Egy kiállítás képei



        Bolyongok, nyakamban a fényképezőgéppel. Ha megnyomom itt, akkor -
    állítólag - fényképez. Eddig még nem próbáltam, de  otthon  megígérték
    nekem, hogy menni  fog.  Megadták  az  összes  instrukciót,  kezdve  a
    legfontosabbal: vigyázz, nehogy rajta felejtsd az optikán a kupakot!
        Szükségem is van a gépre, mert ebben a forgatagban még jegyzetelni
    is alig lehet. És a lárma! Tulajdonképpen  nem  nagyobb,  mint  tavaly
    Düsseldorfban volt, de ott a látogatóknak csak a fülét  vették  célba,
    itt viszont szinkronban rohanják le a szemed  és  füled,  lévén  ez  a
    nyugat-berlini      Funkausstellung,      a      legnagyobb       idei
    szórakoztató-elektronikai kiállítás egész  Európában.  Tehát  legalább
    annyi itt a video-, mint az audio-technika.
        Aki azt hiszi, hogy csak a hang tud kiabálni, a kép nem  -  téved.
    Egyetlen televíziós készüléknek is  hatalmas  a  felhívó  ereje:  séta
    közben rátéved a szemünk a kirakatban, és nem tudunk tőle továbbmenni,
    ki ne ismerné. Hát akkor mekkora  felhívó  ereje  lehet  negyven-ötven
    tévének, különösen, ha mindegyiken más - színes - műsor  fut!  Charles
    Bronson krimije, szerelmi történet egy szőke szépséggel, a húszas évek
    némafilm-sztárjai, Walt Disney minden  trükkfilm-figurája,  a  Science
    Fiction legújabb rémtörténetei, westernek rogyásig Colt-tal és ugyanez
    mindjárt japán változatban, a karate művészeivel. És show, show,  show
    - slágerénekesek, táncprodukciók, varietészámok.  Ha  egyetlen  egynél
    lehorgonyoznék, órákig nézném. De csak egy pillanat, és  máris  magára
    vonzza a szemem  egy  másik  képernyő.  Természetesen  mindegyik  tévé
    hangosan szól. És közben a terem minden zugából árad felém  a  hang  -
    nem a hifié ugyan, hanem a hifi-kiállításé.
        Az ember előbb csak áll, áll, akklimatizálódik, aztán  a  szemével
    és fülével tapogatódzva megindul valamerre. És közben talán fényképez.
    Esetleg kinéz a zöldbe.
        Huszonhárom pavilon áll itt, gyűrűszerűen, körbeölelve egy  akkora
    szabad teret, mint nálunk Kőbányán  a  vásárváros.  A  közepén  afféle
    modern amfiteátrum: rengeteg ember figyeli a szabadtéri  popkoncertet,
    amely rövidesen klasszikusra vált át, majd vegyesfelvágott következik;
    igen, ez csak aláfestő zene a két  artistának  -  egy-egy  húszméteres
    póznán másznak felfelé, hogy a tetején trapézgyakorlatokat végezzenek.
    Másutt, a pavilonok között más, kisebb nézőterek. Vagy van éppen műsor
    - vagy csak egy óra múlva  kezdődik.  A  sétányon  Telly  Savalas  vág
    keresztül;  a  túlsó  kanyarban  majdnem   beleütközöm   egy   "igazi"
    elefántba,  békésen  baktat  két  civil  ruhás  felügyelője  között  a
    sétaúton. Öt méterre tőlünk a Philips exkluzív csarnoka áll;  a  terem
    dugig  tömve;  televíziós  interjút  készít  az   általam   ismeretlen
    személyiséggel az általam ugyancsak ismeretlen riporter.
        Visszamegyek a pavilonok gyűrűjébe és  megpróbálom  megkeresni  az
    egyes számút, hogy módszeresen az  elejétől  a  végéig  bejárhassam  a
    kiállítást.    A    pavilonok    egymásba    nyílnak,    folytatódnak,
    kiterebélyesednek, elvékonyodnak, alagsoron vezetnek  keresztül,  majd
    viaduktszerűen átívelnek a várost kettészelő gyorsforgalmi út  fölött.
    Végre megtalálom az egyes számút. Elindulok - és másnap reggel már tíz
    pavilonnal odébb kezdem a sétát.
        Azért  mégis  szórakoztató   dolog   nyolcvan   televíziót   látni
    egyrakáson. Ha így rakják föl, akkor az mind ugyanazé a  cégé:  itt  a
    Grundigé, ott a Metzé, amott valaki másé. Többen azzal fognak maguknak
    nézőközönséget,  hogy  a  tévérengeteg  tövében  valami   szórakoztató
    "műsort"  szervíroznak.  Felállítanak  egy  csomó  kamerát;  ezeket  a
    látogatók szabadon irányítgatják a látnivalóra - és amit  befognak  az
    optikával, az jelenik meg mind  a  nyolcvan  (vagy  legalább  harminc)
    képernyőn.  A  Hitachi  e  célból  színes   házacskák   előtt   színes
    motoroshajókat úsztat egy  kis  tavon.  A  Grundig-kamerák  előtt  egy
    napsütötte  hölgy  széllovaglást   imitál.   A   Saba   standján   meg
    életnagyságúnál nagyobb medvebábuk játsszák a dzsessz-zenét.
        Még egyszer a tévéről, most már utoljára. A kép, úgylátszik  végre
    házasságot köt a hanggal, ez  az  új  divat.  Szinte  minden  tévégyár
    sztereó tévékészülékeket is kiállít. Az első csarnokban  a  Blaupunkté
    például nagyon ízléses... És  most  már  valóban  csak  a  hifiről.  A
    Blaupunkté mellett az Akai kiállítását  találom.  Az  emberek  egymást
    tapossák - mi ütött beléjük, hogy pont itt  tolonganak?  Megvan,  most
    jut eszembe, már a városban is láttam a házak falán  a  lepedőnagyságú
    plakátot: "Akai Kisorsolja  Egész  Kiállítását  A  Vásáron!"  Most  is
    javában sorsolnak, a bemondó lép a mikrofonhoz. Előbb eljátszanak  egy
    könnyűzenei  számot-aztán  kihúznak  egy  nyerőszámot.  Akire  Fortuna
    rámosolyog,  kiragasztják  a  nevét  valamelyik  készülék  mellé,   és
    vásárbontáskor viheti a masinát. Nem értéktelen  holmik  ezek:  az  új
    GX-747 magnó csaknem háromezer márka, a kisebb, de nagyon rokonszenves
    GX-77 is belekerül másfélezerbe - de szívesen látnám itthon a  boltban
    a GX-4000D helyett! Mellesleg,  abból  is  hoztak  néhány  darabot.  A
    sorsolás kétségtelenül jó ötlet. Kis befektetés, nagy publicity.
        Az Akai készülékeit  egyébként  megfogdosni  is  szabad.  Mindenki
    összemelegedhet a magnóval, barátkozhat vele. Ezt sok más neves cég is
    megengedi  a  látogatóknak:   a   Tandbergnél,   a   BASF-nél   éppígy
    eljátszogathat a közönség. (A BASF magnókat,  elektronikákat  is  árul
    már a szalagokon kívül - hogy ki gyártja neki, arról fogalmam sincs.)
        Sok a kommersz, ám igaz: szépek. Termeken keresztül mást se látni,
    mint névtelen cégek normál-,  mini-  és  mikrotornyait.  Aztán  úgy  a
    hetedik pavilonban felkapom a fejem egy tucatnyi  neves  cég  tanyázik
    itt. Az Ortofon egy aranyozott Micro Seikivel és ugyancsak  aranyozott
    SME-vel villog; a szomszédban, egy német kereskedő vitrinjében ott  az
    összes Supex hangszedő és Grace kar, sajnos  üveg  mögött,  nem  lehet
    lefényképezni.  Ugyanez  a  helyzet  a  híres   Thorens   "Referencia"
    lemezjátszóval:  hatalmas   plexi   sajtharang   borítja,   akárhonnan
    közelítek  hozzá,  becsillog.  Megígérik,  hogy  este  hat  után,   ha
    visszajövök, leszedik a burát.  Este  próbálgatják,  nem  megy.  Adnak
    helyette egy gyári fotót, ez jó:  otthon  majd  azt  mondom,  hogy  én
    csináltam a képet.
        A  Marantz  nem  enged  a  negyvennyolcból,   pavilont   állít   a
    pavilonban, és egész választékát kirakja.
        Van  már  lézeres lemezjátszója is. A Sanyónak is van, meg a többi
    japánnak  is. Most már csak a lézeres lemez hiányzik. A Philips jövőre
    ígéri, istenbizonyra - ez az utolsó határidő.
        Mindenütt csillogás és látványos ígéretek. Aztán egy kis helyiség,
    egy-két vitrinnel: a Papst odúja. Ez a cég csak  motorokat  gyárt,  de
    ahhoz    nagyon    ért.    Mitchell,    Dual    lemezjátszót    mutat,
    ASC-Revox-Grundig-Telefunken  magnókat:  mindegyiknek  Papst  dobog  a
    mellében. Ajánl a cég közvetlenhajtású lemezjátszó-futóművet is,  csak
    tányért nem tesz rá, az már nem az  ő  dolga.  És  amire  büszke:  egy
    kazettásmagnó-futómű.  Öntvény,  három  közvetlen  hajtású   motorral,
    kettős capstan-nal.  Kérdem,  mibe  kerülne  mondjuk  ezer...  kétezer
    darab...  ha  egyszer  egy  magyar  vállalat  megrendelné.   Nézik   a
    füzeteiket, hümmögnek, azt mondják, ők nem illetékesek ebben. Mindegy,
    erőszakoskodom: ők nem illetékesek, én abszolút  illetéktelen  vagyok,
    hát csak mondjanak valamit. Mondanak egy árat, alig drágább,  mint  az
    Orion magnó  japán  futóműve.  (Én  az  Orion  helyében  bekérnék  egy
    mintát.)
        Promenád - kikapcsolódás. Mint Muszorgszkijnál, az  Egy  kiállítás
    képeiben. Semmi hifi: a rádió- és tévéállomások  nyilvános  műsora  és
    állandó bemutatója. Az egyik pavilont, vagy ötven  méter  hosszúságban
    vasúti pályaudvarnak rendezték  be.  Benn  áll  a  szerelvény,  minden
    kupéban valami mást állítanak  ki.  Fenn  a  galérián  rádiómúzeum,  a
    külföldi rádiótársaságok  tárgyalói,  szakfolyóiratok  szerkesztősége,
    kiállítás az Ifjúsági Kutató Pályázat díjnyertes munkáiból.
        Aztán újra a hifi-cégek, most már egyre sűrűbben. A Dual  most  is
    itt forgatja  azt  a  bizonyos  lemezjátszót,  egy  karcsapágy-formájú
    szerkezetben. A lemezjátszó, szegény, egész nap csak forog  és  zenél,
    fejjel lefelé  is,  és  csak  akkor  pihen,  ha  a  forgató  szerkezet
    elromlik. De néhány óra alatt mindig megjavítják. A Technics  standján
    nekem az ötféle, cserélhető hangkar tetszik a legjobban,  sajnos,  nem
    elég, hogy vitrinben van, még plexiládába,  plexipolcokra  is  tették,
    nem lehet lefényképezni. Aztán a Luxman, A Levegő Királya - én nevezem
    így, mert csupa légritkítós lemezjátszót  hozott  magával.  (Vákuummal
    szívják rá a tányérra a  lemezt.)  És  egy  formatervezési  bravúr:  a
    Yamaha  fekete,  piramis  alakú  teljesítményerősítője.  Kétségtelenül
    nonfiguratív, de valóságos műalkotás.
        Apropó műalkotás: ilyesmi álldogál a Quad standján is, de  az  már
    figuratív.  Tényleg  álldogál.  Egy  női  alak,   az   Audio   Vénusz.
    Ugyanolyan, mint a milói, azzal a különbséggel, hogy a német művész  a
    torzót három helyen elfűrészelte, hogy aztán egy-egy Quad  elektronika
    közbeiktatásával állítsa helyre.  A  készülékek  a  szobrocskán  belül
    össze vannak kábelezve, ez tehát tulajdonképpen egy hifi-torony.  Hogy
    el ne feledjem: még be is aranyozták az egészet.
        A Sony sok mindent kiállít, audiót-videót vegyesen,  természetesen
    Betamax képmagnót is. Egy csinos leányzó körbe-körbe jár,  kosárral  a
    kezében. és abból apró reklámfigurákat, gülüszemű kanári  madarat  rak
    az érdeklődők vállára. A Sonymadár talpa öntapadós; keskeny szalag lóg
    le róla, "Betamax" felirattal.
        Ünnepélyes félhomály uralkodik a terem  sarkában:  itt  lakozik  a
    tengerentúli nagyhatalmak egy reprezentatív csoportja. A  TEAC  magnók
    körül csupa-csupa  erősítő:  Harman-Kardon,  McIntosh,  Bryston  és  a
    díszvendég:  Mark  Levinson.  Rendkívül  látványos   a   megjelenésük:
    mindegyik egy-egy fekete doboz, de egy-két gomb is van rajtuk...
        A hangdobozgyárakat az idén elhagyta a  találékonyságuk:  kevés  a
    trükkös megoldás, habár az előbb mintha láttam volna egy fehér, henger
    alakú, felfelé sugárzó micsodát, szemétládára emlékeztetett -  érdekes
    idea. Az új Quad elektrosztatikus rendszerről mindenesetre kértem  egy
    fotót; ugyanolyan életlen mint amit az angol újságokban  látni.  Magam
    nem fértem hozzá a Quad ESL  63-hoz:  üveg  alatt  tartják.  Aztán  az
    ESS-hangdobozok között van egy olyan, amit lefotóznék, a amelyiknek  a
    mélysugárzója öt darab vízszintes membrán, függőlegesen nyársrahúzva -
    sajnos, ezt is üveglap védi. (A kiállítás képei sehogyan  sem  akarnak
    összeállni.)
        Az Audax persze jelen van Funkausstellungon; még a  BEX  40-et  is
    kiállítja, no arról van már kép lapban. Viszont szívesen megmutogatnám
    másnak  is   a   SEAS   hangszóró-kitjeit,   azaz   olcsó,   félkészen
    megvásárolható hangsugárzóit. Hátha ezek között találnánk meg azt amit
    keresünk? Vagy az olcsó húsnak mindig híg lesz a leve?  Nem  tudhatom:
    ezen a standon nem kapcsolták be a zenét. Nem is baj, a  kiállításokon
    úgyis rossz az akusztika.
        De azért nem lehet elutazni  egy  hifi-kiállításról  valami  igazi
    akusztikai élmény nélkül - morfondírozok, s egyszercsak  rátalálok  az
    Audio Components cégre. Akárcsak  tavaly  Düsseldorfban,  most  sem  a
    kiállítás területén, hanem egy szálloda halljában tartja a bemutatóit,
    amerikai szokás szerint. Tisztában van  vele,  hogy  akármilyen  rossz
    körülmények között  fogadja  is  a  látogatókat,  a  hang  még  mindig
    összehasonlíthatatlanul emberibb  lesz,  mint  ha  a  vásár  bármelyik
    pavilonjában kísérletezne.
        Nagy ám a különbség aközött, hogy "az enyém is szól  úgy,  mint  a
    tiéd", vagy "az enyém jobban szól a tiednél". Aki ezoterikus holmikkal
    kereskedik, annak mindent be kell tudnia bizonyítani, különben  füstbe
    megy az üzlet.
        Melyek ezek az ezoterikus holmik? Mindenekelőtt az Esoteric  Audio
    Research   529   monó,   csöves   végfok,   az   ő   többszáz   wattos
    teljesítményével. (Érdekes, ugye?) Aztán  a  Logic  lemezjátszó  és  a
    Syrinx kar, még mindig  az  angoloktól,  Koetsu  hangszedő  és  Cotter
    transzformátor  az  amerikaiaktól  -  ez  még  érdekesebb.  Ennél   is
    érdekesebbek az Audio Components képviselte hangsugárzók: a DCM-ek,  a
    Snell-ek, a SoundLab-ok. De a legeslegérdekesebb az, hogy még az ilyen
    végletekig maximalista cégnek is megvan a maga favorizált  minidoboza:
    a Mecom Acoustics Heybrook HB2-je. Testvérek között  sincs  több  húsz
    liternél,  vékony,   csillapított   dobozfala   van,   egy   szellemes
    keresztváltóval - és két Audax hangszóróval.
        Egy    kiállítás    képei.    Nem    tudom,     sikerültek-e     a
    pillanatfelvételeim. Amelyik fényt kapott, eldobom.  Amelyik  homályos
    lett, azt majd megretusáltatjuk. Egyre azért  nagyon  figyeltem:  hogy
    rajta ne felejtsem az optikámon a kupakot.

                                                             Darvas László



    

    Egy torony az Aurex (Toshiba) választékából


    

    "Szabad a vásár"
    A látogatók éppen a BASF készülékeivel barátkoznak.


    
    

    "Itt látható a legkisebb törpe és a legnagyobb óriás!"
    Telefunken  miniberendezés  (fenn) és maxihangdoboz (alul). De ezekhez
    képest szubtörpéket és szuperóriásokat is láttunka a kiállításon.


    

    Potenciális nyertesek - és a nyereménytárgyak


    

    Sorsolás az Akai-standon


    

    Sztereó-tévé. A legjobb eszköz, hogy megtörjük a hifi ellen berzenkedő
    háziasszony ellenállását.


    

    Nem  szemétláda, hanem futurisztikus kivitelű basszreflex-doboz. Vajon
    hogyan szólna rajta a Kuka-Blues?


    

    ESS-hangsugárzó   különleges   csipogóval   (a  Heil-féle  Air  Motion
    Transformerrel)


    

    A norvég SEAS hangdoboz-kitje


    
    

    Papst  MD  403  kazettásmagnó-futómű  (három  közvetlen hajtású motor,
    kettős capstan) és egy DD lemezjátszó-motor


    

    A C.E.C. lemezjátszókkal talán még idehaza is találkozunk majd. Nagyon
    szépek.  Csupán  az itt látható gép a csúnya közöttük, de ez túl drága
    is lenne a magyar kereskedőknek.


    

    A QUAD cég új, második elektrosztatikus hangsugárzója


    

    Nakamichi 1000 ZXL kazettás deck


    

    

    Yamaha-végfok.  Hifi-nyűg,  amit  a szekrény mélyére kell rejteni? Nem
    inkább dísztárgy?


    

    A Thorens "Referencia". (A hangkarok: Thorens, SME, EMT)