Periférikus ügy



        - Személyi számítógép és magnó összekapcsolása

    


        Ha  már   egyszer   (pontosabban:   másodszorra)   magnókazettákat
    tesztelünk,  miért  ne  vonhatnánk   be   vizsgálatainkba   azokat   a
    kazettatípusokat    is,    amelyeket    a    személyi    számítógéphez
    csatlakoztatandó magnókban használnak?! Igaz, hogy ezzel  elhagyjuk  a
    High Fidelity területét (stílusosan szólva: kilépünk a perifériájára),
    de cikkünkkel bizonyára sokaknak segítséget nyújtunk. Végül is a  Hifi
    Magazin olvasói közül  -  feltételezésünk  szerint  -  jónéhány  ezren
    használnak otthonukban személyi számítógépet. (Legalább annyian,  mint
    ahányan  hanglemezkritikát  olvasnak.  Sólymos   Antal   megjegyzése.)
    Felkértük a Budapesti Rádiótechnikai Gyár két magnófejlesztő mérnökét,
    foglalják össze azokat a  paramétereket,  amelyeket  szem  előtt  kell
    tartanunk, ha azt akarjuk, hogy a számítógép a  hozzá  csatlakoztatott
    magnóval  barátságban  éljen,   üzembiztosan   működjék.   Mi   persze
    elsősorban kazetta-,  illetve  szalaghibákra  gondoltunk,  közülük  is
    főleg a kiesési hibát (drop out) tettük felelőssé azért, hogy a  magnó
    és a számítógép között időnként a süketek párbeszéde folyik.  Kiderült
    azonban,  hogy  nem  itt  van  a  kutya  eltemetve.  Cikkünk  ezért  a
    periferikusnál is periferikusabbra sikerült,  de  változatlanul  az  a
    véleményünk, hogy sokakat érdekelni fog.


                                      *

        Gyakori jelenség, hogy a kazettán tárolt  programokat  nem  mindig
    fogadja el a számítógép:  gyakran  jelez  Tape  Loading  Errort,  azaz
    betöltési hibát. Ebben a cikkben a Magyarországon leginkább  elterjedt
    személyi számítógépek közül  a  Sinclair  Spectrumot  emeltük  ki.  Ha
    kazettás magnót csatlakoztatunk  hozzá,  milyen  hibákra  készülhetünk
    fel, s miben kell  keresnünk  e  hibák  okát?  (Természetesen  csak  a
    leggyakoribb jelenségekre szorítkozunk.) Meglepő - vagy talán  nem  is
    olyan meglepő? -, hogy a galibát nem annyira a kazetták okozzák,  mint
    inkább maguk a magnók.

    A két készülék összekapcsolása

        A legtöbb baj abból származik, hogy a  különféle  magnókon  nagyon
    sokféle csatlakozót alkalmaznak,  s  ezzel  összefüggésben  a  be-  és
    kimeneti jelszintek és impedanciák is ugyancsak  sokfélék.  Elsősorban
    ennek tudhatjuk be, ha a gép azt üzeni nekünk, hogy:

                          Tape Loading Error

    vagyis megtagadja az együttműködést a magnóval.
        A  Sinclair  Spectrumhoz  mellékelt  kábel  csak  olyan   magnóhoz
    csatlakoztatható, amelyen van mikrofon bemenet és fejhallgató kimenet,
    s mindkettő 3,5mm átmérőjű Jack-hüvellyel van kiképezve.  Ha  ötpólusú
    felvétel/lejátszás csatlakozón szeretnénk ki- vagy  bejutni,  illetve,
    ha a magnón csak RCA-hüvelyeket találunk  (vonalszint),  akkor  bizony
    külön csatlakozókat kell szereznünk vagy készítenünk.

    

        Igen ám, de a különféle rendszerű csatlakozóhüvelyek mögött eltérő
    ki-  és  bemeneti  jelszintek/impedanciák  rejtőznek.  (Lásd:   Kábeli
    zűrzavar,  HFM  6.  A  szerk.)  A  Spectrum  által  kiadott   jelszint
    körülbelül 200mVpp (200mV csúcstól-csúcsig), és  a  legtöbb
    magnó beéri ennyivel: ekkora bejövőfeszültség bőven ki tudja vezérelni
    a magnót - ez idáig rendben is volna. De amikor a felvételt be akarjuk
    olvasni a számítógépbe, akkor a magnón általában csak  a  fejhallgató,
    illetve hangszóró kimenetet használhatjuk, az  ötpólusú  vagy  az  RCA
    csatlakozó  nem  biztos,  hogy  megfelelő  eredményt  ad.  A  Spectrum
    bemenete ugyanis kis impedanciájú, és emiatt fölöttébb erősen  terheli
    az  ötpólusú  felvétel/lejátszás  csatlakozó  kimenetét  vagy  az  RCA
    csatlakozóhüvelyek vonalkimenetét. Annyira leoszthatja a feszültséget,
    hogy az már nem lesz elegendő  a  számítógépnek  a  jelfeldolgozáshoz,
    mégha a magnó egyébként  -  terheletlen  állapotában  -  kellően  nagy
    feszültséget   szolgáltatna   is.   A   Spectrum   bemenete    mintegy
    400mVpp feszültségre számít. Az az érdekes helyzet áll elő,
    hogy előnybe kerülnek az egyszerű, primitív magnók,  amelyeknek  nincs
    egyebük, mint egy fejhallgató (vagy hangszóró) kimenetük  -  mivelhogy
    annak impedanciája 120 ohm körül jár, sőt: ha a  soros  ellenállásokat
    kispórolták a készülékből, akkor gyakorlatilag nulla ohm! Persze, ezen
    tulajdonképpen   nincs   miért   csodálkozni;   amikor   a   Sinclairt
    kifejlesztették, nyilván az olcsó, de  rendkívül  elterjedt  magnókkal
    számoltak.
        Arra  is  készüljünk  fel,  hogy   a   magnó   be-   és   kimeneti
    csatlakozóinak földjei, azaz hidegpontjai a Spectrumban összekötődnek,
    emiatt a magnó esetleg gerjedni fog. Megnyugtatólag hat a magnóra,  ha
    az éppen nem használt csatlakozót  elbontjuk,  vagy  a  számítógépnél,
    vagy a magnónál.
        A csatlakoztatás most már rendben lesz - de az  adatátvitel  ettől
    még akadozhat. Mind rögzítéskor, mind pedig beolvasáskor  felléphetnek
    olyan bajok, amelyek megzavarják a békés párbeszédet.

    Amikor a kevesebb: több

        A  Spectrum  a magnón rögzítendő digitális jelsorozathoz 1 és 2kHz
    frekvenciájú,  50%  kitöltési  tényezőjű,  folytonos impulzussorozatot
    rendel.  Egy ilyen "0101" ("igen-nem") jelsorozatot mutatunk az 1. kép
    felső  részén.  Ezeket  a négyszögeket a magnó felvételi elektronikája
    alaposan  megváltoztatja,  és  a  kép alsó részében látható túllövéses
    jelsorozatot  engedi  a  magnófejre.  Ugyanis,  mint ezt minden magnós
    tudja,  a  magnószalag  és  a magnófej frekvenciaátvitele nemlineáris,
    emiatt  a  magnófelvétel  során korrekciót hajtanak végre: megemelik a
    magashangok   amplitúdóját,   egy   előírt   karakterisztika  szerint.
    (Minthogy  mi  most négyszögjelet vizsgálunk, úgy is interpretálhatjuk
    az   1.  képet,  hogy  a  magnóelektronika  különbözőképpen  erősíti a
    négyszögjel   harmonikusait.)   De  ezt  a  magaskiemelést,  mint  már
    említettük,  kiegyenlíti majd a magnófej és a szalag magasvágó hatása.
    Azt  várnánk tehát, hogy minden helyreáll, és a magnófelvétel lineáris
    lesz.   Hiszen   például   az  a  magnó,  amelyen  oszcillogramjainkat
    készítettük, 12,5kHz-ig visz át (számoljunk utána: a 2kHz-nek még a 6.
    harmonikusát  is  megfelelően  közvetíti!),  ebből a szempontból tehát
    akár hifinek is nevezhető...

    

        Pillantsunk akkor a 2. képre: ezt a túllövéses, sávhatárolt  jelet
    produkáltuk a  magnóbemenetre  juttatott  jelalak  helyett.  Vajon  mi
    történhetett "odabenn"?
        Csupán az, amiről a hifista magnósok is hajlamosak  megfeledkezni.
    A  magnók  frekvenciaátvitelét   általában   kis   kivezérlésen   (-20
    decibelen)  specifikálják,  mert   ott   valóban   lineáris.   Nagyobb
    jelszinteken  azonban  nemlinearitás  lép  fel:  telítődik  a  szalag,
    csökken a magaskivezérelhetőség, gyengülnek a  négyszögjelet  felépítő
    harmonikusok.
        És ez még csak a frekvenciaátvitel hibája. Ehhez járul a  rendszer
    fázistorzítása, amely a felvevőerősítő korrekciójának  meredekségétől,
    vagyis a kiemelés mértékétől függ. (Minél kisebb  a  szalagsebesség  -
    márpedig a kazettás magnók szalagsebessége csupán 4,75cm/s!  -,  annál
    erősebb felvételi korrekcióra van szükség.) A  fázishiba  összefügg  a
    felső határfrekvenciával és a kombináltfej tulajdonságaival is.  Hiába
    linearizáljuk a  magnó  frekvenciaátvitelét:  ha  a  fázis-jelleggörbe
    kiegyenlítetlen, akkor a jelalak  nem  lesz  hűségesebb  -  sőt,  akár
    tovább is torzulhat! A fázishiba miatt a harmonikusok "rosszkor lépnek
    be", megzavarják a négyszög felépülését.
        A 3. képen látható jelsorozatot felvételi korrekció nélkül,  tehát
    úgy is vehetjük, hogy egy  nagyon  rossz  frekvenciaátvitelű  magnóval
    készítettük. Tapasztalatunk szerint azonban ezt az erősen sávhatárolt,
    de túllövésektől mentes jelet a számítógép szívesebben olvassa, mint a
    2.  kép   jelsorát;   az   utóbbit   gyakran   csak   akkor   hajlandó
    kisillabizálni, ha előzőleg hosszasan trimmereljük a magnó hangerő- és
    hangszínszabályozóját. Ezzel persze  nem  azt  akarjuk  mondani,  hogy
    tudatosan le kéne rontani a  magnó  frekvenciaátvitelét  a  számítógép
    kedvéért. De tény, hogy néha a kevesebb a több.
        Azáltal is megközelíthetjük a 3. képen  látható  jelalakot,  ha  a
    felvételt  kissé  túlvezéreljük.  A  kizárólag  automatikus  felvételű
    készülékekkel ez persze nem megy; a szintet az automatika állítja  be.
    Ilyenkor inkább lejátszáskor, a  hangerőszabályozóval  állíthatunk  be
    némi  túlvezérlést.  De  vigyázat:  a  túlzott   mértékű   túlvezérlés
    megintcsak beolvasási hibát okozhat, mert  a  félvezetők  telítettsége
    megváltoztathatja a jel kitöltési tényezőjét. Az is előfordulhat, hogy
    a túllövések miatt az automatika a szokásosnál erősebben  leszabályoz,
    kevéssé  vezérli  ki  a  felvételt,  és  lejátszáskor   a   számítógép
    bemenetére  még  akkor  sem  jut  elegendő  feszültség,  ha  ütközésig
    tekerjük  a  hangerőszabályózó  potmétert.  (Magának  az   automatikus
    felvételi szintszabályozónak  a  beállási,  illetve  feléledési  ideje
    gyakorlatilag közömbös, mert a számítógép  a  programjelsorozat  előtt
    pár másodperces beállító jelet ad  ki,  az  automata  tehát  "fel  tud
    készülni".)

    Légy résen!

        Külön   szólunk   a   magnók   mechanikai   tulajdonságairól.    A
    szalagsebesség eltérése  a  névlegestől,  a  nyávogás,  a  bizonytalan
    szalagvezetés nem bosszantja  a  számítógépet:  a  Spectrum  erre  nem
    érzékeny.  Méréseink  szerint  a  névleges,  pontos  szalagsebességgel
    felvett program még akkor is hibátlanul beolvasható, ha lejátszáskor a
    magnó szalagsebessége 10 százalékkal nagyobb vagy kisebb a kelleténél.
    (A magnó-szabvány csak ±2%-ot enged meg!) Az  se  baj,  ha  a  magnónk
    egyenetlenül fut: a szabványban megengedett legnagyobb nyávogás  (0,5%
    WRMS) még nem bántja a Spectrum "hallását".
        Ezzel szemben nagyon fontos, hogy a fejrés  jó1  legyen  beállítva
    (tehát a fejmerőlegesség pontos legyen) akkor is, ha  a  magnóval  egy
    "idegen" felvételt akarunk beolvasni. Ilyenkor a legtöbben nekiesnek a
    csavarhúzóval,  és  fülre  próbálják  beállítani  a  készüléket.  Erre
    azonban csak akkor van szükség, ha  a  hangerő-  és  hangszínszabályzó
    állítgatásával már semmit sem érünk el, és biztosra vehetjük,  hogy  a
    felvétel - például egy gyári programkazetta - pontos  résmerőlegességű
    magnóval készült, és persze a kivezérlése is megfelelő. Ha a  rés  nem
    jól áll, csökkenni fog az 1 és 2kHz-es jelek közös szintje, és arányuk
    is megváltozik. Ha a kétféle jel között több mint 6dB a különbség, már
    csak  a  beállítás  segít.  (A  Hifi   Magazin   szerkesztői   azonban
    figyelmeztetni szeretnék az Olvasót: ha egyszer eltekergették a fejet,
    soha többé nem fognak  visszatalálni  a  régi  helyzethez,  és  eddigi
    felvételeik  nem  fognak  jól  szólni.  De  még  az   ezután   készült
    felvételekről  se  vehetik  biztosra,  hogy  azokat   egy   hibátlanul
    beállított magnóval  be  lehet  olvasni  a  számítógépnek.  A  fejrést
    kizárólag műszerrel lehet jól beállítani, s mint láthattuk: az a  mód,
    ahogyan szerzőink a hibát definiálták,  már  eleve  feltételezi,  hogy
    műszerrel vizsgálták a magnót. S. A.)
        És végül azért beszéljünk arról is, ami ezt a  cikket  inspirálta:
    mit  várjunk  el  a  magnószalagtól,  amelyre  a  programot  felírjuk.
    Okvetlenül  különleges,  drága  kazettára  van  szükségünk   -   avagy
    tömegcikk is megteszi?
        Tapasztalataink szerint szinte bármiféle szalag  megfelel.  Még  a
    kiesések (drop-out) is  csak  akkor  okoznak  hibát,  ha  a  szalagnak
    egyszersmind a kivezérelhetősége is gyatra, és  lejátszáskor  ezt  már
    nem tudjuk korrigálni a hangerőszabályzóval. Mindenesetre jól tesszük,
    ha a szalag mindkét végén, a befutórész után üresen hagyunk  vagy  egy
    arasznyit. Ezeken a részeken gyakran előfordulnak olyan hibák, amelyek
    a szalagra egyébként nem jellemzőek.
        Úgy gondoljuk, mindenki, aki számítógépet használ, szert tett  már
    több-kevesebb  tapasztalatra,  de  talán   ezzel   a   cikkünkkel   is
    hozzájárultunk,  hogy  a  gépen  egyre  ritkábban  olvashassuk:  "Tape
    Loading Error". Mert  igaz  ugyan,  hogy  errare  humanum  est,  azaz:
    tévedni emberi dolog - de miért pont a gép olvassa ezt a fejünkre!


                                                 Dsida László, Béres János