Hangszerviz |
Szívesen fogadjuk Olvasóink véleményét, megjegyzését,
hozzászólását - annál kevésbé a telefonjaikat. Kérdéseikre levélben
vagy a Hangszerviz hasábjain válaszolunk.
Kérjük, hogy lehetőleg géppel írjanak. Válaszboríték fölösleges.
A kritikus észrevételeket továbbra is közöljük lapunkban;
ha ismétlődnek, mindig az élesebb
változatot tartjuk meg. A "..." kihagyást jelöl.
Közérdekűnek ítéljük, s ezért térítés nélkül közreadjuk
Olvasóink adásvételi és cserejavaslatait ("Böngésző"),
csak ne feledjék, hogy minden ötezer forintnál értékesebb készülékhez
vámcédula szükséges.
Címünk: Hifi Magazin, 1906 Budapest, Pf. 223.
Tetszik... nem tetszik...
Sárközi Károly
Bp. Pagony u. 19., 1124
A lap eddigi három számának színvonalával az idő múlásával egyre
jobban meg vagyok elégedve. (Azóta megjelent a negyedik; reméljük, ez
is megnyerte a tetszését. A szerk.)
...Most kezdek belépni gyakorlatilag is a hifi berkeibe. Addig,
míg csak elvi síkon mozogtam, fenntartásaikat akadékoskodásnak,
elvárásaikat túlzottnak tartottam. De a gyakorlat bizony mindig Önöket
igazolta, gondolok itt az általam megépített Revox előerősítő
minőségére, a hangszínszabályzók hatására (a Revox használata óta
legszívesebben kiiktatnám), az orsós-kazettás vitára...
Vraukó Tamás
Nyíregyháza, Krúdy u. 26., 4400
...Minden alkalommal megveszem a lapot, és mohón végigolvasom,
mert nagyon tetszik, de azért vannak dolgok, amiket szerintem érdemes
szóvá tenni...
Megcsodálhatjuk a legeslegújabb, japán, NSZK vagy angolszász
hifi-produktumokat, ott vagyunk Düsseldorfban a nagy kirakodóvásáron,
tranzisztorról tranzisztorra elemezzük a Pioneer vagy Akai
készülékeket. Ez mind nagyon szép, de ha a lapnak az az alcíme, hogy
Az audio-kultúra fóruma, akkor illenék azzal a hatalmas többséggel is
foglalkozni, akik ma Magyarországon Tesla, Videoton vagy - Uram bocsá'
- Unitra magnókkal és lemezjátszókkal hallgatnak zenét...
Álláspontunk változatlan: kizárólag olyan készülékekkel
foglalkozunk, amelyek vagy eleve elérnek egy bizonyos - nem túl magas
- színvonalat, vagy pedig ésszerű költség és fáradság árán
elfogadhatóvá alakíthatók. Nem mi tehetünk arról, hogy ilyen készülék
viszonylag kevés van Magyarországon. Olvasónkat óvni szeretnénk attól,
hogy a "hatalmas többség" nevében beszéljen. A "hatalmas többség"
igényének ha eleget tennénk, energiánkat kristályhangszedős
lemezjátszók tesztelésére és Mambó magnók modifikálására kellene
fecsérelnünk.
Libor Endre
Liquid Sugar Factory Office
Hindiya Kerbala, Iraq
...A 3. számról: továbbra is nagyon tetszik, engem lekötött szinte
minden sora. Kíváncsi vagyok, aki tartalmilag gyengének minősítette
a... képest, részt vett-e hasonló tesztek összeállításában,
szervezésében, a készülékek összekunyerálásában stb. Én más területen
csináltam már ilyesmit. Fizikailag fárasztó, idegileg
stresszpontgyűjtő munka. Ezek közben nüanszokat figyelni, másokkal
figyeltetni, mindezt meggyőzően, olvasmányosan sajtó alá rendezni -
részemről köszönet érte.
Azért mégis, egy-két jószándékú megjegyzés. Minket, laikusokat meg
kell győzniük a szeánszok létjogosultságáról. Ne legyen túl sok
"lapzártakor úgy véljük", "vitatkozunk", "véltük" stb. - a
"vitatkozunk" maradhat mégis. Merjenek kissé határozottabbak lenni.
Minden, a Hifi Magazint dicsérő levél közül eddig ennek örültünk a
legjobban. De azért hadd maradjunk ezután is egy kicsit
határozatlanabbak, mint amilyennek Olvasónk szeretne látni bennünket.
Még a leghosszabb szeánsz is túlságosan rövid ahhoz, hogy az ember a
tűzbe tehesse a kezét ezért vagy azért a hangszedőért, erősítőért. A
felelősséget gyakran nyomasztónak érezzük: sokszor folytatjuk a
szeánszot azután is, hogy a kéziratot már kiadtuk a kezünkből. És ha
újabb tapasztalatot szerzünk, néha megpróbáljuk meglágyítani a
nyomdászok szívét: "csak még ezt" hadd suvasszuk be a sorok közé,
nehogy újabb négy hónapig kelljen várnunk vele.
*
(Egy nagyon tömör levél)
Mihalecz Pál
Deszk, Rákóczi u. 4., 6772
Tisztelt Darvas László,
szeretném tudni, hogy mikor lesz legközelebb hifi-kiállítás
Nyugaton, és mikor melyik napon.
Pucsok András
Putnok, Pokaj (Tokaj?) u. 20., 3630
...Tetszik a bemutatott gépek tesztelése, a szép fotók. De az már
nem tetszik, hogy komolyzenei lemezekről 18 oldalt írtak részletesen,
a popról egy szót sem, pedig ez 20 forinttal drágább is. Az se
tetszik, amit a Tesla NC 440-ről írtak. Ha nekem olyan volna,
szakemberrel javíttatnám meg, nem pedig belekontárkodnék. Erre 5
oldalt használtak fel. Közönséges halandók nem értenek hozzá. Ebben a
cikkben is olyan magas műszaki szinten írnak, amit csak olyanok
értenek meg, akik ezt tanulták, ezzel foglalkoznak...
A Hetedhéthatár is 7 oldal, nekem ezt unalmas volt olvasni, nem
sokat mondott. A Martin Colloms műhelyében is 6 oldal, ami ugyancsak
sok... Pernye András 5 oldala nekem semmit se ért, engem nem érdekel
a nehéz zene, csak a könnyű. Hiszem, hogy a magazint olyanok
vásárolják többnyire, akik az utóbbi táborba tartoznak...
További sikereket kívánok a Hifi Magazinnak...
Nehéz szakma a miénk.
A csatornán túlról
Tímár Péter
14 Sunny Hill, London NW4 4LL
Kedves Szerkesztő úr,
legutóbbi budapesti tartózkodásom alkalmával kezembe jutott a HFM
második és harmadik száma. Amint tudja, London a világ - legalábbis
egyik - hifi-fővárosa, és itt eléggé el vagyunk kényeztetve
hifi-kiadványokkal (7 különböző, a legutóbbi számolásnál), de az Önök
lapját még londoni mércével mérve is színvonalasnak és érdekesnek
tartom, pesti mércével mérve pedig határozottan a legjobb népszerű
magyar szaklap, amit eddig láttam. Nem egészen értem, hogy némelyik
olvasójuk miért is elégedetlenkedik, ahelyett, hogy örülne, hogy végre
kap némi tájékoztatást a hifi-dzsungelről, és ha véletlenül alkalma
lesz belföldön vagy külföldön valamit vásárolni, akkor nem fogja a
pénzét valami drága szemétre költeni...
Feltételezem, hogy sokan talán több technikai leírást és kevesebb
zenei tendenciájú tartalmat szeretnének, elfeledkezve arról, hogy a
hifi van a zenéért és nem fordítva. A hifi technikai és zenei
tényezőit valóban nehéz egyensúlyban tartani. Az egyetlen angol lap,
amely véleményem szerint ezt az egyensúlyt megtartja, az az Önök által
is dicsért Hi-Fi News and Record Review, amely valóban a legjobb...
Az Önök lapján kétségtelenül látni a HFNRR hatását...
A szeánszolás és összehasonlítgatás nagyon érdekes, de bele is
lehet bolondulni. (Nekünk mégsincs tőle semmi bajunk... bajunk...
bajunk... A szerk.) Hetekig jártam a nagy hifi-üzleteket - amelyeket
Londonban járt munkatársuk leírt -, és kapcsolgattam különböző
erősítő-hangszedő-hangszóró kombinációkat. A végén már egyáltalán nem
hallottam a zenét (pedig ahhoz értek valamit, lévén művészi diplomám a
Royal Academy of Music-ról), és rájöttem, hogy lehetetlen idegen
környezetben, túl sok variánssal bármiféle használható eredményre
jutni...
Az Önök (és mások) által nem nagyon kedvelt V15/IV. nagyon tisztán
és egy kicsit keményen szól, de a bizonyos "sshh" nélkül a vonósokon.
Dehát ez persze nagyon szubjektív. Lehet, hogy talán tudnék találni
egy ennél muzikálisabb hangszedőt, de ezt csak úgy tudnám
megállapítani, ha otthon lenne egy Micro Seiki lemezjátszóm 3 SME
karral, és így tudnám őket összehasonlítani a saját környezetemben...
(Pontosan így van. Lásd hangszedőtesztjeink leírását, továbbá
sajtószemlénkben a HFA minősítését a V15/III-ról - és minden
valószínűség szerint 7. számunk poszterjén a Micro Seikit. A szerk.)
A hangszedőt különben egyre kevesebbet használom, tekintettel a
lemezek botrányosan rossz préselésére. Mi értelme van esetleg 7-8
fontot kiadni egy digitális stúdiómagnón felvett, széles dinamikájú
lemezre, amikor a legszebb pianisszimó közepén óhatatlanul elkezd
sercegni és kattogni... Így aztán egyelőre főleg URH-rádiót
hallgatok, amely - különösen a BBC 3. műsora itt nagyon jó minőségű,
minthogy a stúdió és az adó között a jelet már évek óta PCM (pulse
code modulation) rendszerrel továbbítják. Sokszor egy élő adás a Royal
Festival Hall-ból - ha jól mikrofonozták és nem szúrják el a keverést
- csodálatosan tud szólni...
Reumás Lenco
Akárcsak az orvosok, a mi kis műszaki klinikánk vezetője, Dr. Med.
Univ. Sólymos sem szereti, ha távdiagnózist kérnek tőle: "...a
lemezjátszómnak a hasa fáj... a torka fáj... a feje fáj... vajon mitől
lehet ez?" De azért vannak egyértelmű tünetek, például amelyekből arra
lehet gyanakodni, hogy a Lenco L75-ösök karjának könyökízületét
könnyen kikezdi a reuma. Mint az alábbi levél bizonyítja,
távdiagnózisunk helyes volt.
Dr. Dobrotka László
Pankasz, Fő u. 75., 9937
Kedves Sólymos Antal,
köszönöm, hogy Lenco L75-ös lemezjátszómmal kapcsolatos
problémámra válaszolt. Önnek teljesen igaza volt, a hibát a hangkar
kis csapágyainak hibája okozza. Időközben a Lenco cégtől is válasz
érkezett, egy csodálatos röntgenrajzzal a lemezjátszómról, és
mellékeltek hozzá két ilyen kis csapágyat, amit a körmendi Gelkánál
beszereltek. Azóta a lemezjátszó ismét tökéletesen működik. A kar nem
ugrik meg a lemezek középső részétől kezdve sem, akármilyen nagy
dinamikájú is a lemez. Azt is észrevettem már jó pár évvel ezelőtt,
hogy a lemezjátszókar egyszerre csak érzékennyé vált a külső
rezgésekre; sokszor már a kis szekrény megütésére is megugrott a kar.
Most ismét érzéketlenné vált az ilyen kisebb külső mozgásokra. Így
utólag jöttem rá, hogy azt is már a csapágyak akkori kisebb mérvű
kopása okozta, csak akkor még - mivel a hiba nem volt olyan nagymérvű
- nem figyeltem fel rá.
Degrell László szíves közlése nyomán mindenesetre közöljük a
kritikus alkatrész megrendelési számát: 049 0046.
Még szuperebb Szuprafon
Szabolcsi Jenő
Bp., Edit u. 26., 1163
...Nem látok arányt a befektetett munkával, illetve a RAMOVILL
által kért 600 forintos átalakítási költség és az elért eredmény
között. Az elméleti fejtegetések nyilván megalapozottak, ezzel nincs
szándékom vitába szállni, de nem hagyható figyelmen kívül a tányér
nagy tömege, ami jelentősen csökkenti a motor rángatását. (Pontosan ez
az, amit elméleti, fejtegetésnek lehet nevezni. Mi nem elméleti, hanem
teljesen gyakorlati nyávogást észleltünk, és a MOD ezt szünteti meg,
ugyancsak teljesen gyakorlati módon. A szerk.) Nekem 3 éve van NC
440-em, jelenleg Ortofon VMS 20/II. hangszedővel. A készülék hibáit
egyszerű eszközökkel igyekeztem kiküszöbölni.
A felfüggesztés merevségét egy 20mm vastag laticel lemezzel (a
műanyag habszivacs nem alkalmas) szüntettem meg. Ennek mérete lábtól
lábig tart, és kb. 15mm-rel rövidebb elölről nézve. A fehér laticel
végét, illetve szélét diófapáccal befeketítettem, így esztétikailag
nem kelt rossz benyomást. A lemezjátszó a könyvszekrényen van, ami kb.
50kg tömegű. Az eredmény tökéletes semmire sem érzékeny.
A másik egyszerű fogás az, hogy a meghajtószíjat alkohollal
lemostam, majd közönséges hintőporban megfürdettem. Mindezt pamut
kesztyűben végeztem. Ha lefogom a lemeztányér-tárcsát, a motor megáll.
Felhívom a figyelmet arra, hogy a szíjak méretei között eltérések
vannak. Három közül egy használhatatlan volt, mert túl lazán feküdt
fel.
Módosítottam a fékberendezést, amely nagyon drasztikusan működött.
A gumibakot felfogó két csavar megoldásával úgy állítottam be, hogy
1/2-1 fordulat után fékez. Ez rendkívül kíméli a hajtószíjat. A plexi
tető zsanérját szétszedtem, és a benne levő filckorongot műszerolajjal
átitattam. Ezután a csavarok meghúzásával úgy állítottam be, hogy a
tető minden ésszerű helyzetben megbízhatóan megálljon. Ennek az
eredménye, hogy akár menetközben - a tű a lemezen - fel tudom emelni a
tetőt...
Ezek valóban értékes információk, köszönjük a tippeket - Olvasóink
közül nyilván sokan hasznosítani fogják egyiket-másikat. A lépés-zaj
kivédésében azonban valószínűleg nagy szerepe van az 50 kilós
könyvszekrénynek is. továbbá annak, hogy a parketta, feltehetően nem
mozog túlságosan - bár mi mondhatnánk ugyanezt a miénkről!
Az NC 440-es lemezjátszó MOD-ja láthatóan sokakat érdekelt - de
nem mindenkinek sikerült. Többen reklamáltak: készülékük elektronikája
eltér a miénkétől, és más a szíjtárcsa átmérője is. Valóban így van: a
legutoljára forgalomba került, IC-vel megépített példányokra nem
vonatkozik a MOD. A 440-esek túlnyomó többségén azonban a módosítás
indokolt és végrehajtható.
Polimerizálás
Genzelman Mihály
Berkenye, Kossuth út 46., 2641
A magnószalag-vitához szeretnék hozzászólni. Igaz, hogy a Polimer
nagyon rossz, de hoztak nekem az NSZK-ból egy BASF-szalagot potom 30
márkáért. Hogy mást ne mondjak, a Polimer magasan veri...
Mi is jónéhány selejtes BASF-szalaggal találkoztunk az utóbbi
időben.
Mező András
Bp., Tolbuhin krt. 8., 1053
A Polimer magnószalagokról lapjuk előző számaiban olvasott
különböző vélemények után indíttatva érzem magam, hogy véleményemet én
is leírjam. Háromféle orsós magnóval szereztem eddig tapasztalatokat e
szalagokról: Tesla B100, Akai GX 4000D és Uher 440 Reporttal.
A TP 18 és DP 26 típusú szalagokat az átlagosnál nagyobb mértékben
nyúlásra hajlamosnak találtam. E szalagokat az "erős" mechanikájú
Akain kívül tapasztalatom szerint a "gyengébb" Tesla is nyújtja. (Az
Akaira TP 18-as szalagot fel sem merek tenni.) Ez különösen a B
100-asnál okozott gondokat, mivel a megnyúlás miatt fodrossá vált
szalag 1-es sávjára a gép gyengébb szalagfeszítése miatt alig lehetett
jó felvételt készíteni. Az Uher-magnón TP 18-as szalaggal mechanikus
problémám nincs.
Az LH Super jelű szalagok hangminőségével meg vagyok elégedve: az
Akain a műsorforrás és a szalagról azonnal visszahallgatható felvétel
között nincs nagyobb különbség, mint más (Agfa PE 46, Akai LN 150-7,
Sony ULH 550 BL, BASF DP 26 stb.) szalagokon. Nagymértékben zavaróak
azonban a következő, eddig mindhárom készüléken, minden
Polimer-szalagtípuson tapasztalt jelenségek. A hangerő néhol hirtelen
visszaesik, helyenként igen nagy mértékben, néhol meg csak a
magashangok tűnnek el pár másodpercre. Ez a jelenség a szalagok
legkülönbözőbb helyein fellép, a legkülönbözőbb gyakorisággal.
Polimer-szalagot venni lutri: némely szalagon alig fordul elő ez a
hiba, mások meg teljesen használhatatlanok. Leginkább az Akain zavaró
ez a fogyatékosság, fejhallgatóval hallgatva. Polimer-szalagra ezért
nem szívesen készítek igényesebb komolyzenei felvételt; sajnos, a
19cm/s sebesség nem elég gyors e hibák kiküszöbölésére.
Körülbelül 5-6 óra Polimer-használat után az Akai főtengelyét,
gumigörgőit, fejeit és a szalagvezető elemeket a rájuk rakódott
vörösbarna portól meg kell tisztítanom...
Ezt hívják depolimerizációnak? Köszönjük tárgyilagos, pontos
leírását: tökéletesen megegyezik azzal, amit mi mondhatnánk, egyébként
ugyanígy "harag és elfogultság nélkül".
Antenna
Burány Sándor
Bp., Telepy u. 24. III. 37., 1096
A Magyarországon - Budapesten, a IX. kerületben - levő térerő
elég-e egy érzékeny tunerrel, megfelelő antennával 3-4 nyugati sztereó
adás vételéhez, vagy felesleges erre pénzt költeni? Véleményük szerint
a Dansk Hi-Fi készülék tetőantennával képes-e fogni a jugoszláv és a
bécsi sztereó adásokat?
Nagyon sokakat érdeklő kérdés. Mi nem válaszolhatunk rá
felelősséggel, hiszen a térerő úgyszólván tízméterenként változik, de
viszonylag egyszerű eszközökkel ki-ki eldöntheti, érdemes-e
beruháznia.
Egy közepes minőségű táskarádió vagy magnó-rádió kombináció, amely
nincs áthangolva a hazai URH-sávra, és kifogástalanul üzemel az
eredeti 88-108MHz, frekvenciatartományban - megfelelő "műszer"
mindenki számára. E készülékkel a padlástérben vagy - ha lehetséges -
a tetőn próbáljuk meg végigpásztázni az URH-sávot. Ha megfelelő,
zajmentes a vétel, érdemes foglalkozni a dologgal. Ajánlatos
megismételni a kísérletet egy-két héten belül 3-4 alkalommal, mert a
vételi viszonyok erősen változékonyak, tehát egy-egy túlságosan jó
vagy rossz vétel félrevezethet bennünket.
Nem króm! Csak krómszerű!
Petrencs György
Bp., Eszék u. 5. f. 3., 1114
... A Hifi Magazin az utolsó számában a 78. oldalon krómdioxid
alapanyagúnak minősítette a Fuji FX-II kazettát, ez tévedés. Ez a
szalag is, mint jónéhány társa (Maxell UDXL-II, TDK-SA, Scotch
Master-II, Memorex High-Bias, Ampex Grand Master-II, hogy csak a
jobbakat említsem, vagy a szintén jónak tartott és nálunk az
üzletekben jelenleg 160 forintért korlátlanul kapható Sony CDα az
úgynevezett Chrom-substitut családba tartozik. Ezen szalagok
alapanyaga nem krómdioxid, hanem egy speciális vasoxid+kobaltferrit
kombináció (vigyázat nem tévesztendő össze a korábbi évek ún.
kobalttal dotált szalagjaival). Ezek a chrom-substitut kazetták -
egyébként a szaksajtó ezenkívül többféle névvel is illeti, mint pl.
Quasi-chrom; Ersatz-chrom; High Bias - csupán (csupán? A szerk.) annyi
rokonságot mutatnak a tiszta krómdioxid kazettákkal, hogy ezek is
ugyanazt a felvételi és lejátszási korrekciót, illetve előmágnesezési
munkapontot kívánják...
Megemlítem még, hogy a vasoxid kazettáknál alkalmazott I-es római
számjegy nem csak a kazetta típusára utal. Ezt az I-es jelet csak az
ún. japán előmágnesezési munkapontot (mely cirka 1,3dB-lel magasabb a
DIN szerinti előmágnesezésnél) igénylő típusoknak adják. Pl.: a BASF
Ferro Super LH a DIN típus, a BASF Ferro Super LH-I pedig japán
készülékhez gyártott típus...
Most képzelje el: ha mi ezt ott mind részletesen elregéljük a króm
és a krómszerű szalagok különbözőségéről! De valóban hibáztunk: a Fuji
FX-II csupán krómszerű szalag. Meg kell mondanunk, hogy Olvasónk
figyelmeztetésére most olyan mélységekig hatoltunk, ameddig hatolni
egyelőre nem volt szándékunkban. Tapasztalatunk szerint a króm-család
- apa, fiú, szentlélek - mérsékelt eredményt ad, és a rokonsági fokok
taglalásával csak megzavartuk volna Olvasóinkat, akik elsősorban abban
érdekeltek, hogy négyféle szalagtípus létezik, és eszerint kell
beállítani a magnókat.
Ugyanis hangsúlyoznunk kell: ma már csak a négy római számmal
jelzett kategória létezik. Ha már Olvasónk a BASF-re hivatkozott, hadd
mondjuk el, hogy a cég legutolsó, az IEC-hez 1979-ben felterjesztett
ajánlása (IEC Publication 94 - Part 5) szintén csak négy, tehát I-es,
II-es, III-as és IV-es csoportot jelöl meg, összhangban az IEC
ajánlásával.
Demagnetizálás
Rácz Béla
Bp., Napfény u. 13., 1098
...Az Akai GX-4000D-vel, a GX-fejek demagnetizálásával
kapcsolatban lenne egy kérdésem. Több helyen olvasható, hogy ez 100
üzemóra után szükséges általában. A gyári prospektus szerint ezt csak
a szerviz végezheti el. Ezek szerint az ember havonta cipelhetné az
Akait a szervizbe... Ez szerintem elképzelhetetlen. Nem hiszem, hogy
az Akai cég megengedhetné ezt magának, hiszen kinek kell olyan magnó,
amit havonta szervizbe kell cipelni. Egyébként én magam legalább 500
üzemórát használtam idáig anélkül az Akait, hogy a fejek
demagnetizálásának szükségessége jelentkezett volna. (A
frekvenciatartomány beszűkülése, zajosabb felvétel stb.) Ez a probléma
több Akai-tulajdonost érint, ezért kérem, mielőbb oszlassák el a
Magazinban a téves nézetet...
Minden magnón célszerű időnként lemágnesezni (demagnetizálni) a
szalaggal érintkező fémrészeket, különösen a magnófejeket. A száz órás
előírás erős túlzásnak tűnik. A demagnetizálásra főleg javítás után
van szükség, közben ugyanis a különféle szerszámok felmágnesezhetik a
szalagpálya valamelyik részét. A már forgalomba került BIB gyártmányú
demagnetizáló után várhatóan egy hazai kisiparos által gyártott típus
is hamarosan az üzletekbe kerül. Vigyázat: demagnetizálni csak a magnó
kikapcsolt állapotában szabad!
Arany Kakadu Díj
"Mi az álláspontjuk a mágneses folyadékhangszórókról és ezek hazai
lehetőségeiről?" - kérdezi Schindele György balatonfüredi olvasónk
(Csárda u. 17., 8230). Fogas kérdés; sokféle hangszóróról hallottunk
már, de cseppfolyósról még soha. Azaz, megálljunk... olvasónk tán
csak nem arra a mágneses folyadékra gondol, amelyet a dinamikus
hangszóró légrésébe juttatnak, hogy könnyebben elvezethessék a
lengőcsévében keletkező hőt? Ez okos dolog: nagyobb "delejt" képes
elviselni a tekercs, megnő valamelyest a hangszóró hatásfoka (maximum
0,75dB-lel), és még a torzítása is csökkenhet. Ettől azonban még
ugyanolyan, közönséges, hagyományos dinamikus hangszóró marad, mint
amilyet mindnyájan használunk.
A nyomok a Deltához vezettek. Kollégáinknak már megint valami
nyugati reklámkiadvány került a kezükbe (ezúttal az amerikai Epicure
cégé), és anélkül, hogy a legcsekélyebb fogalmuk volna a hangsugárzók
elvi és gyakorlati problémáiról, máris világgá kürtölték a szenzációt.
"Hangátvitel felsőfokon" - tudósítja olvasóit a Delta februári száma,
s közli, hogy "ismét visszanyerik vesztett pozícióikat" a
hangsugárzók, a ferrofolyadék révén, amely az "eszményi megoldást"
jelenti. A Delta utoljára 1974-ben intézte el ilyen könnyedén a
dolgot, mikor is a mozgási visszacsatolásos hangsugárzókat nevezte ki
a hangsugárzó-technika csúcsának. Azt a cikket a legjobb lenne
elfelejteni, de persze most is büszkén utalnak rá. Hét évvel ezelőtti
szamárságok cáfolatára nincs helyünk; annyit tehetünk, hogy a Delta
Folyadékhangszórók című cikkét az Arany Kakadu Díjjal jutalmazzuk.
Revoxok és egyebek
Pálos István
Bp., Ifjúmunkás u. 18. I., I. 4., 1091
...Második számukban ismertettek egy Revox előerősítőt, melyet
elektronikában jártasabb barátom megépített számomra. Kitűnően szól,
meg vagyok vele elégedve. Alkalmam volt összehasonlítani a dombóvári
Unió szövetkezet által gyártott RIAA előerősítővel (750 Ft elem
nélkül). Az utóbbi igen gyengén "brummogott" a Revox mellett, bár
hifinek minősítették...
Láng Miklós
Bp., Perczel Mór u. 6., 1155
...Van egy Technics SU 8055 erősítőm... fono-bemenetét
összehasonlítottuk egy Revox-panellel, és ellenszavazat nélkül győzött
a Technics. Különösen a fa- és rézfúvósok szóltak életszerűbben...
Egyébként nem becsülöm le a Revox-panelt, mert való igaz, hogy "jobb
minden idehaza forgalomba került elektronika ekvivalens részénél" ami
persze nem a Revox-panel dicsérete, hanem...
Még tudnék egypár témát, a MOD-ba (ne sóhajtson!), például a
hangfalak házilagos feljavítására, de előbb megvárom Videotónia c.
cikküket.
Tuza Ervin
Besenyőtelek, Petőfi u. 7., 3373
...Az én készülékeim is saját építésűek: Revox-panel (köszönet
ezért a rajzért, bár a kis kapcsolás hangját laposabbnak, fakóbbnak
érzem egy szintén saját készítésű Electrosonic kapcsolásnál, amit
Sipos Gyula könyvéből "lestem el"), meghajtóként a fent említett
Electrosonic lineáris része, hangszínszabályozó nélkül, végfok egy
saját barkácsmunka, Quad 405 rajz alapján (á la Rádiótechnika
Évkönyv)...
Trunk Andor
Siófok, Vas Gereben u. 3., 8600
...Megépítettem a Revox-panelt. Valóban nagyon jó. Hét különböző
előerősítőt csináltam már. A Revox simán lefőzi bármelyiket... A hét
darabból kettő, ami neves (neves?), az egyik Dual, a másik
Telefunken... mindkettőjük nagyon rossz hangot produkált. A többit az
RTV évkönyvekből építettem. Körmérkőzést rendeztem a 4000DS
segítségével. Ugyanazon lemezt felvettem két korrekcióval egymás után
sztereóban, majd ezután monóban egymás mellé. A Revox a selejtezőket
kihagyta. Ugyanis mikor megépítettem és meghallgattam, már nagy esélyt
adtam neki. Végül is a 77-es évkönyv 18. oldalán található kapcsolás
lett az ellenfele. De minek? Egy az egyben leradírozta szegényt az
A78. A többi öt közel egy szinten mozgott. Mindre jellemző volt, hogy
dinamika-szegénységben szenvednek és érdesen, bántóan szólnak. A
döntős kapcsolás már biztatóbbnak tűnt, de a Revox egy osztállyal
feljebb van. Itt már volt dinamika, a zene tiszta, nyílt volt, és a
magas hangok szépnek és nem bántónak tűntek. Biztos vagyok én is
abban, hogy a Revoxnál van még pár jobb korrektor, mégis azt hiszem,
kezdésnek nagyon "korrekt" kis egységet választottak...
Gajdos Rudolf
Bp., Lőrinci út 15., 1174
...A Revox tényleg rendkívül jó, és ezért szeretném köszönetemet
kifejezni, de szerintem kb. 600 forintból ki lehet hozni... meg
szeretném kérni Önöket, hogy amennyiben módjukban állna, küldjék el
nekem egy Önök által jónak tartott végfok rajzát, esetleg az A78-as
Revoxét. (Jaj, csak azt ne! A szerk.) Elsősorban a jó minőség érdekel,
ezért azt hiszem, hogy minél egyszerűbb, annál jobb. Ha ez nem állna
módjukban, akkor kérdem Önöket, hogy a Sípos Gyula-féle Hi-Fi erősítők
építése című könyvből amit jónak tartanak, azt írják meg nekem.
Gondolom, a könyvet ismerik, ez nekem is megvan, de a bőség zavarával
küzdök, és nem hallottam még egyiket sem szólni.
Hát ez az!
Molnár Tamás
Debrecen, Nyár u. 27. I. 3., 4027
...A Sipos: Hi-Fi erősítőkapcsolások című könyvből melyik
kapcsolást ajánlanák megépítésre? Én az A-osztályúra vagy a pár
oldallal hátrább levő (igen kis torzítású) Texasra gondoltam.
Már megbocsásson, de ez egy kicsit úgy hangzik, mint az angol úri
szabó szalonjában: "Ajánlhatnék uraságodnak egy szolid kétsoros
öltönyt... vagy óhajtja inkább ezt a szép kockás zsakettet?" Erősítőt
nem így kell választani.
Győri Antal üzemmérnök
Szolnok, Tóth Ferenc út 2. IV. 3., 5000
...Jelenleg a Quad 405 végerősítő megépítésével foglalkozom, de
nem az 1980. évi Rádiótechnika Évkönyv, Sípos közlése alapján, az
ugyanis tele van hibás adatokkal. Közvetítők útján hozzájutottam az
eredeti gépkönyvhöz, kapcsolási rajzhoz, kiegészítve NYÁK rajzzal.
Remélem, a következő Hifi Magazin megjelenésekor már üzemelni fog a
berendezés.
Németh Károly
Bp., Váci út 138/a, 1138
Szabadidőmben szívesen foglalkozom szórakoztató elektronikával.
Most egy kitűnő minőségű végfokot szeretnék csinálni, amire ki is
választottam a Rádiótechnikából a Quad 405-öt, de sajnos, nem közölték
le az erősítő nyákját, én pedig hiába kísérletezem vele...
Ne haragudjon, nem tehetünk eleget kérésének, mert mi sem
rendelkezünk a NYÁK rajzával. Mellesleg nincs is engedélyünk a Quad
cégtől, hogy közöljük.
Megismételjük, ki tudja, hanyadszor, hogy kizárólag akkor ajánlunk
erősítőt megépítésre, ha jelöltünk biztosan megveri a Quadot, másrészt
olyan alkatrészekből is elkészíthető, amelyekhez idehaza bárki
hozzáférhet.
FEB
Előző számunk tréfásan-komoly rovatában, a Délibábos Oldalon
meghirdettük a FEB-et, azaz a Fono Előerősítők Bajnokságát. És
szerencsére akadtak, akik komolyan vették felhívásunkat: műszaki
emberek is, szövetkezetek (!) is. Az alábbi, rendkívül rokonszenves
levél csak egy a sok közül.
Császár László
Székesfehérvár, Benke F. u. 10/B, 8000
Kedves Sólymos Antal,
mivel azt hiszem, Ön foglalkozik műszaki kérdésekkel a Hifi
Magazin stábjában, Önnek írok. A 4. számuk Délibábos Oldalán írtakra
szeretnék reflektálni. Már régóta, még a Revox-előerősítő rajzának
közlése előtt foglalkoztatott egy olcsó; jó minőségű fono-előerősítő
tervezésének kérdése. Előzőleg persze átnéztem ezt-azt, amihez
hozzáfértem, főleg a JAES és a JASA cikkeit és a Wireless World ilyen
témájú írásait (D. Self, E. F. Taylor, J. Linsley-Hood stb.). Az első
változat hibáinak kijavításában Tom Holman is segített baráti hangú
levelében. Jelenleg a harmadik változatnál tartok, és ezt már bátran a
köz színe elé merem bocsátani. A tervezésnél az vezérelt, hogy
egyszerű, kis hely- és alkatrészigényű, viszonylag olcsó és lehetőleg
kompromisszummentes legyen. A felhasznált alkatrészek nagyrészt hazai
gyártásúak, de teljes egészében a hazai kereskedelemben beszerezhetők
legyenek. (Messzemenően egyetértünk! A szerk.)
Nos, az eredményről: közvetlenül nem hasonlíthattam össze
semmivel. Egy A-B tesztben valami jó etalonnal összeeresztve biztosan
többet lehetett volna tudni róla, mint műszeres méréssel, de ilyenre
nem volt módom. Fülre kifogástalan, sőt az otthoni szíjhajtású
Visonik/FF15E/"home made" végfok/SR-H70 (50 literes, 3 utas) láncon
kellemes a hangja... Elsősorban a 3. változatról lenne szó. A panelek
nincsenek dobozba építve, mivel a lemezjátszómban a hangkar közelébe
szántam őket. Éppen ezért külön stabil tápegységet igényelnek. Ha az
nem okoz problémát, akkor szívesen kölcsönadom őket, vagyis az Önök
szavaival élve benevezem őket a Fono Előerősítők Bajnokságára.
Pontosan így képzeltük. Aki benevez a FEB-re, kérjük, küldje el
"fekete dobozát" a Hifi Magazinnak. Tápegység nem feltétlenül
szükséges. Megmérjük, meghallgatjuk, és ha jobbnak bizonyul a
Revoxnál, benevezzük a Nagy Körmérkőzésre. (A dobozokat természetesen
visszaküldjük.) A győztesnek komoly esélye van rá, hogy összehozzuk a
tervezőjét valamelyik vállalkozó kedvű szövetkezettel.
Áprilisi levelek
Azon a borongós éjjelen, lapzárta előtt néhány perccel jön ám a
tördelőszerkesztőnk, és tördeli a kezét, hogy maradt egy szabad
hasábja, mit rakjunk oda, adjuramisten, de mindjárt. Szent Pálhoz
fohászkodtunk, a nyomdászok és újságírók védőszentjéhez, s íme,
agyunkban egyszeriben fény gyúlt máris választ tudtunk adni olyan
levelekre is, amelyek várhatóan csak egy hónap múlva futnak be
szerkesztőségünkbe. A megvilágosodásban, mi tagadás, némi alkoholnak
is szerepe volt.
Lenkó Lenke
Lenti, Len tér 9.
Igazán, a gyárak olyan furcsa típusszámokat adnak. Például az én
készülékemen ez áll: L75. Vajon mit jelenthet ez?
Egyszerű. "L" annyit tesz, mint "lemezjátszó", a 75 pedig azt
jelenti, hogy ennyi százast kellett fizetni érte.
Akadék Oszkár
Csököny, Nemenged u. 48.
Nem értem, miért adták sajtószemléjüknek azt a címet, hogy
Hetedhéthatár, amikor nem hét, hanem csak hat folyóirat tartalmát
ismertetik.
A cím kifogástalan. Így kell kiolvasni: Hetedhéthatár.
Dr. Főkon Ziliárius
Rovancs, Takarék-sor 1. félemelet
Túl sok hosszú szakkifejezést használnak, jó lenne, ha rövidítenék
ezeket. Már néhány betű elhagyásával is sok nyomdafestéket
megtakaríthatnának. Frekvencia helyett pl. írhatnának frekit,
amplitúdó helyett ampot, impedancia helyett impet stb.
Igyekezni fogunk. Például írni fogunk arról, hogy hány débé a
dübi. Sőt, ezentúl majd csak hanxedőkről, hanxórókról, hanxerekről
fogunk írni. Ennyivel is tömörebb lesz a Hanxerviz.
Vegetári János
Érd-Bicske, Bicsérdi rét
Előző, 4. számuk címlapképét nem érzem eléggé realisztikusnak. A
hangszedőkön ugyanis már megint rajta hagyták a tűvédőt.
Muszáj volt. Különben lelegelték volna az egész salátát.
AMATŐR NYELVÉSZEK FIGYELEM!
Három a magyar igazság, három a hangszórók száma a dobozban,
legalábbis ennyire van szükségünk a nyelvészkedéshez. Nos, úgy
gondoljuk, végre megvan a harmadik szó is: nevezzük a mélysugárzót
("woofer") dohogónak, mint Szuromi Gábor budapesti olvasónk javasolja.
Ezt a szót annyiban érezzük használhatóbbnak a többek által ajánlott
huhogónál, hogy nem annyira komikus - noha az utóbbi, a hosszú "ú"
jóvoltából mélyebb tónusú, és jobban megközelíti az angol "woofer"
hangzását.
Ismét hangsúlyozzuk: mi nem dönthetünk, csak ajánlhatunk.
Javasoljuk Olvasóinknak, próbálják rendszeresen használni a
magas-, közép- és mélysugárzó szinonimája gyanánt a csipogó, a zengő
és a dohogó szavakat. Mi is ezt tesszük.
Továbbra is szabad a vásár a deck, a receiver és a tuner ügyében.
A rádió szó biztosan jó, csak nem tudjuk, mit nevezzünk rádiónak, a
receivert-e, avagy inkább a tunert? A vevő szó nem látszik
használhatónak, túlságosan is azt jelenti, hogy - vásárló. A "hangoló"
- ezt is sokan ajánlják - azért problematikus, mert olyasfajta
mondatokra vezetne, például, hogy "hangoljuk állomásra a hangolónkat"
stb. Erről azért szívesen fogadnánk Olvasóink véleményét.
Hogy új feladvány is legyen: hogyan nevezzük el a "shell"-t, azaz
a hangkar fejrészét, amelybe a hangszedőt kell felfogni - különös
tekintettel arra, hogy van rögzített shell is, kioldható shell is.
(Képünkön, jobbra, a legismertebb shell: az SME gyáré, amellyel a
legtöbb modell csereszabatos.)
Várjuk az ötleteket. A tiszteletdíj most is a Hifi Magazin 3
soronkövetkező száma. (A drágábbikból.)
(Sírva) Vigadó
Ilyés Attila
Bp. Pétervárad u. 1., 1145
...Akusztikai ügyben meg kell jegyeznem, hogy az Erkel Színház
éppoly hírhedt, mint a Vigadó, a különbség csak annyi, hogy az
Erkelben nagyságrendekkel több ember fogadja meg, hogy többé nem megy
koncertre. És most, hogy az Operában néhány rövid kis évre szünetelnek
az előadások, az a kevés, Budapestre vetődő énekes nagyság is
meggondolja majd, hogy visszajöjjön-e, mert, ha valamit nehéz az
Erkelben csinálni, az az éneklés. Ti, a zenekar a színpadon nem
hallható, ezért még a legjobbakkal is előfordul (kórus!), hogy más
hangnemben énekelnek, mint amiben az árokban játszanak.
Jeles, jó, elégtelen
Pesthy Gábor
Bp. Bécsi u. 1., 1052
...Egy apró javaslatom is lenne. Tudom, hogy Önök nem kedvelik
nagyon az osztályzatokat, mégis, például a lemezek kiválasztását
nagyon megkönnyítené az olvasóknak, ha akár úgy, mint a Hi-Fi
Stereophonie-ban, akár, mint a Hi-Fi News-ban egy számjegyes vagy
betűs értékelés is lenne róluk. Ez azért is hasznos lenne, mert a
kritikák sokszor olyan kétértelműek, hogy az olvasó nem tudja
eldönteni, vajon tetszett-e a bírálónak a lemez vagy sem.
Még gondolkodunk rajta. Lehet, hogy valóban fontos a számszerű
osztályzat, de még fontosabb, hogy a kritika mindig egyértelmű legyen.
Helyesbítés
1. Elírtunk egy tizedest, még 2. számunk 24. oldalán, amikor az
Akai 4000-es magnók szalagfeszítéséről írtunk. Olvasóink figyelmeztető
leveleit csak a közelmúltban kaptuk meg, így csak most tehettünk közzé
helyesbítést. A helyes adatok, lejátszási üzemmódban: a leeresztő orsó
fékező ereje 1,0-1,2N, a felcsévelő orsóé 1,5-1,8N. Mindezt 60mm-es
orsóátmérőn kell mérni, a gyár előírásai szerint.
2. Előző számunk Ortofóniájában a 82. oldalon az első és a második
ábra felcserélődött. Mint a szövegből is kiderül, a mozgó mágnesű
hangszedő rajzának kellett volna az első helyre kerülnie.
3. A CT-F1250 kazettás magnó tesztjében egyhelyütt (4. szám, 74.
oldal, Elektromos felépítés címszó alatt) véletlenül "felvevő- és
kombináltfejet" írtunk, "felvevő- és lejátszófej" helyett.
4. Ugyanebben a cikkben a Fuji FX-II. kazettáról helytelenül
írtuk, hogy CrO2 -ez a típus valójában csak krómszerű. Erre néhány
oldallal később még visszatérünk.
5. Végül röstellkedve be kell ismernünk, hogy a külföldi
hifi-demonstrációk kedvelt zenei programja, "az ágyúlövöldözős
Csajkovszkij-zene" ("1812") nyitány csupán, s nem szimfónia, mint
előző számunkban írtuk. Mindezekért Olvasóink elnézését kérjük.