Variációk egy Orionra




        Talányos készülék az Orion SE 260: régóta sejtjük, hogy jó  masina
    - csak nem tudtuk eldönteni,  hogy  mennyire  jó.  Elhatároztuk,  hogy
    minden részegységének külön-külön  is  meghallgatjuk  a  hangját.  Ezt
    könnyebb volt elhatározni, mint megtenni, de némi ügyeskedéssel és  az
    Orion mérnökeinek közreműködésével  mégis  sikerült  a  próba.  (Jóval
    lapzárta után. Cikkünk tényleg csak a legutolsó pillanatban került  be
    a lapba.)

    I. Bevezető.
    (Introduzione.)

        A legtöbb erősítő, így az SE  260  is  három  fő  részből  áll:  a
    fono-elektronikából,   a   teljesítményerősítőből   és   (köztük)   az
    úgynevezett meghajtó  fokozatból,  amely  általában  hangszínszabályzó
    áramkört is tartalmaz. Erre  a  közbülső  elektronikára,  sajnos,  még
    akkor    is    szükség    van,    ha    egyébként    lemondanánk     a
    hangszínszabályozásról és a  balanszról.  Ugyanis  a  fono-előerősítők
    többsége nem szolgáltat akkora feszültséget, hogy "ki tudná hajtani" a
    teljesítményfokozatot. A mi referencia-erősítőnk,  a  Quad  405  éppen
    elég  érzékeny  ahhoz,  hogy  a  különféle   RIAA-korrektorokról   még
    szobahangerőt kelthessünk vele. Tehát nem  használunk  külön  meghajtó
    fokozatot, és ennek máris megvan az  az  előnye,  hogy  egy  etalonnal
    kevesebbre van szükségünk... így azonban a 100 wattos  Quad  valójában
    nem is ad le többet 10-15 wattnál. Ezt az összeállítást tehát, mégha a
    mi céljainknak megfelel is, semmiképpen sem ajánljuk másoknak!
        Az Orion erősítő teljesítményfokozata kevésbé érzékeny a  Quadnál,
    az "eleje" nemigen  tudja  kivezérelni  a  "végét",  meghajtó  fokozat
    nélkül. Mellesleg, elektromosan sem  illeszkednének  egymáshoz.  Habár
    ezen viszonylag könnyű segíteni: kérésünkre Pethes  István,  az  Orion
    toronyért   felelős   osztályvezető   és   munkatársai    mindenesetre
    "kipreparáltak" egy SE 260-ast,  hogy szabadon használhassuk  a  három
    főegység ki- és bejáratait.

    II. A fono-elektronika.
    (lassan és kételkedve. Andante sosfenuto,
    sceptico e pessimistico.)

        Ez a teszt összefügg a  FEB-bel.  Olvasóink  emlékezhetnek:  sötét
    kételyeink voltak  atekintetben,  hogy  vajon  a  differenciáltabb  és
    persze  jóval  drágább   fono-elektronikák   demonstrálhatóan   jobban
    szólnak-e, mint az az egyetlen IC-n épülő, olcsó, de végül  is  nagyon
    "korrekt kis korrektor", amely az SE 260 első fokozatát  képezi.  Nos:
    kételyeinket ez a teszt úgy elfújta, mint a szél a pitypangot.
        A kérdés magyarul így hangzik: merjük-e ajánlani az Orion erősítők
    tulajdonosainak, hogy 9000  forintos  készülékük  mellé  újabb  fekete
    dobozt vásároljanak 2-3 ezer  forintért  vagy  még  drágábban  is,  és
    negligálják az SE 260 saját, IC-s  RIAA-korrektorát?  Néhány  hónappal
    ezelőtt még nem mertünk volna igennel válaszolni, de a mostani tesztet
    nagyon meggyőzőnek éreztük. Amikor az  egyik  FEB-győztes  előerősítőt
    kapcsoltuk az  Orionra,  egy  más  zenei  világ  tárult  fel  előttünk
    (bármily  romantikusan   hangzik:   így   van!),   FELTÉVE,   hogy   a
    RIAA-korrektorokat közvetlenül, tehát meghajtó fokozat nélkül kötöttük
    a teljesítményerősítőre.  A  differenciát  ilyenkor  még  egy  Ortofon
    FF15E/II hangszedővel is ki tudtuk mutatni  -  pedig  az  tényleg  egy
    olcsó, közhasználatú pickup! Sajnos, sokkal kevésbé  demonstrálható  a
    jobb előerősítő fölénye, ha - a hétköznapi gyakorlatnak megfelelően  -
    a meghajtó fokozaton keresztül hasonlítjuk össze a két áramkört. Ennek
    ellenére a cserét ma már feltétlenül  indokoltnak  érezzük.  Különösen
    magnósok számára. Mert a hang elszáll, de a magnófelvétel megmarad.

    III. A meghajtó fokozat.
    (Bánatosan. Grave fanebre, melancolico e molto doloroso.)

        Úgy látszik. nincs olyan elektronika, amelynek ne volna valamiféle
    "sajáthangja".  Ezért  aztán,  ha  sikerül  kiiktatnunk  az   erősítők
    meghajtó fokozatát,  a  hangkép  mindig  kitisztul:  ezt  tapasztaltuk
    régebben a NAD 3020-assal, a Hitachi HCA 7500/II  előerősítővel  -  és
    most is, az Orionnal.
        Ez a fajta vakteszt egyike a legkínosabbaknak.  Tekintve,  hogy  a
    rövid úton összekötött elő- és végfoknak  -  ez  nem  ízlés  dolga!  -
    definíció szerint jobban kell szólnia  a  komplett  készüléknél  (vagy
    legalábbis semmiképpen sem  szólhat  rosszabbul  amannál),  csiklandós
    helyzetbe   kerül   a   zsűri,   ha    melléfog...    Nos,    sikerült
    tekintélyveszteség nélkül megúsznunk a tesztet. Háromtagú  házizsűrink
    mindhárom tagja 6 zeneszámon keresztül mindvégig a  rövidített  láncot
    hallotta jobbnak, egyszer sem  szavazott  a  komplett  készülékre,  és
    Pethes István is meggyőzve érezte magát:  a  hangzásbeli  eltérés  nem
    riasztó ugyan, de azért perceken belül biztonsággal kimutatható. A  mi
    értékskálánkon ez egy teljes klasszisnyi különbségnek felel meg.

    IV. A teljesítményerősítő.
    (Örömmel és reménykedve. Pomposo con spirito e delicaterra,
    ma poco utopistico.)

        Ha egy viszonylag szép  hangú  erősítőről  kiderül,  hogy  sem  az
    eleje, sem a közepe nem eléggé jó, akkor már  egyszerű  kivonással  is
    megállapíthatjuk róla, hogy erényeinek záloga:  a  végfokozat.  Ezt  a
    számtani  következtetésünket  tökéletesen  megerősítette  a   szeánsz,
    amelyet egyébként vagy hatszor megismételtünk, váltott legénységgel.
        A  Hifi  Magazin   házizsűrije   nem   tud   dönteni:   az   Orion
    teljesítményerősítője és a Quad 405  nagyjából  azonos  hangképet  ad.
    "Kettős vakteszttel", vagyis a  jelzőlámpák  segítsége  nélkül  szinte
    lehetetlen  megkülönböztetni  a  kettőt.  Mindazonáltal   van   köztük
    különbség, mert ha  égtek  a  lámpák,  akkor  szinte  minden  zsűritag
    következetesen kitartott valamelyik hangképnél, sőt, ha  észrevétlenül
    megváltoztattuk a színkódot, akkor előbb-utóbb mindenki megváltoztatta
    a véleményét, és "átment" a sárgáról a zöldre, vagy megfordítva. A két
    hangkép annyiban tér el, hogy  az  Orioné  egy  hajszállal  elevenebb,
    nyíltabb, a hangszerek jobban "jelen vannak", a Quad  zenéje  pedig  -
    talán - kiegyenlítettebb, de valamelyest "sterilebb" is.  Az  egyiknek
    néha mintha hiányoznának a legmagasabb hangjai - de az is lehet,  hogy
    a másiknak (a Quadnak) a magasai  kissé  erőltetettek.  Anélkül,  hogy
    statisztikát  próbálnánk  csinálni,  hiszen  ahhoz  nem   hét,   hanem
    hetvenhét  próba  is  kevés  volna,  felismerni   vélünk   egy   enyhe
    tendenciát: a lemezkedvelők inkább a  Quadra,  a  zenészek  inkább  az
    Orionra szavaztak.
        Véleményünk szerint az Orion-végfok vagy  tökéletesen  egyenértékű
    az  angol  erősítővel,  vagy  még  jobb  is  annál.  Az  árdifferencia
    egyébként egy a háromhoz, amennyiben az Orion-gép árából úgy 6-7  ezer
    forint eshet a végfokra, egy eredeti Quad meg  legalább  egy  húszasba
    kerül. Az SE 260 tehát  minden  körülmények  között  megéri  az  árát:
    jelenleg mint komplett,  középkategóriájú  "torony-erősítő"  -  később
    pedig mint magas minőségű hifi-végerősítő. amelyhez majd  egyszer  egy
    igazán hifi eléerősítőt csatlakoztathatunk, ha lesz ilyen a boltban.