Új fono-előerősítő




        Három év után most ismét egy  RIAA-korrektor  építésére  biztatjuk
    Olvasóinkat. Ez nem kevesebbet  jelent,  mint  hogy  magunknak  is  új
    referencia-előerősítőnk  van!  A  fono-elektronika  egyébként   is   a
    viszonylag legkönnyebben, "házilag" is előállítható hifi-láncszem,  és
    ez a tény nagyban megkönnyíti a Hifi Magazinnak és Olvasóinak  dolgát:
    ugyanazt az etalont használhatjuk. (Bár már itt tartanánk a hangszedő-
    és a hangsugárzó-etalonunkkal is!)
        A Revox-panelt most, háromévi hűséges  szolgálat  után,  nyugdíjba
    küldjük, de - ahogy mondani  szokás  -  érdemei  elismerésével.  Illik
    ilyenkor egy kis szónoklatot is tartani. Fellapozva a HFM 2. számát, a
    következőket   olvassuk    róla:    "...olyan    készüléket    teszünk
    hozzáférhetővé, amely - szerintünk - kiállta a gyakorlat  próbáját,  s
    amelyhez foghatót egyelőre hiába keresne a vevő a boltokban; mi  több:
    amely nagy valószínűséggel jobb lesz a szomszédok, barátok,  ismerősök
    által  innen-onnan-amonnan   beszerzett   külföldi   gyártmányoknál...
    Hangminőségét igen jónak tartjuk, ha nem  is  a  legjobbnak  -  nagyon
    reméljük,  hogy  a  közeljövőben  ennél  jobb   készülék   rajzát   is
    közölhetjük -, mindenesetre meghaladja az  idehaza  forgalomba  került
    receiverek és erősítők azonos fokozatának minőségét,  sőt,  a  legtöbb
    kommersz nyugati készülékkel biztosan felveszi a versenyt". Mindez  ma
    is helytálló. A Revoxnak tehát nem kell kötelet  kötni  a  nyakába,  s
    aztán a mély vízbe vetni: ma is megéri azt a pénzt és azt az energiát,
    amit annakidején a megépítésére fordított a gazdája. Nem a Revox  lett
    rosszabb: a mi szemünk és fülünk kezd kinyílni. Olvasóinké úgyszintén.
        Van még valami, amiért hálával tartozunk az  öreg  Revox-panelnak.
    Ez volt az első kísérletünk, hogy  megtudjuk:  vajon  képesek-e  rá  a
    viszonylag csekély tapasztalattal bíró hazai amatőrök, hogy  leírásunk
    nyomán biztonsággal reprodukáljanak egy viszonylag egyszerű  áramkört?
    Kiderült: képesek rá. Akadtak ugyan, akiknek főfájást okozott a Revox,
    de a többség hiba nélkül  összerakta  a  "puzzle"-t,  s  általában  jó
    véleménnyel volt a  készülék  hangminőségéről  is.  Kivételt  képeznek
    azok, akik valóban értékes erősítőkkel is  összemérhették  ezt  a  kis
    áramkört.
        Most azonban olyan előerősítőt ajánlunk, amelynek  hangminősége  a
    vájtfölűeket sem fogja fanyalgásra késztetni.  Magabiztos  kijelentés?
    Megdolgoztunk-megszenvedtünk érte, hogy ezúttal  tényleg  magabiztosak
    tehessünk. Különösen sokat tanultunk a Fono-Előerősítők Bajnokságán. A
    FEB,  mint  már  elmondtuk,   egy   játékos   ötlet   nyomán,   szinte
    véletlenségből  "rendeződött  meg",  s  aggasztóan   sok   energiánkat
    elvette, de  mégiscsak  ennek  a  viadalnak  köszönhetjük,  hogy  most
    alaposan felsrófolhatjuk az előerősítő-normát.
        A FEB-en három "versenyző" jutott a döntőbe. Az a kapcsolási rajz,
    amelyet alább közreadunk, a három legjobbnak bizonyult áramkör egyike.
    Pontosabb meghatározásra szorul, mit  értsünk  azon,  hogy  legjobbnak
    bizonyult.
        Egyetlen zsűri, egyetlen versenybíróság sem tévedhetetlen.  Mi  is
    tévedhettünk tehát - sőt:  nagyon  is  elképzelhetőnek  tartjuk,  hogy
    egyik vagy másik "versenyző" méltatlanul vérzett el a  FEB  valamelyik
    fordulója során. Végtére, csak viszonylag rövid ideig  hallathatták  a
    hangjukat - és a mezőny bizony nagyon népes  volt.  Ugyanígy  azt  sem
    vonjuk kétségbe, hogy a  többezer,  előerősítő-tervezéssel  foglalkozó
    hazai amatőr konstruktőr között ne akadna jónéhány, aki  igenis  képes
    arra, hogy a finalistákhoz hasonló minőségű RIAA-korrektort tervezzen.
    Ünnepélyesen elnézést kérünk tehát mindazoktól, akik ilyen vagy  olyan
    okból, de keserű szájízzel olvasták a FEB-ről szóló  tudósításokat  és
    mostani végkövetkeztetésünket.
        Nekünk - szükségszerűségből - biztonságra kellett törekednünk. Nem
    tehetjük tűzbe a kezünket azért,  hogy  ez  a  három  áramkör  volt  a
    legjobb az összes között. De ez a három elektronika keltette bennünk a
    legnagyobb biztonságérzetet. Ezekről éreztük azt, hogy mindenképpen az
    élmezőnyhöz tartoznak, és ha  megismételnénk  a  versenyt  (brrr!  még
    rágondolni is rossz!), akkor ismét az első három  vagy  négy  vagy  öt
    között végeznének.  Mint  már  többször  is  leírtuk:  ezek  között  a
    "legjobb"  készülékek   között   mindvégig   érezzük   a   hangzásbeli
    különbséget - de nem érzékeljük az értékkülönbözetet. Valószínű,  hogy
    itt már túlságosan is közrejátszik  a  szubjektum  (ízlés,  gyakorlat,
    aznapi hangulat), valamint az a nagyonis objektív faktor, hogy  milyen
    kontrollberendezést használunk. Elég kicserélni a  hangszedőt  vagy  a
    hangsugárzót egy másikra - és máris megváltozhat az  ítéletünk.  Abban
    viszont  vagyonis  biztosak  vagyunk,  hogy  ez  a  három  elektronika
    bármilyen (korrekt!) berendezésben nemcsak hogy helyet érdemel,  hanem
    annak egyik legerősebb láncszeméül szolgál. Vezet út, persze,  ezektől
    fölfelé is, egészen a marklevinsonokig, az aercékig, a naimekig  és  a
    többi, aranyozott csatlakozókkal ellátott, elsőosztályú alkatrészekből
    ötvösmunkával összeszerelt elektronikáig - de ez az út  annyira  rögös
    és egyelőre annyira beláthatatlan, hogy a közeljövőben aligha  tesszük
    rá a lábunkat.
        A három áramkör közül kettő: védett kapcsolás - ezeket nyilván nem
    publikálhatjuk.  A  két  tervező  (Huisz  István  és  Sallay   László)
    határozott lépéseket tett azirányban,  hogy  mielőbb  gyártatni  tudja
    készülékét,   komplett    előerősítő,    illetve    még    komplettebb
    elő/végerősítő  formájában.  Ebben  mi  nem  tudunk  közreműködni,  de
    őszintén  szurkolunk  mindkettőjüknek,   nem   különben   e   jövőbeli
    "audiofil" készülékek gyártóinak. Érdekes  lesz  majd  viszontlátni  e
    készülékeket a boltban. Akkor majd - már a Bemutatjuk rovat szeánszain
    - újra megmérkőzhetnek egymással a valamikori FEB finalistái...
        Addig is a harmadik áramkörnél, a Huszti Gáborénál  maradtunk,  és
    most már ("versenyen kívül") nemcsak megengedhetőnek,  hanem  teljesen
    indokoltnak is tartottuk, hogy a tervező  javítson  az  áramkörén,  ha
    tud, A végleges változat minden kétséget kizáróan jobb az  eredetínéi:
    teltebb a basszusa és transzparensebb a középtartománya,  precízebb  a
    frekvencia-átvitele - mindazonáltal most sincs  jogunk  azt  állítani,
    hogy jobb volna a másik kettőnél.
        Egy szót még  az  áramkörök  eredetiségéről.  Ez  iszonyúan  kínos
    probléma.  Világszerte  ezrével  születnek  a  mind  újabb  áramkörök,
    eredetibbnél-eredetibbek  -  s  a  végén  mindegyikről  kiderül,  hogy
    korántsem olyan  újak,  mint  gondoltuk.  Olykor-olykor  még  nagyhírű
    kapcsolások múltjára is fény derül... Mi  nem  kérhettünk  be  ezernyi
    szabadalmi leírást. A Huszti-féle áramkörről az  a  véleményünk,  hogy
    bár nem újdonság az elektronikában, de annak számít a hifiben: legjobb
    tudomásunk szerint ezt a kapcsolást még nem használták hangfrekvenciás
    erősítőnek.  (Ellenvélemény?!)  Semmi  kifogásunk   az   ellen,   hogy
    áramkörünket a Hifi Magazin bármely olvasója, önmaga  vagy  a  barátja
    számára megépítse - hiszen éppen ez a célunk! -,  de  rendkívül  rossz
    néven vennénk, ha valamely cég gyártani kezdené, anélkül, hogy ehhez a
    tervező beleegyezését kérné.
        Mi  nagyon  bízunk  a  HFM  új  fono-előerősítőjében - de a magyar
    hifisták  vajon  bizalommal  lesznek-e  a  magyar  konstruktőr  iránt?
    Elvégre  senki sem próféta a saját hazájában a Kárpát-medencében pedig
    végleg  nem).  Ezért  -  s azért is, hogy Olvasóink kontrollálhassák a
    Hifi  Magazin  ítéleteit  -  nem  is egy, hanem egyszerre két áramkört
    publikálunk.  Külföldi referenciának kínálkozik az Olvasóink által már
    jól ismert Menő Manó, azaz a népszerű NAD 3020-as. Ennek az erősítőnek
    a  RIAA-korrektorát  a neves amerikai konstruktőr, T. Holman tervezte,
    és a külföldi szakírók teljesen egyetértenek abban, hogy a NAD (miként
    néhány évvel azelőtt az Advent cég!) a Holman-féle RIAA-elektronikának
    köszönhette az olcsó kis gép rendkívüli sikerét. A dokumentációt a NAD
    cég  engedélyével  közöljük.  Magunk  is  kíváncsiak  vagyunk rá, hogy
    Olvasóink  vajon  melyikkel  rokonszenveznek  majd:  a  NAD-dal, avagy
    inkább  a  Huszti-féle kapcsolással, amelyet HFM I-nek is nevezhetünk.
    Viszonylag egyszerű áramkörök ezek, nem igényelnek különleges műszeres
    beállítást-bemérést.    Aki    tehát    gondos    munkával,   hibátlan
    alkatrészekből  építkezik,  nem  kell  attól tartania, hogy készülékét
    mindenféle korrekcióval, praktikával, "varázslással" tudja csak életre
    kelteni.  Mindazonáltal  felhívjuk  Olvasóink  figyelmét  a mérésekhez
    fűzött jegyzeteinkre.

    Megjegyzés a tápegységekhez

        A  hálózati  transzformátorok  szekunder  feszültségeinek  értékei
    tájékoztató jellegűek! Pontos értékük a transzformátor egyéb adataitól
    is függ - célszerű ezért kísérletileg megállapítani.
        Maguk a tápegységek igen egyszerűek, a lehető legolcsóbb megoldást
    választottuk. Nem tartalmaznak rövidzár elleni védelmet, tehát különös
    óvatossággal kell összeszerelni őket!

    Megjegyzés a mérésekhez

        Mindkét  előerősítőt  magunk  is  újra  megépítettük,  a   fentebb
    megadott alkatrészjegyzék alapján. Sajnos, a  munka  (helyesebben:  az
    alkatrészbeszerzés!) annyira elhúzódott, hogy a NAD-ot már nem  tudtuk
    fülre  is   összehasonlítani   prototípusával:   a   3020-as   erősítő
    fono-elektronikájával.  Csak  remélni  tudjuk,  hogy  nincs   lényeges
    különbség a  kettő  között.  A  diagramok  mindenesetre  igen  szépek.
    Kevésbé tetszetősek a másik előerősítő diagramjai, de ez ne  tévesszen
    meg senkit. Eltérő elvi  felépítésű  erősítőkről  van  szó,  a  HFM  I
    visszacsatolás nélküli elektronika - és nekünk ennek a hangja  tetszik
    jobban.
        A magyar  előerősítő  jelleggörbéjének  alsó  szakasza  viszonylag
    erősen eltér  az  ideálistól  (+1,5dB),  az  alkatrészek  toleranciája
    miatt. Habár az eltérés füllel nemigen észlelhető, érdemes ellenőrizni
    a frekvenciagörbét, és egy kis kísérletezés  árán  ±0,3dB  pontosságig
    linearizálni.  (Mi  is  megtettük,  az  eredményt   a   színes   vonal
    szemlélteti  az  1-3.  diagramon.)  Segítséget  ad  ehhez  az   alábbi
    táblázat, amely a RIAA-görbe diszkrét értékeit tartalmazza, az 1kHz-es
    szinthez képest, a hazánkban jelenleg érvényes szabvány szerint.

        a(dB)         f(Hz)
        ---------------------
        +18,6          31,5
        +17,8          40
        +17            50
        +15,8          63
        +14,5          80
        +13,1         100
        +11,6         125
        + 6,7         250
        + 2,6         500
          0,0        1000
        - 2,6        2000
        - 6,6        4000
        -11,9        8000
        -13,7       10000
        -15,3       12500
        -17,7       16000
        --------------------

        Könnyebben elvégezhetjük a mérést az alábbi  hálózat  segítségével
    ("anti-RIAA", más néven RIAA-1), mert  így  ideális  esetben  egyenest
    kapunk  eredménynek:  az  eltérés  azonnal   szembeötlik,   nem   kell
    számolgatni (108. oldal, 1. ábra).  A  hálózatot  csak  akkor  érdemes
    megépíteni, ha alkatrészeinek értékét 1% pontosságig  tartani  tudjuk.
    Ha megépítettük,  feltétlenül  fémdobozzal  árnyékoljuk!  A  generátor
    belső ellenállása 20Hz-20kHz közötti  vizsgálatok  esetén  Rb<=60 ohm.
    Ha méréseinket 200kHz-ig  akarjuk  kiterjeszteni,  úgy  Rb<=5  ohm.  A
    generátor  forrásfeszültsége  (Ug)  legalább  10V-ig   szabályozható
    legyen.


    A frekvencia-jelleggörbe linearizálása

        Állítsuk össze a blokksémán jelzett kapcsolást (2. ábra).
        A generátor frekvenciáját állítsuk 1kHz-re.
        A kimeneti  feszültséget  állítsuk  a  mérőműszer  dB-lel  jelzett
    skáláján egy pontos, 200mV körüli értékre.
        Állítsuk a generátor frekvenciáját 20Hz-re. Amennyiben a  kimeneti
    feszültség eltérése nagyobb, mint ±0,3dB, változtassunk  a  kapcsolási
    rajzban  szereplő  R13  pozíciószámú,  390  kohmos  ellenálláson   (az
    ellenállás növelése a szintet is növeli);
        Állítsuk  a  generátor  frekvenciáját  20kHz-re.  Ha  az   eltérés
    nagyobb,  mint  ±0,3dB,  változtassunk  a  C9  pozíciószámú,  3,3nF-os
    kondenzátor értékén (a  kondenzátor  értékének  növelése  csökkenti  a
    szintet).
        E két alkatrész értékének változtatásával a frekvencia-jelleggörbe
    ± 0,3dB-a belül tartható.  A  mérést  és  a  korrekciót  természetesen
    mindkét csatornán el kell végezni.

    
    
    
    
    
    
    

                                      *

    Füstbe ment módosítások

        Ebben a számunkban két MOD szerepelt volna: Mindkettővel  legalább
    annyit bíbelődtünk, mint a többivel,  csakhogy  amazok  beváltak  -  a
    mostaniak pedig nem. Ezzel  most  be  is  fejezhetnénk  az  írást,  de
    egyrészt még a meddő próbálkozásoknak  is  lehet  hasznos  tanulságuk,
    másrészt pedig a két MOD közül az egyiket már szóba hoztuk Holtidőben,
    tehát el kell számolnunk vele. Kérünk tehát még ötven sornyi türelmet.
        Mindkét módosításba Olvasóink javaslatára  fogtunk  bele.  Már  az
    első is  nagyon  logikusnak  és  biztatónak  látszott;  Zsíros  György
    boldogi olvasónknak és  ismerőseinek  nagyon  megtetszettek  a  modern
    tunerekben látható,  LED-es  nullindikátorok;  és  elhatározták,  hogy
    ilyet építenek Cleopatra receiverükbe. Mint írják, a módosítás bevált,
    a gép azóta is kitűnően működik. Komptett  dokumentációt  kaptunk:  az
    egész áramkör egy 36x65 milliméteres nyomtatott lapra épül,  tápegység
    sem  kell  hozzá,  hiszen   a   Cleótól   kapja   a   tápfeszültséget.
    Munkatársaink  nekiálltak,  hogy  a  dolog  rendje  és  módja  szerint
    reprodukálják a MOD-ot; és ez minden további nélkül sikerült is  nekik
    - a MEEI-ben, drága műszerek  között.  Megpróbálták  azonban  beleélni
    magukat az átlagos műszaki felkészültségű Cleopatra-tulajdonos bőrébe,
    és végül oda lyukadtak  ki,  hogy  a  MOD-ot  mégsem  merik  ajánlani.
    Álláspontjuk szerint a LED-ek a legtöbb esetben kifogástalanul  fognak
    jelezni - csak kérdés,  hogy  mit.  Mindez  természetesen  nem  Zsíros
    György javaslatának kritikája, hanem a hazai műszaki  gyakorlaté.  Íme
    egy a módosítás kockázatai közül.
        Fájdalmasabban érintett  bennünket  a  másik  módosítás  fiaskója.
    Előző számunk levelezési  rovatában  részletesen  ismertettük  Mikolai
    András  budapesti  olvasónk   javaslatát:   modifikáljuk   a   bántóan
    rosszhangú "fehér" Orion HS  280-as  hangdobozt.  Hangsúlyozzuk,  hogy
    Mikolai Andrásék elképzelése teljesen logikus volt.  A  középsugárzóra
    aggasztóan mély frekvenciákat bíztak a tervezők, és mint a mi tesztünk
    is kimutatta (HFM 5.), 500  és  1000Hz  között  csúnya  3.  harmonikus
    torzítás ütötte fel  a  fejét.  Nyilvánvalónak  látszott,  hogy  ha  a
    keresztfrekvenciát egy oktávval magasabbra, 1500Hz-re  emeljük,  akkor
    ez a torzítás szinte önnönmagától redukálódhat. De az is  nyilvánvaló,
    hogy hangdobozokkal odahaza, műszerek nélkül kísérletezni,  ez  nagyon
    nehéz, csaknem lehetetlen. Hiszen a  hangsugárzó  frekvencia-balanszát
    füllel,  lakószobában  nemigen  lehet  ellenőrizni.  Olvasónk  azonban
    annyira  meggyűzően  írta  (e  a  MOD  eredményét,   hogy   aggályaink
    elcsitultak, és hogy úgy mondjuk, programba vettük a fehér  Oriont.  A
    próba azonban balul ütött ki: a MEEI-be behozott, módosított  dobozpár
    frekvencia-egyensúlya fel  volt  borítva  (±10  decibeles  kilengések,
    középen  hatalmas  beszakadás),  a  3.  harmonikus  pedig   abnormális
    mértékben felszökött.
        Ekkor még  nem  veszítettük  el  derűlátásunkat.  Ha  már  egyszer
    beharangoztuk a 280-as MOD-ját, elhatároztuk,  hogy  végére  járunk  a
    dolognak.  A  Hifi  Magazin  egyébként  is  "kooperálni"  kíván  olyan
    szakemberekkel,  akik  esetleg  nem  hifisták  ugyan,  de   legalábbis
    szimpatizálnak a mi hobbinkkal, másrészt pedig kitűnően ismerik  saját
    szakterületük matematikáját. Az Orion HS 280-as ügye úgyszólván kapóra
    jött nekünk. A keresztváltót  egy  olyan  mérnök-ismerősünkre  bíztuk,
    akinek nemrég könyve is jelent meg a szűrőtechnikáról.  A  mi  dolgunk
    jóval egyszerűbbnek látszott: kerítenünk kellett néhány fehér 280-ast.
    És persze újra meg kellett hallgatni őket, hiszen másfél év nagy  idő,
    és a fülnek elég rossz a memóriája.
        A   keresztváltóval   nem   is  volt  baj,  időben  elkészült,  és
    feltehetően funkcionált is volna, - ha láttuk volna értelmét beépíteni
    a  280-asokba.  Sajnos, ismételten elborzadtunk ezeknek a dobozoknak a
    hangjától.  A  fehér dóm nemcsak 500 és 1000Hz között torzít, hanem  a
    teljes  üzemi tartományában. (Sőt: nagyobb hangnyomáson már a magasabb
    frekvenciájú   torzítás   dominál!)   Ma   már   persze  nagyon  nehéz
    "kifogástalan"  fehér Orionokhoz jutni, és tény, hogy a mi példányaink
    sem  voltak érintetlenek, de a frekvenciaátvitelük messzemenően azonos
    volt  a  prototípuséval,  és a torzítási görbéjük is nagyon hasonló. A
    hangjuk pedig...
        Jelenleg a kék Orion HS  280-as  az  egyetlen  olyan  hangsugárzó,
    amely szerintünk  megérdemli,  hogy  kitartóan  kísérletezzenek  vele.
    Figyelmünket tehát erre a dobozra összpontosítjuk.