ODA-visszaforgatókönyv



    (Levél a Magyar Hanglemezgyártó Vállalattól)


    Kedves Hifi Magazin,
    kedves Darvas Laci barátom!

        Korábban, amikor még nem  volt  HFM,  sokat  beszélgettünk  arról,
    milyen hatása lesz egy ilyen "profilú" lapnak  a  lemezvásárlókra,  és
    milyen hatása lesz  a  Hungarotonra.  Te  jelezted,  hogy  szerkesztői
    elveid között jelentős szerepet játszik  az  őszinte  bírálathoz  való
    jog. Egyetértettünk, biztattunk -  sőt  segítenünk  is  valamit,  hogy
    legyen magazinunk (bocsáss meg,  hogy  közbevágok,  de  nem  "valamit"
    segítettetek, hanem nagyon-nagyon sokat. D. L.), - bár tudtuk, hogy  a
    kritika velünk szemben sem lesz feltétlenül kíméletes.
        Az eddigi legkeményebb csapásokat hifi-oldalról a  8.  szám  mérte
    ránk  (Wilheim  András  recenziója  Kocsis  Zoltán   Bartók-lemezéről,
    Horváth Iván "Hungarohang" cikke és a Visszaforgatókönyv című  olvasói
    levél.) Tételes vitába bocsátkozni a dolog szubjektív volta miatt  nem
    érdemes, dolgozatunk célja nem a cáfolat, a  kritika  visszautasítása,
    vagy a magunk védelmezése minden áron, sőt, a bírálatból  megpróbálunk
    minél többet  hasznosítani.  (Például:  házitesztjeink  megerősítették
    Wilheim András és a többiek véleményét: a Philips-lemez  jobban  szól,
    mint a Philips-szalagmásolatról  készült  Hungaroton-kiadás.  Ezért  a
    Philips-lemez hangzásának maximális figyelembevételével  új  lakkvágás
    készült. Ha az eredmény jó lesz,  a  továbbiakban  az  új  matricákról
    préselünk.) Van azonban néhány dolog, amit nem szeretnénk  szó  nélkül
    hagyni.
        Anélkül,  hogy  a  hangzáshűség  jelentőségét  lebecsülnénk, ugye,
    nyilvánvaló,   hogy   ez  a  hanglemeznek,  mint  a  tömegkommunikáció
    bonyolult  eszközének  csak egy összetevője, amelynek abszolutizálása,
    elszigetelt  értékelése  legalábbis  vitatható.  Példa:  Horváth  Iván
    közli,  hogy  a  Hungarohang  vizsgálata  során, "amennyire lehetett",
    igyekeztek  elvonatkoztatni a hanglemezek művészi színvonalától. Majd,
    vagy  három  oldallal  odább  azt  írja: "Elsősorban maga a komponista
    tehet  arról,  ha  a  mű  egyes helyein a basszus elsöprően dübörög, a
    hangzás  durva,  brutális,  barbár.  Levelezése  tanúsítja,  Bartóknak
    nagyon   rossz  véleménye  volt  arról  a  zongoristáról,  aki  barbár
    allegróját adagióvá alakította át."
        Most pedig nézzük, mit ír ugyanerről Somfai  László,  a  budapesti
    Bartók   Archívum   vezetője   a   "Bartók   zongorázik"    összkiadás
    ismertetőfüzetében (Hungaroton  LPX  12  326-33;  12.  oldal):  "Ekkor
    (1930-ban) - egy fúvós zenekari átirat meghallgatásakor  -  véletlenül
    vette észre, hogy legismertebb műve, az Allegro barbaro egy  évtizeden
    át teljesen rossz MM számmal  terjedt.  (Ő  maga  fejből  játszotta  a
    darabot.)  A  szavai  szerint   «Adagio   barbaro»   előadás   annyira
    felizgatta, hogy 1930. május 30-i levelében közölte bécsi  kiadójával:
    ezentúl minden darabja végén megadja az előadás  időtartamát  is."  Az
    idézetek  összevetéséből   kiderül,   hogy   Horváth   Iván,   sajnos,
    összekeveri az adagio-allegro (az egyszerűség kedvéért lassú-gyors) és
    a piano-forte  (megint  csak  az  egyszerűség  kedvéért:  halk-hangos)
    különbségeket. Ez elég komoly tévedés,  amit  csak  az  menthet,  hogy
    nagyon meggyőző dolog Bartókra hivatkozni egy álláspont  védelmében...
    Másrészt, én sem tudom elfojtani saját véleményemet: Horváth Iván  nem
    győzött meg arról, hogy a "barbár", az "elsöprően dübörgő", a  "durva"
    és a "brutális" közé Bartók szellemében  egyenlőségjelet  kell  tenni.
    Inkább hagyom magam meggyőzni  a  szerző  hangfelvételétől  (bármilyen
    kevéssé "hifi" is), továbbá Kocsis interpretációjától (amit lemezen és
    "egyenesben", több változatban is hallhattam).
        Ez  természetesen nem változtat véleményünkön (véleményemen), hogy
    a Philips kiadás valóban jobb.
        Horváth  Iván  álláspontja  mégis  komoly,  és   sok   tekintetben
    megszívlelendő;  nehéz  volna   hasonlóan   vélekedni   Kurucz   Csaba
    leveléről, amelynek bűnéül rovom fel a nagyképűséget (példa:  a  fúvós
    sinfonia   concertante   Köchel-száma   helyett   az   azonos   műfajú
    hegedű-brácsaszólós  műét  közli,  aztán  -  2.   példa   -   neki   a
    szériafelvétellel  nem  a  különleges  felvétel,  hanem  a  különleges
    préselés a szembeállítandó); a rossz humort (lásd a  fülorvos-viccet);
    mások tisztességének kétségbe vonását: az  MHV  és  munkatársai  soha,
    sehol, sehogy nem fogalmazták meg azt, amit Kurucz Csaba állít. Az MHV
    munkatársai egy  konkrét  ügyben  megosztották  a  közvéleménnyel  egy
    súlyos gondjukat: hogy sok gyenge minőségű, de  főleg  elhanyagolt  és
    agyonstrapált  lemezjátszó  tulajdonosa  reklamál,  mert   nem   tudja
    lejátszani a magas dinamikával vágott  lemezeket.  Mellesleg:  az  MHV
    évekig csatázott az "illetékesekkel", hogy lehessen kapni jó  -  jobb?
    minőségű lemezjátszókat. A direktor úr felhatalmazott, hogy közöljem a
    vállalati álláspontot: az MHV kollektívája  arra  törekszik,  hogy  az
    adott  feltételrendszerben,  az  objektív  és  szubjektív   feltételek
    folyamatos javítása mellett, a lehető legjobb hang lemezeket készítse.
    (Ha valaki azt mondja, hogy e törekvéstől önmagában  még  nem  lesznek
    tökéletesek a Hungaroton-lemezek, igaza van.)
        Magam a következő dilemma elé kerültem:  Kurucz Csabának higgyek-e
    vagy az általa - joggal - oly nagyon becsült  Philips  szakembereinek.
    Mi ugyanis a közreműködők egyetértésével felajánlottuk  a  Philipsnek,
    hogy terjessze a  felvételt  szerte  a  világban,  és  mit  ad  Isten,
    elfogadták az ajánlatunkat.
        Utoljára,   de    nem    utolsósorban:    tartottunk    egy    kis
    közvéleménykutatást a világban (recenziók, sikerlisták, díjak). Azok a
    számok, amelyekkel például 0 és 10 között a HiFi  Stereophonie  és  az
    Harmonie-Opéra értékeli a hangfelvételt, a mi lemezeinknél általában 6
    felett vannak, gyakori a 8 és 9 is. (Tízre, sajnos nem  emlékszem,  de
    az a Philips, az EMI vagy a DGG felvételeinél is ritka.)  A  "szóbeli"
    értékelések többnyire pozitív összképet jeleznek.  Angol,  francia  és
    amerikai  sikerlistákon  mind  gyakrabban   jelennek   meg   lemezeink
    (legutóbb Angliában,  a  Kékszakállú  új  felvétele).  Számos  szaklap
    exkluzív ajánlatai hívják fel  a  figyelmet  felvételeinkre.  1982-ben
    eddig öt nagydíjat nyertek Hungaroton-lemezek (ezek közül csak egy - a
    Bartók centenáriumi albumok - az archív kiadás). Lehet e tények mögött
    szubjektív ítéleteket keresni, és találni is (éppúgy, mint  a  HFM-ben
    megjelentek mögött). Mégis, az összkép talán  nem  olyan  sötét,  mint
    amilyet a HFM 8. száma fest az olvasók elé.  Ezt  nem  mondom,  inkább
    csak kérdezem...
        Egyetértünk  Horváth   Ivánnal,   a   hanglemezgyártásnak   súlyos
    esztétikai  vonatkozásai  vannak   -   de   úgy   gondoljuk,   ezt   a
    következtetést sem szabad  csak  a  hangzáshűségre  korlátozni.  Ezért
    tartunk az efféle kijelentésektől, hogy a  hangmérnök  csaknem  annyit
    számít, mint  a  pianista,  és  ezért  sajnáljuk,  hogy  Horváth  Iván
    erőszakot tett a "teszt" eredményén. S  ezért  merjük  cáfolni  H.  I.
    végkövetkeztetését: a Kocsislemez biztosan sikert arat; de az MHV  nem
    vonja le a jósolt konzekvenciát, mert  az  MHV  tudja,  hogy  a  siker
    elsősorban Bartók és Kocsis sikere, s hogy az emberek nagyrésze  a  mű
    és az előadó kedvéért vesz hanglemezt, és megy el - menne el, ha kapna
    jegyet - Richter koncertjére a  pocsék  akusztikájú  Erkel  Színházba.
    Hogy legyenek-e tökéletes akusztikájú hangversenytermek  és  tökéletes
    hangzáshűségű  lemezek?  Legyenek,  mondja  teljes  meggyőződéssel   a
    Hungaroton,  és  a  maga   helyén   megpróbál   ezért   tisztességesen
    dolgozni...
        Ami pedig véleménykülönbségeinket illeti, H. I. talán megbocsátja,
    ha utolsó mondatomat tőle szerzem: akárhogy  van  is,  mi  azért  Hifi
    Magazin-olvasók maradunk, s ezért örökre HFM-drukkerek.

                                                        Baráti üdvözlettel
                                                          dr. Nádori Péter
                                                  komolyzenei főszerkesztő

                                      *


    Kedves Péter,

        tudtam, hogy sokkal inkább szíveteken viselitek a magyar hanglemez
    ügyét, semhogy szó nélkül hagynátok kritikánkat, azzal, hogy "a  kutya
    ugat, a  karaván  halad".  Szóval  számítottam  hozzászólásotokra,  és
    örülök, hogy nem csalódtam. Van egy olyan  érzésem,  hogy  a  lényeget
    illetően részben mintha máris egyetértenénk, hiszen  a  Philips  és  a
    hazai vágású lemez közül Ti is az előbbit hallottátok jobbnak,  és  ha
    ezek a "házitesztek" rendszeressé válnak a Hungarotonnál is,  akkor  a
    HFM cikkei már nem  voltak  hiábavalóak.  Nincs  kizárva,  hogy  ha  a
    Ránki-Kocsis   koncertlemez,   illetve    a    Sinfonia    Concertante
    hangminőségét is  ugyanilyen  alapossággal  hasonlítgatnátok  külföldi
    mintákhoz, nézeteink tovább közelednének egymáshoz. (A  rend  kedvéért
    szóba  hozom  azt,  amire  Te  csak  tapintatosan  utaltál:  mivel   a
    licenc-lemez nem magáról a mesterszalagról,  hanem  annak  csupán  egy
    másolatáról készül, érthető, hogy a hangminőség - csekély mértékben  -
    romlik. Másrészt viszont mindketten tudjuk, hogy a nyugatnémetek és  a
    japánok a mi mesterszalagjaink kópiájáról  jobb  lemezt  készítenek  a
    magyar eredetinél, - ezt éppen a Hanglemezgyártó egyik munkatársa írta
    meg 4. kiadásunk "Neoton-szeánszában".)
        Úgy gondolom, ez  a  lényeg,  nem  pedig  az,  hogy  Horváth  Iván
    egyhelyütt    egy    téves    fordulattal    próbálta    megvilágítani
    mondanivalóját,   Kurucz   Csaba   pedig   elírta   a   bibliográfiát.
    Mindazonáltal köszönöm, hogy kijavítottad ezeket a hibákat.
        Abban is egyetértünk, hogy a hangzáshűség csupán egyik összetevője
    a hanglemeznek, tehát nem szabad abszolutizálni. Ezért közlünk  minden
    kiadásunkban 16 oldalnyi kritikát és recenziót,  általában  úgy,  hogy
    még csak nem is utalunk a lemezek hangminőségére.
        Nem szívesen szólok hozzá a kereskedelmi ügyletekhez (hogy  melyik
    cég kitől és mit vesz át, mennyiért és milyen  céllal).  Nem  szeretek
    hivatkozni  a  nyugati  hanglemezdíjakra  és  recenziókra  sem,   mert
    többé-kevésbé ezeket is  kereskedelmi  ügylet  eredményének  tekintem.
    Tudod: a nyugati hifi-teszteknek sem adok hitelt. (De félre  ne  érts:
    az MHV-től mi is azt várjuk, hogy sikert arasson a világpiacon.)
        Örülök, hogy  "hitet  tesztek"  a  lehető  legjobb  hangzásminőség
    mellett, és csak mellesleg panaszkodtok  azokra,  akik  törött  tűvel,
    rosszul beállított hangkarral tesznek erőszakot a hanglemezen, sőt még
    nekik áll feljebb, ha ugrik a tű. Mi már több  ízben  bebizonyítottuk:
    még a  leggyatrább  lemezjátszó  is  lejátszik  bármiféle  lemezt,  ha
    tisztességesen  van   beállítva.   Sehol   a   világon   nem   érdemel
    szavatosságot az a vásárló, aki "nem üzemszerűen" használja háztartási
    gépét: mosógépét, hűtőszekrényét, lemezjátszóját, turmix-keverőjét.
        Jólesett,  hogy  leveled  végén   HFM-drukkernek   vallod   magad,
    viszonozva H.  I.  barátunk  udvariasságnak  látszó  gesztusát,  amely
    azonban távolról sem csupán udvariasságot takar. A Hungaroton megél  a
    HFM nélkül, ezzel szemben a Hifi Magazin és egyáltalán, az egész  hifi
    mint olyan,  értelmét  veszti,  ha  nem  jutunk  a  jelenleginél  jobb
    hangminőségű  lemezekhez.  Mert  nincs   az   a   pocsék   akusztikájú
    hangversenyterem, amelyben szebben ne  szólna  a  zene,  mint  akár  a
    legtökéletesebb digitális felvételről. Szó sincs arról, hogy a HFM  és
    olvasói ne méltányolnák az MHV munkáját és vitathatatlan  eredményeit.
    Meggyőződésünk, hogy sokkal többre is képesek volnátok. Ezért  vagyunk
    a  Hungarotonnal  szemben  -  mi  tagadás  -   valóban   maximalisták.
    Maximalistának lenni csak azzal szemben lehet, akit  az  ember  sokkal
    jobban elismer, mint amennyire kritizál.

                                                       Őszinte barátsággal
                                                             Darvas László
                                                        a HFM szerkesztője