Hangszerviz



Szívesen fogadjuk Olvasóink véleményét, megjegyzését, hozzászólását - annál kevésbé a telefonjaikat. Kérdéseikre levélben vagy a Hangszerviz hasábjain válaszolunk. Kérjük, hogy lehetőleg géppel írjanak. Válaszboríték fölösleges. A kritikus észrevételeket továbbra is közöljük lapunkban; ha ismétlődnek, mindig az élesebb változatot tartjuk meg. A "..." kihagyást jelöl. Közérdekűnek ítéljük, s ezért térítés nélkül közreadjuk Olvasóink adásvételi és cserejavaslatait ("Böngésző"), csak ne feledjék, hogy minden ötezer forintnál értékesebb készülékhez vámcédula szükséges. Címünk: Hifi Magazin, 1906 Budapest, Pf. 223. Tetszik... nem tetszik... Sárközi Károly Bp. Pagony u. 19., 1124 A lap eddigi három számának színvonalával az idő múlásával egyre jobban meg vagyok elégedve. (Azóta megjelent a negyedik; reméljük, ez is megnyerte a tetszését. A szerk.) ...Most kezdek belépni gyakorlatilag is a hifi berkeibe. Addig, míg csak elvi síkon mozogtam, fenntartásaikat akadékoskodásnak, elvárásaikat túlzottnak tartottam. De a gyakorlat bizony mindig Önöket igazolta, gondolok itt az általam megépített Revox előerősítő minőségére, a hangszínszabályzók hatására (a Revox használata óta legszívesebben kiiktatnám), az orsós-kazettás vitára... Vraukó Tamás Nyíregyháza, Krúdy u. 26., 4400 ...Minden alkalommal megveszem a lapot, és mohón végigolvasom, mert nagyon tetszik, de azért vannak dolgok, amiket szerintem érdemes szóvá tenni... Megcsodálhatjuk a legeslegújabb, japán, NSZK vagy angolszász hifi-produktumokat, ott vagyunk Düsseldorfban a nagy kirakodóvásáron, tranzisztorról tranzisztorra elemezzük a Pioneer vagy Akai készülékeket. Ez mind nagyon szép, de ha a lapnak az az alcíme, hogy Az audio-kultúra fóruma, akkor illenék azzal a hatalmas többséggel is foglalkozni, akik ma Magyarországon Tesla, Videoton vagy - Uram bocsá' - Unitra magnókkal és lemezjátszókkal hallgatnak zenét... Álláspontunk változatlan: kizárólag olyan készülékekkel foglalkozunk, amelyek vagy eleve elérnek egy bizonyos - nem túl magas - színvonalat, vagy pedig ésszerű költség és fáradság árán elfogadhatóvá alakíthatók. Nem mi tehetünk arról, hogy ilyen készülék viszonylag kevés van Magyarországon. Olvasónkat óvni szeretnénk attól, hogy a "hatalmas többség" nevében beszéljen. A "hatalmas többség" igényének ha eleget tennénk, energiánkat kristályhangszedős lemezjátszók tesztelésére és Mambó magnók modifikálására kellene fecsérelnünk. Libor Endre Liquid Sugar Factory Office Hindiya Kerbala, Iraq ...A 3. számról: továbbra is nagyon tetszik, engem lekötött szinte minden sora. Kíváncsi vagyok, aki tartalmilag gyengének minősítette a... képest, részt vett-e hasonló tesztek összeállításában, szervezésében, a készülékek összekunyerálásában stb. Én más területen csináltam már ilyesmit. Fizikailag fárasztó, idegileg stresszpontgyűjtő munka. Ezek közben nüanszokat figyelni, másokkal figyeltetni, mindezt meggyőzően, olvasmányosan sajtó alá rendezni - részemről köszönet érte. Azért mégis, egy-két jószándékú megjegyzés. Minket, laikusokat meg kell győzniük a szeánszok létjogosultságáról. Ne legyen túl sok "lapzártakor úgy véljük", "vitatkozunk", "véltük" stb. - a "vitatkozunk" maradhat mégis. Merjenek kissé határozottabbak lenni. Minden, a Hifi Magazint dicsérő levél közül eddig ennek örültünk a legjobban. De azért hadd maradjunk ezután is egy kicsit határozatlanabbak, mint amilyennek Olvasónk szeretne látni bennünket. Még a leghosszabb szeánsz is túlságosan rövid ahhoz, hogy az ember a tűzbe tehesse a kezét ezért vagy azért a hangszedőért, erősítőért. A felelősséget gyakran nyomasztónak érezzük: sokszor folytatjuk a szeánszot azután is, hogy a kéziratot már kiadtuk a kezünkből. És ha újabb tapasztalatot szerzünk, néha megpróbáljuk meglágyítani a nyomdászok szívét: "csak még ezt" hadd suvasszuk be a sorok közé, nehogy újabb négy hónapig kelljen várnunk vele. * (Egy nagyon tömör levél) Mihalecz Pál Deszk, Rákóczi u. 4., 6772 Tisztelt Darvas László, szeretném tudni, hogy mikor lesz legközelebb hifi-kiállítás Nyugaton, és mikor melyik napon. Pucsok András Putnok, Pokaj (Tokaj?) u. 20., 3630 ...Tetszik a bemutatott gépek tesztelése, a szép fotók. De az már nem tetszik, hogy komolyzenei lemezekről 18 oldalt írtak részletesen, a popról egy szót sem, pedig ez 20 forinttal drágább is. Az se tetszik, amit a Tesla NC 440-ről írtak. Ha nekem olyan volna, szakemberrel javíttatnám meg, nem pedig belekontárkodnék. Erre 5 oldalt használtak fel. Közönséges halandók nem értenek hozzá. Ebben a cikkben is olyan magas műszaki szinten írnak, amit csak olyanok értenek meg, akik ezt tanulták, ezzel foglalkoznak... A Hetedhéthatár is 7 oldal, nekem ezt unalmas volt olvasni, nem sokat mondott. A Martin Colloms műhelyében is 6 oldal, ami ugyancsak sok... Pernye András 5 oldala nekem semmit se ért, engem nem érdekel a nehéz zene, csak a könnyű. Hiszem, hogy a magazint olyanok vásárolják többnyire, akik az utóbbi táborba tartoznak... További sikereket kívánok a Hifi Magazinnak... Nehéz szakma a miénk. A csatornán túlról Tímár Péter 14 Sunny Hill, London NW4 4LL Kedves Szerkesztő úr, legutóbbi budapesti tartózkodásom alkalmával kezembe jutott a HFM második és harmadik száma. Amint tudja, London a világ - legalábbis egyik - hifi-fővárosa, és itt eléggé el vagyunk kényeztetve hifi-kiadványokkal (7 különböző, a legutóbbi számolásnál), de az Önök lapját még londoni mércével mérve is színvonalasnak és érdekesnek tartom, pesti mércével mérve pedig határozottan a legjobb népszerű magyar szaklap, amit eddig láttam. Nem egészen értem, hogy némelyik olvasójuk miért is elégedetlenkedik, ahelyett, hogy örülne, hogy végre kap némi tájékoztatást a hifi-dzsungelről, és ha véletlenül alkalma lesz belföldön vagy külföldön valamit vásárolni, akkor nem fogja a pénzét valami drága szemétre költeni... Feltételezem, hogy sokan talán több technikai leírást és kevesebb zenei tendenciájú tartalmat szeretnének, elfeledkezve arról, hogy a hifi van a zenéért és nem fordítva. A hifi technikai és zenei tényezőit valóban nehéz egyensúlyban tartani. Az egyetlen angol lap, amely véleményem szerint ezt az egyensúlyt megtartja, az az Önök által is dicsért Hi-Fi News and Record Review, amely valóban a legjobb... Az Önök lapján kétségtelenül látni a HFNRR hatását... A szeánszolás és összehasonlítgatás nagyon érdekes, de bele is lehet bolondulni. (Nekünk mégsincs tőle semmi bajunk... bajunk... bajunk... A szerk.) Hetekig jártam a nagy hifi-üzleteket - amelyeket Londonban járt munkatársuk leírt -, és kapcsolgattam különböző erősítő-hangszedő-hangszóró kombinációkat. A végén már egyáltalán nem hallottam a zenét (pedig ahhoz értek valamit, lévén művészi diplomám a Royal Academy of Music-ról), és rájöttem, hogy lehetetlen idegen környezetben, túl sok variánssal bármiféle használható eredményre jutni... Az Önök (és mások) által nem nagyon kedvelt V15/IV. nagyon tisztán és egy kicsit keményen szól, de a bizonyos "sshh" nélkül a vonósokon. Dehát ez persze nagyon szubjektív. Lehet, hogy talán tudnék találni egy ennél muzikálisabb hangszedőt, de ezt csak úgy tudnám megállapítani, ha otthon lenne egy Micro Seiki lemezjátszóm 3 SME karral, és így tudnám őket összehasonlítani a saját környezetemben... (Pontosan így van. Lásd hangszedőtesztjeink leírását, továbbá sajtószemlénkben a HFA minősítését a V15/III-ról - és minden valószínűség szerint 7. számunk poszterjén a Micro Seikit. A szerk.) A hangszedőt különben egyre kevesebbet használom, tekintettel a lemezek botrányosan rossz préselésére. Mi értelme van esetleg 7-8 fontot kiadni egy digitális stúdiómagnón felvett, széles dinamikájú lemezre, amikor a legszebb pianisszimó közepén óhatatlanul elkezd sercegni és kattogni... Így aztán egyelőre főleg URH-rádiót hallgatok, amely - különösen a BBC 3. műsora itt nagyon jó minőségű, minthogy a stúdió és az adó között a jelet már évek óta PCM (pulse code modulation) rendszerrel továbbítják. Sokszor egy élő adás a Royal Festival Hall-ból - ha jól mikrofonozták és nem szúrják el a keverést - csodálatosan tud szólni... Reumás Lenco Akárcsak az orvosok, a mi kis műszaki klinikánk vezetője, Dr. Med. Univ. Sólymos sem szereti, ha távdiagnózist kérnek tőle: "...a lemezjátszómnak a hasa fáj... a torka fáj... a feje fáj... vajon mitől lehet ez?" De azért vannak egyértelmű tünetek, például amelyekből arra lehet gyanakodni, hogy a Lenco L75-ösök karjának könyökízületét könnyen kikezdi a reuma. Mint az alábbi levél bizonyítja, távdiagnózisunk helyes volt. Dr. Dobrotka László Pankasz, Fő u. 75., 9937 Kedves Sólymos Antal, köszönöm, hogy Lenco L75-ös lemezjátszómmal kapcsolatos problémámra válaszolt. Önnek teljesen igaza volt, a hibát a hangkar kis csapágyainak hibája okozza. Időközben a Lenco cégtől is válasz érkezett, egy csodálatos röntgenrajzzal a lemezjátszómról, és mellékeltek hozzá két ilyen kis csapágyat, amit a körmendi Gelkánál beszereltek. Azóta a lemezjátszó ismét tökéletesen működik. A kar nem ugrik meg a lemezek középső részétől kezdve sem, akármilyen nagy dinamikájú is a lemez. Azt is észrevettem már jó pár évvel ezelőtt, hogy a lemezjátszókar egyszerre csak érzékennyé vált a külső rezgésekre; sokszor már a kis szekrény megütésére is megugrott a kar. Most ismét érzéketlenné vált az ilyen kisebb külső mozgásokra. Így utólag jöttem rá, hogy azt is már a csapágyak akkori kisebb mérvű kopása okozta, csak akkor még - mivel a hiba nem volt olyan nagymérvű - nem figyeltem fel rá. Degrell László szíves közlése nyomán mindenesetre közöljük a kritikus alkatrész megrendelési számát: 049 0046. Még szuperebb Szuprafon Szabolcsi Jenő Bp., Edit u. 26., 1163 ...Nem látok arányt a befektetett munkával, illetve a RAMOVILL által kért 600 forintos átalakítási költség és az elért eredmény között. Az elméleti fejtegetések nyilván megalapozottak, ezzel nincs szándékom vitába szállni, de nem hagyható figyelmen kívül a tányér nagy tömege, ami jelentősen csökkenti a motor rángatását. (Pontosan ez az, amit elméleti, fejtegetésnek lehet nevezni. Mi nem elméleti, hanem teljesen gyakorlati nyávogást észleltünk, és a MOD ezt szünteti meg, ugyancsak teljesen gyakorlati módon. A szerk.) Nekem 3 éve van NC 440-em, jelenleg Ortofon VMS 20/II. hangszedővel. A készülék hibáit egyszerű eszközökkel igyekeztem kiküszöbölni. A felfüggesztés merevségét egy 20mm vastag laticel lemezzel (a műanyag habszivacs nem alkalmas) szüntettem meg. Ennek mérete lábtól lábig tart, és kb. 15mm-rel rövidebb elölről nézve. A fehér laticel végét, illetve szélét diófapáccal befeketítettem, így esztétikailag nem kelt rossz benyomást. A lemezjátszó a könyvszekrényen van, ami kb. 50kg tömegű. Az eredmény tökéletes semmire sem érzékeny. A másik egyszerű fogás az, hogy a meghajtószíjat alkohollal lemostam, majd közönséges hintőporban megfürdettem. Mindezt pamut kesztyűben végeztem. Ha lefogom a lemeztányér-tárcsát, a motor megáll. Felhívom a figyelmet arra, hogy a szíjak méretei között eltérések vannak. Három közül egy használhatatlan volt, mert túl lazán feküdt fel. Módosítottam a fékberendezést, amely nagyon drasztikusan működött. A gumibakot felfogó két csavar megoldásával úgy állítottam be, hogy 1/2-1 fordulat után fékez. Ez rendkívül kíméli a hajtószíjat. A plexi tető zsanérját szétszedtem, és a benne levő filckorongot műszerolajjal átitattam. Ezután a csavarok meghúzásával úgy állítottam be, hogy a tető minden ésszerű helyzetben megbízhatóan megálljon. Ennek az eredménye, hogy akár menetközben - a tű a lemezen - fel tudom emelni a tetőt... Ezek valóban értékes információk, köszönjük a tippeket - Olvasóink közül nyilván sokan hasznosítani fogják egyiket-másikat. A lépés-zaj kivédésében azonban valószínűleg nagy szerepe van az 50 kilós könyvszekrénynek is. továbbá annak, hogy a parketta, feltehetően nem mozog túlságosan - bár mi mondhatnánk ugyanezt a miénkről! Az NC 440-es lemezjátszó MOD-ja láthatóan sokakat érdekelt - de nem mindenkinek sikerült. Többen reklamáltak: készülékük elektronikája eltér a miénkétől, és más a szíjtárcsa átmérője is. Valóban így van: a legutoljára forgalomba került, IC-vel megépített példányokra nem vonatkozik a MOD. A 440-esek túlnyomó többségén azonban a módosítás indokolt és végrehajtható. Polimerizálás Genzelman Mihály Berkenye, Kossuth út 46., 2641 A magnószalag-vitához szeretnék hozzászólni. Igaz, hogy a Polimer nagyon rossz, de hoztak nekem az NSZK-ból egy BASF-szalagot potom 30 márkáért. Hogy mást ne mondjak, a Polimer magasan veri... Mi is jónéhány selejtes BASF-szalaggal találkoztunk az utóbbi időben. Mező András Bp., Tolbuhin krt. 8., 1053 A Polimer magnószalagokról lapjuk előző számaiban olvasott különböző vélemények után indíttatva érzem magam, hogy véleményemet én is leírjam. Háromféle orsós magnóval szereztem eddig tapasztalatokat e szalagokról: Tesla B100, Akai GX 4000D és Uher 440 Reporttal. A TP 18 és DP 26 típusú szalagokat az átlagosnál nagyobb mértékben nyúlásra hajlamosnak találtam. E szalagokat az "erős" mechanikájú Akain kívül tapasztalatom szerint a "gyengébb" Tesla is nyújtja. (Az Akaira TP 18-as szalagot fel sem merek tenni.) Ez különösen a B 100-asnál okozott gondokat, mivel a megnyúlás miatt fodrossá vált szalag 1-es sávjára a gép gyengébb szalagfeszítése miatt alig lehetett jó felvételt készíteni. Az Uher-magnón TP 18-as szalaggal mechanikus problémám nincs. Az LH Super jelű szalagok hangminőségével meg vagyok elégedve: az Akain a műsorforrás és a szalagról azonnal visszahallgatható felvétel között nincs nagyobb különbség, mint más (Agfa PE 46, Akai LN 150-7, Sony ULH 550 BL, BASF DP 26 stb.) szalagokon. Nagymértékben zavaróak azonban a következő, eddig mindhárom készüléken, minden Polimer-szalagtípuson tapasztalt jelenségek. A hangerő néhol hirtelen visszaesik, helyenként igen nagy mértékben, néhol meg csak a magashangok tűnnek el pár másodpercre. Ez a jelenség a szalagok legkülönbözőbb helyein fellép, a legkülönbözőbb gyakorisággal. Polimer-szalagot venni lutri: némely szalagon alig fordul elő ez a hiba, mások meg teljesen használhatatlanok. Leginkább az Akain zavaró ez a fogyatékosság, fejhallgatóval hallgatva. Polimer-szalagra ezért nem szívesen készítek igényesebb komolyzenei felvételt; sajnos, a 19cm/s sebesség nem elég gyors e hibák kiküszöbölésére. Körülbelül 5-6 óra Polimer-használat után az Akai főtengelyét, gumigörgőit, fejeit és a szalagvezető elemeket a rájuk rakódott vörösbarna portól meg kell tisztítanom... Ezt hívják depolimerizációnak? Köszönjük tárgyilagos, pontos leírását: tökéletesen megegyezik azzal, amit mi mondhatnánk, egyébként ugyanígy "harag és elfogultság nélkül". Antenna Burány Sándor Bp., Telepy u. 24. III. 37., 1096 A Magyarországon - Budapesten, a IX. kerületben - levő térerő elég-e egy érzékeny tunerrel, megfelelő antennával 3-4 nyugati sztereó adás vételéhez, vagy felesleges erre pénzt költeni? Véleményük szerint a Dansk Hi-Fi készülék tetőantennával képes-e fogni a jugoszláv és a bécsi sztereó adásokat? Nagyon sokakat érdeklő kérdés. Mi nem válaszolhatunk rá felelősséggel, hiszen a térerő úgyszólván tízméterenként változik, de viszonylag egyszerű eszközökkel ki-ki eldöntheti, érdemes-e beruháznia. Egy közepes minőségű táskarádió vagy magnó-rádió kombináció, amely nincs áthangolva a hazai URH-sávra, és kifogástalanul üzemel az eredeti 88-108MHz, frekvenciatartományban - megfelelő "műszer" mindenki számára. E készülékkel a padlástérben vagy - ha lehetséges - a tetőn próbáljuk meg végigpásztázni az URH-sávot. Ha megfelelő, zajmentes a vétel, érdemes foglalkozni a dologgal. Ajánlatos megismételni a kísérletet egy-két héten belül 3-4 alkalommal, mert a vételi viszonyok erősen változékonyak, tehát egy-egy túlságosan jó vagy rossz vétel félrevezethet bennünket. Nem króm! Csak krómszerű! Petrencs György Bp., Eszék u. 5. f. 3., 1114 ... A Hifi Magazin az utolsó számában a 78. oldalon krómdioxid alapanyagúnak minősítette a Fuji FX-II kazettát, ez tévedés. Ez a szalag is, mint jónéhány társa (Maxell UDXL-II, TDK-SA, Scotch Master-II, Memorex High-Bias, Ampex Grand Master-II, hogy csak a jobbakat említsem, vagy a szintén jónak tartott és nálunk az üzletekben jelenleg 160 forintért korlátlanul kapható Sony CDα az úgynevezett Chrom-substitut családba tartozik. Ezen szalagok alapanyaga nem krómdioxid, hanem egy speciális vasoxid+kobaltferrit kombináció (vigyázat nem tévesztendő össze a korábbi évek ún. kobalttal dotált szalagjaival). Ezek a chrom-substitut kazetták - egyébként a szaksajtó ezenkívül többféle névvel is illeti, mint pl. Quasi-chrom; Ersatz-chrom; High Bias - csupán (csupán? A szerk.) annyi rokonságot mutatnak a tiszta krómdioxid kazettákkal, hogy ezek is ugyanazt a felvételi és lejátszási korrekciót, illetve előmágnesezési munkapontot kívánják... Megemlítem még, hogy a vasoxid kazettáknál alkalmazott I-es római számjegy nem csak a kazetta típusára utal. Ezt az I-es jelet csak az ún. japán előmágnesezési munkapontot (mely cirka 1,3dB-lel magasabb a DIN szerinti előmágnesezésnél) igénylő típusoknak adják. Pl.: a BASF Ferro Super LH a DIN típus, a BASF Ferro Super LH-I pedig japán készülékhez gyártott típus... Most képzelje el: ha mi ezt ott mind részletesen elregéljük a króm és a krómszerű szalagok különbözőségéről! De valóban hibáztunk: a Fuji FX-II csupán krómszerű szalag. Meg kell mondanunk, hogy Olvasónk figyelmeztetésére most olyan mélységekig hatoltunk, ameddig hatolni egyelőre nem volt szándékunkban. Tapasztalatunk szerint a króm-család - apa, fiú, szentlélek - mérsékelt eredményt ad, és a rokonsági fokok taglalásával csak megzavartuk volna Olvasóinkat, akik elsősorban abban érdekeltek, hogy négyféle szalagtípus létezik, és eszerint kell beállítani a magnókat. Ugyanis hangsúlyoznunk kell: ma már csak a négy római számmal jelzett kategória létezik. Ha már Olvasónk a BASF-re hivatkozott, hadd mondjuk el, hogy a cég legutolsó, az IEC-hez 1979-ben felterjesztett ajánlása (IEC Publication 94 - Part 5) szintén csak négy, tehát I-es, II-es, III-as és IV-es csoportot jelöl meg, összhangban az IEC ajánlásával. Demagnetizálás Rácz Béla Bp., Napfény u. 13., 1098 ...Az Akai GX-4000D-vel, a GX-fejek demagnetizálásával kapcsolatban lenne egy kérdésem. Több helyen olvasható, hogy ez 100 üzemóra után szükséges általában. A gyári prospektus szerint ezt csak a szerviz végezheti el. Ezek szerint az ember havonta cipelhetné az Akait a szervizbe... Ez szerintem elképzelhetetlen. Nem hiszem, hogy az Akai cég megengedhetné ezt magának, hiszen kinek kell olyan magnó, amit havonta szervizbe kell cipelni. Egyébként én magam legalább 500 üzemórát használtam idáig anélkül az Akait, hogy a fejek demagnetizálásának szükségessége jelentkezett volna. (A frekvenciatartomány beszűkülése, zajosabb felvétel stb.) Ez a probléma több Akai-tulajdonost érint, ezért kérem, mielőbb oszlassák el a Magazinban a téves nézetet... Minden magnón célszerű időnként lemágnesezni (demagnetizálni) a szalaggal érintkező fémrészeket, különösen a magnófejeket. A száz órás előírás erős túlzásnak tűnik. A demagnetizálásra főleg javítás után van szükség, közben ugyanis a különféle szerszámok felmágnesezhetik a szalagpálya valamelyik részét. A már forgalomba került BIB gyártmányú demagnetizáló után várhatóan egy hazai kisiparos által gyártott típus is hamarosan az üzletekbe kerül. Vigyázat: demagnetizálni csak a magnó kikapcsolt állapotában szabad! Arany Kakadu Díj
"Mi az álláspontjuk a mágneses folyadékhangszórókról és ezek hazai lehetőségeiről?" - kérdezi Schindele György balatonfüredi olvasónk (Csárda u. 17., 8230). Fogas kérdés; sokféle hangszóróról hallottunk már, de cseppfolyósról még soha. Azaz, megálljunk... olvasónk tán csak nem arra a mágneses folyadékra gondol, amelyet a dinamikus hangszóró légrésébe juttatnak, hogy könnyebben elvezethessék a lengőcsévében keletkező hőt? Ez okos dolog: nagyobb "delejt" képes elviselni a tekercs, megnő valamelyest a hangszóró hatásfoka (maximum 0,75dB-lel), és még a torzítása is csökkenhet. Ettől azonban még ugyanolyan, közönséges, hagyományos dinamikus hangszóró marad, mint amilyet mindnyájan használunk. A nyomok a Deltához vezettek. Kollégáinknak már megint valami nyugati reklámkiadvány került a kezükbe (ezúttal az amerikai Epicure cégé), és anélkül, hogy a legcsekélyebb fogalmuk volna a hangsugárzók elvi és gyakorlati problémáiról, máris világgá kürtölték a szenzációt. "Hangátvitel felsőfokon" - tudósítja olvasóit a Delta februári száma, s közli, hogy "ismét visszanyerik vesztett pozícióikat" a hangsugárzók, a ferrofolyadék révén, amely az "eszményi megoldást" jelenti. A Delta utoljára 1974-ben intézte el ilyen könnyedén a dolgot, mikor is a mozgási visszacsatolásos hangsugárzókat nevezte ki a hangsugárzó-technika csúcsának. Azt a cikket a legjobb lenne elfelejteni, de persze most is büszkén utalnak rá. Hét évvel ezelőtti szamárságok cáfolatára nincs helyünk; annyit tehetünk, hogy a Delta Folyadékhangszórók című cikkét az Arany Kakadu Díjjal jutalmazzuk. Revoxok és egyebek Pálos István Bp., Ifjúmunkás u. 18. I., I. 4., 1091 ...Második számukban ismertettek egy Revox előerősítőt, melyet elektronikában jártasabb barátom megépített számomra. Kitűnően szól, meg vagyok vele elégedve. Alkalmam volt összehasonlítani a dombóvári Unió szövetkezet által gyártott RIAA előerősítővel (750 Ft elem nélkül). Az utóbbi igen gyengén "brummogott" a Revox mellett, bár hifinek minősítették... Láng Miklós Bp., Perczel Mór u. 6., 1155 ...Van egy Technics SU 8055 erősítőm... fono-bemenetét összehasonlítottuk egy Revox-panellel, és ellenszavazat nélkül győzött a Technics. Különösen a fa- és rézfúvósok szóltak életszerűbben... Egyébként nem becsülöm le a Revox-panelt, mert való igaz, hogy "jobb minden idehaza forgalomba került elektronika ekvivalens részénél" ami persze nem a Revox-panel dicsérete, hanem... Még tudnék egypár témát, a MOD-ba (ne sóhajtson!), például a hangfalak házilagos feljavítására, de előbb megvárom Videotónia c. cikküket. Tuza Ervin Besenyőtelek, Petőfi u. 7., 3373 ...Az én készülékeim is saját építésűek: Revox-panel (köszönet ezért a rajzért, bár a kis kapcsolás hangját laposabbnak, fakóbbnak érzem egy szintén saját készítésű Electrosonic kapcsolásnál, amit Sipos Gyula könyvéből "lestem el"), meghajtóként a fent említett Electrosonic lineáris része, hangszínszabályozó nélkül, végfok egy saját barkácsmunka, Quad 405 rajz alapján (á la Rádiótechnika Évkönyv)... Trunk Andor Siófok, Vas Gereben u. 3., 8600 ...Megépítettem a Revox-panelt. Valóban nagyon jó. Hét különböző előerősítőt csináltam már. A Revox simán lefőzi bármelyiket... A hét darabból kettő, ami neves (neves?), az egyik Dual, a másik Telefunken... mindkettőjük nagyon rossz hangot produkált. A többit az RTV évkönyvekből építettem. Körmérkőzést rendeztem a 4000DS segítségével. Ugyanazon lemezt felvettem két korrekcióval egymás után sztereóban, majd ezután monóban egymás mellé. A Revox a selejtezőket kihagyta. Ugyanis mikor megépítettem és meghallgattam, már nagy esélyt adtam neki. Végül is a 77-es évkönyv 18. oldalán található kapcsolás lett az ellenfele. De minek? Egy az egyben leradírozta szegényt az A78. A többi öt közel egy szinten mozgott. Mindre jellemző volt, hogy dinamika-szegénységben szenvednek és érdesen, bántóan szólnak. A döntős kapcsolás már biztatóbbnak tűnt, de a Revox egy osztállyal feljebb van. Itt már volt dinamika, a zene tiszta, nyílt volt, és a magas hangok szépnek és nem bántónak tűntek. Biztos vagyok én is abban, hogy a Revoxnál van még pár jobb korrektor, mégis azt hiszem, kezdésnek nagyon "korrekt" kis egységet választottak... Gajdos Rudolf Bp., Lőrinci út 15., 1174 ...A Revox tényleg rendkívül jó, és ezért szeretném köszönetemet kifejezni, de szerintem kb. 600 forintból ki lehet hozni... meg szeretném kérni Önöket, hogy amennyiben módjukban állna, küldjék el nekem egy Önök által jónak tartott végfok rajzát, esetleg az A78-as Revoxét. (Jaj, csak azt ne! A szerk.) Elsősorban a jó minőség érdekel, ezért azt hiszem, hogy minél egyszerűbb, annál jobb. Ha ez nem állna módjukban, akkor kérdem Önöket, hogy a Sípos Gyula-féle Hi-Fi erősítők építése című könyvből amit jónak tartanak, azt írják meg nekem. Gondolom, a könyvet ismerik, ez nekem is megvan, de a bőség zavarával küzdök, és nem hallottam még egyiket sem szólni. Hát ez az! Molnár Tamás Debrecen, Nyár u. 27. I. 3., 4027 ...A Sipos: Hi-Fi erősítőkapcsolások című könyvből melyik kapcsolást ajánlanák megépítésre? Én az A-osztályúra vagy a pár oldallal hátrább levő (igen kis torzítású) Texasra gondoltam. Már megbocsásson, de ez egy kicsit úgy hangzik, mint az angol úri szabó szalonjában: "Ajánlhatnék uraságodnak egy szolid kétsoros öltönyt... vagy óhajtja inkább ezt a szép kockás zsakettet?" Erősítőt nem így kell választani. Győri Antal üzemmérnök Szolnok, Tóth Ferenc út 2. IV. 3., 5000 ...Jelenleg a Quad 405 végerősítő megépítésével foglalkozom, de nem az 1980. évi Rádiótechnika Évkönyv, Sípos közlése alapján, az ugyanis tele van hibás adatokkal. Közvetítők útján hozzájutottam az eredeti gépkönyvhöz, kapcsolási rajzhoz, kiegészítve NYÁK rajzzal. Remélem, a következő Hifi Magazin megjelenésekor már üzemelni fog a berendezés. Németh Károly Bp., Váci út 138/a, 1138 Szabadidőmben szívesen foglalkozom szórakoztató elektronikával. Most egy kitűnő minőségű végfokot szeretnék csinálni, amire ki is választottam a Rádiótechnikából a Quad 405-öt, de sajnos, nem közölték le az erősítő nyákját, én pedig hiába kísérletezem vele... Ne haragudjon, nem tehetünk eleget kérésének, mert mi sem rendelkezünk a NYÁK rajzával. Mellesleg nincs is engedélyünk a Quad cégtől, hogy közöljük. Megismételjük, ki tudja, hanyadszor, hogy kizárólag akkor ajánlunk erősítőt megépítésre, ha jelöltünk biztosan megveri a Quadot, másrészt olyan alkatrészekből is elkészíthető, amelyekhez idehaza bárki hozzáférhet. FEB Előző számunk tréfásan-komoly rovatában, a Délibábos Oldalon meghirdettük a FEB-et, azaz a Fono Előerősítők Bajnokságát. És szerencsére akadtak, akik komolyan vették felhívásunkat: műszaki emberek is, szövetkezetek (!) is. Az alábbi, rendkívül rokonszenves levél csak egy a sok közül. Császár László Székesfehérvár, Benke F. u. 10/B, 8000 Kedves Sólymos Antal, mivel azt hiszem, Ön foglalkozik műszaki kérdésekkel a Hifi Magazin stábjában, Önnek írok. A 4. számuk Délibábos Oldalán írtakra szeretnék reflektálni. Már régóta, még a Revox-előerősítő rajzának közlése előtt foglalkoztatott egy olcsó; jó minőségű fono-előerősítő tervezésének kérdése. Előzőleg persze átnéztem ezt-azt, amihez hozzáfértem, főleg a JAES és a JASA cikkeit és a Wireless World ilyen témájú írásait (D. Self, E. F. Taylor, J. Linsley-Hood stb.). Az első változat hibáinak kijavításában Tom Holman is segített baráti hangú levelében. Jelenleg a harmadik változatnál tartok, és ezt már bátran a köz színe elé merem bocsátani. A tervezésnél az vezérelt, hogy egyszerű, kis hely- és alkatrészigényű, viszonylag olcsó és lehetőleg kompromisszummentes legyen. A felhasznált alkatrészek nagyrészt hazai gyártásúak, de teljes egészében a hazai kereskedelemben beszerezhetők legyenek. (Messzemenően egyetértünk! A szerk.) Nos, az eredményről: közvetlenül nem hasonlíthattam össze semmivel. Egy A-B tesztben valami jó etalonnal összeeresztve biztosan többet lehetett volna tudni róla, mint műszeres méréssel, de ilyenre nem volt módom. Fülre kifogástalan, sőt az otthoni szíjhajtású Visonik/FF15E/"home made" végfok/SR-H70 (50 literes, 3 utas) láncon kellemes a hangja... Elsősorban a 3. változatról lenne szó. A panelek nincsenek dobozba építve, mivel a lemezjátszómban a hangkar közelébe szántam őket. Éppen ezért külön stabil tápegységet igényelnek. Ha az nem okoz problémát, akkor szívesen kölcsönadom őket, vagyis az Önök szavaival élve benevezem őket a Fono Előerősítők Bajnokságára. Pontosan így képzeltük. Aki benevez a FEB-re, kérjük, küldje el "fekete dobozát" a Hifi Magazinnak. Tápegység nem feltétlenül szükséges. Megmérjük, meghallgatjuk, és ha jobbnak bizonyul a Revoxnál, benevezzük a Nagy Körmérkőzésre. (A dobozokat természetesen visszaküldjük.) A győztesnek komoly esélye van rá, hogy összehozzuk a tervezőjét valamelyik vállalkozó kedvű szövetkezettel. Áprilisi levelek Azon a borongós éjjelen, lapzárta előtt néhány perccel jön ám a tördelőszerkesztőnk, és tördeli a kezét, hogy maradt egy szabad hasábja, mit rakjunk oda, adjuramisten, de mindjárt. Szent Pálhoz fohászkodtunk, a nyomdászok és újságírók védőszentjéhez, s íme, agyunkban egyszeriben fény gyúlt máris választ tudtunk adni olyan levelekre is, amelyek várhatóan csak egy hónap múlva futnak be szerkesztőségünkbe. A megvilágosodásban, mi tagadás, némi alkoholnak is szerepe volt. Lenkó Lenke Lenti, Len tér 9. Igazán, a gyárak olyan furcsa típusszámokat adnak. Például az én készülékemen ez áll: L75. Vajon mit jelenthet ez? Egyszerű. "L" annyit tesz, mint "lemezjátszó", a 75 pedig azt jelenti, hogy ennyi százast kellett fizetni érte. Akadék Oszkár Csököny, Nemenged u. 48. Nem értem, miért adták sajtószemléjüknek azt a címet, hogy Hetedhéthatár, amikor nem hét, hanem csak hat folyóirat tartalmát ismertetik. A cím kifogástalan. Így kell kiolvasni: Hetedhéthatár. Dr. Főkon Ziliárius Rovancs, Takarék-sor 1. félemelet Túl sok hosszú szakkifejezést használnak, jó lenne, ha rövidítenék ezeket. Már néhány betű elhagyásával is sok nyomdafestéket megtakaríthatnának. Frekvencia helyett pl. írhatnának frekit, amplitúdó helyett ampot, impedancia helyett impet stb. Igyekezni fogunk. Például írni fogunk arról, hogy hány débé a dübi. Sőt, ezentúl majd csak hanxedőkről, hanxórókról, hanxerekről fogunk írni. Ennyivel is tömörebb lesz a Hanxerviz. Vegetári János Érd-Bicske, Bicsérdi rét Előző, 4. számuk címlapképét nem érzem eléggé realisztikusnak. A hangszedőkön ugyanis már megint rajta hagyták a tűvédőt. Muszáj volt. Különben lelegelték volna az egész salátát. AMATŐR NYELVÉSZEK FIGYELEM! Három a magyar igazság, három a hangszórók száma a dobozban, legalábbis ennyire van szükségünk a nyelvészkedéshez. Nos, úgy gondoljuk, végre megvan a harmadik szó is: nevezzük a mélysugárzót ("woofer") dohogónak, mint Szuromi Gábor budapesti olvasónk javasolja. Ezt a szót annyiban érezzük használhatóbbnak a többek által ajánlott huhogónál, hogy nem annyira komikus - noha az utóbbi, a hosszú "ú" jóvoltából mélyebb tónusú, és jobban megközelíti az angol "woofer" hangzását. Ismét hangsúlyozzuk: mi nem dönthetünk, csak ajánlhatunk. Javasoljuk Olvasóinknak, próbálják rendszeresen használni a magas-, közép- és mélysugárzó szinonimája gyanánt a csipogó, a zengő és a dohogó szavakat. Mi is ezt tesszük. Továbbra is szabad a vásár a deck, a receiver és a tuner ügyében. A rádió szó biztosan jó, csak nem tudjuk, mit nevezzünk rádiónak, a receivert-e, avagy inkább a tunert? A vevő szó nem látszik használhatónak, túlságosan is azt jelenti, hogy - vásárló. A "hangoló" - ezt is sokan ajánlják - azért problematikus, mert olyasfajta mondatokra vezetne, például, hogy "hangoljuk állomásra a hangolónkat" stb. Erről azért szívesen fogadnánk Olvasóink véleményét. Hogy új feladvány is legyen: hogyan nevezzük el a "shell"-t, azaz a hangkar fejrészét, amelybe a hangszedőt kell felfogni - különös tekintettel arra, hogy van rögzített shell is, kioldható shell is. (Képünkön, jobbra, a legismertebb shell: az SME gyáré, amellyel a legtöbb modell csereszabatos.) Várjuk az ötleteket. A tiszteletdíj most is a Hifi Magazin 3 soronkövetkező száma. (A drágábbikból.) (Sírva) Vigadó Ilyés Attila Bp. Pétervárad u. 1., 1145 ...Akusztikai ügyben meg kell jegyeznem, hogy az Erkel Színház éppoly hírhedt, mint a Vigadó, a különbség csak annyi, hogy az Erkelben nagyságrendekkel több ember fogadja meg, hogy többé nem megy koncertre. És most, hogy az Operában néhány rövid kis évre szünetelnek az előadások, az a kevés, Budapestre vetődő énekes nagyság is meggondolja majd, hogy visszajöjjön-e, mert, ha valamit nehéz az Erkelben csinálni, az az éneklés. Ti, a zenekar a színpadon nem hallható, ezért még a legjobbakkal is előfordul (kórus!), hogy más hangnemben énekelnek, mint amiben az árokban játszanak. Jeles, jó, elégtelen Pesthy Gábor Bp. Bécsi u. 1., 1052 ...Egy apró javaslatom is lenne. Tudom, hogy Önök nem kedvelik nagyon az osztályzatokat, mégis, például a lemezek kiválasztását nagyon megkönnyítené az olvasóknak, ha akár úgy, mint a Hi-Fi Stereophonie-ban, akár, mint a Hi-Fi News-ban egy számjegyes vagy betűs értékelés is lenne róluk. Ez azért is hasznos lenne, mert a kritikák sokszor olyan kétértelműek, hogy az olvasó nem tudja eldönteni, vajon tetszett-e a bírálónak a lemez vagy sem. Még gondolkodunk rajta. Lehet, hogy valóban fontos a számszerű osztályzat, de még fontosabb, hogy a kritika mindig egyértelmű legyen. Helyesbítés 1. Elírtunk egy tizedest, még 2. számunk 24. oldalán, amikor az Akai 4000-es magnók szalagfeszítéséről írtunk. Olvasóink figyelmeztető leveleit csak a közelmúltban kaptuk meg, így csak most tehettünk közzé helyesbítést. A helyes adatok, lejátszási üzemmódban: a leeresztő orsó fékező ereje 1,0-1,2N, a felcsévelő orsóé 1,5-1,8N. Mindezt 60mm-es orsóátmérőn kell mérni, a gyár előírásai szerint. 2. Előző számunk Ortofóniájában a 82. oldalon az első és a második ábra felcserélődött. Mint a szövegből is kiderül, a mozgó mágnesű hangszedő rajzának kellett volna az első helyre kerülnie. 3. A CT-F1250 kazettás magnó tesztjében egyhelyütt (4. szám, 74. oldal, Elektromos felépítés címszó alatt) véletlenül "felvevő- és kombináltfejet" írtunk, "felvevő- és lejátszófej" helyett. 4. Ugyanebben a cikkben a Fuji FX-II. kazettáról helytelenül írtuk, hogy CrO2 -ez a típus valójában csak krómszerű. Erre néhány oldallal később még visszatérünk. 5. Végül röstellkedve be kell ismernünk, hogy a külföldi hifi-demonstrációk kedvelt zenei programja, "az ágyúlövöldözős Csajkovszkij-zene" ("1812") nyitány csupán, s nem szimfónia, mint előző számunkban írtuk. Mindezekért Olvasóink elnézését kérjük.