MOD



    Az Akai GX 4000 kórtörténete

    

        Ezzel   a   rövid  cikkel  nem  fogjuk  elnyerni  az  Akai  magnók
    tulajdonosainak   rokonszenvét,   de  minthogy  Olvasóink  oly  régóta
    sürgetik  a  GX  4000D  modifikációját,  s miután mi magunk is annyira
    vertük  a  tam-tamot, hogy "így meg úgy, de rendbehozzuk, amit az Akai
    annakidején  elbaltázott"  -  szóval,  most  már ki kell teregetnünk a
    kártyáinkat,  bizonyítandó,  hogy  nem lopjuk a napot (jobban mondva a
    heteket,  hónapokat,  éveket).  Az  az  igazság,  hogy  a GX 4000D-hez
    legalább  egy tucatnyi MOD-ot tudunk. Ezek mindegyike "jó" - csak az a
    kérdés,  mire.  Kiderült  ugyanis.  hogy  az  Akai  magnó "több sebből
    vérzik",   és  hiába  tapasztjuk  rá  elölről-hátulról  a  flastromot,
    folyvást kiütközik egy-egy újabb betegsége. A gyógykezelés egyre többe
    kerül az aggódó családnak, és ma már mindinkább az a véleményünk, hogy
    az  SZTK-ellátás  nem  fog  segíteni  a  betegen.  Szanatóriumba  kéne
    utalni...

        Az  Akai kórtörténetének első fázisát mindenki ismeri: a leeresztő
    orsó nyomatéka túlságosan nagy, a szalag túlságosan feszes, és ezért a
    játék  végén (tehát amikor a leeresztő orsón már kicsi a szalagátmérő)
    a magnó hajlamos a nyávogásra. Ha viszont csökkentjük a leeresztő orsó
    nyomatékát, esetleg túl laza lesz a szalag, és a Gyorscsévélést követő
    Stop  után  túlpörög  az  orsó,  szalaghurok  képződik.  Első,  laikus
    reakciónk:  ennek  a  meglehetősen  régivágású  magnónak  nincs  külön
    szalagfeszítés-szabályzó  mechanikája,  nincsenek  "himbái", amelyek a
    szalaghurkot  felvehetnék  -  bizonyára ez minden baj forrása. Sok-sok
    olvasónk  küldött különféle javaslatokat, skicceket, fényképeket, akár
    részletekbe   menő   leírásokat   is,   arra   nézve,  hogyan  lehetne
    tökéletesíteni    az    Akai   szalagvezetését.   Köszönetet   mondunk
    mindnyájuknak,  köztük  személy szerint is Vincze Aurél bajai, Czirják
    János  berettyóújfalusi és dr. Székely Szűcs Imre szegedi olvasónknak:
    az  általuk  sugallt  megoldások  valóban kiküszöbölnek egy-egy hibát,
    mérsékelik a magnó nyavalyáit.
        Mi  komolyan  vettük  ezeket  a javaslatokat, egyszersmind azonban
    felkértük  a  Mechanikai  Laboratórium  magnókonstruktőreit is, Zártos
    Alajost,  Haffner  Istvánt  és  kollégáikat,  hogy  ők is próbálják ki
    tudományukat  az  Akai magnón. Végtére, a feladat meglehetősen kényes:
    olyan  megoldást  kell találni, ami egyszerű, teljesen biztos, könnyen
    kivitelezhető,  és  nem  kerül  túl  sokba.  "Dossziét  nyitottunk" az
    Akainak, és vártuk a fejleményeket.
        A Mechlabor szakemberei igen hamar többféle megoldást is találtak,
    viszonylag   egyszerűeket:  nem  kellett  "himbákat",  visszaszabályzó
    szerkezeteket  építeni a magnóba, csak okosan "átemelni", más irányból
    szerelni,  logikusabb  módon  alkalmazni  egy-egy  kallantyút,  rugót,
    kuplung-elemet.   A   módosítás,   ha  nem  is  a  konyhaasztalon,  de
    kivitelezhetőnek  látszott.  költségeit néhányszáz forintra becsültük.
    Csakhogy...
        Csakhogy  hiába sikerült konstans értékre hozni a szalagfeszítést,
    a  magnó nyávogása nem csökkent! A konstruktőrök most már tudták, hová
    nyúljanak:  a hangtengely csapágyazásához. Bizony, kotyog a csapágyban
    a  tengely!  Persze, nem minden készülékben egyformán (nehogy biztosra
    lehessen  menni).  Ezt  a hibát Zártosék a következőképpen küszöbölték
    ki:  "bilincset"  szereltek a csapágyház elejére és végére (ami sajnos
    azzal  jár,  hogy  elöl  a díszelőlapon ki kell tágítani a lyukat), és
    egy-egy  csavar meg- szorításával összébbnyomták a szintercsapágyat. A
    "bilincs"  ezután  akár  le  is  szedhető  és  más magnók reparálására
    használható,  de  jobb. ha fennhagyják, és idő múltával, ha szükséges,
    újra  elvégezhetik vele az operációt. (A csapágyhézagot "érzésre" kell
    beállítani,  de  ezt mindenki meg tudja csinálni. Még a szerkesztőt is
    rávették.  próbálja  meg  a  botkezével. Sikerült.) És a módosítás még
    mindig nem kerül többe, csak újabb négy-ötszáz forintba. Csakhogy...
        Csakhogy  hiába a precíz csapágyazás, ha lötyög a hangtengelyen az
    a  fránya sebességváltó hüvely, az Akai magnó e híres specialitása. És
    ennek  már  a fele se tréfa! Feltéve, hogy a hangtengely halálpontosan
    olyan  vastag,  amilyennek lennie kell, vagyis csereszabatos önmagával
    (erről  se  vagyunk  meggyőződve!),  "mindössze" egy precíziós hüvelyt
    kell esztergálni hozzá. Ennek már vagy ezer forint lenne az ára, és az
    egész  országban  alig akad néhány üzem, ahol tisztességesen el tudnák
    készíteni!     Sajnos,     ez     bizalom     kérdése     is,     mert
    szabadszemmel-szabadkézzel nemigen lehet megbizonyosodni róla, mekkora
    a  hézag a hangtengely és a hüvely között. Hiába állítja bárki, hogy ő
    igenis  fuserál  neked  egy  ennyire  precíz  munkadarabot - nem fogod
    tudni  ellenőrizni  az  eredményt.  Csak  a nyávogásméréskor derül ki,
    orvoshoz fordultál-e, avagy kuruzslóhoz.
        Itt  tartottunk  1983  nyarán.  A  cikket  mindenesetre megírattuk
    Haffner  Pistával,  és  már  csaknem  le is közöltük, de aztán a józan
    eszünkre hallgatva úgy döntöttünk (lásd: HFM.12., Holtidő), hogy előbb
    meg  kell  találnunk  azokat,  akik  az  alkatrészeket elkészítik és a
    modifikációt   hivatalból  elvállalják.  Igazság  szerint  nem  is  az
    eszünkre.  hanem bizonyos megérzésekre hallgattunk. Sejtettük. hogy az
    Akai kórlapja még újabb tünetekkel gazdagodik.
        Miközben   a   GX-ek,   összesen   hárman,  sorra  feküdtek  fel a
    laborasztalra,  és  végigcsinálták  az  összes előírt tesztgyakorlatot
    (vérvétel,    vizeletvizsgálat    stb.),    különféle   kisebb-nagyobb
    komplikációk  merültek  fel,  olyanok,  amelyek  önmagukban  talán nem
    volnának  életveszélyesek.  de arra azért elegendőek, hogy tökéletesen
    félrevezessék  a  doktorokat.  Hangsúlyozzuk:  ha  az egyik magnónak a
    veséje, akkor a másiknak holtbiztosan a lépe vagy a mája fájt. Például
    az  egyik  páciens sehogysem akarta abbahagyni a nyávogást, holott már
    mindent  rendbehoztak  rajta,  amit a kórtörténet során eddig leírtunk
    (és  ami  a  magánembernek  legalább kétezer forintjába került volna).
    Kiderült,   hogy   excentrikus   volt  rajta  a  motor  által  hajtott
    közlőkerekek  egyike.  A  kúra:  újabb  palástot tenni a műanyagperemű
    görgőre  (de  milyen  műanyagból?),  jól felerősíteni (de hogyan?), és
    igen  precízen felköszörülni (de hol?). Ezt megintcsak nehéz elintézni
    az  SZTK-rendelésen.  Még  akkor is, ha a (mechanikai) laboratóriumban
    minden további nélkül sikerül.
        És  közben  további rossz híreket kaptunk az Akaik rossz egészségi
    állapotáról.  Némelyik tudósítás meghökkentően, mondhatni, misztikusan
    hatott:  "akárhogyan  állítom is be a magnót, mindig túlságosan nagy a
    felcsévélő   orsó   nyomatéka!"  Íme  tehát  a  módosítás  igazi  nagy
    kockázata!   Végigcsináltatunk   valakivel   4-5   körülményes,  drága
    műveletet,  hogy  aztán  kiderüljön,  hogy minden hiábavaló volt, mert
    létezhet egy hatodik hibaforrás is, amely ugyanazt a hibát idézi elő -
    vagy még rosszabbat.
        Sajnos,  a  mi magnóink ezt a hibát nem produkálták, az ismeretlen
    betegségnek  tehát nem tudhattuk az okát, s még kevésbé a gyógymódját.
    Ekkor levelet kaptunk Miskolc-Egyetemvárosból, Vass-Andrási Györgytől:
    szabatos beszámolót a rejtélyes trópusi betegségről, a baj okáról, sőt
    a  gyógykezelés módjáról is. A kórokozót egy ragasztófajtával sikerült
    azonosítani.  Ezzel  a  ragasztóval  vannak  felerősítve az Akai magnó
    egyes   sorozataiban   a  kuplungok  "filcei",  azaz  textilbetétei. A
    "filceknek" az a feladatuk, hogy súrlódjanak, ilyenkor azonban nyilván
    hő  képződik,  s  ettől  az  a  bizonyos  ragasztó "bediffundálódik" a
    textíliába,  a  bolyhos részekbe is. Az egészből egy nagy ragacs lesz,
    ez  megnöveli  a  súrlódási  tényezőt,  méginkább  nő  a hő, méginkább
    megfolyik a ragasztó - és így tovább, láncreakciószerűen. "Találkoztam
    már   olyan   készülékkel   -   írja   Vass-Andrási   -   amelynek  az
    orsóközép-része  is  annyira felmelegedett, hogy deformálódott rajta a
    műanyag  orsó".  A  gyógykezelés  egyébként  egyszerű:  új filcet kell
    ragasztani  a kuplungokra, Technokollal, ha jobb nincs. Hangsúlyozzuk,
    hogy   ez   a   betegség  tényleg  trópusi,  amennyiben  a  fővárosban
    ismeretlen,  viszont  az  ország  más tájain igenis tudnak róla. Tehát
    bizonyára  az  Akai  magnónak  csak egyes szériáira jellemző. De vajon
    hány  széria  érkezett  a  4000-es  sorozatból, s még hányféle rejtett
    hibával?
        Lassan   ott   tartunk   tehát,  hogy  a  gép  teljes  mechanikája
    rekonstrukcióra  szorul.  Utólag  persze  könnyű okosnak lenni; ma már
    tudjuk,  hogy mindez törvényszerű volt. Nyugati mércével mérve az Akai
    GX 4000D hallatlanul olcsó magnó, holott az elektronikája egészen jó -
    valahol  tehát  spórolni  kellett  rajta. Ezt a mechanikát szándékosan
    tervezték olyanra, amilyen. Felvetődik a kérdés: érdemes-e módosítani?
    Jobban mondva: módosítás-e, amire törekszünk? Hiszen a módosításnak az
    a  célja  és  az értelme is, hogy átlagosra javítsuk a masinák egy-egy
    gyöngébb  jellemzőjét.  De  újratervezni  egy  teljes magnómechanikát,
    amelyen  gyakorlatilag nem is tudjuk felmérni, melyik szériának milyen
    hibája ütközhet ki egy mégoly gondosan megtervezett rekonstrukció után
    is?...
        És  még csak ezután léptek fel az igazi szövődmények. Mind a három
    magnó,  amelyet  a  Mechanikai  Laboratóriumban kúráltak, GX-fejes. És
    mind   a  háromnak  a  fejein  hibákat  fedeztek  fel:  mikroszkopikus
    kitöredezéseket,  kipattogzásokat,  amelyek  természetesen a magashang
    csökkenését   idézik   elő,   különösen   9,5  cm/s  szalagsebességen.
    Hangsúlyozzuk,  a  hiba  nem  kopásból,  hanem kipattogzásból eredt, s
    olymértékű  volt,  hogy  az  egyik  magnóban  azonnal fejet is kellett
    cserélni.  Ezt  a  jelenséget  egyébként  az olvasói levelekből is jól
    ismerjük:  előfordult,  hogy  valakinek  3-4 év alatt négyszer kellett
    kicseréltetnie  a komplett fejgarnitúrát! Megértjük azt az olvasónkat,
    aki az eredeti GX-fejeket kiemelte, és helyükbe a régebbi, hagyományos
    fejeket építette... Mielőtt azonban minden GX-tulajdonos megostromolná
    a  szervizeket,  szögezzük  le, hogy mi magunk is ellenőriztünk néhány
    készüléket,  de nem találtunk fejhibát. Mindenesetre érdemes felidézni
    a  6.  számunkban  közölt, Házimagnó-Stúdiómagnó című cikket, amelyben
    éppen  a  Mechanikai  Laboratórium  szakemberei  hívták fel a közönség
    figyelmét arra, hogy: a ferrit-fejek élettartama kiszámíthatatlan.
        Számolgassunk   tehát.   A  mechanika  hibáit  el  lehet  hárítani
    (több-kevesebb  felelősséggel), de csak akkor, ha sikerül felkészíteni
    valamiféle  korszerűbb szervizt a nem éppen könnyű feladatra, továbbá,
    ha   sikerül  megszervezni  a  precíziós  alkatrészek  gyártását  és a
    rekonstrukcióra  szoruló  magnók  ide-oda  postázását. A teljes munka,
    számításunk  szerint,  2000-2500 forintba kerülne; igaz, nem mindegyik
    magnónak   volna   szüksége  a  teljes  felújításra,  de  műszerek  és
    szakértelem  nélkül  meg sem lehet állapítani, melyik masinának mennyi
    baja  van  -  és  mennyi  baja  lehet még! A fejcsere további pénzeket
    emészt fel, legalább 3000 forintot, de valószínűleg még többet, nem is
    beszélve  arról,  hogy  ha  GX  helyett  inkább  a hagyományos fejeket
    választjuk, akkor az elektronikába is bele kell nyúlni, és az sem megy
    ingyen.  Ha  mindezt  hozzáadjuk  a  GX 4000D eredeti árához, igazolva
    látjuk azt a réges-régi mondást, miszerint szegény ember ne vásároljon
    olcsón.  Dehát  mit tegyünk: jelenleg ez az egyetlen hifi-sztereómagnó
    Magyarországon,  s  egyre kevésbé számíthatunk elfogadható áron valami
    jobbra.  Meg  kellene gyógyítani valahogy, de drága a gyógyszer, kevés
    az  orvos  és  nincs  szabad  kórházi  ágy.  És  ki  fogja  vállalni a
    felelősséget a műtétért?

    Konzíliumra hívjuk a doktorokat.