MOD: az elspórolt kapcsoló



        Angolul Tape Monitornak, németül Hinterbandkontrollnak hívják,  mi
    monitorkapcsolónak nevezzük. Magnósaink közül sokan  nem  is  ismerik,
    hiszen a  magnójukban  szimpla  kombináltfej  van.  Az  ő  számukra  a
    magnózás művelete (túlságosan  is  magától  értetődően)  mindig  három
    ütemből áll:

        1. Felvételt készítenek.
        2. Visszatekercselnek.
        3. Visszahallgatják a felvételt.

        Ez komplikált és hosszadalmas művelet. Ezért a jobb magnókba külön
    felvevő és külön lejátszó fejet építenek, mindkettő külön elektronikát
    kap. Az így kiképzett magnó képes arra, hogy  közvetlenül  a  felvétel
    után máris visszajátssza az imént rögzített műsort. Éppen csak  annyit
    "késik", amíg a szalag befutja a két fej közötti utat.
        Önmagában véve ez a magnón múlik: a monitorozáshoz elegendő  lehet
    egy fejhallgató is. De ha a hangszórón át hallgatjuk a zenét (márpedig
    a  többség  ezt  teszi),   az   erősítőn   is   szükségünk   van   egy
    monitorkapcsolóra. A szokásos bemeneti választó nem elég,  hiszen  úgy
    kell ráfuttatni a magnó jelét a végerősítőre, hogy közben  a  felvétel
    ne szakadjon meg! Ezért az  erősítőknek-receivereknek  elengedhetetlen
    funkciójuk a monitorozás. Sajnos, ha eltekintünk  a  BEAG  AET  250-es
    erősítőjétől (és most  az  Orionétól),  egyetlen  olyan  készülék  sem
    került forgalomba Magyarországon, amelyen  rajta  volna  ez  a  fontos
    apróság. Így  aztán  nem  csoda  -  előfordul!  -,  hogy  néha  még  a
    háromfejes magnók tulajdonosai sem  tudják,  milyen  lehetőség  van  a
    kezükben. Nincs Tape Monitor egyetlen VT-rádión, sem az Oristeren, sem
    a kis BEAG-erősítőn, de az eddig  behozott  lengyel  készülékekről  is
    következetesen hiányzik a monitorkapcsoló. Nálunk az a szokás, hogy  a
    gyárak és a kereskedők általában még csak  nem  is  mentegetődznek  az
    ilyesmiért,  de  ha  mentegetődznek,  akkor  azt  mondják,   minek   a
    monitorkapcsoló, ha úgy sincs  forgalomban  háromfejes  magnó.  Ez  az
    ideológia természetesen tíz éve sem volt  helyes,  az  utóbbi  években
    pedig, tekintettel az Akai  4000-esekre,  teljességgel  tarthatatlanná
    vált.

                                      *

        A Videoton RA 5350S jelű rádiója - a Prometheus - a hetvenes  évek
    elején  jelent  meg.  Sokezren  használják.  Először  tehát   ebbe   a
    készülékbe építünk monitorkapcsolót. (Aztán következik a többi.)
        Ez a kis szerkezet nem helyezhető el bárhol az erősítőben. Ugyanis
    (függetlenül e kapcsoló állásától) az  erősítő  magnókimenetén  mindig
    annak a jelnek  kell  megjelennie,  amelyet  a  választókapcsolóval  -
    szelektorral - beállítottunk, és ennek a jelnek a nagysága nem függhet
    a hangerőszabályzótól. Ezért  a  monitorkapcsolót  a  szelektor  és  a
    hangerő-szabályozó közé kell iktatnunk.
        Előbb tekintsük át két bevált  megoldás  elvét  (1.  ábra).  Ezzel
    talán segítséget nyújtunk azoknak,  akik  önállóan  kívánnak  erősítőt
    tervezni-építeni - vagy éppenséggel monitorkapcsolót akarnak  szerelni
    a rádiójukba-erősítőjükbe,  nem  várva  meg,  amíg  mi  az  ő  általuk
    használt típusra is sort kerítünk. (Az egyszerűség  kedvéért  csak  az
    egyik csatornát ábrázoljuk.)
        Monitorkapcsolónak   tulajdonképpen   bármilyen    hangfrekvenciás
    kapcsoló megfelelne, beleépítve a készülékbe. Elvünk azonban az  volt,
    hogy csak olyon változtatást javaslunk, amely megszüntethető, tehát  a
    rádiót szükség esetén  vissza  lehessen  alakítani  gyári  állapotába.
    Keresni kezdtük, melyik kapcsolót alakíthatnánk át  monitorkapcsolóvá.
    A Prometheuson az alábbiak jöttek számításba:

        1. Magnó-bemenet. Ez lett volna a leglogikusabb  -  de  ezúttal  a
    legkörülményesebb is. Ennek a bemenetnek a kapcsolója az összes  többi
    bemenetet hatástalanítja, ezért mechanikailag  függetleníteni  kellene
    amazoktól, ráadásul önálló arretáló szerkezettel kellene ellátni.
        2.   Lineár   kapcsoló.   Feladata   többszörös:   bekapcsolásakor
    hatástalanítja a fiziológiai hangerő-szabályozást, továbbá leválasztja
    a beépített hangszínszabályozó fokozat be- és kimenetét. Ha tehát  ezt
    használnánk  monitorkapcsolónak,  a  készüléket  vagy  csak   lineáris
    állásban,  vagy   csak   bekapcsolt   hangszínszabályozókkal   lehetne
    használni. (A frekvenciajelleggörbe egyébként a hangszínszabályozókkal
    is linearizálható, de ez ízlés dolga.) Azt is el kellene dönteni, hogy
    tartsuk-e meg a fiziológiai hangerőszabályozást, vagy  pedig  iktassuk
    ki végérvényesen.
        Ha  figyelembe  vesszük  a  panelről   eltávolítandó   alkatrészek
    (ellenállások, kondenzátorok), továbbá az elvégzendő átkötések számát,
    és  azt  a  tényt,  hogy  korlátozzuk  a  készülék  szolgáltatásait  -
    beláthatjuk, hogy ez a megoldás sem ideális. Nem beszélve arról,  hogy
    a forrasztások egy részét a skálahúrok között  átdugott  pákával  kell
    elvégezni, kitéve magunkat annak  a  veszélynek,  hogy  üres  óráinkat
    esetleg skálahúrozással leszünk kénytelenek agyonütni...
        Nem marad más hátra, mint felhasználni azt a  kapcsolót,  amelynek
    megbolygatásától az első pillanatban mindenki idegenkedne:
        3. AM - szélessáv kapcsoló. Eredetileg nagyfrekvenciás feladatokat
    lát el, monitorozásra használni nem tűnik a legszerencsésebb ötletnek.
    De ha tanulmányozni kezdjük a Prometheus kapcsolási  rajzát,  kiderül,
    hogy a kapcsoló  81-es  és  82-es  pozíciószámú  érintkezősávja  nincs
    kihasználva. Ez a kapcsoló a  bemeneti  választógomboktól  függetlenül
    működik, és önállóan arretál - így könnyen alkalmazható monitorozásra.
    Véleményünk szerint ez az átalakítás jár a legkevesebb módosítással és
    a  legkevesebb  kompromisszummal.  -   Egyetlen   hátránya,   hogy   a
    monitorkapcsoló   "szalag"   állásában   az   AM-sávok   sávszélessége
    megnövekszik. De úgy  gondoljuk,  hogy  aki  egyáltalán  monitorozásra
    gondol, az aligha fog felvételt készíteni az AM-sávokról.
        A kapcsolási rajz számunkra fontos részletét a  2/a  ábra,  a  már
    elvégzett átalakítás elvi rajzát a  2/b  ábra  mutatja.  Az  1.  ábrán
    bemutatott két változat közül az A  jelűt  választottuk.  A  módosítás
    teljes anyagszükséglete körülbelül 150 centiméter hosszúságú,  műanyag
    szigetelésű, árnyékolt kábel. Lehetőleg kis kapacitású  (max. 200pF/m)
    kábelt használjunk.

    Az átalakítás menete

        1. Húzzuk ki a  hálózati  csatlakozót,  szereljük  le  a  készülék
    hátlapját; húzzuk hátra a készülék tetején levő falapot.
        2. Húzzuk le a skálagombokat, emeljük le a skálalapot,  és  tegyük
    olyan helyre, ahol nem sérülhet meg.
        3. Forrasszuk le a skálaizzókhoz futó vezetéket
        a)  a  hálózati  transzformátor  lemezeit  összefogó  csavar   alá
    helyezett földelő forrcsúcsról;
        b) az 500mA-es biztosíték forrcsúcsáról.
        Forrasszuk le a térerő-jelző műszer vezetékét. A műszerből  kijövő
    piros vezeték egy árnyékolt kábel melegpontjához, a kék színű pedig az
    árnyékoláshoz van forrasztva.
        4. Szereljük ki a  skála  alatti  műanyag  lapot,  amely  3  darab
    süllyesztett fejű M3-as csavarral az előlapnál elhelyezett  fémvázhoz,
    két lemezcsavarral pedig egy-egy műanyag tartóbakhoz van rögzítve.
        5. Emeljük  meg  a  műanyag  lap  bal  oldalát,  és  húzzuk  le  a
    tartókengyelről  a  sztereó  jelzőlámpát.  Majd  a  lap  közepén  levő
    kivágáson a skálamutatókat óvatosan átbújtatva, emeljük ki a lapot, és
    tegyük  ezt  is   biztonságos   helyre.   Kiemeléskor   vigyázzunk   a
    skálamutatók  vezetésére  szolgáló  vékony  műanyagszálakra!  Tekerjük
    mindkét skálamutatót egészen jobbra, hogy a továbbiakban ne  zavarjon.
    Most  hozzáláthatunk  a  tulajdonképpeni  átalakításhoz,   amely   nem
    kritikus.
        6. Forrasszuk le a C 448 és R 440 pozíciószámú 5µF-os kondenzátor,
    illetve  150  kohm-os  ellenállás  közös  pontjáról  a  bal   csatorna
    hangerőszabályozó  potméterére  menő  árnyékolt  vezetéket.   Ugyanígy
    járjunk el a C 446 és R 439 pozíciókkal (jobb csatorna). Megjegyezzük,
    hogy a kölcsönkapott, de gyári állapotú készülékben a C 446 és  C  448
    pozícióban  470nF-os  kondenzátorokat  találtunk  5  µF-os  helyett  -
    legyünk tehát elkészülve a meglepetésekre is.
       7. Kössük össze körülbelül 20-20cm hosszúságú árnyékolt vezetékkel
    a bal csatorna hangerőszabályozóját az "AM széles sáv" kapcsoló  82-es
    pozíciószámú sávjának 2-es (középső) érintkezőjével, a jobb csatornáét
    pedig   a   81-es   pozíciószámú   sáv   ugyancsak   2-es    (középső)
    érintkezőjével. Az árnyékolt vezetékek árnyékolását csak egy helyen, a
    hangerőszabályozóknál található földvezetékre forrasszuk rá.  (Arra  a
    pontra, amelyre az eltávolított  eredeti  vezetékek  árnyékolása  volt
    kötve.)  A  kapcsolók  elnevezését  és   pozíciószámát   a   3.   ábra
    szemlélteti.
        8. Fordítsuk meg a készüléket, és  csavarozzuk  le  a  fenéklapján
    található perforált lemezt. Kössük  össze  árnyékolt  vezetékkel  a  C
    448-R 440 közös pontját a 82-es pozíciószámú sáv 1-es (az előlap  felé
    eső) érintkezőjével. A vezeték hossza kb. 28cm.
        Ugyanígy kössük  össze  a  C  446-R  439  közös  pontját  a  81-es
    pozíciószámú sáv ugyancsak 1-es érintkezőjével.
        Az árnyékolást ebben az esetben is csatornánként csak egy  helyen,
    a C 448-R 440 és a C 446-R 439 mellett,  a  földet  képviselő  fóliára
    forrasszuk rá. A vezetékek árnyékolásának hidegítése nem lesz ideális.
    Elvben az lenne a legjobb, ha az árnyékolást ott kötnénk földre, ahová
    a vezetéket visszük. Azért alkudtunk meg, mert az általunk  választott
    panelen könnyebb megtalálni a földelő fóliát, és így kevesebb mód  van
    az elkötésre. (Tapasztaltabb, rutinosabb olvasóink megértését kérjük!)
        9. Kössük össze egy körülbelül 25cm-es árnyékolt vezetékkel  az  R
    432 és C 434 pozíciószámú 390  kohm-os  ellenállás,  illetve  100pF-os
    kondenzátor   közös   pontját   a   82-es   pozíciószámú   sáv    3-as
    érintkezőjével.  Hasonlóképpen,  kössük  össze  az  R  431  és  C  433
    pozíciószámú alkatrészek közös pontját a 81-es pozíciószámú  sáv  3-as
    érintkezőjével.
        Az árnyékolást most is  csak  egy  helyen,  a  fólián  kialakított
    földvezetékre  forrasszuk.   A   vezetékek   árnyékolására   vonatkozó
    megjegyzéseinket lásd a 8. pontnál. (Az R 431-C 433  és  R  432-C  434
    közös pontjain a bemeneti választókapcsolóra menő pontok értendők.)  A
    panel alkatrészbeültetési rajzát a 4. számú, fóliázott  részét  az  5,
    ábra  szemlélteti.  Az  AM  széles  sáv  kapcsolót  tartalmazó   panel
    nyomtatott áramköri részét a 6. ábra mutatja.

        Az átalakítás után ne  feledkezzünk  meg  az  árnyékolt  vezetékek
    rögzítéséről;   ügyeljünk   a   vezetékek   árnyékolására,   hogy   ne
    okozhassanak  rövidzárlatot.  Szereljük  össze  a   készüléket   -   a
    szétbontással fordított sorrendben.
        Az átalakított készüléken megmértük az áthallást és  a  jel-idegen
    feszültséget. A magnó-bemenet  jel-idegen  feszültség  aránya  monitor
    állásban nem változott. A  monitorkapcsoló  áthallási  csillapítása  a
    hangfrekvenciás bemenetekről nagyobb mint -45dB.

                                                                Dankó Emil

    
    
    

    

    A  színnel  jelzett  vezetékek az utólag beépített kábeleket mutatják.


    

    Képünkön  jól  látható  a C 446-R 439 és C 448-R 440 jelű alkatrészek,
    valamint  a  hangerőszabályozókról  az  "AM" széles sávkapcsolóra menő
    vezetékek