból is az átlagosnál jobbnak bizonyult.

    Nyugalmi és üzemi zajszint.
    A különféle kivezérlésekhez természetesen különböző kimenő fezültségek
    tartoznak (a  Pioneeron  például  a  0dB-es  kivezérlésnél  körülbelül
    8dB-lel nagyobb a csúcsszintű kivezérlés), tehát eltérő érték adódik a
    zajokra is.

    Teljes frekvencia-jelleggörbe.
    A diagramokon mindkét csatorna jelét  feltüntettük;  a  szemléletesség
    kedvéért a jobb csatorna frekvencia-jelleggörbéjének felrajzolásakor a
    műszer érzékenységét 10dB-lel csökkentettük.

    

    

                                      *

        A  magnó  könnyen,  jól kezelhető. A kezelőszervek simán működnek,
    nem  akadoznak.  Az  egyes  funkciókat egyértelmű jelzések mutatják. A
    nagyméretű  műszerek  megfelelőek, rajtuk %-os és dB-es skálabeosztást
    is találunk (+5dB-ig vannak kalibrálva).
        A szintszabályozó potenciométerek közös tengelyén helyezkedik el a
    bal és jobb csatorna forgatógombja, ez praktikus. Hiányoljuk viszont a
    Dolby-rendszer    működését    hitelesítő    oszcillátort   és   ennek
    beállítószerveit,   amelyek   révén   különféle   szalagtípusokra   is
    optimalizálni  lehetne  a  Dolbyt. Igaz, ez megdrágítaná a készüléket.
    (Mindenesetre: lásd tapasztalatainkat a Szeánszon!)

    Röviden a magnó néhány főbb tulajdonságáról:

    Előny:
    * Igen  alacsony  nyávogás
    * Jó frekvenciaátvitel
    * Kedvező zajszint
    * Könnyű kezelhetőség
    * Alacsony torzítás (0dB-es kivezérléskor)

    Hátrány:
    * Nagy a szalagsebesség eltérése a névlegestől
    * Hiányzik a Dolby-szintek beállításához az oszcillátor, a hozzátartozó
    szabályozószervekkel együtt.


    Szeánsz

    


        A  Pioneert  hasonló körülmények között hallgattuk meg, mint három
    hónappal  ezelőtt  az  Akai GX 4000 magnót. A lemezjátszó ismét a Dual
    721  típusú volt, mindazonáltal most már Sonus Gold Blue hangszedővel,
    aztán  a Marantz 4400 receiver, majd a JBL 4333A hangszórók. Etalonnak
    a Nakamichi 700 Tri-Tracer szolgált volna, de ez most éppen sztrájkol,
    és  -  jobb  a  békesség  -  nem  nyúlunk hozzá, amíg nincs kapcsolási
    rajzunk.  Ahelyett,  hogy  hirtelenében  valami  más  kazettás  magnót
    választottunk  volna etalonnak, úgy döntöttünk, hogy ismét a Revox B77
    hangminőségéhez  viszonyítunk,  de csak 9,5 cm/s sebességgel futtatjuk
    az   orsós  magnót.  Ez  még  mindig  igazságtalanság  -  de  legalább
    demonstrálja,  amit  a  hifizők olyan nehezen hisznek el, nevezetesen,
    hogy  a kazettás gép még ma is csak nívós kompromisszum. Műsoranyagunk
    is  hasonló  volt,  mint  a  múltkoriban: Philips és JBL demonstrációs
    lemezek,  Sass  Szilvia a Hungaroton - DECCA lemezről, valamint a dhfi
    felvételről  az az elátkozott Strauss-polka, ami már a könyökünkön jön
    ki.
        (Demo-lemezeink  állománya  időközben  gyarapodott.  Így például a
    Mark Levinson cég megküldte nekünk négy kiadványát, a frankfurti Audio
    Int'l  pedig  három  hasonló,  különleges  albummal örvendeztetett meg
    bennünket. Sajnos, téli kiadásunkhoz már későn érkeztek.)
        A  Pioneer  CT-506-ot  vasoxid (BASF- éa TDK-gyártmányú), valamint
    krómdioxid  (BASF)  kazettával próbáltuk ki; vas-króm kazettából nincs
    semmiféle etalonunk, ez a típus idehaza egyébként is hozzáférhetetlen.
    (Ezért  méréseink  alkalmával  is  mellőztük.)  Kipróbáltuk a kazettás
    magnót  Dolbyval  és anélkül is. Mint várható volt, az összehasonlítás
    mindig  és  egyértelműen  a Revox javára dőlt el, mégpedig minduntalan
    egyetlen  szemvillantás  alatt:  "vakon"  is mindig meg tudtuk ítélni,
    melyik  készülék  szól.  A legjellegzetesebb különbség az volt, hogy a
    sztereo  hangkép  a kazettás magnón mintegy "összeomlott", s különösen
    elveszítette  a  mélység érzetét: a zenészek a legjobb esetben is csak
    "egyvonalban"   ültek.   Néhány   érdekes   tanulságot  azért  így  is
    leszűrtünk.

    1. Függetlenül attól, hogy vasoxid vagy krómdioxid alapanyagú kazettát
    használtunk, a Dolby legalább annyit ártott, mint  amennyit  használt.
    Elvitte  ugyan a zaj egy részét, de valami mást  is.  A  magas  hangok
    intenzitása  mintha  csökkent  volna,  a  sztereo  kép  pedig   tovább
    bizonytalanodott.  Minthogy  ez  a  jelenség   többé-kevésbé   még   a
    bonyolultabb,  sokkal  drágább   Dolby-modelleken   is   felismerhető,
    álláspontunk szerint a magnók azt tudják  igazán,  amit  Dolby  nélkül
    tudnak.

    2.  A  vasoxid-alapanyagú  kazettával  -  amelytől   elvben   gyengébb
    eredményt  kell  várnunk  -  néhány  esetben   kellemesebb   hangképet
    nyertünk,  mint  a  krómdioxid-szalaggal.  Az  utóbbi  vitathatatlanul
    világosabb  hangképet,  több  és  jobb  magas  hangot  adott,   de   a
    nagydinamikájú felvételek  hangkarakterét  a  hagyományos  szalagtípus
    mintha jobban megőrizte volna. Tessék próbálgatni!

    3. Dicséri a Pioneert, hogy egyáltalán nem éreztük a  kazettás  magnók
    egyik leggyakoribb betegségét,  a  nyávogást.  A  szalagvezetés  és  a
    szalagfutás  precizitásáról  tanúskodik,  hogy  a  magas  hangok   nem
    ingadoztak, nem "lebegtek".

        Mi  mindenesetre  nagyon  örültünk a CT-506-nak. Most már kazettás
    magnóból  is  megvan  az  a  korrekten  megépített, minden szempontból
    elfogadható   alaptípus,   amely  mércéül  szolgálhat  minden  idehaza
    forgalomba hozandó kazettás magnónak.