Hanglemezív



                      - Kritikák * Recenziók * Esszék -

        Hanglemezkritikáink szerzői:

        Balassa Péter (B. P.)
        Batta András (B. A.)
        Csengery Kristóf (Cs. K.)
        Fodor Géza (F. G.)
        Somorjay Dorottya (S. D.)
        Wilheim András (W. A.)


        A hanglemezek, amelyekről írnak:

        Bartók hangfelvételei, centenáriumi összkiadás:

        Bartók zongorázik; Bartók hangarchívum

        Schumann: II. szimfónia
        (Magyar Állami Hangversenyzenekar;
        Vezényel Giuseppe Patané)

        Liszt: Rapszódiák és indulók
        (Magyar Állami Hangversenyzenekar;
        Vezényel Németh Gyula)

        A magyar operaszínpad csillagai - 2.

        Klemperer Budapesten - 2.

        Nagy magyar előadóművészek
        (Gyurkovics Mária és Svéd Sándor)

        Felhívás keringőre (Fellegi Ádám zongorázik)

        Händel: 12 Concerto Grosso, Op. 6.
        (Liszt Ferenc Kamarazenekar)

        A vonó mesterei
        (Liszt Ferenc Kamarazenekar)

        Magyar Gregoriánum - 6. Mária-énekek, Temetés
        (Schola Hungarica; Vezényel Dobszay László és Szendrei Janka)

        César Franck: Orgonaművek
        (Gergely Ferenc - orgona)

        Bartók: Gyermekeknek
        (Kocsis Zoltán - zongora)


           További beérkezett lemezek diszkográfiája a rovat végén

                                      *


    Bartók


        BARTÓK HANGFELVÉTELEI CENTENÁRIUMI ÖSSZKIADÁS
        I: Bartók zongorázik 1920-1945
        (Eredeti hanglemezek, gépzongora
        felvételek, koncertfelvételek)

        Szerkesztette: Somfai László és Kocsis Zoltán

        Hungaroton LPX 12 326-33 - Ára: 560,-Ft

    


        II: Bartók hangarchívum
        Bartók hangja és zongorajátéka 1912-1944
        (Magánfelvételek, családi fonográfhengerek, töredékek)

        Szerkesztette: Somfai László, Sebestyén János
        és Kocsis Zoltán

        Hungaroton LPX 12 334-38 - Ára: 350,-Ft

        A Bartók centenáriumi év hipertrófiás ünnepléssorozata  közepette,
    még ha a Hungaroton Hanglemezhetek nagyobb propagandája föl  is  hívta
    rá a figyelmet, valószínűleg  kevesen  mérték  csak  föl  eddig,  hogy
    minden  bizonnyal   a   Bartók-megemlékezések   legméltóbbja   ez   az
    összkiadás.  A  rutinszerű   tiszteletadásokkal,   felszínes,   hamis,
    "alkalmi" vállalkozásokkal szemben ez a tizenhárom lemez valódi  munka
    elvégzéséről   ad   számot,   olyan   munkáéról   méghozzá,   amelynek
    látványossága  megközelítően  sem  arányos  azzal  az  erőfeszítéssel,
    amelyre véghezviteléhez szükség volt. Hatalmas apparátust  igényelt  e
    vállalkozás: tudományos  előkészítést,  jól  szervezett,  széles  körű
    kutatást, komoly adminisztrációs  erőfeszítéseket,  gondos  restauráló
    munkát a sorozat valamennyi  közreműködőjétől;  s  nem  utolsó  sorban
    szinte mecénási  buzgalmat  (és  kockázatvállalást  is)  a  Hungaroton
    részéről - mert afelől aligha lehetnek kétségeink - kedvező  hazai  és
    külföldi  visszhangot  remélve  sem  -,  hogy  rövidtávon  bizony  nem
    rentábilis ez az összkiadás. Jóllehet effajta  meggondolásoknak  ebben
    az esetben nem szabad szerepet kapniok -  hiszen  mi  lehet  fontosabb
    feladata  a  magyar  hanglemezgyártásnak  ilyen  kincs  és   lehetőség
    birtokában, mint közzétenni  valamennyi  Bartók  játszotta  hangot?  -
    mégis: valószínűleg csak a centenáriumi év minden várakozást felülmúló
    produkciós kényszere ösztönözhetett a sorozat megjelentetésére.
        E mintegy tíz  órányi  hangfelvétel  természetesen  nem  képezheti
    kritika tárgyát; ily röviddel az anyag közkinccsé válása után (noha az
    anyag  jórészét  már  korábban  ismertük)  e  gyűjteményhez  még  csak
    széljegyzeteket fűzni is túlzott merészség volna. Egyelőre inkább csak
    a  sorozat   megjelenésének   ténye   kell   hogy   mindenkit   jóleső
    tudomásulvételre késztessen. Mert bármennyire ünnephez illő  volna  is
    már most diadalt ülni és kinyilatkoztatni: máris  új  utak  nyíltak  a
    Bartók-interpretáció előtt; hogy Bartók által már most másként  látjuk
    Bartókot; tudomásul kelt vennünk és bele kell törődnünk, hogy rengeteg
    időnek kell még eltelnie,  mire  a  Bartók  zongorázásából  leszűrhető
    tapasztalatok jótékony hatással lehetnek az előadói gyakorlatra.  Hogy
    ne csupán egy-egy ritka tehetségű  előadóművész  szóló-produkciójában,
    hanem szélesebb körben, a Bartók előadóművészi örökségét  is  vállalni
    képes zenekultúrában  legyen  nyoma  mindannak,  amit  a  lemezsorozat
    feltár - s hogy legyen következménye is annak, amire kötelez.
        A két album anyaga erősen  eltér  egymástól  a  hangzás  minőségét
    tekintve. Míg az első nyolc lemez azokat a felvételeket gyűjti  össze,
    amelyek "profi" körülmények között készültek,  a  további  öt  lemezen
    többnyire nagyon rossz hangminőségű fonográf  felvételek  átjátszásai,
    rádióadások  amatőr  lemezrögzítései  hallhatók.  Az  anyagnak  efféle
    kettéválasztása természetesen nagyonis indokolt, hiszen még a  zenével
    hivatásból foglalkozók számára  is  komoly  feladat  a  második  album
    feldolgozása, a töredékes, alig-hallható felvételek hallgatás  közbeni
    korrekciója.  Mindazonáltal,  nem  függelék,  nem  kuriózum  a  Bartók
    hangarchívum sorozata: nem csupán kiegészítése, hanem integráns  része
    az előadóművész Bartók hagyatékának - mondjuk így:  kötelező  tananyag
    minden muzsikus számára.
        Az  amatőr  felvételeknek  köszönhetők,  hogy  Bartók   zongorista
    repertoárjának legalább egy töredékéről  hangzó  emlékünk  maradt  (az
    életében megjelentetett, vagy tudtával felvételen rögzített produkciók
    közül sajnos csak igen kevés őrizte  meg  klasszikus  interpretációit;
    most Bach, Chopin, Brahms, Beethoven, Mozart darabjaiból is hallhatunk
    hosszabb-rövidebb részleteket). Kezünkben  végre  a  bizonyíték  arra,
    amit csak a kortársi emlékezet és a fennmaradt kritikák  közvetítettek
    számunkra:  korának  egyik  legnagyobb  zongoraművésze  volt   Bartók.
    Bármennyire furcsa is: ez korántsem számított  mindig  evidenciának  -
    máig tapintható  a  nyoma  annak  a  vélekedésnek,  hogy  saját  művei
    interpretátoraként sem lehet őt követni, elfogadni. Leginkább ebben az
    irányban szeretnénk érzékelni a  lemezsorozat  kisugárzását:  Bartókot
    klasszikus produkciói a legnagyobbak  sorába  emelik,  saját  műveinek
    lemezbejátszásai,  rádióelőadásai,  fonográffelvételei:  minden   idők
    Bartók-interpretációjának  soha  meg  nem  közelíthető   csúcsai.   Ha
    sokszori meghallgatás után rangsorolhatók is a felvételek, ha tehetünk
    is különbséget fáradtabb,  sikerületlenebb  pillanatok  és  makulátlan
    előadói remeklések között, mindig érezzük a személyiséget, az egységes
    gondolkodást. Ilyen tökéletes kép birtokában, a zenei anyagnak  minden
    apró összetevőjét ennyire  tévedhetetlenül,  belülről  ismerve  csakis
    zeneszerző zongorázhatott. Sőt, talán csak Bartók zongorázhatott  így.
    Kivételes életpályája, zenészi és zeneszerzői  természete:  harmonikus
    konstelláció. Előadóművészi iskolázottsága folytán a  liszti  tradíció
    örököse   volt,   etnomuzikológiai   érdeklődése   és    kutatómunkája
    hihetetlenül érzékennyé tette egyrészt a  minden  pillanatban  aktívan
    alkalmazkodni  kész  variáló  készség,  másrészt   a   legtökéletesebb
    előadóművészet, a népi előadás iránt, zeneszerzői munkájában pedig  az
    európai tradíció szintézisét valósította meg;  saját  zenei  anyagának
    alapos  ismerete  révén   bármilyen   korábbi   kompozíció   tökéletes
    tisztasággal, áttetszőn jelenhetett meg előtte.  Művészetét  szolgaian
    másolni, játékának  külső  jegyeit  átvenni:  öncsalás  lehet  csupán.
    Legmélyebb titkait kellene megfejteni tudni;  nem  arra  kellene  csak
    figyelni,  hogy  hogyan  csinálja,  hanem  arra,  hogy  mit.  Eszközei
    hihetetlenül egységes zenei szemlélet szolgálatában  állnak  -  a  mai
    hallgató, a mai előadóművész kötelessége  az,  hogy  e  szemléletmódot
    megértse.
        Bartók, saját művei interpretátoraként, szinte kötelezi is  a  mai
    előadókat   felvételeinek   tanulmányozására.   A   kottán   túlmutató
    információi, olykor a kottaszövegtől eltérő vonásai: komoly filológiai
    munkát is rónak  mindannyiónkra.  A  különböző  időszakokból  származó
    felvételek     összehasonlítása,     összevetésük     a      különböző
    kottakiadványokkal; olykor csupán (vagy  talán  elsősorban?)  sokszori
    meghallgatás  során  annak  kifigyelése:  hogyan  is  képzelte  Bartók
    egy-egy dallam lejtésének ívét, mit tekintett a  forma  legsúlypontibb
    mozzanatainak, hol húzhatók meg a rubato határai - mindez:  évekre  ad
    feladatot minden, csak valamennyire is igényes  zenésznek.  Elvégzendő
    feladat  lesz  -  immár  valamennyi,  a  sorozat   lezárásáig,   1981.
    januárjáig felbukkant Bartókfelvétel birtokában - az anyag tudományos,
    szövegkritikai feldolgozása is.
        Szívbemarkolóan  megható  a felismerés, már ennyi idő után is, még
    csak  ily  kevésszer  hallva  ezt  a  lemezgyűjteményt:  nem nyomasztó
    kötelesség  a  Bartók-felvételek  elsajátítása; erőt adó, fölszabadító
    lehetőség  -  oly sok lélektelen, elkeserítő, hamis és hazug produkció
    közepette  egy nagy művész előadásaihoz, töredékességében is tökéletes
    életművéhez   menekülhetünk,   akinek   az   egész   világot  sikerült
    megragadnia   és  ábrázolnia,  de  minden  pillanatban:  csakis  zenei
    eszközökkel.

                                                                     W. A.



    Orgonaművek


        CÉSAR FRANCK: Orgonaművek

        Gergely Ferenc - orgona

        Hungaroton SLPX 12 192 - Ára: 70,-Ft

    

        A zenélés módját mindig befolyásolja a hangszer, amelyen a  művész
    játszik. Méginkább így van ez  az  orgonazenében,  hiszen  e  hangszer
    minden példánya más és más, és a  rajtuk  található  hangszínek  eleve
    eldöntik,  hogy  lehet-e,  pontosabban:  stílushűen  lehet-e  bizonyos
    műveket eljátszani az orgonán. Ugyanis  a  zenetörténeti  korszakokkal
    párhuzamosan  különböző   orgonaépítési   stílusok   is   kialakultak.
    Különlegesen fontos közöttük az úgynevezett francia romantikus iskola.
    Ennek  az  irányzatnak  kétségkívül  legnagyobb   orgonaépítője   volt
    Aristide Cavaillé-Coll, akinek hangszerei  sok  francia  zeneszerzőnek
    nyújtottak és nyújtanak ma is inspirációs forrást.
        Úgy tűnik, a magyar orgona-lemezek megjelentetői eddig nem  nagyon
    vettek tudomást a zenetörténetnek  erről  a  szakaszáról,  mint  ahogy
    arról sem; hogy a Cavaillé-Coll tanítvány Angster József hangszereivel
    nemzetközi érdeklődést kiváltó romantikus felvételeket készíthetnének.
    Gergely Ferenc új lemezével - úgy tűnik -  megtört  a  jég.  A  barokk
    hegemónia után végre romantikus orgonamuzsikát is hallhatunk, ráadásul
    annak megfelelő hangszeren. A  pécsi  székesegyház  hangszere  ugyanis
    eredetileg  valóban  Angster-hangszer   volt,   s   társaival   együtt
    nagyszerűen képviselte hazánkban a francia romantikus stílust. Azóta a
    hangszert  kétszer  is  jelentősen  átépítették,  hangzása  ma  inkább
    modernnek nevezhető.  De  még  így  is  alkalmas  a  romantikus  művek
    előadására, s mint hazánk kevésszámú jó karban levő orgonáinak egyike:
    lemezfelvételre is. Örvendetes tehát, hogy a hanglemezgyár végre olyan
    orgonahangot rögzít és ad közre, amely erre valóban méltó.
        Gergely  Ferencnek  szinte  minden   magyar   orgonaművész   sokat
    köszönhet - különösen  sokat  azok,  akiket  tanított.  Most  azok  is
    élvezhetik Gergely Ferenc művészetét, akiknek nem  adatott  meg,  hogy
    tanítványai  lehessenek,  vagy  hogy  orgonajátékát   élő   előadásban
    élvezhessék. Hogy Gergely Ferenc mennyit tud az orgonáról,  a  francia
    romantikus  stílusról,  hogy  mennyi  tapasztalata  és  milyen  kiváló
    művészi adottságai vannak - számot ad róla ez a lemez. Az a-moll korál
    és a h-moll prelúdium, fúga és variációk  bensőséges  -  de  soha  nem
    szentimentális -  hangulata,  három  részes  dramaturgiájuknak  szépen
    felépített íve, a csúcspontok előkészítése, a kitűnő tempóválasztások,
    a művek egységére törekvő összefogó képesség - mindez csak az  alapját
    képezi  Gergely   Ferenc   művészetének.   Felkészültségét,   abszolút
    stílusismeretét bizonyítja,  hogy  biztos  ízléssel  komponálta  át  a
    Franck által megkívánt regisztrálást a pécsi hangszer  lehetőségeihez,
    - akárcsak az a képessége is, ahogy a modern hangszerből "kicsalja"  a
    romantikus színeket, hangokat. Művészi intuíciójáról azonban leginkább
    a L'Organiste sorozat kisebb darabjainak előadása  győz  meg,  amelyek
    Gergely Ferenc muzikalitása, hangszínérzéke és stílusos regisztrációja
    nélkül bizony igencsak  másodrendű  darabok  maradnának.  Így  azonban
    megelevenednek és igazi értékűvé nőnek.
        A lemezen fölhangzó utolsó  darab  (Piéce  héroique)  gondolkodóba
    ejt. Nem késtünk-e el ezzel a lemezzel? Nem kellett volna már évekkel,
    akár tíz évvel ezelőtt ezt - és más lemezeket is - elkészíteni Gergely
    Ferenccel? Nagy kár ugyanis, hogy a technikailag virtuózabb  részek  -
    csakúgy, mint az a-moll korál és a h-moll prelúdium, fúga és variációk
    tizenhatod-futamai - nehézkesek, egyenetlenek, pontatlanok. Ez a Piéce
    héroique-ban sajnos, a mű mondanivalójának is rovására  megy.  A  hősi
    karakter előidézéséhez szükséges feszültség nem születhet meg, és  így
    nincs jelentősége  a  h-mollból  H-dúrba  való  kivilágosodásnak  sem.
    Szerencsére némiképp itt is kárpótol a regisztráció, a hangszín, a  jó
    akusztika.
        Talán nem volna késő, hogy minél szélesebb repertoárból  válogatva
    örökítsük meg a  magyar  orgonista  nemzedékek  egyik  legkiemelkedőbb
    alakjának mindenki számára oly tanulságos művészetét. Ne  vesztegessük
    az időt.

                                                                     S. D.


    Felhívás keringőre


        FELHÍVÁS KERINGŐRE

        Fellegi Ádám zongorázik

        SLPX 12 265 - Ára: 70,-Ft

    

        Táncoljunk. Igaz, hogy már régen nem a keringő korát éljük,  hanem
    valószínűleg oly kort inkább, mely: semmilyen, hiszen nem jellemezhető
    majd  igazán  (a  nosztalgia-hullámok   idején)   egyik   vagy   másik
    teljesítményével sem... Ezzel szemben e valcert titkos szálak fűzik  a
    hetvenes-nyolcvanas évek tánczenéjéhez. Mi is tulajdonképpen ugyanarra
    a ritmusra táncolunk: keringő és vég -  elválaszthatatlanok.  Az  édes
    romlottság, a vonzó hazugság, a  leplezetlen,  őszinte  álmélység  ez,
    mely   azonban   a   valcer   korszakában   még   valódi   mélységekre
    (társadalmiakra, történelmiekre és személyiséglélektaniakra  egyaránt)
    reflektált. Ami  viszont  elválasztja  a  legmodernebb  tánczenétől  a
    valcerzenét: az  első  modern  társastánc,  minden  utólag  rárakódott
    baljós történeti-társadalmi vonatkozás, minden  kultúrkritikai  íz  és
    szag  ellenére,   valódi   volt.   Ekkora   látszatigazság,   mint   a
    keringőzenéé,  nemigen  született  még;  a  látszat  valódi,   halálos
    mélysége, egyben súlynélkülisége  ez:  ama  cinikus,  édesen  mosolygó
    mindentudás, ama rothadó gyümölcsről,  mely  őmaga.  A  19.  század  a
    megfellebbezhetetlen látszatigazságoké, melyek nem  kevésbé  igazságok
    azért,  mint  más  koroké.  Valódi  formátuma,   prófétikus   nagysága
    diabolikus önkritikájában áll (figyeljük csak meg, hogy  a  legéteribb
    keringőből sem hiányozhat ez az ördögi-gunyoros intonáció!), abban  az
    önkritikában és próféciában, mely  a  mai  szemnek  és  fülnek  olykor
    "zavaró" naivságával, harsányságával  és  ál-magabiztosságával  együtt
    mégiscsak radikálisabbnak bizonyult  sok  későbbinél.  Éppen  azáltal,
    hogy makacsul ragaszkodik a látszatok pontos  leírásához  -  mely  nem
    tévesztendő össze a látszatokhoz való ragaszkodással.
        A  keringő:  egyetértés,  a  kimondás  egyértelműsége  nélkül.   A
    keringő:  cinkosság,  bűneset  nélkül.  A  keringő-forma:   az   önnön
    bűnössége fölé  kerekedni  képtelen  kultúra  búcsúzó  közmegegyezése,
    alkonyának aszimmetrikus ütembe  tagolása  (olykor:  erőszakolása).  A
    keringő: egyfajta mindentudás, az  izomlazítás  mélyén  is  hihetetlen
    görcsökkel, fájdalommal, sok-sok vérrel. Fecsegés,  beszéd  nélkül.  A
    keringő bőbeszédűsége: elnyom és elnémít. De! A keringő: tiszta forma,
    fegyelem is.
        Régóta tudjuk, hogy a keringő azért kitüntetett  műfaj,  azért  az
    emlékezés és a "minden világos már" tánca,  mert  benne  a  klasszikus
    formákhoz való ragaszkodás válik - a  "hazug"  szándék  ellenére  vagy
    éppen belekomponálása révén  -  a  zene  és  a  társadalom  diabolikus
    önkritikájává. Ha meghalljuk, ha nem:  ott  van  a  fülünkben,  ott  a
    lábizmainkban ez a kritika. Az egyszerinek és hasonlíthatatlannak hitt
    összhangzatrend és formatan - tehát egy időrend - tudottan  idejétmúlt
    fölragyogtatása (a bécsi  klasszicizmusé),  amely  ördögi  monotóniává
    változtatja  a  népzenei  eredetű  hármas-aszimmetrikus  lüktetést.  A
    keringő: eleve búcsú, mindig a "még egyszer, utoljára" zenéje.  És  ez
    az etikája egyben, ha etikája van.
        Valószínűleg mindez egyszerre magyarázza azt, hogy  a  18.  század
    végétől minden zeneszerző, és köztük a  legnagyobbak,  előszeretettel,
    egyre-másra komponálnak keringőt. Éppen  a  legnagyobbak  kezén  válik
    kezdettől  fogva  az  emlékezés   a   múlt   zenéjévé,   tőlük   nyeri
    örömteli-halálos   auráját,   a   belefeledkezését   mint    radikális
    önkritikáét.  A  legnagyobb  keringőzenék,  Johann  Strausséi  mellett
    természetesen a sohasem  táncolt,  a  nem-társasági  valcerok,  melyek
    szimfonikus   vagy   kamarazenei   vagy   szóló   művek    tételeiben,
    szakaszaiban, epizódjaiban jelennek meg. A nagy zeneszerzők  között  -
    szerintem   -   ketten   voltak,    akik    hallatlan    tudatossággal
    reflektáltatják zenéjükben e  műformát,  elszenvedtetik  a  keringővel
    mindazt, ami benne volt  és  van:  Liszt  és  Mahler.  (Illetőleg  még
    Richard  Straussnak  van  egyetlen  pillanata,   amelyben   a   valcer
    "megmutatja igazi arcát": Ochs báró keringőjében...) Jól példázza  ezt
    a jelen lemez talán legkiemelkedőbb produkciója - ha nem is a  legjobb
    valcere! -, egyben felfedezésszámba menő darab, Liszt műve, a  Keringő
    Gounod: Faust  című  operájából.  Akárha  a  saját  Mefisztó-keringőit
    hallanánk, illetve azokat a  tánczenéit,  amelyek  egész  életművét  a
    profetikus felbomlás és az "életerős haláltánc" jelentéskörébe vonják.
        Fellegi Ádám  keringőválogatása  igen  jó.  Íme  a  lista.  Weber:
    Felhívás  keringőre  (Op.  65.);  Csajkovszkij:  Évszakok  (Op.  37/a,
    December,  Karácsony);  Liszt  már  említett  műve;  Johann   Strauss:
    Kincskeringő  a  Cigánybáró  című  operettből  (zongorára   átdolgozta
    Dohnányi Ernő); Debussy: Nagyon lassan (La plus que lente); Ravel:  La
    Valse, a szerző átiratában. Ebben a  sorban  talán  csak  Csajkovszkij
    valcere marad erőtlenebb a többinél, jobb lett volna a Diótörőből vagy
    a Csipkerózsikából, esetleg saját átiratában hozni valamit. Felleginek
    igaza volt viszont  abban,  hogy  ritkaságokat  is  felvett  lemezére,
    illetve abban, hogy átiratok révén zenekari valcereket is  bemutatott,
    és ezzel azt is példázza,  hogyan  adják  egymásnak  a  kottapapírt  a
    komponisták  ebben  a  műfajban.  Ez   a   lemez   így   nyert   igazi
    valcerhistóriai értéket. Valóban, ahogyan maga  az  előadóművész  írja
    kitűnő borítószövegében: "a keringő együtt született, diadalmaskodott,
    együtt hanyatlott dekadenssé és távozott egy egész korral..." illetve:
    "A  diadalmas   keringőt   három   császárváros:   Párizs,   Bécs   és
    Szentpétervár zenéje jelzi a lemezen..."
        Ami az előadást illeti:  valamirevaló  zongorista  nem  játszhatja
    rosszul ezt az összeállítást. Fellegi Ádám egész játéka tulajdonképpen
    kultúrtörténeti irányultságú; mint aki úgy ül  le  hangszeréhez,  hogy
    most bemutatja képzeletbeli hallgatóinak a keringő  egész  történetét.
    Ábrázol és demonstrál. Ez a játékmód, mely  a  keringőzene  típusaira,
    jellegzetes akcentusaira, ismert-közmegegyezéses  formai  fordulataira
    összpontosít, valóban egységesíti a műfajon belül  valójában  igencsak
    különböző műveket - mintha az  összes  keringő  minden  pillanata  már
    eleve repríz lenne... Egyetlen általános  kifogás:  nagyonis  hallható
    ezen a lemezen  Fellegi  Ádám,  a  Schönberg-játékos,  a  20.  századi
    zongoradarabok tolmácsolója, és ez baj  akkor  is,  ha  Schönbergékről
    tudjuk,    minő    pikáns-gyötrelmes    viszony    fűzte    őket     a
    valcer-megtestesítette hagyományhoz. Fellegi  billentése  sokszor  oly
    erőteljes és harsány, mintha nem ezeket az iszamosan kedves  darabokat
    játszaná, s mintha kivonhatná magát a  "gemütlichkeit"  lágy  terrorja
    alól. Nem vonhatja ki. Jobbnak is tartjuk  a  B-lemezoldalt,  mint  az
    A-oldalt; a keringő végórájának ábrázolása, már csak a  fenti  okoknál
    fogva is, erősebbre sikerült,  mint  a  virágkoráé.  Talán  a  legjobb
    produkció a Liszt-Gounod valcer,  utána  sorolhatjuk  a  Ravel-  és  a
    Debussy-művet, majd Strauss  Kincskeringőjét.  A  Csajkovszkij-  és  a
    Weber-darab halvány (ez utóbbi jóval több megformálás- és  hangzásbeli
    gyöngédséget, korérzékenységet igényelt volna, hiszen a  maga  nemében
    remekmű), Fellegi ezeket mintha nem értette volna meg. Mindez  azonban
    "kis semmiség", hiszen a lemez önmagában véve feledtetés.  Arra  való.
    Jó, hogy  van,  ennyi  az  egész.  Egy  pillanatra  a  Rózsalovag  II.
    felvonásának fináléjában forgunk, Ochs von Lerchenau nagyjelenetében -
    minden önmagáért beszél.
        Táncoljunk hát. Ha akarjuk, ha nem: menni  fog.  Ahogy  a  francia
    mondja: ca ira. Hogy ez a két szó valamikor egy híres  forradalmi  dal
    kezdőszövege volt? Mellékes...

                                                                     B. P.


    Opera - Egy legenda nyomában


        A MAGYAR OPERASZÍNPAD CSILLAGAI - 2.

        Hungaroton LPX 12 004-06 Ára: 210,-Ft

    


        KLEMPERER BUDAPESTEN - 2
        R. Wagner: A nürnbergi mesterdalnokok

        Szerkesztette Boros Attila

        Hungaroton LPX 12 341 - Ára: 140,-Ft

    



        NAGY MAGYAR ELŐADÓMŰVÉSZEK

        Gyurkovics Mária és Svéd Sándor

        Hungaroton LPX 12 344 - Ára: 70,-Ft

    

        A Magyar  Hanglemezgyártó  Vállalat  a  közelmúltban  három  olyan
    kiadványt adott közre, amelyek, noha három különböző sorozat részei (A
    magyar operaszínpad csillagai; Nagy magyar  előadóművészek;  Klemperer
    Budapesten) mintegy kilépve saját sorukból és összefogódzva egymással,
    önálló egységet alkotnak: a budapesti Operaház szellemét idézik fel az
    1930-as évek közepétől az 1960-as évek közepéig.
        A magyar operaszínpad  csillagai  című  sorozat  2.  albuma  olyan
    énekesek felvételeit tartalmazza, akik nagyjából 1920-tól  az  1960-as
    évekig  voltak  a  színház  tagjai,  művészetük  kiteljesedése   tehát
    többnyire a 30-as évek közepére esett. Ez az időszak igen jelentős  az
    Operaház történetében. A 20-as évek eleje a színház történetének egyik
    mélypontja volt. 1925-ben Radnai Miklós lett az igazgató, aki 1935-ben
    bekövetkezett korai haláláig, tíz éves munkával  hivatása  magaslatára
    emelte az Operaházat. Annak, hogy Radnai olyan korszakot  teremtett  a
    magyar operakultúrában, amely  egészen  az  1960-as  évekig  éreztette
    hatását, s voltaképpen csak a 60-as évek közepén zárult le  végleg,  a
    szakszerű színházvezetői munkán túl szellemileg-művészileg az  volt  a
    titka,  hogy  felismerte:  az  opera  színvonala  nem  az  énekesgárda
    teljesítményén  áll  vagy  bukik,  hanem  a  karmesterek  és  rendezők
    működésén. Sergio Failoni, majd később Ferencsik János,  illetve  Oláh
    Gusztáv és Nádasdy Kálmán "együttesével"  -  Radnait  követően  Márkus
    László, majd a háború  után  Tóth  Aladár  igazgatása  alatt  -  olyan
    szellemi, művészi erőtér  jött  létre  a  színházban,  amely  egyrészt
    vonzotta, másrészt kibontakoztatta az  énekes  tehetségeket.  Azok  az
    énekesek, akik ez alatt a 30 év alatt az  Operaházban  működtek,  akár
    tudták, akár nem: egy meghatározott kultúrkörben működtek, és  művészi
    rangjuk szorosan  összefüggött  azzal,  hogy  ezt  a  közeget,  ezt  a
    szellemet mennyire tudták - egyéniségüknek megfelelően -  elsajátítani
    és kisugározni. Az Operaháznak ez a  mintegy  30  éves  korszaka  mára
    legendává   vált,   s   méltán.   Századunk    második    felére,    a
    visszafordíthatatlan   és   végleges   történelmi,    társadalmi    és
    művelődéstörténeti változások nyomán ez a fajta (lényegében az európai
    polgári  humanizmus  legjobb  hagyományain  alapuló),  egységes,  zárt
    szellemiségű kultúra, tehát operajátszás is a múlté. Itt és most  csak
    e tény tárgyilagos megállapítása lényeges, nem pedig, hogy  ki  hogyan
    értékeli és milyen az érzelmi viszonya hozzá.
        Mi az tehát, ami ma ebből  a  legendás  budapesti  operakultúrából
    hangzó valóságként felidézhető? E három lemez 31 operarészlete roppant
    nehezen értékelhető képet nyújt. Ennek persze egészen  általános  okai
    is vannak. Eltekintve  az  élő  előadás  és  a  "zenekonzerv"  (Bartók
    kifejezése) különbségétől, ilyen például az, hogy az operajátszás,  az
    operaelőadás  igen  sok  tényező  együttműködéséből   jön   létre,   s
    egyáltalán nem mechanikus összegződésük  révén.  A  hangfelvétel  csak
    ezeknek egyikéről ad, s arról sem élethű  képet,  ugyanis  nem  csupán
    arról van szó, hogy az  operaszínpadon  az  éneklés  mellett  még  más
    tényezők is hatnak, hanem arról is, hogy e tényezőkön  belül  maga  az
    éneklés is másként hat, mint amikor technikai úton kivonják közülük.
        Ilyen az, hogy minél inkább  zenedráma  egy  opera,  annál  inkább
    értelmetlenné válik  valamely  részletének  önálló  előadása.  Ha  egy
    zenedrámai koncepcióban fogant opera valamely  áriáját  kiszakítják  a
    helyzet, a  zenei  történés  összefüggéseiből,  szinte  megoldhatatlan
    feladat elé állítják az előadót; ha ugyanis a szóban forgó részlet nem
    zenei-drámai folyamat eredménye,  nem  egy  zeneileg  is  megteremtett
    helyzet következménye, a zenének - és következésképpen az előadóknak -
    sem mozgási, sem helyzeti energiájuk nincsen, amiből  az  operarészlet
    megszólalhatna. Ezt a  nehézséget  csak  a  legnagyobbak,  a  hatalmas
    kifejező erejű művészek tudják esetleg feledtetni, de  nem  leküzdeni.
    További általános probléma, hogy az operarészletek felvételei túlnyomó
    többségükben operaslágerek; énekesek  kedvéért  készülnek,  a  zenekar
    csupán  kíséri  az  énekest;  úgyszólván  sohasem  vezényel   jelentős
    karmester: énekprodukcióról  van  szó,  tehát  még  csak  nem  is  egy
    operarészlet teljes zenei megformálásáról.  Mindezekhez  az  általános
    problémákhoz  ezúttal  sajátos  bajok  is  járulnak.  Mint   a   lemez
    kísérőfüzete is írja: "A Magyar Hanglemezgyártó Vállalat  megalakulása
    (tehát az 1950-es évek) előtt, Magyarországon nem működött olyan  cég,
    amely rendszeresen adott volna ki művészlemezeket.  Technikai  okokból
    akkoriban a Magyar Rádió sem foglalkozott zenei archiválással... Ennek
    az lett a következménye, hogy... jelentős művészek... után nem  maradt
    semmilyen hangzó dokumentum. Sok nagy énekesünkről a legjobb  éveikben
    nem készült lemez, idősebb kori felvételeik pedig nem adnak  hű  képet
    kvalitásukról."  (Megjegyzendő,  hogy  éppen  ezért  az  album  anyaga
    konkrétabb,  elemzőbb,  kompenzálóbb  kommentárokat  kívánt  volna   a
    kísérőfüzet lexikális információinál.)
        Mi az tehát, ami ennyi akadályon, szűrőn és  torzításon  át  mégis
    "átjön"? Nos, nem kevés tanulság. Elsőnek a régi  és  a  mai  énekesek
    énekstílusában, éneklésmódjában megnyilvánuló kettősséget említem.  Az
    alapvető tapasztalat kettős: egyrészt az énekesek akkoriban lényegesen
    természetesebben, természetadta hangjuknak megfelelőbben,  nyíltabban,
    világosabb tónussal, plasztikusabb szövegkiejtéssel,  tehát  általában
    helyesebben énekeltek, mint  manapság,  másrészt  viszont  énektudásuk
    színvonala: az éneklés tisztasága, pontossága  és  finomsága,  a  hang
    fürgesége és könnyedsége, a hangképzés varázsa  nagyon  egyenetlen,  a
    hangzásban feltűnő  hézagok,  görcsök,  törések,  kiegyenlítetlenségek
    vannak. Úgy tűnik, énekeseink túlnyomó többsége sohasem jutott  el  az
    énektechnika,  az  énektudás  olyan  szintjére,  amely   természetadta
    lehetőségeinek és tehetsége formátumának megfelelt volna.
        Ezzel függ össze egy másik tapasztalatom is. Volt szó  róla,  hogy
    az operajátszás nagyon komplex  művészet,  amelynek  az  éneklés  csak
    egyik, mégpedig olyan tényezője, amelynek végső hatását még  igen  sok
    további tényező, főleg a színészi játék  határozza  meg,  végső  soron
    pedig a személyiség súlya,  jelentősége,  formátuma,  kifejező  ereje.
    Nos,  ez  a  megkerülhetetlen  tény  a  hazai  operakultúrának  még  e
    fénykorában is mintha felmentő ideológiává vált volna, egy  hierarchia
    magyarázatává,  miszerint  a  személyiség,  a  színpadi  jelenség   az
    elsődleges, a zenei és  énekkultúra  pedig  másodlagos.  Az  album  32
    énekese közül voltaképpen csak Svéd Sándor,  Koréh  Endre  és  Ernster
    Dezső  felvételei  tanúskodnak  a  művészi  nagyságrendnek   megfelelő
    mesterségbeli tudásról, s  ez  bizonyára  nem  véletlenül  esik  egybe
    nemzetközi elismerésük mértékével. Ugyanakkor  azt  is  látnunk  kell,
    hogy ez nem abszolút  érték.  Magam  bizonyos  vagyok  benne,  hogy  a
    korszak legegyetemesebb magyar operaénekese Székely Mihály  volt,  még
    ha a hangfelvételek ezt talán nem is tudják meggyőzően bizonyítani. Az
    operajátszásban tehát nincs a nagyságnak egységes mércéje, az  azonban
    valószínű,  hogy  a  magyar   operakultúrában   az   értékhangsúly   a
    kívánatosnál  inkább  került  a  zenei  megformálásról  a  személyiség
    közvetlen hatóerejére.
        31 felvételről, 32 énekesről  nincs  itt  lehetőségem  részletesen
    beszámolni. Van  az  albumban  néhány  olyan  felvétel,  amely  sajnos
    egyáltalán nem ad olyan képet bizonyos művészekről,  amely  összhangba
    hozható volna presztízsükkel  és  a  kritikában  élő  képükkel.  Ilyen
    mindenekelőtt   az   a   rövid    részlet,    amely    Némethy    Ella
    Ortrud-alakításából ragad ki egy percet (1948), ilyen Relle  Gabriella
    felvétele (1957) - Maleczky  Oszkár  Alberich-monológja  (1956)  pedig
    mind a műhöz, mind a  művészhez  méltatlan  és  teljesen  félrevezető.
    (Szerencsére a Mesterdalnokok-lemezen Maleczky  nagyszerű  Beckmessere
    helyesbíti a képet.) Van azután az albumban  két  olyan  felvétel  is,
    amelyet  egyrészt  ízléstörténeti  dokumentumnak,   másrészt   negatív
    viszonyítási pontnak tekinthetünk. Szedő  Miklós  giccses  levéláriája
    (Tosca) és Lendvai Andor ad absurdum vitt verismo-éneklése a  Bajazzók
    prológjában (teljesen zenén  kívüli  szempontokat  követ)  hozzásegít,
    hogy fokozottan  értékeljük  azt  a  fajta  klasszikus  tisztaságú,  a
    dallamrajzot előnyben részesítő, nem annyira színezésre,  mint  inkább
    plasztikus frazírozásra törekvő formálást,  amelyet  Závodszky  Zoltán
    Trisztán-monológja, Halász Gitta Zerlina-áriája, Báthy Anna Fűzfa-dala
    és Ave Mariája, valamint Palló Imre Saklovityij-áriája tár elénk. Ezek
    a  felvételek  megközelítően  hű  képet  adnak  az  említett  művészek
    stílusáról,  arról  a  szilárd  művészi  alapzatról,  amelyre  valóban
    korszakot és kultúrát lehetett építeni. Külön  ki  kell  emelni  Báthy
    Anna Desdemonáját; noha az 1954-ben készült felvételen a művésznő  nem
    annyira Desdemona, mint inkább a  Rózsalovag  tábornagynéja,  énekének
    már-már szent éthosza van. Palló Imre pedig, mivel  Saklovityij-áriája
    a szerep egészéből kiragadva  egyértelmű  pozitív  jelentést  nyer,  a
    nemzeti sorsprobléma pátoszáig képes emelni a kantilénát.
        De aztán itt van operaművészeink egész sora, akikről a  felvételek
    nem adnak igazán hiteles képet. Elsőként rögtön Székely  Mihályt  kell
    említeni. Ez az  1962-ben  felvett  Fülöp-ária  nagy  érték  a  művész
    felvételeinek ismerői számára, hiszen - az alapvető azonosság ellenére
    - sok mindenben eltér korábbi  felvételétől,  talán  még  tragikusabb,
    fájdalmasabb, mindenesetre megtörtebb. (Székely ekkoriban  már  súlyos
    beteg  volt.)  Kérdés  azonban,  alkalmas-e   rá,   hogy   megfelelően
    reprezentáljon egy  olyan  sokszínű  művészegyéniséget,  mint  amilyen
    Székely Mihály  volt.  Losonczy  György  művészetét  valószínűleg  nem
    képviselhetné megfelelőbben más felvétel,  mint  a  Sachs-monológ,  de
    sajnos, ez sem képviseli megfelelően:  egyrészt,  mert  Losonczy  azok
    közé az énekesek közé tartozott, akik emberábrázolásuk teljességét nem
    váltották maradéktalanul vokális kifejezésre, másrészt, mert - éppen a
    Klemperer-vezényelte előadás megfelelő részletével összevetve derül ez
    ki - a monológ az előadás gondossága ellenére is  statikus,  élettelen
    és   kifejezéstelen   stúdió-produkció.    A    stúdió    lombikvilága
    hasonlóképpen bénítólag hatott Osváth Júliára és Orosz Júliára; mind a
    grófné áriájából (Figaro házassága),  mind  a  Ballada  és  Ékszerária
    (Faust) előadásából hiányzik a két énekesnő  művészetének  lényege;  a
    finomság  finomkodássá  válik,  a  báj  pedig  kellemkedéssé.   Ha   a
    lemezfelvételek a legtöbb esetben nem adják  vissza  a  művész  valódi
    temperamentumát és spontaneitását, akkor  Fodor  János  Varlam-dalával
    pont fordított a helyzet: ez a kitörő, muzikálisan,  vokálisan  szinte
    megformálhatatlan hangjelenség az adott  technikai  feltételek  között
    jószerével nem volt felvehető. Ha  a  hang,  az  éneklés  kifejezésben
    szegényesnek tűnik is, a fékezhetetlen erő,  az  elementáris  jelenség
    jól érzékelhető. Az operaáriák közül a legteljesebb zenei élményt Svéd
    Sándor adja a Machbeth IV. felvonásbeli áriájában. Svéd valóban minden
    részletet vokálisan megformál (a recitativo  és  az  ária  fordulatait
    elvileg másképpen), a dallamok folyamatosak és elevenek,  a  harmóniai
    történésnek az énekszólam is értelmes formáló tényezője, az egész ária
    szervesen, fokozásokon keresztül  ténylegesen  felépül,  s  persze  az
    egész hangvétel, a lelki folyamat adekvát és hiteles.
        Korábban, Radnai Miklóst méltatva már említettem:  az  Operaház  e
    legendás  korszakának  egyik  feltétele   az   volt,   hogy   jelentős
    karmester-egyéniségek működtek Budapesten.  Annál  nagyobb  veszteség,
    hogy  -  a  Klemperer  budapesti  működését  megörökítő  felvételektől
    eltekintve - éppen a nagy  karmesterek  működésének  nincsen  nyoma  a
    korszak  hangzó  dokumentumaiban.  A  31  operarészlet   közül   8   -
    szerencsére  -  Klemperer-produkciókból  származik.  De  ezeken  kívül
    csupán egyetlen egy (!!!) felvételt, Rösler Endrének a Székely fonóból
    énekelt dalát vezényli Ferencsik János. Ez a remek  részlet  kivételes
    zenei intenzitásával, az énekest maximálisan  inspiráló  elevenségével
    nemcsak  Rösler  kvalitásáról   ad   hű   képet,   hanem   ráirányítja
    figyelmünket  a  hangzó  dokumentumanyag  legeslegnagyobb,  valósággal
    abszurd  fogyatékosságára  is:  jóformán  semmi  sem  őrzi   Ferencsik
    korszakmeghatározó jelentőségű operakarmesteri  művészetét.  (Ráadásul
    azt is kínosan  nyilvánvalóvá  teszi,  hogy  Ferencsik  első,  1957-es
    Székely fonó-felvétele  összehasonlítatlanul  jobb,  mint  az  új.)  A
    karmesteri produkció alapvető jelentőségéről győz meg  a  Koréh  Endre
    művészetét reprezentáló Ozmin-ária is. Koréh  tökéletes  Ozmin.  Az  a
    fürgeség és könnyedség,  amellyel  a  szólam  legapróbb  részletét  és
    kifejezési árnyalatát  is  plasztikussá  teszi;  amely  egyszerre  egy
    homogén basszus és egy természetellenes eunuch-hang megnyilvánulása  -
    szerepformálását valószínűleg páratlanul  tökéletessé  teszi.  De  nem
    lehet  nem  észrevenni,  hogy  Koréhnak  azért  lehet  minden   hangja
    "telitalálat",  mert  a  Bécsi  Filharmonikus  Zenekar  Joseph   Krips
    vezényletével klasszikus tisztasággal, plaszticitással teremti meg azt
    a zenei folyamatot, azt  a  közeget,  mely  ennek  az  Ozmin-figurának
    életeleme. Mondjuk ki hát: ha az énekesekről nyerhető képünk  teljesen
    ki van szolgáltatva a zenei archiválás  esetlegességeinek,  és  ha  az
    Operaház e korszakáról mint szellemiségről és  kultúráról  nem  kapunk
    képet a hangzó  dokumentumokból,  az  elsősorban  azért  van,  mert  a
    fennmaradt  felvételekben  nem  érvényesül  a  korszakot   meghatározó
    jelentős karmesterek formáló művészete.
        Illetve: a véletlen jóvoltából itt van a nagy ellenpélda, vagy  ha
    úgy tetszik: közvetett  bizonyíték  -  Klemperer.  A  Klemperer  által
    vezényelt  részletek  valóban  az  operajátszás  legfelsőbb   régióiba
    vezetnek. De ami a lényeg:  a  karmester  itt  nem  az  énekesek  feje
    fölött, őket  maga  mögött  hagyva  tevékenykedik,  hanem  éppenséggel
    rajtuk keresztül: tehetségük csúcsára  emeli  az  énekeseket.  Persze:
    Fekete Pál  híres  volt  kabinet-alakításairól,  persze:  Sárdy  János
    közismerten ízes, színes  és  vonzó  egyéniség  volt.  De  Fekete  Pál
    Ference (Hoffmann meséi) vagy Sárdy Dávidja  (Mesterdalnokok)  nemcsak
    jellegzetesebb,  ízesebb,  színekben  gazdagabb  és   teljesebb   lett
    Klemperer karmesteri pálcája  nyomán,  hanem  még  azt  is  meg  tudja
    értetni, hogy minden ember külön világ; ez a Ferenc éppen ilyen világ,
    az a Dávid meg éppen olyan világ, s mindegyiknek megvan a  maga  helye
    és rangja a világegyetemben. Klemperer jóvoltából Fekete Pál és  Sárdy
    János még ezt is, e figurák szükségszerűségét  is  el  tudja  mondani.
    Mivel  Klemperer  budapesti  operaelőadásainak  részletei  lemezen  is
    megjelennek majd, a részletes  méltatás  maradjon  akkorra.  Itt  csak
    annyit emelek ki, hogy az Öreg pap (Farkas Sándor) és Tamino  (Nagypál
    László) jelenete A varázsfuvolából és  a  Don  Juan  II.  felvonásának
    részlete  (a  kormányzó:  Tóth  Lajos,  Don  Juan:  Losonczy   György:
    Leporello: Székely Mihály) a közvetlen  drámai  összecsapásnak  azt  a
    ritka példáját teremti meg,  amelyben  a  különböző  szólamok  valóban
    teljesen  más,  ellentétes  egyéniségek,   életelvek,   hangok   döntő
    összecsapásává válnak,  a  Hoffmann  meséi  két  részletében  pedig  -
    Kleinzack  legenda  (Fehér  Pál),  Giulietta   és   Hoffmann   kettőse
    (Szilvássy Margit és Fehér  Pál)  -  Offenbach  zenéjének  palackjából
    kiszabadul  a  német  romantika  szelleme,  s   a   produkció   szinte
    metafizikai  szférába  emelkedik,  eksztatikus  pillanatokig  jut  el.
    Tévedések elkerülése végett: Klemperer  produkcióit  nem  tekinthetjük
    mércének, a zsenialitás nem lehet követelmény.  Számunkra  csak  az  a
    fontos, hogy Klemperer - a zsenialitás szintjén - minden  operajátszás
    belső  normáját  állította   föl:   az   egységes   formáló   művészet
    követelményét az egészben és a részletekben egyaránt. Még csak azt sem
    mondhatjuk, hogy  enélkül  nincs  más,  mint  "zengő  érc  vagy  pengő
    cimbalom", mert általános tapasztalat szerint enélkül az érc sem  zeng
    és a cimbalom sem peng igazán.
        A Klemperer Budapesten című sorozat 2.  albuma  részleteket  ad  a
    Magyar Állami Operaház 1949. április 11-i  Mesterdalnokok-előadásából.
    E sorok  írója,  mióta  (körülbelül  tíz  évvel  ezelőtt)  a  Rádióban
    hallotta a teljes felvételt, titkon azt  remélte,  hogy  egyszer  majd
    lemezen   is   megjelenik.   Reménye   most   szertefoszlott.   Ez   a
    keresztmetszet valószínűleg egyszer s mindenkorra illuzórikussá  tette
    a teljes előadás kiadását. Bár a veszteség  felmérhetetlen,  tudatában
    kell lenni a közreadott anyag - így is óriási - értékének.  Klemperer,
    ha egyáltalán van értelme ilyet mondani, mindent tudott erről a műről.
    A fantasztikusan sokrétű opera valamennyi rétegét feltárta és  átfogó,
    hatalmas koncepcióban szintetizálta. A legapróbb részlet  sem  kerülte
    el figyelmét, a zene minden eleme él és mozog, szervesen fejlődik - és
    kiteljesedik az Egész. A  roppant  bonyolult  zenei  folyamatot  olyan
    természetesen fejti ki, hogy az szinte klasszikus  faktúra  benyomását
    kelti. A tempóváltások, a dinamikus árnyalás, a  motívumok  fűzése,  a
    szólamok  ellenjátékának  komolysága  vagy  humora,   a   hangszerelés
    jelentése  -  mind-mind  tökéletesen  magától  értetődő,   plasztikus,
    szabatos és szuggesztív. A megformálás eleven és teljes;  éppen  ezért
    érezni, hogy a "keresztmetszet": lényegétől fosztja meg a produkciót.
        De mi most mégse  csupán  Klemperer  művészetét,  hanem  a  magyar
    operajátszás értékeit keressük a lemezen. Ami a  színpadi  keretet,  a
    rendezést és a szereposztást illeti, lényegében egy tíz évvel ezelőtti
    produkció emelkedett ekkor a klasszicitás  rangjára.  Az  egyetlen  új
    főszereplő Simándy József volt, Walter szerepében.  Ma  hallgatva  úgy
    tűnik, Klemperer mellett épp Simándy ragyogó fiatal,  nemes  és  vonzó
    lénye-hangja,  zenei  fogékonysága,   egyszóval:   eszményi   Walterja
    hiányozhatott a teljesértékűséghez. Tekintettel a helyszűkére, továbbá
    arra, hogy az eredeti és a felújított  produkció  megbízható  kritikai
    visszhangja viszonylag könnyen hozzáférhető  (Tóth  Aladár  válogatott
    zenekritikái:  405-409.,  462-464.,  501-503.  old.;   Boros   Attila:
    Klemperer Magyarországon; ideszámítom a lemez  kísérőszövegét  is),  s
    végül tekintettel arra, hogy  a  "keresztmetszet"  alapján  nem  lehet
    képet alkotni az énekesek  teljes  szerepformálásáról,  ehelyütt  csak
    néhány részletet emelek ki, egyetlen szempont érvényesítésével.
        A  II.  felvonás  Éva-Pogner  kettőse  (Osváth-Székely),  a   III.
    felvonásból   Dávid   köszöntője   és    Sachsszal    való    jelenete
    (Sárdy-Losonczy), majd a Sachs-Éva kettős (Losonczy-Osváth)  képet  ad
    róla,   mennyiben   valósult   meg   ezen   az   előadáson   a   darab
    mikrodramatikája, és hogy ezek a  művészek  az  emberábrázolás  milyen
    finomságaira  voltak  képesek.  Ez  különösen  azért   érdekes,   mert
    Klemperer  nem  volt  aprólékos  karmester,  a  próbák  során  nemigen
    foglalkozott a  részletekkel.  Nyilván  Nádasdy  Kálmán  rendezése  és
    Klemperer  intenzív  zenélésének  inspirációja  segítette   hozzá   az
    énekeseket a kifejezés ilyen ritka  gazdagságához.  Amit  Székely  itt
    (Pogner   zavarodott,   hezitáló   magatartásával   a   Sachshoz,    a
    próbaéneklésen  történtekhez   és   a   lányához   való   viszonyából)
    szűkszavúan, a szinte csak sejtetett zenei gondolatok megformálásával,
    tisztán vokális eszközökkel feltár,  az  az  operaművészet  csodája  -
    olyan  emberi  igazság,  amelynek  megfogalmazására   csak   a   műfaj
    legnagyobb  komponistái,  tolmácsolására  pedig  csak   a   legnagyobb
    operaművészek képesek. Aligha van Székelynek olyan  stúdióban  készült
    lemezfelvétele, amely ennyit árulna el művészetéről, mint ez  a  rövid
    jelenet.
        Amit pedig Sárdy attól a pillanattól fogva, hogy  Dávid  a  "Hans"
    név  kiejtésekor  rádöbben:  mesterének  nevenapja   van,   távozásáig
    végigjátszik - operatörténeti kulcsjelenet.  Sárdy  Dávidja  mindig  a
    pillanatban él,  impulzusai,  ötletei,  gondolatai  kontrollálatlanul,
    teljes  természetességgel  szabadulnak  el  és  fejeződnek  ki.  Az  a
    lelkesedés, amellyel mesterének éppen az adott helyzetben  tanácsolja:
    "hát nősüljön meg", az egész opera sorsfordító megnyilatkozása.  Sárdy
    Dávidja megérteti a hallgatóval, hogy a Sachs-Dávid jelenet nem epizód
    a III. felvonás előjátéka és Sachs monológja között, hanem éppen Dávid
    lénye, magatartása, mesterét lelke legmélyéig  felkavaró  ösztönössége
    az,  ami  újra  felidézi  a  "Wahn"  tombolását,  és   Sachsot   végső
    számvetésre és döntésre készteti. Ebben az  előadásban  ez  a  jelenet
    egyszerre más rálátást ad a műre. A remekműveket,  úgy  ahogy  vannak,
    természetesnek szoktuk tekinteni, s bennük mindent kész  tény  gyanánt
    adottnak veszünk és elhiszünk. Az igazán jó  előadás  viszont  mindent
    problémává,  kérdéssé  tesz,  meggyőző  választ  csak  megformálásának
    minőségével adhat rájuk, ha adhat egyáltalán.  Mindenesetre:  ezen  az
    előadáson Sachs monológja nem azért hangzott el, mert  a  partitúrában
    ez következett, hanem mert Dávid kiváltotta  mesteréből.  S  ha  most,
    elemzésre nem lévén hely, csak utalok rá, hogy Osváth  és  Losonczy  a
    maga teljességében megvalósítja a III. felvonás Éva-Sachs jelenetét, a
    "vonzások és választások" legmélyebb és legbonyolultabb  jelenetét  az
    egész operában, akkor  le  lehet  vonni  a  következtetést:  a  magyar
    operajátszás ebben  a  legendás  korszakban  minden  egyenetlenségével
    együtt képes volt rá, hogy megadja és visszaadja az opera eredendő  és
    igazi értelmét:  emberi  sorsok  zenedrámai  megelevenítését  "itt  és
    most".  De  látnunk  kell:  ezt  csak  élő   előadásokról   fennmaradt
    felvételek tudják hiteltérdemlően igazolni.
        A      Nagy      magyar      előadóművészek      című      sorozat
    Rigoletto-keresztmetszete, amelyen Svéd  Sándor  és  Gyurkovics  Mária
    előadásában szinte  teljes  egészében  végigkísérhetjük  Rigoletto  és
    Gilda drámáját, megerősíti eddigi  következtetéseinket.  A  felvételek
    1953 és 1956 között készültek. Svéd  Sándor  egyike  volt  azon  kevés
    énekesünknek, akinél a személyiség formátuma, a művészi  erő  a  kellő
    zenei és szakmai felkészültséggel, tudással párosult, Gyurkovics Mária
    pedig valószínűleg  éppen  Gilda  szerepében  tudta  a  legteljesebben
    megmutatni  művészetét.   Svéd   énekstílusa   nem   volt   mentes   a
    modorosságoktól.  Ezek  között  voltak  teljesen  személyes  jellegűek
    (valamiféle kvantumokban történő hangadás), voltak  a  kor  stílusából
    fakadóak (a verismo túlzó és időnként teljesen zeneietlen  pátosza  és
    effektusai) és voltak olyanok, amelyek sajátosan a Rigoletto-hagyomány
    sztereotípiái    (bizonyos    jellemzőnek    tartott    hangindítások,
    hangszínváltások, akcentusok, zokogások és indulati megnyilvánulások).
    De mindez egy pillanatra sem fedi el azt a  tökéletes  biztonságot  és
    egyértelműséget, amellyel  Svéd  a  szerep  egészét  és  minden  egyes
    részletét - különösen Verdi  nagy  baritondallamait  -  megragadja  és
    megformálja. Svéd legsajátabb világa a drámai pátosz volt, intonációja
    szinte mindig a magányos tragikus nagyság atmoszféráját teremti meg. S
    bár ezen kívül már kevésbé, de ezen belül hihetetlenül sok  árnyalatot
    és karaktert tudott kifejezni. Gyurkovics  Mária  Gildája  az  éneklés
    tökéletes  természetességével,   tisztaságával,   egyszerűségével   és
    plasztikusságával tűnik ki.  Nem  színezéssel,  érzelmes  árnyalással,
    hanem egyedül a mesterkéletlen nyíltsággal éri el a zenei alap  teljes
    hitelességét.  (Ez  csak  Gilda  áriájára  nem  érvényes,  a   vokális
    "megcsinálás" itt személytelen, dekoratív koloratúr-áriát eredményez.)
    Mégis: ez az éneklés nem hideg, s  a  tartózkodó  alaphangból  különös
    jelentőséggel  emelkednek  ki  a  szenvedélyesebb-szenvedőbb  frázisok
    (különösen  a  III.  felvonásbeli  jelenetben).  Svéd  és   Gyurkovics
    kettősében külön figyelmet érdemel a hangszínek  természetadta,  de  a
    művészi kifejezésben új, magasabb értelmet nyerő polaritása, amely már
    maga  is  szuggesztívan   idézi   fel   a   két   alak   tragédiájának
    sorsszerűségét.
        A felvételekből két alapvető tanulság adódik. Először: a karmester
    még ilyenkor is, amikor látszólag tényleg a nagy  énekesek  uralják  a
    helyzetet, döntő szerepet játszik. Sajnos, tudomásul kell venni,  hogy
    az a három részlet, amelyet Molinari-Pradelli vezényel, vagyis éppen a
    Rigoletto-Gilda jelenetek kiemelkednek a másik  öt  részlet  közül.  A
    zenekari játék könnyedsége, elevensége,  világossága,  folyamatossága,
    lendülete félreismerhetetlenül inspirálóan hat az énekesekre,  a  zene
    nyelvén  instruálja  őket.  A  többi  felvétel  karmesteri,   zenekari
    alapzata,  háttere  nehézkes,   nyers,   ritmustalan,   élettelen   és
    kifejezéstelen: magára hagyja az énekest, pusztán  alkalmat  ad  neki,
    hogy előadja szólamát. Ez a hátrányos helyzet természetesen az  énekes
    produkcióban is  érezteti  hatását:  a  kifejezés  lényegesen  kevésbé
    intenzív és sokkal szegényesebb. Pedig  Svéd  Sándoron  és  Gyurkovics
    Márián kívül Székely Mihályt, Simándy Józsefet, Tiszay Magdát és Fodor
    Jánost halljuk... A másik tanulság: az együttesek mindig jobbak,  mint
    a   szólószámok.   Nyilvánvaló,   hogy   a   partneri   kapcsolat,   a
    stúdiókörülmények között  is  felsejlő  szerepkapcsolat  önmagában  is
    inspiráló. A lemezen hallható együttesek - ha nem is olyan  mértékben,
    mint a Klemperer-felvételeken  -  megint  csak  megsejttetnek  valamit
    abból, hogy mit jelentett Budapesten az operajátszás úgy 1935 és  1965
    között.
        E három lemezkiadvány fő tanulságai meglehetősen egyértelműek.  Az
    operaslágerekre koncentráló hanglemezgyártás következetesen elmegy  az
    operakultúra lényege mellett. Mind az  operakeresztmetszetekben,  mind
    az énekesek portrélemezein döntő jelentősége van  a  karmesternek.  De
    ami a legfontosabb: egy korszak operajátszásáról csak az élő előadások
    felvételei adnak - hozzávetőleges - képet. Sem a Rádió, sem  a  Magyar
    Hanglemezgyártó Vállalat stúdiófelvételei nem  fognak  mondjuk  25  év
    múlva képet adni napjaink hazai operakultúrájáról. A Rádió hosszú évek
    óta rendszeresen közvetíti az  operai  bemutatókat  és  felújításokat.
    (Noha a premierek köztudottan nem optimális előadások.) Nem tudom, mit
    archiváltak ebből az anyagból, az  azonban  bizonyos,  hogy  bármilyen
    keveset: az archívumban  mégis  felmérhetetlenül  nagyobb  kultúrérték
    nyugszik, mint amit  akár  a  Rádió,  akár  a  Magyar  Hanglemezgyártó
    Vállalat   gondos   operafelvételein   megőrizni   vél.    A    Magyar
    Hanglemezgyártó Vállalatnak köszönet jár  minden  részletért,  amelyet
    Klemperer budapesti előadásaiból közread. De közben azt is tudni kell,
    hogy  mérhetetlen  veszteség  mindaz,  amit  ezekből  -  esetleg   más
    előadásokból - nem ad közre. A hazai hanglemezkultúra most  lép  be  a
    "hangzás   minőségére   orientált"   zenehallgatás   korszakába...   A
    nagyvilágban már felfedezték,  hogy  a  technikailag  gyenge  minőségű
    archív   felvételek    egy    szellemileg-művészileg    utolérhetetlen
    zenekultúra Atlantiszát őrzik.

                                                                     F. G.


    Gregorián zene


        MAGYAR GREGORIÁNUM - 6.

        Schola Hungarica
        Vezényel: Dobszay László és Szendrei Janka

        Hungaroton SLPX 12 170 - Ára: 70,-Ft

    

        Az SLPX 12170 számú lemezzel végre teljessé vált a Hanglemezgyártó
    Vállalat Magyar Gregoriánum sorozata. Ez a hat lemez az utóbbi  néhány
    év  egyik  legjelentősebb  vállalkozása,  és  nemcsak  itthon,  de   a
    nemzetközi  piacon  is  biztos  sikerre  számíthat.   Ez   a   sorozat
    kiemelkedik  a   középkor   iránti   érdeklődés   divathullámából   és
    publikáció-dömpingjéből, gondos  összeállítása  és  a  szerkesztők  és
    előadók tudományos felkészültsége folytán.  Kiváló  középkor-kutatónk,
    Rajeczky  Benjamin  rendkívül  tömör,  de  lényegretörően  informatív,
    mindenki   számára   érthető,   ugyanakkor   tanulságos    ismertetőit
    olvashatjuk a lemezborítón, sőt, ezen az utolsó lemezen a  hangját  is
    hallhatjuk  a  Kyrie-Oremus  tételben:   a   szó   szoros   értelmében
    elénkvarázsolja  a  középkor  szertartásainak  papi  könyörgéseit,   a
    hangvételt,  a  tónust,  a  gyakorlatot.  Rajeczkyn  kívül  a   Schola
    Hungarica másik két - gyakorlati - vezetője Dobszay László és Szendrei
    Janka.  Mindketten  középkor-kutatók,  és   tudományos   eredményeiket
    felhasználva vezetik a kórust. Manapság, amikor a  "korhű"  előadásmód
    (eredeti hangszerek, korabeli díszítési módok stb.)  már-már  alapvető
    követelmény    a    17-18.    századi     zene     interpretációjában,
    felbecsülhetetlen értékűek az olyan gregorián  felvételek,  amelyeknek
    előadói egyben a történeti anyag kutatói is.  Ilyenkor  nemcsak  zenei
    élményt kapunk, de történelmet is tanulunk.
        A hat lemez nyújtotta keresztmetszet bőséges, de  aki  még  többre
    vágyik, a Zeneműkiadó jóvoltából megvásárolhat  egy  kis  füzetet  is,
    amely részben a lemezeken hallható darabok  kottáját  tartalmazza,  de
    bemutat más példákat is.
        A sorozat legutolsó darabja, a  Magyar  Gregoriánum  6.  a  magyar
    középkor  Mária-énekeiből  és  a  temetési  szertartás  repertoárjából
    válogat. Bár az előadás végig nagyon színvonalas, legyen szabad  mégis
    kiemelnem a második oldal,  különösen  a  Libera  me  tétel  kimagasló
    teljesítményét. A férfikar nagyszerűen, lendületesen és hanggal énekel
    - a női- és gyermekkarról,  sajnos,  ezt  nem  mindig  mondhatjuk  el:
    hangzásképük sokszor túl finom,  túl  steril.  Ez  különösen  a  Salve
    sancte Patrens és az Adest nobis nunc miranda daraboknál hat zavaróan.
    Ugyanakkor   ez   utóbbiban   nagyon   szépen   kidolgozott   szólókat
    élvezhetünk.  A  felvétel  érdekességei  közé  tartozik   a   gyönyörű
    Alleluja, Fuit virgo kétszólamú diskant, és különösen magávalragadó  a
    Halotti beszéd régies nyelvezete. Azzal, hogy a  Pray-kódex  e  becses
    darabja, amelyet általában csak  könyvekből,  mint  ősi,  de  "halott"
    szöveget ismerünk, zenei keretet kap, amelynek latin zengéséből  aztán
    annál monumentálisabban  emelkedik  ki,  a  felvétel  élővé  válik,  a
    hallgató szeme előtt megelevenedik a középkori halotti  szertartás.  A
    papírból, a dokumentumból élő történelem lesz.

                                                                     S. D.


    Zenekari művek


        SCHUMANN: II. szimfónia

        Magyar Állami Hangversenyzenekar
        Vezényel: Giuseppe Patané

        Hungaroton SLPX 12 278 - Ára: 70,-Ft

    

        Schumann C-dúr  (No.  2.)  szimfóniájának  lemezfelvételével  régi
    adósságát törlesztette a Hungaroton. A nagyközönségnek az a  szélesebb
    rétege, amelyik - ha talán csak öntudatlanul is -, de kívülről "fújta"
    a mű második tételét, mivel  minden  este  hallhatta  a  tv-híradóban,
    végre az egész szimfóniát megismerheti. Aki kedveli a romantikus zenét
    - bár Schumann zongoramuzsikájának felvételeiben már eddig  is  szinte
    dúskálhatott - most  végre  a  zeneszerző  szimfonikus  termésével  is
    gazdagíthatja lemezgyűjteményét. Ez a lemez tehát  hasznos,  szükséges
    és  fontos,  és  nagy  örömet  is  jelenthetne,  ha...  És  itt  kissé
    értetlenül   kell   megállnunk.   A   felvételen   a   Magyar   Állami
    Hangversenyzenekart  Giuseppe  Patané  vezényli.  Régóta  ismerjük  és
    szeretjük őt; vitathatatlanul kiváló karmester, és csak örülni  lehet,
    hogy  a  Hanglemezgyártó   Vállalat   őt   kérte   fel   a   szimfónia
    elvezénylésére. Nagy csalódás, de e vállalkozás csak félsikert hozott.
        A  hiba,  úgy  tűnik,  a  zenekarban  van.  A  régóta   kifogásolt
    tónustalanság  és  az   intenzív   hangképzés   hiánya,   a   ritmikai
    pontatlanságok  és  a  túlságosan  rutinos,  nem  eléggé   alakítható,
    bizonyos fokig rugalmatlan játékmód - mind alaposan rányomja  bélyegét
    az előadásra. A szimfónia ezért nagyon egyenetlen  színvonalon  szólal
    meg. A szélső tételek például kifejezetten jók, magukkal  ragadóak  és
    lendületesek. A karmester precíz kézzel  vezeti  az  együttest,  és  a
    zenei szövet is olyan,  hogy  "ápol  s  eltakar"...  Ezzel  szemben  a
    középső két tétel, a perpetuum mobile Scherzo és az Adagio espressivo,
    alaposan kifogásolható. A második tétel virtuóz futamaiban  a  hegedűk
    nehezen és sajnos csak  a  szép  hangzás  rovására  győzik  a  tempót,
    ráadásul   apróbb   pontatlanságok   is   előfordulnak   a    nehezebb
    belépéseknél. Nem tud igazán érvényesülni a lassú  tétel  melankolikus
    szépsége sem, mert a  pianók  tónustalanok,  az  oboa  kényes  hangjai
    durván  szólalnak  meg,  mert  a  zene,  ahelyett,   hogy   intenzíven
    előrehaladna: áll, nem vezet, sehová.
        Ilyen "mélypont" után nem lehet igazán értelme  a  negyedik  tétel
    kirobbanóan felszabadult örömmámorának. Ilyen középső  tételek  nyomán
    nem alakulhat ki a szimfónia beethoveni értelemben vett egysége, amely
    pedig egyik  legfontosabb  -  és  a  zeneszerző  többi  szimfóniájától
    megkülönböztető - ismérve a műnek.  Hiszen  Schumannak  csak  ebben  a
    második  szimfóniájában  válik  a  szonáta-forma,  s  a  négy  tételes
    szimfónia-modell valóságos drámai folyamattá  -  illanó  karakterképek
    sorozata helyett. Hogy ez a folyamat ebben az előadásban  elhalványul,
    ismétlem, nem a karmester hibája. Patané kimagasló zenei tudásáról már
    többször  meggyőződhettünk,  igaz,  inkább  az  opera-műfajban,  de  a
    Lammermoori Lucia, a Simone Boccanegra, a Bohémélet stb. előadásain is
    mindig felismerhettük azt  a  szimfonikus  karmester-egyéniséget,  aki
    nemcsak az énekes sztárokkal foglalkozik, hanem a zene  instrumentális
    rétegeit is kibontja. Ezen a felvételen is  világosan  hallható,  hogy
    Patanénak van mondanivalója Schumann C-dúr szimfóniájáról; hogy már az
    első akkordoknál tudja,  hol  fog  végződni  a  mű.  Egységre  törekvő
    koncepcióját bizonyítja, hogy nem  az  apró  részletek  kidolgozásával
    törődik,  hanem   a   nagy   felületeket   fogja   össze.   Lendületes
    tempókarakterek, feszes, de állandóan  előremutató  ritmika  jellemzi.
    Patanénak minden adottsága és felkészültsége megvan ahhoz, hogy  olyan
    produkciót nyújtson, amelyet az őt ismerő közönség  vár  művészetétől.
    Kár, hogy az ÁHZ nem bizonyult méltó partnerének.

                                                                     S. D.


        LISZT: Rapszódiák és indulók

        Magyar Állami Hangversenyzenekar
        Vezényel: Németh Gyula

        Hungaroton SLPX 12 249 - Ára: 70,-Ft

        Érdekes:   pontosan   ellenkező    képet    kapunk    az    Állami
    Hangversenyzenekarról a Hungaroton másik új felvétele alapján. Ezen  a
    Liszt-indulókat és rapszódiákat  rögzítő  lemezen  a  zenekart  Németh
    Gyula vezényli.
        Kétségtelen,  hogy  már  e  műveknek  az  igényessége  is   sokban
    különbözik a Schumann szimfónia követelményeitől, mégis meglepő,  hogy
    ezen a felvételen a zenekar milyen egységes, jó színvonalon  muzsikál:
    szép   tónusú   basszusokat,   kiváló   rézfúvós   fanfárokat,    telt
    fortissimókat, precíz ritmust élvezhetünk. A dinamikai  skála  azonban
    nem igazán széles, valóban halk pianót alig  hallani,  mezzoforte  alá
    szinte soha nem  süllyed  a  hangerő.  Hiányolható  továbbá  az  igazi
    lendület, amelyet például egy Rákóczi-induló feltétlenül megkövetelne.
    Mindez azonban  inkább  a  karmester  igénytelenségének  a  számlájára
    írható.
        Németh Gyula megbízható dirigens,  de  Les  Préludes  felvételéhez
    képest (SLPX 11 341) ez a  lemez  bizonyos  fokú  csalódást  nyújt.  A
    Rákóczi-induló túlságosan bombasztikusra sikerült. Az interpretációban
    egyeduralkodó az induló-karakter, és így  nem  érvényesülhet  a  Liszt
    számára annyira fontos fantázia jelleg. Az I. Magyar rapszódia,  amely
    az eredetileg zongorára készült XIV.  rapszódia  átdolgozása,  szintén
    nehézkes, egyhangú. Az igen  szép  és  hatásos  hangszerelés  (Doppler
    Ferenc XIX. századi magyar fuvolaművész munkája) nem kapja meg  azt  a
    művészi-előadói támogatást, ami  által  teljes  megszerkesztettségében
    elénk tárulhatna. Igaz, gyönyörű hangszerszólókat hallhatunk  (például
    a  klarinétét),  de  ebből   az   interpretációból   is   hiányzik   a
    folyamatosság, a zenei csúcspontok előkészítése.
        Sokkal sikerültebbnek érzem a lemez második  oldalát,  amelyről  a
    Magyar rohaminduló, az V. Magyar  rapszódia  és  az  Ünnepi  induló  a
    Goethe-jubileumra című művek hallhatók. Különösen az  első,  a  Magyar
    rohaminduló tolmácsolása meggyőző. Talán maga a mű is jobb  a  lemezen
    hallható társainál: tömörebb,  intenzívebb,  könnyebb  összefogni,  és
    nincs benne annyi ismétlődés. Ez a zenekari átirat ugyanis - bár  csak
    1875-ben keletkezett - nagyjából megtartotta a korábbi  megfogalmazás,
    a zongoraváltozat alakját, és nem távolodott  el  annyira  az  eredeti
    felépítéstől, mint híresebb  társa,  a  Rákóczi-induló.  Bár  ebben  a
    darabban is találunk  fantáziaszerű  elemeket,  az  uralkodó  karakter
    mégis az induló, amit  a  Németh  Gyula  vezényelte  ÁHZ  helyesen  is
    tolmácsol. Az V.  Magyar  rapszódia  (amelynek  hangszerelése  szintén
    Doppler Ferenc munkája), valamint az Ünnepi induló a Goethe-jubileumra
    hasonlóan jó produkciók, bár itt-ott  bennük  is  fölmerülnek  azok  a
    hibák, amelyeket a Rákóczi indulóval  és  az  I.  Magyar  rapszódiával
    kapcsolatban már említettem.
        Összegezve: a Hanglemezgyártó Vállalat  új  Liszt-lemezét  azoknak
    ajánljuk, akik szeretik a könnyebb  muzsikát,  a  verbunkost,  a  XIX.
    századi, magyaros jellegű hangszeres zenét.

                                                                     S. D.


    KAMARAZENE


        A VONÓ MESTEREI
        (Purcell, Vivaldi, Marcello, Mozart,
        Mendelssohn és Bartók művei)

        Liszt Ferenc Kamarazenekar
        Hangversenymester: Rolla János

        Hungaroton SLPX 12 282 - Ára: 70,-Ft

    

        A  Liszt  Ferenc  Kamarazenekar  egy  újabb  lemezén  (szintén   a
    Hanglemez Heteken jelent meg) "ráadásszámok", "zenetörténeti slágerek"
    hallhatók, Purcelltől Bartókig.  A  lemezen  szereplő  hat  kompozíció
    közül csak háromnak eredeti a faktúrája. Henry Purcell szvitjét Albert
    Coates  hangszerelésében,  Benedetto  Marcello  "Bevezetés,  ária   és
    presto"-ját Ettore Bonelli feldolgozásában, Bartók Román népi  táncait
    pedig Artur Willner vonószenekari átiratában hallhatjuk.
        A Britten variációsorozatából közismert első tételű  Purcell-szvit
    és az ezt követő, RV  146-os  jegyzékszámú  Vivaldi:  G-dúr  szimfónia
    előadásában a telt, tömör, helyenként sötét tónusú vonóshangzás  és  -
    különösen  a  Vivaldi-műben  -  a  karakterek  rusztikus  megformálása
    ragadott  meg.  Ugyancsak  élményszerűek  a  Purcell-mű   menuet-jének
    gáláns,  megkapóan  filigrán  ismétlései,  vagy  a   Vivaldi-szimfónia
    második  tételének  fokozatosan  kibomló,  "felépített  és  lebontott"
    dinamikai ívei.
        Mozart KV  606-os  Hat  Ländler-jének  megszólaltatása  azért  nem
    könnyű  feladat,  mert  a  "majdnem  semmi"-ből  kell  tudni   élményt
    varázsolni. A  hat  tánc  mindegyike  B-dúr  hangnemű,  ezen  belül  a
    harmóniai változatosság minimális, ráadásul  csak  az  utolsó  Ländler
    lépi túl a 16  ütemes  hosszúságot,  ez  24  taktusnyi  terjedelmű.  A
    kamarazenekar mégis élvezetes előadást  nyújt,  főképpen  azért,  mert
    tagjai "nem vetnek be mindent" a hatás érdekében, tudják, hogyan lehet
    néhány   jól   elhelyezett   hangsúllyal,   agogikával,   következetes
    frazeálással  és  a  tételek  összekapcsolásával  kedélyt,  hangulatot
    teremteni.
        A  hátralevő  két  kompozíció  előadása  kevésbé   ragadott   meg:
    Medelssohn X. (h-moll)  vonószenekari  szimfóniájának  ihletett,  szép
    adagio-ját korrekt módon megszólaltatott, mégis hosszadalmasnak  tűnő,
    üresjáratokkal terhes allegro követi. Bartók Román  népi  táncainak  a
    lemezen  hallható  változatában  pedig  az  együttes   hiába   nyújtja
    tudásának legjavát, ha Artur Willner vonószenekari  átirata  sablonos,
    unalmas.  E  táncok  lenyűgözően  eredeti   karakterét   csak   Bartók
    zongora-darabja  (és  talán  Székely  Zoltán  hegedű-zongora  átirata)
    mutatja meg igazán.

                                                                    Cs. K.


        HÄNDEL: Tizenkét Concerto Grosso, Op. 6.

        Liszt Ferenc Kamarazenekar
        Hangversenymester: Rolla János

        Hungaroton SLPX 12 015-17 - Ára: 210,-Ft

    

        A Liszt Ferenc  Kamarazenekar  művészetét  kedvelők  népes  tábora
    több,  mint  egy  éve  vár  erre   a   lemezre:   Rolla   János   1980
    szeptemberében, a nagy sikert aratott L'Estro Armonico  megjelenésekor
    egy interjúban már úgy említette Händel opusz 6-os Concerto Grossoinak
    felvételét, mint elvégzett munkát. Mégis, teljesen  érthető  -  szinte
    azt mondhatnánk, dicséretes - hogy a Hungaroton egy egész  esztendeig,
    a következő, idei Hanglemez Hetekig várt az album piacra dobásával: az
    ilyen produkció  premierje  mindenképpen  ünnepi  esemény.  S  az  sem
    közömbös, hogy éppen Händel muzsikáját tartalmazza ez az ünnepi album.
    Az   egész   Európában   hosszú   ideje   tapasztalható    Bach-    és
    Vivaldi-reneszánsz természetesen nemcsak külföldön (és  nem  csupán  a
    historikus értelmezés és előadói  gyakorlat  területén),  de  a  hazai
    hangversenyéletben  és   hanglemezkiadásban   is   meghozta   a   maga
    eredményeit, Händel művei azonban - rejtélyes  okokból  -  még  mindig
    valamiféle "második vonalba" kényszerülnek idehaza, talán csak egyedül
    a Magyar Rádió műsoraiban nem.
        Pedig  érdemes   odafigyelnünk   Bach   e   hatalmas   kortársának
    művészetére, elsősorban páratlanul egyéni  volta  miatt.  Ha  Vivaldi,
    Corelli opuszaival kapcsolatban újításokat, műfaji  úttörést  szoktunk
    emlegetni, s ha a másik oldalon  Bachot  nagy  "összefoglaló"  gyanánt
    tartjuk számon, úgy Händel szerepe kétségtelenül a  mindenre  figyelő,
    minden  hatást  mohón  magába  szívó   és   feldolgozva   újjáteremtő,
    asszimiláló egyéniségé. Hogy az  ilyenfajta  alkotói  felfogás  milyen
    hatalmas lehetőségeket rejt  magában,  azt  a  későbbi  századokból  -
    mutatis mutandis - Rossini  vagy  Stravinsky  példája  illusztrálhatná
    méltó módon.
        Az opusz 6-os Tizenkét Concerto Grosso keletkezésének  körülményei
    jellemzők Händel legendásan robosztus  lényére.  A  több  mint  hatvan
    tételből álló sorozatot az ötvennégy éves komponista  alig  egy  hónap
    alatt - gyakorlatilag 1739 októberében - vetette papírra. A  többnyire
    öt-hat tételes művek hallgatásakor alapvető élményünk az a  korlátokat
    nem  ismerő  szabadság,   amellyel   zenei   nyersanyagát   Händel   a
    legkülönbözőbb  formákba,  tempókba,  tételkarakterekbe,  szerkesztési
    módokba rendezte. Líraiság és elsöprő vitalitás, letisztultan egyszerű
    lassú tételek, polifónia és táncok  váltják  itt  egymást.  És  milyen
    megkapó   a   harmóniafűzés   és   a   dallamvezetés   néhány   merész
    szabálytalansága! Händel erős egyénisége, zeneszerzői szuverenitása  a
    formálás területén is  megmutatkozik:  nem  ismer  önmagára  érvényes,
    megfellebbezhetetlen szabályokat.  Így  műfajilag  a  concerto  grosso
    elvén kívül a szvitmuzsikából ismert tételek is  szerephez  jutnak  az
    Opusz 6 keretein  belül.  A  sorozatban  polonaise,  menuet,  musette,
    hornpipe,  allemande,  siciliana   és   gigue   is   található,   ezek
    hasonlíthatatlanul színessé, változatossá teszik a concerto-kat.
        A Liszt Ferenc Kamarazenekar  játékát  méltatva  felesleges  lenne
    ismét és külön hangsúlyoznunk a majd mindig kristálytiszta intonációt,
    telt  vonóshangzást  és  a   technika   tökéletességét.   Előadásuknak
    megkülönböztető  varázsa  ezúttal  olyasvalamiből  fakad,   amit   nem
    egykönnyen lehet a zene szaknyelvén meghatározni: az  életszerűségből.
    A zenészek mindvégig olyan szabadon, játékosan, könnyeden muzsikálnak,
    a zenét mindig olyannyira belülről, a sajátjukként  szólaltatják  meg,
    hogy - ritka tünemény! - a korongra feltett hanglemez  szinte  az  élő
    előadás, a személyes kontaktus közvetlenségét nyújtja.
        Néhány  összetevőt  mégis  biztonsággal  kiemelhetünk  az   élmény
    alkotóelemei közül. Elsőnek a káprázatosan friss,  rugalmas  és  mégis
    pontos ritmust. A Händel-album hallgatásakor szinte újra  tanulhatjuk,
    mit jelent egy-egy energiával telített, célja - a  következő  metrikus
    egység - felé haladó színkópa, daktilus vagy nyújtott  ritmus.  Szépek
    és mindig élőek, folyamatosak, de nem túlvibráltak a tartott hangok. S
    végül a lemez legfőbb erénye, amely talán a zene szokatlanul közvetlen
    hatásának titka is ezúttal:  a  díszítések.  A  kiadvány  kísérőfüzete
    tudatja, hogy a zenekar "Czidra László gondozásában"  szólaltatja  meg
    az Opusz 6-ot. Nyilván a ő zeneértelmezői, tanácsadói közreműködésének
    is  köszönhető,  hogy  az   interpretáció   legtöbbször   elkerüli   a
    szekvenciális fordulatokban, ismétlődésekben, monoton ritmikában rejlő
    buktatókat, mindig újat mond, anélkül azonban, hogy  ezt  erőszakoltan
    tenné. A Liszt Ferenc Kamarazenekar modern hangszereken, de  a  barokk
    zene  szellemében  gondolkodva  a  legtöbbet  nyújtja:  a   komponista
    partnerévé válik, s a műhöz - a szó szoros értelmében  -  hozzáadja  a
    saját invencióját is.

                                                                    Cs. K.


        BARTÓK BÉLA: Gyermekeknek

        Kocsis Zoltán - zongora

        Hungaroton SLPX 12 304-05 - Ára: 140,-Ft

        Gyermekeknek...  gyermekeknek?  -  tűnődhetünk,  miközben   Kocsis
    Zoltán  szenzációs  új  Bartók  felvételét  hallgatjuk.  Mert   aligha
    valószínű, hogy egy zongorázni  tanuló  gyermek  számára  minta  lehet
    Kocsis  zseniális,  minden  mozzanatában   jelentős,   s   épp   ezért
    koncertpódiumra, sokak elé kívánkozó zongorázása. Ám az  is  kérdéses,
    hogy Bartók kizárólag pedagógiai céllal, valóban  "gyermekeknek"  írta
    volna csodálatos sorozatát, azt a 79  apró  darabot,  melynek  fele  a
    magyar, fele a szlovák népzenekincs ihlető élményéből táplálkozik.  (A
    lemez kísérőszövegének szerzője  "fiktív  gyermekvilág"-ról  ír,  s  a
    ciklust  "egy  komponista  képzeletbeli  jegyzetfüzetének   lapjaihoz"
    hasonlítja. A Gyermekeknek műfaj problematikájához szolgáltat adalékot
    az is,  hogy  maga  Bartók  sokszor  adott  elő  részleteket,  egy-egy
    csokornyi Gyermekeknek-darabot akár koncerten,  akár  rádiófelvételen.
    Néhány Bartók bejátszásról fennmaradt a hangzó  dokumentum.  Ezeket  a
    Bartók-centenárium tiszteletére kiadott Bartók-hangarchívum  lemezeken
    hallhatjuk.)
        Kocsis előadásmódja  meglepően  hasonlít  Bartókéhoz.  Nem  titok:
    Kocsis buzgón  tanulmányozza  Bartók  hangfelvételeit  (szerkesztőként
    működött közre az archív-felvételek kiadásában is). Felismerte, hogy a
    kotta  csak   igen   vázlatosan,   utalásszerűen   képes   visszaadni,
    közvetíteni a szerző hiteles, eredeti  akaratát,  míg  a  hangfelvétel
    nüanszokat,  megfogalmazhatatlan  és  megnevezhetetlen  előadásmódbeli
    árnyalatokat rögzít. Vajon nem nyomasztják-e az előadóművészt  ezek  a
    hiteles szerzői felvételek? - kérdezhetik a szkeptikusok. Nos,  Kocsis
    játéka éppenhogy nem a mű  előadhatóságához  vezető  út  végállomását,
    Bartók  Béla  zongorázásának  szolgai  utánzását   jelzi,   hanem   új
    távlatokat nyit  meg:  egy  dokumentumokat,  élményeket  magábasűrítő,
    történeti szellemű, modern előadóművészetét, mely  kilép  a  kizárólag
    hangszerközpontú   zenélés   kátyújából   s   a   zenetudománynak   és
    zeneszerzésnek nyújt kezet.
        Hogy   mennyi   újraalkotási   lehetőség   rejlik    az    eredeti
    Bartók-felvételekben, azt mi sem bizonyítja ékesebben, mint  az,  hogy
    Kocsis  mindössze  16  darabot  ismerhetett  meg  Bartók  játékában  a
    Gyermekeknekből (ennyi maradt ugyanis  ránk)  -  de  ezek  tanulságait
    stílussá bontotta ki, zenei benyomásait,  megsejtéseit  kiterjesztette
    az egész sorozatra. Egyfajta Bartók-nyelv vált Kocsis  sajátjává,  ami
    teljesen természetesnek, zenei anyanyelvnek tűnhetne, ha nem  tudnánk,
    hogy minden szava, hangsúlya, mondatszerkesztése mögött mennyi tudatos
    elképzelés, tanult és  kontrollált  ismeret  rejtőzik.  Igen,  létezik
    magyar, helyesebben a Kárpát-medencéből származó zeneiség - de ez  nem
    mérhető könnyes-bús vagy szilaj érzelmekkel.
        Ez a  fő  tanulsága  Kocsis  új  Bartók-felvételének.  S  annak  a
    muzsikusnak,  zenebarátnak,  aki  a  részletmegoldások  mikéntje  után
    nyomoz, tehát az utánozhatatlan rubatókra, a  sokszor  népi  hangszert
    (például dudát) imitáló balkéztechnikára, a darabok  hangzásrétegeinek
    a fő és mellékesebb  szólamoknak,  hangoknak  kristálytiszta  rendjére
    kíváncsi, azt ajánljuk: hallgassa meg minél  többször  ezt  a  lemezt.
    Mert Kocsis Zoltán nekünk, felnőtteknek játszik.

                                                                     B. A.


                                      *


                                Megjelent még

        Bartók: Magyar népdalok (II. sorozat);
        Bartók-Kodály: Magyar népdalok
        Csajbók Terézia - szoprán, Szűcs Lóránt - zongora
        SLPX 12 114 - Ára: 70,-Ft

        Pergolesi: Stabat Mater
        Kalmár Magda, Hamari Júlia - ének
        MRT nőikara, Liszt Ferenc Kamarazenekar
        Vezényel Lamberto Gardelli
        SLPX 12 201 - Ára: 70,-Ft

        Magyar előadóművészek: Hernádi Lajos
        (Beethoven, Weber és Liszt művei)
        SLPX 12 203 - Ára: 70,-Ft

        Balassa Sándor: Glarusi ének;
        Az örök ifjúság szigete; Hajak; Motetta
        SLPX 12 223 - Ára: 70,-Ft

        Kováts Kolos énekel (Verdi - operaáriák)
        A Magyar Állami Operaház énekkara
        MÁV Szimfonikusok; Vezényel: Oberfrank Géza
        SLPX 12 226 - Ára: 70,-Ft

        Kodály: Fölszállott a páva;
        Galántai táncok; Marosszéki táncok
        MRT Szimfonikus zenekara; Vezényel: Lehel György
        SLPX 12 252 - Ára: 70,-Ft

        Bach: Francia szvitek (h-moll, G-dúr, c-moll)
        Fábián Márta, Szakály Ágnes - cimbalom
        SLPX 12 309 - Ára: 70,-Ft

        Kadosa Pál: I. hegedűverseny, op. 19;
        II. hegedűverseny, op. 32
        Bálint Mária, Kovács Dénes - hegedű
        MRT Szimfonikus Zenekara
        Vezényel: Lehel György és Breitner Tamás
        SLPX 12 313 - Ára: 70,-Ft

        Bartók: Concerto; Tánc-szvit
        Magyar Állami Hangversenyzenekar
        Vezényel: Ferencsik János
        SLPX 12 346 - Ára: 70,-Ft

        Bach: h-moll mise
        Agnes Giebel, Janet Baker, Nicolai Gedda,
        Hermann Prey, Franz Crass; A BBC-kórus
        Új Filharmónia Zenekar; Vezényel: Otto Klemperer
        SLPX 12 349-51 - Ára: 210,-Ft

        Puccini: Pillangókisasszony
        SLPX 12 256-58 - Ára: 120,-Ft