Bemutatjuk




        Ebben a rovatunkban olyan készülékek tesztjét közöljük, amelyekkel
    a hifi-kedvelők a hazai boltokban is találkozhatnak. A méréseket Dankó
    Emil,  Sólymos   Antal   és   Szalai   Lajosné   végezte,   a   Magyar
    Elektrotechnikai Ellenőrző Intézet műszerparkján. Auditív ítéletünk  a
    Hifi Magazin  kollektív  véleményét  tükrözi,  teljesen  elfogulatlan,
    mindazonáltal - mint bárki másé - a szubjektivitás  jegyeit  is  magán
    viseli.   (Habár   ezúttal   "rettenetesen"   biztosak    vagyunk    a
    dolgunkban...)

        Öt új készüléket mutatunk be: Technics RS-M215 és  az  AKAI  CS-M3
    kazettás magnót, a Tesla NC 450 és a Panasonic  SL-H401  lemezjátszót,
    ötödiknek pedig a GELKA GE-80-9  típusú  fono-előerősítőjét.  (Persze:
    hogy össze lehessen kötni a lemezjátszókat a magnókkal...) Az  árukat,
    sajnos, lapzártakor még nem ismerjük.


                                      *

    TECHNICS RS-M215

    

        Mindegy, hogy National vagy  Panasonic  vagy  Technics:  mindhárom
    márkanév a nagy japán  konszern,  a  Matsushita  Electric  készülékeit
    fedi.
        Azaz, mégsem mindegy, melyiket hozza utunkba a jószerencse. Mint a
    prospektusvadászok jól tudják, a National meg a Panasonic inkább  csak
    tömegcikk  -  nem  így  a  Technics-holmik!  Kvarcvezérelt  futóművek,
    precíziós hangkarok,  dinamit-erejű  teljesítményerősítők,  különleges
    membránú  hangszórók  rajzolódnak  ki   tudatunkban...   dicsőségükből
    egy-egy sugár visszatükröződik  a  gyár  szerényebb  hifi-készülékein,
    akár a legolcsóbb kazettás sztereómagnón is. Tehát például azon, amely
    az RS-M215 névre hallgat.
        Egy sztereó kazettás magnótól három  dolgot  feltétlenül  elvár  a
    vevő, ma már nálunk is. Legyen fronttöltésű - ez esztétikai  feltétel.
    Legyen benne Dolby - hogy ne  legyen  zajos  a  felvétel.  Fogadhasson
    metálszalagot  is  -  nos,  ezt  a   követelményt   inkább   csak   az
    optimizmusunk  diktálja:  az  a   remény,   hogy   majd   idehaza   is
    vásárolhatunk metálszalagot, folyamatosan és olcsón. (Gyanítjuk,  hogy
    amíg ez a paradicsomi állapot  be  nem  következik,  addig  is  minden
    magnós szerez egy - egyetlenegy  metálszalagot,  hogy  a  látogatóknak
    bemutathassa magnója  igazi  képességeit.)  Az  RS-M215  természetesen
    mindhárom    követelményünknek    eleget    tesz.    Egyébként     is:
    specifikációjával, felépítésével, szolgáltatásaival azt nyújtja,  amit
    ebben  az  árkategóriában  elvárhatunk.  De  azért  tartalmaz  egy-két
    újdonságot,  mechanikájában,  elektronikájában  is  a  csinos   fekete
    Technics-gép.

    Felépítése, kezelése

        Elektromosan vezérelt, kisméretű, kollektoros motor hajtja  meg  a
    lendkereket, lapos gumiszíjjal. A készüléket fémházban  helyezték  el,
    ennek hátoldala műanyag. A mikrofon és a fejhallgató csatlakozója  6,3
    milliméter átmérőjű "Jack" hüvely, a Line ki- és bemenet RCA  (harang)
    típusú, a felvétel-lejátszás csatlakozó  pedig  az  európai,  ötpólusú
    hüvely. A számlálómű három számjegyes.
        Nagyon könnyen működnek a nyomógombok (Lejátszás, Felvétel,  Gyors
    Előre és Hátra), ugyanis a motor egy  szellemes  mechanika  jóvoltából
    "rásegít" a kapcsolókra. Gyorscsévéléskor  megnyomhatjuk  a  Lejátszás
    gombot is, ekkor hallhatóvá  válik  a  műsor,  könnyebben  megtaláljuk
    egy-egy szám elejét  vagy  végét.  Ezt  nevezik  CUE,  illetve  REVIEW
    funkciónak.  Ekkor   visszacsévélés   után   a   magnó   automatikusan
    lejátszásra is kapcsol. Egyébként a szalagvégeken - bármely üzemmódból
    - önműködően Stop-ra áll a készülék.
        Ha van kapcsolóóránk, távollétünkben is készíthetünk  felvételt  a
    Technics  magnóval  (természetesen  a  lejátszás  is   programozható).
    Ilyenkor mindent be kell állítanunk a készüléken, de a szalagtovábbító
    gumigörgő nem fog rányomódni a hangtengelyre, tehát nem  deformálódik.
    Amikor aztán a kapcsolóóra hálózati feszültséget ad a magnóra, a motor
    megindul,  és  a  már  említett  "rásegítéssel"  működésbe   hozza   a
    nyomógörgőt is.

    Elektronika

        Az RS-M215 elektromos felépítése  egyszerű,  jól  áttekinthető.  A
    mikrofon vagy a felvétel-lejátszás csatlakozójára adott bemeneti jelet
    kéttranzisztoros erősítő dolgozza fel (2 SB 745 és 2 SD 661),  majd  a
    felvételi szintszabályzón keresztül a Dolby-áramkörre juttatja (NE 646
    B  típusú  IC).  Line   bemenetről   a   jel   közvetlenül   kerül   a
    szintszabályzóra, megkerülve a mikrofonerősítőt, Hogy  melyik  bemenet
    "él",  ezt  az  előlapon  elhelyezett   bemeneti   választókapcsolóval
    határozzuk meg; Line-Mic (DIN).
        A Dolby-áramkört egy egytranzisztoros  erősítőfokozat  követi,  ez
    állítja be a korrekciót a különféle szalagtípusokhoz, és ez hajtja meg
    a  kombináltfejet  is.  A  törlő-  és  előmágnesező  jelet   előállító
    oszcillátor 80kHz-es frekvenciával működő,  egytranzisztoros  áramkör;
    tápfeszültségét külön stabilizátor szolgáltatja.  (A  többi  fokozatot
    egy másik stabilizátor látja el.)  A  törlőfej  kétrésű  ferritfej,  a
    kombináltfej anyaga "MX" jelölésű  szuper-permalloy  ötvözet.  A  gyár
    szerint  körülbelül  háromszorta  tovább  él,   mint   a   hagyományos
    permalloy-fejek.
        Felvételkor a Line és a  Fejhallgató  kimeneten  is  megjelenik  a
    műsor, mód van az együtthallgatásra - monitorozásra persze nem, hiszen
    az RS-M215 csupán kétfejes magnó.
        Egy-egy  tranzisztor  gondoskodik  arról,  hogy   felvételkor   és
    lejátszáskor kattanásmentesen indítson a készülék. A fejhallgatót  NJM
    4556  D  típusú  integrált  áramkör  vezérli;   itt   is   alkalmaztak
    "csendesítést", hogy kizárják a bekapcsolás utáni  zavaró  jeleket.  A
    fejhallgató kimenet szintje lejátszáskor nem szabályozható - kár.

    Kivezérlésjelző

    

    Esztétikus? Persze, színesben volna az igazi...


        Érdemes róla bővebben beszélni. Nem hagyományos, "mutatós"  műszer
    ez, hanem annál sokkal mutatósabb: egy 18 szegmenses,  -20  decibeltől
    +8 decibelig skálázott, csúcsérték-mérő, fluoreszcens kijelző, amelyen
    a 0dB fölötti kivezérlést indikáló szegmensek  valamivel  nagyobbak  a
    többinél. Egy AN 6870 típusú IC vezérli,  és  felvételkor-lejátszáskor
    egyaránt működik. Tulajdonképpen tehetetlenségmentesen követi a  műsor
    szintváltozását, így pontosan annyira  vezérelhetjük  ki  a  szalagot,
    amennyire kell.
        Hogy  mennyire  kell,  megtudhatjuk  a   használati   utasításból.
    Eszerint a zaj akkor  lesz  kellően  alacsony,  ha  +3  vagy  akár  +6
    decibelig vezéreljük ki a szalagot. Így persze  megnő  a  torzítás:  a
    harmadik harmonikus értéke +6 decibelen eléri a 3 százalékot -  amiről
    viszont a használati utasítás bölcsen hallgat.

    Méréseinkhez

        Az alábbi kazetta-típusokat használtuk. Vasoxid:  BASF  Hi-Fi  DIN
    Bezugsband 4,75 (Fe). Krómdioxid: BASF Hi-Fi DIN Bezugsband 4,75 (Cr).
    Metál: BASF Metal C-60.
        A készülék mindvégig kifogástalanul  működött,  kezelőszervei  jól
    áttekinthetőek, kezelésük könnyű.
        A   nyávogás   közepes.   Ugyanígy   átlagos    a    mintakészülék
    szalagsebességének eltérése a névlegestől. Mellesleg a  szalagsebesség
    könnyen  korrigálható  a   motorba   épített   fordulatszám-szabályozó
    elektronika potenciométerével.
        Szembetűnő, mennyire gyönge a  Technics-magnó  frekvenciaátvitele,
    legalábbis az egyik csatornáján: a lejátszási frekvenciagörbe 18kHz-en
    már 26 (!) dB-t esik. Igaz, 16kHz-en még csak 7-8dB a hiány,  márpedig
    az RS-M215-öt nem is specifikálják ennél tovább. A  magashang-mizériát
    annak tulajdonítjuk, hogy az előmágnesezési áramot nem jól  állították
    be ezen a csatornán. Ezért most kivételesen nem a bal,  hanem  a  jobb
    csatornán mértük és értékeltük a nagy kivezérlésen  kapott  frekvencia
    jelleggörbét. (A  -20dB  görbéje  két  diagramunkról  lemaradt,  ezért
    elnézést kérünk.)

    
    

    Szeánsz

    

        Milyen magnókkal mérje össze erejét az RS-M215 (és  majd  az  Akai
    CS-M3)? Az orsós gépek minőségét nem követelhetjük meg tőlük  -  azért
    sokkal-sokkal többet kellene fizetni! -, és az  sem  volna  igazságos,
    hogy máris a 4. számunk poszterjén szereplő Pioneer CT-F1250-et vessük
    be ellenük. (Hohó, azt ki  kell  érdemelni!  Björn  Borg  nem  áll  le
    teniszezni amatőrökkel.) Volt viszont már a kezünkben két  elfogadható
    és nem túl drága kazettás csévélő - no jó: deck -, a kisebbik Pioneer,
    a CT-506 típusú, továbbá a még  jobb  Orion  SM  250:  ezeket  a  Hifi
    Magazin második, illetve ötödik  kiadásában  mutattuk  be.  Elvben  az
    Orion volna az etalon, különösen, hogy a  gyáriak  ígérete  szerint  a
    sorozatban gyártott darabok már metálszalagot is  fogadnak,  de  most,
    szeptember végén, amikor e sorokat rójuk, még mindig nem jött  fel  az
    Orion csillagkép a hazai hifi egére... Marad tehát a  Pioneer  CT-506:
    metál-állás nélkül is becsületes magnó. Nézzük,  tud-e  ennyit  az  új
    Technics. A fizetség értük nagyjából ugyanannyi.
        Kétfejes magnókat tesztelni kínos vesződség. Ahogy végigvesszük  a
    különböző  szalagállásokat,  Dolbyval  és  anélkül,  külön-külön  kell
    felvenni minden egyes  műsorszámot,  és  rengeteget  kell  bajlódni  a
    szintek egyeztetésével.  (Háromfejes  gépeken  mindez  pofonegyszerűen
    megy.) Hogy takarékoskodjunk az  időnkkel,  elhatároztuk,  hogy  előbb
    csak olyan zeneszámokat teszünk fel, amelyekkel mindenekelőtt a  durva
    különbségeket lehet kimutatni a két készülék hangja között:  a  magas-
    és mélyhanghiányt vagy többletet; a dinamika-közvetítő képességüket; a
    zajukat. És csak ha a különbség ily módon csekélynek találtatik, akkor
    próbálkozunk     differenciáltabb     hangfelvételekkel.      Egyszerű
    vizsgafeladatnak a country-zenét választottuk a JBL-lemezről, valamint
    a  Philips  demó-lemezről  a  Tosca-részletet,  ezekre  már   többször
    hivatkoztunk. Ami pedig a pót-tételt illeti, kezünk ügyében  tartottuk
    a svéd Opus 3 cég bemutatólemezét - de mint látni  fogjuk,  erre  most
    nem volt szükség. Később ugyanezeket a felvételeket vettük elő az Akai
    magnó szubjektív tesztjéhez is.
        Azokat a kazettákat használtuk, amelyekkel mértük is a magnót. (Új
    kiadású, korszerű típusok, különböznek az  eddigiektől;  az  Orion  SM
    250-et már ezekkel vizsgáltuk.) A Technics-et  és  a  Pioneert  mindig
    egyformán vezéreltük ki,  először  erősen,  a  0  decibel  fölött  3-6
    decibellel, ahogy ezt az RS-M215 tervezői javallják,  de  készítettünk
    felvételeket 0dB kivezérléssel is, redukálva a  torzításokat.  A  zaj,
    persze, erősebb ilyenkor.
        A vaktesztet csak az első menetben tudtuk fenntartani, mert a  két
    magnó hangképe  között  olyan  mellbevágó  a  különbség,  hogy  miután
    egyszer - a vasoxid-próba után - azonosítottuk a készülékeket,  később
    már mindig és mindnyájan  kitaláltuk,  mikor  melyik  szól.  Bármiféle
    szalagtípuson  nyilvánvaló,   hogy   a   Technics-nek   hiányoznak   a
    magashangjai, hiányzik a dinamikája és másmilyen a zaja. Nincs verseny
    a két gép  között.  Vasoxid  szalagon  és  krómdioxidon,  Dolbyval  és
    anélkül, a Technics hangja  jóval  gyengébbnek  bizonyult  a  Pioneeré
    után, ami elég szomorú dolog, hiszen a  CT-506-os  sem  nyújt  többet,
    mint amennyi ebben az  árkategóriában  elvárható,  tehát  ez  is  csak
    mértékkel nevezhető hifinek.
        Jó lelkiismerettel dönteni két készülékről csak  akkor  lehet,  ha
    ezek minden tekintetben összemérhetőek. És itt voltunk  megakadva.  Az
    RS-M215 ugyanis - nem úgy, mint a Pioneer - metál szalagot  is  fogad,
    márpedig e korszerű, de drága szalagtípus erényeit már sokan  ismerik.
    (Akik nem ismerik, keressék elő 4. számunk Melyiket a  4  közül?  című
    cikkének diagramjait.) Mi  van  akkor,  ha  a  Technics  vasoxidon  és
    krómdioxidon gyöngébb ugyan, de a metál jóvoltából  mégiscsak  szebben
    szól? Mert a metál ma még sokba kerül és nem is kapható  nálunk  -  de
    előbb-utóbb mégis lesz belőle...
        Nos, a Technics  magnó  megkönnyítette  a  dolgunkat.  Kipróbáltuk
    metállal  is,  úgy,  hogy  a  CT-506-ost  továbbra  is   krómszalaggal
    futtattuk, szinkronban. Az RS-M215 még metállal sem szól úgy,  mint  a
    Pioneer krómmal. A két hangkép közelebb kerül ugyan, de  változatlanul
    kihallhatók a Technics hibái, amelyeket a diagramok is  szemléltetnek.
    Kénytelenek vagyunk kimondani, hogy  az  RS-M215  megvásárlását  (vagy
    legalábbis akkor, ha így  van  beállítva)  nem  ajánljuk,  függetlenül
    attól,  hogy  éppen  van-e  a  boltokban  kazettás  deck,  vagy   sem.
    Függetlenül tehát attól is, hogy beválik-e a néhány nappal  és  néhány
    hasábbal később tesztelendő Akai CS-M3. Elképzelhető  ugyan,  hogy  az
    RS-M215 előmágnesezését optimalizálva jobb  eredményt  kapnánk,  tehát
    javulna a magasátvitel a rosszabbik csatornán is, de  mi  nem  nyúlunk
    bele a vizsgálatra kapott készülékekbe. Mellesleg, lehet, hogy a kutya
    tényleg itt van elásva,  ugyanis  közben  megkaptuk  az  RS-M215-ösnél
    olcsóbb Technics magnót, az RS-M205 jelűt, és annak az  adatai  bizony
    jobbnak   ígérkeznek   -   valószínűleg    a    gondosabb    beállítás
    eredményeképpen. Őszintén szólva azonban (mert saját megnyugtatásunkra
    ezt a próbát is megcsináltuk:) az RS-M215-nek még a jobb - azaz jobbik
    - csatornája sem szól úgy, mint a Pioneeré.


    AKAI CS-M3

    

        Dolbys,   metálos,   fronttöltésű   -   tehát    "korszerű".    (A
    haditechnikában pont  fordítva  volt  a  dolog:  a  puskák  között  az
    elöltöltős a régi, a hátultöltős a modern.) És mint ahogyan a Technics
    magnó is alulról számítva második a családban, az  Akai  CS-M3-nak  is
    van egy öccse, a CS-M2-es, a Videoton-torony  magnója,  amelyhez  majd
    csak a következő számunkban lesz szerencsénk. A versengés tehát, amely
    a Hifi Magazin hasábjain folyik a Technics  és  az  Akai  között,  nem
    éppen nagyszabású - de feltétlenül sportszerű.

    Felépítése, kezelése

        Hasonló a többi olcsó típuséhoz.  Egyenáramú,  kollektoros  motor,
    lapos  gumiszíj,  lendkerék   -   és   a   motorba   beleépítették   a
    fordulatszámszabályozó elektronikát is.
        A Stop gomb a  kazettatartót  is  működteti.  A  szalagvégkapcsoló
    mechanikai úton hozza alapállásba a készüléket. Visszacsévéléskor,  ha
    közben a Lejátszás gombot is lenyomtuk, visszapergetés  után  a  magnó
    azonnal zenélni kezd. Akár a  Technics-et,  az  Akait  is  indíthatjuk
    kapcsolóórával - lásd néhány oldallal előbb. A számláló 3  számjegyes.
    A Line ki- és bemenet RCA-kiképzésű, a  fejhallgatót  és  a  mikrofont
    6,3mm   átmérőjű    "Jack"-hüvely    fogadja    (az    előlapon);    a
    felvétel-lejátszás  csatlakozó  természetesen  a  szokásos  5   pólusú
    hüvely. A készülék doboza fémből van. A kivezérlésjelzők nagyméretűek,
    szépek. (Az is számít.) A  kombifej  Sendust  elnevezésű;  élettartama
    várhatóan hosszabb, mint a hagyományos fejeké.

    Elektronika

        Ez sem bonyolult. A mikrofon és  a  felvétel-lejátszás  csatlakozó
    bemenet  jelét  kéttranzisztoros  erősítő  (2x2SC   1312)   körülbelül
    százszorosan felerősítve adja  tovább  a  felvételi  szintszabályzóra.
    Innét kerül a Dolby IC-re, ez NE 545B típusú. A Line bemenet jele - ha
    a  bemeneti  választókapcsolót  Line-ra   állítjuk   -   megkerüli   a
    mikrofon-erősítőt,  és   közvetlenül   a   szintszabályzóra   jut.   A
    zajcsökkentőből kifutó jelet a fejmeghajtó,  egytranzisztoros  erősítő
    fogadja; ez állítja  be  a  szalagválasztó  kapcsolóval  meghatározott
    korrekciót.
        A felvételi és lejátszási szintet egyaránt jelző  mutatós  műszert
    csatornánként 1 tranzisztor táplálja.  Csendesítésről  FET-es  áramkör
    gondoskodik.
        Az előmágnesező és törlő oszcillátor 100kHz-es jelet állít elő  (1
    tranzisztor), amelyet külön stabilizátor lát  el  tápfeszültséggel  (a
    készülék többi áramkörét  egy  másik  stabilizátor  szolgálja  ki).  A
    különböző  szalagok  megkívánta  előmágnesező  jelet  e   stabilizátor
    feszültségének változtatásával szabályozzák.
        A teljes elektronikát egyetlen áramköri lapra szerelték.

    Méréseinkhez

        Mind  a  méréshez,  mind  a  szubjektív   teszthez   most   is   a
    BASF-mérőszalagokat használtuk. Az Akai  nyávogása  értékelő  szűrővel
    mérve  kedvező,  lineárisan  (szűrő  nélkül)  eléggé  magas:  ±0,3%  -
    hasonló, mint a  Technics  magnóé.  A  frekvenciajelleggörbe  metállal
    elmarad a specifikációtól, feltehetően ismét azért,  mert  a  kazetta,
    amellyel a gépet beállították,  más  előmágnesezést  szeret,  mint  az
    általunk használt BASF - viszont vasoxid és krómdioxid szalaggal mérve
    a  CS-M3  frekvenciagörbéje  belül  marad  a  gyár  által   megszabott
    tűrésmezőn. A zaj valamivel nagyobb, mint előírják, Dolbyval pedig még
    jobban elmarad a specifikált értéktől. Jól  látható,  hogy  a  jel-zaj
    viszony  a  Line  bemenetről  a  legjobb,  hiszen  így  kikerültük   a
    mikrofon-erősítőt.

    
    
    


    Szeánsz

    

        Az Akait - akárcsak néhány nappal előbb a Technics RS-M215-öt -  a
    Pioneer   CT-506-oshoz   hasonlítottuk.   Formai   szempontból   talán
    meggyőzőbb lett volna, ha az Akait és  a  Technics-et  közvetlenül  is
    összemérhetjük egymással, de amikor az egyiket  megkaptuk,  a  másikat
    már ki kellett adnunk a kezünkből. Így is  teljesen  biztosak  vagyunk
    benne, hogy a kettő közül az Akai jobb a  Technicsnél.  Ez  már  abból
    kiderül, hogy a JBL és Philips lemezek után most be kellett vetnünk az
    Opus-hangfelvételeket is, hogy kimutathassuk, miben tér el az Akai  és
    a Pioneer hangképe.
        Dolby nélküli felvételeken, vasoxid  szalagról  mindnyájan  jobban
    szerettük a Pioneer muzsikáját. Az Akai  -  helyenként  -  mélyben  és
    magasban szegényebben szólt, egy kissé érdektelenebbül  is,  habár  ez
    nem feltétlenül tekintendő hátránynak, ugyanis a Pioneer CT-506 minden
    bizonnyal túlhangsúlyozza a magastartományt (mint ezt  5.  számunkban,
    az Orion magnó szeánszán is kimutattuk). A különbség azonban  távolról
    sem volt annyira drasztikus, mint amennyivel a Technics  maradt  el  a
    Pioneer mögött.
        Amikor krómdioxid szalagot használtunk, de még mindig zajcsökkentő
    nélkül, közelebb  került  egymáshoz  a  két  hangkép.  Néhol  az  Akai
    természetesebben szólt, másutt a Pioneert éreztük dinamikusabbnak -  a
    vélemények megoszlottak. A különleges térhatású  felvételeket  azonban
    meggyőzőbben adta  vissza  a  CT-506,  habár  vitatkoztunk  a  Pioneer
    fölényének mértékén. ("Csekély" - "egyértelmű" - "észlelhető".)
        Bekapcsolva a zajcsökkentő  elektronikákat,  az  Akai  utolérte  a
    Pioneert. A zaja mindenesetre jobban csökkent, és a zenéje  kevesebbet
    romlott. Valószínű, hogy a Pioneer a jobb magnó, de  az  Akai  Dolbyja
    korrektebb. (Vagy jobban van beállítva?)
        Végül - akárcsak a Technics RS-M215-nek  -  most  a  CS-M3-nak  is
    megadtuk  azt   az   esélyt,   hogy   metálszalaggal   megverhesse   a
    krómdioxiddal játszó  Pioneert.  (Dolbyt  itt  nem  használtunk,  hogy
    kizárólag  a  hangképre  figyelhessünk.)  Az  Akai  élt  is  ezzel   a
    lehetőséggel,  de  fölénye   nem   volt   meggyőző.   Zajosabbnak   és
    magashang-szegénynek  éreztük,  bár  egyébként  tisztábban  szólt.   A
    differencia nemigen indokolta a metálszalag kétszeres  árát  -  dehát,
    mint mindnyájan tudjuk, a hifiben gyakran kell  drágán  megfizetni  az
    árnyalatnyi előnyökért.
        Mindent  összevéve,  nem  tagadhatjuk  meg  az  ajánlólevelet   az
    Akai-decktől,   de   sokkal   inkább   rokonszenveznénk   egy    olyan
    CT-506-ossal, amelyre  metált  is  tehetünk.  Méginkább  megfontolásra
    késztet bennünket, hogy mire az Akai a boltokba kerül, addigra már  az
    Orion magnót is kapni lehet, és  ha  az  Orion-szériadarabok  minősége
    eléri   a   nullszériáét,   továbbá   ha   tényleg   tehetünk    rájuk
    metál-szalagot, meg aztán ha ez a metálállás gondosan lesz  kiképezve,
    végül  pedig:   ha   egyáltalán   lehet   majd   kapni   metálszalagot
    Magyarországon, rendszeresen...
        Egyelőre, sajnos, még túlságosan sok a ha.


                                      *

    Panasonic SL-H401

    

        A két lemezjátszó közül, amelyet most bemutatunk,  a  Panasonic  a
    Technics-készülékek mostohatestvére; olcsóbb amazoknál - de ettől  még
    lehet jó. Közvetlen hajtású,  teljesen  automata  gép,  de  azért  nem
    önfejű: engedi irányítani magát a hagyományos módon, tehát kézzel  is,
    ha kell. (A fejlődés távlatai beláthatatlanok:  hovatovább  vívmánynak
    kell tekintenünk, ha egy lemezjátszót olyan kényelmesen lehet kezelni,
    mint ha nem is építettek volna belé semmiféle automatikát...)

    Felépítése

        Felépítését tekintve a Panasonic nemigen különbözik az  egyszerűbb
    japán  modellektől,  tehát  a  Hitachitól,  az  Akaitól,  a   Tayától,
    amennyiben az egész masina egyetlen  műanyag  héjra  épült.  Az  ilyen
    gépek  külleme  általában  megnyerő,  viszont   tízet   tehetünk   egy
    ellenében, hogy a környezet zaja beleszól majd a  zenébe.  A  meghajtó
    rendszert és a karmozgató mechanikát  fémlapra  szerelték  az  SL-H401
    tervezői. A motor egyenáramú, kollektornélküli, és  a  tulajdonképpeni
    forgórésze   nem   más,   mint   a    lemeztányér    aljára    épített
    állandómágnes-gyűrű.   Szervo-vezérlésű;   három   meghajtótekercsének
    táplálására,  a  helyzetérzékelő  tekercsek  jelének   fogadására   és
    feldolgozására egy  AN  630U  típusú  integrált  áramkör  szolgál.  Az
    elektronikát  ±21V  tápfeszültséggel  látja  el  egy  kéttranzisztoros
    stabilizátor. A fordulatszám  tág  határok  között  finomszabályozható
    (10%). A stroboszkóp  a  szokásos:  50  és  60Hz-es  osztások  mindkét
    fordulatszámra, ködfénylámpával megvilágítva.
        A   kétszeresen   hajlított   hangkaron    egyetlen,    rugalmasan
    felfüggesztett  ellensúllyal  állíthatjuk   a   tűerőt.   A   "papucs"
    természetesen SME-rendszerű, tömege 8,5 gramm.  A  hangszedő  EPC-270C
    típusú (tűtartója: EPS-270SD), specifikációja nem tér el  különösebben
    az átlagostól, habár egy kicsit kisebb tűerővel használható,  mint  az
    utóbbi időben nálunk is forgalomba  került  japán  pickupok.  A  gyári
    specifikáció konzervatív: 17,5mN-t ír elő,  ±2,5mN.  Az  antiskatinget
    egy korongocskával szabályozhatjuk;    egyetlen  skála  van  rajta.  A
    hangkar  tövében  lapul  meg,  akárcsak  a  kissé  rövidre  sikeredett
    karlift-pöcök.
        A többi kezelőszerv  elöl  helyezkedik  el,  kívül  a  plexitetőn.
    Szépek, áttekinthetőek, hozzáférhetőek - jó értelemben véve japánosak.
    Balról találjuk a fordulatszámváltót, majd  a  finomszabályozó-tárcsát
    és azt a váltószerkezetet, amellyel azt állíthatjuk be,  hogy  17,  25
    vagy 30 centi átmérőjű lemez  külső  barázdájában  landoljon-e  a  tű.
    Jobbról, a kezünk ügyében húzódik meg a széles Start-Stop billentyű.

    Automatika

        Az automatika, mint említettük, teljes: Start  után  a  hangkar  a
    lemez külső barázdája fölé kúszik, leereszkedik, a  kifutó  barázdáról
    felemelkedik, visszatér a helyére és kikapcsolja a készüléket  -  amit
    természetesen a Start-Stop billentyűvel játék közben is előidézhetünk.
    Ha viszont egyáltalán nem  nyúlunk  hozzá,  kezelhetjük  a  készüléket
    manuálisan is, ilyenkor a kart kézzel visszük  a  lemez  fölé  vagy  a
    helyére, és  a  tűt.  a  karlifttel  vezényelhetjük  föl-le.  A  lemez
    lejátszása után azonban mindenképpen működésbe lép  az  automatika  és
    elrendeli a villanyoltást.
        A hangszedő jelét körülbelül 1,1 méteres árnyékolt kábelen adja ki
    az  SL-H401,  harangcsatlakozókon  (RCA).  Külön  vezeték  szolgál   a
    lemezjátszó üzemi földelésére. A környezetből érkező  rezgéseket  négy
    gumiláb csillapítja, amennyire csillapíthatja. A  füstszínű  plexitető
    játék közben is lecsukható.

    Méréseinkhez

        Az SL-H401 nagyjából azt tudja, amit a gyár ígér.  A  zaj  azonban
    csak  "B"  görbével  mérve  elfogadható,  "A"  görbével  már  sokkalta
    nagyobb,   mint   amennyit   a   Panasonicra   megadnak.   Sőt,    még
    rezgésmentesítő állványon, lakklemezzel mérve is csak 38dB-t  kaptunk,
    17dB-lel rosszabbat a specifikált 55 decibelnél.
        Nem túl rossz az  akusztikai  visszahatás  diagramja:  az  ennyire
    egyszerű  felépítésű  gépek  többsége  még  rosszabbul  szerepel.   De
    vigyázat: az SL-H401 zaját a  rezgésmentesítő  állvány  10  decibellel
    csökkenti ("A" görbe), ami azt jelenti, hogy a Panasonic  is  éppolyan
    bizonytalanul áll a talpán, mint a többi tojáshéj-lemezjátszó.


    Tesla NC 450

        Minthogy a jó öreg NC 440 fölött tíz röpke év lebbent tova, nagyon
    is indokoltnak éreztük, hogy a csehszlovák tervezők  egy  teljesen  új
    lemezjátszóval kívánják bizonyítani szakértelmüket...  ezért  aztán  a
    múltkoriban, az MC 400 vizsgálatakor (HFM 6.  szám)  nem  titkolhattuk
    csalódásunkat. Az MC 400  automatikáját  ugyanis  aligha  tekinthettük
    különösebb  pozitívumnak.  Tetszett  ugyan  a   belső   felfüggesztés,
    amelynek  jótékony  hatása  azonnal   megmutatkozott   az   akusztikai
    visszahatás  diagramján  -  de  szomorúan  állapítottuk  meg,  hogy  a
    meghajtó rendszer, a hangszedő és annak rögzítése a régi maradt.
        Mit  mondjunk  hát  most,  amikor  az  NC  440  közvetlen  utódját
    vizsgáljuk, tehát azt a gépet, amely még az  MC  400  születése  előtt
    készült -  és  gyakorlatilag  semmiben  sem  különbözik  a  "jó  öreg"
    440-estől?
        A hangkar nem változott.  Ugyanaz  a  filigrán,  hajlított,  merev
    hátsó és oldalsó ellensúllyal beállítandó modell, amelyen  a  "kagyló"
    nem csereszabatos  az  SME-rendszerűekkel,  és  képtelenség  szilárdan
    rögzíteni. A hangkart azonban most végleg  beépítették  a  készülékbe,
    hogy működtethesse  az  új  végkikapcsoló  mechanizmust.  Finomítottak
    viszont a hangszedőn: a VM 2102 láthatóan eltér a VM 2101-estől;  hogy
    a hangja is más-e, azt majd a szeánszon vizsgáljuk.
        A motor most is az SMR 300-100Ri/24V,  és  a  vezérlő  elektronika
    sem  változott  az  NC  440  legutóbbi  kiadása  óta.  (Négy  KF   507
    tranzisztor - ezek vezérlik a motor tekercseit -, két KC 148,  egy  KF
    517, továbbá egy MH 7474 jelű integrált áramkör.) A tányér  és  a  még
    mindig idegesítően négyzet  keresztmetszetű  gumiszíj  szintén  az  NC
    440-ről való.
        Ami új: a fotoelektromos végkikapcsoló (ezért kellett rögzíteni  a
    kart!) és  a  csendesítő  áramkör.  Négy  KC  148  típusú  tranzisztor
    gondoskodik arról, hogy a lemez végén egy  elektromágnes  felemelje  a
    hangkart, leállítsa a motort, és  közben  csendesítse  -  azaz  földre
    zárja - a hangszedő kimeneteit. Bekapcsolás után  néhány  másodpercig,
    amíg  a  lemeztányér  fordulatszáma  nem  stabilizálódik,   megintcsak
    hatékony a csendesítő áramkör.
        A  tápegység  egyszerű:  egyetlen  Zener  dióda   stabilizálja   a
    "kényesebb" feszültségeket. A lemeztányér aljára festett stroboszkópot
    glimm-lámpa világítja meg. Elöl, a készülék bal oldalán külön hálózati
    kapcsolót találunk. Jobboldalt a fordulatszámváltó és  finomszabályozó
    gombokhoz még egy Stop jelzésű gomb  járul,  amelynek  célszerűségében
    kételkednünk kell - ugyanis ahhoz, hogy hozzáférhessünk, játék  közben
    előbb fel kell emelnünk a lemezjátszó füstszínű plexitetejét.
        Ennyi újdonság végülis éppen elegendő, hogy egy gép új típusszámot
    kapjon - de azért aligha véletlen, hogy a tervezők külső jegyekkel  is
    demonstrálni igyekeztek a különbséget az NC 440 és 450  között.  Ezért
    aztán az utóbbit már világos színű, furnérozott  fadobozba  építették;
    ez egyébként nem válik hátrányára. (Az NC 440 nem az  a  gép,  amelyet
    meglátni és megszeretni egy pillanat műve volna.) A doboz négy  harang
    alakú gumilábon nyugszik - habár majd a mérésekből látni fogjuk,  hogy
    nyugalma nem  éppen  felhőtlen.  A  hangfrekvenciás  kimenet  ötpólusú
    csatlakozóhüvely a készülék hátoldalán. A csatlakozókábelt mellékelik.

    Méréseinkhez

        Az NC 450 minden lényeges paramétere megfelel a gyári  előírásnak,
    a nyávogása még alacsonyabb is a  specifikált  értéknél.  (óvatosságra
    int, hogy a Teslának nem annyira az egyenfutásával, mint inkább  annak
    stabilitásával van a baj.)
        Az  akusztikai  visszahatás   diagramja   tökéletesen   ugyanolyan
    (rossz), mint amilyennek legelső számunkban mértük,  igaz,  akkor  még
    egy NC 440-esről. A jellemző csúcsok mind egybeesnek - nem is  tudjuk:
    most örülnünk kellene, hogy ennyire megbízható a mérési módszerünk?...
        A hangszedő jobbnak látszik, mint amilyen a  VM  2101-es  volt.  A
    torzításokat tekintve nincs ugyan lényeges különbség a  kettő  között,
    de az új VM 2102 engedékenyebb, frekvenciagörbéje kiegyenlítettebb, és
    mindezt - lényeges! - 15mN tűerővel produkálja,  nem  pedig  25mN-nal,
    mint az elődje.

    
    
    


    Szeánsz

    

        Nem egyidőben kaptuk meg a két új lemezjátszót, közvetlenül  tehát
    nem hasonlíthattuk össze őket, de azért nagy biztonsággal  meg  tudjuk
    határozni helyüket a nap alatt. Egyébként nem is az a kérdés, melyik a
    jobb a  kettő  közül,  hanem  hogy  melyiket  ajánlhatjuk  megvételre.
    mondjuk egy Akai, egy  Pioneer,  egy  Hitachi  stb.  helyett.  Feltéve
    persze, hogy a vevő választhat...

    Panasonic SL-H401

        Voltaképpen elfogadható hangkép. Nem tolakodó, nem érdes, nem torz
    - de azért nem is igazán szép. Nincs benne semmi kellemetlen  többlet;
    inkább  hiányérzetet  kelt.  Mindenekelőtt  a  legmagasabb  tartományt
    hiányoltuk, tehát a fémek könnyed kicsengését, a hangszerek  hangjának
    finom mellékzörejeit. A középső sáv sem teljesen kiegyenlített,  ezért
    sok zenei részlet elvész, a térhatás csökken, a hang kissé  fojtott  -
    legalábbis ha a Panasonicot a Sonushoz mint etalonhoz hasonlítjuk. (Az
    eltérésben  -  mint  mindig  -  természetesen   közrejátszhat   a   mi
    kontrollberendezésünk jobb futóműve, jobb hangkarja  is.)  Az  SL-H401
    némely negatívumából egyébként pozitívumot is kovácsolhatunk,  ugyanis
    észrevettük, hogy ez  a  lemezjátszó  valamiképpen  "leszűr"  bizonyos
    torzításokat, amelyek az egyébként sokkal szebb hangú Sonusról  bizony
    jól kivehetőek.
        Lejjebb  engedve  a  mércét,  referencia-készülékünk  hangszedőjét
    Ortofon FF15E/II-re cseréltük.  Az  FF  ugyan  már  régóta  nem  bírja
    bizalmunkat, de eddig még nem találtunk helyette  "megideologizálható"
    etalont az alsó árkategóriában, és mellesleg  nagyon  jól  ismerjük  a
    hangját.  Fenntartjuk,  hogy  csakis  olyan  lemezjátszót  ajánlhatunk
    Olvasóink bizalmába, amely gyári állapotában is legalább  annyira  jól
    szól, mint az 1200  forintos Ortofon  a  mi  (jobb)  lemezjátszónkban.
    Emlékeztetőül: a Hitachi HT-324, a Pioneer PL-200 megállta a próbát  a
    mi szeánszainkon. A Taya vagy az Akai AP-100C már kevésbé.
        A Panasonic SL-H401, véleményünk szerint, elmarad  az  Ortofontól.
    Annak ellenére, hogy semleges etalonhoz mérve az FF hangképe  "felfelé
    billen", tehát több a magasa és  kevesebb  a  mélye  a  kelleténél,  a
    Panasonic-kal szemben nem éreztük kiegyenlítetlennek.  Legalább  annyi
    basszusa volt, mint az SL-H-nak, a középtartományban tisztábban  szólt
    (ez jólismert erénye az olcsó Ortofonnak). Több élet sugárzott belőle.
        Ismételjük: a japán készülék hangja nem csúnya, nem zeneietlen, de
    ebben az árkategóriában már jobb lemezjátszóval is találkoztunk.  Hogy
    érdemes-e megvenni? Az a kérdés, mibe fog  kerülni.  És  persze,  hogy
    van-e helyette más.  A  Pioneerok  pult  alól  elkeltek,  a  HT-324-es
    Hitachiból  nemigen  látni  a   boltokban.   Az   Akai   és   a   Taya
    hangszedő-cserére  szorul.  A  Teslák...  Nézzük,  mit   várhatunk   a
    Tesláktól.

    Tesla NC 450

        Nem a gépre magára voltunk kíváncsiak, hanem a hangszedőjére, a VM
    2102-re. Elődjét, a VM 2101-et enyhén szólva nem tartjuk nagy becsben;
    valahányszor  műsorra  tűzzük,  az  egész  szerkesztőség   szabadságra
    szeretne menni. Nem mintha derogálna nekünk  a  kevésbé  rangos  márka
    (éppenséggel vadászunk az olcsó, de tiszteletre méltó  készülékekre!),
    ám a Tesla-hangszedő hangja annyira nyers, annyira  fárasztó,  hogy  a
    legszívesebben  nem  foglalkoznánk  vele  többet.   Lehet,   hogy   ez
    hálátlanság tőlünk - mert hálával tartozunk annak a készüléknek, amely
    hosszú évekig egymagában képviselte a hifi-választékot  Magyarországon
    -, de időközben változott a világ, és véleményünk szerint ma  már  nem
    szabad ötezer forintot fizetni egy olyan lemezjátszóért,  amely  a  VM
    2101 hangján énekel.
        Hosszúra nyúlt a bevezető, de  csak  így  érzékeltethetjük  azt  a
    feszültséget, amellyel az  új  Tesla-pickup,  a  VM  2102  debütálását
    vártuk.  A  mérce  természetesen  ismét  az  Ortofon  FF15E/II.  volt.
    Végighallgatva szokásos műsoranyagunkat,  a  Tesla  megméretett  -  és
    könnyűnek találtatott. (Noha pillanatnyilag ez a legnehezebb  készülék
    a sorban.)  Nem  akadt  közöttünk  senki,  aki  szót  emelt  volna  az
    érdekében. Vaktesztnek  egyébként  nem  nevezhetjük  a  próbát:  hiába
    akartuk  megőrizni  a  hangszedők  inkognitóját   ("zöld   lámpa-sárga
    lámpa"), a  Tesla  már  az  első  taktusoknál  elárulta  magát  szúrós
    hangszínével, olyannyira, hogy már a zajáról  is  rögtön  felismertük,
    tehát akkor is, ha a  tűje  még  csak  az  üres  barázdát  rótta.  Úgy
    éreztük: ha javított is a Tesla gyár a hangszedőn, a javulás igen-igen
    szerény. Ellenőrzésképpen lemezjátszónk két (egyforma)  Hadcock-karját
    szabaddá tettük, és mindkettőbe Tesla hangszedőt  szereltünk:  egyikbe
    az újat, másikba a régit. Így azonos lemezről  szólaltathattuk  meg  a
    kétféle hangot.
        Helyesebben: egyféle hangot. Bármilyen erősen  összpontosítottunk,
    nem találtunk különbséget. Néha-néha mintha egy árnyalatnyival szebben
    szólt volna valamelyik  pickup,  de  ide-oda  kapcsolgatva  pillanatok
    alatt össze tudtuk zavarni egymást. Egyszóval, ha akár a VM 2101, akár
    a 2102 jobban szól a másiknál,  akkor  ez  főleg  a  gyártásból  adódó
    szórásnak tudható be.
        És ezzel mindent elmondtunk a Teslákról, amit csak tudunk.

                                      *

    GELKA GE 80-9
    fono-előerősítő

    

        Csak nem köszöntött be máris  a  fono-előerősítő-gyártás  divatja?
    Eddig inkább csak a megszállottak  készítettek  ilyen  elektronikákat,
    többnyire külföldi kapcsolási rajzok nyomán, de íme:  fél  éven  belül
    már a második "fekete doboz" kerül az üzletekbe. Pontosabban szólva, a
    GELKA GE 80-9 típusú készüléke nem  fekete,  hanem  narancssárga,  ami
    sokat ront az összképen, de szerencsére a mi fotónkból  ez  nem  derül
    ki. Egyébként is, nem a külcsín a fontos, hanem a lelki értékek. Meg a
    viszonylag alacsony ár.
        Csupán a rend és azok kedvéért, akik csak  most  készülnek  fejest
    ugrani a High Fidelity kéklő hullámaiba  (vagy  mondjunk  inkább  zúgó
    örvényt?),  itt   röviden   összefoglaljuk,   mire   valók   ezek   az
    elektronikák.   A   RIAA-korrektor,   vagy    ahogyan    mi    hívjuk:
    fono-előerősítő  a  mágneses  hangszedő  jelét  fogadja,  feszültségét
    felerősíti, és ami nagyon fontos: helyreállítja az eredetileg lineáris
    frekvenciagörbét, amelyet a hanglemez készítésekor  a  gyárak  műszaki
    okokból szándékosan eltorzítanak. A hanglemezre  a  valóságosnál  több
    magashangot   és   jóval   kevesebb   basszust   visznek   fel,    egy
    szabványosított  görbe  (RIAA)  szerint.  A  tükörképszerűen   dolgozó
    fono-elektronikának tehát magasban vágnia, mélyben emelnie kell. Ha ez
    az   erősítő-egység   hiányzik,   némaságra    van    kárhoztatva    a
    legpompázatosabb hifi-lemezjátszó is. Az is előfordul, hogy  valakinek
    egyelőre   nem   futja   erősítőre   és   hangdobozra,   van   viszont
    fejhallgatója, és azon már  akkor,  is  hallgathatja  a  zenét,  ha  a
    magnója és a lemezjátszója közé beiktat egy "RIAA-szappantartót".
        (De vigyázat:   az  ilyen  "Dinamikus  lemezjátszó  erősítő"  csak
    mágneses hangszedőt fogad - dinamikusat nem!)
        Hálózati feszültségről működő készülék, és akár a Sasadé, ez is  a
    lehető legegyszerűbb kivitelű: nincs rajta  ki-bekapcsoló.  Sőt,  ezen
    még  jelzőfény  sincs,  amely  tájékoztatna  róla,  hogy  az   erősítő
    feszültség  alatt  van-e  vagy  sem.  Igaz,  a  fogyasztása  igen-igen
    csekély, még a másfél VA-t sem éri el, tehát a dugóját nyugodtan benne
    lehet hagyni a konnektorban. A dobozból  nem  lóg  ki  más,  csupán  a
    hálózati "kanóc". Találunk rajta még két ötpólusú csatlakozót: egyiken
    besétál a hangszedő jele, a másikon pedig -  korrekció  és  körülbelül
    százszoros erősítés  után  -  továbbadhatjuk  a  műsort  az  erősítők,
    rádiók, magnók valamelyik nagyobbszintű bemenetére (de semmiképpen sem
    a mikrofon vagy a mágneses hangszedő bemenetre!).
        Az  egész  elektronika  egyetlen,  SN  72  747  típusú   integrált
    áramkörön épül. Ez két önálló egységre oszlik, tehát mindkét csatornát
    kiszolgálja.  Újszerű  és  a  hazai   gyakorlatban   szokatlan   módon
    alakították ki azt a fokozatot, amely  tápfeszültséggel  látja  el  az
    IC-t.   Kapcsoló   üzemű   tápegységről   van    szó;    egy    piciny
    impulzustranszformátort és egy BC 182 tranzisztort tartalmaz. Minthogy
    a  kapcsolási   frekvencia   viszonylag   magas,   elvileg   igen   jó
    tápfeszültség-szűrés adódik a szerény méretek ellenére is. A tápegység
    és  maga  az  erősítőrész  egyetlen  kisméretű  nyomtatott   áramkörön
    elfért. A "szappandoboz" egyébként alumíniumból készült - nem éppen az
    az   anyag,   amely   árnyékoló   hatásáról    volna    nevezetes    a
    híradástechnikában.  Az  előző  számunkban  tesztelt  Sasad   SR-01-et
    vasdobozba építették, ez sokkal tisztességesebb megoldás. Vélhetően  a
    GE 80-9 nem kap kellő  védelmet  a  külső  mágnesterek  zavaró  hatása
    ellen.

    Méréseinkhez

        A GE  80-9  mindenben  teljesíti  a  gyári  specifikációt,  néhány
    paraméterében - harmonikus torzítás,  áthallás,  frekvenciajelleggörbe
    tűrése - még túl is teljesíti azt.  Készülékünk  ebből  a  szempontból
    úgyszólván százszázalékos.
        Sajnos, van még egy adata, amellyel hasonló eredményt mutat fel és
    minden eddigi rekordot megdönt  a  GE  80-9.  A  különbségi  torzítása
    ugyanis 200kHz körül tényleg 100  százalékos  -  ilyet  eddig  keveset
    mértünk.
        Nyugtalanító  a  jel-idegenfeszültség  arány  is.  Igaz,   ezt   a
    paramétert az előírásos mérési módszer szerint 22Hz  és  22kHz  között
    mérik, lineárisan értékelő szűrővel - és akkor nincs is semmi baj.  De
    ha tágítunk egy kicsit a horizontunkon, és a  teljes  sávban,  2Hz-től
    200kHz-ig összegezzük  a  nemkívánatos  jeleket,  lényegesen  rosszabb
    eredményre jutunk (40, illetve 47dB). Ebben a kapcsolóüzemű  tápegység
    működési frekvenciájából adódó, 110-120kHz körüli jel a ludas, amely a
    hangfrekvenciás kimeneten  megjelenik.  Valószínű,  hogy  a  tápegység
    impulzus-transzformátora is  "szór",  és  ez  is  érezteti  hatását  a
    kimeneten. Lehet, hogy a GE-hez csatlakoztatandó elektronikákat ez nem
    zavarja, de azért az lenne a helyes, ha a hibát megszüntetnék.

    Szeánsz

    

        Magától értetődik, hogy a GE 80-9-et a Revoxhoz hasonlítottuk,  de
    kezünk ügyében tartottuk az előző számunkban bemutatott Sasad SR-01-et
    is, hogy ellenőrizhessük magunkat. A  múltkori  próba  ugyanis  nagyon
    rövid volt; most valamivel több időnk maradt szellemidézésre.
        A  GELKA-doboz  segítségével  valóban  sikerült  is  megidézni   a
    túlvilágot. Eddig nem  sejtettük,  hogy  környékünkön  a  rádiótelefon
    megszállottai űzik játékaikat a polgári  sávban  (Citizen  Band,  CB),
    most viszont a GE 80-9 hívó  szavára  szobánkba  sereglettek  a  kóbor
    lelkek,  és  amikor  rájuk  jött  az  ihlet,   ugyanolyan   hangerővel
    diskuráltak egymással, mint amekkorával a  zene  szólt.  És  ez  nincs
    isten  hírével.  (Vagyis  gonosz  lelkek  voltak?)  Elismerjük,   hogy
    jóegynéhány kábel fut a szobánkban keresztül-kasul, de eddig  még  nem
    szenvedtünk rádiófrekvenciás zavarban. Kipróbáltuk gyorsan a  Sasadot:
    alig-alig jött be rajta a CB. A Revoxon pedig már csak nyomokban  volt
    felfedezhető. (A szerkesztő megjegyzése: Körmendy Zoltán  kollégám,  a
    Lapkiadó osztályvezetője már régóta győzköd engem, hogy  ugyan  írjunk
    már a Hifi Magazinban a  miénkkel  rokon  híradástechnikai  hobbikról,
    például az ő vesszőparipájáról,  a  CB-ről  is.  Nem  gondoltam,  hogy
    kérésének ilyen hamar eleget tehetek...)
        Mindez nem jelenti, hogy aki megveszi  a  GELKA  RIAA-korrektorát,
    feltétlenül ráadásba kapja a CB-kísérteteket - de azért jól teszi,  ha
    előzőleg körülnéz a szomszédban és patkót szögez a küszöbére.
        Rátérve  most  már  a  szubjektív  meghallgatásra,   aligha   kell
    bizonygatnunk, hogy az A-B teszt ezúttal  nem  volt  "vak",  hiszen  a
    kaján CB-sek minduntalan felfedték a GE 80-9 inkognitóját. A  készülék
    hangminősége egyébként elfogadható, de nem  különösebben  jó.  Noha  a
    frekvenciagörbe lefutása 1kHz alatt csaknem azonos a  Revoxéval,  sőt,
    20Hz-en  még  kevesebbet  is  esik,  a  GELKA  basszusa  észrevehetően
    szegényebb. A középsávban sem eléggé kiegyenlített a hang, a térhatású
    felvételek  egy  kissé   összemosódnak,   elvesztik   egy-egy   fontos
    részletüket. Mindez nagy biztonsággal kimutatható, reprodukálható.
        Ellenőrzésképpen, de nem is annyira  a  GE  80-9,  mint  inkább  a
    Sasad-előerősítő kedvéért még  egy  "menetet"  csináltunk,  amennyiben
    három hónap után most újra összehasonlítottuk az SR-01-et a Revoxszal.
    Így, másodszorra már a középsávban is kihallottuk a kis elektronika  -
    nem túl súlyos - hibáit, azt,  hogy  a  hangkép  egy  picit  beszűkül,
    levegőt veszít, habár távolról  sem  annyit,  mint  a  GELKA.  Némi  -
    megbocsátható    -    önelégültséggel     konstatáltuk,     hogy     a
    basszusszegénysége, amelyre hivatkoztunk, valóban fennáll.

                                                                       HFM