Dzsessz 1979



    


     Néhány hét leforgása alatt három külföldi dzsesszmuzsikus dobogtatta
    meg a műfaj hazai kedvelőinek szívét. A dzsessz híveinek szánjuk ezt a
         három interjút, amelyek közül kettő a rádióban is elhangzik.


    Charlie Byrd

    

    ...szívesebben nyúl az akusztikus gitárhoz


        A   világhírű   gitárművész   november  16-án  adott  hangversenyt
    triójával  a budapesti Hilton Szállóban, másnap pedig - a Magyar Rádió
    felkérésére - Szegeden, a Dzsessznapokon, az ottani Ifjúsági Házban.

        * Milyennek találta a fogadtatást és a budapesti közönséget?

        Először voltam itt, de remélem, még visszajöhetek.  Felejthetetlen
    a Mátyás templom, a Citadella, a város panorámája  a  Dunával.  Nagyon
    kellemes sétákat tettünk feleségemmel a Várban; a  régi  házak  között
    arra gondoltam, hogy az emberek itt  törődnek  a  múltjukkal.  Azt  is
    tudtam, olyan országba jövök, ahol a zene sokat jelent. Nemcsak Bartók
    Bélára gondolok, hanem mint gitármuzsikus, Bakfark Bálintra is, akinek
    lantművészetét  jól  ismerem.  Programunkat   is   ennek   megfelelően
    állítottam össze. Úgy gondolom,  sikerült  a  koncertünk,  hallgatóink
    megérezték muzsikánk szellemét, és nem csak udvariasságból  tapsoltak.
    Ez a hallgatóság, a tegnapi, nagyon kedves közönség volt...

        * Charlie Byrd neve minden dzsessz-szakkönyvben, megtalálható,  de
    most  Öntől is szeretnénk hallani élete fontosabb mozzanatairól.

        Az első hangversenyem 1934-ben volt, akkor kilencéves voltam.  Egy
    rádióadásban játszottam. Akkoriban (tévé még nem létezett) az amerikai
    dzsesszmuzsikában a rádióké volt a vezető szerep. Sok időt  szenteltem
    a gitármuzsikának, és sokat foglalkoztam a klasszikus értelemben  vett
    gitárirodalommal is. Bár viszonylag korán lettem  hivatásos  muzsikus,
    valahogy mindig maradt időm tanulásra is.

        * A gitárosok közül ki volt a példaképe?

        Több is akadt. Andrés Segovia csodálatos művésze volt a klasszikus
    gitárjátéknak,  és  én  olyan  szerencsés  vagyok,  hogy  hosszú  időt
    tölthettem vele Siénában, Olaszországban. Nagyon sokat tanultam  tőle.
    A dzsesszben egy kicsit más a helyzet. A hírneves gitárosok játékát  a
    rádiók állandóan közvetítették, főleg élő  adásokban.  Onnan  tanultam
    meg a darabjaikat és a  nevüket  is,  mint  Charlie  Christianét,  aki
    1938-ban Benny Goodmannel játszott vagy esetleg más Minton-sztárokkal.
    Nagy kár, hogy 42-ben már meghalt. Nálunk mellesleg  nagy tradíciója a
    van a gitárnak. Nem csupán arra a kíséretszerepre gondolok, amelyet  a
    blues-énekeseknél, Leadbellynél  vagy  Big  Bill  Broonzynál  játszik,
    hanem arra, hogy a dzsesszmuzsikának, kialakulásától kezdve, a bendzsó
    mellett a gitár a másik fontos hangszere. Már a new orleansiak, Johnny
    St. Cyr és Lonnie  Johnsson  is  híres  gitárosok  voltak,  az  utóbbi
    gyakran szólózott is. Őket már a háború alatt elfelejtették, rájuk már
    csak a  muzsikusok  emlékeznek.  Gyermekkorom  nagy  sztárjai  Charlie
    Christian mellett Teddy Bunn és Al Casey voltak. És Freddie Green, aki
    Count Basievel játszott - de ez már dzsessztörténet.

        * Feltűnő, mennyire hatott önre a klasszikus gitármuzsika...

        Igen erősen hatott, és én mindig úgy akartam  játszani,  hogy  ami
    hozzám ilyen közel áll, az soha ne maradjon ki  az  én  zenémből.  Még
    lokálban is egyaránt játszottam klasszikus és dzsesszdallamokat...

        * A Showboat időszakban is...

        Akkor is  -  pedig  hosszú  időt  töltöttem  ebben  a  washingtoni
    dzsesszlokálban. A Showboat nagyon ismert hely volt, igényes, kellemes
    hallgatóság járt oda. Szerették a jó dzsesszt, de ha eljátszottam  egy
    Bachot, arra még  jobban  odafigyeltek.  Ma  már  ritkábbak  az  ilyen
    helyek,  az  emberek  nagyon  rászoktak  a   csinált   gépzenére,   az
    erősítőkre. Ezen a turnén is tapasztaltam, hogy sok helyen nem tudják,
    hogyan kell erősíteni egy gitárhangversenyt.  Volt,  ahol  úgy  vártak
    bennünket, mint egy rockzenekart;  kis  teremben  öt-ötezer  wattal  a
    pódium két oldalán...

        * Budapesten megfigyeltük, hogy  szívesebben  nyúl  az  akusztikus
    gitárhoz

        Igen, valójában  az  áll  közelebb  az  igazi  muzsikus  szívéhez.
    Újabban mindenki jobban szereti az akusztikus gitárt, ez tény.  Főként
    a fiatalok. Persze, ami a rockzenében történik, az nem  ide  tartozik,
    ott a gitárnak egészen más szerepe van. Az is  természetes,  hogy  nem
    lehet több ezer embernek erősítés nélkül játszani.  De az  már  nem  a
    klasszikus gitárhang. Ez különben más hangszerekkel is így van...

        * Tanít?...

        Most nem, de  éveken  át  tanítottam  Washingtonban,  az  Amerikai
    Egyetem zenei fakultásán. Akkor is tapasztaltam a fiatalok  vonzódását
    a gitárhoz. Ma sokkal többen tanulnak  meg  elég  tűrhetően  játszani,
    mint a háború előtt, vagy akár húsz évvel  ezelőtt.  Azt  hiszem,  még
    lesz lehetőségem tanítani, mert  az  utazgatást  lassan  abbahagyom  -
    időnként pihenni is kell.

        * E turnéjuk előtt is játszottak már ebben a trió-összeállításban?

        Igen, így játszottunk Washingtonban, és  majd  Floridában  is  így
    folytatjuk decemberben. Sőt, s karácsony után Ausztráliában is  együtt
    leszünk.

        *  Tavaly  Joe   Pass-szal   és   Kenny   Burrell-lel   is   adott
    hangversenyeket.

        Mindketten nagyon kedves barátaim, és ha alkalom adódik,  szívesen
    játszom velük.

        *  És  olyankor  hogyan  alakul  a   hangversenyműsor?   Különböző
    karakterű és érdeklődésű gitárművészek, egy műsorban...

        Nem probléma. Sok dzsessz-standardot játszunk, ezt  a  hallgatóság
    is kedveli és nekünk is öröm.

        * Melyiket tartja legfontosabb lemezének?

        Mindig az utolsó a legfontosabb.

        * De azért csak van olyan, amelyik különösen, emlékezetes?

        Mivel már beszéltünk arról, hogy mennyire  szeretem  a  klasszikus
    gitárirodalmat,    megemlítem    hogy    egyszer    játszottam     egy
    felvételsorozatot; a  lemez  címe  a  XVI.  század  gitár-muzsikájának
    antológiája. Dzsesszlemez persze  sokkal  több  jelent  meg  tőlem,  a
    legismertebbek a Jazz at the Showboat és  a  Blues  for  Night  People
    voltak hosszú időn át.

        *Ha ez a  beszélgetés  elhangzik  majd  a  rádióban,  mivel  óhajt
    búcsúzni?

        Szeretnék boldog újévet kívánni -  és  játsszon  -  le  hozzá  egy
    bossanovát a  Hilton-műsorból.  Úgy  emlékszem,  hogy  az  tetszett  a
    hallgatóságunknak.

                                                                 Kiss Imre


    Leonyid Csizsik

    

        A   szovjet   dzsessz-zongoraművész   már   harmadszor    szerepel
    Magyarországon,  a  Rádió  felkérésére;   1977-ben   Székesfehérvárott
    játszott, az Alba Regia dzsesszfesztiválon,  majd  még  ugyanabban  az
    évben a debreceni dzsessznapokon.

        Több alkalommal szerepelt másutt is külföldön. Mely  fellépései  a
    legemlékezetesebbek?

        Szívesen emlékszem vissza a 77-es varsói  Jazz  Jamboreera,  és  a
    prágai dzsesszfesztiválra is - ez másféle rendezvény, mint  a  varsói,
    de a közönség itt is rendkívül tájékozott és igényes. E két fellépésem
    eredményének tartom a san-sebastiani és a newporti  fesztiválra  szóló
    meghívást (az utóbbi rendezvény színhelye egyébként néhány év óta  New
    York).

        Magyarországi  vendégszereplései  alkalmával  több  együttest   és
    szólistát is hallhatott. Hogyan értékeli a magyar dzsesszművészetet?

        Ismereteim    nem    elegendőek    ahhoz,    hogy    felelősséggel
    nyilatkozhassak,  de  az  általam  megismert  művészek  közül   többen
    rendkívül mély benyomást tettek  rám;  Pege  Aladár,  Szakcsi  Lakatos
    Béla, Csik Gyusztáv. Örömmel hallgattam  a  Tomsits-együttes  műsorát;
    játékmódjukat eredetinek találom.

        Leonyid Csizsik speciális stílusvilágban alkot; fellépései érdekes
    színfoltot  jelentenek  a  koncertéletben.  Talán  "kamara-dzsessznek"
    mondhatnánk ezt a stílust?

        Nem tartom jónak a "kamara-dzsessz" elnevezést, hiszen  ez  csupán
    azon alapulna,  hogy  zongorán  játszom  és  gyakran  tűzök  műsoromra
    klasszikus  dallamokat  is.  Stílusomat   inkább   nevezném   "spontán
    dzsessznek" - bár  szívesen  játszom  kötött  műsorú  koncerteken  is.
    Legutóbb például egy  Gershwin-esten  léptem  fel,  de  szerepeltem  a
    közelmúltban Chick  Korea  és  Duke  Ellington  szerzeményeivel  is. A
    dzsesszt én nem tartom a  könnyűzene,  vagy  általában  a  zene  külön
    ágának. Számomra a dzsessz egy  gondolkodási  formát  jelent,  amelyet
    szoros szálak fűznek más műfajokhoz, művészeti ágakhoz  is.  Elég,  ha
    Mahler, Wagner vagy Thomas Mann nevére utalok. Muzsikámban olyan zenei
    világok találkoznak, amelyeknek gyökerei meglehetősen elágaznak.

        A szovjet dzsessz mai képviselői közül kiket  érez  a  legközelebb
    magához, stílusban és felfogásban?

        Elsősorban  Vjacseszláv  Ganyelin  nevét   említem.   Művészetének
    mozgatóereje: ellentéteket állít fel,  kiélezi  őket,  majd  megoldást
    talál rájuk. Gyakran dolgoz fel  klasszikus  és  folklór  témákat  is.
    Szerintem ő a mai szovjet dzsessz legjelentősebb egyénisége, s örömmel
    hallottam, hogy itt, Magyarországon is ismerik a játékát.

                                                               Stecz Gyula


    Albert Mangelsdorff

    

        Harsonásként több mint harminc  éve  inspirálja  a  dzsesszmuzsika
    fejlődését; az ő befolyása dominál Európában, de kimutatható a  hatása
    az USA-ban, sőt Japánban  is.  A  frankfurti  muzsikus  december  első
    estéjén forró sikerű szólóharsona-hangversenyt adott Győrben.  (Többet
    róla a Rádióban: "Akkord a harsonán", 1980. február 12-én 11.05 órakor
    a 3. műsorban).

        Kérjük, beszéljen a pályakezdés éveiről.

        Tizenkilenc évesen gitáron játszottam, de igazából nem  voltam  jó
    gitáros. Átváltottam a pozaunra. Első szerződésemet 1950-ben kötöttem,
    akkor kerültem Joe Klemm combójához. Ez a zenekar akkor  -  mondjuk  -
    Miles  Davis  Capitol  zenekarának  stílusában   játszott.   Modernnek
    számítottunk. Akkor volt az első dzsesszfesztivál is Frankfurtban.

        Hogyan vetődött fel a szólóharsona- és az akkord-játék ötlete?

        A multifon játékot nem én találtam ki, már a tanárom  is  játszott
    így nekünk. A zeneirodalomban egyébként Mozartnak, Webernek is  vannak
    ilyen kompozíciói, az utóbbié egy kürtverseny.  Mostanában  újra  több
    szerző próbálkozik ilyen darabokkal.

        Mi a módja a multifon játéknak?

        Egy hangot  normál  módon  fújok,  egy  másikat  pedig  ugyanakkor
    beleénekelek a csőrbe. Persze ez egy kicsit gyengébb lesz, de ki lehet
    gyakorolni,  hogy  jól  hallható  legyen.  Ha   két   megfelelő   hang
    találkozik, harmadiknak kialakulhat egy erős felhang.

        Itt Győrben érdekes duót hallhattunk egy  órával  ezelőtt,  amikor
    közösen improvizáltak Pege Aladárral...

        Aladárt nagyon régen ismerem és különleges bőgővirtuóznak  tartom.
    Nagyon  kellemes  volt  vele  játszani,  rendkívül  érzékenyen  reagál
    mindenre; remek zenész.

        Kikkel játszott együtt utoljára?

        Tegnap este itt a szomszédban, Bécsben léptünk  fel  egy  kéthetes
    turnénk utolsó koncertjén az United Rock and  Jazz  Ensemble-lal.  Két
    hétig naponta játszottunk.

        Kik az együttes tagjai?

        A  társulást  Wolfgang  Dauner   kezdeményezte.   Nagyon   sikeres
    együttes, elsősorban azért, mert sok jónevű  muzsikus,  rockzenész  is
    játszik velünk, mint Charlie Mariano és az angol szaxofonosnő, Barbara
    Thompson, a trombitás Ian Carr és Ack van Royen és a  többiek:  Volker
    Kriegel, Kenny Wheeler, Eberhard Weber és John Hisemann. Nemcsak az  a
    fontos, hogy jó zenét csináljunk (ami ennél a társaságnál  persze  azt
    is jelenti, hogy több mint felerészben rockról van szó), hanem  az  is
    sokat számít, hogy a rock-nevek miatt így olyanokat  is  meghallgat  a
    közönség, akiket egyébként nem favorizál.

        Kikkel játszik még?

        A  Globe  Unity  olyan  zenekar,  ahová  mindig  szívesen  megyek;
    egyébként a leggyakrabban  kvartettben  játszom  Gerd  Dudekkel,  Aldo
    Romanoval és J. F. Jenny  Clarkkal,  vagy  Wolfgang  Daunerrel,  Peter
    Gigerrel, Adelhard Roidingerrel. A turné előtt Pierre Favré és Michael
    Portal volt a társam.

        A Globe Unity zenekarnak több jelentékeny  kortárs  zeneszerző  is
    komponált, például Krzisztof Pendereczki is...

        Az  még  71-ben  vagy  70-ben  volt...  hogy  felkérésre  írt  egy
    kompozíciót a Globe Unitynek.  De  meg  szeretném  mondani,  hogy  bár
    elismerem és szeretem Pendereczki műveit, ez a darab nem egészen olyan
    volt,  mint  amilyennek  szerettem   volna.   Volt   benne   hely   az
    improvizációnak, de azért más az, amikor mi  magunk,  együtt,  spontán
    rögtönzünk.

        Legközelebb kivel játszana itt szívesen?

        Wolfgang Daunerrel nemrég megegyeztünk, hogy duóban  is  játszunk.
    Már próbáltunk,  és  mindketten  nagyon  jól  érezzük  a  muzsikánkat,
    érdekesnek találjuk. Sajnos, lemezünk  még  nincs,  mivel  1981-ig  az
    MPS-hez vagyok kötve. De utána biztosan csinálunk majd felvételeket...

                                                                    -issi-