HermeLINN



    

        Fanfárok zengnek, nyílik a terem  ajtaja,  belép  az  udvarmester,
    díszes  botjával  akkorát  koppant  a  padlón,   hogy   az   ijedősebb
    lemezjátszókon menten megugrik a tű, és csak ennyit mond:  -  Őfelsége
    I. Linn Sondek! (Trarararááá!)
        Ebből mindenki érteni fog. Aki azonban távol él a  fényes  udvarok
    zajától, s füléig még nem hatoltak el a legendák és a reklámok,  annak
    elmondjuk, hogy a Linn Sondek sokak számára nem csupán a világ legjobb
    lemezjátszója,  hanem  az   egyetlen,   olyan   lemezjátszó,   amelyen
    egyáltalán érdemes zenét hallgatni.  Mert  ezt  a  készüléket  "nem  a
    specifikációja, hanem a muzikalitása  különbözteti  meg  a  többitől".
    (Trarararááá!)
        "Hinnétek-e, hogy a Linn Sondek,  bármilyen  más  hangszedővel  és
    hangkarral, szebben szól, mint  bármiféle  más  futómű  bármiféle  más
    hangszedővel és hangkarral?!" Ezt a szerény ajánlást  (trarararááá)  a
    Hi-Fi Answers régebbi szerkesztője írta le  néhány  évvel  ezelőtt.  A
    maiak már óvatosabban fogalmaznak: "Véleményünk szerint a Linn  Sondek
    változatlanul  az  egyetlen  futómű,  amelyért  érdemes   350   fontot
    fizetni". Mert hát ez az ára. "Tulajdonképpen" nem is  olyan  sok,  ha
    meggondoljuk, hogy a High End Audio piacán  már  rég  elszabadultak  a
    poklok. A legdrágább futóművek többezer dollárba kerülnek. De az igazi
    mitikus  darab  ma  is  a  Linn,  a   skót   lemezjátszó,   az   angol
    audio-szakírók büszkesége. Hogy a Linn-mítosz mennyire eleven,  azt  a
    következő,  újdonatúj  adomával  példázzuk.  Az  egyik  brit   szakíró
    kilátogatott az Államokba, ahol is örvendezve közölték  vele,  hogy  a
    Linn ma már csak a 29. a legjobb futóművek ranglistáján. Megelőzi őt a
    Trio-Kenwood L-07, a "légpárnás" Lux, az Oracle,  akár  a  Thorens  TD
    126-os is... Arra a kérdésre, hogy ezt mivel indokolják, ezt a választ
    kapta: - Ezek azok, amelyek jobbak, mint a Linn Sondek.
        "Amiből kiderül - így folytatódik a riport -, hogy a világ legjobb
    futóműveit furcsa módon mindig a 29. helyezetthez viszonyítják."
        Az amerikaiak faragatlanok, nem tisztelik  a  hagyományokat  és  a
    királyság intézményét. A Brit Impérium azonban államformáját  tekintve
    ma is királyság, amelyben  nemcsak  Her  Majesty  uralkodik,  hanem  a
    tradíció is. A Linn Sondek trónja egyelőre éppoly  megingathatatlannak
    látszik, mint Erzsébet királynőé.

                                      *

        Minek is köszönhetjük Őfelsége látogatását? Nemrég  két  külföldön
    dolgozó  olvasónk  is  a  fejébe   vette,   hogy   a   devizaszámláján
    felgyülemlett   dollárokat   hifi-berendezésre   költi.    Addig-addig
    válogattak,   mígnem   mindketten   eljutottak   a   Linn    Sondekig.
    Lemezjátszójukat   mindketten   felajánlották   tesztelésre   a   Hifi
    Magazinnak, s ezzel igen komoly hálára köteleztek bennünket  (hálánkat
    mindenekelőtt azzal próbáljuk kifejezésre juttatni, hogy  elhallgatjuk
    a nevüket). Mi több, egyikük csaknem komplett  láncot  állított  össze
    hasonló minőségű láncszemekből; ezeket szintén kölcsönkaptuk, tehát  a
    szubjektív meghallgatás most minőségileg különbözni fog minden  eddigi
    szeánszunktól. Eddig ugyanis csak azt tehettük, hogy a saját, távolról
    sem  extraklasszis  kontrollberendezésünkbe  próbáltunk  bele  egy-egy
    kölcsönkészüléket. Ilyenkor mindig  gyanakodnunk  kellett:  az  idegen
    masina esetleg nem tudja magát igazán  kifutni,  mert  a  mi  gyengébb
    kontrollberendezésünk  miatt  nem  szólhat  úgy,  ahogy  szeretne.  (A
    legtöbb  szemrehányás  a  Quad  405  teljesítményerősítő   miatt   ért
    bennünket.) Most viszont rendkívül előnyös helyzetben vagyunk.  Nem  a
    saját láncunkat fogjuk használni, hanem az  idegen  összeállítást,  és
    ebbe próbálgatjuk bele, egyenként,  a  saját  készülékeinket!  Öntsünk
    tiszta zenét a fülekbe!
        Az a berendezés tehát, amelyet meg fogunk hallgatni,  a  következő
    láncszemekből áll: Linn Sondek LP 12  lemezjátszó-futómű,  Linn  Ittok
    LVII hangkar, Linn Asak DC 2100k  hangszedő,  Linn  (valójában:  Naim)
    MC-előerősítő, AGI 511A előerősítő, Naim NAP 250  teljesítményfokozat.
    Csak a hangsugárzó maradt a régi, megbízható BC1. Emiatt  azonban  nem
    fájt a fejünk. Nem is okozott csalódást a Spendor -  dehát  a  szeánsz
    még messze van, lássuk előbb külön-külön a készülékeket és  a  műszaki
    részleteket!

    Linn Sondek LP 12 lemezjátszó-futómű

        A típusszámban az LP nem Long Playinget jelent,  hanem  azt,  hogy
    Linn Products. Ez a kis cég a hetvenes évek elején alakult  a  skóciai
    Glasgowban. Tulajdonosa és menedzsere,  Mr.  Ivor  Tiefenbrun  a  brit
    audioújságírók egybehangzó véleménye szerint a  legidegesítőbb  ember,
    akivel csak össze lehet  akadni  ebben  a  szakmában.  Mr.  Tiefenbrun
    kiváló reklámpszichológus, jól tudja: mindegy, mit írnak  az  emberről
    vagy a lemezjátszóról, az  a  fontos,  hogy  írjanak.  Tehát  folyvást
    abszurd ötletekkel áll elő, és az egészben az a  legbosszantóbb,  hogy
    időnként kiderül, hogy igaza  van.  Elsősorban  ő  terjesztette  el  a
    köztudatban  a  lemezjátszók  sajáthangjáról   szóló   tézist,   amely
    egyébként eredetileg  úgy  hangzik,  hogy  "minden  lejátszóberendezés
    leggyengébb   láncszeme   a   lemezjátszó-futómű".   Mr.    Tiefenbrun
    eretnekségnek tartja a hangsugárzók A-B tesztjét, hiszen a hangdobozok
    befolyásolják egymást, és ezért csakis azokat a demó-termeket hajlandó
    komolyan venni, amelyekben egyetlen pár hangsugárzó  található.  Ebben
    még volna ráció. De a legújabb ötletén  már  hónapokig  csámcsogtak  a
    Hi-Fi  News  &  Record  Review  Linn-párti  és  Linn-ellenes  olvasói,
    Tiefenbrun ugyanis (és az ő nyomán néhány szakíró) azt  állítja,  hogy
    bármiféle elektroakusztikai átalakító jelenléte teljesen tönkreteszi a
    hifi-hangzást, a lehallgatószobában ezért még a telefonkészüléket  sem
    szabad megtűrni.
        Enyhébb ennél a Linn  cég  permanens  mániája,  miszerint  a  Linn
    Sondek kizárólag akkor szól jól, ha szakértők  állítják  be,  tehát  a
    vevő  minden  körülmények  között  hagyatkozzék  a  Linn-képviselettel
    megbízott kereskedőre, aki  szakavatott  kézzel  másfél-két  óráig  is
    elpiszmog a Sondekkel. "Ég és föld a különbség."
        A Sondeket egyébként tényleg gondosan kell  beállítani,  de  azért
    nem  kell  hozzá  szenteltvízbe  mártott   csavarhúzó.   A   jólismert
    AR-típusú, függesztett futóművel  állunk  szemben.  A  Linn  is  abból
    indult ki, amit az Acoustic  Research  húsz  évvel  ezelőtt  kitalált:
    rugalmasan felfüggesztett pótvázra szerelte  a  tányércsapágyat  és  a
    kardeszkát. A pótváz fémrugókon áll, a rugók csillapítóanyagba  vannak
    ágyazva, és még szabályozni  is  lehet  a  feszítésüket,  feltehetőleg
    azért, hogy  a  rendszert  a  legkülönfélébb  tömegű  hangkarokkal  is
    egyensúlyba lehessen hozni.
        A kardeszka közönséges rétegelt falemez.  A  lemeztányér  csapágya
    nagyon precíz és jócskán fel van  töltve  olajjal.  A  lemeztányér  is
    szép: viszonylag vékonyfalú öntvény, de a  pereme  széles  és  vastag,
    hogy nagyobb legyen a tehetetlenségi nyomatéka. A motort természetesen
    a fadobozra szerelték, s csupán egy lapos gumiszíj útján érintkezik  a
    fő rendszerrel. Huszonnégy  pólusú  motor,  percenkénti  fordulatszáma
    300, és kvarcvezérlésű elektronika hajtja meg: egyetlen hatalmas lapra
    épített, fémvázra erősített áramkör.
        A futómű doboza és alja fából van, és  négy  közönséges  gumilábon
    áll, dehát a tulajdonképpeni lemezjátszót  nem  is  ezek  izolálják  a
    környezetétől. (Más  kérdés,  hogy  ennyi  pénzért  illene  csavarosan
    emelhető lábakat készíteni, hogy könnyebb legyen vízszintbe állítani a
    készüléket amit a Linn persze meg is követel.) A tányérborító nem más,
    mint egy vékony fekete filclemez.
        A Linn Sondek már csak azért  is  skót  lemezjátszó,  mert  minden
    fölösleges dolog ki  van  spórolva  belőle.  ("Szedjétek  csak  le  az
    alaplapot, és győződjetek meg róla, hogy  mennyivel  több  lemezjátszó
    van egy Thorensben" - írja mérgesen egy amerikai tesztújság.)  A  Linn
    kizárólag 33 1/3-dal fut, kislemezt nem lehet játszani rajta.  Létezik
    ugyan  egy  modifikációs  "kit",  amellyel   a   gép   kétsebességesre
    alakítható, de az igazi Linn-tulajdonos, aki  ad  magára,  inkább  nem
    vesz  tudomást  a  45-ös  fordulatszámról.  (Csak   lábjegyzetben:   a
    legfontosabb mérőlemezek némelyike 45-ös fordulatú...)
        Így aztán a Linn futóműnek egyetlen kezelőszerve van: egy  ízléses
    ki-bekapcsoló nyomógomb, pici piros LED-del a közepén.  Mellesleg  úgy
    tűnik: ez a gomb sem a hálózatról kapcsolja  le  az  áramkört,  csupán
    beleavatkozik valahol az elektronikába. Furcsa, de a  készüléknek  még
    hálózati  transzformátora  sincs.   Az   elektronika   közvetlenül   a
    hálózatról kapja a feszültséget.

    

    

    Őfelsége  alulnézetben.  A  Linn  Sondek  három rugóval felfüggesztett
    pótváza az elektronikával és a kábelkivezetésekkel


    Linn Ittok LVII hangkar

        A  Linn  Products  nagyon  szereti  a  fantázianeveket.  A  Sondek
    feltehetőleg annyit tesz, hogy ezt a decket a cég úgyszólván a  fiának
    tekinti ("son"). Szép neve van a nagy Linn hangsugárzónak is: Isobarik
    -  ez  olyasmire  utal,  hogy  a  hangszórómembrán  előtt  és   mögött
    ugyanolyan  légnyomás  uralkodik.  (Ezt  úgy  kell  érteni,  hogy   az
    Isobarikban két KEF B139-es basszushangszóró van egymás  mögé  építve.
    Ez az elrendezés állítólag megkönnyíti az előlapra  szerelt  hangszóró
    dolgát, és ugyanannyi literből nagyobb basszust hoz  ki.  Az  Isobarik
    áráról jobb nem beszélni.)  A  lényeg  az,  hogy  mindkét  név  "k"-ra
    végződik. A Linn elhatározta, hogy most már  ehhez  tartja  magát,  és
    amikor  végre  saját  hangkart  és  hangszedőt  kezdett  reklámozni  a
    régebben favorizált Grace 707 kar és a Supex pickupok helyett, ezeknek
    az Ittok, illetve az Asak  nevet  adta.  Valószínűleg  egyik  név  sem
    jelent  semmit,  de  elég  japánosan  csengenek.   Joggal.   Az   Asak
    voltaképpen a japán Supex cég egyik  modellje,  a  Linn  által  előírt
    testbe szerelve, az Ittokot pedig állítólag a skótok tervezték  ugyan,
    de a japánok gyártják.
        Az Ittok LVII:  finommechanikai  remekmű.  Beépíteni,  beállítani,
    kezelni pofonegyszerű. A karcső egyenes, magnéziumötvözetből  készült,
    és   szembetűnően   vastagabb   a   szokásosnál.   A   shell   szintén
    magnéziumötvözet, és egyáltalán nem lehet leszerelni,  viszont  a  kar
    egyetlen vastag csavar oldásával fel-le mozgatható, sőt helyéből ki is
    emelhető - a hangszedőt csak ilyenkor szabad cserélni. A  kar  mindkét
    irányban  golyóscsapágyon  mozog,  és  minden  tekintetben   rendkívül
    robusztus. Mindazonáltal  a  csapágyat  kímélni  kell:  hangszedőcsere
    előtt a kart ki kell emelni a helyéből.
        A tűerő a csapágy melletti  koronggal  állítható,  0-30mN  között;
    minden osztás 1mN. Egy másik, kisebb koronggal az antiskatinget  lehet
    állítani, egyetlen skála szerint. A Linn tehát vagy nincs  tekintettel
    a másfajtájú tűhegyekre,  vagy  -  ami  valószínűbb  -  azt  gondolja,
    mindenki mérőlemezzel  fogja  beállítani  az  antiskatinget.  Hátul  a
    hatalmas ellensúly mereven csatlakozik a karcsőhöz,  nincs  rugalmasan
    felfüggesztve,  habár  a  belső  részébe  némi  rugalmas  anyagot   is
    építettek.

    Linn Asak DC 2100k pickup

    

        Mozgótekercses, alacsonykimenetű típus.  Mint  már  említettük,  a
    Supex  gyártmánya,  de  alakjában  eltér  a   többi   Supextől.   Elég
    nagyméretű, fém a burkolata, és  mégis  csak  átlagos  tömegű  pickup.
    Felülete teljesen  sima,  hogy  szorosabban  hozzá  lehessen  fogni  a
    papucshoz. ("Legjobb végleg odaragasztani!" - tanácsolja a Linn  cég.)
    A tűtartó szár  viszonylag  rövid  és  vékony.  A  tűhegy  elliptikus,
    lekerekítési sugara 5x20µm.
        Az Asak név már önmagában is groteszk, de nem volna Linn  a  Linn,
    ha nem kerekítene e köré is valami mesét.  A  típusszám,  a  DC  2100k
    állítólag azt jelentené,  hogy  ez  a  pickup  DC-től  (azaz  0Hz-től)
    egészen 100k-ig működik. A szójáték a kettes számjegyben van: "two"  -
    ez ugyahúgy ejtendő, mint a "to", vagyis az "-ig" szócska. Mint  látni
    fogjuk, az Asak frekvenciaátviteli sávja tényleg nagyon széles.

    Méréseinkhez

        A  három  fődarabot  természetesen  egyetlen  lemezjátszó  gyanánt
    mértük, adatait is a szokásos formában adjuk meg.
        Azt reméltük, hogy  ennek  a  készüléknek  a  paraméterei  mindent
    felülmúlnak. A csoda elmaradt: az  eredmény  jó  átlagosnak  mondható,
    legalábbis,  ha  az  elsődleges  paramétereket  nézzük.  A  másodlagos
    paraméterek azok, amelyek extraklasszist sejtetnek!
        A fordulatszám-eltérés és a  fordulatszám-esés  olyan,  amilyen  a
    becsületes lemezjátszóktól kvarcvezérlés nélkül is elvárható.  Hasonló
    a nyávogás is. A zaj is csak átlagos, és messze elmarad a  gyár  által
    specifikált  62  decibeltől,  amelyet  nyilván  "A"  görbével  kellene
    kapnunk.
        Vegyes     benyomást     keltett     bennünk     a      hangszedő.
    Frekvenciajelleggörbéje rendkívül jó, 40Hz között ±2  decibelen  belül
    marad.  Az  áthallás  is  csak  20kHz  szomszédságában  romlik  le.  A
    hangszedő engedékenysége azonban meghökkentően  csekély,  és  ezért  a
    letapogatási képessége 1kHz-en és 315Hz-en is  elképesztően  rossz.  A
    mérések  alapján  szinte  elképzelni  se  tudtuk,  hogyan  fogja  majd
    lejátszani az Asak az erősebben modulált barázdákat. Magas a torzítása
    is: inkább az átlagos mágneses hangszedőkre  jellemző.  Talán  csak  a
    10kHz-es impulzustorzítása mondható csekélynek.
        A  hangkar-hangszedő  rezonancia  erőteljes,   nem   csillapított;
    valószínűleg   összefügg    a    pickup    merevségével.    Igaz,    a
    rezonancia-frekvencia éppen jó helyre került, és ez  bizonyára  nem  a
    véletlen műve.
        Egyvalamiben verhetetlen a Linn Sondek: az akusztikai  visszahatás
    görbéje gyönyörű! Szebb, mint a Thorens TD 126-osé, szebb, mint  a  mi
    lemezjátszónké. Kivételesen  mindkét  csatorna  görbéjét  megadjuk.  A
    hangkar is meglehetősen rezgésmentes (ennek a diagramját lásd  később,
    Karrezonanciák című cikkünkben!). Így a komplett lemezjátszó rendkívül
    jól van védve a környezet zavaró hatása ellen. Véleményünk szerint  ez
    a készülék legfőbb erénye; a sok hókusz-pókusz mind csak körítés.

    Linn Pre-amp (elő-előerősítő)

    

        A  Linn  cég  neve  rajta  áll  ugyan  a  lemezjátszóhoz  vásárolt
    illesztő-egységen is, de nem titok, hogy a  skót  cég  egyáltalán  nem
    gyárt  elektronikákat,  viszont  rendkívül  gyöngéd  szálak  fűzik  az
    erősítőiről híres Naim gyárhoz. Nem meglepő hát, hogy a "Linn Pre-amp"
    dobozka túloldalán a Naim Audio nevét olvashatjuk. Annyit tehát  máris
    tudunk, hogy az illesztőegység a Naim Audio  gyártmánya,  ezenkívül  a
    doboz tetején egy kis táblácska még a legfontosabb gyári  adatokat  is
    elárulja, úgymint:

    Bemenő feszültség: 100-400 µV
    Erősítés: 25 dB
    Bemeneti impedancia: 470 Ohm / 6.8 nF

        Ezenkívül   azonban  már  semmit  sem  sikerült  megtudni  a  Linn
    elő-előerősítőről,   amelynek  mellesleg  még  típusszáma  sincs.  Úgy
    látszik,  ha  már  a  Linn  lemezjátszót  amúgyis  a kereskedőnek kell
    beállítania,  teljesen  fölösleges  mindenféle irományokkal terhelni a
    vevőt.  Ez bizonyára egy skót tradíció, és illik tekintettel lenni rá.
    Minthogy  a  kis  készülékhez  semmiféle  leírást  nem kaptunk (persze
    rajzot  sem),  azt mondjuk el, amit magunktól is meg tudunk állapítani
    róla.
        Leemelve a doboztetőt, csatornánként 8 tranzisztort láttunk  szép,
    katonás rendben sorakozni. A hangszedő jelét természetesen  RCA-típusú
    csatlakozóhüvely fogadja, a kimenet pedig - egy  félméteres  árnyékolt
    kábelre szerelve  -  két  RCA-dugó.  A  fémdobozon  egy  szorítócsavar
    fogadja a lemezjátszó földelő vezetékét.
        A kis "head-amp" egy különálló, hasonló méretű tápegységből  kapja
    a +24V-os, stabilizált feszültséget. Még  hálózati  kapcsolója  sincs,
    ugyanis a fogyasztása elenyésző,  éjjel-nappal  bekapcsolt  állapotban
    maradhat. A tápegységből egyméteres kábel lóg ki, speciális  4  pólusú
    csatlakozóhüvellyel   a   végén,    ezzel    lehet    összekötni    az
    elő-előerősítővel. Kidolgozásuk meglehetősen egyszerű. Csúnyácska  kis
    fekete dobozok.

    Méréseinkhez

        Az elő-előerősítőt  10  ohmos  generátor-impedanciáról  tápláltuk,
    kimenetét 47 kohm, 150pF impedanciával zártuk  le.  Ez  felel  meg  az
    átlagos,  szabványosan   kialakított   fono-előerősítő   bemeneteknek,
    amelyekre a head-amp kimenete dolgozik.
        A készülék  paraméterei  többnyire  jók,  kivezérelhetősége  (max.
    bemeneti feszültség) és a maximális kimeneti feszültség rendkívül  jó.
    Kiváló az áthallás csillapítása is.
        Átlagos, tehát az  elvárhatónál  feltétlenül  gyengébb  a  jel-zaj
    arány. Ebből a szempontból a Technics SU-300 MC (lásd: Bemutatjuk) 7-8
    decibellel jobb.
        Bár nem tárgya méréseinknek, de említést érdemel, hogy azokhoz  az
    elő-előerősítőkhöz   képest,   amelyek   hasonlóképpen   a    hálózati
    feszültségről üzemelnek,  a  Linn  meglepően  érzéketlen  a  különféle
    zavarokra.  Ezek  a  készülékek   általában   szinte   minden   zavart
    felszednek, és ráadásul  a  legtöbbször  még  "rádióvevő"  gyanánt  is
    működnek. A Linn Pre-amp sem mentes ettől teljes  mértékben,  de  jobb
    annál, amit megszoktunk.

    AGI 511A előerősítő

    
    

        Logikus   sorrendben   haladva,   elérkeztünk   referencia-láncunk
    előerősítőjéig. Ez nem Linn, nem is  Naim,  egyáltalán:  nem  is  brit
    készülék, hanem  az  amerikai  Audio  General  gyártmánya.  Nem  is  a
    legfrissebb darab, fényképét már legelső kiadásunkban  is  bemutattuk,
    mint a spártai kivitelű, hangszínszabályzót nem tartalmazó, elismerten
    jó minőségű előerősítő  iskolapéldáját.  Az  AGI  511A  típusnév  igen
    kellemesen cseng  az  audiofülek  filében  (vagy  fordítva,  mindegy),
    magyarul még ráadásul női névnek is hat;  a  lényeg  az,  hogy  András
    barátunk, a boldog, de  egyszersmind  gondterhelt  tulaj  végülis  nem
    ragaszkodott a Linn/Naim vonal egységéhez,  és  inkább  "Ági"  mellett
    döntött. Mindenesetre megbízható referencia-darab, kitűnő  hivatkozási
    alap ez is, legalább annyira, mint a helyette számbavehető Naim  NAC32
    lett volna. Nem is észleltünk  semmiféle  nemzeti  ellentétet  a  brit
    berendezés és az amerikai előerősítő között; az AGI minden tekintetben
    alkalmazkodott a többi géphez, olyannyira, hogy őhozzá se kaptunk  egy
    árva sor leírást sem.
        A készülék előlapján két nagy forgatógombot láthatunk (hangerő  és
    balansz), ezenkívül két  nyomógombsort.  Az  egyik  a  tulajdonképpeni
    bemeneti szelektor (phono, tuner, aux,  tape  1  és  2),  a  másik  az
    üzemmódkapcsoló: monitor 1 és 2, monó/sztereó  váltó,  valamint  (hogy
    mégiscsak legyen valami extra) "dubbing" és "tape send".  Előbbi  arra
    szolgál,  hogy  a  magnókimenet  feszültségét  állítani   lehessen   a
    hangerőszabályzóval, az utóbbi kapcsoló révén pedig ha már  mindenáron
    ragaszkodunk hozzá, mégiscsak beiktathatunk az  előerősítő  áramkörébe
    egy (külső) hangszínszabályzót,  ekvalizátort.  Erre  a  célra  persze
    külön ki- és bemeneteket kellett építeni a doboz hátoldalára.
        További  tekerni-  és  nyomkodnivalók  nincsenek   a   készüléken,
    leszámítva  a  hálózati  kapcsolót.  Ezt   azonban   nagyon   cselesen
    alakították ki a konstruktőrök. Ha kikapcsoljuk  a  készüléket,  ettől
    még üzemben marad, csupán a jelzőlámpája alszik ki, és  kikapcsolódnak
    -  mindazok  a  készülékek,  amelyek  az  AGI  hátoldalára  szerelt  4
    "konnektorról" kapják a feszültséget.  Vagyis  csak  a  többi  masinát
    kapcsoljuk  ki  vele,  magát  az   előerősítőt   nem.   (Változatlanul
    feszültség alatt marad a hátoldalon  két  nem-kapcsolható  "konnektor"
    is.) Ennek a praktikának a magyarázata  vélhetően  abban  a  teóriában
    rejlik, miszerint az  erősítőknek  közvetlenül  bekapcsolás  után  még
    rideg a hangjuk, csak "üzemmeleg" állapotban szólnak szépen, a legjobb
    tehát egyszer s mindenkorra feszültség alá helyezni őket...
        Rajzunk  természetesen  ehhez  a  készülékhez  sem  volt,   de   a
    kíváncsiság nem hagyott nyugodni bennünket,  és  szemérmesen  bár,  de
    belekukucskáltunk  az  erősítő  belsejébe.  Puszta  szemlélődéssel   a
    következőket lehetett kideríteni:
        A fono-elektronika egyetlen  TBA  231  típusú  integrált  áramkört
    (bizony, IC-t!) és 5-5 tranzisztort tartalmaz. A meghajtó fokozat  1-1
    LF 357N típusú IC. A tápfeszültséget stabilizátor-IC és 2  tranzisztor
    szolgáltatja. A készülék masszív felépítésű; vaslemezekből készült.  A
    teljes  elektronika,  a  tápegységgel  együtt,   egyetlen   nyomtatott
    áramköri lapon helyezkedik el.

    

    Méréseinkhez

        A specifikáció igen szigorú. A frekvenciagörbe  minden  bemenetről
    igen szép, még ha a tűrésmező valamivel nagyobb is, mint a gyár  által
    megadott ±0,1dB. A nagyszintű bemenetekről 2Hz  és  200kHz  között  0;
    -2dB  az  eltérés.  A  fono-bemenet  2Hz-től  20kHz-ig   gyakorlatilag
    lineáris, aztán kiemelés következik be.
        A fázis-frekvencia-jelleggörbe szintén nagyon szép.  A  harmonikus
    és az IM-torzítás csekély, a különbségi torzítás pedig  nagyságrenddel
    kisebb, mint  az  átlagos  készülékeké,  és  eddig  a  legszebb,  amit
    mértünk!
        A zaj is  alacsonyabb  az  átlagosnál.  A  gyár  az  amerikai  IHF
    szabvány szerint specifikál, eszerint 5mV-os  jelet  kell  a  mágneses
    hangszedő bemenetre kapcsolni, majd a hangerőszabályzót annyira vissza
    kell szabályozni, hogy 0,5V jelenjék meg az erősítő kimenetén.  Ezután
    a bemenetet rövidre  kell  zárni,  és  így  kell  megmérni  a  jel-zaj
    viszonyt.  Ez   a   mérés   meglehetősen   kedvező   számértéket   ad.
    Visszaszámolva a mi - más szabvány szerinti -  mérési  eredményünkből,
    körülbelül a specifikált értékhez jutunk.
        Itt   szeretnénk   potosabban   definiálni    táblázatunk    egyik
    paraméterét.  A  teljesítményerősítő  vezérlésére   szolgáló   kimenet
    impedanciáján  az   előerősítő   kimenetének   generátor-impedanciáját
    értjük. A "magnó 1 és 2" kimenet viszonylag alacsony ellenálláson (220
    ohm)  keresztül  közvetlenül  csatlakozik   a   tuner,   illetve   aux
    bemenetekre, tehát  nincs  közben  semmiféle  elválasztó  fokozat.  Az
    előerősítőkhöz csatlakoztatott magnókészülék ilyenkor a tuner, illetve
    az  aux  kimenetre  csatlakozott  jelforrás  kimeneti   impedanciájára
    kapcsolódik közvetlenül.
        A  gyakorlatban  roppant  előnyös,  hogy  az  erősítő  kimenetének
    impedanciája   mindössze   40   ohm.   Nem   befolyásolja   a    hozzá
    csatlakoztatott  végerősítő  bemeneti  impedanciája,  még  szélsőséges
    esetben  sem.  Az  összekötő  kábel  bármilyen  hosszú  és  bármekkora
    kapacitású lehet, nem rontja el a frekvenciaátvitelt.
        A bemeneti túlvezérelhetőség is jó: a mágneses  hangszedő  bemenet
    tekintélyes jeleket képes elviselni.
        A négyszögjel-átvitelnél  furcsa  túllövés  tapasztalható,  a  jel
    felfutó  élén.  Valószínűleg  azzal  függ  össze,  hogy  20kHz  fölött
    megemelkedik a frekvencia-jelleggörbe.

    Naim NAP 250 teljesítményerősítő

    

        Ez a készülék csodálatosan szép. Hogy mi a szép  rajta?  A  semmi.
    Hosszú fekete doboz,  világító  zöld  kapcsolóval.  Mindent  lehagytak
    róla, ami elcsúnyíthatta volna. Az ára is szép. Mit szép?! Gyönyörű! A
    NAP 250 körülbelül 800 fontsterlingbe kerül. Négy darab  Quadot  lehet
    venni az árából.
        Tudjuk, Ádámnak a bordájából egy másik lényt fabrikált a  Teremtő.
    A Naimmel is valami hasonló történhetett, tudniillik  ennek  a  jókora
    teljesítményerősítőnek egyáltalán nincs bordája. Nincs hűtőbordája sem
    kívül, sem belül. Még szellőzőnyílás sincs rajta. Teljesen zárt doboz.
    (Tehát  nem   basszreflex-típusú.)   Fekete,   5   milliméter   vastag
    alumíniumötvözetből   készült,   ebbe    lehet    belecsúsztatni    az
    erősítő-hordozó  fémlapot,  amelynek  eleje  előlap,  hátulja   hátlap
    gyanánt szolgál. A hátoldalon 4 banánhüvelyt és egy  Canon  gyártmányú
    (a stúdiótechnikában használatos) bemeneti  csatlakozót  szereltek.  A
    tartólemez és a  burkolat  szorosan  össze  van  szorítva  a  készülék
    aljáról becsavart sok-sok csavarral.
        Belül is csak kisméretű hűtőtönköket találunk, ezek veszik  fel  a
    tranzisztorok termelte meleget, és a tartólemezre, majd  a  burkolatra
    juttatják. Úgy  látszik,  ez  is  elegendő.  Pedig  meglehetősen  nagy
    hőteljesítményt kell disszipálniuk, mert"szemrevételezés alapján"  úgy
    tűnik, és a mérés eredménye is erre utal: az erősítők  stabilizátorról
    kapják a tápfeszültséget. Mindkét  erősítő-csatorna  külön  nyomtatott
    áramköri lapon helyezkedik  el,  példás  módon  szerelve.  A  hatalmas
    méretű    toroid    transzformátor    2    darab     nagyteljesítményű
    Graetz-egyenirányítót táplál, és  ezek  két  15000µF-os  kondenzátorra
    csatlakoznak. A  teljesítménytranzisztorok  alatt  hőkioldó  kapcsolót
    találunk, a primerkörbe kötve; ezek védik  a  készüléket  túlmelegedés
    ellen.
        Egy-egy teljesítményerősítő összesen 12 tranzisztort tartalmaz.  A
    teljesítménytranzisztorok Naim emblémát viselnek, és SM 0882  típusúak
    (amiből  nem  sokat  tudtunk  kiokoskodni).  A   stabilizátorok   első
    ránézésre nagyon hasonlítanak  a  teljesítményerősítő-panelekre,  csak
    éppen 14 tranzisztort tartalmaznak; az egyenirányítóról jövő,  ±52V-os
    egyenfeszültségből  ±40V-ot  állítanak  elő   a   teljesítményerősítők
    számára.

    Méréseinkhez

        A NAP 250 teljesíti a - mit is teljesít? - a harmonikus torzításra
    és a kimeneti teljesítményre vonatkozó specifikációt. Több adatunk nem
    volt, a mérés eredményét nem tudtuk mivel egybevetni.
        Furcsáljuk, hogy a  jel-idegenfeszültség  arány  csak  2,2  kohmos
    lezárással ad, és még így is csak közepes eredményt. A szabványos,  22
    kohmos lezárással mindössze 64 (!) dB-t kapunk - igen gyatra eredmény.
    Rövidrezárt bemenettel már igen magas értéket kaptunk (97dB), de ez az
    eljárás nem felel meg a  gyakorlatnak.  A  jel-zaj  viszony  is  átlag
    alatti.
        Erénye ennek az erősítőnek, hogy valószínűleg  mindkét  csatornája
    önálló,  stabilizált   tápegységgel   bír.   Ezért   nem   adtuk   meg
    táblázatunkban a zenei  kimeneti  teljesítményt:  pontosan  megegyezik
    azzal, amit tartósan, szinusszal mértünk.
        A frekvenciagörbe +0; -3dB szintváltozással 2Hz-től 50kHz-ig  fut.
    Magasabb frekvenciákon viszont esik, a beépített sávhatárolás miatt. A
    fázis-frekvencia jelleggörbe igen szép, akárcsak a különbségi torzítás
    görbéje is.
        A négyszögjel-átvitel képe jó erősítőt sejttet, bár a 10kHz-es jel
    felfutó  éle  lekerekedik   -   ez   a   már   említett   sávhatárolás
    következménye.  Kicsi,  nem  zavaró  berezgés   látható   az   1kHz-es
    négyszögjelen, ha  a  8  ohmos  terhelést  egy  1,3µF-os  kapacitással
    megfejeljük.
        Összességében: rokonszenves masina, bár  "nincs  benne  új  a  NAP
    alatt".

    
    
    
    

    

    A  Linn-AGI-Naim  lánc  oszcillogramjai.  Fent:  Linn Asak, lenn: Naim
    NAP250 (1-4.), jobbra: Linn Pre-amp (1-7.) illetve AGI 511A (1-3.)




    Szeánsz

    


        Őfelsége, I. Linn  Sondek  közéleti  szereplését  mi  is  éppolyan
    kettős érzülettel vártuk, mint az audiobirodalom bármely más  polgára:
    vajon igazi uralkodói virtusokat csodálhatunk-e meg  -  éljen!  vivát!
    evviva! -, avagy  lehangoltan  és  némi  kárörömmel  csak  azt  tudjuk
    megállapítani  róla,  hogy  a  király  is  meztelen?!  (Mitagadás,  az
    utóbbira tippeltünk.)
        Namármost, ahogy a trónterembe is csak szobáról-szobára  vezet  az
    út: ahhoz, hogy őfelsége színe elé járulhassunk, előbb a  kamarásaival
    kell  szót  értenünk.  A  lemezjátszó-futóműveket  ugyanis  csak   két
    egyforma hangkar és két hajszálra azonos  hangszedő  birtokában  lehet
    vizsgáztatni.  Mindenből  kettő  kell  tehát  -  s  ezúttal   nem   is
    akármilyenből!   Szerencsére,   mint   említettük,    egyszerre    két
    Sondek/Ittok/Asak volt a kezünkben.  A  két  tulajdonos  közül  András
    ekkor még külföldön tartózkodott, de annyira  nagyvonalú  volt  velünk
    szemben,  hogy  felajánlotta:  családjától  átvehetjük  az   időközben
    hazaküldött készüléket, Péter pedig magával hozta a sajátját, és részt
    is vett a szeánszokon.
        Aki  olvasta  7.  számunkban  a  Micro  Seiki  DQX-1000  tesztjét,
    emlékezni fog rá, mi az első teendő: meg kell  bizonyosodnunk  afelől,
    hogy a két hangszedő valóban egyformán szól-e. Ez ugyanis a legkevésbé
    sem magától értetődő. És bizony, nem is szólt egyformán  a  két  Asak!
    Lehet vitatkozni rajta, mekkora volt a különbségük; Lámpa nélkül talán
    nem is lehetett volna kimutatni, de az A-B tesztek sárga, illetve zöld
    jelzőfénye nagyban megnöveli az ember összpontosító készségét, és  így
    biztonsággal állíthatjuk, hogy a két Asak közül (400 dollár  ide,  400
    dollár oda) az egyik egy kicsit csillogóbban,  nyíltabban  szólt.  Meg
    voltunk akadva: maradjunk-e a Linn-féle hangszedőknél, vagy  kerítsünk
    inkább egy pár olcsóbb, de  tényleg  egyforma  hangszedőt?  Egyáltalán
    van-e ilyen?
        Nemrégiben  azzal  a   kéréssel   fordultunk   a   Hungagent   Rt.
    közvetítésével az Ortofon céghez, hogy bocsásson rendelkezésünkre  két
    gyárilag  összemért  hangszedőt.  (Lásd   erről   Az   MC-próba   című
    cikkünket.) Persze, fel sem merült bennünk,  hogy  a  luxuspickupokból
    válogassanak nekünk, ez képtelenség lett volna, de az  olcsó  MC10-nél
    szívesen fogadtunk volna egy kicsit jobbat. Úgy hallottuk, hogy  ennek
    a hangszedőnek a második generációja alig lesz drágább, de igen  jónak
    ígérkezik (ha az első széria kifogy, a kereskedelmi vállalatok esetleg
    ebből rendelhetnének) - szóval, kicsit előresietve az  időben,  mi  az
    MC10/II-ből kértünk két  példányt.  Az  ígéretet  hamar  megkaptuk,  a
    hangszedőket csak  jóval  később:  nem  érkeztek  meg  lapzártáig.  De
    egyébként  is  kétségek  között  hányódtunk.  Vajon  az   MC10/II-esek
    hajszálra egyformák lesznek-e? Másrészt pedig a brit hierarchiában, I.
    Linn  Sondek  birodalmában  az  MC10-es  legfeljebb  őfelsége   udvari
    mulattatójának tisztét  tölthetné  be.  Igaz,  a  hivatalos  ideológia
    szerint a Sondek előnye bármiféle pickuppal nyilvánvaló. Ezért  később
    még  kipróbáljuk  MC10/II-vel  is,  de  egyelőre  jobbnak  láttuk,  ha
    megmaradunk a két Asaknál, és  belenyugszunk,  hogy  a  kettő  közötti
    különbség lesz vizsgálódásaink "tűrésmezeje", hibahatára.  Igyekeztünk
    minél pontosabban megőrizni a fülünkben.
        Ezután  az  egyik  Ittok   hangkart,   a   hangszedőjével   együtt
    átszereltük a  mi  futóművünkre.  Ez  a  gép,  mint  már  többször  is
    elmondtuk,  a  Mechanikai  Laboratórium   stúdiólemezjátszójának   egy
    változata; nagyon becsületes Direct Drive, és a váza gondosan fel  van
    függesztve - az akusztikai visszahatása  alig-alig  rosszabb,  mint  a
    Linné. A kontrollberendezés: AGI 511A,  Naim  NAP  250,  Spendorok.  A
    zenei anyag kissé szűkös volt, hiszen csak azokra  a  demó-lemezeinkre
    hagyatkozhattunk, amelyekből két példánnyal rendelkezünk. A  következő
    zeneszámokat választottuk. Dixieland, majd a svéd fúvószene az Ortofon
    lemezről (2/1-2.) Részletek Dvorak hetedik  szimfóniájából,  Beethoven
    egyik zongoraszonátájából és a  Tosca  második  felvonásából  (Philips
    Stereo 6830 545). Orgona és templomi kórus az  Opus  demólemezről.  És
    hogy a "holt"  bemutatóanyagon  kívül  valami  igazán  szép  zenét  is
    hallhassunk, mégpedig nem csupán  3-4  percig,  hanem  jóval  hosszabb
    ideig is, kutatni kezdtünk a  diszkotékánkban,  és  előhalásztunk  egy
    magyar,  vagy  legalábbis  félig  magyar  hanglemezt:   a   Tannhäuser
    nyitányának egy Karajan-vezényelte felvételét, amelyet az EMI-től vett
    ár a Hungaroton.
        Ezt és néhány más lemezt annakidején azzal kértük el  az  MHV-tól,
    hogy hátha beválnak demólemeznek. A többivel nem volt  szerencsénk,  a
    Wagner-lemez  pedig  valahogy  elsikkadt  a  kezünk   között.   Utólag
    igazságot szolgáltatunk neki (és a Hungarotonnak):  nemcsak  a  zenéje
    szép, hanem a technikai minősége is  respektálható,  olyannyira,  hogy
    ezennel ünnepélyesen besorozzuk állandó repertoárdarabjaink  közé,  és
    melegen ajánljuk a magyar hifistáknak is. Remélhetőleg nem rontja  meg
    esztétikai élményüket, ha demólemeznek (is) használják ezt a kiadványt
    - amely mellesleg ötödannyiba  kerül,  mint  az  Ortofon.  (Igaz,  nem
    helyettesítik, de igen jól kiegészítik egymást.) A diszkográfiáját - a
    szemközti oldalon részletesen megadjuk.
        És most harsanjanak fel a fanfárok. Őfelsége a színre lép.

    Linn Sondek

        Többé már semmiféle - ismételjük: semmiféle! - kétségünk nem lehet
    atekintetben,  hogy  vajon  befolyásolják-e  a   zenei   összképet   a
    lemezjátszó-futóművek.  A  Linn  Sondek  másképpen  szól,  mint  a  mi
    futóművünk - és nem úgy szól másképpen, mint  ahogy  a  két  hangszedő
    különbözött  egymástól.  Egybehangzó  véleményünk   szerint   mélyebb,
    teltebb a hangképe, mint az ML-készüléké.
        A Sondek fölénye kezdetben  nem  tűnt  lehengerlőnek.  Egy  kicsit
    testesebb hangkép, egy picivel több derű és elevenség, enyhén  lágyabb
    hang az Ortofon-fúvószenéken, valamelyest  meggyőzőbb  sztereofónia  a
    Philips-felvételeken, jobb "talapzat" az orgonamuzsikán. Viszont a  mi
    lemezjátszónk  helyenként  mintha  tisztábban,  definiáltabban   szólt
    volna... Semmi misztikum, semmi bűbáj:  jobbára  ugyanazokat  a  fajta
    különbségeket hallottuk, mint más tesztjeinken. A  zsűri  pontoz-és  a
    Linn valamivel több pontot kap. Még csak nem is sokkal többet. Mindkét
    hangkép elfogadható, zenei, autentikus.
        Amikor azonban feltettük a Wagner-nyitányt, valami megváltozott  a
    levegőben. A Linn hangja eddig csak mélyebb tónusú volt -  most  pedig
    stabilabb is! Ezt a fajta basszust  aligha  lehet  mélyhangkiemeléssel
    pótolni.  A  mi  lemezjátszónkról  a  basszusszólamot   hallottuk,   a
    Sondekről  viszont  csellókat  és  bőgőket,  ami  korántsem   ugyanaz.
    Némelyikünket ez nem hatotta meg különösebben; "ez tetszett  jobban  -
    írta -, csak kérdés, hogy ez a hangkép-e a valódi".  Másokban  viszont
    egy olyan, furcsa érzés támadt,  amely  bizony  szokatlan  a  fárasztó
    szeánszoktól elgyötört, szőrösszívű ítész számára:  "hagyjuk  abba  az
    összehasonlítgatást, és  hallgassuk  Wagnert  a  Linnen".  A  szokásos
    szóhasználattal élve, a mennyiség minőségbe csapott át  -  de  úgy  is
    fogalmazhatunk, hogy a társaság komolyzenekedvelő  tagjai  a  minőségi
    különbség helyett érzelmi különbséget éltek át. (Voltaképpen  ugyanoda
    lyukadtunk ki, ahová az angol szakírók  egy  része:  tetszik  nekik  a
    Sondek hangja,  de  nem  biztosak  benne,  hogy  a  mélytöbbletet  nem
    egyfajta rezonancia okozza-e. Ismeretes olyan vélemény is, miszerint a
    felső basszusnak ez a feldúsulása nem más, mint a pótváz berezgése 100
    és 200Hz között. A hangképet mindenesetre nagyon kellemessé teszi.)
        Tény, hogy a király nem meztelen. "Minden lemezjátszó egyenlő - de
    némelyek egyenlőbbek a többieknél."

    Linn Asak

        Eredetileg az  volt  a  tervünk,  hogy  a  kölcsönkapott,  értékes
    referencialáncba egyenként  próbálgatjuk  bele  a  mi  készülékeinket.
    Eszerint most az következne, hogy az Asak és az Ortofon MC  30  között
    kapcsolgatunk, miközben a Linn/Naim/AGI lánc többi része végig üzemben
    marad. Sajnos, ezúttal  nem  maradhatunk  következetesek,  ugyanis  az
    Ortofon nagyon  rosszul  illeszkedik  a  Linn  Preamphoz:  kellemetlen
    magaskiemelés lép fel, a hang csörömpölni kezd. Mérvadónak tehát  csak
    azt   a   próbát   tekinthetjük,   amikor   az    Asakot    a    saját
    MC-előerősítőjével,  az  MC  30-at  pedig  a  T-30   transzformátorral
    használtuk.
        Az  Asak  valóban  jobb  hangszedő  az  Ortofonnál.  Nyugodtabb  a
    hangképe, elfogadhatóbban reprodukálja a nagyobb hangtömegeket.  Hozzá
    képest  az  MC  30  magasban  egy  kissé  színezi  a  hangot,  de  nem
    megengedhetetlen mértékben, sőt, néha igen kellemesen (volt, akinek ez
    a   hangszedő   tetszett   jobban).   Néha   egy   kis    fedettséget,
    idegenszerűséget  is  éreztünk   az   Ortofonon.   A   különbség   nem
    kétségbeejtően nagy. Ismét csak azt mondhatjuk: az  MC  30  túlárazott
    hangszedő - de mi azért továbbra is nyugodtan használhatjuk etalonnak.
        Az Asakról még el  kell  mondanunk  valamit.  Említettük,  hogy  a
    követési képessége - mérve - igen gyatra. Hát, ezt nemcsak a  műszerek
    tudják kimutatni: a fülünk is gyakran jelzett követési  hibát,  amikor
    az Asak rótta a barázdákat!

    Linn Ittok

        Már  beszéltünk  szeánszunk   "hibahatáráról",   "tűrésmezejéről",
    vagyis arról a különbségről, amely már a két  hangszedő  között  eleve
    fennáll. Nos, a két hangkar - az  Ittok  és  a  Hadcock  -  különbsége
    alig-alig haladja meg ezt  a  hibahatárt.  Mindazonáltal  kétségtelen,
    hogy a hangkarok is csinálnak valamit,  amit  nem  kéne.  Mind  a  két
    hangkarnak megvan a maga sajátos kolorációja:  nemcsak  a  Hadcocknak,
    hanem a nálánál háromszorta drágább Linn Ittoknak is!
        Az Ittok  hangjából  mintha  hiányozna  valami.  Visszafogottabban
    szólt, kicsit dinamikátlanul - de  kevésbé  is  torzított.  A  Hadcock
    pedig   mintha   rátett   volna   valamit   a   zenére:    élénkebben,
    definiáltabban, "hangosabban", nem egyszer  "dögösebben"  szólt,  azaz
    alul-fölül  jobban  meglendítette  a  hangokat.  Viszont   valamelyest
    erősebben torzított. Érdekes, hetünk közül (ennyien vettünk részt ezen
    a szeánszon) öten a Hadcock hangját becsülték többre. Lehet, hogy ez a
    tapasztalatlanságunkkal magyarázható; az angol szakíróknak a Linn  kar
    a kedvencük, és a  Hadcock  szerintük  is  kicsit  csengőbben  szól  a
    kelleténél - de nem hisszük hogy az Ittok hangja tökéletesen  semleges
    volna.   Elképzelhető   viszont,   hogy    hosszabb    távon    jobban
    megbarátkoznánk vele.

    Linn Preamp

        Nem  alkothattunk  róla  igazán  realisztikus   képet.   Nagyjából
    ugyanúgy szól, mint a többi nívós illesztőegység. Talán-talán mellette
    döntene, hogy egy árnyalatnyival nyugodtabb a hangképe - de figyelembe
    kell venni, hogy mindvégig az Asak hangszedőt hallgattuk, márpedig  az
    Asak és a Preamp úgyszolván ideális párosítás. Helyesebb tehát, ha ezt
    a  head-amplifiert   az   Asak   hangszedő   tartozékának   tekintjük.
    (Mindazonáltal  hallani  fogjuk  még  a  hangját   lásd   a   Technics
    MC-előerősítő tesztjét a Bemutatjuk rovatban.)

    AGI 511A

        Nehéz  szabadulni  az  előítéletektől.   Az   audio-szakmában   ma
    ugyanolyan bizalmatlansággal fogadják az integrált  áramköröket,  mint
    annakidején a tranzisztorokat: "másutt bizonyára beválnak, de a  zenei
    jel útjából okvetlenül  el  kell  távolítani  őket".  És  mint  minden
    előítéletnek, ennek is van alapja, hiszen az IC-s áramkörök eddig a mi
    vaktesztjeinken is többnyire kibuktak a versenyből.
        Az AGI 511A-nak már a fonoelektronikájában is van IC,  a  meghajtó
    fokozata pedig, gyakorlatilag egyetlen IC-ből  áll.  És  mégis,  ez  a
    legjobb  előerősítő,  amivel   eddig   találkoztunk.   A   HFM   I-nél
    (természetesen ezzel  hasonlítottuk  össze)  kétségtelenül  jobb.  Egy
    kicsit élénkebb, derűsebb a hangja,  a  gitárhúrjai  tovább  pengenek,
    lendületesebben szól, jobb a tere. A HFM I hangképe ehhez  képest  egy
    kissé fakó, néhol fojtott - másutt viszont nyugodtabb,  kevésbé  torz.
    Gyöngéi  nem  torzítás-karakterűek  (azaz:  nem  tolakodóak),   inkább
    hiányérzetet keltenek. A különbség nem drasztikus, de jól  észlelhető.
    Mindnyájan az AGI-ra szavaztunk.
        Meglepően  jól  szerepelt  az  511A  meghajtófokozata  is.   Annak
    ellenére, hogy "egy AGI" mindegyikünk számára szebben szólt, mint "két
    AGI"  (vagyis  fono-előerősítő  plusz  meghajtó  fokozat),  a  hangkép
    alig-alig szenvedte meg a közbeiktatott elektronika hatását. Eddig még
    minden más meghajtó fokozatról több torzítást éreztünk,  pedig  azokat
    nem    a    Linn/Naim    láncon    hallgattuk,    csak     a     saját
    kontrollberendezésünkön.
        Vitatkoztunk rajta, melyik különbség volt a nagyobb:  az,  amit  a
    két  előerősítő  között,  vagy   pedig   amit   a   meghajtó   fokozat
    közbeiktatásakor hallottunk.  Összehasonlítottuk  hát  a  HFM  I-et  a
    komplett AGI-val is. Az amerikai erősítő fölénye csökkent, de még  így
    is megmaradt: elevenebb a hangja. (Egyszóval, a HFM I nem ér  meg  550
    dollárt. De azért továbbra is ezt használjuk etalonnak.)

    Naim NAP 250

        Nagyon-nagyon bánatosak vagyunk. Amire oly régóta  keressük,  arra
    most megkaptuk a választ. A Naim  Audio  teljesítményerősítője  sokkal
    jobban szól, mint a Quad. Képzeljünk magunk elé két ablakot. Az  egyik
    le van mosva, át lehet látni rajta. A másik ablak egy kicsit  piszkos.
    Az utóbbi a Quad.
        Lehet, hogy túlságosan drámaian adjuk elő a dolgot -  a  szeánszon
    valójában ellenszavazatok is elhangzottak. De egészen biztos,  hogy  a
    Naim a Quadhoz képest semleges, és megfordítva, hogy a Quad a  Naimhez
    képest mindenféle szennyeződést hord fel a hangképre:  valami  szőrös,
    sziszegő kolorációt, alul pedig egy túlságosan meleg  felső  basszust.
    Ezzel együtt sávhatároltnak tűnik alul-fölül egyaránt. Persze,  a  NAP
    250-ért négyszerte többet kell fizetni, tehát más erősítők számára  is
    van hely a NAP alatt - dehát ez csak magyarázat,  nem  mentség.  Nincs
    kizárva, hogy igazat állítottak, akik szerint kontrollberendezésünkben
    a Quad a korlátozó tényező. (Hátha még azt is  megmondták  volna,  mit
    használjunk helyette, olyat, ami közismert és nem túl drága.)

                                      *

        Hát körülbelül ennyi - de nem több - választja el a High Fidelityt
    a High End Audiotól,  a  pórias  Ortofonokat  és  Quadokat  a  kékvérű
    Linnektől  és  Naimektől.  Tanulságos   próba   volt;   tapasztalatait
    igyekszünk megőrizni és mindnyájunk hasznára kamatoztatni.