Kábeli zűrzavar



        Ezzel  a  cikkel már régóta adósak vagyunk. Tulajdonképpen legelső
    számunkban   kellett   volna   közölnünk  -  számos  olvasói  levélből
    következtetünk  erre  -,  csak  féltünk,  hogy  elriasztjuk vele a nem
    műszaki érdeklődésű olvasót. Pedig ahhoz, hogy a zene megszólalhasson,
    előbb össze kell kapcsolni a különféle készülékeket, ahhoz pedig, hogy
    a hifi-minőség is érvényesülhessen, kifogástalanul kell összekapcsolni
    őket.
        Ki  ne  tapasztalta  volna  már,  hogy  hol  ez,  hol  az a masina
    sehogysem  működik  úgy,  ahogy  kellene,  és  a  hibát - mint gyakran
    kiderül - a rosszul bekötött kábel okozza. Sokat mesélhetnének erről a
    magnósok:  leginkább  talán  ők  szenvednek  a  kábeli zűrzavartól, és
    feltehetőleg  ők  profitálhatnak  a  legtöbbet ebből a cikkből. Furcsa
    egyébként,  de  a  készülékek tervezői maguk is gyakran megfeledkeznek
    néhány  fontos  követelményről,  noha  ezeket  egyértelműen rögzítik a
    szabványok.  Ilyenkor  aztán nem csoda, ha tökéletlenül illeszkednek a
    készülékek.
        Pedig   a   konstruktőrök   igazán   tudhatnák,  hol  keressék  az
    előírásokat:  a szabványokban. A laikus zenehallgatók többsége viszont
    nem  is  hallott ezekről a szabványokról; ha mégis hallott, nem tudja,
    hol  lehet  beszerezni  őket,  és  ha ennek ellenére a kezükbe kerülne
    valamelyik  szabványleírás,  nagyon  valószínű,  hogy  egy  kukkot sem
    értenének  belőle.  Mi  lenne,  ha  mi próbálnánk közvetíteni orvos és
    beteg  között, ostyába csomagolva ezt a kissé keserű, de nagyon fontos
    pirulát:  a  szabványelőírást? Olvasóink talán megbocsátják nekünk, ha
    néhány  oldalt a ezúttal a "rideg" táblázatoknak szentelünk. Valójában
    nem  is  olyan  "holtak"  ezek  a  tabellák,  hiszen  a bennük foglalt
    információra  bárkinek  bármikor  szüksége lehet, s akkor tudni fogja,
    hogy a Hifi Magazin 6. számához kell csak visszalapoznia.
        A  magyar  szabvány (az MSZ 16680/4-77) gyakorlatilag megegyezik a
    nemzetközi  IEC-ajánlásokkal, azokon keresztül pedig a nagy tekintélyű
    DIN-előírásokkal.  Tehát  nem  holmi  hazai  specialitás ez, hanem egy
    nemzetközileg    elfogadott    követelményrendszer.   Találunk   ugyan
    következetlenségeket  is benne, sőt, olyan előírásokat is, amelyek egy
    túlhaladott  szemléletet  tükröznek (jelezzük, amikor ilyenhez érünk),
    de  azért  egészében  véve  jól  átgondolt  rendszer  ez, és kiállta a
    gyakorlat  próbáját.  Próbáljunk  hát  rendet teremteni a vezetékek és
    csatlakozók   rengetegében.   Nézzük,   milyen   nyelven  beszélhetnek
    egymással   a   különféle  hifi-készülékek;  milyen  impedanciákat  és
    jelszinteket várnak el egymástól és a közöttük tekergő kábelektől.
        Kezdjük   azzal,   hogy   a   jelforrásoknak  és  az  őket  fogadó
    fokozatoknak    mindig    megrajzolható    az   elektromos   modellje.
    Jelforrásainkat  -  a  mikrofont,  a  hangszedőt,  a  tunert,  a magnó
    kimenetét  -  úgy tekinthetjük, mint hangfrekvenciás jelet szolgáltató
    generátorokat,   amelyek  valamiféle  terhelésre  dolgoznak:  a  magnó
    például   az   erősítő   bemenetére,   az   erősítő  kimenete  pedig a
    hangsugárzóra.  A  csatlakozási  pontokon  generátorok  és  terhelések
    találkoznak.
        Minden  generátornak  van  belső  ellenállása,  amelynek mértéke a
    jelforrás  fajtájától  és  kialakításától függ. A lehető legegyszerűbb
    modell 1. ábránkon látható.

    

    1.   ábra:   Feszültséggenerátoros  táplálás  elektromos  helyettesitő
    modellje. Rb<Rt

        Itt   Rb  a  jelforrás  (a  generátor)  belső  ellenállását,  Rt a
    terhelést  jelképezi,  Uki  pedig  a  jelforrás kimeneti feszültségét,
    amelyet  az  Rt  terhelésre  kapcsoltunk.  Ilyenkor  az  Uki és az Ube
    feszültségek megegyeznek. A generátor ideális feszültsége (Ug) nagyobb
    ezeknél. Persze, ha generátorunkat nem terheljük, feszültsége szabadon
    érvényesül,  s  ilyenkor  Uki=Ug.  A  gyakorlatban  terheljük  ugyan a
    generátort,  de  nem  túlságosan, mert a terhelő ellenállás lényegesen
    nagyobb,  mint  a  generátor  belső  ellenállása:  Rb<Rt.  Ezt  hívják
    feszültséggenerátoros táplálásnak, és csaknem mindig erre az állapotra
    törekszünk  a készülékek összekapcsolásakor. Ökölszabály: a generátor,
    vagyis  a  jelforrás  belső  ellenállásánál legalább 3-10-szer nagyobb
    legyen   az   őt   fogadó   bemenet   ellenállása,  azaz  a  terhelés,
    (Rt)=(3...10)Rb. Nézzünk két egyszerű példát.

    Mikrofon és erősítő illesztése.
    Alapvető  paramétere a mikrofonnak, hogy mekkora az impedanciája, azaz
    a generátor-ellenállása. Ha mikrofonunk 50 ohmos, akkor jelét legalább
    3x50=150  ohmos  terheléssel  kell fogadnunk az erősítő bemenetén - és
    megfordítva: ha az erősítő bemeneti impedanciája 150 ohm körüli, akkor
    az 50 ohmos mikrofon felel meg hozzá.

    Magnó-kimenet - erősítő-bemenet illesztése.
    A  magnó-kimenet  impedanciája  (mint  majd  6.  táblázatunkban  látni
    fogjuk),  maximum  22  kohm  lehet.  Az  erősítő magnó-bemenetén tehát
    legalább  220  kohmos impedanciát kell elvárnunk.
        (Az  előbb még be- és kimeneti ellenállásról beszéltünk, aztán egy
    óvatlan  pillanatban  becsempésztük  az impedancia fogalmát. Valójában
    mindig impedanciát kell értenünk, tehát az - általában 1 kHz-en mért -
    komplex  ellenállást,  amelybe  a  különféle  nem ohmos jellegű, tehát
    kapacitív  és  induktív  tagok  hatása  is  belejátszik,  meg persze a
    kábeleké  is:  a készülékek között kígyózó kábelek kapacitása alaposan
    megzavarhatja az elméletben oly szépen összehangolt csatlakozást.)

        Az  illesztés  problémája  ebben  természetesen  még nem merül ki,
    hiszen  figyelembe  kell  vennünk  a  jelszinteket  is. Szerencsére az
    impedanciák  és  a  jelszintek  szorosan  kötődnek  egymáshoz,  és  ez
    megkönnyíti   a   dolgunkat.   Az  előírások  a  jelforrások  kimeneti
    feszültségét    is    kordában    tartják,   s   ennek   megfelelően -
    tükörképszerűen - a bemenetek érzékenységét is meghatározzák. Csak így
    garantálható,  hogy  a  jelforrások  kivezéreljék  a hozzájuk kapcsolt
    berendezést.
        A  magnó-kimenet  -  erősítő-bemenet  példájánál maradva: a magnók
    kimenetén  a  feszültségnek  legalább  0,5  V-ot  el  kell  érnie,  az
    erősítőknek  pedig  pontosan  ekkora névleges feszültség hatására kell
    szolgáltatniuk     a     specifikációjukban     rögzített     kimeneti
    teljesítményt.  A  magnó  így teljesen ki tudja vezérelni az erősítőt,
    még a legkedvezőtlenebb esetben is.
        Ez  a 0,5V természetesen minimálkövetelmény: kevesebbet nem tudhat
    a  magnó, többet igen - de mennyivel szabad többet tudnia? A jelfogadó
    elektronikák  ugyanis nem tűrnek el korlátlanul nagy feszültséget. Egy
    bizonyos  jelnagyság  felett  a bemeneti fokozatok torzítani kezdenek.
    Hiába "vesszük le" a hangerőt; már a hangerőszabályozó előtti egységek
    is túlvezérlődhetnek.
        Hogy  ezt  elkerüljék, az egyik oldalról korlátozzák a jelforrások
    maximális kimeneti feszültségét, és az így megengedett maximális érték
    lesz az a minimum, amelyet a jelfogadó készülékeknek - mint túlvezérlő
    feszültséget  -  még  éppen  el kell viselniük. Megint a magnó-erősítő
    példájára  hivatkozunk  (6.  táblázat).  A  magnónak legfeljebb 2 V-ot
    szabad kiadnia, az erősítőnek pedig még 2 V bemenő feszültség hatására
    sem szabad túlvezérlődnie.
        Eddig  -  mint  a  legelején leszögeztük - "feszültséggenerátoros"
    vezérlésről  beszéltünk,  tehát olyan helyzetről, amelyben a jelforrás
    impedanciája  jóval kisebb, mint a terhelése. Sajnos, van csatlakozási
    szituáció,  amely  nem  ilyen:  a  rádiók  és  erősítők magnókimenete,
    pontosabban  a  felvétel-lejátszás  csatlakozó.  Mai szemmel nézve nem
    éppen  szerencsés  találmány - igaz, hogy nagyon praktikus. Mit is tud
    tulajdonképpen?   Azt,   hogy   egyetlen   csatlakozódugóval,  illetve
    hüvellyel  oda-visszavezethetjük a jelet az erősítő és a magnó között;
    ugyanazon  a  kábelen  veszünk  fel  és  játszunk  vissza.  Ez a fajta
    táplálás      azonban      nem      "feszültséggenerátoros",     hanem
    "áramgenerátoros", ami a következőket jelenti.
        A jelforrás belső ellenállását tudatosan igen nagyra választják, a
    (kivezérelt)  magnóét  pedig  lehetőleg  kicsire, tehát pont fordítva,
    mint előbb (2. ábra).

    

    2.  ábra:  Áramgenerátoros  táplálás elektromos helyettesítő modellje.
    Rb>Rt.

        Az  előírások  most valójában a vezérlő áramot (i) határozzák meg.
    Rb - mint mondottuk - nagyobb, mint Rt. Az erősítő legalább 150 kohmos
    vagy    még    nagyobb   impedanciával   adja   a   jelet,   a   magnó
    fogadó-impedanciája  47  kohmos  vagy  még kisebb. Más jelszinteket is
    választanak,   mint   egyébként.   A  magnó  bemeneti  impedanciájából
    kohm-onként 0,5mV a névleges "érzékenység". (A 10 kohmos impedanciának
    például  5mV  felel  meg,  mert 10 kohm x 0,5 mV/kohm = 5 mV.) A magnó
    maximális  jeltűrését 2 mV/kohm-ban határozzák meg. Magától értetődik,
    hogy  ennek  megfelelően  az erősítők magnó-kimenetén sem jelenhet meg
    nagyobb jel, mint éppen 2 mV/kohm.
        Miért  volt  szükség  erre  az  egészen  másféle rendszerre? Jogos
    kérdés  -  és nagyon egyszerű rá a válasz. Hagyománytiszteletből. Ez a
    szabvány  még az elektroncsöves korszakból maradt ránk. A tranzisztort
    még  nem  találták  fel,  jó  magnók  viszont  már voltak, s ha valaki
    rádiófelvételt   akart   csinálni,   magnóját   a  rádiók  úgynevezett
    demodulátor-fokozatáról  (a  "diódáról")  kellett  kivezérelnie. Ezt a
    fokozatot  azonban  nem  volt  szabad  terhelni  sem a csatlakozókábel
    kapacitásával,  sem  a  magnó  bemenetével.  Vagyis  egyrészt  a magnó
    bemeneti  impedanciáját  kellett  volna  igen  nagyra  venni (nehézkes
    dolog),  másrészt  rendkívül  csekély  kapacitású kábelt kellett volna
    használni, márpedig az nemigen volt kéznél.
        Ezért  a  rádiók demodulátor-fokozatára egy viszonylag nagy értékű
    ellenállást  kapcsoltak  (ez  nem  terhelte),  és így alakították ki a
    magnó-kimenetet.  A  nagy  ellenállás  jól  "elválasztotta" a rádiót a
    magnótól.   Ezért  is  nevezték  el  ezt  a  fajta  kimenetet  "dióda"
    kimenetnek;  DIN-kimenet  néven  is  ismert,  mivel  a  tulajdonságait
    először a DIN-szabványban írták elő.
        Sajnos,  "az  ész  bajjal  jár": ennek az egyszerű megoldásnak sok
    hátulütője  van,  ráadásul  a  mai félvezetős technikában meglehetősen
    anakronisztikusan hat. Hiszen az elektroncsövek korában drága mulatság
    lett    volna   csatornánként   egy-egy   "plusz"   csövet   iktatni a
    magnókimenet  elé  (akkor  ugyanis  minden további nélkül kialakítható
    lett  volna a "feszültséggenerátoros" vezérlés!), ma viszont, az olcsó
    félvezetők     birtokában     a    fejünk    sem    fájna.    Mindegy:
    hagyománytiszteletből  -  vagy következetességből - inkább továbbra is
    élvezzük e csatlakozási elv kétes előnyeit.
        A   főbb   elvek   után   most   vegyük   sorra   a   legfontosabb
    csatlakozófajtákat: melyiket mire használják.

    Ötpólusú hangfrekvenciás csatlakozó

        Sokan  DIN-csatlakozó néven ismerik, mivel ez is német örökség. Ez
    a  legelterjedtebb csatlakozó Európában. Alapkivitele 3 pólusú volt; a
    sztereózás beköszöntével módosították ötpólusúra (3. ábra).

    

    3.   ábra:   Ötpólusú   csatlakozó:  -  kísérőszínnel  jelezve  a  két
    újabbkeletű  érintkező.  Az érintkezőket itt a dugó forrasztási oldala
    felöl nézzük.
    4.  ábra:  Lemezjátszó csatlakozódugójának bekötése. Az érintkezőket a
    dugó forrasztási oldala felől ábrázoljuk.

        Jelforrásaink:  mikrofon,  lemezjátszó,  tuner,  magnó és a többi,
    akárcsak  az  őket fogadó készülékek - ha Európában készültek - szinte
    kivétel  nélkül  ezzel  vannak  felszerelve. Ismeretes több, speciális
    célra    kialakított    variánsa   is.   Valamennyit   bemutatjuk   1.
    táblázatunkban,  leírva  a  típusszámukat  és a dugó, illetve a hüvely
    alkalmazási   területét.   Ezt   követi   2.  táblázatunk,  amely  azt
    szemlélteti, milyen célra hogyan kell bekötni az egyes érintkezőket.

    

    1. táblázat -  Csatlakozók és alkalmazásuk

    

    2. táblázat - Csatlakozók érintkezőinek bekötése

        Felhívjuk  Olvasóink figyelmét, hogy a szabványelőírásban és ennek
    nyomán  táblázatunkban  az  érintkezőket  a  hüvely forrasztási oldala
    felől  számozzák:  ez  azoknak kényelmes, akik a készülékeket szerelik
    vagy éppenséggel gyártják. Aki viszont a készülékek összekapcsolásával
    bajlódik,  annak  elsősorban  dugókhoz,  s  nem pedig hüvelyekhez kell
    forrasztania   a   kábelvégeket.  Ezért  szövegközi  rajzaink  a  dugó
    forrasztási  oldala  felől  ábrázolják  az  "5 sarkú, árnyékolt, kerek
    csatlakozó    dugót",    amelyet    itt    éppen    egy    lemezjátszó
    kivezetőkábelének végére szeretnénk forrasztani (4. ábra).
        Az ezután következő tabellákban a különféle elektronikák előírásos
    jelszintjét  és  impedanciáját  foglaltuk össze. A mikrofonok leírását
    (3.  táblázat)  rövidebbre foghattuk volna, ha csak a házi használatra
    szánt  mikrofonokkal  törődünk,  de  végtére,  akinek  jó magnója van,
    esetleg  megpróbálja beleártani magát a "profi" mikrofontechnikába is,
    hát  akkor  adjunk  inkább teljes ismertetőt - ha már táblázat, legyen
    kövér.
        Hogy    Olvasóink    könnyebben   megbarátkozzanak   a   hivatalos
    szóhasználattal,  nézzük  még  egyszer  annak  az  50 ohm impedanciájú
    mikrofonnak  a  példáját,  amelyről már leszögeztük, hogy legalább 150
    ohmos   erősítő-bemenetre   kell   kötni.   A   táblázatban   szereplő
    megnevezéseket használva tehát: a mikrofon névleges forrásimpedanciája
    50  ohm,  a  névleges terhelőimpedancia (még mindig a mikrofon adata!)
    150  ohm,  s eszerint az erősítő bemeneti impedanciája is legalább 150
    ohmos (>=150 ohm) legyen. (Mint  látjuk,  minduntalan  tükörképszerűen
    állapítják meg a két oldal kötelező paramétereit!) A mikrofon névleges
    kimeneti  feszültsége 0,1 mV (de lásd a táblázat alatti megjegyzést!);
    az  erősítőnek  ennél érzékenyebbnek kell lennie: a "névleges kimeneti
    feszültséghez   tartozó   legkisebb   forrásfeszültség"   0,04   mV. A
    mikrofonból  kilépő  legnagyobb kimeneti feszültség 10 mV lehet, amely
    természetszerűleg egyenlő az erősítőre megállapított "házi használatra
    megengedett legnagyobb vezérlő forrásfeszültséggel".
        Lényegesen   egyszerűbb   a  lemezjátszók  hangszedőire  vonatkozó
    követelményrendszer (4. táblázat), amely külön szól a sebességérzékeny
    -  mágneses  -  és  az  amplitúdóérzékeny  - kristály - hangszedőkről,
    szemérmesen hallgat viszont a dinamikus típusok követelményeiről.

    

    3. táblázat - Mikrofonok csatlakoztatása
    4. táblázat - Lemezjátszók csatlakoztatása
    5. táblázat - Előerősítők csatlakoztatása

        A  külön  megépített  elő-  és végerősítők táblázatában (5.) ismét
    megtaláljuk  mind  a  házi, mind pedig a hangosításra szánt készülékek
    adatait.
        Ami  a  magnókat  illeti, lejátszás üzemben a 6., felvételkor a 7.
    táblázat  a  mérvadó.  Felvételi  üzemmódban  ugyanis  az  a  bizonyos
    áramgenerátoros  táplálás  a szabványos, erre vonatkozik az itt közölt
    előírás. Amennyiben a magnónak másféle bemenete is van, olyan, amelyet
    feszültséggenerátoros  táplálásra  szántak,  akkor  ezen keresztül úgy
    kell  csatlakoztatnunk szalagjátszónkat, mintha úgynevezett kiegészítő
    készülék  volna.  A  magnóknál  szólunk  a  tunerekről  is,  hiszen az
    erősítők  teljesen egyforma előírás szerint fogadják e két műsorforrás
    jelét.  Némi  definíciótöbbletről  van csak szó, ez ott található a 6.
    táblázat alatt.

    

    6. táblázat - Magnók csatlakoztatása lejátszás üzemmódban
                  Tunerek (rádióvevők) csatlakoztatása
    7. táblázat - Magnók csatlakoztatása felvétel üzemmódban, áramtáplálás
                  esetén
    8. táblázat - Kiegészítő  készülékek  csatlakoztatása (erősítőhöz vagy
                  erősítőről), házi használatra és hangosításra

        Kiegészítő  készülékeken  ekvalizátorokat,  korrektorokat (például
    fono-előerősítőt!),  aktív  frekvenciaváltókat  és  más  egzotikus, de
    korántsem  ismeretlen  jószágokat  kell  értenünk.  Ezek  pontosan úgy
    csatlakoznak az erősítőhöz, mint az erősítő őhozzájuk, ezért a kétféle
    találkozási  pontot  egyetlen  összevont táblázattal jellemezhetjük (a
    legutolsóval). Ne feledjük: felvételkor így csatlakoznak az erősítőhöz
    azok    a    magnók   is,   amelyeket   a   közhasználattól   eltérően
    feszültséggenerátoros táplálásra szántak!
        Nincs értelme táblázatba foglalni a hangsugárzókra vonatkozó, igen
    rövid  előírást.  Az  erősítő  névleges  terhelőimpedanciája,  s ennek
    megfelelően  a  hangsugárzó  rendszer  névleges  impedanciája  -  mint
    ismeretes  -  4, 8 vagy 16 ohm. Az erősítő saját kimeneti impedanciája
    ennek  legfeljebb  az egyharmadát érheti el, a teljes átviteli sávban.
    Más  megítélés alá esnek viszont az itt érthetően erősítőnek tekintett
    aktívsugárzók,   továbbá  az  elektrosztatikus  és  a  piezoelektromos
    hangszórók.  Hasonlóképpen  rövid lesz a fej- és fülhallgatók listája.
    Az  erősítő  névleges  kimenő  teljesítménye  legfeljebb  50 mW lehet,
    kimeneti   impedanciája   házi   használatú   rendszerekben  120  ohm,
    hangosításkor   pedig   nem  nagyobb,  mint  a  névleges  -  terhelő -
    impedancia:  8, 16, 300, 600, 1000, 2000, 4000 ohm. Mindez megint csak
    nem  vonatkozik  a  piezoelektromos  és  a  nálunk  sajnos  még  ritka
    elektrosztatikus fejhallgatókra.

    Jack- és RCA-csatlakozók

        Ezzel túlvagyunk a német származású csatlakozókon, hátra vannak az
    angolszász    eredetűek.    A    tengerentúli   készülékekkel   együtt
    meghonosodtak  Európában a koncentrikus kiképzésű, Jack- és RCA-típusú
    csatlakozók is. Ezek nem is annyira pólusszámban, mint inkább méretben
    különböznek egymástól (5. ábra).

    

    5. ábra
    Koncentrikus (Jack- és RCA-rendszerű) csatlakozók.
    A.  6,3  mm  átmérőjű  monó  Jack. Függő dugó: hangsugárzókhoz és mono
    fejhallgatóhoz.  Rögzített  hüvely:  hangsugárzó bemenet a készüléken;
    bemenet a hangsugárzón; mono fejhallgató.
    B.  6,3  mm-es  sztereó  Jack.  Függő  dugó:  sztereó  fejhallgatóhoz.
    Rögzített hüvely: sztereó fejhallgató kimenet.
    C.  Miniatűr  (3,5  mm-es) függő dugó: mikrofonhoz. Rögzített hüvelye:
    mikrofon bemenet.
    D.  Szub-miniatűr  (2,5 mm-es) függő dugó: ki-be kapcsoló a mikrofonok
    távvezérlőjéhez. Rögzített hüvelye ugyanezt a funkciót szolgálja.
    E.  RCA-típusú  csatlakozó.  Függő  dugó:  lemezjátszókra és különféle
    hangfrekvenciás kábelekre. Rögzített hüvelye: kimenet-bemenet tuneren,
    magnón, erősítőn.

        A  nagy,  1/4  collos,  azaz  6,3  mm  átmérőjű  Jack-dugó sztereó
    változata  fejhallgatók  zsinórján  fityeg,  a  mono alaptípussal ezen
    kívül  mikrofonokat, hangsugárzókat is szokás csatlakoztatni. A 3,5 mm
    átmérőjű  "miniatűr"  és  a 2,5 mm-es "szub-miniatűr" változat szintén
    mikrofonokhoz, illetve távvezérlésre való.
        Az  ötlábú  DIN-csatlakozó  amerikai megfelelője a 3,2 mm átmérőjű
    RCA  ("Cynch")  dugó  és  hüvely:  ezt találjuk az összes tengerentúli
    készüléken,    a    rádióktól    a    lemezjátszókig.   Formája   után
    harangcsatlakozónak  is  nevezzük.  Hihetetlenül  egyszerű,  csak mono
    kivitelben  létezik,  így  aztán  igen  nehéz elhibázni a forrasztást,
    utána  viszont  ügyelni  kell,  nehogy  véletlenségből  felcseréljük a
    csatornákat.   (A   DIN-csatlakozóval  pont  fordított  a  helyzet.) A
    melegpontot  mindig  a  középső  érintkezőre,  az  árnyékolást pedig a
    "harangra"  kell  kötni.  Ez  a  csatlakozófajta  lassan  Európában is
    meghonosodik;  a  mi  hifistáink  főleg az importált lemezjátszókon és
    magnókon láthatnak ilyet.
        A  gyárak  ma  már  gyakran ellátják magnóikat mind ötpólusú, mind
    pedig  RCA-típusú csatlakozóval, a vevő pedig úgy gondolja, hogy ezzel
    megkönnyítették  a  dolgát.  Pedig  itt kezdődnek a gondok: eltérnek a
    jelszintek  és  az  impedanciák.  Elvben  nincs  semmi baj, hiszen már
    tudjuk, hogy feszültséggenerátoros táplálás esetén tekinthetjük úgy is
    a  felvételre  állított  magnót,  mintha  kiegészítő  készülék  volna,
    amelyre a 8. táblázatban leírt jelszintek és impedanciák érvényesek. A
    valóság  azonban  nem  ilyen  egyszerű,  ugyanis  a  Line  out-Line in
    magnócsatlakozót  ("vonalkimenet" és "vonalbemenet", amely azonban nem
    azonos   a   stúdiótechnikában   használatos   "vonalszinttel",   mely
    terheletlen   esetben   1,55  V=0  dB)  valóban  feszültséggenerátoros
    táplálásra tervezték.
        A   Line-csatlakozás   a   következőképpen   működik.  Az  erősítő
    viszonylag  kis  impedancián, pár kohm-on adja ki a körülbelül 200-500
    mV  nagyságú jelet, felvétel céljára. A magnóbemenet ezt néhányszor 10
    kohm-os,   vagy   még   nagyobb  bemeneti  impedanciával  fogadja,  az
    érzékenysége  - bemeneti feszültsége - pedig 50-100 mV. Lejátszáskor a
    magnó  0,5  V-nál  nagyobb  feszültséget  szolgáltat, általában néhány
    kohm-os  kimeneti  impedancián  (ez  nagyjából  megegyezik az ötpólusú
    csatlakozás  adatával),  és  ezt  a  jelet  az  erősítő  néhányszor 10
    kohm-tól  100  ohm-ig  terjedő  bemenő  impedanciával,  100  mV körüli
    érzékenységgel fogadja.
        Ez  a  csatlakozás  rendkívül  rokonszenves. Alacsony impedanciájú
    táplálás,  viszonylag  nagy  jelszintek  -  kevésbé  kényes  a kábelek
    kapacitására,  és  kevésbé  érzi  a  környezet zavaró hatását (búgás).
    Viszont  nem  csereszabatos  a  mi  megszokott  "DIN"-csatlakozónkkal,
    mármint  a  felvétel-lejátszás  csatlakozóval.  Az eltérés nem formai,
    tehát  nem  arról  van  szó,  hogy  harangcsatlakozókat forrasszunk az
    ötpólusúak  helyére, vagy inkább Y-toldóval vigyük az RCA-hüvelyekre a
    rádióból  öt  póluson hozott jelet. Magában a csatlakozás elektronikai
    kiképzésében van a különbség.
        Nézzük,  mi  történik,  ha  Line-csatlakozású készüléket próbálunk
    párosítani egy "DIN"-csatlakozásúval. Főleg felvételkor lesz baj. Ha a
    hazai   szabványú   magnóra  tengerentúli  rádióról  (Line-kimenetről)
    próbálunk  felvételt  készíteni,  nagy valószínűséggel túlvezéreljük a
    magnón  a hangerőszabályzó előtti fokozatot, hiszen sok száz millivolt
    feszültség  kerül  rá.  Fordított  esetben - és ez a gyakoribb, hiszen
    inkább  magnót  importálunk  és  nem  erősítőt -, tehát amikor a japán
    magnó  Line-bemenetére  csatlakozunk  a  hazai rádióról, többnyire nem
    tudjuk  kellőképpen  kivezérelni  a felvételt. Ez érthető is, hiszen a
    magnó  bemeneti impedanciája leosztja a jelet, márpedig a Line-bemenet
    érzékenysége viszonylag kicsi.
        Lejátszáskor  jobb  a  helyzet.  A  kétféle magnókimenet nagyjából
    csereszabatosnak  tekinthető. A kimeneti feszültség megegyezik, csak a
    tengerentúli  magnók  ezt  általában kisebb impedancián szolgáltatják,
    mint európai rokonaik.

        Ezek  hát  a  csatlakozásra szolgáló alkalmatosságok - de közöttük
    még  kábelek  is  futnak - és egyáltalán nem mindegy, hogy ezek hogyan
    viselkednek.
        A   fejhallgatókat   és  a  hangsugárzókat  leszámítva,  mindegyik
    készülékhez árnyékolt vezetéken kell futtatni a hangfrekvenciás jelet,
    hogy  ne  szedjenek fel búgást a környezetből. Az árnyékolt vezetéknek
    viszont  tekintélyes  kapacitása van. A jó minőségű típusok kapacitása
    méterenként  100  pF  (esetleg  még  ennyi  se), rosszabb minőségűeken
    viszont mértünk már öt-tízszer ennyit is (500-1000 pF méterenként). De
    miért okoz ez gondot?
        Vissza  kell térnünk az elektromos helyettesítő modellhez, amelyen
    most    még   a   vezeték    kapacitását   (Cv)   is    fel    kellene
    tüntetni,  mint amely párhuzamosan kapcsolódik a terheléssel - például
    az  erősítő  bemenetével  -,  és  terheli a jelforrást, példánkban: az
    erősítőn  lejátszó  magnót.  A  terhelés mértéke ilyenkor két dologtól
    függ:  a  magnó  kimeneti impedanciájától és a kábel kapacitásától, de
    hozzá  kell  tennünk:  hatása  minden  frekvencián  más és más! Vegyük
    például  az átlag 1,2-1,5 méteres magnócsatlakozó kábelt, és számítsuk
    a  kapacitását  300 pF-nak. E kábel impedanciája 1 kHz-en 530 kohm, 20
    kHz-en 26,5 kohm lesz.*

    (*  Az Xcv=1/(2Πf*Cv) képlet alapján. C a kábel kapacitása Faradban
    (1 pF=10-12 F),  f a frekvencia Hz-ben, Xcv pedig a keresett impedancia
    ohm-ban.)

        Minthogy a magnók kimeneti impedanciája (lásd a 6. táblázatban) 22
    kohm  vagy  még kisebb, a kábel 530 kohm-ja 1 kHz-en még nem sok vizet
    zavar.   De  20  kHz-en  a  kábel  impedanciája  -  26,5  kohm  -  már
    összemérhető  a  magnó  feltételezett  kimeneti impedanciájával, és ez
    annyit  jelent,  hogy magas frekvenciákon a vezérlő jelnek csak a fele
    lesz  rajta  a  felvételen. A kábel itt úgy viselkedik, mint egy magas
    hangvágó szűrő, amelynek a meredeksége 6 dB/oktáv.
        Még  kellemetlenebb  a helyzet a felvétel-lejátszás csatlakozáson,
    ott  ugyanis a magnó bemeneti impedanciája 47 kohm lehet, és az előbbi
    kábel impedanciája ezt még jobban terheli: a "szűrő" határfrekvenciája
    letolódik 11 kHz környékére. Érdemes elgondolkodni rajta, mennyit kell
    áldozni  egy  olyan  magnóra,  amelynek  a  frekvenciamenete végre nem
    konyul le 10 kHz után, és amikor megvan a kincs, akkor egy "megfelelő"
    kábellel  gondoskodunk róla, hogy a jel mégis 3-6 decibelt essen 10-12
    kHz között...
        Az   ördög   szerencsére  nem  ennyire  fekete.  A  legtöbb  magnó
    felvétel-lejátszás  csatlakozóját úgy készítik el, hogy csak 3-15 kohm
    körüli  legyen  a bemenő impedanciája, és így az "átlagos" kábelek még
    nem  "viszik  el"  a  20  kHz-es  frekvenciákat  sem.  De azért jobb a
    békesség:  nem  árt,  ha  minél rövidebbre szabjuk a magnóvezetéket. A
    Line  in-Line  out  csatlakozás  kevésbé  érzékeny a kábelkapacitásra,
    mert itt alacsonyabb a generátorimpedancia.
        Tulajdonképpen    nem    a    kábelek   tehetnek   arról,   hogy a
    felvétel-lejátszás   csatlakozó  viszonylag  kis  jelet  fogad,  ezt a
    magnónak  alaposan  fel kell erősítenie, így aztán gyakran nagy lesz a
    zaj,  különösen  az  olcsóbb  készülékeken.  Annál  is  inkább, mert a
    leggyakoribb   megoldás   szerint  a  felvenni  kívánt  jel  többnyire
    ugyanarra  a  helyre  fut be a felvétel-lejátszás csatlakozóról mint a
    mikrofon jele. Ilyenkor a zaj már eleve nem lehet olyan alacsony, mint
    egy rendesen megépített vonalbemenetről. A Line-bemenet ugyanis sokkal
    nagyobb  jelszintet,  körülbelül  100  mV-ot  fogad, nincs hát szükség
    annyira  nagy  erősítésre.  Előnye, hogy ezért ez a rendszer a legtöbb
    esetben  a  mikrofonerősítő  utáni  fokozatra  dolgozhat,  és  ezzel -
    átlagos  minőségű  magnókon  -  ismét  jónéhány  dB-t lehet javítani a
    jel-zaj viszonyon.

        Befejezésül  leírunk  még két olyan helyzetet, amelyben a magnósok
    (tapasztalataink szerint) gyakran tanácstalanok.

    Magnó összekapcsolása magnóval.
    Gyakori,  hogy  az  egyik  magnóról  másolni  akarunk  a  másikra.  Ha
    mindkét  készüléken  van  vonalcsatlakozás  is, természetesen ezt kell
    használnunk.  Ha viszont csak egyszerű - ötpólusú - felvétel-lejátszás
    csatlakozó  van  mindkét  magnón  (mint  számos  hordozható,  kazettás
    típuson),  gondjaink  lehetnek.  Mint  táblázatunkból  is kiolvasható,
    ezeken  a  "lyukakon"  át a magnók csak egyéb elektronikákkal kívánnak
    kapcsolatba kerülni, nem pedig egymással: a lejátszásra kapcsolt magnó
    a  3.  és  5. érintkezőjén adja ki a jelet mint feszültséggenerátor, a
    felvételre állított készülék pedig az 1. és 4. pontján várja a műsort,
    és áramgenerátoros táplálást kíván.
        Ilyenkor   tehát   közbe   kell   iktatnunk   egy   erősítőt  vagy
    rádió-erősítőt.  A  lejátszó  magnó  az  erősítő valamelyik nagyszintű
    bemenetére  dolgozik  (kristályhangszedő,  tuner stb.), a másik magnót
    pedig   -   azt   amelyikre   a   felvételt  készítjük  -  az  erősítő
    magnócsatlakozójára  kössük.  Akkor  pontosan  az  előírásos szintű és
    impedanciájú jelet kapjuk.

    "Auxiliary" (aux) bemenet.
    A  legtöbb  tengerentúli  erősítőn ilyet is találunk. A szó jelentése:
    "tartalék".    Bemeneti    feszültsége   és   impedanciája   hasonló a
    Line-bemenetéhez, és valóban azt a célt szolgálja, hogy még egy tunert
    vagy  lejátszó  magnót kapcsolhassunk az erősítőre (receiverre). Jelet
    viszont   nem   ad   ki,   tehát   -   ahol  nincs,  ott  ne  keress -
    magnófelvételt sem készíthetünk róla.

                                                             Sólymos Antal