Mozart-Böhm




          Ezzel a fejcímmel jelentetett meg a múlt évben a Deutsche
           Grammophon egy hét lemezből álló operasorozatot, amelyet
      a híres dirigens vezényel. A sorozat utolsó felvételét, a Tituszt
        1979-ben bocsátották ki, a nagy karmester 85. születésnapjának
         tiszteletére. A Böhm-vezényelte Mozart-operák közül nem egy
      idehaza is forgalomba került DG-, Eterna- vagy Supraphon-lemezen.
         1981-ben - DG-licenc alapján - a Hungaroton közreadja a Böhm
                           Varázsfuvola felvételét.



    


        Karl Böhm, a karmesterek jelenlegi  "korelnöke"  még  1980-ban  is
    nagy sikerrel szerepelt Salzburgban, ahol évtizedek óta  ő  az  Ünnepi
    Játékok  egyik  sztárja.  Úgy  látszik,  a  hosszú  élet  titka  ilyen
    egyszerű:  csak  aktív  muzsikusnak  kell  lenni  és  világhírűnek   -
    lehetőleg a legnagyobbnak a kortársak között -, a többi megy  magától!
    Karl Böhm mindenesetre az egyik legjobb - legalábbis Mozart, Wagner és
    Richard Strauss műveinek dirigensei között.
        A  hanglemezipar  már  a  II.  világháború  előtt  is  kedvelte  a
    ciklusokat: kiadta egy-egy komponista azonos műfajú darabjait, egy-egy
    jelentős   előadóművészt   állítva   előtérbe.   Leginkább   Beethoven
    zongoraszonátáiból (Artur Schnabel),  vonósnégyeseiből,  szimfóniáiból
    (Felix Weingartner) alakultak ki "komplett" sorozatok.
        Teljes  Mozart-operaciklust  (pontosabban:  ciklust   az   "érett"
    operákból) - csak Böhm vett fel eddig. Igaz,  többen  belefogtak  már,
    hogy az öt mesteroperát lemezre dirigálják.  (Busch,  Krips,  Fricsay,
    Jochum). Klemperer pedig  az  1962-es  londoni  Varázsfuvola-felújítás
    után lemezre vette a művet, s azt körülbelül kétévenként követte a Don
    Giovanni, a Figaro, a Cosi - az utóbbi kettő megjelenésekor  a  mester
    már  jócskán  túl  volt  80.  életévén.  A  halála  előtti  hónapokban
    megkezdődtek a Szöktetés  felvételének  előkészületei  is,  de  ezt  a
    felvételt már nem fejezhette be. A mű általa vezényelt egyetlen teljes
    dokumentuma a Magyar  Állami  Operaház  1950.  III.  20-i  előadásáról
    maradt fent. A sercegő lakklemezeket a Rádió  hangarchívuma  őrzi,  de
    bízunk benne, hogy lesz  belőle  hanglemez  is...!  Persze,  az  akkor
    hatvanegynéhány éves Klemperer tempóit kamaszosan frissnek  érezzük  a
    későbbi EMI-lemezek monumentális tolmácsolásai mellett. Colin Davis, a
    Covent Garden főzeneigazgatója mintegy tíz éve építi a maga  ciklusát,
    s már csak a  Varázsfuvola  hiányzik  belőle.  Solti  is  túljutott  a
    sorozat  felén...  Karajan  a   Figarót   és   a   Varázsfuvolát   már
    megismételte, de a Szöktetést és a Don Giovannit  még  nem  vezényelte
    lemezre.
        Karl  Böhm  mindenképpen  a  legszorgalmasabb  volt  közöttük.   A
    Figarót, a Don Giovannit, a Varázsfuvolát kétszer, a  Cosit  háromszor
    vette fel - igaz, nem egyetlen  cégnél.  Végül  1965-től  kezdődően  a
    Deutsche Grammophon részére megcsinálta a teljes ciklust,  az  öt  ún.
    mesteroperához hozzávéve a két opera seriát, az Idomeneót és a Tituszt
    is.   Gondolatmenetünk   a   továbbiakban   főként   e   DG-sorozathoz
    kapcsolódik.
        Böhm Mozart-felfogása évtizedek óta  szinte  változatlan.  Legfőbb
    ismérve: nincsenek prekoncepciói, ideológiái az adott művekhez,  hanem
    "csak" a dallamformálás, a tempók,  a  dinamika,  a  kontrasztok  s  a
    karakterek megrajzolásával igyekszik megadni a legmozartibb  jelleget.
    Tolmácsolásai ettől nyerik félreismerhetetlenül egyéni vonásaikat.
        A  Szöktetésről  például  ezért  emelte  ki   a   kritika   eléggé
    egyöntetűen, hogy Böhm felvétele mutatta meg először  a  darab  drámai
    rétegeinek  mélységeit.  Az  ő  Ozminja  (Kurt  Moll)   nem   kedvesen
    mulatságos  behemót,  hanem   veszedelmesen   mulatságos   alsóbbrendű
    zsarnok. Belmontéja (Peter Schreier) nem úri szerelmes csupán, hanem a
    sorsot kihívó és a sorsot vállaló ifjú, szinte  már  hősi  vonásokkal.
    Konstanza (Arleen Augér) koloratúrái nem  az  énektechnika  dicsőségét
    hirdetik, hanem a drámai helyzetek  végletességét,  öröm  és  tragédia
    szívszorító hangjait.
        Böhm (DG) Figaro-felvétele a hatvanas évek közepén felvonultatta a
    német énekes élgárdát (Janowitz,  Mathis,  Fischer-Dieskau,  Prey),  a
    hölgyeket pályájuk felívelő, a férfiakat pedig a csúcsszakaszában. (Az
    már e ragyogóan képzett és ápolt hangoknak köszönhető, hogy  ugyanezek
    az énekesek tizenöt év múltán is változatlan szereposztásban, csak még
    érettebb művészet birtokában léphetnek a stúdióba.) Ezt  a  lemezt  az
    együttesek  rendkívüli  magas  színvonala  teszi  kedvessé  a  gyűjtők
    szemében.
        Mindkét Don Giovanni-felvételnek megvan a maga különleges "couleur
    locale"-ja. A korábbi 1967-ben készült Mozart  kedves  Prágájában,  az
    opera nagy részének születési helyén. Böhmnek az a véleménye erről  az
    operáról - olvasom a  kísérő  füzetben  -,  hogy  drámaiságának  ereje
    színpadi apparátus nélkül, "egy  üres  csőben  előadva"  is  mindenkit
    lenyűgözne. Nagy neveket hívott meg a felvételhez, Fischer-Dieskau-val
    és Birgit Nilsson-nal az élen,  ám  a  legemlékezetesebb  alakításokat
    Martti Talvela (A Kormányzó), Reri Grist (Zerlina) és Alfredo Mariotti
    (Masetto) nyújtották. Fischer-Dieskau ezer színt kevert a  recitativók
    megszólaltatásához,  de  -  mint  a  majd   egy   évtizeddel   korábbi
    Fricsay-féle felvételen - itt sem volt a legjobb hangi diszpozícióban,
    így a szerep érzéki ragyogása, fénye nem sugárzik eléggé a  hangjából.
    A   másik   Don   Giovannit   az   1976-77-es   salzburgi    előadások
    hangfelvételeiből  szerkesztették  össze.  Eredetéből  következőleg  a
    színpadi  produkció  elevenségével  hat,  ám  némelyik   részlet   azt
    igazolja, hogy a stúdiókban lehet azért teljesebb  zenei  tökélyre  is
    törekedni. E felvételen Schreier Ottaviója volt kiemelkedő,  különösen
    az  "Il  mio  tesoro"  ária,  mellette  Sherrill  Milnes  modern   Don
    Juan-figurája  állt  az  előtérben  és  a  kitűnő   női   főszereplők:
    Tomowa-Sintow, Zylis Gara, Mathis, valamint az öreg róka, Walter Berry
    Leporello szerepében.
        A Cosi fan tutte különösképpen szívügye Böhmnek. Első felvételét a
    DECCA-nak, a másodikat az EMI-nak készítette. (Ez  utóbbi  Schwarzkopf
    Fiordiligijével az élen, mint  a  zenei  komédiázás  legmagasabb  foka
    szokott szerepelni a hanglemezkritikusok példatárában.) A  DG-felvétel
    ismét a salzburgi fesztiválelőadások legjobb "take"-jeiból állt össze.
    Böhm  közel   két   évtizeden   keresztül   vezényelte   a   salzburgi
    Cosi-előadásokat, egy parádés tv-filmet is csináltak e produkciójából,
    a magyar TV is többször vetítette már.  A  film  szereposztásának  két
    pillére, Janowitz és Prey a  lemezfelvételen  is  kiemelkednek  énekük
    tökéletes biztonságával, játékuk  bájával  s  azzal  a  hallgatóra  is
    azonnal  átragadó  élvezettel,   amellyel   szerepükben   lubickolnak.
    Schreier nagyszerű  társuk,  itt  is  pompás  áriát  énekel.  Brigitte
    Fassbaender és Reri  Grist  mellett  külön  öröm  a  Guglielmóból  Don
    Alfonsóvá öregedett Rolando Panerai, szintén a nagy komédiások egyike,
    aki az ötvenen túl is változatlan erővel zengeti meg időnként hatalmas
    volumenű hangját.
        Hasonlóképpen salzburgi előadásokon alakul az  Idomeneo  felvétele
    is. Böhm - akárcsak később a Tituszban - operatörténeti múzeum helyett
    valóságos drámai mozgást, életet és jellemeket  fest  az  opera  seria
    műfaján belül is. A hatalmas belső energiától fűtött nagy tablók  Böhm
    továbbra is törhetetlen erejét jelzik. E  két  felvételen  főszerepben
    bizonyíthatja kiemelkedő  ábrázoló  képességét  és  nagyszerű  énekesi
    adottságait a magyar  származású  Várady  Júlia  ("civilben"  Dietrich
    Fischer-Dieskau felesége). Böhm kedvelt énekesei közül Schreierrel  és
    Mathisszal találkozhatunk mindkét  felvételen.  A  Tituszban  Berganza
    énekli Sextus nadrágszerepét, amelyben  nálunk  Hamari  Júlia  aratott
    emlékezetes sikert a kölni Operaház hajdani vendégjátéka idején.
        Az   olvasó,   aki   eddig   követte    felsorolásunkat,    joggal
    bosszankodhat: miért  e  gazdag  étlap,  ha  az  étteremben  néha  még
    egytálétel sem fogadja? Azaz: megvásárolhatók  e  felvételek  a  hazai
    piacon? Válaszunk: megvásárolhatók - vagy legalábbis  azok  voltak.  A
    sorozatból a Szöktetés kapható volt DG-importból és sokkal olcsóbban -
    Eterna-kiadványként is. Az első  Don  Giovanni  mind  Supraphon,  mind
    Eterna  címkévei  megjelent  (400  forintokért).  A  Cosi-ból  és   az
    Idomeneóból Eterna-keresztmetszeteket vehettünk.  Reméljük,  a  teljes
    felvételekre és a Tituszra is sor kerül majd.
        Még egy jogos kérdés: miért maradt ki az operánkénti felsorolásból
    éppen a Varázsfuvola, amelynek népszerűsége - Bergman filmje nyomán  -
    ismét ki tudja, hányadszor a tetőpontra ért?
        Nem azért, mert e sorok írójának nincs róla mondanivalója. Sőt,  a
    legközelebbi számban - ha a szerkesztő is úgy akarja -  sort  kerít  a
    Varázsfuvola teljes diszkográfiájára. Az  egész  elmefuttatás  ugyanis
    abból az alkalomból született, hogy a  Hungaroton  1981-ben  a  DG-től
    vásárolt    licensz    alapján    szintén    közreadja    Karl    Böhm
    Varázsfuvola-felvételét.


                                                             Uhrman György