Martin Colloms műhelyében



             Második londoni riportunk témája: a "szeánszológia",
        a szubjektív meghallgatás játékszabálya. Félreértés ne essék,
              riporterünk nem műszaki ember - talán éppen ezért
        sikerült neki, hogy élményeit mindannyiunk számára átélhetővé
              tegye. A házigazdát olvasóink hírből már ismerik:
          tekintélyes szakíró, abból a ritka fajtából, aki nem csak
           műszerrel, nem csak füllel, hanem mindkettővel dolgozik.
            Az itt megszólaltatott személyek ízlésvilága rendkívül
         kultúrált, jól definiált, nekünk talán a legrokonszenvesebb
          de nem az egyedül lehetséges, a mindenki számára kötelező.
        Ezért az teszi helyesen, aki nem annyira az ítéletükre figyel,
              mint inkább a módszerükre, a következetességükre.


        Elég  sok hifi-lapot olvasok rendszeresen, és évek óta levelezek a
    szerkesztőségekkel.  Ennek  nyomán  ez  év  májusában munkahelyemre, a
    Kandó Kálmán Villamosipari Műszaki Főiskolára címezve meghívást kaptam
    a  Hi-Fi  News  &  Record Review szerkesztőjétől, John Crabbe-től: azt
    írta,    segítségemre   lesz,   hogy   londoni   tartózkodásom   alatt
    audio-szakemberekkel   beszélhessek   a  hifi-berendezések  szubjektív
    értékeléséről.    Elsősorban   Martin   Collomsra   gondolt.   Colloms
    villamosmérnök,  akusztikus.  Évekig  a  Monitor  Audio  hangszórógyár
    tervezőmérnöke  (Egyben  a  cég társ-alapítója is - szerk.) volt. Most
    szabadúszó,  saját  laboratóriuma van. Különféle hifi-lapok, magazinok
    megbízásából  tesztel, és ő írta az egyre inkább elismert Hi-Fi Choice
    ("Hifi-választás") könyvsorozat öt kötetét.
        Londonba érve azonnal felhívtam telefonon.

    - Tudok Önről Crabbe-től. Jöjjön ma este hétre.

        Pontosan  hétkor  csengetek. Colloms nyit ajtót. Harminc év körüli
    fiatalember,  rövid ujjú színes trikóban. Így látom, hogy izmos alkat.
    Később,  mikor  faggattam,  mitől olyan izmos, mondta, hogy a rengeteg
    hangszórócipeléstől.    A    laboratórium    az    alagsorban   van, a
    lehallgatóterem  a  földszinten, a hangszóróraktár az első emeleten. A
    keskeny  csigalépcsőn  csak  egy  ember  tudja  vinni  a hangszórókat.
    Colloms  lakása pár száz méterre van az "Audio T" hifi-bolttól. Szoros
    a  kapcsolatuk.  Tudom  róla,  hogy  nagyon  elfoglalt  ember,  pontos
    időbeosztással dolgozik. Két perce öten jöttek ki tőle. Most én vagyok
    az egyedüli vendége.
        Először  is bemutatja alagsori laboratóriumát. Rengeteg a mérőlap.
    Kézbe   veszi   őket,  és  egyikről-másikról  mesél.  Szerencsém  van:
    gyönyörű,   számomra  is  jól  érthető  angolt  beszél.  Vidéken  járt
    egyetemre.  Elindítom  a kis mikrokazettás magnót, hogy mindent, ami a
    következő  órákban  elhangzik,  felvegyek. (Itthon a rossz hangminőség
    miatt sokat vesződtem a fordítással.)

    Árulkodó görbék

        Colloms  mostanában  azt  vizsgálja,  hogy  mi a sugárzási diagram
    hatása  a  sztereó  képre,  a  meghallgató  helyzetét figyelembe véve.
    Hangnyomásgörbéket vesz elő, és mint a kottát a zenész, olvassa.

    -  Ez  itt a Gale. Nagyon alacsony a torzítása, de sajnos egyenetlen a
    frekvenciamenete.  Ez itt a kis Mission, a 700-as. Jó drága. 45 fokban
    nem  túl jó, de az már egy nagyon széles szög. A kis Chartwell. Nagy a
    torzítása, de 96 dB igen szép teljesítmény ettől a kis hangdoboztól. A
    mélyek  hamar  eltűnnek,  de  a  hangszórók integrációja csodálatos, a
    hangnyomásgörbe  egyenes,  sok-sok  oktávon  keresztül. Ez pedig itt a
    nagy Spendor, az új, kétutas SA 3.
    - Még nem hallottam felőle - mondom.
    -  Aktív. Vadonatúj. Nagyon-nagyon jó basszus. Látja, ez itt 20 Hz, és
    a  görbe  35 Hz-ig majdnem egyenes. Feljebb van némi egyenetlenség, de
    azért ez egy igen "jól kontrollált" hangsugárzó. A 12 collos hangszóró
    1500 Hz-ig megy, ott lép be a magassugárzó. Ragyogó hangszóró.
    -  Harbeth  H.  L.  Nem túl jó, mert 100 Hz-től 300-ig széles sávú púp
    után 2000 Hz-ig horpadás van.
    -  Egy  nagy  Castle  Acoustic.  Rosszabbul  szól,  mint  ahogy kinéz.
    Egészen kemény hangzású.
    - Miért?
    - Még nem tudom. A középsugárzó okozhatja. Egyébként nagyon-nagyon jól
    néz ki. Alacsony torzítás, nagy, egyenletes sávszélesség, jó sugárzási
    diagram.
    - Monóban sem szól jól?
    - Nem úgy, ahogy kinéz.
    - Rejtélyes, nem?
    - Nem rejtélyes. Erősítőknél nehéz, hangszóróknál könnyű megtalálni az
    okokat.  Ez  a hangszóró színezett. Mindenféle zajok jönnek ki belőle.
    Például "tizz".
    - A szótárban nem találtam ilyen szót, pedig sokszor használják.
    -  Szól  simán  a  zene,  és  közben  lüktető, szuszogó hangot hallani
    állandóan. (Utánozza.) Egyfajta túlzottan jelenlevő sziszegés.
    - Mi okozza a színeződést? -feszegetem.
    -  Főképpen  a  középsugárzó  mögötti  üreg,  valamint  a magassugárzó
    csengése   (ringing).   A  színeződés  egyik  fajtája  a  nemkívánatos
    zeneietlen  maradvány,  a  továbbcsengés, mely megmarad az igazi zenei
    hang  megszűnése  után  is.  De  a  frekvenciagörbe  egyenetlensége is
    színez.  Ha  a  görbe csak egy kicsit változik egy meglehetősen széles
    sávban,  az  megadja a hangszóró hangzási képét, de ezt még nem hívjuk
    színezésnek.  De  egy meglehetősen keskeny - fél oktávnyi - csúcs vagy
    horpadás már karaktert szab, színez.
    -  A  színeződés,  noha  főképpen  a  hangszóró idézi elő, jelen lehet
    magában  a  programban  (mikrofon,  hangszedő), sőt: a lehallgatószoba
    is  okozhatja.  A  színeződést  a  gyakorlott  meghallgatók könnyen és
    meglehetősen nagy egyetértésben felismerik, de azt megállapítani, hogy
    mi okozza, rettenetes nehéz feladat. A hangszóró-tervezők feladata.

    Spendorok ha találkoznak

    Újabb hangnyomásgörbéket mutat.

    -  Ez  itt a Rogers Export Monitor. A BC 1 kópiája, illetve eredetileg
    azonos  is  volt vele. Sajnos, ez az utolsó példány, amit most küldtek
    vizsgálatra,  rosszul  van  "hangolva".  Az  ilyen  nagyságú, tehát 50
    literes  dobozt  50  Hz körülire kell hangolni. De azt hitték, hogy 25
    Hz-re  hangolva  több  basszust  fognak  kapni.  Lent  egy 4 dB-es púp
    keletkezett:    hallgatás    közben    "bum-bum-bum-bum"   hallatszik.
    Megváltoztatták   sajnos   a   keresztváltót   is:  így  a  "presence"
    agresszívvá  vált,  túl  éles,  de  vékony  is, míg a Spendor balansza
    helyes. Kár volt a Rogersen változtatni.
    -  Egyébként  én  is  változtattam  a  Spendoromon, de nem az alapvető
    konstrukción.  A reflexnyílás helyére passzív radiátort tettem: ez egy
    mágnes  nélküli  hangszóró,  azaz csak membrán. Rögtön megmutatom, mit
    csinál.  Az enyémen a 60-110 Hz-ig látható, két decibeles, széles sávú
    emelés  egy  kicsit kisebb, és a leszálló ág gömbölyűbb, ugyanakkor 30
    Hz-en a hangnyomás egy kicsit nagyobb. De nem ez a lényeg.
    - Nem is néz ki lényegesnek.
    - A fontos dolog a torzítás csökkenése ebben a frekvenciatartományban.
    Láthatja,  hogy  az  én  Spendorom  torzítása 10 dB-lel kisebb, mint a
    gyárié.  Ez pedig sok dB! Még kis hangerőn is megbecsülendő. De más is
    van.  A reflexnyílásból mindenféle susogó, gurgulázó hangok lépnek ki.
    Ezek  az  enyémen  nem  hallhatók. És még valami. Minden doboznak erős
    állóhullám-rezonanciája van. Nem lehet orvosolni. Ha a dobozra nyílást
    fúrunk  (reflexnyílás),  az  állóhullám átjön rajta. Hallani. A nyílás
    szelektíven  hangol  némely dobozharmonikust. Ezek színezések, egészen
    föl  500  Hz-ig.  Ha  a  nyílást  bezárjuk úgy, hogy gátat, akusztikus
    elválasztót,  azaz  vastag membránt teszünk a helyére, s ez veszi át a
    basszreflexnyílás szerepét, csökken a színeződés.
    (A  passzív-radiátor  inkább  a  kisméretű  dobozokon javít. Nagy, jól
    csillapított  basszreflex-dobozokon  kevésbé  van  szükség rá. V.ö. M.
    Colloms: High Performance Loudspeakers, Pentech Press, Plymouth, 1978.
    -szerk.)
    Ez  hallható,  de nem könnyen mérhető. Meg tudom mérni, bár ez a mérés
    nem  szokásos.  Mikrofont  helyezek  a reflexnyílásba, sweep-et adok a
    hangszóróra,  (azaz  folyamatosan változó frekvenciájú jelet kapcsolok
    rá), és lesem a nyílásból kijövő zajokat. Ugyanezt megismétlem passzív
    membránnal is. Ebben az esetben már csak a mély basszust hallom. Annak
    a  lerajzolt  görbéje  ilyen  sima,  egyenletes.  Ha a reflexnyílásból
    veszem  fel  a  görbét  - látja -, a görbén tüskék, hegyek, cakkozások
    láthatók.   Az   én   Spendoromon   az   emberi   hang  és  a  basszus
    figyelemreméltóan   tisztább,  mert  a  belső  zajok  nem  hallhatóak.
    Változtattam  a  magas részen is; a frekvenciaváltón. Ez a változtatás
    bevált  az  én dobozaimon, de nem biztos, hogy mindegyiken jó, ugyanis
    függhet  az  egyes  példányok  fázismenetétől.  Az enyémen elsimítja a
    keskeny csúcsokat és mélyedéseket; láthatja, a görbe itt simább.
    - Otthon én is meg fogom próbálni az én Spendoromon.
    -  Próbálja.  Mivel ez az utolsó fél oktáv, itt nincs sok zenei anyag,
    de simább, lágyabb, kellemesebb lesz a hang.
    -  A  Spendor  "kulcsa" egyébként a frekvenciabalansz. Nagyon egyenes,
    150-től  1500  Hz-ig.  Ez  a  20 centis mély-középsugárzó a legszebben
    hangzó  középsugárzó,  amit valaha is készítettek. Nincs versenytársa.
    (Ezt  a  kijelentést  "hivatalból"  erős fenntartással kell fogadnunk.
    -szerk.)
    Az  összes többi kiváló hangdoboz, bármilyen árban is, mindig gyengébb
    középsugárzóval  rendelkezik, a KEF 105-öt is beleértve - pedig az egy
    nagyon-nagyon   jó   hangdoboz.   Óriási!   De   a   középtartomány, a
    legkritikusabb  rész  (200-1000 Hz) nem olyan jó, mint a Spendoré. Nem
    is  szól  olyan  jól. Hallani a dobozt a középtartományban (utánozza.)
    Nem  teljesen  nyílt.  A Spendor az emberi hangon mindig tiszta. Nincs
    doboz körülötte, transzparens.
    -  Ez  a  KEF-hangnyomásgörbe  mesél.  Elmondja,  hogyan  viselkedik a
    középsugárzó  meghajtóegység.  Ezek  a púpok elárulják, hogy a membrán
    súlyos problémákkal küzd.
    - Hol vannak a váltási frekvenciák?
    -  400-on  és  2500-on.  A  mélysugárzó  400  Hz-ig  középtartományban
    sugároz. Sajnos, 100-tól 250 Hz-ig egy széles sávú mélyedés van, onnan
    400 Hz-ig pedig egy széles sávú emelés, amit a középsugárzó 1000 Hz-ig
    folytat.  A  magas  hang  nyilvánvalóan  gyönyörű. Nagyon-nagyon szép.
    Mindent  összevetve:  bár  nem  hiba  nélküli,  de  óriási  hangdoboz.
    Csodálatos a sugárzási diagramja. Csak 45 fokon van kissé bajban, de a
    tengelyirányú,  a  10  fokos  és  a  30 fokos diagramok együtt futnak.
    Gyönyörű sztereó képe van. A basszusa nagyon mélyre megy le.
    -  Ma  hallottam először a KEF 105-öt - jegyzem meg. - Nem mondhatnám,
    hogy jobban tetszett, mint a Spendor, amivel A-B-ben hallgattam.
    - Ez valószínű is.
    - A Spendor meleg hangképét nagyon szeretem.
    -  Nem ez a lényeges. Az a fontos, hogy színezetlenebb a nagyon fontos
    középtartományban.
    -  Úgy  tudom,  hogy  12  éve tervezték, és azóta gyártják, bár apróbb
    változtatásokkal. Ki a tervezője?
    -   Spencer  Hughes,  aki  akkoriban  a  BBC-nél  dolgozott.  Jelenleg
    testvérével,  Dorothyval a Spendor Audio tulajdonosai. A név a Spencer
    és Dorothy kezdőbetűinek összevonásából keletkezett: Spen-dor.

    Keresztpáros mikrofonok

    -  Beszéljünk  egy  kicsit  a szubjektív értékelésről, hiszen engem ez
    érdekel a legjobban. Mennyi ideig hallgatnak egy-egy pár hangszórót?
    - Húsz-huszonöt percig egyfolytában, és sohasem A-B-zünk.
    - Mi a zenei anyag? Mindig ugyanaz?
    -  Nem,  csak  a  sorozaton  belül. Tehát meghallgat a társaság 80 pár
    hangszórót, és a zenei anyag ezalatt végig ugyanaz marad.
    - Többnyire klasszikus?
    -  Legalább  a  fele.  Ezenkívül  pop,  rock,  valamint  egyéb  modern
    könnyűzene.  Ami  pillanatnyilag  mesterszalagon van: orgona pedállal,
    nagyzenekar,  kórus,  zongora,  női és férfi ének és rock band. Mindig
    javítunk   a   programanyagon.   Bármilyen   meghallgatási   sorozatot
    kezdünk,   ennek   programja   jobb,   mint  az  előzőeké.  Hangszedők
    teszteléséhez    digitális    mesterszalagot   használunk.   Digitális
    berendezést  kellett  vásárolnunk;  és  be  kellett szereznünk eredeti
    szalagokat.  Négy lakklemezt vágtunk egy vágóstúdióban. A lemezeket én
    vágtam.  A  digitális  felvétel közel tökéletes, legalábbis szerintem.
    Nincs  hátulütője. Közel tökéletes a direktvágott lemez is. Az eredeti
    digitális  szalagot  hasonlítjuk  össze  a  róla készült lemezzel. Így
    vizsgáljuk a hangszedők pontosságát; itt tehát A-B-zünk.
    -   Mint   említettem,  sok  mesterszalag  áll  a  rendelkezésünkre, a
    lehetséges  legjobb  minőségűek,  pontos  balansszal, a lehető legjobb
    sztereó    képpel.   Felvételeink   általában   egyszerű   felvételek,
    keresztpáros  mikrofontechnikával  készülnek,  pontos fázisinformációt
    hordoznak. Nem keressük a sokmikrofonos "impresszív" felvételeket.
    -  Ma  délelőtt  a  KJ Leisuresound bemutatóteremben is magasztalták a
    keresztpáros     mikrofontechnikát,     és    mindennek    elmondták a
    sokmikrofonos-sokcsatornás felvételi eljárást.
    -  Helyes.  Mi,  hacsak lehet, nem használjuk. Az én hangmérnököm Tony
    Faulkner, korábban az Enigma Record lemeztársaság főmérnöke volt, most
    szabadúszó.  Állandó  panel-tagunk  (Zsűri -szerk.). Saját felvételeit
    hozza,  mesterszalagon.  Kíváncsi, hogy felvételei hogyan szólnak házi
    hifi-berendezéseken.  Meghallgatva  a visszaadási hűséget, megpróbálja
    tovább  javítani  a felvételi eljárást. Sohasem alkalmaz sokmikrofonos
    felvételi   technikát.   Csak   klasszikus  zenei  anyag  felvételével
    foglalkozik,  de  meghallgat  popzenei  felvételeket is. Olyan jó füle
    van,  hogy  ha  többmikrofonos  felvételt  hall, meg tudja határozni a
    csatornák    armatúra-pozícióit    a   keverés   pillanatában.   Még a
    torzításokra  is  tud figyelni, méghozzá csatornánként. Márpedig amire
    mi   kíváncsiak  vagyunk  itt,  az  a  tökéletlenség,  az  eltérés  az
    eredetitől.

        A  Hi-Fi  Choice-nak  az  egyes hangdobozokra vonatkozó szubjektív
    értékelése  két  szakaszra tagolódik: az egyikben a "panel" véleményét
    olvashatjuk,  a másik pedig Tony Faulkner személyes, egyéni véleménye.
    Ebből  is  látható,  hogy  ítéletét  milyen  nagyra  becsülik.  Néhány
    mondatban Tony Faulkner nézeteiről:

        "Amit   a   hangszóróban  keresek:  tisztaság  a  teljes  hallható
    tartományban,  elfáradást  kiváltó  karakter  nélkül,  mint  amilyen a
    túlzott  színezettség a középtartományban, a morajló, dübörgő basszus,
    az   érdes   hang,   a  változó,  bizonytalan  sztereó  kép.  Egyetlen
    referenciám az, amit a koncertteremben hallok. Túlságosan megbízni egy
    monitorhangszóróban  hiba  lenne,  mert  nem  szabad  a  felvételt úgy
    korrigálni,   hogy   az  egalizálja  a  kiválasztott  monitorhangszóró
    tervezési  hibáit.  Akusztikai  memóriám  felfrissítésére  sokat járok
    koncertekre,  és ugyanezt ajánlom az olvasóknak, hangszórótervezőknek,
    audio-kritikusoknak,  hangmérnököknek.  Az  én zenei világomban az élő
    zene  mint  referencia,  óriási jelentőségű. Rockzenében nincs hasonló
    referencia.  Ámde  azok  a  tervezési  hibák, amelyek klasszikus zenén
    azonnal    nyilvánvalóvá    válnak,    az   élő-kontra-felvett   anyag
    összeállításakor igen gyakran még a rockzenén is észrevehetőek - habár
    a  nagy hangerő, amit a rock-kedvelők keresnek, extra-kompromisszumra:
    a hatásfok növelésére kényszerítheti a hangdoboztervezőket."

        Ezt   Colloms  idézte  egyik  Hi-Fi  Choice  könyvéből,  majd  így
    folytatta:

    Élő hang és felvett hang

    -  Egy  hangszóró  alapvető  tesztje  nem a sztereó program, ami éppen
    ezekben  a napokban folyik, hanem az, amikor a hangszórót a valósággal
    hasonlítjuk össze. Erre felhasználunk beszédhangot, akusztikus gitárt,
    nagydobot,  cintányért,  dobokat,  fafúvósokat,  xilofont.  A  függöny
    mögött egymás mellett helyezkednek el a hangszórók és a zenészek.
    -  Igyekszünk  nagyon hiteles felvételeket készíteni az összehasonlító
    bejátszásra.  Tudjuk, hogy a hangszórók tökéletlensége sokkal nagyobb,
    mint   egy  jó  magnóé,  tehát  nem  félünk,  hogy  a  hang  esetleges
    tökéletlensége  a  magnótól származik. Egy jól beállított magnó sokkal
    kevésbé  színez,  jobb  frekvenciamenetű,  alacsonyabb torzítású, mint
    egy  hangszóró.  A korrekt felvételért egyébként mindent megteszünk. A
    mikrofon  legyen  jóminőségű,  és  nem  szabad  túl közel tenni sem az
    énekeshez, sem a hangszerhez. A jó felvétel kulcsa: nem menni közelebb
    egy  méternél.  A  felvételt nagyon "száraz" helyiségben kell végezni.
    Ezen azt értem, hogy az utózengés nagyon rövid legyen, ideális esetben
    zéró   -   akárcsak   a   süketszobában.   Visszajátszáskor  ugyanis a
    lehallgatószoba   akusztikája   hozzáadódik   a   felvételi   helyiség
    akusztikájához,    szemben   az   élő   előadással,   amelyen   csak a
    lehallgatószoba  akusztikája  hallható.  Ha  felvételkor  az utózengés
    minimális, akkor a kétféle hang között nem lehet nagy különbség.
    -   Sok-sok  összehasonlító  meghallgatás  után  az  ember  kiismeri a
    felvételt  is,  mivel  minden  hangszóró  más  és  más hibákat mutat a
    felvétel  saját hibáin kívül. Együtt kell élni ezekkel a hibákkal, míg
    egy  idő  után  az  ember  kezdi megérteni a hibák okát, és azt mondja
    magában: ez itt a felvétel hibája - ez pedig a hangszóróé.
    -   Ez  történik  a  sztereó  program  meghallgatásakor  is.  A  zsuri
    megtanulja   a   programot,   annak   tökéletlenségeit,  akusztikáját,
    színezettségét,  problémáit,  frekvenciabalanszát  - és a továbbiakban
    már csak azt hallja, hogy a hangszórók hogyan változtatják meg ezeket,
    és  milyen irányban. Ha jó irányban: több lesz az információ, simább a
    hangzás,  pontos, hű a beszédhang. Vagy rossz irányban: agresszívebb a
    hangzás, kevés a "presence", dübörgés, visszafogottság, egyenetlenség,
    gyengébb sztereó vagy bármi.
    -   Egyszerre   csak  egy  pár  hangszórót  hallgatunk.  Arra  vagyunk
    kíváncsiak, milyen benyomást kelt a hallgatóban. A paneltagoknak szóló
    instrukcióim  itt  vannak  a  minősítő lapon. Minden egyes programrész
    meghallgatása   után   egy   osztályzatot   kell   adniuk,   mely   az
    elégedettségük  mértékét  tükrözi.  Ne  koncentráljanak  túl  erősen -
    mondom -, csak annyira, mint amikor az ember besétál egy helyiségbe és
    ott   zenét   hall.  És  csak  miután  osztályoztak,  akkor  próbálják
    meghatározni, miért adták azt az osztályzatot.
    -  Mi  a  maximális  pontszám?  -  kérdezem, mert a pontozólapon, amit
    mutat, csak ketteseket és hármasokat látok.
    - Tíz. Ez, amit néz, egy elég gyenge doboz lapja.
    - Nem is elemzik részleteiben a hangot?
    - Inkább a problémákat próbáljuk leírni.
    Aztán újra visszatér a monótesztre, és egy kis ravaszságról beszél:
    -  A  vizsgálandó  hangszórót  és  a  zenészt  vagy a beszélő személyt
    hangáteresztő,  átlátszatlan  függöny  mögött  helyezzük  el. A magnót
    mindig  futni  hagyjuk,  az erősítő pedig bekapcsolt állapotban marad.
    Akár  az  élő  zene  szól,  akár  pedig a felvétel, mindig jelen van a
    szalagsuhogás és az elektronika hangja, ugyanazon a hangerőszinten.
    - Bizony ez világos, de én erre sohasem gondoltam volna.
    -  Az  ilyen  "élő-kontra-felvett"  összehasonlító  teszt, ha gondosan
    van  eltervezve  és  ugyanilyen  gondosan kivitelezve, sokat mond el a
    hangszóró  minőségéről  a középhang-tartományban, amely pedig felöleli
    az  emberi  hang  frekvenciáit  is.  Kevesebbet tudunk meg a hangszóró
    alacsony  frekvenciás  hanghűségéről,  főképp  azért,  mert a legtöbb,
    otthon  használt  kis  hangszóró  megközelítőleg sem tud a mély hangok
    tartományában  olyan hangerőt adni, mint a hangszerek. Ez önmagában is
    a hangszórók tökéletlenségéről tanúskodik.
    -  Ha  a  monó teszt ennyire fontos, mi indokolja a meghallgatás másik
    felét, a sztereó tesztet?
    -  Némely  hangszóró  sokkal  jobb  sztereó képet ad, mint a többi - a
    megfelelő   felvételekről.   De   manapság   a   legtöbb  hangfelvétel
    mesterséges  karakterű, mert a felvétel közeli mikrofonozással készül.
    A   közelmikrofonos   felvétel   visszhang-hiányát  elektronikus  úton
    kompenzálják.  Csak  a  Blumlein-féle keresztpáros mikrofontechnikával
    készült  felvétel  tudja nagy valószínűséggel visszaadni a természetes
    hangot.   Az   ilyen  hangkép  sok  zenehallgató  előtt  népszerűtlen,
    különösen  azok  előtt,  akik  hozzászoktak,  vagy már rabjai lettek a
    közeli mikrofonozás mesterkélt hangzású felvételeinek.
    -  Más  hangszórók  pedig  csak  egy  szűk  területen adnak jó sztereó
    képet.  Ez  is az oka annak, hogy nem alkalmazunk A-B összehasonlítást
    hangszórók  között.  Otthoni  környezetben  ugyanis lehetetlen két pár
    hangszórót   optimálisan  elhelyezni.  Az  összehasonlítás  nem  lenne
    korrekt - éppen a sztereó kép megítélése szempontjából.
    -  Ami számunkra nagyon fontos: a körülmények mindig azonosak, tehát a
    teszt megismételhető. Újra be tudom állítani ugyanazt a hangszórót egy
    más  napon,  anélkül,  hogy ezt megmondanám a panel-tagoknak. És mégis
    mindig    majdnem   ugyanazt   az   eredményt   kapom,   ugyanazt   az
    összosztályzatot. Ugyanúgy határozzák meg a karakterét, ugyanazokról a
    problémákról  írnak.  Például  bedobom az én Spendoromat meghallgatási
    ellenőrző  tesztre, titkosan. Más zsuri előtt, más műsorral, négy éven
    át. És az átlagos osztályzat mégis mindig 6.

    A legtöbb: 6,5

    - Az átlag?
    -  Igen,  a  csoportátlag.  Bármikor  is dobom be a Spendorokat, hatot
    kapnak.  A  KEF  105  általában  6,5-öt  kap. Ez nagyon magas érték: a
    legmagasabb,  amit  eddig  hangszóró  kapott  nálunk az elmúlt négy év
    alatt.  Azért  kap 6,5-öt, mert a basszusa mélyebbre megy, tisztább, a
    sztereója különlegesebb, nagyobb a mélysége, több az atmoszférája. Nem
    olyan tökéletes a középhang-tartománya, de az emberek a teljesítményt,
    a   basszusterjedelmet   és  a  sztereó-pontosságot  kissé  magasabbra
    értékelik,  ezért  megy  a 105-ös fél ponttal feljebb, annak ellenére,
    hogy  a  középhang-visszaadása pontatlanabb. Az összes többi hangszóró
    2 és 5 között kapja az átlagosztályzatot.
    - De sohasem nyolcat?
    -   Nem.  Hangsúlyozom:  ez  átlagosztályzat.  Vannak,  akik  magasabb
    pontszámokat  adnak: 4,5-8-ig. Mások 2-4-ig adják a pontot. Kritikájuk
    eltérő.   De   szerencsére  éveken  át  tesztre  tehetem  a  különböző
    hangszórókat. Az átlagos pontszám, az értékítélet azonos marad.
    - Megbízhatónak látszik.
    - A vakteszt megbízható. Egy Philips és egy Sony hangszóró megismételt
    vizsgálatakor  5  százalékon  belül volt az eltérés a két meghallgatás
    eredménye  között.  Máskor,  a  korábbi  Hi-Fi  Choice  hangszóróteszt
    alkalmával  egy  hangszórót - ellenőrzésképpen - ötször teszteltettem,
    különböző  időpontokban:  reggel, délben, ebéd előtt, ebéd után, este.
    Az átlagos pontszámtól való eltérés kevesebb volt, mint 7 százalék. Az
    a  hangszóró egyébként a Rogers 149-es volt. (Ez a másik Rogers cég: a
    J.  Rogers -szerk.) Nagyon átlagos hangszóró. Jó minőségű, de átlagos.
    Nem  jellegzetes,  nem  olyan, hogy könnyű lehetne felismerni. Szóval,
    nem  rendelkezik olyan vonással, amire emlékezni lehetne. Újra és újra
    beraktam ellenőrzésre, persze senki sem tudott róla - egyszerűen benne
    volt  a  meghallgatási  sorban.  Mindig egyformán minősítették. Ma már
    hitem van ebben a módszerben.
    -  Hitem  van ebben a szobában is. Akusztikáját gondosan beállítottuk,
    nagyon  "száraz",  majdnem olyan, mint egy stúdió. Száz Hz felett 0,31
    másodperc  az  utózengése,  lejjebb, 50 Hz felé 0,51. Teszt idejére az
    ablakokra  függönyt húzunk, de a fali tükröt is beborítjuk függönnyel,
    hogy  ne  legyen visszaverődés. A szoba mérete 610*460*320 centiméter,
    közel  van  az IEC-ajánlotta méretekhez. A mennyezet súlyosan terhelt,
    ugyanis  a  felette  levő  szobában  tárolom a vizsgálatra kölcsönzött
    hangszórókat  (most  éppen  80  párat).  A padlón háromréteges, vastag
    szőnyeg  van,  körben  könyvespolcok,  rengeteg könyvvel, hangelnyelő,
    kárpitozott  bútorok.  El  nem  hiszik az emberek: gyengén bútorozott,
    sima  falú szobában szinte megállapíthatatlan, hogy a hallható hangban
    mennyi része van a szobának, és mennyi a hangszórónak.
    -  A  panel  véleménye  milyen  mértékben  egyezik? Nyolcvan százalék?
    Kilencven százalék?
    -  Hatvan százalékos a vélemény egyezés. A vélemény különbség az ülési
    helyzettel  magyarázható:  némely hangszórónak olyan rossz a sugárzási
    diagramja,  hogy  elegendő  elfordítani a fejünket, hogy a sztereó kép
    megváltozzon - érthető, hogy a különböző helyen ülők másképp értékelik
    a sztereó képet.
    -   Hadd  jegyzem  meg,  célunk  az,  hogy  ne  legyünk  dogmatikusak.
    Konstruktív és informatív szellemben igyekszünk értékelni. Például, ha
    egy  hangszóró  kitűnően,  színezetlenül  adja vissza az emberi hangot
    és  jól  jön  ki  az  élő-kontra-reprodukált  hang monó tesztjéből, de
    rosszul a sztereó tesztből, a nem megfelelő basszusteljesítménye miatt
    (ilyen  lehet egy jól konstruált kisdoboz!), akkor nem állíthatjuk, de
    más sem, hogy ez a hangszóró jó vagy rossz. Némelyeknek, akik csak kis
    szobával  rendelkeznek,  és  nem  ambicionálják  a  padlódöngető, mély
    basszusokat:  ideális  lehet.  De olyan valakinek, akinek nagy szobája
    van, és aki számára a jó, húsos basszus fontosabb, mint az emberi hang
    visszaadásához       elengedhetetlenül      szükséges      színezetlen
    középhang-tartomány,  ugyanez a hangszóró: tragédia. Egyébiránt mindig
    hattagú panellel dolgozom. A holnapi sztereó tesztelést úgy szervezem,
    hogy Ön lesz a hatodik paneltag.
    - Éééén?
    - Igen. Tízkor kezdünk, fél tízre jöjjön.
    Mintha gondolataimba látna, önbizalmamat duzzasztandó megjegyzi:
    -  A  meghallgató panelt évek óta úgy választom ki, hogy gyakorlott és
    gyakorlatlan fülek keveréke legyen.
    Tekintetemmel köszönöm meg a bátorítást.
    - Holnap fél tízkor itt leszek.
    - Csak majd ne feszélyezze magát, ismerősökkel fog találkozni.

        Na,  erre aztán kíváncsi vagyok. Idetévedt magyarok? Bogdány János
    egy  évvel  korábban  ugyancsak  végigjárta  szinte  a  teljes londoni
    hifi-világot,  Collomsnál  is megfordult. Úgy tudom, most is Londonban
    van.  Miközben  ezen  merengek, az órára téved a tekintetem, és látom,
    hogy éjfél van. Öt órája beszélgetünk. Mindent megköszönök, elbúcsúzom
    és megindulok éjjeli menedékhelyem felé.

    Zene a függöny mögül

        Másnap  reggel  fél  tízkor  csengetek, de nem Colloms nyit ajtót.
    Magas,  göndör  hajú,  szőke  fiatalember. De ismerős! Halkan, hadarva
    beszél,  széles  mosollyal  üdvözöl. "Mister Lajos, ugye Ön az! Jöjjön
    be!  Ugye,  nem  fogja  elhinni, hogy ma reggel írtam magának levelet.
    Ebédszünetben   hazaugrok   érte.   Hihetetlen  véletlen"  -  duruzsol
    megállíthatatlanul.  Hát persze, ez Allan! Négy évvel ezelőtt az Audio
    T-ben  a demonstrációs terem vezetője volt, ő szerezte nekem a Radford
    erősítőmet.  Persze,  hogy  meleg a szívem, pedig a lábam majd lefagy.
    (Egyetlen  bőröndöm  elveszett  a  repülőtéren,  és  a londoni 5 fokos
    nyárban  szandálban  járok,  száraz  zoknit  az  utcán cserélek a napi
    ötszöri esőtől állandóan vizes lábamon.)
        Allan  Harris  -  ez  a  teljes neve - literes termoszból töltöget
    kávét  a  kis konyhában összegyűlteknek. Nyilván ők a panel-tagok. Egy
    szakállas  fiatalember,  mintha David Präkel nevét hallanám. Ő a Hi-Fi
    Answers  és  a  Popular Hi-Fi magazinoknál dolgozik, néhány cikkét már
    olvastam.  Főképpen  klasszikust hallgat. Sokat megenged magának, mert
    otthon  más  láncon  hallgat klasszikus, megint máson popzenét. Peches
    fiú,  mert öt Linn Sondekje volt eddig, négy bedöglött, és az egyetlen
    hibátlant  betörők ellopták. (Talán tudták, hogy ez a hibátlan?) Azóta
    is siratja.
        Keresem Martin Colloms-t, a házigazdát (azaz kenyéradó gazdájukat,
    mert  fizet  a paneltagoknak). Az ajtóhoz megyek, a kilincsre teszem a
    kezem.  Máris  ott  egy kéz az enyémen, jelezve, hogy tilos a belépés.
    "Ebben a szobában vannak a hangszórók, és a panel-tagok nem tudhatják,
    milyen  típusok  (65 pár!) kerülnek terítékre ebben a sorozatban." Ezt
    el kell fogadnom, hiszen én is paneltag leszek ma délelőtt. Bizony ám!
        Paul Crook Colloms jobbkeze, asszisztense, "nagy titkok ismerője".
    Egy-egy hangszórópár meghallgatása után ő cipeli ki a régi, és ő hozza
    be  az  újabb  párokat.  Függöny mögött dolgozik. Egyedül ő tudja, mit
    hallgat  - és hallgat, mint a sír. Egyébként Allan Harris távozása óta
    ő az Audio T bemutatótermének demonstrátora.
        A  demonstrációs  termek vezetői fantasztikusan rutinos, jó ízlésű
    emberek.  Éveken át napi nyolc órát hallgatnak zenét - szinte mindent.
    Előbb-utóbb  minden  berendezés  a fülük elé kerül. Ezt a két fiút jól
    ismerem, szakmai tudásuk nagy, Martin Colloms nem véletlenül válogatta
    be  őket  állandó paneltagnak. Tony Faulkner ezúttal hiányzik. Van itt
    viszont  egy  25  év körüli lány, minőségében Paul Crook menyasszonya.
    Megjelenik  Martin Colloms, mindenki Martinnak hívja. Tíz óra lesz tíz
    perc múlva.

    -   Még   tíz   perc  -  mondja  Colloms,  és  betessékel  mindenkit a
    lehallgatóterembe.  Ő  ültet.  Az  első sor jobb szélén ülök, középütt
    Allan,  tőle balra a kis menyasszony. Mögöttem a szakállas, tőle balra
    Paul.  Tőlem  jobbra, kissé mögöttem Colloms, az operátor. Ő indítja a
    Revox B77-et, ő állítja be a hangnyomást. Előtte spektrumanalizátor. A
    maximális  hangnyomás,  mint  megtudtam, 91-92 dB, az átlagos 80 és 90
    között  van.  (Heves  viták jutnak eszembe. Elég sokan vannak olyanok,
    akik  szerint a hifi alapvető követelménye, hogy nagyon hangos legyen:
    95-100   dB.)   Colloms   mindenkinek   kiosztja   a  minősítő  lapot.
    Hozzámhajolva súgja:
    -  A  Spendor hangját jól ismeri. Vegye úgy, hogy annak körülbelül hat
    pontot  adna,  és a többit ehhez viszonyítsa. Milyen hatást gyakorol a
    hang magára, ezt minősítse. Összimpresszió, ne feledje.

        Indul  a  Revox  B77,  38 centiméteren. Egymás után jönnek a zenei
    programok,  mindegyik  hangszórópárnál ugyanaz ismétlődik: nagyzenekar
    kórussal;  orgona;  női énekhang, kísérettel; zongoraszóló (eddig mind
    klasszikus);  férfi  ének  (könnyűzene); modern pop (fel is ismerem: a
    Dire  Straits!).  Az első hangszórónál kettes és hármas osztályzatokat
    adok.  A  zongora  határozottan  torz  az  erős  megütéseknél.  A Dire
    Straits dobimpulzusai hervadtak. Ugyanitt a férfi énekhang is olyan...
    elárvult.  Angolul  azt  írom  a megjegyzés rovatba, hogy "uncertain",
    bizonytalan.  Egy-egy  zenei  anyag  3-4  percig  tart.  Vége  az első
    sorozatnak.  Oldalt  nézek Collomsra. Ő belelát a lapomba. Se megrovó,
    se  dicsérő,  se  bátorító  pillantás. Bár nem illik, de átnézek Allan
    lapjába. Csupa kettes, hármas.
        Paul  kivitte  a  hangszórókat, és új párt hozott be. Miután leül,
    indul  a  második  menet.  Ez is elég gyatra kis hangszóró. Míg Paul a
    harmadik   behozott  hangszóróval  foglalatoskodik  a  fekete  függöny
    mögött,  valaki  megjegyzi:  "Ez  jó  nagy  hangszóró lehet, mert Paul
    nagyon  nyög."  Mire  Allan:  "Nyög Paul sokszor, csak megtévesztésből
    is."
        Hat  hangszórópárt hallgatunk meg ebédszünetig, 1 óráig. Az utolsó
    hangszórón  elég  jók  voltak  a  Dire  Straits dobütései. Bár a többi
    programra  csak  hármasokat  adok  és  egy  négyest, erre benyomok egy
    ötöst.  Martin  Colloms  begyűjti  a lapokat. Utoljára veszi kezébe az
    enyémet,  és végre megszólal: "Ötöst adott? Akkor a Spendorra nyolcast
    adott  volna." A többiekhez szólva megállapítja, hogy bár ez az utolsó
    hangdoboz  kicsit jobb volt a többinél, még mindig elég gyengécske. Mi
    volt ez az utolsó hangszóró? - kérdezem tőle. "Azt csak Paul tudja, de
    lehet, hogy holnapra megtudom tőle" - válaszolja tartózkodóan.
        Elbúcsúzom  a társaságtól. Ők ebéd után folytatják: a kis könyvnek
    határidőre   el  kell  készülnie.  Délután  a  nagy  bemutatótermekben
    erősítőket  fogok  hallgatni.  Mind  nagyágyú:  Naim  42/250, Meridian
    101/105, Hafler, Electrocompaniet, Lentek, Crimson, Yamaha, a csövesek
    közül pedig TVA, Radford, BAS Beard és az Esoteric. Ezekről talán majd
    máskor.
         Másnap  reggel  megtudom,  hogy  az  a  bizonyos  utolsó hangszóró
    Marantz volt. Colloms csak nekem súgja meg.

                                                              Petike Lajos


    Cikkünk   szerzője   nemrég  súlyos  betegségen  esett  át.  Érdeklődő
    olvasóinkat  ezért  arra  kérjük, semmi esetre se zavarják személyesen
    vagy    telefonon.    A    szerkesztőségünknek    címzett    leveleket
    természetesen készséggel továbbítjuk.