Szeánszológia, avagy Játékszabályok Gyűjteménye




        A  hifi  alapigazságai  közé  tartozik  (magunkon is számtalanszor
    tapasztaltuk),      hogy      amíg      nem      kezdjük     el     az
    erősítőinket-rádióinkat-hangszóróinkat összehasonlítgatni, addig semmi
    sem zavarja meg a lelki békénket. Ezért aztán sokan nem tulajdonítanak
    különösebb  jelentőséget  a  szubjektív meghallgatásnak. Mások szerint
    viszont  még a műszakilag hajszálra azonos készülékek hangja között is
    döbbenetes  a  különbség,  elég  behívni  az utcáról húsz embert, hogy
    pillanatokon  belül  huszonegyen  megállapítsák,  melyik  erősítő vagy
    lemezjátszó  a  jobbik. Ez az eszme főleg a műveltebb laikusok körében
    szedi áldozatait.
        Olvasóink  most  bizonyára  arra  számítanak,  hogy mi ezekután az
    Arany    Középút    követőinek   deklaráljuk   magunkat,   és   szépen
    szétosztogatjuk  az  igazságot,  hogy  jobbra  is,  balra is egyenlően
    jusson belőle. Fájdalom, (jelenleg) még ezt sem tehetjük. De hát akkor
    mit tehetünk egyáltalán?
        A  hifi-világpiac  szédítő  zsibvásár. Itt annyi holtbiztos tippet
    (bocsánat:  műszaki  teóriát)  kínálnak, annyi márkázott szakvéleményt
    árusítanak,    annyi    -   egymásnak   és   önmagának   ellentmondó -
    teszt-eredményt  hoznak  forgalomba, hogy egyelőre kénytelenek vagyunk
    Szókrátésszel  kijelenteni:  csak  azt  tudjuk, hogy szinte semmit sem
    tudunk  biztosan.  De igenis meg szeretnénk tudni mindent, aminek elvi
    vagy   gyakorlati  jelentősége  lehet  a  hazai  hifi-életben.  Magunk
    szeretnénk  pontról-pontra  feltérképezni,  mit érnek az elvek, hogyan
    korrelálnak   a   gyakorlattal,   mégpedig   az  idehaza  elképzelhető
    körülmények  között.  (Számunkra tehát, például, csak elvi jelentősége
    lehet   azoknak  a  hangzásbeli  előnyöknek,  amelyeknek  észleléséhez
    okvetlenül     elektrosztatikus     hangszórókat    kell    használni:
    valószínűtlen,   hogy  Magyarországon  ilyenek  valaha  is  forgalomba
    kerüljenek.)
        Legfőbb  eszközünk  a szeánsz. Akkor viszont először is - akárcsak
    egy  műszernek  -  meg  kell  határoznunk  a működési elveit, a mérési
    pontosságát,  nehogy  félrevezessen  bennünket.  Olvasóinkat  is  arra
    szeretnénk  felkészíteni, hogy maguktól is el tudják bírálni, mennyire
    hiteles egy-egy következtetésünk. A szubjektív tesztnek külön irodalma
    van   (még   a  szabványosításával  is  kísérleteznek!),  s  amennyire
    ismereteinkből  -  sajnos,  még  nem  a  tapasztalatainkból!  - futja,
    megpróbáljuk  összefoglalni  a  játékszabályait,  azaz a legfontosabb,
    részben  műszaki,  részben gyakorlati, részben lélektani kritériumait.
    (A  szeánsz, mint technikopraktiko-pszichoakusztikai médium...? Nem is
    rossz.) Az átfedések persze elkerülhetetlenek.


    (Hogy  értekezésünket  senki se nevezhesse képtelennek, a kiváló Kaján
    Tibor karikatúráival díszítettük.)

    



    Szabad verseny
    (műszaki feltételek)

        Tegyük fel, versenylovakat futtatunk. Ha az egyiknek megbéklyózzuk
    a lábát, a másiknak meg nem, az eredmény igazságtalan lesz. Ha viszont
    az  egyik  lónak  a  mellső,  a  másiknak a hátsó lábát kötjük meg, az
    eredmény  nem  igazságtalan  lesz,  hanem  abszurd.  Valószínű, hogy a
    hifi-gyakorlatban is inkább ez a jellemző, vagyis az összehasonlításra
    ítélt  készülékek  közül a legtöbbször egyik sem tudja igazán "kifutni
    magát".

        1.§  Az  azonos  típusú  készülékek sem egyformák, számolni kell a
    gyártás   bizonyos   mérvű   "szórásával",   különösen  a  hangszedők,
    hangszórók, mikrofonok vételekor, de általában az erősítőkön, magnókon
    is  akad  beállítani  való.  Mindazonáltal,  ha mérés közben semmi nem
    kelti  fel  a gyanúnkat, elfogadhatjuk, hogy a hangminőség nem csak az
    éppen megvizsgált példányra: magára a konstrukcióra is jellemző.

        2.§  Mindegyik készüléknek egyaránt meg kell nyerni a jóindulatát.
    Főleg  a  hangszórókét,  mert  ezek  nagyon kényesek arra, hová teszik
    őket.  Például  egy  csillapítatlan,  mély,  döngő  hangú doboz végleg
    elviselhetetlenné  válik,  ha  közel kerül a padlóhoz vagy a falakhoz,
    ellenben  a  kis "bookshelf" (könyvespolcra való) hangszórók basszusán
    sokat  segít egy vagy több hangvisszaverő felület közelsége. Egy másik
    szempont:  minden  hangszórópárral  külön-külön  ki kell kísérletezni,
    hogyan helyezzük el, hogyan kapjuk a legjobb "sztereó színpadot".
        A  lemezjátszókat (ezt mérésekkel is jól ki lehet mutatni) zavarja
    a  környezetük  hatása,  tehát  esetleg hátrányos helyzetbe kerül az a
    készülék,  amelyiket  közelebb  tesszük  a hangszórókhoz - hogy csak a
    legegyszerűbb problémát említsük.
        Mivel  az  egyes  hangkarok geometriája eltérő, megeshet, hogy két
    lemezjátszó  még  ugyanannak  a  lemeznek sem ugyanazon pontján szól a
    legszebben,  -  hacsak a szöghibát előzőleg nem optimalizáltuk, teljes
    mértékben  negligálva  a gyári előírást. (Valahogyan nem tudunk igazán
    hinni ebben a teóriában.)
        Nem  törekszünk  teljességre,  inkább csak gondolatokat szeretnénk
    ébreszteni,  de  még  megemlítjük azt a nem is megalapozatlan nézetet,
    miszerint  az erősítőket - a tranzisztorosokat is - a hő stabilizálja.
    Eszerint  elképzelhető,  hogy  az  éppen  az imént bekapcsolt készülék
    ridegebb hangképet ad, mint az, amelyik már jóideje "fűt", azaz beállt
    egy  "üzemmeleg"  állapotra.  Szeánszainkon  tehát  még  ilyesmire  is
    tekintettel   kell   lennünk   -   de   legalábbis   igyekszünk  erről
    tapasztalatot gyűjteni.

        3.§  És itt következne, ha helyünk, időnk és főleg illetékességünk
    engedné,  egy  komplett játékszabály-gyűjtemény. Egyes hifi-készülékek
    szívesen,  mások  kevésbé  szívesen  lépnek  házasságra  egymással. Az
    angolban   "interface"-nek,   azaz  "négyszemköztinek"  nevezik  ezt a
    problematikát,  amelynek  köréből  tényleg csak néhány jellemző példát
    hozhatunk fel.
    Ide   tartozik  már  a  hangkar-hangszedő  rendszer
    összehangolása  is.  Hiszen  ha  referencia-célokra  kiválasztunk  egy
    bizonyos  hangkart,  abban  a  vizsgálandó  hangszedők  közül az egyik
    esetleg  jól,  a  másik  meg  kevésbé  jól érzi magát.
        Még  kritikusabb  ütközési  pont a hangszedő és a fono-elektronika
    (RIAA-előerősítő)  találkozása.  A mozgótekercses, azaz dinamikus (MC)
    hangszedők  általában  nemigen  zavartatják magukat, feltehetően éppen
    ebben  rejlik  egyik  legnagyobb  előnyük.  A mágneses típusok viszont
    kevés kivétellel roppant kényesek arra, hogyan fogadja jelüket az első
    erősítőfokozat.  Fennáll  tehát  a  veszélye,  hogy pusztán az erősítő
    megválasztásával máris valamelyik hangszedő javára döntünk.
        Az  erősítők  általában  sok lépcsőben dolgozzák fel az elektromos
    jelet.  A  legjobb  konstruktőrök  rendkívüli  gondossággal igyekeznek
    összehangolni  az  egymás után következő fokozatokat. Elvben a nagyobb
    egységek,  tehát  az  elő-  és  a  végerősítő  között is támadhat némi
    nézeteltérés, tehát előfordulhat, hogy például két teljesítményerősítő
    közül  azért  halljuk jobbnak az egyiket, mert az illeszkedik jobban a
    kontroll-célokra  használt  előerosítőhöz. Ennek azonban semmi köze az
    elektroncső-tranzisztor    vitákhoz.    (Előfordul,    hogy    egy-egy
    tranzisztoros  előerősítő megcsalja a párját egy csöves végerősítővel,
    vagy     vicaverza;    mi    több,    egyes    "hibrid"    erősítőkben
    elektroncső-tranzisztor  párosítással  is  találkozhatunk.)  Az  ilyen
    szimpátiák és antipátiák is tévútra vihetik a tesztelőket.
        Végül  a  végerősítők és a hangszórók viszonya különösen kritikus.
    Hogy  vajon  elegendő-e  az  erősítő  teljesítménye,  inkább  az előző
    fejezethez  tartozik,  hiszen mindent a maga helyén kell használni, és
    nem  várható  el  egy  pónilótól,  hogy  annyit  teljesítsen, mint egy
    muraközi fakó. Ezenfelül azonban azt is figyelembe kell venni, hogy az
    erősítők  -  még  ha  bírják  is  a  munkát - nem egyformán kedvelik a
    különféle   hangszórókat.   Főképp  azért  nem,  mert  a  hangsugárzók
    impedanciája  nem  konstans, hanem változik a frekvencia függvényében.
    Tehát  egy  névlegesen 4 ohmos hangdoboz impedanciája mondjuk 12 ohmos
    csúcsértéket  is  elérhet, aztán meg kicsit 4 ohm alá is zuhanhat. Ezt
    semelyik  erősítő nem szereti, de némelyik viszonylag jobban elviseli,
    mint   a   másik.   Ráadásul  számos  erősítőt  kifejezetten  8  ohmos
    hangsugárzóhoz  terveznek,  ilyen  például  az  általunk referenciának
    használt  Quad  405 teljesítményerősítő is. (Hogy aztán Magyarországon
    miért  gyártanak  szinte  kizárólag  4  ohmos  hangszórókat,  az külön
    fejezet  tárgyát  képezheti.)  Végeredményben  tehát előfordulhat - és
    erre  a  szeánszokon  is  gondolnunk  kell  -,  hogy  az  egyik  fajta
    hangszórón  az  egyik,  a másik típuson pedig a másik erősítő bizonyul
    jobbnak.

        4.§  Tegyük  fel,  hogy  összehasonlítunk  két  hangszedőt, és azt
    mondjuk:  az  egyik  "simábban"  szól, a másik "érdesebben". Mennyiben
    igazságos   ez   a   megállapításunk?   (Eltekintve  persze  attól  az
    apróságtól,  hogy  a hangképet nagyon nehéz szavakkal leírni, és bárki
    számonkérheti:    ugyan    szíveskedjünk   már   műszakilag   pontosan
    specifikálni, mit értünk "érdesebb hangon"?)
        Ítéletünk  alapja  nyilván  az, hogy hallgatólagosan elfogadjuk: a
    rendszer  összes  többi láncszeme - példánkban a futómű, a hangkar, az
    erősítő,  a  hangszóró,  sőt, maga a szoba is - többé-kevésbé ideális,
    "semleges",  karakternélküli,  tehát amit hallani vélünk, az valóban a
    hangszedőfej hangjának "érdessége".
        Nyilvánvaló   azonban,   hogy   maga  a  rendszer  egyáltalán  nem
    "semleges",  nagyon  is  beleszólhat  a hangképbe. Ha pusztán csak nem
    elég  jó  a kontrollberendezés, máris elkenheti az árnyalatokat, tehát
    esetleg  semmi  különbséget  nem  hallunk  két  -  egyébként  igencsak
    különböző  -  hangszedő  hangja  között. Másrészt a kontrollberendezés
    karaktere  befolyásolhatja  is  az  ítéletünket. Megmaradva példánknál
    (hangszedő-teszt),   előfordulhat,   hogy   a   hiba  tulajdonképpen a
    hangszóró  rovására  írható: ha a magassugárzó már eleve érdesen szól,
    túlexponálhatja  valamelyik  hangszedőnek  ugyanazt a hibáját, viszont
    esetleg  kevésbé  hívja  fel  a figyelmet a másik pick-up határozatlan
    magashangjaira.  A tanulság: nagyon pontosan ismernünk kell mindenkori
    kontroll-berendezésünk    erényeit    és    hibáit.    Természetesen a
    lehallgató-szoba akusztikáját is!
        Másrészt  viszont  -  és  ez  már  nem "szeánszológiai" probléma -
    kiderül,   hogy   összeválogathatjuk   a  berendezésünket  ügyesen  de
    ügyetlenül  is. Igaz, kétféle hiba nem oltja ki egymást, tehát például
    egy  bágyadt hangú erősítőn nem sokat segít egy túlságosan is "élesen"
    szóló  hangszóró.  De  ha  mindkét  darab  ugyanazzal  a  hibával  van
    megáldva,  akkor a találkozásuk siralmas eredménnyel járhat. Még akkor
    is, ha netán ugyanabban a gyárban készültek.

    Baj van a kábelekkel
    (Gyakorlati szempontok)

        5.§  A  kábeleknek elsősorban az a bajuk, hogy túlságosan rövidek,
    és nem érnek el a Nagymező-utcai erősítőtől a londoni bemutatóteremben
    felállított  hangszórókig. Közelebb pedig nemigen találni olyan boltot
    (még  Frankfurtban  vagy  Kölnben  sem!),  ahol  hitelt  érdemlő módon
    demonstrálnák  a  valóban  figyelemre méltó készülékeket. Tudjuk, hogy
    tapasztalataink  szükségképpen  korlátozottak,  és  szívesen  fogadjuk
    bárkitől  a hasznos információt, de a legtöbb útibeszámoló, amit eddig
    hallottunk,  alig  tartalmazott egyebet, mint hogy milyen szép volt és
    milyen  szépen  szólt  az  az  Akai,  az  a Pioneer, az a Sansui, az a
    Telefunken  -  önmagához  képest.  Ezzel nem lehet sokra menni, még ha
    valakinek  módjában áll is végigpásztázni az összes létező márkát. (Az
    igazán   korrekt   demonstráció   egyébként  Nyugaton  is  hiánycikk.)
    Bármiféle  összehasonlításhoz  előbb  etalonokat  kell  találni,  sőt:
    nagyon ki kell ismerni őket - és ez nem könnyű.

        6.§  Még  a  hazai  készülékeket sem igen tudjuk "összekábelezni".
    Hogy  a  választék  szűkös,  azt  tudjuk. De, mint első számunkban - a
    Délibábos  Oldalon  -  már  pedzettük,  igazán  lehetne  már nálunk is
    legalább egy icike-picike bemutatóterem, amelyben együtt lehetne látni
    az    összes,   idehaza   forgalomba   került   hifi-terméket.   Ilyen
    demonstrációs   terem   hiányában   nemcsak   hogy  a  vevőknek,  de a
    szakembereknek  is  alig van rá esélyük, hogy bármit is össze tudjanak
    hasonlítani.
        Mi  is (rokonszenvező vállalatokkal és barátokkal a hátunk mögött)
    a lemezjátszók szubjektív tesztjére készülve csak fohászkodni tudtunk,
    hogy  mind  a hét készülék idejében egy fedél alá kerüljön. Nehezebben
    ment,  mint hittük volna! És bár mindent elkövettünk, hogy kísérletünk
    előírás  szerint  "megismételhető"  legyen  - senkinek sem kívánjuk az
    ezzel járó tortúrát.

        7.§   Amikor   a  készülékek  már  együtt  vannak  valami  érdekes
    szeánszhoz,  és  éppen csak össze kéne kötni őket, akkor aztán tényleg
    baj  van a kábelekkel. Hol 5 pólusú hüvely kellene RCA-hüvely helyett,
    hol  RCA-dugó  a  DIN-dugó  helyett.  Még  jó,  ha  csak  két DIN-dugó
    találkozik  össze.  Kölcsönkészüléken ugyebár nem illik forrasztgatni,
    csatlakozókat   cserélni.   Ezért   aztán  előkerülnek  a  toldalékok,
    átalakítók,  a tartalék-kábeldarabok a pótcsatlakozók, és amikor - egy
    távirat  nyomán  -  két  RCA-lengőhüvely  is  megérkezik Szegedről, és
    mindent sikerül a helyére kötni, akkora makaróni-boglya lóg a szekrény
    mögé, hogy kitelne belőle egy olasz család vasárnapi ebédje. Befolyása
    a   meghallgatás  eredményére:  ellenőrizhetetlen.  Például  túl  nagy
    kapacitással terhelheti a kábel a hangszedőt, búgást visz az erősítőbe
    stb.  Ideális  esetben  a  kábel a lehető legrövidebb, a csatlakozás a
    lehető legbiztosabb. (Egyáltalán, létezik ilyen?)

        8.§  Az  úgynevezett A-B tesztekhez szükség van egy kapcsolóra is,
    hogy   egyetlen   mozdulattal  válthassunk  át  az  egyik  lemezjátszó
    (erősítő,  hangszóró)  hangjáról  a  másikéra. Ámde nemcsak a kábelek,
    hanem   a  kapcsolók  is  beleszólhatnak  a  hangképbe,  ha  óvatlanul
    választják meg őket.

        9.§ Most jön a java. Kiderül (valahogy mindig olyan váratlanul éri
    az  embert),  hogy  az  egyes  hangszedők sohasem adnak le ugyanakkora
    jelet,  az  erősítők  szintúgy,  két  hangsugárzó pedig sohasem azonos
    hatásfokú.  Az egyik mindig hangosabban szól, mint a másik. Amíg tehát
    a  bal  kezünkkel  az  A-B  kapcsolót  kattogtatjuk,  a jobb kezünkkel
    folyton  korrigálnunk  kell  a hangerőt. Ez nagyon idegesítő munka, és
    meglehetősen   zavarja  a  teszt  menetét.  Kézenfekvő  beiktatni  egy
    szintszabályzót - de ez egyéb hibákat okozhat, óvatosan kell hát bánni
    vele!     Lemezjátszó-tesztjeinken    mindenesetre    két    identikus
    fono-előerősítőt    használunk.    Hogy    később   az   erősítő-   és
    hangszórótesztek  hasonló  nehézségein  hogyan  leszünk  urrá  még nem
    tudjuk - haladékot kérünk.

    Kik, mit, hogyan, meddig?
    (Most már tényleg magáról a zenéről...)

        10.§  Kitől  vegyük  a zenei programot, amelyen eldönthetjük, hogy
    például  melyik hangdoboz szól természetesebben? Az idősebbik Bachtól?
    Az  ifjabb  Pressertől?  Esetleg  XXIII. Rácz Laczitól? Vagy Armstrong
    Lajostól és népi zenekarától?
        Az  idő nagyon kemény deviza. A teszt-program így nem ölelheti fel
    a  zene minden elképzelhető fajtáját - de legalább reprezentálnia kell
    azokat.  Elengedhetetlen  a  modern  popzene,  de  minthogy ez a műfaj
    eléggé  jellegzetes,  már  néhány részlet is felvilágosítást ad arról,
    hogy  vajon  helyén  van-e  a  dob,  a basszus, az elektromos gitár, a
    szintetizátor. Ráadásul a popzene többnyire a keverőasztalon születik,
    és így nem egészen világos, mihez képest kéne élethűnek lennie.
        Az   akusztikus  hangszerek  (és  az  emberi  torok)  szolgáltatta
    hangképnek  viszont  biztosan  van  etalonja:  az,  ahogyan az életben
    megszólal.  Ez  sem egészen tiszta ügy, hiszen csaknem minden felvétel
    valamiféle   manipulált   hangképet   szolgáltat.   Ha  már  egyszer a
    hangmérnök  úgy  döntött,  hogy  a vonósokat egy kicsit visszafogja, a
    fúvósokat  pedig  némiképp  agresszívebbre  keveri, akkor az igazán jó
    hifi-berendezésen  ennek  így  is  kell (élethűen?) szólnia. Többnyire
    azonban  mégiscsak  a  jobbik  berendezés  szól  szebben,  tisztábban,
    természetesebben.

        11.§   Meg   lehet-e  találni  az  abszolút  viszonyítási  alapot?
    Olvastunk  egy igen körülményes, ritkán alkalmazott, de - kifejezetten
    hangszóró-vizsgálathoz!  -  meggyőző  módszerről.  A  lényege az, hogy
    néhány  hangszerről magnófelvételt készítenek, mégpedig süketszobában.
    (A  süketszoba  csaknem  teljesen  visszhangmentes,  különleges  módon
    kiképzett falú terem. Kényszerzubbonnyal kombinálva különösen hatásos;
    normális  ember  általában  nagyon kényelmetlenül érzi magát benne.) A
    hangfelvétel  tehát  úgyszólván  "semleges"  lesz,  amennyiben  nagyon
    keveset  fog tartalmazni a "zeneterem" eredeti akusztikájából. Otthon,
    a  lehallgatószobában  aztán újra megszólaltatják az élő hangszereket,
    illetve   velük  váltogatva  visszajátsszák  a  szalagot  a  különféle
    hangszórókon.  A hangkép bármiféle "elszíneződése" azonnal kimutatható
    és döntően a hangszóró számlájára írandó.
        Ugyanezt   énekhanggal   is   meg   lehet   csinálni,  meg  persze
    beszédhanggal  is,  de  az  utóbbi tulajdonképpen felesleges. A beszéd
    annyira  kritikus  programanyag,  hogy szinte bárhonnan vehetjük, akár
    csak úgy, az éterből is, tehát anélkül, hogy az eredetét ismernénk. Ha
    a  (férfi)  bemondó  hangja  nem érdes, és mégis tiszta, nem tompa, és
    mégis  artikulált,  nem  vékonyka,  és  mégsem  jön  "hordóból"  - meg
    lehetünk elégedve a hangszórónkkal és az erősítőnkkel.
        Végül  hadd  ajánljunk  még  egy nagyon jellegzetes és bárki által
    hozzáférhető teszt-anyagot: a fehér zajt, amely nem más, mint 20 és 20
    ezer  Hz  között  az  összes  hang keveréke. Ilyesfajta jelet kapunk a
    rádióból  (URH-n),  ha  nem  hangolunk állomásra. A fehér zaj, ha jó a
    berendezésünk,  "egészségesen" szól. Hogy ezt hogyan lehet definiálni?
    Csakis  az  ellentétével:  amikor  gyatrább erősítőre vagy hangszóróra
    váltunk  át,  a  zaj  "hangminősége"  meghökkentő  mértékben leromlik.
    Szinte     hiányérzetet     kelt     -     és     joggal,     hiszen a
    frekvencia-jelleggörbe    egyenetlenségét    mint    lyukakat    (vagy
    kiemeléseket) észleljük a hangképben. (Ez persze pusztán csak egyetlen
    adalék a hangminőség megítéléséhez.)

        12.§  És  ki  legyen  a  döntnök?  Erre  a  kérdésre  mindenki azt
    válaszolhatja:  "én"  -  és  igaza is van, amíg csak a saját hifijéről
    kell  döntenie,  sőt, ezt nem is vállalhatja helyette senki! Ámde hogy
    feltétlenül  valami  megbízhatóbb  ítéletet mondjunk a kezünkbe került
    hifi-készülékekről   -   ez   már  meghaladná  akár  a  laikus  akár a
    hangmérnök,  akár  az  audio-újságíró,  vagyis  a magános zenehallgató
    képességeit.
        Zsűri - kikből válogassuk?
    A  laikus mellett szól, hogy ő képviseli az átlagot, és tulajdonképpen
    ő  érette  rendezzük az egész felfordulást. Amit az ő füle kimutat, az
    értelemszerűen  igaz,  hiszen az egész akusztika statisztikai adatokon
    nyugszik:  "Így és így hall az átlagos emberi fül". A kívülállók ellen
    szól  viszont,  hogy  túlságosan is hozzászoktak a hétköznapi, szörnyű
    minőségű  gépzenéhez,  nem ismerik, mire képes a hifi, és szinte semmi
    kapcsolatuk  sincs  az  élő  zenével.
        A  hangmérnök  ellen  szól,  hogy  másfajta hangképpel, s másfajta
    eszközökkel dolgozik, mint amelyek a lakásokba kívánkoznak.
        A  fonobolondok  (ide  értjük  magunkat is) azért nem mértékadóak,
    mert nagyonis hallani akarnak valamit, és azt - ha nem vigyáznak - hát
    bele  is hallják a hangképbe. Túlontúl is befolyásolja őket a márkanév
    és a propaganda.
        A   zenészeknek  pedig  éppen  a  legfőbb  erényüket,  absztraháló
    képességüket   kifogásolhatjuk:  a  megírt  zenére  koncentrálnak,  és
    hidegen   hagyja   őket   az  olyan  hívságos  dolog,  hogy  az  egyik
    előerősítőnek mondjuk teltebb a basszusa. Saját szempontjukból nyilván
    igazuk  van,  de  ez nem segít rajtunk, halandókon, akik enyhén szólva
    túlsúlyban  vagyunk, és akik úgy véljük, hogy a zene lényege mégiscsak
    a levegő rezgésével jut el hozzánk. (Érdekes, hogy az abszolút hallású
    zenészeket  viszont  szerfelett idegesíti egy egészen enyhe hifi-hiba,
    amit  mi  soha  meg  nem  hallhatunk:  az,  hogy  ha a lemeztányér nem
    halálpontosan  az  előírt fordulatszámmal fut. Nem a tempó-különbséget
    észlelik, hanem az eltérést az eredeti hangnemtől.)
        Mi  afelé hajlunk, hogy az ideális zsűri mégiscsak zenészekből (de
    a  technikával feltétlenül rokonszenvező zenészekből!) álljon, elvégre
    ők  ismerik  legjobban a hangszerek hangját. A szeánsz anyagát azonban
    gondosan   elő   kell   készíteni   számukra,   hogy  sűrítve,  szinte
    "kinagyítva"  kapják  azokat  a részleteket, amelyeken mi előzőleg már
    hallani véltük a különbséget az egyes hifi-jószágok hangja között.

        13.§ A fülnek nagyon rossz a memóriája, ezért semmit sem ér, ha az
    egyik  lemezjátszót  délelőtt  hallottuk,  a  másikat  meg  este.  Még
    kevesebbet   ér,  ha  az  egyiket  Münchenben  hallgattuk,  a  másikat
    Budapesten.  Elengedhetetlen  az A-B teszt, tehát az a lehetőség, hogy
    egyetlen  kapcsolóval  választhassunk a két program között. Másrészt a
    gyors  ide-oda  kattogtatással  sem  megyünk  sokra,  mert  az  emberi
    hallásnak   még   egy   bizonyos  "tehetetlensége"  is  van:  hajlandó
    kiegyenlíteni  a  rövid ideig jelentkező különbségeket. Ez feltehetően
    nem  más,  mint  maga  a zenehallgatási kedv; bármennyire bosszantó is
    minden hiba, az emberi tudat szeretné nem zavartatni magát.
        Ajánlatos ezért egy-egy rövidebb zenei részletet először az egyik,
    majd   rögtön   utána   ugyanezt  a  másik  forrásból  meghallgatni. A
    gyakorlatban  ez egy kissé nehézkes: állandóan vissza kell tekercselni
    a  szalagot,  vagy  vissza  kell  tenni  a  tűt  az  előző barázdákba.
    Megszakítatlan  program esetén, vagyis ha egyszerűen végighallgatjuk a
    műsort,  tudni  kell  -  helyesebben:  ki  kell tapasztalni! -, milyen
    jellegzetes  effektusoknál  váltsunk egyik készülékről a másikra, hogy
    az árnyalatnyi különbségek is előbújjanak.

        14.§   De,   hogy   igazán   nagy   biztonsággal   megítélhessük a
    hifi-készülékek  hangminőségét,  beleszámítva azt a rendkívül lényeges
    faktort  is,  hogy  mennyi idő után válik fárasztóvá a hangjuk, nagyon
    hosszú  próbákra  van szükség, nagylétszámú zsűrivel. A zsűrit azonban
    nem  lehet  hetekig  fogvatartani,  a szeánsz időtartama szükségképpen
    korlátozott.  További  gond,  hogy  a  résztvevők  ezúttal  nem otthon
    hallgatják  a  nekik  tetsző  zenét akkor, amikor a kedvük így tartja,
    hanem  idegenben,  előre  megbeszélt időben, tehát feltehetően közepes
    hangulatban.    Ráadásul    egy    kicsit   tartanak   is   egymástól,
    feszélyezettek,  úgy  érzik,  vizsgázniuk kell. Így véljük tehát, hogy
    azok  az  árnyalatnyi  különbségek, amelyeket a szeánszokon mégis, még
    statisztikai   módszerekkel   is   sikerül   kimutatni,  a  valóságban
    sokkal-sokkal  nagyobbak. Amit viszont a zsűri füle nem hall meg, az a
    különbség  még  létezhet, csak esetleg nem mutatható ki ilyen objektív
    eszközökkel.

        15.§ Mert objektivitásról nyílván csak akkor lehet szó, ha a zsűri
    nem  tudja, mit hallgat. Sokat érhet a vérbeli zenészek ítélete: őket,
    ritka  kivételtől eltekintve, egyszerűen nem érdekli, hogy csöves vagy
    tranzisztoros, hogy A-osztályú vagy AB-osztályú, hogy Revox vagy Akai,
    hogy bassz-reflex vagy labirint. De még így is ajánlatos úgy intézni a
    dolgot,  hogy  a  hangszórók lehetőleg tüll-függöny mögött legyenek, a
    lemezjátszók  közül  mindkettőn  forogjon  (és  ugyanaz!)  a lemez, az
    erősítőket  pedig  el  kell  tüntetni,  nehogy  valamelyik szép előlap
    megvesztegesse valakinek a szemét.
        Hosszabb  időre  azonban megőrizhetetlen a készülékek inkognitója,
    és  röstellkedve  valljuk  be,  hogy  bizony mi is csak nehezen tudunk
    elfogulatlanok maradni. Tudatunk fenekén egy kis manó - ha egyszer már
    kialakult az ítélete - mindent elkövet, hogy neki legyen igaza.

        16.§  A  zsűritagokat  nem  csak a hifi-masinák vagy az azok által
    megtestesített  műszaki  elvek korrumpálhatják. Befolyásolhatja őket a
    többi  tag  véleménye  is.  (Mindez tökéletesen összhangban van néhány
    egzaktnak   nevezhető   pszichológiai  kísérlet  eredményével.)  Ezért
    legalábbis  ki  kell  kötni,  hogy  teszt közben mindenki tartózkodjék
    bárminemű  véleménnyilvánítástól,  és  lehetőleg ne is figyeljen oda a
    többiek  -  akár ösztönös - reakcióira. Különben könnyen az történik a
    zsűrivel,  ami  az  igazi  szeánszokon  fordul  elő a spiritisztákkal:
    valaki  hallani  véli a Jelet... ez is, az is megtoldja valamivel... s
    egykettőre ott lebeg körülöttük a szellemtestvér.

                                                             Darvas László