Bemutatjuk




          Az Akai, a Pioneer, a Taya után még egy japán lemezjátszó,
        a sokak által ismert Hitachi cégtől. Szíjhajtású, félautomata,
             s felépítésében erősen hasonlít az Akai AP 100C-re.
                     A hasonlóság abban is megnyilvánul,
        hogy a Hitachi hifi-szériájának is legolcsóbb darabja a 324-es.
          Felépítése: tojáshéj-doboz. Ami csak műanyagból készíthető
                            az műanyagból készült.
              A vázra építették a hálózati feszültségről működő,
            négypólusú szinkronmotort, a 80 dekás - tehát könnyű,
         de az Akaiénál azért nehezebb - lemeztányért és a hangkart.
              A motor egy lapos szíj közvetítésével forgatja az
                    alumínium-öntvényből készült tányért.


    

        Fordulatszám-váltáskor   a   kapcsoló   egy   pöcök   segítségével
    odébbhelyezi a szíjat egy lépcsős tárcsán. Miután a  fordulatszám  nem
    finomszabályozható, stroboszkópra  sincs  szükség:  minek  idegesítsük
    magunkat  a  föl-alá  sétáló  rovátkák  láttán  (ha   nincs   abszolút
    hallásunk, úgysem vesszük észre az eltérést).
        A  hangkar  S-alakú,  és  a  fejrész  az   SME-szisztéma   szerint
    kioldható-cserélhető.   A   rugalmasan   felfüggesztett   ellensúllyal
    szabályozható a tűerő,  0-30mN  között;  a  legkisebb osztás  1mN.  Az
    antiskating-erőt rugó szolgáltatja,  s  egy  tárcsával  állítható  be,
    egyetlen skála alapján.
        A HT-324-es  kezelése  roppant  egyszerű.  Elől,  egyetlen  sorban
    helyezkedik el balról a fordulatváltó, jobbról pedig a  karlift  és  a
    "Cut" gomb. Ez utóbbival megszakítható a játék,  ilyenkor  akárcsak  a
    lemez végén - a hangkar automatikusan visszatér a tartóbakra.
        A hangszedő típusszáma MT 30. Valószínűleg a jónevű Audio-Technica
    terméke, erre utal  rajta  a  Dual  Magnet  megjelölés.  (Két  parányi
    mágnest mozgat a tű.)  A  gyémánttű,  mint  említettük,  kúpos  hegyű.
    Megengedett tűerő 15-25mN, az ajánlott  érték  20mN  (két  gramm).  A
    hangszedő jelét  körülbelül  egyméteres,  RCA-csatlakozókkal  ellátott
    kábelen vezették  ki,  s  külön  földelő-vezetékkel  is  felszerelték.
    Természetesen plexitetőt is adnak a Hitachihoz. A készülék ára  5400,-
    forint.
        Méréseinket ugyanolyan mérőlemezekkel végeztük és  ugyanúgy,  mint
    eddig.  A  hangszedő   mérésére   nézve   lásd   az   Ortofon-tesztet.
    Kommentárunk:  a  magas  zajértéket  elég  durva  hibának  tartjuk:  a
    nyávogás  kedvező,  de  a  zaj  magas.  Ettől  eltekintve   a   futómű
    tulajdonságai átlagosak, az árkategóriának megfelelnek. Az  akusztikai
    visszahatás is ugyanolyan jó, vagy - még inkább ugyanolyan rossz, mint
    az átlagé.
    (A hangszedő szubjektív tesztjét lásd az Ortofóniában.)

    

    

    WSH-402, WSH-110, WSH-111,
    TSH-402, TSH-110, TSH-111
    erősítő és tuner


    


        Ne  vezessen  félre senkit a hatféle típusjel: egyetlen erősítőről
    és  egyetlen  tunerről  van  szó.  a lengyel Diora gyár termékeiről Az
    elektronika mindig ugyanaz (a kezelőszervek, a csatlakozók is), csupán
    a   karosszéria   változik.   A   402-es   számjelű  készülékek  kissé
    szegényesek,  nem  sokban különböznek a házilag barkácsolt masináktól,
    viszont  olcsók  is.  (Furcsa,  hogy  éppen  ez  a  két darab nyerte a
    keresztségben  a Kleopatra 2 Hi-Fi fantázianevet - amely egyébként még
    sok  zavar  forrása  lehet,  tekintve,  hogy a legutóbbi VT-rádiót. is
    valahogy  így  hívják.)  Igényesebb  kivitelű  és  vagy ezer forinttal
    drágább  a  másik  két változat: a 110-es számjelűek előlapja világos,
    "alumínium  színű",  a  111-eseké  pedig  sötét.  Tehát az az irányzat
    érvényesül,    mint   a   legtöbb   nyugati   készülékgyártónál:   más
    típusjelzéssel, más ruhájú, de gyakorlatilag azonos készülékkel erősen
    megnövelhető a választék.

    Az erősítő

        Névleges kimeneti teljesítménye  2*20  watt.  Viszonylag  egyszerű
    felépítésű,  de  sokféle  szolgáltatást  nyújt:      magas   és   mély
    hangszínszabályzót, mély- és  magasvágó  szűrőt,  kétféle  fiziológiai
    hangerőszabályzót - a drágább változatokon pedig még két  műszert  is.
    Ezek  a  kimeneti  feszültséget  jelzik.  Az  erősítőhöz  mágneses  és
    kristályhangszedő, tuner,  magnó  csatlakoztatható,  valamint  sztereó
    fejhallgató és mikrofon -  az  utóbbiak  számára  az  előlapon  van  a
    csatlakozóhüvely.  Méréseink  szerint  a  készülék   minden   lényeges
    paramétere   eléri,   vagy    éppenséggel    meghaladja    a    gyártó
    specifikációját. Jelentős teljesítménytartalékkal bír, s a  harmonikus
    torzítás mindvégig  viszonylag  alacsony  marad,  egészen  a  névleges
    teljesítményig. A frekvenciaátvitel, továbbá a hangszínszabályozók  és
    -szűrők hatékonysága megfelel az ebben a kategóriában elvárhatónak.  A
    készülék igen sok szolgáltatást nyújt - sajnos, ezúttal is hiányzik  a
    monitorkapcsoló, s ez a tény sokat levon a lengyel erősítő  értékéből,
    legalábbis az Akai 4000-es magnók tulajdonosainak szemében.
        A legtöbb funkciót nyomógomb kapcsolja; a  hangerő-,  hangszín- és
    balansz-szabályzók hagyományos körpályás potenciométerek.
        Mint  említettük,  az  erősítő  egyszerű  felépítésű.  A  mágneses
    hangszedő jelét csatornánként - két BC 109C -  tranzisztorból  épített
    korrekciós fokozat dolgozza fel. A következő fokozat (további három BC
    109C). gondoskodik a hangszín-korrekcióról, a balansz-, a hangerő-  és
    a hangszínszabályozásról. A végerősítő rész 7 tranzisztorból  áll,  és
    kvázi-komplementer  megoldású.  A  teljesítménytranzisztorok  2N  3055
    típusúak, és +54V  tápfeszültséggel  látja  el  őket  a  szintén  igen
    egyszerű  felépítésű  tápegység.  A   hangszórókimenethez   csatlakozó
    kondenzátor értéke 3300µF. A komplett erősítőrész  mindkét  csatornája
    egyetlen nyomtatott áramköri lapon kapott helyet.
        (Amennyiben erre más utalás  nem  történik,  méréseinket  4  ohmos
    műterheléssel  végeztük,  mindkét  csatornát  egyszerre   üzemeltetve.
    1kHz-en.)

    
    
    

    

    Oszcillogrammok az erősítőről: 100Hz, 1kHz, 10kHz



    Szeánsz

    

        Összehasonlítva  a   Revox   előerősítő-panel   és   az   EA   057
    kombinációjával, bizony nem sok jót mondhatunk a  lengyel  erősítőről.
    Különösen  a  "csörömpölése"  volt  bántó;  ezt  semmiképpen   nem   a
    frekvencia-jelleggörbe egyenetlensége,  hanem  feltétlenül  valamilyen
    torzításfajta okozza. Azt tettük, amit ilyenkor a vevő tesz tekergetni
    kezdtük  a  hangszínszabályzókat,  ki-bekapcsoltuk   a   szűrőket,   a
    "loudness"-t, de sehogysem tudtunk kikotyvasztani egy olyan hangképet,
    amelyet ízlésünk és lelkiismeretünk szerint ajánlani mernénk.
        Elindítottuk a lengyel erősítőt a reményfutamban is: kikerültük  a
    fono-előerősítőjét,  s  ehelyett   a   Revoxról   hajtottuk   meg,   a
    magnóbemeneten keresztül, természeten lineáris állásban.  (A  hangerőt
    egy  kissé  mindig  csökkentjük,  hogy  ne   a   teljesítménykülönbség
    döntsön.) S csodák-csodája: a kis szerkezet feltámadt, képes volt több
    könnyűzenei számon keresztül versenyben  maradni  a  057-essel.  "Vak"
    tesztben több ízben is  megtévesztettük  egymást,  nem  tudtuk  melyik
    erősítő szól.
        Még komolyzenei műfajokban  is  egész  jól  helytállt  a  WSH-402.
    Találtunk persze olyan programokat - például  egy  egészen  csodálatos
    japán dzsessz-zongorafelvételt -, amelyeken  egyetlen  pillanat  alatt
    minden  kiderült:  a  lengyel  erősítő   tolmácsolásában   a   hangkép
    "összeomlott", a hangszer elveszítette testességét, terét, csengését -
    és, mint tudjuk, "a szeánszokon is kimutatható különbség a  valóságban
    sokkal   nagyobb   különbséget    takar".    (Lásd    előző    számunk
    Szeánszológiáját.)  Mégis,  a  hangminőségét  így  már   civilizáltnak
    találtuk.
        Ne feledjük azonban, hogy  a  Revox-panelnak  (vagy  más,  hasonló
    igényű előerősítőnek) csupán az önköltsége vagy ezer  forintra  tehető
    (elkészítve-dobozolva lényegesen többre), és ez  már  jól  megemeli  a
    lengyel erősítő árát. A 420-as, mint halljuk, négy-négy  és  fél  ezer
    forintért lesz kapható;  elegánsabb  testvérei  ezer  forinttal  többe
    kerülnek.

    A tuner

        Addig is, amíg a tunerekből referenciakészüléket nem választunk, s
    nem  minősíthetjük  őket  füllel  is,   elengedhetetlen   a   műszeres
    vizsgálat, amelynek  eredményét  természetesen  itt  dokumentáljuk,  s
    amely  összevethető  az  előzőleg  tesztelt  rádió  (a  Cleo)   mérési
    adataival. (A tuner tesztjét Szakolczai Lajos kollégánk készítette.)
        A három gyakorlatilag azonos lengyel rádió típusjele  TSH  110  és
    111, illetve 402 - az utóbbi az olcsóbb kivitelű, és annyiban is eltér
    a másik kettőtől, hogy az AM és az FM hangolása nem független, viszont
    találunk rajta egy ötprogramos előválasztót.
        A rádió teljes egészében diszkrét  elemekből  épül  fel,  egyetlen
    integrált áramkört tartalmaz, s az is kizárólag  az  FM  hangolóegység
    hangolófeszültségének stabilitásáról gondoskodik. Az FM-rész csakis az
    OIRT-norma (65,5-73MHz) vételére  alkalmas,  300  ohmos  szimmetrikus
    antennabemenettel, négy hangolt  körrel.  A  hangolás  kettős  varicap
    diódákkal történik. Az AFC-áramkör kikapcsolható. A további  erősítést
    ötfokozatú   középfrekvenciás   egység   szolgálja.   A    demodulálás
    fázisdiszkriminátorral történik.
        A dekóderegység  szintén  hagyományos  felépítésű,  s  LC-szűrővel
    nyomja el a pilotjelet és  a  segédvivőt.  A  pilotjelzőt  kétfokozatú
    erősítő működteti. Az állomások közötti zavaró  jeleket  kikapcsolható
    zajzár nyomja el. Van a készülékben AM-egység is (hosszú, kettéosztott
    közép- és három rövidhullámú sávval) - habár ez a  hifistákat  kevésbé
    érdekli.  Az  AM-vevő  egy  aperiodikus  erősítőből,   egy   független
    oszcillátorból, keverőből és kétfokozatú  középfrekvenciás  erősítőből
    épül fel. Van a készüléken  sávszélesség-kapcsoló  is,  hogy  javítani
    lehessen a nagy térerejű adók hangminőségén.  Találunk  a  készülékben
    egy  kikapcsolható  ferritantennát  is.  Az  összes   sávon   műszeres
    térerősség-indikátor jelzi az állomásrahangolást. Kimenetek: tuner  és
    magnó.
        Az  AM-sávokat  nem  mértük,  hiszen  ezeken   úgysem   lehet   jó
    hangminőséget elérni. Az érzékenységre  vonatkozó  adatok  kivételével
    minden  adatunkat  69MHz-en,  300  ohmos  antennabemeneten,   1,1mV-os
    bemeneti szinttel, 50µs-os előkiemeléssel, maximum  50kHz-es  lökettel
    nyertük. A méréseket egy TSH-111 jelű készüléken végeztük.
        Láthatjuk: a készülék tudja, amit ígér. Nem specifikál viszont egy
    fontos  paramétert,  azt,  hogy   hogyan   viselik   el   a   készülék
    demodulátorai a magasabb moduláló frekvenciájú (6-7kHz-es)  és  löketű
    (40-50kHz) jeleket. Ha elhallgatja, jól teszi: akárcsak  más,  lengyel
    gyártmányú rádióknak, neki is gondokat okoz ez a teszt.  Találkozva  a
    dekóder torzításával, a demodulált jel igen erős torzítást szenved. Az
    eredmény: kellemetlen magashangtorzítás, sziszegés. További kritikánk:
    megtakaríthatták volna az AM-hullámsávok többségét. Ehelyett inkább  a
    modulátorfokozatot alakíthatták  volna  ki  gondosabban.  És  itt  is
    nagyon hiányoljuk a nullindikátort!