A három kívánság



    - Mese felnőtteknek a mélyhangsugárzó dobozokról -

        Hol  volt,  hol  nem  volt,  az Óperenciás - és egyéb - tengereken
    innen  ugyan,  de  a háziasszonyok türelmének határán messze túl, volt
    egyszer  egy legény, aki nagyon szeretett volna egy pár jó hangdobozt.
    Annyit  törte  és  annyian  telebeszélték  már a fejét, hogy végül úgy
    érezte  magát,  mint egy erősítő, amit elfelejtettek kikapcsolni. Hogy
    kikapcsolódjék, elment sétálni a közeli erdőbe. De ott is a hifin járt
    az esze, és folyton ilyesmiket kérdezett magától:

    - Kis hangdobozt szerezzek-e vagy nagyot?
    - Minek a nagy, ha a kicsinek a hangja is elég mélyre lemegy?
    - Elegendő-e a 40 wattos is, avagy legyen inkább 100 wattos?
    -  És  mekkora erősítő kellene hozzá? Hiszen nem a király tánctermében
    fogom használni, hanem egy lakótelepi lakásban.
    -  És  vajon  jól  teszem-e,  ha a zárt doboznál maradok? Nem járnék-e
    jobban   mégis   egy   bassz-reflex-dobozzal,   vagy  éppenséggel  egy
    labirintussal, amit transzmissn lájn-nak is nevezhetnék, ha elegánsabb
    vendégeim érkeznek?

        Itt tartott gondolataiban, amikor észrevette, hogy egy öregasszony
    verítékezve cipel a hátán egy súlyos köteg violinkulcsot. Önzetlenül a
    segítségére  sietett  (hiába,  aki  a  hifit  szereti, rossz ember nem
    lehet),  és  lám, kiderült, hogy az anyóka nem más, mint a nagyhatalmú
    Akusztika tündér. "Jó tett helyébe jót várj. Amplitúdó decibel - mondd
    meg gyorsan, hogy mi kell."
        "Három  kívánságom.  van  - mondta a legény -, azt kívánom, hogy a
    hangdobozom  a  lehető  legkisebb  legyen.  És a basszusa menjen minél
    mélyebbre. És minél kisebb erősítőre legyen szükségem hozzá."
        "Sajnos  - felelte a tündér -, manapság a mesében is érvényesülnek
    a  takarékossági  szempontok.  Teljesíthetem  ugyan  három  kívánságod
    bármelyikét,  de semmiképpen sem a hármat egyszerre. Gondolkozz rajta,
    aztán  gyere  vissza.  Csak  mondd  ki  a varázsigét: Q=0,7 - és máris
    megtalálsz."
    A  legény  azonban  azóta sem ment vissza az anyókához, mert nem tudta
    eldönteni,  mit  kívánjon  inkább.  Hát  itt tart a hangszórótechnika,
    amióta kikeveredtünk az erdőből.

        Minthogy  a  mélysugárzókon  nagyon sok múlik - főleg ezek szabják
    meg  a  dobozméretet,  az  egész  hangdoboz  árát és tulajdonképpen az
    erősítőét  is  -,  nyilván  senki  sem  lepődik  meg, amiért ma este a
    mélysugárzókról  mesélünk.  S  hogy  miért  folyamodtunk  éppen a mese
    műfajához? Talán mert a hangdoboz-piacon jobbára még ma is a misztikum
    uralkodik,  noha  az  igazi bölcs varázslók ma már egyetértenek abban,
    hogy  a  mély  hangok  becsületes  reprodukálásához  nem  mágiára  van
    szükség,  hanem  matematikára  - a gyakorlatban persze azért nem ilyen
    egyszerű a dolog. A keresztváltóra esküszünk, hogy az alábbiakat jeles
    bűbájosok irományai nyomán vetettük papírra. Bűvös ábráink többségét a
    KEF      boszorkánymestereitől      oroztuk;     ezeket     találtuk a
    legszemléletesebbeknek.
        (A   rend  kedvéért  itt  tisztázni  szeretnénk  a  terminológiát.
    Hangszórónak  magát  a  csupasz meghajtó elemet, mondhatni: a rendszer
    motorját  nevezzük.  A  hangszóró-doboz:  amibe a motort beleépítik. A
    komplett  rendszer  neve  hangsugárzó,  illetve  - hiszen mindenki így
    használja  -  hangdoboz. Amikor tehát dobozról beszélünk, a hangszórót
    is    beleértjük,    kivéve,    ha    magáról    a   dobozról,   annak
    megépítéséről-kialakításáról  van  szó  -  de  ez  a szövegből amúgyis
    kiderül.)

    A varázsige: Q=0,7.

        Abból  induljunk  ki, hogy minden abrakadabra ellenére a mai napig
    sem  találtak  ki  jobb  mélyhangszóró-típust  a mindenki által ismert
    dinamikus  hangszórónál.  Az egyre magasabb frekvenciákon megvan ugyan
    az  a  jellemző  tulajdonsága,  hogy a membrán felülete nem egységesen
    mozog előre-hátra, hanem kiszámíthatatlanul táncol össze-vissza. De az
    alsó  oktávokban  (mindaddig,  amíg  a  membrán  mérete kisebb, mint a
    benne   terjedő   hang   hullámhossza).   egységes,  merev  felületnek
    tekinthetjük,   afféle   dugattyúnak,   amely  előre-hátra  pumpálja a
    levegőt.  Az  előre-, illetve hátrafelé sugárzott mélyhangok kioltanák
    egymást   (akusztikai  rövidzár),  ezért  el  kell  elválasztani  őket
    egymástól. Erre szolgál a hangszóró-doboz.
        Vannak  ugyan, akik tölcsért illesztenek a hangszóró elé, de ennek
    inkább  a  térhangosításban,  semmint a hifiben van jelentősége. Mások
    hatalmas,    több   négyzetméteres   lapra,   "hangfalra"   szerelik a
    mélyhangszórót,  vagy  éppenséggel  beépítik  két  szoba  közé a falba
    (emelje fel a kezét, akinek van erre a célra egy fölösleges szobája) -
    a   közönséges   halandók   viszont  általában  kiegyeznek  valamiféle
    hangdobozzal.  Abban már szabad kezet ad a fizika, hogy a hangsugárzók
    három   alapvető   jellemzője  közül  -  dobozméret,  határfrekvencia,
    hatásfok - kettőt szabadon választhatunk meg, a harmadik rovására.
        A hangdoboz nagyon rossz hatásfokú "gép": alig egy-két, nem ritkán
    csak  néhány  tized  százalékot hasznosít az erősítő teljesítményéből.
    (Ugye,  így  már  nem is olyan sok az a 80-100 watt?!) Ha csökkentik a
    doboz   térfogatát,   akkor   a  változatlan  mennyiségű  és  minőségű
    mélyhangért   az  erősítő  nagyobb  teljesítményével  kell  fizetnünk,
    feltéve,  hogy  a  hangszóró egyáltalán képes lesz elviselni azt. Erre
    utal  a  hangdobozokon  wattban  feltüntetett  adat,  amely a rendszer
    villamos    terhelhetőségét    jelzi,    nem   pedig   az   akusztikus
    teljesítményt.  Más  kérdés,  hogy  jóminőségű 40 wattos hangdobozok a
    zenei  csúcsok pillanatában akár több száz wattos erősítőteljesítményt
    is felemésztenek!

        Jó    mélyhangátvitelen    azt    értjük,   hogy   a   hangsugárzó
    frekvenciajelleggörbéje még a basszus-tartományban is egyenletesen fut
    -  tehát  kiemelés  sem lehet rajta! Sajnos, ha ezt betartják, a görbe
    elég hamar lekonyul.
        A  tervezők  ezen  úgy  segítenek  hogy  a  mélysugárzó  rendszert
    többé-kevésbé  csillapítatlanul  tartják. A doboz ilyenkor alul "ütni"
    fog,  tehát  több,  sőt, valamivel mélyebb basszust is produkál, de ez
    nem  az  igazi: a meglendülő membrán "túlszalad", berezonál, nem képes
    idejében megállni.
        A  rezgések  csillapítatlanságának  mértékét  a Q (Quality) faktor
    azaz jósági tényező adja meg (I. rajz. Minden rajz és ábra a következő
    oldalpáron      található.)      A     Q=0,5     rendszernek     nincs
    rezonanciafrekvenciája, a jel időbeli lefutása úgyszólván kifogástalan
    -  csak  az  a  baj,  hogy  a  basszus  túl hamar elfogy. A 0,7-es Q a
    maximálisan  lineáris  görbének  felel  meg.  Tulajdonképpen már ez is
    megalkuvás:  csak a frekvenciagörbe ennyire sima, a fázismenet már nem
    ennyire  tökéletes.  Még  elfogadható a Q=1 érték, amely némi "beütés"
    árán  valamelyest megnyújtja lefelé a frekvenciasávot, - természetesen
    tovább  rontva  a  rendszer tranziens tulajdonságait. Ha még ezután is
    növeljük  a  Q  értékét,  a  rendszer  egyre  csillapítatlanabb  lesz.
    Kényszerűségből  ilyenre  tervezik  szinte  kivétel  nélkül  az összes
    minidobozt.
        A  nagyobb  csillapítás  (azaz  a kisebb Q-érték) mellett szól még
    néhány  körülmény.  A  tapasztalat  azt  mutatja,  hogy  még a józanul
    tervezett  hangdobozok  is  azonnal  ütni  kezdenek,  amint  erősebben
    hajtjuk  őket.  Újabb  érv,  hogy  a  jobban  csillapított hangdobozok
    hangját  kevésbé befolyásolja a terem akusztikája, könnyebb megtalálni
    a helyüket a szobában. És mégis: a legtöbb rendszer (a Spendor BC1 is)
    jóval csillapítatlanabb a kelleténél. Mi ennek az oka?

        Sajnos,  a  három fő jellemzőt csak akkor kombinálhatjuk szabadon,
    ha   módunkban  áll  itt-ott  hozzájuk  igazítani  a  hangszóró  többi
    paraméterét,  elsősorban  a mágneses indukció (gyakorlatilag a mágnes)
    erősségét,  a  mozgó  rendszer (lengőcséve - membrán) tömegét, továbbá
    engedékenységük mértékét.
        A hangdoboz-gyártók többsége minthogy készen veszi a hangszórókat,
    jóval  kevesebb  optimális kombináció között válogathat, és hol ebben,
    hol  abban,  de  megalkuvásra kényszerül. Egy másik szempont: "normál"
    méretű  dobozokban  a legtöbbször olyan mélyhangszórót találunk, amely
    valójában  inkább középsugárzó, és csak egy kis csillapítatlanság árán
    képes  megfelelő  mennyiségű basszust produkálni. Ennek ellenére most,
    amikor  azt  kívánjuk  bemutatni,  hogy a mélysugárzó-dobozok három fő
    paraméterét   milyen  árfolyamon  csereberélhetjük,  teljes  mértékben
    negligáljuk a kényszerű megoldásokat: úgy véljük, a frekvenciagörbének
    legalább elvben egyenletesen kell lefutnia.
        Egy ilyen optimálisra tervezett zárt doboz frekvenciajelleggörbéje
    látható  az  1. ábrán. A térfogat ezúttal 30 liter, a hatásfok a görbe
    vízszintes szakaszán nem egészen 0,5 százalék, az alsó határfrekvencia
    alatt  természetesen  sokkal  kevesebb.  A  görbe  100  Hz-ig teljesen
    egyenes,  50  Hz-en 3 dB-t esik, vagyis az akusztikai teljesítmény itt
    csökken  a  felére  (f3=50 Hz). Jellemző vonása e rendszernek, hogy f3
    alatt a görbe egyenletesen 12 dB-t esik oktávonként.
        A következő 8 ábra mindegyikén azt szemléltetjük, hogy milyen áron
    kaphatjuk  vissza  ezt  az  eredeti,  maximálisan  lineáris görbét, ha
    közben növeltük vagy csökkentettük a doboz térfogatát, a hatásfokot, a
    mágnes  erősségét  és a többi paraméter értékét - illetve ha nem zárt,
    hanem  nyitott  dobozba  építettük a hangszórót. Ezek persze mind csak
    példák. A kombinációk, az átmenetek száma végtelen.


    

    1. ábra
    Egy   maximálisan   lineárisra   tervezett,   3O  literes  zárt  doboz
    frekvencia-jelleggörbéje.  Q=0,7.  Hatásfok: nem egészen fél százalék.
    Az f3 frekvancia, azaz a -3 dB-es pont, amelyen a hangnyomás és egyben
    a  hatásfok  is a felére csökken, 50 Hz. A görbe azután oktávonként 12
    dB-t esik: ez a zárt dobozok jellemzője.

    2. ábra
    Kisebb térfogat: kisebb hatásfok

    - - - -   a   térfogatot   30-ról  15  literre  szűkítve  az  f3  pont
              feltolódik   55   Hz-re.   A   rendszer   nincs  kellőképpen
              csillapítva,  a  100 Hz körüli domb még egy oktávval feljebb
              is érezteti hatását.

    . . . .   a  térfogat  ezúttal  is  15  liter, de megduplázták a mozgó
              tömeget. A rezonancia mélyebbre tolódott ugyan, de a basszus
              most  már nagyobbat üt. Még rosszabb, hogy a lineáris sávban
              6 dB-vel csökkent a hatásfok, vagyis az eredeti hangerőt már
              csak négyszerte nagyobb erősítővel tudnánk fenntartani!


    . - . -   ha  az  előző  módosítások  után  még  a mágnes erősségét is
              megnöveljük,  a  gyök2-szörösére  (a  jó mágnes meglehetősen
              drága!),  visszakapjuk  a  kiindulásul  választott optimális
              görbét.  Végül  is  annyi  történt,  hogy  a hatásfok 3 dB-t
              romlott: kétszerte nagyobb erősítőre lesz szükségünk.

    3. ábra
    Mélyebb basszus: kisebb hatásfok

    - - - -   minden paraméter változatlan, kivéve, hogy a mozgó tömeget a
              négyszeresére növelték. Az eredmény egyenlőre nem optimális:
              a   basszus   mélyebb   lett   ugyan,  de  csillapítatlan, a
              hatásfok-veszteség pedig horribilis: 12 dB!

    . . . .   a  drágább  mágnes (gyök2-ször növelt térerő) ismét segít. A
              görbe  újra  teljesen  lineáris, a -3 dB pontot egy oktávval
              lejjebb, tehát 50 helyett 25 Hz-en találjuk, de a hatásfok 9
              decibelt   romlott,   s   már   alig   haladja  meg  a  0,05
              százalékot.    Nyolcszorta    nagyobb    erősítő  kívántatik,
              például 25 helyett 200 Wattos...

    

    I. rajz
    Q,  azaz rezgő rendszer csillapítatlanságának mértékét mutató tényező.
    A  különböző  Q  értékekhez  nemcsak eltérő frekvenciagörbe, de eltérő
    fázismenet   is  tartozik.  A  vízszintes  tengelyen  f/fc  a  relatív
    frekvenciát jelöli;
    1 = a rendszer rezonanciafrekvencája.

    

    II. rajz
    Zárt hangdobozt szimbolizáló, leegyszerűsített áramkör rajza.
    E,  változó feszültség: a teljesítményerősítő hatása a mozgótekercsben
    (arányos a mágneses indukcióval).
    R,   ellenállás:   az  erősítő-hangszóró  rendszer  csillapító  hatása
    (arányos a mágneses indukció négyzetével).
    C, kapacitás: a doboz térfogata.
    L,  induktivitás:  a  lengőcséve és a membrán, valamint a meglengetett
    (külső) levegő tömege, arányos a lesugárzott frekvencia négyzetével.
    Az  r  ellenállás  a külső, meglengetett levegő sugárzási ellenállása,
    arányos  a  lesugárzott  frekvencia  négyzetével.  Az  i áramerősség a
    membrán mozgásának sebességét reprezentálja.

    

    4. ábra
    Nagyobb térfogat: mélyebb basszus

    - - - -   amennyiben a hangdoboznak csak a könyvespolcon maradt helye,
              s  nem  lehet nagyobb 10 literesnél, a különféle paraméterek
              szabad  variálásával  még  mindig fenntartható a maximálisan
              egyenes görbe, de a basszust vissza kell fogni: most 74,7 Hz
              a határfrekvencia.

    . . . .   ha  viszont  100 literes dobozt is megengedhetünk magunknak,
              ugyanilyen feltételekkel 34,7 Hz-re szoríthatjuk f3 értékét.


    5. ábra
    Nagyobb térfogat: nagyobb hatásfok

    - - - -   ha   100   literre   növelhetjük   a  doboz  térfogatát,  de
              megelégszünk  az  eddigi  basszussal  (f3=50  Hz),  helyette
              javíthatunk inkább a hatásfokon,

    . . . .   a  10  literes dobozból viszont csak nagy hatásfok-veszteség
              árán csalhatjuk elő ugyanezeket a mélyhangokat. A két szélső
              görbe   közötti   különbség   10   dB:   ekkora  különbséget
              tapasztalhatunk egy 10 és egy 100 Wattos erősítő között!

    6. ábra
    Kisebb basszus: nagyobb hatásfok

    - - - -   mintegy  fél  oktáv  feláldozásával (f3=74,7Hz) számottevően
              javíthatjuk a hatásfokot. Így kisebb erősítő is elég.

    . . . .   ha  viszont ugyanennyivel lejjebb, 34,7 Hz-re szorítjuk a -3
              dB  pontot,  jóval  nagyobb  erősítőt kell szereznünk. A két
              szélső görbe között ezúttal is 10 dB a különbség.

    

    7. ábra
    A mágneses indukció, mint a konstrukció fontos eleme

    - - - -   minden  paraméter  olyan,  mint kiinduláskor, kivéve, hogy a
              mágneses  indukciót  a  gyök2-szeresére növelték. A basszust
              ezáltal   túlcsillapították,   a  mélyhang  elfogyott,  igaz
              viszont,  hogy  a  hatásfok a lineáris sávban a kétszeresére
              nőtt (+3 dB).

    . . . .   a  gyök2-szeresével  redukálva a mágneses indukció értékét -
              azaz,  például ha olcsóbb mágnest használunk a kelleténél -,
              előáll  a  jól  ismert,  rosszabb  hatásfokú, csillapítatlan
              basszusú rendszer.

    8.ábra
    Zárt doboz - nyitott doboz

    . . . .   ugyanaz  a  30  liter, ugyanaz a határfrekvencia (f3=50 Hz),
              nagyjából  ugyanaz  a  hangszóró  -  egyes paramétereit csak
              annyiban  módosították, hogy nyitott dobozból sugározza le a
              maximálisan  lineáris  basszust.  A hatásfoka 5 dB-vel jobb,
              tehát  ugyanakkora  erősítővel csaknem háromszorta nagyobbat
              szól. A konstruktőrnek természetesen jogában áll lemondani a
              jobb hatásfokról, vagy legalábbis a nyereség egy részéről, s
              ehelyett  inkább  csökkentheti  a doboz térfogatát, vagy még
              inkább:  lejjebb  nyomhatja  a határfrekvenciát. Ez indokolt
              is,  hiszen - érdemes megfigyelni! - f3 alatt a görbe sokkal
              meredekebben zuhan, mint a zárt dobozé!

    9. ábra
    "Egy lyuk, és más semmi!" Mint látjuk, a basszreflex-doboznak nem az a
    lényege, hogy egy zárt dobozt meglékelnek.

    - - - -   az optimálisra tervezett zárt dobozon reflex-nyílást vágtak.
              A  nyílás  rezonanciája  éppen  a  hangszóró  szabadon  mért
              rezonanciájának  felel  meg.  A határfrekvencia mindössze 10
              százalékkal   tolódott   lejjebb,   de   a   basszus   máris
              csillapítatlanabb,   s  ugyanakkor  nincs  semmi  nyereség a
              lineáris sávban

    . . . .   a  reflex-nyílás  kétszeresre  bővítésével  már csak rontani
              sikerült az eredményen. A megoldás: radikálisan újratervezni
              az egész rendszert.


        Amit idáig meséltünk, annak matematikai alapja van. A mélysugárzók
    pontosan  úgy  viselkednek,  mint bizonyos áramkörök, a felüláteresztő
    szűrők,  amennyiben  a mind mélyebb basszust a hangszóró egyre kevésbé
    hajlandó  lesugározni.  A  basszusdoboz  minden elemének megvan a maga
    elektromos  megfelelője,  amely  (ha  valaki  rászánja a költségeket),
    számítógépbe  táplálható, programozható, optimalizálható. A II. rajzon
    egy zárt dobozt helyettesítő áramkör látható, leegyszerűsítve.
        A   valóságban   mindez  sokkal  bonyolultabb,  és  sok  praktikus
    szempontot  is  figyelembe  kell  még venni. Nem akartuk megzavarni az
    igen    szemléletes    ábrák    sorát   a   minduntalan   odakívánkozó
    megjegyzésekkel,   pontosításokkal,  kiigazításokkal.  A  legfontosabb
    ámbárok, nohák és mindazonáltalok most következnek.

        1.   Eddig   egy  szó  sem  esett  arról,  hogy  mekkora  legyen a
    basszushangszóró  membránja.  A  mélysugárzókat szimbolizáló képletben
    ugyanis nem szerepel a membrán átmérője! Pusztán arról van szó, hogy a
    kisebb  membránnak  jóval  nagyobbat kell mozdulnia előre-hátra. Addig
    nincs is baj, amíg nem hajtják meg erősen: még egy 13 centis hangszóró
    is   lesugározhatja   a   legmélyebb   basszust  is.  Ha  viszont  ezt
    szobahangerőn   követelnénk   meg   tőle  a  membrán  kiütné  a  doboz
    hátoldalát.  Prospektuskedvelő  olvasóinkat  bizonyára  érdekli,  hogy
    mekkora   erősítő-teljesítménnyel   szokás   megmérni  a  hangsugárzók
    frekvencia-görbéjét.  Eláruljuk:  a  leggyakrabban  1  (egy) wattal...
    Ezért  a  hangdobozról  azt  is  tudni kell - és illik megadni -, hogy
    mekkora hangnyomást képes kelteni.
        2.  Még  ha  a  membrán  korlátlanul  mozoghatna is előre-hátra, a
    minidobozokból  akkor  sem  csikarhatnánk  ki  igazán  mély  és igazán
    nagyerejű  basszust, még a hatásfok lerontása árán sem, hiába van akár
    többszáz  wattos  erősítőnk. Az elektromos teljesítmény túlnyomó része
    ugyanis  hővé  alakul  át  a lengőcsévében: leég a tekercs. Különleges
    technológiákkal   elérhető,   hogy   a   membrán   viszonylag   nagyot
    mozdulhasson,  a  rendszer  pedig  elviselje  a  magas  hőfokot,  de a
    miniatürizálásnak ezúttal is megvannak a határai.
        3.   Mennél   nagyobbat   mozdul  a  membrán,  annál  inkább  nő a
    nemlineáris     torzítás.    Ebből    a    szempontból    előnyösebb a
    basszreflex-doboz,  mert  nem  csak a hatásfoka jobb, ami még csak azt
    jelentené,  hogy  kisebb  erősítővel  is  megelégszik,  hanem ráadásul
    ugyanahhoz  a  basszushoz  jóval  kevesebbet  mozog  a membránja.
        Amit  viszont  a  basszreflex-doboz behoz a réven, azt elveszíti a
    vámon. Ez a doboztípus ugyanis a legalsó frekvenciákon - 20 Hz alatt -
    nem  tartja  teljesen  ellenőrzése  alatt  a  hangszórót.  Füllel  nem
    hallható  jelekre,  például  a  hanglemezen  levő zajokra, amelyeket a
    hangkar-hangszedő  alaprezonancia felerősít, a membrán lengeni kezd, s
    ez is észlelhető torzítást okozhat.

        4.  Noha  a basszreflex-doboz kisebb, mint az azonos minőségű zárt
    doboz,   méretét   egy   bizonyos   határon   túl  már  nem  ajánlatos
    csökkenteni.   A   túl  kis  doboz  szűk  reflex-nyílásában  súrlódni,
    "surrogni" kezd a levegő.
        Ha    a   basszreflex-dobozt   mégis   miniatürizálni   akarják, a
    reflexnyílást lezárhatják egy újabb membránnal, amely olyan, mintha ez
    is   hangszóró   volna,   de   nincs   mögötte  motor.  A  gyárak  ezt
    passzívsugárzónak  nevezik,  és a prospektusokban szívesen hivatkoznak
    "megnövelt  sugárzó  felületre",  ami  a tudatos megtévesztés jellemző
    példája.   A   passzívsugárzó  ugyanazt  a  szerepet  játssza,  amit a
    basszreflex-nyílás, és nem ad sem több, sem jobb mélyhangot. Előnye: a
    membrán    hátoldaláról    érkező,   magasabb   frekvenciájú   jeleket
    "leblokkolja",  bennfogja  a dobozban. Hátránya: nem képes olyan fürge
    mozgásra, mint a közönséges reflex-nyílásban az ott rezgő levegődugó.

        5.  A  híres  akusztikus  labirint  (Transmission  Line - magyarul
    hullámvezetőnek  is  nevezhetnénk)  egy összehajtogatott cső, amelynek
    egyik  vége  a  hangszóró hátoldalához csatlakozik, a másik vége pedig
    nyitva marad és szintén sugároz. Ebben hasonlít a basszreflex-dobozra:
    mindkettő  hasznosítja a membrán hátoldaláról sugárzó energiát. Azon a
    frekvencián,  amelynek  negyed-hullámhossza  éppen  megegyezik  a  eső
    hosszával  (de sajnos, számos más frekvencián is!) erős rezonancia lép
    fel,  s  ezzel  igen  mély  basszust lehet elérni, általában különféle
    hátrányok  árán,  amelyek  a  hangkép tisztaságát másutt rontják el. A
    csövet  belül  rendkívül  erősen  csillapítani  kell, ezért lényegesen
    nagyobb  erősítő-teljesítményt  fogyaszt,  mint a reflex-doboz. Ha jól
    csillapítják,  fogy  a  basszus,  így  az optimalizált labirintusnak a
    mélyhangátvitele  ugyanolyan,  mint  az  optimalizált reflexdobozé. Ha
    viszont nem tökéletes a konstrukció, más karakterű lesz a hibája.

        6.   Önmagában  véve  egyik  doboztípusról  vagy  variánsáról  sem
    mondható   el,  hogy  jobb  a  másiknál.  Mindig  az  a  kérdés,  mi a
    konstruktőr  célja.  Mint  tudjuk,  a tervezők általában készen kapott
    hangszórókból    építkeznek,   a   paraméterek   többségén   már   nem
    változtathatnak.  Helyzetükön  valamelyest javít, ha legalább többféle
    doboztípussal   kísérletezhetnek.   Kísérletezhetnek,   ez   a  helyes
    kifejezés,   mert   noha   a   basszusdobozok  akár  számítógéppel  is
    megtervezhetők,  a  mai  modellek  között  csak elvétve találni olyat,
    amelyik pontos számítás, nem pedig próbálgatás eredménye volna.

        7.  Bármilyen  furcsán  hangzik, a paraméterek egy részét mindig a
    vevő  határozza  meg.  A  zene  ugyanis,  amelyet  hallgatunk,  így is
    definiálható:

    - egy bizonyos program,
    - egy bizonyos hangerővel,
    - egy bizonyos szobában,
    - egy bizonyos módon elhelyezett hangsugárzó-pártól,
    - egy bizonyos távolságban ülve.

        Például  egy  kisméretű  szobában nyilván könnyebb "szobahangerőt"
    produkálni,  különösen,  ha  a  terem  nincs körbekárpitozva. Ilyenkor
    tehát  valamivel  szerényebb  teljesítményű erősítő is megteszi - vagy
    inkább lehet rosszabb hatásfokú a hangdoboz.
        Ha kicsi a dobozod, toldd meg egy lépéssel - azaz ülj egy lépéssel
    közelebb hozzá. Igaz, így esetleg csak egyetlen "sztereó szék" marad a
    "nézőtéren", de számottevően nő a torzítás nélkül elérhető hangnyomás.
    Ne feledjük, 3 dB nyereség azt jelenti, hogy mondjuk 60 wattos helyett
    30 wattos erősítő is elegendő.
        Az sem mindegy, hová tesszük a hangdobozokat. Elvben az a legjobb,
    ha  60-80  centire,  vagy  még  messzebb  tartjuk őket a falaktól és a
    padlótól:  tisztább  lesz  a hangkép a 200 Hz fölötti sávban, és így a
    legjobb  a sztereó kép is. (Hogy a hangdoboz így mindig útban van? Hát
    igen...)
        A  basszus  mennyisége  (nem a minősége!) többnyire csökkenni fog.
    Ámde  módunkban  áll inkább a mélyhangokat erőltetni, amennyiben mégis
    közelebb visszük a dobozokat a falakhoz, a padlóhoz... A minidobozokat
    általában  így  is  tervezik:  számolnak  a könyvespolc, azaz legalább
    egyetlen  közeli felület hangvisszaverő hatásával. Aki tudni szeretné,
    mire  képesek  a  falak,  tegyen egy Minimaxot a földre, közvetlenül a
    sarokba.
        Természetesen   a   zenei   ízlésünktől   is   függ,  hogy  milyen
    hangsugárzóval  járunk  a  legjobban. Aki szinte kizárólag kamarazenét
    hallgat,  bizonyára  szívesebben választja a tisztább, színezetlenebb,
    habár  basszusokban  esetleg szegényebb hangot, míg a popzene kedvelői
    feltehetőleg inkább a jó basszus oltárán hajlandóak áldozatot hozni. A
    hifi,  mint  mindnyájan  tudjuk,  csupa-csupa  kompromisszum, de azért
    megalkudni is lehet okosan.

        Ahogy kezdtük, úgy kéne befejezni is. Melyik mese kívánkozna ide a
    leginkább?  Talán  a  halászé,  aki,  miután kifogta a "High Fidelity"
    feliratú palackot, félelmetes dzsinnt szabadított magára? Avagy inkább
    Szindbádot, a hajóst említsük, aki csudás tengerentúli jószágokra tett
    szert,    de    aztán    minduntalan    hajótörést    szenvedett?   Az
    elektroakusztikának  ez a népszerű oldalhajtása - a hifi - olyan, mint
    az  Ezeregyéj:  bármelyik  történetét  válasszuk is, mindig marad ezer
    másik, amelyet elmesélni, átgondolni, tisztázni érdemes.

                                                                Szekám Pál