Zene a fülek között: Analizátor, vagy oszcilloszkóp?



        Amióta újságírásra adtam a fejem, ezerszer  is  beletörődtem  már,
    hogy  mesterségem  lényege:  olyasmiről  írni,  amihez  nem  értek   -
    tudniillik, ha értenék hozzá, akkor az asztalnak nem az innenső, hanem
    a  túlsó  oldalán  ülnék,  és  hozzám  jönnének  észt  kölcsönözni  az
    újságírók.  Mindazonáltal  a  hozzánemértésnek  is  megvannak  a  maga
    fokozatai.  Kellő  elszántsággal  és  főleg:   szakemberek   folytonos
    kontrollja alatt össze lehet hozni ha nem is szakcikkeket,  de  nagyon
    becsületes   ismeretterjesztő   esszéket,   sőt,   ilyen,   fedezettel
    alkalmanként még vitatkozni is merhet az ember. Amit  nem  tehet  meg:
    nem  írhat  szakcikket,  és  különösen:  nem   hadakozhat   tudományos
    alapismeretek ellen. Ha ezt mégis megkockáztatná, nagyon jól kösse fe1
    az érveit, különben tíz oldalról fogják lemezteleníteni!
        Vállalom.  Akusztikusok  és  hangmérnökök  -   a   High   Fidelity
    legnagyobb kárára - o1y végzetesen messzire szakadtak egymástól (és  a
    zenehallgató  közönségtől!),  hogy  hitem   szerint   már   azzal   is
    szolgálatot tennék nekik, ha sikerülne belerángatnom őket egy  vitába.
    De egyébként sem adom olcsón a bőrömet. Nem állítom,  hogy  az  alábbi
    kvázi-szakcikk   (valójában:   afféle   példabeszédek   sorozata)   ne
    tartalmazna mást, mint "az igazságot, csakis az igazságot és a  teljes
    igazságot", állítom viszont, hogy lényegét tekintve  igenis  hűségesen
    interpretálja a tárgykörünkbe vágó pszichoakusztikai  alapismereteket.
    Mindazonáltal tartom magam játékszabályainkhoz. Lektornak, vagy ha úgy
    tetszik, opponensnek háziszerzőinket, Angster Judit és  Miklós  András
    fizikusokat  kértem  fel,  írásomat   ők   olvasták   elsőnek.   Egyes
    részleteket  az  ő  tanácsukra  megváltoztattam,  kijavítottam.  Volt,
    amiben nem tudtuk meggyőzni egymást,  ezért  az  lesz  a  legjobb,  ha
    cikkem végén ők is összefoglalják véleményüket.


                                      *

        Melléfog, aki a tudományos (alap-) kutatás eredményét  feltétlenül
    és azonnal hasznosíthatónak hiszi. Egy ősrégi  adoma  szerint  a  nagy
    fizikustól (Faraday lett volna?) megkérdi a miniszter, ugyan  mire  jó
    az a képlet, amelyért annyira ünneplik. "Hogy mire  jó,  nem  tudom  -
    feleli a tudós -, de Önök egyszer még adót fognak  szedni  utána".  És
    hát mi, zenebarátok, mi vajon nem a régi  fizikusoknak-akusztikusoknak
    köszönhetjük  azt  a  sok  szép  holmit,  ami  után   forgalmi,   vagy
    éppenséggel luxusadót fizetünk, kezdve a sort az indukció elvén működő
    hangszedővel,     s     végezve     a     reflexdoboznak      álcázott
    Helmholtz-rezonátorral? De  azért  nyilvánvaló,  hogy  még  az  egzakt
    matematikai  tételek  is  akkor  nyernek  igazi  értelmet  (többségünk
    szemében, legalábbis), amikor kiderül, "mirejók". Még inkább  így  van
    ez a  kevésbé  egzakt,  a  mi  esetünkben  éppen  a  pszichoakusztikai
    kutatások eredményével: amikor ezeket hasznosítjuk,  egyben  igazoljuk
    is őket. Bizony rászorulnak!
        A pszichoakusztikai alapismeretanyag  javarésze  vagy  az  ötvenes
    évekből, vagy még sokkal régebbről származik. Eleinte  minden  további
    nélkül igazolta sajátmagát, mert  a  kezdetleges  technikával  dolgozó
    hangmérnököknek semmi okuk sem volt, hogy  kételyeket  tápláljanak  az
    ugyancsak  kezdetleges  technikával  szerzett   tudományos   ismeretek
    (helyesebben:  azok  alkalmazhatósága)  iránt.  A  technika  időközben
    hatalmasat fejlődött, de  a  hangmérnökök  többsége  a  mai  napig  is
    rendíthetetlenül hisz az ősi igékben, az akusztikusoknak pedig nemigen
    akaródzik  felülvizsgálni  a  régi  tanokat,  hiszen   ez   iszonyatos
    munkájukba  kerülne.  Egyébként  is,  véleményem  szerint  a   legtöbb
    akusztikus - tisztelet a  kivételnek  -  ma  már  "lefutott"  dolognak
    tekinti az élethű hangátvitelt,  "nem  lát  benne  fantáziát",  sokkal
    szívesebben foglalkozik valami mással, ami  nagyobb  távlatokat  nyit,
    mondjuk beszédérthetőségi, beszédelemzési vizsgálatokkal -  gondoljunk
    csak a beszélő gépekre! A saját szempontjukból igazuk is lehet, de  ez
    mit sem változtat a helyzeten: a modern hangtechnikai  gyakorlat  igen
    sok tekintetben vagy ellene mond a régi  tanoknak,  vagy  pedig  -  és
    sajnos, ez a gyakoribb - összhangban áll  velük,  de  akkor  silányabb
    hangminőséget is produkál!
        A  hangátviteli  rendszerek  és  a  zenei  program  egyik   fontos
    paramétere a dinamika. Ez a paraméter egyértelműen "pénzbe  kerül",  a
    stúdiók szívesen takarékoskodnak vele, a zenehallgató közönség viszont
    - indokoltan vagy indokolatlanul -  inkább  többet  akar  belőle.  Nem
    véletlen, hogy előző számunk pszichoakusztikai cikke  ("Zene  a  fülek
    között") az alapfogalmak tisztázása után máris a  dinamika  mibenlétét
    kezdte  boncolgatni.  Magam  is  ezt  a  sorrendet  választom:   előbb
    felsorolom  mindazon   aggályaimat,   amelyeket   a   pszichoakusztika
    módszerei és eddigi eredményei iránt  táplálok,  majd  pedig  mindezek
    nyomán  megpróbálkozom  a  dinamikának  egy,  a   szokásostól   eltérő
    interpretációjával.


    A módszer

        A  pszichoakusztikai  vizsgálatok  szükségképpen   egy   (logikai)
    "ördögi körben" forognak. Mit is  szeretnénk  felderíteni?  Az  emberi
    hallás  mechanizmusát,  mérések  és  felmérések   útján.   Módszerünk,
    önmagában véve, eleget tesz a tudományos  kutatás  kritériumainak,  és
    szolgáltat is  mindenféle  adatokat,  hiszen  a  Természet  készséggel
    válaszol bármiféle  kérdésre.  De  hogy  kérdéseink  (s  ennélfogva  a
    válaszok) megfelelőek voltak-e? Hogy tényleg ezekre volt-e szükség,  s
    hogy vajon nem kellett volna  inkább  olyan  eljárásokhoz  folyamodni,
    amelyekről ma még fogalmunk sincs? Erre csak akkor derül fény,  amikor
    az emberi hallás mechanizmusát már valóban tökéletesen  ismerjük.  Más
    megfogalmazásban: "elvesztettem a szemüvegemet,  és  addig  nem  tudom
    megkeresni, amíg meg  nem  találtam".  Ez  a  kétely  fel-feldereng  a
    kutatókban is; a mi szerzőink például egyhelyütt így fogalmaznak  (21.
    oldal):
        "Általában elmondhatjuk, hogy mind a vizsgálathoz használt  jelek,
    mind a vizsgálati  körülmények  természetellenesek  voltak  -  viszont
    reprodukálhatók! Természetes tehát, hogy a pszichoakusztika eredményei
    normális környezetben,  természetes  hangjelek  esetén  nem  írják  le
    teljesen a jelenségeket. A kutatások azonban nem álltak meg:  manapság
    is végeznek kísérleteket. De még sok-sok  évi  munka  szükséges,  hogy
    megbízható eredményt kapjunk."
        Az akusztikusok tehát, ha jól értelmezem, úgy érzik, helyes nyomon
    haladnak; az  ismeretanyag,  amire  szert  tettek,  helytálló,  csupán
    érvényességének köre szűkebb, mint eredetileg  gondolták.  Én  azonban
    még ezt is túlzott derűlátásnak érzem.  Hiszen  ha  valamely  kísérlet
    eleget tesz a tudományosság kritériumainak, még korántsem biztos, hogy
    eredménye a valóságot tükrözi! Nemcsak  az  a  baj,  hogy  nem  tudunk
    eleget - sokkalta nagyobb baj, hogy amit tudunk,  az  nem  feltétlenül
    használható! Az ördögi körben éppen az a legördögibb, hogy  nem  látni
    tisztán a határait. Súlyosbítja a dolgot, hogy a kutatók (s  nyomukban
    a hangmérnökök) folyvást hivatkozni kényszerülnek  a  régmúlt  időkből
    származó ismeretekre, amelyek bármelyike (vagy akár többsége) hibás is
    lehet. Elengedhetetlen tehát újra meg újra visszatérni  az  alapokhoz,
    újra  meg  újra  tisztázni,  mire  törekszünk.  Ha  ezt  elmulasztjuk.
    ingoványon építkezünk. Könnyen úgy járunk, mint az egyszeri tudós, aki
    bolhával kísérletezett, és ezt  vette  jegyzőkönyvbe:  "ha  kitépem  a
    lábait, megsüketül" - ti. hiába szólongatta, a bolha nem volt hajlandó
    ugrani. Gyakran hivatkoznak efféle tételekre a hangtechnikában is!


    Modellek

        A pszichoakusztikai kísérlet: kérdés-felelet játék,  amennyiben  a
    kísérleti  személyeket  valamiféle   hanghatásnak   teszik   ki   (ezt
    nevezhetjük kérdésnek), ők pedig  válaszolnak,  vagy  élőszóval,  vagy
    cselekvéssel (például egy  potenciométer  beállításával).  Vajon  mire
    következtethetünk ezekből a válaszokból? Az emberi  fül  képességeire?
    Az emberi hallás mechanizmusára? Avagy  arra  a  folyamatra,  amelynek
    révén az agy a hangeffektusokat felfogja, appercipiálja? Esetleg  mind
    a háromra,  egyszerre?  Netalán  még  több  mindenre  is?  Aggályaimat
    megpróbálom  szemléletesebben  is  kifejez  afféle  blokksémákkal,  az
    emberi hallás különféle,  leegyszerűsített  modelljeivel.  A  mindenki
    által jólismert  körvonalak  ezúttal  egy  úgynevezett  fekete  dobozt
    ábrázolnak, amelynek mi csak a bemenetét és a kimenetét  ismerjük,  és
    ebből próbáljuk kitalálni, mi  lehet  a  belsejében.  A  legegyszerűbb
    modell nyilván ez:

    

        azt fejezi ki: "hallom, hiszen van fülem". Vegyünk most egy kicsit
    bonyolultabb modellt:

    

        ez azt állítja, hogy a fül - feldolgozás végett -  továbbküldi  az
    információt az agynak. De ez még  mindig  túlságosan  egyszerű  volna.
        Harmadik sémánk:

    

        már valamiféle közvetítő mechanizmust  feltételez.  Az  információ
    útja  tehát:  fül  (eszköz)  *  hallás  (mechanizmus)  *   appercepció
    (folyamat).  Azt  hiszem,  ez  a  modell   tükrözi   az   akusztikusok
    többségének elképzelését. De hátha a valóság  még  ennél  is  sokkalta
    bonyolultabb? Mit szóljunk például egy ilyen modellhez:

    

        amelyben többszörös visszacsatolás áll fenn?  Olyan  valószínűtlen
    ez? Akkor viszont fölöttébb kockázatos közvetlen  korrelációt  találni
    egy-egy  pszichológiai  megfigyelés  és  a  fül   valamely   anatómiai
    tulajdonsága  között.  Ne  feledjük,  a  Fekete  Doboznak   csupán   a
    burkolatát látjuk, továbbá az Inputot meg az Outputot, és  a  Rendszer
    olyan gyorsan  dolgozza  fel  a  Jelet,  hogy  mire  észbekapnánk,  az
    eredmény már rég a Tárolóban van.


    Ami biztosan rossz

        Az  előbbi  fejtegetéssel  csupán  az  volt  a  célom,  hogy  elvi
    aggályokat ébresszek a pszichoakusztikai adatok túlságosan  egyértelmű
    interpretációival szemben. Térjünk át  most  a  konkrétumokra.  Milyen
    kritika érheti ma, 1984-ben  a  pszichoakusztika  fél  évszázad  alatt
    megtermelt ismeretanyagát? Nos, a High Fidelity bebizonyította, hogy a
    hangátviteli gyakorlat  számára  elavultnak,  de  legalábbis  teljesen
    megbízhatatlannak kell minősítenünk minden olyan kísérletet,

        1. amelyben nem sztereó, csak monó vizsgálati jelet alkalmaztak;
        2. amelyben a kísérleti személyek a vizsgálójelet nem
           hangsugárzón, hanem csak fejhallgatón hallgatták.

        Később további ellenvetéseket is teszek majd,  de  egyelőre  ez  a
    kettő is tökéletesen elegendő, ugyanis a klasszikus  pszichoakusztikai
    kísérletek szinte kivétel nélkül beleütköznek vagy  az  első,  vagy  a
    második klauzulánkba - sőt, többnyire mindkettőbe  egyszerre.  Feltéve
    (de meg nem engedve?), hogy meglátásom helytálló, felmerül  a  kérdés:
    ugyan  mi  mást  tehetnének  az   akusztikusok,   azon   kívül,   hogy
    visszamennek  a  kezdet  kezdetéig,  és  újra   elvégzik   az   összes
    alapkísérletet, de most már modern  eszközökkel?!  Alternatív  kérdés:
    hogy  jön  ahhoz  egy  kívülálló,  hogy  ennyire  sommásan  elutasítsa
    (helyesebben: alkalmazhatatlannak nyilvánítsa) fél évszázad munkáját?!
    Minthogy  ez  a  nagyonis   személyeskedő   kérdés   semmiképpen   sem
    indokolatlan, ezen a ponton magam  is  hasonló  eszközhöz  nyúlok,  és
    megpróbálok  tekintélyérvekkel  takaródzni.  Ha   mást   nem,   annyit
    mindenképpen bizonyítani tudok, hogy  a  bennem  felmerülő  kételyeket
    (természetesen jóval énelőttem) már mások is megfogalmazták -  és  nem
    is akárkik.
        Matti Otala finn elektroakusztikus neve itt-ott felbukkant  már  a
    Hifi Magazinban, de Olvasóink között valószínűleg több  ezren  vannak,
    akik más forrásból is értesültek már Otala  professzor  munkásságáról.
    Egyike ő annak a nagyon-nagyon kevés "kontinentális" európainak,  akit
    még a High Fidelity kifejezetten angolszász világában is respektálnak.
    Fő   (és   legismertebb)   szakterülete:   az    erősítők    dinamikus
    torzításformái, mint amilyen  a  híres  vagy  hírhedt  TIM  (tranziens
    intermodulációs torzítás). A TIM-et és társait régóta számontartják az
    átviteltechnikában,  a  hifi-  és  a  stúdió-szakma   viszont   sokáig
    agyrémnek minősítette valamennyit, vagy  legalábbis  kétségbe  vonták,
    hogy a TIM "meghallható".  Otaláék  erre,  akik  meglehetősen  beásták
    magukat a pszichoakusztikába, precíz kísérletekkel bizonyították, hogy
    az emberi hallás igenis meglehetősen érzékeny  az  erősítők  tranziens
    torzításaira - ma  már  aligha  akad  olyan  erősítő-konstruktőr,  aki
    kételkedne ebben. Lehet, hogy  Otaláék  legfontosabb  tesztjét  később
    részletesen ismertetjük majd a Hifi Magazinban - tanulságos és érdekes
    olvasmánynak vélem.
        Magam az Audio Critic nevű, azóta  jobblétre  szenderült  amerikai
    újságból értesültem Otala némely rendhagyónak látszó nézetéről. (Abban
    a cikkben egyébként szó sem  volt  a  klasszikus  kísérletek  eredendő
    korlátairól, tehát a fejhallgatós-monójeles módszerről;  Otala  csupán
    az  emberi   hallásmechanizmus   tranziens   jellegét   hangsúlyozta.)
    Fejtegetését  fölöttébb  meggyőzőnek   találtam.   Levelet   írtam   a
    professzornak,     megemlítettem     kételyeimet     a      klasszikus
    pszichoakusztikai  ismeretanyag  használhatósága  iránt,  és   kértem,
    küldjön jegyzéket a szerinte tanulmányozásra érdemes dolgozatokról.  A
    választ  alább  közlöm,  erőmtől  kellő   fordításban.   Otala   ehhez
    hozzájárult, de kérte, jelezzem,  hogy  csupán  magánlevelezésről  van
    szó. Tehát:


        "A pszichoakusztikát illető aggályai jogosak, valóban több  adatra
    volna szükség. A probléma azonban a következő:

        1. Az összes régebbi adatot (Feldtkeller, Békésy stb.) monofonikus
    jellel és fejhallgató segítségével szerezték. Kísérleteinkből  tudjuk,
    hogy a freefield (azaz: hangsugárzós - D.  L.)  sztereofónia  sokkalta
    érzékenyebb a hangkép tökéletlenségeire. Ezt a  mellékelt  cikkből  is
    láthatja. A korábbi munkák nagy részét ezért ma már nem használhatjuk.

        2.  Az  audio-technológia  ma  még  számos   ismeretlen,   jobbára
    illuzórikus hatást emleget: "mélységérzetet",  "levegőt  a  hangszerek
    között", "jelenlét/távollétérzetet" stb., ezek demonstrálhatóan  akkor
    lépnek  fel,   amikor   valamiben   eltérünk   az   egyébként   azonos
    feltételektől, s az agy  ezt  felismeri,  amikor  a  benne  lejátszódó
    folyamat révén  a  hangképet  rekonstruálja.  Nincs  tudomásom  igazán
    komoly tanulmányról ebben a valóban nehéz témakörben.

        Megjelentettünk néhány cikket, ezekben  a  lényeges  információ  a
    sorok    között    van    elrejtve.    Némelyiket    mellékelem;     a
    referenciajegyzékben  figyelemreméltó  publikációkra  is  hivatkozunk,
    különösen  Keidel  munkáit  ajánlom,  ezek  új  korszakot  nyitnak.  A
    közhasznú  irodalom  azonban  többnyire  csak   a   korábbi   munkákat
    ismételgeti,  azokkal  a  hibákkal  együtt,  amelyeket  még  Helmholtz
    követett el. Kétségtelen, hogy még várnunk kell néhány évig!
        Sajnálom,   hogy   csak   korlátozott    mértékben    segíthettem.
    Mindazonáltal a probléma, amelyet felvet, igen fontos."


    Két pillanat között

        A klasszikus módszer (fejhallgató + monó  vizsgálójel)  már  eleve
    meghamisítja a    vizsgálatok  eredményét.  Jellemző  példa,  hogy  az
    "egyenlő hangosság görbéit" (amelyekről még lesz szó ebben a  cikkben)
    Fletcher és Munson  annakidején  fejhallgatóval,  Robinson  és  Dadson
    pedig - jóval később hangsugárzós kísérletekkel határozta  meg,  és  a
    két görbesereg a mélytartományban nem esik egybe, bár igaz: karakterük
    hasonló. Nyilvánvaló azonban, hogy más esetekben ennél  jóval  durvább
    eltéréseket    is     találhatnánk     a     klasszikus     kísérletek
    felülvizsgálatakor. De ez még mindig csekély hiba ahhoz  képest,  hogy
    noha a zenehallgató  fül  kifejezetten  tranziens  jeleket  észlel,  a
    klasszikus pszichoakusztikai tesztekben kizárólag statikus  vizsgálati
    módszereket alkalmaztak!
        A Hifi Magazin olvasói már jól tudják, mi a különbség  a  statikus
    és a dinamikus jellegű mérések között. Természetesen a  mi  tesztjeink
    többsége   is   statikus,   így   például   amikor   a    hangsugárzók
    frekvencia-amplitúdó diagramját vesszük fel, akkor a  rendszernek  nem
    egyetlen pillanatnyi  állapotát  rögzítjük,  hanem  "időt  hagyunk"  a
    jelnek,  hogy  beálljon  egy  átlagos  szintre.   Ezzel   szemben   az
    oszcilloszkópon   megjelenő    jelalakok,    mint    a    hangsugárzók
    burstválaszjelei, már sokkal inkább korrelálnak a rendszer pillanatnyi
    állapotával.  Namármost,  a   hangeffektusok   (és   különösképpen   a
    zeneművek) nyilván tranziens, azaz átmeneti jelenségek  váltakozásából
    állnak, - de vajon az emberi  hallás  "statikusan"  dolgozik-e,  avagy
    "dinamikusan"?
        Nyilvánvaló, hogy bármilyen  gyorsan  dolgozik  is,  nem  működhet
    tehetetlenségmentesen,    nem    érzékelhet    tetszőlegesen     rövid
    időszakaszokat. "Ki kell várnia" egy ideig, amíg működésbe léphet,  és
    a   pszichoakusztikusok   természetesen   számolnak   is   egy   ilyen
    "holtidővel", néhány  (vagy  néhányszor  tíz)  milliszekundummal.  Nem
    tudom, létezik-e valóban egzakt mértéke ennek  a  "holtidőnek"  (hátha
    mindig az auditív szituáció függvénye!), de ha létezik, nyilván nagyon
    jó volna ismerni, mert  sok  mindenre  lehetne  következtetni  belőle.
    Senki sem vitatja, hogy a fül a jelek mennyiségének,  de  egyszersmind
    alakjának változását is érzékeli. Vajon melyikre mennyire érzékeny?  A
    logika azt diktálja, hogy

        a.)  ha  a  fül  viszonylag  "lomha",  akkor  főleg  a  mennyiségi
    változásokra érzékeny, vagyis még a statikus vizsgálati  módszerek  is
    többé-kevésbé realisztikus eredményre vezetnek;
        b.) ha viszont a fül "fürge",  egyre  inkább  koncentrál  a  jelek
    alakváltozására is, akkor pedig a statikus vizsgálati eljárásokkal nem
    sokra megyünk.

        A  baj  csak  ott  van,  hogy  ezt  a  "holtidőt",  "reakcióidőt",
    "ingerküszöböt", "reflexgyorsaságot" vagy bárhogyan nevezzük is,  csak
    statikus  módon  lehet  meghatározni,  például  úgy,  hogy  két  jelet
    sugároznak gyors egymásutánban, és  a  kísérleti  személynek  el  kell
    döntenie, két jelet hall-e még, vagy már csak egyet stb. Ez az eljárás
    mindenképpen lomhábbnak fogja minősíteni hallásunkat, mint  amilyen  a
    valóságban lehet!
        Az Audio Critic ama bizonyos cikkében,  amelyre  már  hivatkoztam,
    van egy nagyon eredeti kijelentés:

             ----------------------------------------------------
             "A fül nem spektrumanalizátor, hanem oszcilloszkóp!"
             ----------------------------------------------------

        Igaz ez?
        Az analizátor látványos műszer, egész képmezeje együtt  lüktet  az
    akusztikai történéssel, szemünk előtt pulzál (mondjuk) a  zene  minden
    egyes frekvencia-tercsávja. Sajnos, a Természet nem ismeri  a  tercsáv
    fogalmát.  A  különböző  frekvenciák   igazából   egyetlen,   végtelen
    kontinuumot alkotnak, s  ez  nyilván  felfoghatatlan  volna  a  műszer
    számára. Kénytelen tercenként átlagolni a bemenetére jutó  jelet,  ami
    bizony durva egyszerűsítése  a  valóságnak.  A  frekvenciaanalizátorok
    felbontóképessége  elvben  tetszés  szerint  növelhető,   az   időbeli
    felbontás rovására.  Megjeleníthetjük  a  spektrum  tercei  helyett  a
    nagyszekundokat, a kisszekundokat, sőt: léteznek  olyan  analizátorok,
    amelyek felbontása 1Hz! Iszonyatos adatmennyiséget  szolgáltatnak,  és
    ezt tárolni  is  tudják.  Persze,  annakidején,  amikor  a  klasszikus
    pszichoakusztikai kísérleteket végezték, nem is álmodtak  ilyen  drága
    és bonyolult műszerekről.
        Az  oszcilloszkóp  nem   tudja   megmutatni   nekünk   a   program
    frekvencia-spektrumát,   viszont   olyan   információkat   szolgáltat,
    amelyekről - ha csak az analizátort ismernénk - halvány fogalmunk  sem
    volna. Mondhatnánk: a spektrumanalizátor a térben, az oszcilloszkóp az
    időben tájékozódik.
        Nos, miféle műszer az emberi  hallás,  spektrumanalizátor-e,  vagy
    inkább oszcilloszkóp?
        Mielőtt elhamarkodnánk a választ, hadd hozzak fel  egy  analógiát,
    szintén a  fizika  példatárából.  A  fény  kvantumja,  a  foton  vajon
    részecske-e, vagy hullám? Gyakran hallani, hogy "mindkettő egyszerre",
    de ez is csak egyszerűsítés. A foton se nem hullám, se nem  részecske;
    ezekbe a fiókokba mi, emberek gyömöszöljük, attól félve, hogy különben
    nem tudnánk hová rakni.  A  foton  nem  tehet  róla,  hogy  fogyatékos
    érzékszerveinkkel és filozófiai kategóriáinkkal mi csak  ebben  a  két
    alakjában tudjuk őt érzékelni és felfogni.
        Valahogyan így állhat a dolog az emberi hallásmechanizmussal is.
        A fül se nem frekvenciaanalizátor,  se  nem  oszcilloszkóp,  hanem
    mindkettő - és feltehetően még sok más műszer is egyszerre.


    Az utcatábla-effektus

        Utolsó ellenérvemet nem vettem senkitől -  saját  elmeszüleményem,
    és hát rendíthetetlenül hiszek az igazságában. Lényege:  a  klasszikus
    pszichoakusztikai kísérletek realitásértékét tovább csökkenti, hogy  a
    vizsgálójelek "sterilek", nincs "logikájuk", nem  tartoznak  semmiféle
    jelrendszerhez. Az ilyesfajtajeleket sokkalta nehezebb  appercipiálni,
    mint a zenének akusztikai "logikával" átszőtt, eleven  szövetét.  Hogy
    világos legyen a  dolog:  menjünk  ki  az  utcára,  és  próbáljuk  meg
    elolvasni  a  távoli  utcatáblákat.  Illetve,  ne  is  keljünk  fel  a
    kényelmes  fotelből,  inkább  majd  itt,  a  magazinban  imitáljuk  az
    utcatáblákat, csak tessék jó távolra tartani a lapot.  Budapesten  még
    így is elég  könnyen  eligazodunk,  egészen  messziről  is  el  tudjuk
    olvasni, hogy

    

        de ha ugyanezt véletlenül fonetikai jelekkel írták fel, akkor  már
    egészen közel kell mennünk hozzá:

    

    ehhez méginkább:

    

        pedig erre az utcatáblára is ugyanazt a magyar utcanevet írtuk,  s
    bár nem ugyanolyan, de ugyanakkora betűkkel! De még sokkalta  nehezebb
    kisilabizálni az alábbi táblát:

    

        ugyanis  butéliai  betűkkel  van  írva.  (Butélia  ázsiai  ország,
    Propánnal és Butánnal határos.) A többi feliratban esetleg  fel  lehet
    ismerni a logikát; ha egy-két  szó  összejön,  a  többit  már  gyorsan
    kitaláljuk: hirtelenében appercipiáljuk!
        Nem  is  fogadnák  el  a  szemorvosok   látásvizsgálatra   az   én
    utcatábláimat (talán az egy butéliai kivételével). Hiszen  összefüggés
    áll fenn az egyes jelek között!  Ezekkel  nem  lehet  vizsgáztatni  az
    emberi szem képességeit  -  az  emberi  agy  appercepciós  képességeit
    persze annál inkább, dehát az  már  nem  a  szemorvosok  dolga!  Tehát
    inkább egy összefüggéstelen  betűsorozatot  tesznek  elénk,  mert  azt
    tényleg  csak  az  tudja  elolvasni,  akinek  ép  a  szeme.  De  mivel
    ugyanezeket a betűket - ha összefüggenek!  -  még  a  pápaszemesek  is
    elolvassák, a szemorvos végülis  rosszabb  bizonyítványt  állít  ki  a
    szemünkről, mint amilyen az a valóságban.
        Ugyanígy a zenehallgató fül  is  sokkalta  többre  képes,  mint  a
    pszichoakusztikai vizsgálatoknak alávetett fül.

                                      *

        Mindezekkel a feltartó  szúrásokkal  -  hangsúlyozom!  -  nem  azt
    szeretném bizonyítani, hogy a pszichoakusztika  klasszikus  kísérletei
    önmagukban véve hibásak, hasznavehetetlenek, feleslegesek volnának, és
    hogy ez a tudományág ne volna egzakt. (Mindenesetre sokkal  egzaktabb,
    mint mondjuk a politika vagy a közgazdaságtan.) A kutatók az  egyetlen
    járható úton indultak el, azon, amely végül a tudományos megismeréshez
    vezet. Az út azonban kacskaringós, és bármikor kiderülhet,  hogy  most
    éppen az egyik kacskaringójában haladunk, esetleg a céllal  ellentétes
    irányban. Az a legjobb, ha az ember nem nézi mereven  az  utat,  hanem
    időnként felmászik egy útszéli fára, ellenzőt  csinál  a  kezéből,  és
    körülnéz, nem lehet-e keresztülvágni egy vargabetűt. Én  is  csak  ezt
    teszem, amikor az alábbiakban a magam  módján  próbálom  értelmezni  a
    dinamika jelenségét.


    Egy állatmese tanulsága (3+3=6)

        Kezem-lábam ujjain se tudnám megszámolni,  hányféleképpen  szokták
    definiálni a dinamikát  mint  olyat.  De  akárhogyan  definiálják  is,
    egészen biztos, hogy mindig két  határvonal  közé  helyezik,  valahogy
    így:

    -------------------------- felső határ

    dinamika

    -------------------------- alsó határ


        például: "a leghangosabb és  a  leghalkabb  hangok  amplitúdójának
    aránya"; "a fff és a ppp közötti szintkülönbség" stb. Később még látni
    fogjuk, hogy ez felületes elképzelés,  de  egyelőre  fogadjuk  el,  és
    próbáljuk  megvonni  legalább  a  pontos  határokat.   Íme,   táblázat
    formájában a "klasszikus interpretáció" amelyet a  legtöbb  akusztikus
    és hangmérnök ma is elfogad:

                  koncerten  lakószobában

    fortisszimó   100-110dB    90-100dB
    zajszint       30-40 dB    50-60 dB
    -----------------------------------
    dinamika       kb. 70dB    kb. 40dB


        Erről a  számolgatásról  nekem  mindenféle  állatmesék  jutnak  az
    eszembe; a legjobb közülük a Zelk Zoltáné,  ez  arról  szól,  hogy  az
    erdei állatiskolában a róka-számtantanár  elmagyarázza  a  nebulóknak:
    "ha megy az erdőben 3 farkas, és találkozik 3 nyúllal, akkor  6  állat
    van  együtt,  mert  3+3=6".  Ezt  aztán  szorgalmasan  el   is   fújja
    szarvasgida, nyuszi, mókus, csak a nehézfejű kis farkaskölyök tart  ki
    amellett, hogy "ha megy az erdőben 3 farkas, és találkozik 3  nyúllal,
    akkor 3 állat van együtt, mert a három farkas megeszi a három nyulat".
        Lássuk csak, valóban maradék nélkül megeszi a  zajszint  a  zenét?
    Két  dolgot  kell  megállapítanunk,  először:  mekkora  a  zenei   jel
    leges-legkisebb,  de  még  appercipiálható  mennyisége  -   másodszor:
    mekkora és (főleg:) milyen karakterű a zaj.
        Véleményem  szerint  a  legkisebb  hangnyomásszint,  amelyet   egy
    tetszőleges hangszer hangjából még érzékelni tudunk, per  definitionem
    az  a  hangnyomás,  amely  a  hallásküszöb  eléréséhez  kell.   Ez   a
    pianisszimók pianisszimója, a ppppp.
        "Igen ám - mondta nekem erre egy hegedűs -, csakhogy én nem  tudok
    ilyen halkan játszani, mert minden elveszne a zajban. Alkalmazkodom az
    akusztikai körülményekhez, szükség esetén  kisebb  dinamikát  játszom,
    tehát visszafogom a fortisszimót és megemelem a pianisszimó szintjét."
        Hegedűsünk azonban nem értette meg, miről  beszélünk.  Játszhat  ő
    olyan  halkan,  ahogy  csak  tud,  abbahagyhatja  a  játékot  azon   a
    hangnyomásszinten, amelyen csak gondolja - de amikor a vonót leemeli a
    húrokról, a hangenergia szép lassan lecseng, és előbb-utóbb  eléri  az
    emberi hallásküszöböt. Nincs az a Menuhin, nincs az az Ojsztrah, aki 0
    decibel fölött ténylegesen abba tudná hagyni a játékot. A ppppp  (mint
    érzet)  -  ismétlem  -  definíciójánál  fogva  egybeesik   az   emberi
    hallásküszöbbel.
        És vajon mekkora  a  zajszint?  Nos,  "zajszint  mint  olyan"  nem
    létezik,  mert  a  zaj  pillanatról   pillanatra   változik,   éspedig
    szélsőséges értékek között: hol csúnyán felszalad, hol szinte eltűnik.
    S hogy el ne feledjem: ez a jelenség minden egyes frekvencián  másképp
    játszódik  le!  A  zaj  pontos  spektrumát   szinte   nem   is   lehet
    nyomonkövetni.

    Még spektrumanalizátorral sem?

        Hát legalábbis tercsávossal aligha. A terc  nagyon  durva  lépték.
    Idézzük vissza  a  spektrumanalizátor  képmezejét,  de  koncentráljunk
    csupán  egyetlen  tercsávra,  amelyen  éppen  a  zajt  mérjük,  néhány
    másodpercen keresztül. Tegyük fel, ez  idő  alatt  ezt  a  két  szélső
    állapotot tudjuk megkülönböztetni:

    

        vagyis e között a két határérték között változik a zaj szintje.  A
    valóságban viszont esetleg ilyesmi történik:

    

        tehát a zaj néhol nagyon magas, másutt elenyésző; időnként  nagyon
    nagy, máskor igen csekély. Ezekután érdemes elgondolkodni rajta, ugyan
    mekkora valóságértéke lehet egy ilyesfajta kijelentésnek: "a koncertek
    zajszintje 30 decibel". Akkor már olyasmit is  lehetne  mondani,  hogy
    "kórházunkban a betegek átlagos hőmérséklete 37,6 fok".
        Valaki ellenem vethetné, hogy a zajon kívül mégvalami elfedheti  a
    zenét: maga a zene. Ha igaz, hogy "mindig  az  erősebbik  hang  ugat",
    akkor a halkabbakat vagy nem halljuk, vagy csak kevésbé halljuk. Ebben
    szerintem is van valami  igazság  -  de  csak  nagyon  kevés  igazság.
    Véleményem szerint az elfedés  jelenségét  vizsgáló  pszichoakusztikai
    kísérletekre ugyanaz vonatkozik,  mint  az  összes  többire  (statikus
    vizsgálati módszerek, fejhallgatóval és monó vizsgálójellel -  rosszul
    modellezik a valóságot); másrészt az  elfedés  jelensége,  mint  látni
    fogjuk, egyáltalán nem változtatja meg a dinamikai arányokat!
        A diagram tehát 0 decibelen kezdődik. És  hát  a  legfergetegesebb
    fortisszimó, az fffff vajon mekkora lehet? Megintcsak azt mondom: azok
    a mérések, amelyekkel a  koncerteken  uralkodó  maximális  hangnyomást
    próbálták meghatározni, durva átlagolásokon  alapultak.  Természetesen
    objektívek ezek a mérések - csak éppen a  valóságtartalmuk  aggasztóan
    csekély. A zene tranziens motívumok sorozatából áll, és ezért  nem  az
    átlagos "energiahozamával", hanem pillanatonkénti csúcsértékeivel kell
    jellemezni, azok pedig hatalmasak, fenomenálisak, néha ijesztőek.  Aki
    hallott  már   Wagner-operát   az   első   széksorok   valamelyikéből,
    nagylélegzetű  szimfonikus  művet,  esetleg  egy  Mozart  Requiemet  a
    Zeneakadémián, tanúsíthatja, hogy a rezesek, az ütőhangszerek, de akár
    még a vonósok hangereje is a fájdalomküszöbig szökhet - ámde csak  oly
    rövid ideig, hogy mire igazán terhesnek éreznénk, már  túl  is  jutunk
    rajta.
        Visszatérve eredeti hasonlatomhoz, bárhogy számolgatom is a  három
    farkast, három nyulat, nekem mindig 6 állat jön  ki.  Úgy  látszik,  a
    koncertek   potenciális   dinamikája   megközelítőleg   130   decibel,
    legalábbis teljesen lehetetlen meghatározni,  mely  pillanatban,  mely
    frekvencián, mennyivel marad alatta a maximális  értéknek.  Egyáltalán
    nem tartom kizártnak, hogy az emberi fül a koncerteken akár  a  teljes
    130 decibeles dinamikai sávban működésre ne kényszerülhetne! Még akkor
    is,  ha  a  dinamikát  csupán  a  már   említett   két   határvonallal
    definiáljuk. Ez a modell azonban primitív. A dinamika nem olyan,  mint
    egy  felfújható  ballon,  egy  léggömb;   a   dinamikának   valamiféle
    finomszerkezete is van!


    Festmény a legyezőn

        Nem vonom  kétségbe,  hogy  a  zene  legalsó  dinamikai  régióiban
    valóban a zajok dominálnak. Ámde a zaj nem úgy borítja a  zenét,  mint
    ha valamit beástak volna a földbe, és  most  se  nem  látjuk,  se  nem
    halljuk, se nem tapintjuk. A zajok sokkal inkább úgy viselkednek, mint
    valamiféle váltakozó sűrűségű  rácsozat:  minduntalan  eltakarja,  ami
    mögötte van, de közben mégiscsak látni enged valamicskét.  Nézzük,  mi
    történik, amikor a "rács" éppen elfedi a zene bizonyos részleteit.
        Ha a zene különálló, össze nem  függő  motívumokból  állna,  akkor
    persze ilyenkor semmit sem érzékelnénk a legalsó dinamikai  sávból.  A
    dinamika ilyenkor átmenetileg be-beszűkülne. Csakhogy a  zene  nemhogy
    nem  "szeparált",  hanem  éppenséggel  nagyonis  összefüggő  motívumok
    összessége!
        Képzeljünk magunk elé egy szép, nagy, tarkamintás legyezőt. Amikor
    teljesen kinyitjuk, finom ecsettel  festett,  részleteiben  is  élethű
    madarat látunk rajta. A legyező lapkái az egyes dinamikai  fokozatokat
    testesítik meg, a festmény  pedig  a  zene  érzelmi-logikai  üzenetét.
    Tartsuk a legyezőt kifeszítve, úgy, hogy a festmény jól  érvényesüljön
    - ez most 130 decibel dinamikát jelképez. És most futtassunk el előtte
    egy hosszú rácsozatot, amelynek mi itt  az  újságban  csak  egy  rövid
    szakaszát  ábrázoljuk.  Vizuális  értelemben  ez  a  rácsozat  lesz  a
    zajszint. Minthogy a zaj átlagolt érték,  a  rácsozat  éppen-hogy-csak
    takarja a legyező legalsó  lapkáinak  szélét,  de  időről-időre  elfed
    valamennyit a festményből is. Mondhatjuk-e, hogy ilyenkor is a  teljes
    legyezőt látjuk?
        Nos,  hogy  látjuk-e,  nem  tudom.  De  hogy  appercipiáljuk,   az
    halálbiztos! Hiszen folyvást érzékeljük a legyező  lapkáinak  méretét,
    alakját,  redőzetét,  egymástól  való  távolságukat  (!),  és  ami   a
    legfontosabb: magának a festménynek az  arányait.  Amikor  a  rácsozat
    egy-egy sűrűbb szakaszához érkezünk, agyunk  mélyén  lázasan  dolgozik
    egy  gépezet,  és  pillanatról  pillanatra  rekonstruálja  a   hiányzó
    darabkákat.
        Nem állhatom meg, hogy egy kicsit előre ne  siessek  mondandómban;
    hadd mutassam be a legyező és a  festmény  példáján,  mit  művelnek  a
    hangmérnökök, amikor a  zajszintre  való  hivatkozással  komprimálják,
    azaz összenyomják a dinamikát.

    

        Amikor  az   a   bizonyos   fffff,   azaz   Abszolút   Fortisszimó
    bekövetkezik,  egyes  alaphangok  (vagy  éppenséggel  felharmonikusok)
    maximális  erővel,   mások   mérsékeltebb   energiával   jelentkeznek,
    némelyikük pedig már eleve alig emelkedik  a  hallásküszöb  fölé.  Más
    szóval: egyetlen fortisszimóban is jelen van a teljes dinamikai skála.
    A dinamika nem két szélső értéknek, hanem számtalan közbülső  értéknek
    az aránya. Szervesen összefüggő függőleges rendszer.


    A dinamikai szövet

        Most pedig meglepő dolgot mondok. A dinamika  nemcsak  függőleges,
    hanem vízszintes rendszer is egyben. A  dinamikának  nemcsak  térbeli,
    tehát mennyiségi kiterjedése van: a dinamika "az időben zajlik"!
        Előző rajzom, a "legyező-modell"  dialektikusnak.  látszik,  pedig
    nem az. Mechanisztikus, hiszen megállítja az időt, kimetsz belőle  egy
    tetszőlegesen rövid intervallumot. Pedig  pillanatfelvételt  készíteni
    csak szimpla szinuszjelekről és hasonlókról lehet, a zenei hangok csak
    mint folyamat léteznek: alaphangok és felharmonikusok a maguk  sajátos
    ötvözetében megjelennek, egy kis ideig  akár  erősödhetnek  is,  aztán
    lecsengenek, hallásküszöbünk alá hanyatlanak, végül teljesen elhalnak.
    Eközben a hangoknak új és új generációi szólalnak meg, és valamennyien
    megfutják saját életpályájukat...
        Nézzük  az  alábbi  rajzot,  ez azt akarja ábrázolni, hogy a zenei
    történés  és  ugyanígy  a  dinamika  is: eleven szövet. Vetülékszálai:
    függőlegesen   a  hangnyomásszint,  vízszintesen  az  idő  dimenziója,
    keresztszálai  pedig  a  lecsengés  folyamata.  Persze,  ez az ábra is
    végtelenül  leegyszerűsíti a dolgokat, mert a dinamikai skálán a ppppp
    és  az  fffff  között  végtelenül  sok átmenet lehetséges; ugyanígy az
    időből  kimetszhető  pillanatok  száma  is  végtelen;  végül, a "ferde
    vetülékszálak"  sem  párhuzamosan, hanem össze-vissza futnak, az egyes
    frekvenciák  lecsengési  üteme  nem  teljesen  egyforma,  ennélfogva a
    komplex   zenei   jelek   lecsengés   közben   folyvást   változtatják
    karakterüket.

    

        Nem minden hang fut fel fffff-ig, de kivétel  nélkül  minden  hang
    lecseng ppppp-ig. Ebből az  következik,  hogy  ha  egy  szemvillanásra
    megállítjuk az időt, a  dinamikai  skála  legtetején  főleg  "fiatal",
    nemrég keletkezett hangokat találunk, lefelé haladva pedig egyre  több
    lesz az "öreg", már lecsengőben levő jel, amely a  "múlthoz  kötődik",
    amelyet tehát  az  agy  könnyebben  appercipiál  vagy  rekonstruál.  A
    dinamikai szövet legalul a legdúsabb!
        Ezen a ponton hadd engedjek  meg  magamnak  egy  kis  spekulációt.
    Sokan tiltakoznak a digitális hangrögzítés ellen; azt állítják, hogy a
    (jelenlegi technikával) digitálisan feldolgozott hanganyagból hiányzik
    a  "teremhang".  Ha  a  panasz  helytálló;  számításba  jöhet   az   a
    magyarázat,  miszerint  a  digitális  eljárás  a  bit-skála   legalján
    kiritkítja a dinamikai szövetet.
        A  dinamika  természetesen  csak  egyetlen  a   sokarculatú   zene
    (összefüggő!) jellemzői közül, és  mi  sem  volna  helytelenebb,  mint
    minden  bajunkat  erre  a  paraméterre  hárítani.  De  akár  a   többi
    paraméter,  a  dinamikai  szövet  is  bizonyára  csúnyán  megsínyli  a
    hangtechnikai   ügyeskedéseket,   mint   amilyen    az    elektronikus
    zajcsökkentés  és  egyáltalán,  bármiféle,  expandáláson-komprimáláson
    alapuló manipuláció  (Dolby,  dbx  stb.),  nem  is  beszélve  a  durva
    hamisításról, tehát például az ekvalizátorok hatásáról.
        Külön fejezetet érdemelne az úgynevezett Loudness-korrekció, amely
    az  "egyenlő  hangosság  görbéin"   alapul;   véleményem   szerint   a
    Fletcher-Munson görbék akkora károkat okoztak a High Fidelitynek, mint
    valaha a feketehimlő Európának. Persze, nem a görbék a hibásak,  hanem
    a valóságtartalmukba vetett vakhit; az a hiedelem, hogy  az  akusztika
    statisztikáit minden további nélkül alkalmazni lehet  a  hangtechnikai
    gyakorlatban. Pedig  milyen  egyszerű  az  ellenpróba!  Csak  le  kell
    halkítani az erősítőt  -  és  azonnyomban  kiderül,  hogy  az  eredeti
    hangzásképet semmiképpen nem tudjuk visszaállítani: se  mélyemeléssel,
    se magasemeléssel, se Loudness-szel, se Fletcherrel, se Munsonnal.


    Dinamika, otthon

        Ha az élő zene  dinamikája  (ahogyan  én  hiszem)  valóban  a  130
    decibelhez   konvergál,   akkor   pontosan    megfelel    az    emberi
    felfogómechanizmus képességeinek - ami végülis magától értetődő  dolog
    volna, hiszen a zenét arra találták ki, hogy emberek hallgassák, olyan
    felfogómechanizmussal, amilyen van nekik.
        Senki sem vitatja, hogy a reprodukált zene dinamikája jóval kisebb
    lesz  ennél  -   lakókörnyezetünk   szűkössége   és   a   hangtechnika
    tökéletlensége alul-fölül megnyirbálja a dinamikát. Söpörgessünk előbb
    a saját portánk előtt, aztán nézzünk körül egy kicsit  a  hangmérnökök
    házatáján is.
        Odahaza főleg az  utcazaj  zavar,  különösen,  ha  az  ablakok  is
    tárvanyitva vannak, ennélfogva jól tesszük, ha becsukjuk  az  ablakot,
    amúgysem csak a zene utálja az utcazajt, hanem esetleg az utca népe is
    a mi zenélésünket. A normál városi  lakószoba  zaja  már  csak  nagyon
    kevéssé fedi a pianisszimókat. Ne feledjük, hogy akár  a  koncerttermi
    30-40 decibel, az otthoni  50-60  decibel  is  átlagolt  érték,  tehát
    meglehetősen transzparens a fül számára. Nem is az átlaggal  van  baj,
    hanem   a    csúcsértékekkel:    itt,    a    házikoncerten    nemcsak
    krákognak-fészkelődnek - itt esetleg villamos is jár. Csakhogy  amikor
    a villamos  jön,  akkor  nemcsak  a  pianisszimónak  lőttek,  hanem  a
    mezzoforténak is, egyáltalán: nem lehet  nem  figyelni  a  villamosra.
    Ebből a szempontból teljesen mindegy, 50, 60 vagy 70 decibel dinamikát
    tárolunk-e a hangszalagon.
        A  fortisszimó  a  lakószobában  is  igen  nagy  lehet.  Támpontul
    szolgálhat,  hogy  a  hifi-hangsugárzóknak  jó  96-100  decibelt  kell
    szolgáltatniuk  (1kHz,  1  méter  távolságból  mérve),  és  ez  csupán
    statikus hangnyomás-érték, a zenei csúcsok 15-20 decibellel magasabbra
    hatolnak. A ppppp és a fffff tehát lakószobában is meglehetősen  távol
    eshet egymástól. Mindent összevéve,  semmi  okunk  feltételezni,  hogy
    odahaza is ne appercipiálhatnánk vagy 70-80 decibel dinamikát.
        A családra és a  szomszédokra  természetesen  ügyelni  kell  (vagy
    kellene), de nem győzöm hangsúlyozni, hogy a jó dinamika nem azonos  a
    nagy lármával! A szomszédnak nem a dinamika megy az idegeire, hanem  a
    hangerő.  A  hangerőt  viszont  mindenki  maga  állítja  be   magának,
    gyakorlatilag teljesen függetlenül a zene dinamikájától. Erről  mintha
    megfeledkeznének a hang mérnökök.


    Hangmesterkedések

        Ezzel a fejezettel tulajdonképpen túllépem cikkem kereteit,  dehát
    éppen  az  a  célom,  hogy  felhívjam  a   figyelmet   az   akusztikai
    ismeretanyagba  vetett  vakhit  következményeire,  meg  arra,  hogy  a
    hangmérnökök az akusztikára kenik  a  hangfelvétel  gyatraságát.  Hadd
    mutassam  be  a  magam  primitív,  a  szemléletesség  céljából  erősen
    torzított léptékű, de sajnos az igazságot tükröző abrakadabráin,  mire
    lehetünk  elkészülve,  amikor  a  hangmérnökök  akcióba   lépnek,   és
    bekapcsolják  a  különféle  elektronikákat.   Háromféle   manipulációt
    szemléltetek: a kivezérlést, a limitálást és a komprimálást.

    

        Nézzük előbb azt, amit  minden  magnós  ismer:  a  kivezérlést.  A
    magnószalag  nem  bír  megemészteni  bármekkora  jeleket,  ugyanígy  a
    rádióadók kivezérelhetősége is korlátozott, a  lakklemezbe  megintcsak
    nem  vághatunk  túl   nagy   amplitúdójú   jelet   -   hogy   csak   a
    legfontosabbakat említsem. Nincs mit  tenni,  vissza  kell  fognunk  a
    feszültség-szintet, miáltal a pianisszimók (gyöngébb  rendszerekben  a
    pianók  is)  belecsúsznak  a   zajba.   A   dinamika-arányok   azonban
    változatlanok maradnak, és nem torzulnak el az  időbeli  arányok  sem.
    Kivezérléskor tehát, ami valójában a kivezérlés visszafogását jelenti,
    lényegében az történik, ami az 1. ábrán.
        Rajzomon a nyilak a beavatkozás irányára utalnak: a  kivezérléssel
    mérsékeljük ugyan a  maximális  jelszintet,  zenehallgatáskor  viszont
    fe1csavarjuk a hangerőt, ahogy  szoktuk,  és  ezzel  visszanyerjük  az
    eredeti  hangosságérzetet  (legalábbis  relatív  értelemben,  tehát  a
    lakószoba  arányaihoz  mérten).  A  zenei   arányok,   ismétlem,   nem
    változtak, csupán megnövekedett a zajszint.
        Limitáláskor  a  hangmérnök   már   belenyúl   a   zene   lelkébe.
    Érvényesülni engedi ugyan a zene lüktetését, csak éppen  lenyisszantja
    a túlságosan magasra szökkenő impulzusok "tetejét" (2. ábra).
        Amikor a hangerőt beállítjuk (természetesen ugyanakkorára, mint az
    előbb!), a zaj éppannyira megnövekszik, mint ha csupán  a  kivezérlést
    fogtuk volna  vissza,  igaz:  csak  a  zenei  csúcsok  jel-zaj  aránya
    romlott, a hanganyag  átlagos  mennyiségének  jel-zaja  nem  csökkent.
    Sajnos, a zene most már mindenképpen laposabban fog szólni, és érdemes
    felfigyelni rá, hogy a tranziensek nemcsak  hogy  nem  tudják  kifutni
    magukat, de az  időben  is  elkenődnek!  A  csúcsok  "legömbölyödnek",
    ugyanis a limiter-elektronika működése átlagoláson alapul,  ennélfogva
    elmaszatolja a  rövid  időpillanatokban,  nagy  kivezérléssel  fellépő
    csúcsokat.  Meg  kell  jegyeznünk  itt,  hogy  az  enyhén  túlvezérelt
    magnószalag már önmagában is limitál, de ez az effektus sokkal kevésbé
    kellemetlen, mint az elektronikus határolás - persze,  lehet  hogy  ez
    már   a   limiter-elektronikák   egyéb   nyavalyáinak,   torzításainak
    következménye.
        Most pedig vegyünk mély lélegzetet, és nézzük, mi történik, amikor
    a hangmérnök összenyomja, azaz komprimálja a zenét, úgy,  ahogyan  azt
    napjaink hanglemezeiről-rádióadásairól minduntalan tapasztalhatjuk (3.
    ábra).
        A dinamikakompresszorok  még  bonyolultabb  elektronikák,  mint  a
    limiterek,  ennélfogva  még  jobban   elkenik   a   tranzienseket.   A
    hallgatóság ismét ugyanakkora hangerőt állít be, mint máskor,  de  azt
    fogja tapasztalni, hogy a zene  most  kényelmetlenül  hangosan,  avagy
    inkább lármásan  szól,  ami  nem  csoda,  hiszen  most  a  műsoridőnek
    aránytalanul nagy részében szól pianó helyett  mezzoforte,  mezzoforte
    helyett forte. Tegyük egymás mellé ábrasoraink  utolsó  kockáit:  (4.,
    utolsó  ábra),  és  tüstént  szembeötlik,  mi  az  oka,  hogy  a  szűk
    dinamikájú  zenét  olyan   fárasztó   hallgatni,   nekünk   is   -   a
    szomszédunknak is!
        A széles dinamika sokkal elevenebbé teszi a zenét, még  akkor  is,
    ha a zene "bokáig áll" a zajban ugyanis a zaj - még a magnószalag zaja
    is - csak részben tudja elfedni a pianisszimókat.  Ha  hihetek  némely
    külföldi szakírónak,  még  a  magnószalagok  zajában  is  legalább  70
    decibelnyi dinamikatöbblet rejlik!
        Persze, elsősorban a mesterszalagokra gondolok. Ezeknek  csupán  a
    jel/zaj aránya 70 decibel, és ha ehhez hozzáadunk  még  10  decibelnyi
    "láthatatlan" dinamikát (80dB),  akkor  megértjük,  miért  szólnak  az
    igazán  jóminőségű   mesterszalagok   oly   nagyszerűen,   felemelően,
    élménytadóan - a lakószobában  is!  A  gyakorlatban,  s  különösen  az
    analóg  hanglemezgyártás  gyakorlatában   -   kizárólag   a   technika
    tökéletlensége  miatt!  -  valamelyest  vissza  kell  fogni  a   zenei
    csúcsokat, de súlyos baklövés, ha a  dinamikát  a  mindenkori  jel-zaj
    arány Prokrusztész-ágyába akarják besuvasztani.

                                                             Darvas László


                                      *

    Lektoraink zárószava:

        Minthogy Darvas László  cikke  az  akusztikusok,  hangmérnökök  és
    hifisták  kapcsolatát  is  érinti,  úgy  gondoljuk,  hogy  mielőtt   a
    konkrétumokra térnénk, szólnunk kell néhány szót a saját szerepünkről,
    amelyet a Hifi Magazinban játszani igyekszünk.
        Mi ugyan sem hifisták, sem elektroakusztikusok nem vagyunk, mégis,
    napi  munkánkban  is  gyakran   tapasztaljuk   a   közönség   nagyfokú
    érdeklődését  az  akusztika  és  a  hifi-technika  iránt.   Ugyanakkor
    szomorúan látjuk, hogy hazánkban  mind  az  akusztikai  oktatás,  mind
    pedig az ismeretterjesztés rendkívül gyenge lábon áll. Ezért, amikor a
    Hifi Magazin  megkeresett  bennünket,  szívesen  vállalkoztunk  néhány
    ismeretterjesztő cikk írására. Kezdettől fogva érdeklődve figyeljük  a
    lapot, s nekünk személy szerint tetszik az a polemikus hangnem,  amely
    a Hifi Magazin sajátja.  Ügyeltünk  rá  (vagy  legalábbis  igyekeztünk
    ügyelni rá),  hogy  cikkeink  ne  legyenek  túlzottan  iskolásak  vagy
    kioktatóak, mert nem elijeszteni akarjuk az olvasót: örülnénk, ha  fel
    tudnánk kelteni  érdeklődését  az  akusztika  iránt,  illetve  ha  fel
    tudnánk vértezni azokkal a minimális ismeretekkel, amelyek  birtokában
    kellő ellenállást tanúsíthat a gyárak  propagandájával  szemben.  Mert
    hiszen nem feledhetjük, hogy  a  hifi  csak  a  zenehallgatók  számára
    hobbi,  a  gyártóknak  hatalmas   üzlet,   amelyben   minden   eszközt
    felhasználnak, és manapság nincs  jobb  reklám  a  kellően  tudományos
    körítéssel feltálalt műszaki adatoknál.
        Még egy dolog: a  hifiben  rendkívül  sok  a  szubjektív  tényező.
    Óriási  szerepe  van  az  ízlésnek,  a   zenei   előképzettségnek,   a
    zenehallgatási szokásoknak stb. Semmiképpen  nem  vezethet  célra,  ha
    magas lóról kioktatjuk az olvasót, miszerint  a  tudomány  mai  állása
    szerint amit ő rossznak hall, az tulajdonképpen jó, s  ezért  a  hibát
    csak  önmagában  keresse.  Ugyancsak  rossz  módszer   volna,   ha   a
    szakmonográfiák módjára felsorolnánk, hogy az adott szűkebb  területen
    hányféle nézet uralkodik, s ismertetnénk a nevesebb kutatók  nézeteit.
    Ezzel aztán semmi segítséget nem nyújtanánk az olvasónak.
        Eddigi cikkeinkben sem titkoltuk, ha valamiben nem értettünk egyet
    az általánosan elfogadott nézetekkel, és felhívtuk a  figyelmet  arra,
    hogy milyen sok kérdésre nem tud még választ adni a tudomány. És mivel
    látjuk, hogy a szakmailag is érdekes problémák egyúttal  a  hifistákat
    is nagyon érdeklik, s hogy nagyon sokan alakítottak ki  saját  nézetet
    ezekben a kérdésekben, szívesen meghallgatunk mindenkit, mert ezek  az
    információk  számunkra  is  nagyon  hasznosak   lehetnek.   Az   olyan
    esetekben, amikor a különböző nézetek  nem  ténykérdésre  vonatkoznak,
    mindig elfogadjuk, ha  valakinek  különvéleménye  van  -  nincs  olyan
    ambíciónk, hogy mindenkit betereljünk a közös akolba.
        Most már térjünk a lényegre.

        1. Nagyon érdekesnek tartjuk DL cikkét abból a  szempontból,  hogy
    felhívja figyelmünket a logikailag  összetartozó  jelek  vizsgálatakor
    várható, a szokványostól eltérő elfedési  tulajdonságokra.  Igaza  van
    abban, hogy ilyen vizsgálatokat nem nagyon végeztek, és hogy  ezek  az
    ismertebbhez képest merőben más eredményt hozhatnak. Felhívjuk azonban
    a figyelmet arra, hogy már a klasszikus  pszichoakusztika  szerint  is
    meghallhatók - bizonyos mértékig - a  zajban  elveszni  látszó  jelek.
    Nézzünk erre egy számszerű példát. Fogalmazzuk meg a kérdést úgy, hogy
    vajon meghallunk-e egy 18dB intenzitásszintű zenei "A" hangot  (440Hz)
    a 40dB-es alapzajban, ha a zaj  a  16Hz-20kHz-es  sávban  egyenletesen
    oszlik el. (A számításnál először is az  intenzitásszinteket  át  kell
    számolni intenzitássá, mert összegezni csak az intenzitásokat vagy  az
    energiákat szabad, utána pedig meg  kell  határoznunk,  hogy  ebből  a
    zaj-intenzitásból mennyi jut a kérdéses kritikus sávba, és ebből  kell
    az eredményt  visszaszámolnunk  decibelbe.  A  képletet  lábjegyzetben
    közöljük. *

    

        A zenei "A" hang környezetében a kritikus  sáv  szélessége  100Hz,
    ezt figyelembe véve végül a zaj intenzitásszintjére 17dB adódik.  Mint
    cikkünkben már említettük, ennél  még  4dB-lel  alacsonyabb  szinuszos
    jelet,  13dB-t  is  meghallanánk,  így  a  18  decibeles  zenei   hang
    határozottan ki fog emelkedni a  zajból.  A  példa  mutatja,  hogy  az
    alapzaj valóban nem jelent olyan nagy problémát,  mint  sokan  hiszik.
    Közepes és mély frekvenciákon a kritikus sávokban akár 20-27dB-lel  is
    kisebb lehet a zaj értéke. Egészen magas frekvenciákon ez a  csökkenés
    már nem annyira jelentős,  mivel  a  kritikus  sávok  sávszélessége  a
    frekvenciával növekszik. Szerencsére  az  akusztikai  eredetű  alapzaj
    viszont csökkenni szokott a frekvencia növekedésével.  (Hangsúlyozzuk:
    itt az  akusztikai  környezet  alapzajáról  beszéltünk,  nem  pedig  a
    készülékek által szolgáltatott zajról, amely kellemetlenül  sok  magas
    komponenst tartalmazhat, s ezért még  kritikus  sávokban  számolva  is
    zavaró lehet.)

    

        2. DL felveti azt a kérdést, hogy vajon létezik-e hallásunknak egy
    egzakt módon mérhető időállandója. Erre igennel  felelhetünk.  Sőt:  a
    különböző  érzetfajtákhoz  (hangosság,  hangmagasság,  térbeli  hallás
    stb.)  eltérő  időállandók  tartoznak.  A  nagyon   gyorsan   lecsengő
    tranziens jeleket  hallásunk  kb.  35  milliszekundumos  időállandóval
    integrálja. Igen rövid idejű tranzienseknél ez arra vezet, hogy a  jel
    hangossága jóval kisebb lesz, mint a csúcsértékből ítélve  várhatnánk.
    Megint  egy  egyszerű  példát  adunk.   Csengjen   le   egy   10kHz-es
    frekvenciájú tranziens  komponens  7ms  alatt.  A  jel  intenzitásának
    burkológörbéjét   ekkor   jól    megközelíthetjük    egy    derékszögű
    háromszöggel,  amelynek  egyik  befogója  a  csúcsérték  I0
    intenzitása, másik befogója pedig a lecsengési idő.  A  fül  integráló
    tulajdonsága azt  jelenti,  hogy  ezt  a  jelet  ugyanolyan  hangosnak
    halljuk,  mint  a  35ms-ig  hangzó  I   intenzitású   jelet,   melynek
    burkológörbéje  egy  téglalap,  ha  a  két  terület   egyenlő.   (Lásd
    ábránkon.) Tehát

    (I0*7)/2=I*35, amiből

    I=I0/10, decibelbe átszámolva

    LI=L10-10dB.

        Ha a lecsengés rövidebb, a különbség még nagyobb lehet.
        A tranziens jel  hangossága  tehát  nem  csak  az  oszcilloszkópon
    látható  csúcsértéktől,   hanem   a   lecsengési   időtől   is   függ.
    Megjegyezzük, hogy fülünket a túlságosan magas  csúcsérték  károsítja.
    Ezért nem ajánlatos a szépen csengő,  sok  magasat  tartalmazó  műsort
    nagy hangerővel hallgatni. Mint  DL  is  utal  rá,  100-110dB  hangerő
    esetén 130dB-nél nagyobb csúcsértékek is felléphetnek.
        A tranziens csúcsok maradéktalan átvitele és  kisugárzása  valóban
    alapvető  jelentőségű  a  jó  hangminőség  szempontjából.  Ez  azonban
    elsősorban a jelrögzítés és kisugárzás berendezéseivel szemben támaszt
    magas  követelményt;  a  zenehallgató   hifistának   nem   kell   arra
    törekednie, hogy az átlagos maximális hangnyomásszint a szobában 100dB
    fölé kerüljön. Sőt, minél jobb  a  felvétel  és  a  berendezés,  annál
    inkább le kell venni a hangerőt, hogy fülünk ne károsodjon.  Ebből  is
    látszik, hogy a jó dinamika nem azonos a hangos zenével.

        3.  DL  a  műsor  dinamikáját  úgy  értelmezi,  mint  a   műsorban
    előforduló (pillanatnyi) legnagyobb, illetve a hallásküszöb eléréséhez
    szükséges hangnyomást. A pontosság kedvéért: a hallásküszöb  nem  0dB,
    hanem 0 phon, és ez utóbbi erősen frekvenciafüggő.  A  mi  véleményünk
    szerint  egyébként  a  dinamikát  elsősorban  az   érzetoldalon   kell
    definiálni,  és  akkor  következetesen  hangosságról  kell   beszélni,
    nemcsak az alsó,  de  a  felső  határ  közelében  is.  Az  érzetoldali
    definíció azonban nagyon ritka. A legtöbbször az inger oldalán mérhető
    fizikai paraméterek segítségével definiálják a jeldinamikát. Mi is ezt
    tettük előző cikkünkben. Az így kapott adatok is  fontosak,  jellemzők
    lehetnek például a műsorjelre vagy a berendezésre, de DL-nek igaza van
    abban, hogy elsősorban az a fontos, mit hallunk. Ha viszont  a  hallás
    oldaláról közelítjük  meg  a  dinamika  problémáját,  figyelembe  kell
    vennünk a hangosság frekvencia- és intenzitásfüggését, sőt:  hallásunk
    integráló tulajdonságát is.

        4. Végül szeretnénk még leszögezni, hogy az elektroakusztikának és
    a hifinek egyaránt bőven van még tanulnivalója,  mondjuk  a  vezetékes
    híradástechnikától.    Ugyanis    a    megfelelő     pszichoakusztikai
    vizsgálatokat   csak   akkor   lehet   elvégezni,   ha   lesz    olyan
    elektroakusztikai rendszer, amely a megfelelő vizsgálójelet produkálni
    tudja. Jó volna  látni,  például,  egy  konstans  csoportfutási  idejű
    magnetofont, erősítőt, vagy még inkább: hangdobozt, mikrofont...

                                               Angster Judit-Miklós András