Hanglemezív



    KANASZTA

        Tud-e kanasztázni a Kedves Olvasó? Bevallom, én nem, csak  egyszer
    láttam   társaságban   másokat   játszani,   de   azt   hiszem,   hogy
    hanglemezgyárunk általános  műsorkínálatából  lassan  megértem  ezt  a
    kártyajátékot is: annak a játékosnak  van  esélye  a  győzelemre,  aki
    lapjaiból különféle  sorozatokat,  ún.  kanasztákat  tud  az  asztalra
    letenni. Ha készlete erre nem elegendő, még mindig  van  lehetősége  a
    hiányzó lapokat Jolly  Jokerekkel  pótolni,  bár  az  ilyen  "piszkos"
    kanaszta a játék szabályai szerint kevesebbet ér...
        Még nem  is  ismertem  az  (idén  szeptemberben  már  kilencedszer
    megrendezett) Hungaroton Hanglemez  Hetek  ajánlatát,  de  már  biztos
    voltam benne, hogy régi jó szokás szerint ezúttal is előállnak  néhány
    kényelmesen  biztos  nyerőlappal.  Mire   számíthattam?   Először   is
    természetesen Liszt  Ferenc  műveire,  hiszen  halálának  centenáriuma
    különösen jó indok akár  a  kuriózumok,  akár  a  már  ismert  darabok
    felvételére, és esetleg gyűjteményes kiadására. Liszten kívül a  Liszt
    Ferenc Kamarazenekar új lemezeit is  vártam,  arra  gondolva,  hogy  a
    kínálat  egy  egész   tekintélyes   százalékát   már   eddig   is   ők
    szolgáltatták.  Felkészültségükkel,  állandó   színvonalú   játékukkal
    szinte kényszerítik a hanglemezgyárat, hogy majdnem  az  összes  vonós
    kamaradarabot velük adassa elő. (Bár igaz, hogy különösen  gonosz,  és
    komolyan semmiképpen sem vehető muzsikus  ismerőseim  szerint  az  MHV
    csak le akarja dolgoztatni Rolla Jánossal ama  Guarneri  hegedű  árát,
    aminek beszerzéséhez annak idején  állítólag  hozzájárult.  Lásd  HFM,
    17-es szám!)  Végül:  reneszánsz  és  barokk  művek  korhű  felvételét
    vártam, viszonylag nagy számban. Meglehet, rögzíteni is egyszerűbb egy
    kis létszámú zenekar hangzását, olyanét,  amely  egyébként  is  intim;
    visszafogott hangú hangszereket  használ,  de  talán  értékesíteni  is
    könnyebb ezt a divatosnak számító műfajt. Főleg a külpiacon.
        Mint   bizonyára   kitalálták,    várakozásomban    nem    kellett
    csalatkoznom. Az MHV a saját  stílusát-profilját  meg  nem  hazudtolva
    ugyan, de igazán kitett  magáért,  és  meggyőző  színvonalon  bőkezűen
    ellátott  bennünket  szoftverrel,  azaz  programmal,  amit   gépeinken
    futtathatunk...


    1. Szép barokk könnyűzene

        A HHH-felvételekről szóló  részletes  beszámolómat  egy  személyes
    élménnyel szeretném kezdeni. Szeptember hetedikén jegy nélkül beosonva
    és a fal mellett állva ugyan, de meghallgattam a Hungaroton  Hanglemez
    Hetek  nyitóhangversenyét  a  Zeneakadémián,  ahol  életemben  először
    találkozhattam Händelnek Barthold  Heinrich  Brockes  szövegére  írott
    passiójával. Persze, az a tény, hogy ez a találkozás számomra  valóban
    az első volt, még nem lehet a darab értékének fokmérője, de  az,  hogy
    egy Händel mű budapesti  bemutatóját  1986-ban  tartják,  sok  mindent
    elárul.  Noha  sokak  szerint  helytelen   mindent   a   korszakalkotó
    géniuszhoz mérni, merthogy "a jéghegynek  nemcsak  csúcsa  van"  -  én
    mégsem tudok nem a Máté passióhoz viszonyítani, ha  bárhol,  bármilyen
    passiót hallhatok. S miért is ne viszonyítanék, ha egyszer  ugyanannak
    a kornak, ugyanabban a stílusában íródott, ugyanolyan  témájú  művéről
    van szó? Sőt, az  előadás  körülményei  is  egyformák  lehettek  annak
    idején bár ezzel aztán végére is jutottunk  az  összes  hasonlóságnak.
    Händel darabja ugyanis egészen más, és könnyebb fajsúlyú, mint  Baché.
    Maklári József  karnagytól  hallottam  egyszer  egy  másik  kompozíció
    kapcsán: "Ha Händel ma élne, ő lenne a legjobb  pop-zeneszerző!"  Hogy
    ez a bon mot mennyire  igaz,  megérthetjük  a  Brockes  passió  nyitós
    tételét, sinfoniáját hallgatva. Az egész alkotás  témájától,  tragikus
    tartalmától gyakorlatilag teljesen  független,  szvit  tánctételszerű,
    barokk könnyűzenét élvezhetünk. Nem tudom  (bevallom,  nem  is  nagyon
    akarom) leküzdeni a gyanút, miszerint Bach egyházi műveinek  súlya  és
    hitelessége nagyrészt a szerző hitének és életmódjának korrelációjában
    rejlik  -  természetesen  a  tehetségén  túl.  Komponálhat-e  ateista,
    esetleg   szabódó   hívő   vallásos   tárgyú   műveket?   Már   hogyne
    komponálhatna,  sőt,  igen   szép   darabokat   is   komponálhat,   de
    téríteni?... téríteni valószínűleg nem fog velük!  Persze-persze,  nem
    hiszem, hogy Händel ne lett volna valóban vallásos és igazi  hívő,  de
    világnézetéhez bizony nem igazította hozzá annyira egész életmódját és
    viselkedését, mint a lipcsei kántortanító. Különben is, autenticitását
    megkérdőjelezi az a már-már humorosnak ható  körülmény  is,  miszerint
    hallei születésű  német  létére  olasz  divatú  operákat  komponált  -
    Angliában. Talán ezt a differenciát érezte  és  fogalmazta  meg  Bach,
    amikor azt a híressé vált kijelentést  tette:  "Ha  nem  lennék  Bach,
    Händel szeretnék lenni!" Ebben a zseniális  mondósban  egyaránt  benne
    van a kortárs szerző nagyrabecsülése, de a reális önértékelés is.
        Mindaz, amit idáig - első  benyomásaim  hatására  -  leírtam,  azt
    sugallhatná,  hogy  véleményem  szerint  a   Brockes   passió   méltán
    elfeledett, rossz mű. Nem szeretném azt a látszatot kelteni, hogy  nem
    értek egyet a saját véleményemmel,  de  végül  is  az  előadás  (és  a
    hanglemezfelvétel)  letagadhatatlan  erényeinek   sikerült   belopniuk
    szívembe a darabot, diszkotékámba a hanglemezt.  Ez  a  passió  minden
    fenntartás és összehasonlítgatás ellenére meggyőzően szép  alkotás.  A
    bevezető sinfonia gondtalan Courante-jától töretlen íven  fejlődik  és
    érik meg a kompozíció, egészen az utolsó előtti (105-ös  számú)  tétel
    döbbenetes hatású dramaturgiai remekéig. Ez az  oboa-szoprán  uniszónó
    kettős talán az egyik legmeglepőbb, legszebb részlete az  egész  műfaj
    történetének, de ezen kívül is mindig akad a tételek  sorában  egy-egy
    pillanat, amely kisebb-nagyobb feszültséget teremtve, s azt  feloldva,
    élményszerző  módon  lendíti  tovább  az  egész   folyamatot,   és   a
    csúcspontig, azaz a katarzisig vezet. Hallgassák meg  például  akár  a
    nyolcadik tételt, az egyik legszebb korálfeldolgozást,  vagy  a  61-es
    ariózót, a 82-es duettet, vagy bármelyik kórusturbót!
        Természetesen az előadó apparátusnak is komoly  része  van  abban,
    hogy sikerült és főleg:  hogy  érdemes  volt  életre  kelteni  ezt  az
    elfeledett, periferikus alkotást.  Nicholas  McGegan  angol  karmester
    megingathatatlanul, koncepciózusan  irányítja  az  erre  az  alkalomra
    összeverbuvált    multinacionális    együttest.    Valószínű,     hogy
    stílusismeretén,  felkészültségén  kívül   szuggesztív   lendületének,
    egyéniségének is tulajdoníthatjuk  ezt  a  sikeres  interpretációt.  A
    produkció összefogásában bizonyára segítségére lehetett az is, hogy  a
    recitativók csembalószólamát is ő maga játszotta. Így lehetett valóban
    hiteles.
        Az énekes szólisták is igen kellemes benyomást  keltettek  bennem.
    Úgy érzem, többeket is ki kell  emelnem;  például  Gáti  István  olyan
    meggyőző  Jézus  volt,  hogy  pillanatnyilag  nehéz   őt   elképzelnem
    bármelyik   korábbi,   romantikus   operaszerepében.   Zádori    Mária
    fellépéseit, bevallom, mindig egyfajta pozitív előítélettel hallgatom.
    Egy  korábbi  Hungaroton  lemezen  (Mozart:   Vesperae   Solannes   de
    Confessore, SLPX 12235) nyújtott bravúros  teljesítménye  óta  elszánt
    híve  vagyok  rendkívül  érzékeny,  hajlékony,   erőlködéstől   mentes
    hangjának.  Ennél  több  dicsérő  jelzőt  most   sem   volna   értelme
    összehordanom.


        Händel: Brockes passió

        Martin Klietmann, Gáti István, Zádori Mária,
        Farkas Katalin, Guy de Mey, Bándi János, Drew Minter

        A hallei Stadtsingechor-t és a
        Capella Savariát
        Nicholas  McGegan vezényli
        SLPD 12734-36

    

        A kitűnő Drew Minter férfialt hangja, egész szerepköre még  mindig
    kuriózumnak  számít  nálunk.  A  dús  női   hanghoz   képest   annyira
    felhangszegény és tiszta intonációt tesz  lehetővé  ez  a  hangképzés,
    hogy ez egyszerűen nélkülönözhetetlenné teszi ebben a stílusban. Mivel
    a korhű előadás egyre nagyobb divat nálunk is, bizony ezen a téren még
    importra szorulunk, habár éppen ezen a felvételen  kisebb  szerepekben
    két fiatal magyar férfialt énekes is ígéretesen mutatkozott be.  Baján
    Péter és Csányi Tararás nevével  valószínűleg  hamarosan  többször  is
    találkozhatunk majd. Biztos pontja még a  nemzetközi  szereplőgárdának
    Guy de Mey belga  tenorista  is,  aki  egészen  szókatlan,  különleges
    virtuozitással lep meg bennünket a századik tételben.
        Szándékosan hagytam beszámolóm végére a zenekart és  a  kórust.  A
    Capella Savaria,  e  régi  zenét  régi  hangszereken  játszó  együttes
    fölkészültségéről, stílusáról sokan írtak már, éppúgy, mint  az  egész
    hagyományőrző   előadási   gyakorlatról;   nekem    nincs    is    sok
    hozzáfűznivalóm, legfeljebb csak annyi, hogy most jöttem rá: talán  az
    egész irányzatot a hanglemezfelvételek  lehetősége  élteti  leginkább.
    Hangversenyteremben, jelen  esetben  a  Zeneakadémián,  nagy  közönség
    előtt, tehát jól csillapított akusztikai térben az öreg hangszerek kis
    hangja  bizony  hagyott  némi  kívánnivalót  maga  után.  Az  Akadémia
    félemeletén, a zenekart nem látva azon tanakodtam magamban, hogy ez az
    együttes vagy nagyon korhű, vagy pedig amatőr...  amatőrségről  persze
    szó sincs, de erről a zenekar csak a hanglemezen tudott meggyőzni. Egy
    szombathelyi múzeumban készült a felvétel, kellően élénk,  visszhangos
    teremben, közönség nélkül. Valószínű az is,  hogy  a  helyiséget  igen
    gondosan, és a hangszerektől nem túlságosan távolról mikrofonozták be.
    Így aztán egészen meggyőzően szól a zenekar. Íme ez  az  eset,  amikor
    egy élő, helyszíni előadást a gépi reprodukcióhoz lehet  viszonyítani!
    A  lemezvásárló  közönség  tulajdonképpen  jól  jár,  némely  muzsikus
    szemében viszont éppen ez a tény szolgáltatja  a  legnagyobb  okot  az
    autentikus előadásokkal szembeni szkepticizmusra.
        Végül  a  kórus.  Megintcsak  behozatalra  kellett  hagyatkoznunk.
    "Hogyhogy,   hát   nem   éppen    verseny-nyerő,    külföldet    járó,
    fesztiválbajnok kórusainkról vagyunk híresek Európa-szerte?" Persze, a
    fiúkórus valami más, de hát akkora lenne a  különbség  a  miénk  és  a
    másoké között, hogy újabban minden reneszánsz és barokk mű előadásakor
    előnyben részesítsük a nálunk szinte kizárólagosan elterjedt, nőket is
    foglalkoztató vegyeskarral szemben? Erről a kérdésről Igor  Stravinsky
    így  nyilatkozik  egy  Gesualdo  monográfiához  írt  előszavában:   "A
    madrigalista nem telt hangra énekel, hanem művészien, falsetto  hangon
    vagy  sotto  voce,   amihez   hozzátenném,   hogy   sűrűbb   harmóniai
    koagulációkban  kristálytiszta  intonációt  másképpen  nem  is   tehet
    elérni, elemi vibrátókkal bizonyosan nem."
        Ha ez igaz, vajon  miért  nincsenek  már  nálunk  is  koncertképes
    fiú-vegyeskarok? Válaszom: mert az alsófokú zeneoktatás  programja  és
    struktúrája miatt a fiúgyerekek mutálós korukig egyszerűen nem  jutnak
    el arra a képzettségi szintre, hogy ilyen grandiózus zenei feladat elé
    állíthassák őket! Az ország egyetlen intézményében pedig, ahol  szinte
    egyedül   volt   lehetőség   a   gyerekek   intenzív   kórusnevelésére
    (természetesen az MRT gyerekkarára gondolok) a legutóbbi  időkig  csak
    kivételesen véletlenszerűen fordultak elő a repertoárban ilyen stílusú
    művek.  Kötelességem   megjegyezni,   hogy   az   MRT   gyerekkar   új
    hangversenyei biztatóak, de azért bizony a hallei  fiúkórusnak  komoly
    előnye van. Már csak a hagyományai miatt is.  A  Stadtsingechor  Halle
    (bizonyítottan!)  1116  óta  fennáll,  eddigi  vezetőinek   névsorában
    Scheidt, Zachow és Wilhelm Friedmann Bach  nevét  olvashatjuk...  Hogy
    aztán a jólápolt-jólőrzött zenei  hagyományok  teszik-e,  vagy  más  -
    tény, hogy a kórus mind a hangversenyen, mind pedig a hanglemezen igen
    kellemes benyomást keltett.
        Summa summárum: igaz, hogy ezt a művet nem  vártam  türelmetlenül;
    nem szerepelt azon a hiánylistámon,  amit  időnként  barátaim  körében
    közrebocsátok, hátha valamelyikük egy magnófelvétellel  szolgálhat  az
    illető darabokról; ha akár  a  stílus,  akár  a  passió  műfaját  kell
    ismertetnem laikus közönség  előtt,  ezután  sem  ezt  a  művet  fogom
    felhasználni illusztrációképpen. De mindenesetre  szívesen  meg  fogom
    hallgatni máskor is, esetleg nem mint passiót,  hanem  mint  kellemes,
    hatásos, barokk zenét.


    2. Másodlagos Eszközök tára

        Liszt összes szimfonikus költeményei

        Az MRT szimfonikus zenekarát Joó Árpád vezényli
        Hungaroton - Sefel Records koprodukció
        SLPD 12 677-82

    

        Nem lehet véletlen az, hogy a Hungaroton  Hanglemez  Heti  kínálat
    vaskos paksamétájából éppen Liszt  Ferenc  szimfonikus  költeményeinek
    gyűjteményes  kiadását  vettem  először  a  kezembe  -  nem  röstellem
    bevallani, a szép kivitelű borítón  akadt  meg  a  szemem.  Megismerve
    ennek a kiadásnak reprezentatív külsőségeit,  a  belvilágával  szemben
    támasztott igényeink  is  magasabbak.  Mit  nyújt  ez  a  produkció  a
    vásárlójának, mekkora lehet ezeknek  a  műveknek  a  repertoár-értékük
    manapság (azon túl, hogy Liszt Ferenc halálának századik  évfordulóján
    tiszteleghetünk  a  Mester  előtt).  Van-e  létjogosultsága  az  ilyen
    jellegű összkiadásoknak? Szorgalmasabb olvasóink bizonyára  emlékeznek
    Pernye András cikkére a Hifi Magazin 1980. téli számában,  amelyben  a
    szerző  megkérdőjelezi  ezt   a   kiadói   gyakorlatot.   Ésszerű   és
    megalapozott érveivel nem szállhatok vitába -  de  ajánlok  egy  másik
    szempontot.  Nemcsak  a  kiadók:   a   zenekedvelők   is   teljességre
    törekszenek. Valóban sokan vannak, akik szinte megható  eltökéltséggel
    próbálnak  szert  tenni  -  például  -  kedvenc   karmesterük   összes
    felvételére  (a  diszkográfiákat  tanulmányozván,  földrészek   között
    levelezve).  Mások  pedig  kedves  darabjuk   valamennyi   felvételére
    vadásznak. Tiszteletre méltó igény ez, megérdemli,  hogy  kielégítsék.
    Például Liszt összes szimfonikus költeményével...
        Habár újabban eléggé vegyesen ítélik meg  e  Liszt  műveket.  Ezek
    ugyanis nem számítanak  nagy  jelentőségű,  művészi  előrelépést  hozó
    kompozícióknak, még akkor sem, ha történetesen a szimfonikus költemény
    műfaját de facto Liszt találta föl.
        Gondoljunk csak Joseph Matthias  Hauerre.  Ismerik  a  nevét?  Nem
    sokan, pedig Schönberget megelőzve,  először  dolgozott  tizenkétfokú,
    úgynevezett dodekafon technikával. Mégis  az  utóbbi  zeneszerző  vált
    híressé, fantáziadúsabb, szellemesebb darabjaival. És akkor még nem is
    szóltam Igor Stravinsky utolsó alkotói periódusáról. Az ő művei ekkor,
    tíz-húsz  évvel  Schönberg  után   már   végképpen   nem   számítottak
    avantgarde-nak - viszont gyönyörűek!
        Valahogy az az érzésem, Liszt sem lenne ilyen neves komponista, ha
    csak ezeket  a  szimfonikus  költeményeket  írta  volna.  Az  elégikus
    hangvétel,  lágy  dallamosság,  valamint  a   bombasztikusan   harsány
    zenekari  tuttik  gyakran  céltalan  váltakozása,  míg  a  mű   végére
    nagy-nagy csinnadrattás triumfálásig nem fokozódnak...  Szó  se  róla,
    néhány igézően  szép  melódia,  néhány  Wagnert  megelőző  harmóniasor
    fölcsillantja  szerzőjük  tehetségét,  de  Liszt  igazi  nagysága  nem
    ezekben a  darabjaiban  mutatkozik  meg,  hanem  nagy  zongoraműveinek
    sorozatában, a h-moll szonátától a Szürke felhőkig.
        Ezek  a  darabok  mégis  népszerűek.  Nagy  közönséget   vonzanak;
    különösen a valóban jól sikerült Les Préludes.  Hogy  mivel  hódítanak
    meg  bennünket?  Egyszerűen  a  jó  hangzásukkal,  mégpedig   jogosan!
    Félretéve minden zenetörténeti és alaposkodó esztétikai  megfontolást,
    nem  elegendő-e  az  az  érv  egy  zenemű  mellett,  hogy   csak   úgy
    közönségesen "jól szól"; bizonyítván, hogy a zenének nem csak három fő
    komponense van, mint ahogy azt sokan tanítják?  A  dallam,  ritmus  és
    harmónia szentháromságához további három egyenrangú  eszköz  járul:  a
    dinamika, a hangszín és a térhatás. (A zeneszerzők többsége ez utóbbit
    sem hagyta figyelmen kívül. Gondoljunk csak Giovanni  Gabrieli  kettős
    kórusaira, vagy a Verdi  Requiem  karzati  trombitásaira,  de  ha  jól
    emlékszem, a különösen alapos Bartók Béla még az ülésrendet is előírta
    Zene  húros   hangszerekre,   ütőkre   és   celestára   című   művének
    előadógárdája számára.) Vannak, akik szerint  a  lemezjátszó  minősége
    nem fontos, mert a zene három  lényeges  alkotóelemét  a  legsilányabb
    gépek is reprodukálni tudják, a többi  meg  csak  ráadás.  Nos,  ez  a
    ráadás néha nagyon is fontossá válhat...
        Talán  Liszt  szimfonikus   költeményeinek   népszerűsége   is   a
    "másodlagos" eszközök  hatásosságában  rejlik.  Igenám,  de  otthon  a
    hanglemezeket hallgatva vajon nem fakulnak-e unalmassá ezek  a  művek,
    tekintve, hogy a különféle hifi eszközök, még a jobbak is, elég  sokat
    lefaraghatnak az eredeti hangzásból. Arról nem  is  beszélve,  hogy  a
    Hungaroton lemezek nem éppen nagy dinamikájukról híresek.  (Emlékeznek
    a  Bartók-összkiadás  Cantata  profanajára?  A  vadászfugát   megelőző
    hatalmas crescendo  szinte  visszájára  fordul  a  felvételen,  mintha
    megfulladna a zene: egyszerűen nem mer fölerősödni.  Becsületszavamra,
    úgy  érzem,  mintha  azon  a  ponton  még  halkulna  is!)  Nem  akarom
    elkiabálni, sőt le is kopogom, de  mintha  az  MHV  a  javulás  útjára
    lépett  volna.  Ezek  a  szimfonikus   költemények   legalábbis   elég
    meggyőzően hangzanak. Bizonyára sokan fogják örömüket lelni  ebben  az
    albumban,  és  valószínűleg  olyanok  is  lesznek,  akik  kedvelve   a
    nagyzenekari hangzást, ezekkel a  felvételekkel  teszik  majd  próbára
    lejátszóberendezésüket. Ezennel javaslom, tüntessük ki ezt a kiadványt
    az ezután akár  rendszeresen  kiutalható  "Szegény  ember  Demólemeze"
    büszke címmel. (Annak ellenére, hogy az a bizonyos, lassan megszokottá
    váló érdes vonóskari hangzást ezen a lemezen is felismerem.)
        Néhány szót illenék ejtenem az előadásról is. Az  MRT  zenekarára,
    amely e művek jelentős részét rendszeresen  adja  elő  hangversenyein,
    üdítően hatott  a  vendégkarmester  Joó  Árpád  alapos  munkája.  (Egy
    együttesnek akkor is alkalmazkodnia kell egy új  dirigenshez,  ha  már
    sokszor játszott repertoárdarabok kerülnek műsorra;  új  szempontokra,
    új tempókra ügyelni, ez gyakorlatilag új betanulást jelent.)  Ő  az  a
    karmester, aki kanadai  magyarként  különösen  hozzászokhatott  ahhoz,
    hogy idegen zenekarok élén és idegen közönség előtt kell elfogadtatnia
    a magyar,  illetve  a  magyaroknak  tekintett  darabokat.  Ezt  csakis
    temperamentuma és felkészültsége segítségével érheti  el,  hiszen  nem
    számíthat a kényelmes rutinosságra. Zenélésének jellegzetessége,  hogy
    képes figyelmen kívül hagyni a tradicionális, de  a  partitúrában  nem
    szereplő  és  kellően  meg  nem  alapozott  megoldásokat.   A   tiszta
    kottaképből indul ki, közvetlenül a szerző  gondolataira  hagyatkozva,
    és  nem  rendeli  magát  alá   a   karmester   elődök   bevált-hatásos
    adaptációinak. Ez néhol magától értetődően  szokatlan  hangzásokat  és
    szokatlan tempókat  eredményez,  elég,  hogyha  csak  a  Les  Préludes
    átlagosnál nagyobb tempóira utalok. (Bár hallhattuk már ennél gyorsabb
    előadását is. Az 1979-es  MTV  karmesterverseny  második  helyezettje,
    Ivan   Kozsuharov   a   gálakoncerten   -   talán   véletlenül   45-ös
    fordulatszámon vezényelte e művet. )
        Hogy  az  interpretáció  eredetiségét  nem  mindegyik  szimfonikus
    költemény előadásán érezzük meggyőzőnek, az már  inkább  a  kompozíció
    hibája...


    3. Digitális vizeken

        Händel: Vízizene

        Liszt Ferenc Kamarazenekar
        Hangversenymester: Rolla János
        SLPD 12756

    

        Új  köntösben,  új  felvételen  a  már  jólismert   mű,   méghozzá
    ugyanannak a zenekarnak  az  előadásában!  Ugyan  mi  egyéb  indokolja
    Händel Vízizenéjének új kiadását, mint az,  hogy  kevés  export  képes
    zenekarunk   egyikével   a   Hungaroton   naprakész,   modern,    azaz
    digitális-hibrid technikával készült felvételt akar  a  piacra  dobni.
    (Állítólag hamarosan elkészül a Brandenburgi  Koncertek  kiadása  is.)
    Vajon az új eljárás annyival  különb,  hogy  miatta  eldobják  a  régi
    mesterszalagot? (Egyáltalán: megvan még?) Akik  rendszeres  olvasói  a
    HFM-nek,   már   értesültek   a   digitális   technológiával   készült
    felvételekkel szembeni szkepticizmusról, és habár az új  médiummal,  a
    CD-vel kapcsolatban nekem egyelőre nincs sok tapasztalatom,  kénytelen
    vagyok hinni a kétkedőknek. A hibrid hanglemezek hangját  ugyanis  már
    kezdem megismerni.  Különösen  a  vonós  hangszerek  hangjában  érhető
    tetten egy kissé felkeményedő, érdes tónus, ami azonban jelen  van  az
    egész zenekarban is, szúróssá téve a teljes középtartományt.
        (Természetesen arra is gondoltam, hogy az egész jelenséget  az  én
    készülékeim okozzák, de ha vannak is lényegesen  korrektebb  "láncok",
    mint az enyém - időnként meghallgatok ilyeneket is, hogy kontrolláljam
    magam -, már ismerem a tulajdonságait annyira, hogy figyelembe  tudjam
    venni  őket.  Csak  a  rend  kedvéért  sorolom  föl:  Garrard   DDQ650
    lemezjátszóban  használok  Ortofon  SL20/E  MC-hangszedőt   az   STM72
    transzformátorral.  Erősítőm  egy  JVC  JR-5301  receiver,  és   Orion
    HS400-as hangszórókat hajt meg.)
        Egyszóval maga a megváltozott felvételi technika önmagában  aligha
    indokolná  az  új  kiadást,  amelynek  erőltetésében  persze   az   is
    közrejátszhat, hogy CD-korongot főleg digitális  felvételről  illik...
    majd azt mondtam: vágni - szóval, készíteni. Márpedig ez  elég  nyomós
    érv, ha tudjuk azt, hogy hanglemezgyárunk arra törekszik, miszerint az
    összes újonnan készült komolyzenei  felvételét  párhuzamosan  CD-a  is
    közreadja.
        A Liszt Ferenc Kamarazenekarról már tettem említést a bevezetőben,
    mondván, hogy sokat foglalkoztatják őket. (Egynéhány az utóbbi hónapok
    terméséből:    Mozart    két     divertimentója,     klarinétversenye,
    fuvolaversenye,  Haydn  öt  kettősversenye.)  Tulajdonképpen  örülnünk
    kellene ennek a bőségnek, hiszen ez  az  együttes  valóban  a  legjobb
    ilyen jellegű zenekarunk. Ha mégis berzenkedem, azt  csakis  a  féltés
    mondatja  velem.  Lehet-e  ilyen  rövid  idő  alatt  ilyen  iszonyatos
    mennyiségű munkát végezni, mindvégig  töretlen  lelkesedéssel?  Tartok
    tőle,  hogy  az  a  precíz,  korrekt,  mindazonáltal  kissé  színtelen
    hangzás, amit  e  felvételek  némelyikén  hallhatunk,  máris  ennek  a
    rutinnak  a  következménye.  Kézenfekvő  az  összehasonlítás,  ha  már
    annyira el vagyunk kényeztetve,  hogy  Händel  Vízizenéjének  többféle
    felvételéhez  is  hozzájuthattunk.  Az  NDK-centrum  üzletében  nemrég
    megvásároltam az Eterna által préselt lemezt, amelyen  az  Academy  of
    St.   Martin-in-the-Fields   zenekara   játszik,   Neville    Marriner
    vezetésével. Bizony izgalmasabban hangzik.
        Szeretném  viszont  kiemelni   azt   az   érdekességet,   hogy   a
    kamarazenekar utóbbi felvételeinek zenei  rendezője  is  Rolla  János.
    Példamutató dolognak tartom  ezt:  a  hangzás  megítélésében  senki  a
    világon nem lehet  illetékesebb,  mint  a  karmester,  vagy  ebben  az
    esetben a művészeti vezető.


    4. Johann Sebastian Jehmlich

        Bach-orgonaművek

        Lehotka Gábor
        a Kecskeméti Kodály Zoltán Ének-Zenei Központ Jehmlich orgonáján
        SLPD 12781

    

        Egy  ízben  véletlen  tanúja   voltam,   amint   egy   bácsika   a
    hanglemezboltban "Lehotka Gábor d-moll tokkátáját" kereste.  Meg  volt
    róla győződve, hogy legismertebb  orgonistánk  egyben  a  szerzője  is
    ennek a darabnak. Tévedése tulajdonképpen kézenfekvő. Az egész  barokk
    orgonairodalom, és ezen belül a  legnépszerűbb  Bach  mű  már  annyira
    összefonódott képzeletünkben Lehotka Gábor személyével, mint például a
    Hazám, hazám ária Simándy Józsefével. (Más előadásban  talán  már  fel
    sem ismernénk.)
        Lehotka Gábor új hanglemezének műsora  most  is  Bach  darabjaiból
    áll. Ezek közül az Esz-dúr triószonáta már korábban is kapható volt  a
    Hungarotonnál. Újra felvetődik a kérdés, mi indokolja már ismert művek
    új felvételét,  már  ismert  előadásban?  Ezúttal  nemcsak  a  (Händel
    Vízizenéje   kapcsán   említett)   új   digitális   felvételtechnikára
    hivatkozhatok; szolgálhatok egyéb magyarázattal is.
        Egyetlen más  hangszer  sincsen,  amelynek  két  példánya  ennyire
    nagymértékben  különbözne  egymástól.  Hegedűből  sincs  két  egyforma
    példány, de a hegedűkészítő mesterek -  tehetségükre  és  tudományukra
    támaszkodva  -  legalább  törekedtek  rá,  hogy   műveik   méretükkel,
    arányaikkal   és   persze   hangminőségükkel   a   lehető    legjobban
    megközelítsék  az  eszményt:  a   régi   cremonai   hangszereket.   Az
    orgonaépítők még csak a törekvéseikben sem voltak ennyire  egységesek.
    Egy nagy templomi orgona építésekor ugyanis a vezérelveket a  helyszín
    akusztikája, elrendezése, no meg az eklézsia pénztárcája szabja meg  -
    ezek az adottságok mindenütt  mások.  Még  a  legnagyobb,  leghíresebb
    építők munkái között  sincs  két  hasonló  orgona!  Érthető,  hogy  az
    orgonisták  azt   szeretnék:   aki   elbírálja   teljesítményüket,   a
    legteljesebb mértékben vegye figyelembe a hangszer kvalitásait is.
        A kecskeméti Kodály  Zoltán  Ének-Zenei  Központ  új  orgonáját  a
    drezdai Jehmlich cég építette, a barokk hangzásideálok alapján. A régi
    idők remekelt elsőnek talán éppen az orgonakészítők kezdték kopírozni,
    s ez nem véletlen! A romantikus korszak egészségtelenül  nagyra  nőtt,
    nehezen kezelhető monstrumai fölött hamar eljárt az  idő.  A  barokkra
    legjellemzőbb polifonikus zeneműveket szinte egyáltalán nem  is  lehet
    előadni  ezeken  az  orgonaóriásokon,  alapvetően  két  ok  miatt.   A
    regiszterek,  azaz  hangszínek   viszonylagos   homogenitása   gyakran
    összemossa a szólamokat, azonkívül a nagy  méretek  miatt  pneumatikus
    "szervó" traktúrát használnak, s emiatt csak komoly késéssel szólalhat
    meg a hang. Az orgona  belsejében  járatlan,  de  műszaki  érdeklődésű
    olvasók képzeljék el: a billentyű lenyomásával levegő jut  egy  hosszú
    és  kacskaringós  ólomcsőbe,   majd   ennek   végén   fölfújódik   egy
    halhártyából készült tasakocska, míg ez végül megemeli a szeleptűt, és
    a  síp  megszólalhat...  Még  ebből  a   végletekig   leegyszerűsített
    leírásból is kiderül, hogy  ez  a  rendszer  nem  lehet  valami  gyors
    működésű. A közel egy másodperces késés miatt az orgonista mást  hall,
    mint  amit   játszik.   Így   aztán   a   komoly   koncentráláson   és
    gyakorlottságon kívül némi skizofréniára is  szüksége  lehet,  hogy  a
    darab végéig sikeresen eljusson. (Az  orgonaépítés  alapelveiről  lásd
    éppen Lehotka Gábor és dr. Szigeti Kilián beszélgetését a Hifi Magazin
    2. kiadásában. A szerk.)
        A Jehmlich cég hangszerei már újra mentesek az ilyen  hibáktól.  A
    mechanikus szerkezet biztos megszólalást tesz lehetővé,  és  a  kisebb
    méret is előnnyé válik,  ha  viszonylag  kevés,  de  karakterük  miatt
    egymással   szabadabban   kombinálható   hangszíncsoport    váltakozik
    egymással.  Egy  "jól  intonált"  orgona  basszusregisztere   szólóban
    esetleg  nagyon  halk   és   lágy,   de   még   a   legnagyobb   tutti
    fortisszimójából is jól kihallható. Érdekes tulajdonsága még ezeknek a
    hangszereknek, hogy a hang korrekt megszólalását még egy parányi zörej
    is érzékelteti. (Mintha a furulyás  egy  félreismerhetetlen,  t-hangzó
    kiejtésével indítaná a szólamát...) Mivel ezek a  jó  tulajdonságok  a
    kecskeméti hangszernek  is  sajátjai,  méltányos,  hogy  a  Hungaroton
    közkinccsé tegye  ezt  a  hangot,  akár  egy  népszerű  repertoárdarab
    ismételt felvételével is. Nagy kár,  hogy  otthon  sehogysem  sikerült
    abba az illúzióba ringatnom magam, hogy valódi orgonát  hallok.  Tudom
    jól, egy hangversenyterem akusztikája más, mint egy nagy templomé,  de
    mindenképpen furcsa érzés ilyen közelről és fejmagasságban  hallani  a
    hangszerek  királynőjét.  A  felvétel   kontrollált,   kicsit   száraz
    visszhangja és talán mikrofonpozíciója miatt  csak  egy  intim  sípsor
    szólal meg szobám  végén.  Nagyon  hiányzik  az  orgonahangversenyeken
    megszokott hatalmas tér.
        Lehotka  Gábor,  akit  a  hanglemezbarátok  is  régóta   ismernek,
    stílusával erősen megosztja hallgatóságát. Vannak, akik  szeretik,  és
    vannak,  akik  nem.  Rendíthetetlen  biztonsága,   precíz   billentése
    különösen hangversenyen érvényesül. Vele egyszerűen nem fordulhat elő,
    hogy indiszponált  legyen.  Talán,  mert  a  legegyszerűbb  fordulatok
    ujjrendjét is följegyzi, talán, mert mindig kottából  játszik  -  vagy
    talán csak a habitusából adódik, hogy mindig korrekt. Időnként  az  az
    érzésem, hogy az sem hozná ki a sodrából,  ha  előadás  közben  föl-le
    kapcsolgatnák  a  villanyokat,  vagy  egyszerűen  odébb   cipelnék   a
    hangszert. Ez a stabilitás bizony még lemezeit hallgatva  is  feltűnő.
    Az egyenletes tempók, megfontolt lassítások soha  semmi  kétséget  nem
    hagynak a hallgatóban... és ez az a tulajdonsága, amit sokan a szemére
    vetnek.   Valóban   hiányérzetünk   lehet:    sóvároghatunk    egy-egy
    szélsőségesebb  megoldás  után.  A  kiszámíthatóságot  nem  szokták  a
    legértékesebb művészi erények közé sorolni. Valószínűleg Lehotka Gábor
    önismerete tükröződik abban a tényben, hogy a nagyromantikus irodalmat
    nem szokta műsorára tűzni.
        Jól tudom, aki eddig nem szerette  legismertebb  és  leggyakrabban
    hallott orgonaművészünket, e lemez meghallgatása után sem fog híveinek
    táborához csatlakozni, de azért az ő figyelmüket is szeretném fölhívni
    az Esz-dúr triószonáta harmadik  tételére.  Lehotka  Gábor  fölényesen
    sodró  tempójú  non  legato  előadása  kifejezetten   könnyeddé,   sőt
    szellemessé teszi ezt az egyébként nagyon nehéz virtuóz  darabot.  Nem
    kis élmény!


    5. Empirikus oratórium

        Liszt: Krisztus

        Sólyom-Nagy Sándor, Kincses Veronika,
        Takács Klára, B. Nagy János, Polgár László
        Az MRT Énekkarát és az Állami Hangversenyzenekart
        Doráti Antal vezényli
        SLPD 12831-34

    

        Már megint egy szép borító! Az exluzív grafika és  az  arany-barna
    tónusú  alapszín  szinte  érzéki  örömet  nyújt   a   vásárlónak.   Ha
    feltételezzük, hogy magáért a dobozért mint  műalkotásért  is  érdemes
    kifizetni a lemez vételárát, akkor a felvétel  minden  további  erénye
    már csak ráadás. Ezúttal bizony sem a kompozíció, sem az  előadás  nem
    számíthat olyan egyöntetű sikerre, mint éppen a csomagolás.
        1865-ben a kisebb egyházi rendeket is fölvevő Liszt abbé  a  római
    Madonna  del  Rosario  kolostorban  lakott,   és   az   egyházi   zene
    megreformálásán munkálkodott. Érdekes ambíció ez egy  olyan  embertől,
    aki nem sokkal korábban még udvari muzsikus, Európa-járó virtuóz -  és
    botrányhős világfi volt. Ha életmódját gyökeresen, már-már teátrálisan
    meg is változtatta, az új külsőségek nem takarhatták el nyomtalanul  a
    komponista régi énjeit. Ez a sajátos tudathasadásos állapot is felelős
    lehet   az   ebben   az   alkotói   periódusban   keletkezett    művek
    eklekticizmusáért.
        A Krisztus oratórium zavarba ejtően sokszínű alkotás. Az  egyszerű
    homofón kórusrészektől kezdve a szimfonikus költemények  hangvételéig,
    az  elmélyült,  intellektuális  tételtől  a  nagyzenekari  üresjáratig
    minden megtalálható benne.  Profán  kereskedelmi  szlogennel:  "minden
    szinten szinte mindenféle színvonal". Természetesen más mesterekkel is
    előfordul, hogy valamely munkájuk stílusa  nem  egységes,  de  egészen
    ritka alkalom,  hogy  egyetlen  alkotáson  belül  tanulmányozhassuk  a
    szerző  életművében  föllelhető  majd  minden  stílust  és   fejlődési
    stációt. Az összbenyomás így persze elég kedvezőtlen  lehet,  de  hogy
    azonnal meg is nyugtassam azokat, akik  félnek  belevágni  az  ennyire
    grandiózus (majdnem három órás) mű  meghallgatásába:  a  legfárasztóbb
    sivatagi túrán is bukkanhatunk üdítő oázisra.
        Rögtön  az  első  tétel,  az   imitációs   szerkesztésű   bevezető
    megdöbbentően szép,  sőt:  értékes  zene.  Ez  a  világos,  letisztult
    többszólamúság késői, de méltó rokonságot tart az egyházi  zene  vitán
    felül legnagyobb mesterének tartott Palestrina  műveivel.  Az  ennyire
    filozofikus mélységű tétel a legtudatosabb szerzőkre jellemző, és  nem
    túlságosan gyakori az impulzív, rapszodikus Lisztnél.  Bár  később  is
    felbukkannak az első tételre visszautaló, rímelő részek (a 6. tétel és
    a  zárófúga),  az  oratórium  többé  már  nem  éri  el  ezt  a   magas
    színvonalat. A negyedik tétel  egészen  más  jellegű:  pásztorjáték  a
    bölcsőnél. A zene könnyedségét, népiességét a téma ugyan indokolja, de
    a mandolint imitáló hangszerelésre,  a  részlet  közönségességére  nem
    találok magyarázatot. Az ötödik tétel,  a  három  királyok  bevonulása
    nagyszerű  ürügy  Liszt  számára,  hogy  sziporkázó  zenekari  indulót
    komponáljon. Hatásos színfoltja ez  az  oratóriumnak  (bár  helyenként
    zavarbaejtően  emlékeztet  Wagner  operájának,  a  Rajna  Kincsének  a
    végére). Kiemelkedő szépségű a kompozíció tizenharmadik tétele is.  Az
    O filii et filiae húsvéti himnusz már újra az abbé Liszt hangja. Liszt
    partitúrája  egyébként  előírja,  hogy  ezt  a  részletet  láthatatlan
    helyről kell a kórusnak énekelnie. Az, hogy ez a kórus nőikar legyen-e
    avagy gyermekkar,  nem  szerepel  az  utasítások  között.  Most  éppen
    gyermekkart hallatunk - annyira jót,  hogy  mostantól  kezdve  el  nem
    tudok képzelni mást. A nyíregyházi 4. számú  általános  iskola  kórusa
    most is nagyon szépen énekel  (vezetője:  Szabó  Dénes).  Sőt,  azt  a
    kijelentést is megkockáztatom, hogy  produkciójuk  ezúttal  nemcsak  a
    hazai gyerekkarok átlagos színvonala fölé emelkedett, hanem a Krisztus
    oratórium előadói  apparátusának  is  a  legmegbízhatóbb  része  volt.
    Sajnos, ez a tény a többiekre legalább olyan  rossz  fényt  vet,  mint
    amilyen jót rájuk.
        Az utóbbi években  Doráti  Antal  sokszor  dolgozik  itthon,  mint
    deviza-külföldi. Sajnos, kénytelen  vagyok  a  karmesternek,  mint  az
    egész  produkció  irányítójának  számlájára  írni,  hogy   néha   igen
    kényelmetlenül  éreztem   magam   lemezhallgatás   közben.   Egynémely
    részletet gyanakodva hallgattam meg újra és újra: vajon  biztosan  jól
    hallottam-e?    Kifejezetten    dilettánsnak    tűnő,     indokolatlan
    tempóváltások borzolták kedélyemet. Pusztán  egy  sűrűbb  ritmusképlet
    nem kéne, hogy ilyen belegyorsításokat, elrohanásokat okozzon! (Többek
    között: 12. tétel, 864. ütem.) Másféle, de szintén jellemző hiba, hogy
    a Stabat Mater speciosa 24. ütemétől kezdve a háromnegyedes  metrumból
    kiesve egyszerűen lyukasra tagolódik a ritmus.
        Az   MRT   kórusa   helyenként   bizony   rászorul   Liszt   bölcs
    előrelátására, ti. az  intonációt  orgonakísérettel  támasztotta  meg,
    jótékonyan stabilizálva az  együttes  kilengéseit.  Természetesen  nem
    nagy tisztátalanságokról van szó,  hanem  csak  a  már-már  megszokott
    pongyola   indításokról.   A   megszólaltatott   hangzat   a   második
    tizedmásodpercre már rendszerint kitisztul. Csak az az első, csak  azt
    tudnám feledni!
        Kincses  Veronika   hangkaraktere   jól   illeszkedik   ehhez   az
    oratóriumstílushoz.  Szépen  is  énekel,  a  második  tételt   indító,
    hangszerkíséret nélküli  szoprándallama  nagy  élmény.  Takács  Klára,
    sajnos, nem keltett bennem ennyire kellemes benyomásokat. Rendszeresen
    alacsonyan intonál, mintha  mesterségesen  sötétítené  hangszínét,  az
    optimálisnál öblösebb hangképzéssel. Egész biztos,  hogy  ő  az  igazi
    alt?   B.   Nagy   János   és   Sólyom-Nagy    Sándor    teljesítménye
    kiegyensúlyozott, megnyugtató.
        Tudomásul véve mind a mű; mind az előadás rendkívüli szépségeit és
    zavaró momentumait, bizony az egyik  fülem  sírt,  a  másik  nevetett!
    Ezúttal talán a teljes mű felvétele helyett jobban jártunk  volna  egy
    szép, reprezentatív válogatással, egy szép, meggyőző előadásban!

                                                        Dauner Nagy István


    Uborkaszezon - uborkadömping

    (Új magyar operafelvételekről)

        A modern, történelmi tudaton alapuló  kultúra  az  emberi  psziché
    egyik legfontosabb, gyakorlati és  egészséges  működése  szempontjából
    egyik legnélkülözhetetlenebb funkcióját akarja kiiktatni: a felejtést.
    A léleknek azt a képességét,  hogy  szelektáljon,  különbséget  tegyen
    lényeges és lényegtelen, fontos  és  kevésbé  fontos,  sőt  felesleges
    között, s meg tudjon szabadulni  attól  az  anyagtól,  ami  holttá  és
    teherré   vált,   s   tompítja    problémaérzékenységét    és    friss
    reagálókészségét.  Mi  lenne  az  egyénnel,  ha   emlékezete   mindent
    megőrizne, s az egészséges felejtés nem szabadítana fel  kapacitást  -
    goethei kifejezéssel - "a nap követelménye" számára! Az ún. kultúrának
    azon  a  területén,  amely  nem  természettudományos   (azaz   nem   a
    természetre, s az emberre mint a természet részére vonatkozik),  hanem
    a történelmet, a művészeteket,  a  hagyományosan  humán  tudományoknak
    nevezett diszciplínákat foglalja magába,  az  utóbbi  két  évszázadban
    fokozatosan  uralomra  jutott,  s  immár  hegemóniára  tett  szert   a
    történetiség eszméje. Pontosabban: a  történeti  objektivitás.  Az  az
    eszme,  hogy  a  történeti  jellegű  jelenségeket  természettudományos
    objektivitásai tárják fel és így is szemléljék.  Bár  az  utóbbi  száz
    évben  időről  időre  komoly  kételyek  fogalmazódnak  meg   ezzel   a
    programmal szemben, irreverzibilisnek látszik, s a közgondolkodásba, a
    mindennapi tudatba is felszívódik.
        Ez a  modern,  történeti  tudaton  alapuló  kultúra  a  megismerés
    végtelen  eszkalációjára  törekszik:   a   kultúrjelenségek   végtelen
    felhalmozására és folytonos készenlétben tartására, sőt fogyasztására.
    Lenézően  bírálja  a  múlt   korszakait,   amelyek   történetietlenül,
    "önkényesen" szelektáltak a kulturális örökségben,  egyes  korszakokat
    kiemeltek,  másokat  leértékeltek;  kiemeltek  remekműveket,   s   nem
    fordítottak figyelmet arra a művészi  közegre,  amely  a  remekműveket
    mintegy "felnevelte". Az, amit hagyományos értelemben humán kultúrának
    szokás nevezni, ma fő  irányát  tekintve  enciklopédikus,  teljességre
    törekszik - a tudományban és a kultúrjavak fogyasztásában egyaránt.  A
    művészetekkel foglalkozó  alaptudományok  (az  irodalomtörténet  és  a
    művészettörténet  a  tudatosság  magasabb  fokán,  a  zenetörténet   a
    tudatosság alacsonyabb fokán)  a  20.  században  permanens  válsággal
    küzdenek.   Felismerték,   hogy   a   megismerés   objektivitást    és
    korlátlanságot   párosító   dinamikája,   mivel   a   tudás   értelmét
    veszélyezteti, a tudomány önmegsemmisítésével fenyeget, s  bár  időről
    időre megpróbálnak rákérdezni  saját  céljukra  és  értelmükre,  mégis
    tehetetlenül haladnak a parttalan felhalmozás kényszerpályáin.
        A művészeti fogyasztás területén is hasonló a helyzet. Míg  a  20.
    századig minden  korszak  elsősorban  a  saját  művészetével  élt,  és
    nagymértékben csakugyan önkényesen, azaz saját értékeinek-eszményeinek
    jegyében válogatott a kulturális örökségből,  addig  ma  a  fogyasztás
    elsősorban  a  kulturális  örökségre  orientálódik,  amely  (az  eddig
    feltárt  mértékben)  szinte  teljes  terjedelemben   piacon   van   és
    fogyasztható. Ha a kulturális piac, választék, fogyasztás  terjedelmét
    nézzük, úgy látszik, hogy soha még ennyire nem  virágzott  a  kultúra.
    Csak az a kérdés,  hogy  ez  valóban  kultúra-e.  A  szónak  abban  az
    értelmében, amelyben Antonio Gramsci,  olasz  filozófus  használta,  s
    amelyről e sorok írója nem szívesen mondana le, aligha  az:  "Le  kell
    szoknunk  arról,  és  fel  kell  hagynunk  azzal,  hogy   a   kultúrát
    enciklopédikus tudásnak tekintsük: ebben a szemléletben az ember  csak
    mint befogadó van jelen, akit meg kell  tölteni  és  tele  kell  tömni
    empirikus adatokkal, nyers és  összefüggéstelen  tényekkel,  amelyeket
    szótár módjára raktároz el agyában, hogy aztán a külső  világból  jövő
    ösztönzés hatására minden alkalommal megadhassa  a  választ.  (...)  A
    kultúra  egészen  más  dolog.  Saját  belső  énünk  megszervezése   és
    fegyelme, saját személyiségünk  birtokbavétele,  olyan  magasabb  fokú
    öntudat  megszerzése,  amelynek  révén   képessé   válunk   történelmi
    jelentőségünk,   az   életben   betöltött   funkciónk,   jogaink    és
    kötelességeink  megértésére."  A  korábbi  korszakok,   amelyeket   ma
    történetietlennek  és  önkényesnek  látunk,  azért  válogathattak   és
    felejthettek, mert erős és szuverén saját  kultúrájuk  volt,  amelynek
    szempontjából  magabiztos  autonómiával  tekinthettek   a   kulturális
    örökségre. Amire szükségük volt, adaptálták, amire nem volt szükségük,
    elfelejtették, bátran értékeltek, azaz a  sugárzó  esztétikai  értéket
    jól  meg  tudták  különböztetni  a  történeti  helyi  értéktől.   Hogy
    korunkban a történeti felhalmozó szemléletnek s a kulturális  piac  és
    fogyasztás telhetetlenségének végzetes  összetalálkozása  vajon  oka-e
    vagy inkább  okozata-e  annak,  hogy  a  kultúra  a  fenti  értelemben
    illuzórikussá válik - ez minden bizonnyal "tyúk-tojás" probléma: a két
    folyamat kölcsönösen pörgeti fel egymást. Erős  és  szuverén  aktuális
    kultúra híján a "kultúrember" védtelenné válik a  habzsoló  mindenevés
    ingerével szemben,  ez  pedig  tovább  gyengíti  saját  pozícióját  és
    disztingválóképességét. A kulturális  örökségre  ma  fájdalmasan  igaz
    Marx mondása: "Valamennyi holt  nemzedék  hagyománya  lidércnyomásként
    nehezedik az élők agyára".
        A történeti felhalmozás és a mértékét vesztett fogyasztás  egymást
    stimuláló kettős-egyazon folyamata kínzó pszichózisként hozta létre  a
    felejtéstől való félelmet és a felfedezés  kényszerét,  amely  azonban
    parodisztikusan a visszájára fordult: az  újdonság  hajhászása,  amely
    egykor az avantgarde mozgalmak sajátossága volt, ma az egyre újabb meg
    újabb régiségek felfedezésében éri el  tetőfokát.  A  zene  területén,
    ahol a fogyasztás a hangfelvétel segítségével nemcsak a  művek  száma,
    hanem ("hangkulissza"!)  a  ráfordított  idő  tekintetében  is  messze
    felülmúlja az irodalom vagy a képzőművészet fogyasztását, ez az  egész
    problémakomplexum különösen drámai és szemléletes módon  jelenik  meg.
    Itt klasszikus tisztasággal megy végbe  az  értékek  nivellálódása.  A
    zenetudomány és a  hanglemezüzlet  egyaránt  az  egyszerű  zenekedvelő
    orrára koppint: mert szereti és hallgatja a barokk zenét,  azt  hiszi,
    hogy ismeri is? Hiszen a korszak másfélszáz esztendeje alatt született
    műveknek talán egytizedét hallgatja újra meg  újra.  Vagy  azt  hiszi,
    hogy a történeti igazságszolgáltatás rendje szerint  szükségszerűen  a
    legkiválóbb művek lettek népszerűek, s ezek csakugyan reprezentálják a
    korszakot? Ezt a nem tudás várának biztos sáncai mögé húzódva  vélheti
    csak. Beéri a két Bach-passióval? Hát a passió-zene hatalmas vonulata?
    Händel, Telemann, Keiser és Mattheson passiói? Ez persze csak paródia,
    ad  absurdum  vitele  egy  tendenciának  de  létező  tendenciának.   A
    zenetörténet és a  hanglemezüzlet  felfedező  heve  egyaránt  abba  az
    irányba hat,  hogy  a  közönség  mind  több  "újdonságot"  fogyasszon,
    illuzórikussá téve egyszersmind, hogy meg is  eméssze  a  műveket,  és
    hogy  differenciálódjon  a  kvalitásérzéke.   A   zenetörténész,   aki
    sajnálja, hogy a jéghegy nagyobb része a víz alatt  marad,  nem  veszi
    észre, hogy a kiálló csúcsa viszont lassan beleolvad a tengerbe.
        Persze  az emberek befogadóképessége véges, többé-kevésbé mindenki
    válogat,  s  a  hagyományosan remekművekként klasszicizálódott darabok
    megőrzik  kitüntetett  helyüket - az alaprepertoár meglepően kialakult
    és  változatlan. A nagy művek, az alapművek tehát az értéknivellálódás
    közepette  sem veszítették el presztízsüket - sőt. Ám ezzel együtt nem
    tudták   kivonni   magukat   az   értéknivellálódás   hatása   alól. A
    hanglemezüzlet  természetesen reagált a velük kapcsolatos kultuszra, s
    bőségesen  táplálja  azt.  A  régi újjá avatásának kampánya egyfelől a
    határtalan    repertoárbővítésben    nyilvánul    meg,   másfelől   az
    alaprepertoár  területén  az  interpretációk  dömpingjéhez  vezet.  Az
    alapművek  a  hanglemezpiaci  verseny  révén  az  előadóművészek  és a
    lemezcégek  számára  egyaránt presztízsszimbólummá váltak - irreálisan
    sok  felvétel  készül  belőlük.  S  mivel  ez  a  verseny ráadásul egy
    audiokultúra-forradalom  keretei  között  zajlik, az értéknivellálódás
    itt  is óriási arányokat ölt. A hifikorszak felvételei eleve "jobbak."
    a   hifi-korszak   előtti  felvételeknél,  a  hifikorszak  haladottabb
    stádiumainak  felvételei mindig "jobbak" a korábbiakénál - függetlenül
    az   interpretáció   művészi-szellemi   kvalitásától  -,  s  az  egyes
    stádiumokon   belül   is   olyannyira   elsődleges   az   audiokultúra
    normarendszere, hogy a felvételek mennyisége és versenye paradox módon
    nem   az   interpretációk   sokféleségét   mozdítja   elő,   hanem  az
    egységesülés, a standardizálódás, a konfekcionálódás irányába hat. Nem
    segíti  elő  a  művek mélyebb elsajátítását, nem segít disztingválni a
    művészi-szellemi nagyság és a "jól megcsináltság" között.

                                      *

        A kritikus,  aki  azt  a  feladatot  vállalta,  hogy  rendszeresen
    figyelemmel  kíséri  a  Hungaroton-operafelvételeket  és  nem   csupán
    önmagukban értékeli az egyes  felvételeket,  hanem  a  folyamatnak,  a
    tendenciáknak próbál mintegy krónikása lenni, a felvételi  terv  és  a
    forgalmazás szeszélyéből kifolyólag olykor túlságosan nagy dózist  kap
    egyszerre  másodlagosságból.  Hiába,  hogy  őbenne  is  él   történeti
    érdeklődés és hogy ő is szívesen szerez hangzó  élményeket  a  csúcsok
    alatti területekről is; hiába tudja és hiába ért egyet  vele,  hogy  a
    Hungarotonnak mindenekelőtt ezeken  a  területeken  vannak  világpiaci
    esélyei. Mégis kutya kötelessége, hogy a hazai közönség  szükségleteit
    képviselje, és az sem lenne célszerű, ha elfojtaná  saját  ízlését  és
    esztétikai  igényeit.  Mint  minden  művészettel   kapcsolatot   tartó
    embernek, a kritikusnak is vannak elfogultságai. Bizonyos korszakokat,
    alkotókat és műveket jobban  szeret  a  többinél,  de  választása  nem
    teljesen szubjektív, hanem  bizonyos  fokig  objektívan  megalapozott.
    (Végül is a kritikus egész működése  azon  a  feltevésen  és  bizalmon
    alapul, hogy ízlése nem teljesen excentrikus,  tehát  elfogultságainak
    is van valami objektív igazsága.) Ha egyfolytában sokáig és intenzíven
    másod-, sőt többedrangú  műveket  hallgatunk,  előbb-utóbb  valamiféle
    szellemi légszomjat érzünk, és  kényszerítő  vágy  támad  bennünk  egy
    igazi remekműre. Eddig szerencsém volt, a recenzeálandó lemezek között
    mindig akadt  olyan,  amely  igazi  szellemi  izgalmat  és  táplálékot
    nyújtott.  Most  azonban  itt  állok  lapzárta  előtt,  remekmű   vagy
    legalábbis fontos mű nélkül, két merőben történeti  érdekességű  opera
    féleételével.  Ezúttal  nem  tudom  hallgatás  mögé  rejteni,  hogy  e
    lemezek,  noha  hanglemezprodukcióként  nagyon   is   méltánylandó   a
    színvonaluk, nem tudtak szellemi érdeklődést kelteni bennem.
        Félreértések elkerülése végett: egyik opera felvételét  sem  lehet
    kifogásolni, bár indokoltságuk más és más típusú. Mindössze arról  van
    szó, hogy ezúttal nem a legjobban jött ki a lépés. A  kritikus  pedig,
    miután hosszabb időre bezárkózott e két  opera  világába,  a  szellemi
    légszomj fent jelzett állapotába került s ez minden bizonnyal rányomja
    bélyegét véleményére vagy inkább hangvételére.

                                      *

        Liszt: Don Sanche
        Hamari Júlia,
        Gérard Garino,
        Farkas Katalin,
        Komlósi Ildikó,
        Gáti István
        Az MRT Énekkar A Magyar Állami Operaház Zenekara
        Vezényel: Pál Tamás (francia nyelven)
        SLPD 12744-45

    

        Liszt Ferenc  tizenhárom-tizennégy  éves  korában  írt  (egyetlen)
    operájának, a Don  Sanche-nak  lemezen  való  megjelentetése  abszolút
    indokolt. Liszt halálának 100. évfordulójára kihozni ezt a  kuriózumot
    - ez semmiféle védelemre, magyarázatra nem szorul,  és  még  akkor  is
    méltánylást, sőt dicséretet érdemelne, ha a darab  kevésbé  volna  jó,
    mint amilyen. A Magyar Hanglemezgyártó Vállalatnak, mostani  dinamikus
    fejlődési   szakaszában   voltaképpen   hivatása   is   volt   ez    a
    hanglemez-világpremier, s dicséretére válik, hogy ezt a hivatását  fel
    is ismerte és teljesítette is.  Még  inkább  dicséretére  válik,  hogy
    magas művészi színvonalon teljesítette.
        A Don Sanche-felvétel legörvendetesebb tényezője,  amely  egyúttal
    döntő jelentőségű az egész produkció színvonalára nézve, a  karmesteri
    és  zenekari  teljesítmény  -  ez  a  partitúra  által   meghatározott
    nagyságrend határán belül optimálisnak mondható (alighanem első  ízben
    a magyar operalemezek történetében). Pál  Tamás  és  a  Magyar  Állami
    Operaház Zenekara, úgy tűnik, tökéletesen adekvát, a  zenei  textusnak
    teljesen    megfelelő    teljesítményt    nyújt.    Pál    értelmezése
    kristálytiszta,  tempói  természetesek  és  meggyőzőek,  minden  zenei
    karakter szabatos,  a  hangváltások  határozottak  és  kifejezőek,  az
    előadás folyamatos és eleven. Az Operaház zenekara talán  még  sohasem
    tetszett annyira lemezen, mint  most,  a  hegedűszólamok  vonókezelése
    könnyedebb, hangja karcsúbb  a  szokottnál,  a  fúvósszólamok  kevésbé
    tolakodóak és szépelgőek, mint általában (csak Elzire E-dúr  áriájában
    hozza az első kürt a gyakori rossz formát).
        Az énekesek közül profizmusa jóvoltából kiemelkedik Hamari  Júlia.
    Tökéletesen  kimunkált,  konzisztens  hangon  énekel,  amely  csak   a
    kadenciák  egy-egy  csúcshangjánál  bizonyul   sérülékenynek.   Teljes
    biztonsággal   ismeri   fel   az    énekszólam    zenei    formuláinak
    jelentésértékét és hangulati színezetét,  s  azt  mindig  egyértelműen
    realizálja,  hangváltásai  formailag-értelmileg  bámulatosan  tiszták,
    ugyanakkor a szólamot mégsem  aprózza  el,  éneklése  zeneileg  mindig
    lendületes, sőt szárnyaló, formálása folyamatos, koherens. És a magyar
    anyanyelvű  énekesek  közül  egyedül   ő   tud   franciául   énekelni,
    előadásában a szöveg nemcsak hogy kitűnően artikulált  és  plasztikus,
    de él is, a drámai  vagy  lírai  impulzusok  irracionális,  rendszerbe
    foglalhatatlan,   taníthatatlan   ám   a   jelek   szerint   mégiscsak
    megtanulható     spontaneitásával-hitelességével.     A     felvételen
    egyértelműen   Hamari   Elzire   hercegnője    a    legelevenebb    és
    legjelentékenyebb egyéniség.
        A tenor-címszerepet francia vendég, Gérard Garino eleveníti meg. A
    hang és a technika kitűnő és biztos, a nagyon kényes  magasságokat  is
    imponálóan győzi, s  a  művész  anyanyelvén  énekel,  a  szöveg  az  ő
    előadásában természetes módon eleven tényező.  Sajnos  azonban  Garino
    zenei anyanyelve eléggé távol esik a szólam idiómájától (a szerepet az
    1825-ös  bemutatón  a  nagyszerű  Adolphe  Nourrit,  Rossini   párizsi
    Aménofisza, első Ory grófja és Arnoldja  énekelte,  aki  az  utóbbinak
    hatalmas IV. felvonásbeli áriáját a második vagy harmadik előadás után
    el is hagyta, mert meghaladta az erejét),  egy  olasz  spinto  vagy  a
    Carmen utolsó felvonásának Don Joséja stílusában énekel,  lendületesen
    és erőteljesen, ám semmit nem ad a  francia  lírai  tenornak  abból  a
    kifinomult   és   hajlékony   művészetéből,   differenciált    vokális
    kultúrájából, amely  ebben  a  szerepben  szükséges,  és  egy  francia
    tenoristától elvárható volna.  Az  első  részben  a  nagy  C-dúr  ária
    előadása még az ő harsány stílusán belül is  mértéktelenül  hangos.  A
    Hungaroton jó okkal szánja el magát időnként, hogy  tenorszerepekre  -
    lehetőleg nemzetiségét tekintve autentikus -  vendéget  szerződtessen,
    ez azonban ritkán szokott telitalálatnak bizonyulni. Most sem az.
        A hazai szereplők között kiugróan jó Farkas Katalin. Az ő apródja,
    nemcsak hogy zeneileg és stilárisan kifogástalan - "esprit" van benne,
    s olyan valóságos és eleven, mint egy kitűnő színpadi alakítás.  Ennek
    a kivételesen tehetséges énekesnőnek az Operaház két színpada  helyett
    - az Atalanta után - ismét a  Magyar  Hanglemezgyártó  Vállalat  adott
    módot arra, hogy alkatának megfelelő szerepben, tehetsége  színvonalán
    produkáljon. Apródja  ezen  a  felvételen  olyan,  mint  egy  ígéretes
    előtanulmány Az álarcosbál Oscar apródjához.
        Gáti István ezen  a  felvételen  jobban  tetszik,  mint  az  olasz
    operákén,  mintha  orgánuma,  amelynek  jellege  és  identitása  az  ő
    pályáján  oly  nehezen  alakul  ki,  ebben  a  könnyebb  fajsúlyú   és
    hajlékonyabb  francia  baritonszerepben  élne   leginkább   természete
    szerint. Hogy a hang ezúttal valahogy "jobban érzi magát",  még  akkor
    is észlelhető, ha  Gáti  most  is  túlzottan  "vokalizál",  túlságosan
    óvatosan és artisztikusan énekel, s a vokális túlartikulálás közepette
    a szöveg elmosódva, úgyszólván csak vakszövegként  hangzik.  A  szólam
    vonalának  és  a  szövegnek  az  elszakadása  megbosszulja  magát,  az
    énekprodukció sokat veszít értelem, plaszticitás, kifejezés,  sőt  erő
    dolgában - olykor (mint például a viharidézésben) még az a benyomásunk
    is, hogy a hang kevés a szólamhoz, inkább erre, mint a hang volumenére
    vezethető vissza. Mindamellett Gáti produkciója most elegáns, stílusos
    és karakterisztikus, a felvétel biztos pontja.
        Az operaszínpadról nagyon tehetségesnek megismert  Komlósi  Ildikó
    ezen az első lemezfelvételén megerősíti azt a tapasztalatot, hogy amíg
    valaha a kezdő énekesek pályájuk elején természetesek  voltak  s  csak
    később vált éneklésük mind "manierisztikusabbá",  addig  ma  a  fiatal
    énekesek - talán elsősorban éppen a hanglemezkultúra következtében - a
    mesterkélt éneklés olyan fokán kezdik pályájukat, amelyet  igen  nehéz
    felülmúlni, s ami nagyobb baj: még nehezebb levetkőzni. Komlósi  rövid
    és  jelentéktelen  szólamát   óriási   szakmai   bevetéssel,   roppant
    rafináltan és agyonformálva, finomkodva adja elő,  nincs  benne  semmi
    természetes. Nagy kár, nem is annyira e pár ütem miatt, hanem mert  ez
    a végtelenül szofisztikált énekstílus az eredeti tehetség - és a  hang
    - egyik legnagyobb ellensége,  márpedig  Komlósi  Ildikónak  mindkettő
    nagyon is megadatott. Szereplésének  üdítő  ellenpontja  a  felvételen
    Zádori  Máriáé  -  az  ő  néhány  frázisára,  amely  csak  a  kórusból
    kiemelkedő szóló, felkapjuk a fejünket:  megszólalt  egy  természetes,
    friss és eleven hang.
        A Don Sache igen jól sikerült, bízvást mondhatjuk: világszínvonalú
    felvétel, méltó a zenetörténeti érdekességhez, amelyet "feltálal", s a
    hanglemez-világpremierhez - és kellemes  hallgatni.  Nem  a  felvétel,
    hanem  a  mű  az  oka,  ha  felmerül  a  kérdés,  amely   hanglemezzel
    kapcsolatban végül is nem teljesen  jogtalan:  érdemes-e  többször  is
    meghallgatni.

                                      *

        Giordano: Fedora
        Marton Éva,
        José Carreras,
        Kincses Veronika,
        Martin János,
        Gregor József
        Az MRT Ének- és Zenekarát Giuseppe Patané vezényli (olasz nyelven)
        SLPD 12578-79

    

        A másik  Hungaroton-operaújdonság,  Giordano  Fedorája  nem  rossz
    opera és  van  történeti  érdekessége  -  ha  nem  is  jelentősége.  A
    szándékként már 1892-ben megfogant, de csak 1898-ban  elkészült  opera
    tanulságosan illusztrálja, hogy a Puccini műveiből  ismert  operatípus
    (ebben az időszakban, 1893-ban, illetve  1896-ban  született  a  Manon
    Lescaut, illetve a Bohémélet, két év múlva a Tosca és hat év  múlva  a
    Pillangókisasszony) nem úgy jött létre egyetlen  művész  leleményéből,
    ahogy Pallasz Athéné pattant ki Zeusz fejéből, hanem nagyon  is  benne
    volt a levegőben, a kor művészi tendenciáiban. A  Fedora  olyan,  mint
    egy Puccini-opera - Puccini zsenije és elementáris  vonzereje  nélkül.
    Meglepően  készen  van  benne  a  dramaturgia,   amely   mindenekelőtt
    szituációkra épül (s ezeket részint  kiélezett  konfliktusok,  részint
    trükkös hangulati kontrasztok hatásmechanizmusai teszik érdekessé), és
    egyfajta élesen körvonalazott drámai recitativót alakít ki közegéül, s
    a zenei idióma, a harmóniák és a dallamfordulatok  zamatai  is  erősen
    "puccinisak".  A  lemez   kísérőszövegében   Várnai   Péter   Giordano
    jellemzésére Hanslickot idézi: "A drámai szellem erősebb benne, mint a
    zenei invenció;  zenéjét  leginkább  az  jellemzi,  hogy  gondosan  és
    lelkesen húzza  alá  a  drámai  dialógust",  majd  hozzáteszi:  "igen,
    Giordano zenéjét némi joggal a régi  filmzenékhez  lehet  hasonlítani,
    azokhoz,  amelyek  végig  kommentálják  a   cselekményt".   Csakugyan,
    Giordano  a  szituációk  külső  atmoszféráját,  zsánerét,  szorítását,
    mindazt,  ami  a   drámában   dramaturgia,   zeneileg   erősen   tudta
    megteremteni: a Fedora  első  felvonása  dramaturgiailag,  bonyolítás,
    tempó-ritmus,  feszültségadagolás,  ökonómia  tekintetében  kitűnő  (a
    további két felvonás a nyomába sem jön).  Csak  éppen  a  zenei  anyag
    minősége sohasem elég magasrendű, nem eléggé szuggesztív, kifejező  és
    költői,  a  formálás  nem   eléggé   hajlékony,   némileg   merev,   a
    szituációábrázolásra összpontosító komponálás (főleg  a  II.  és  III.
    felvonásban) gyakran  zsánerekre  esik  szét,  s  az  opera  azokon  a
    pontokon,  amelyeken  igazi  lélekdrámai   csúcsokra   kellene,   hogy
    emelkedjen, reménytelenül alant marad, vagy ami még rosszabb: vészesen
    a szalonzene közelébe kerül, sehol sem tud igazán  felszárnyalni,  van
    benne valami lehűtően prózai, s ez a probléma már elvezet a darab, sőt
    Giordano  tehetségének  alapproblémájához:  nem  tud  olyan  valóságos
    figurákat teremteni, amilyeneket ez  az  új,  realisztikus  operatípus
    megkíván, hús  és  vér,  eleven  embereket,  akiknek  idegeik  vannak,
    temperamentumuk, szívük, agyuk, testük és  elméjük.  Figuráinak  nincs
    mélységük, nincs kiterjedésük, s minden  dramaturgiai  titokzatoskodás
    ellenére nincsenek titkaik. Puccinihoz  hasonlóan  -  s  ez  az  egész
    korszak érzékenységét jellemzi - Giordano is elsősorban  a  női  lélek
    iránt  fogékony,  Fedora  figurájában  közelíti   meg   leginkább   az
    emberábrázolás elfogadható fokát, férfi főhőse  viszont  kiábrándítóan
    arcnélküli  figura.  Giordano  igen  jó  dramaturg,  de  nem  jelentős
    drámaköltő; a Fedora nem rossz  opera,  de  nem  is  jelentős,  fontos
    opera.
        Természetesen hasznos, ha egy ilyen történeti  érdekességgel  bíró
    opera meghallgatható, hanglemezen elérhető.  S  a  Hungaroton-felvétel
    teljesen  adekvát  képet  ad  a  darabról,  megállja   a   helyét   az
    operafelvételek  világversenyében.  Nagyon  jó  gondolat  volt  ezt  a
    felvételt Giuseppe Patanéval elkészíteni. Ez a legjobb részeiben  igen
    tömör, határozottan megformált, de némileg prózai kompozíció  pontosan
    megfelel Patané karmesteri művészetének, amelynek nem annyira a költői
    emelkedettség,  mint   inkább   a   szigorú,   összefogott,   lényegre
    összpontosító formálás, a drámai erő a jellegzetessége. A karmester és
    a mű találkozása  itt  szerencsésebb,  eredménye  meggyőzőbb,  mint  a
    Pillangókisasszony- és a Simon  Boccanegra-felvételeken  volt.  Patané
    interpretációja   némileg   "egy   tömbből   faragott",   nem    olyan
    túlszínezett, mint  a  mai  operakarmester-sztároké,  egy  Mutié,  egy
    Sinopolié, egy  Chaillyé,  de  azért  érvényre  juttatja  a  partitúra
    vitathatatlanul kiváló hangszerelését. A  Magyar  Rádió  és  Televízió
    Szimfonikus  Zenekara  igen  jó  teljesítményt  nyújt  -  a   zenekari
    produkció ezúttal nem gyenge pontja, hanem erőssége az előadásnak.
        A felvétel legragyogóbb teljesítménye Marton Éva  Fedorája.  Ilyen
    kikezdhetetlen  énekessztár-produkciót  magyar   operafelvételen   még
    sohasem hallhattunk. A hang teljesítőképessége  volumen,  énektechnika
    és kifejezés tekintetében egyaránt végtelennek  tűnik,  csak  egyetlen
    problematikus magas cé (Fedora és Loris  II.  felvonásbeli  kettősének
    vége felé) árulja el, hogy azért esendő  emberi  orgánum.  Fedora,  ha
    gazdagságát   tekintve   nem   is   mérhető   Puccini    nőalakjaihoz,
    nagyformátumú szerep, pontosabban: nagyformátumú énekesnőt, ha  szabad
    így mondani, "nagy nőt" kíván. Marton Éva minden szempontból tökéletes
    ebben  a  szerepben,  megformálása   nagyvonalú,   ugyanakkor   minden
    részletében intenzív, ám  az  intenzitás  ellenére  is  mindig  valami
    sajátos  előkelőség  sugárzik  hangjából  napjainkban  szinte   párját
    ritkító kvalitás! -, az általa  teremtett  figurának  dimenziója  van.
    Marton Fedorájáról túlzás nélkül le lehet írni: perfekt.
        Nem lehet ugyanezt elmondani a  másik  világsztár,  José  Carreras
    produkciójáról. Természetesen egy  pillanatra  sem  kétséges  Carreras
    általános nagyságrendje, hogy - miként a lemeztasakon olvasható  -  "a
    legfelső nemzetközi színvonalon a  »tenore  liricospinto«  mai  vezető
    triászának legfiatalabb tagja".  Az  orgánum  eredendő  kvalitása,  az
    énekművészet színvonala, a fellépés és a hanghordozás szuggesztivitása
    igazolja ezt a rangot. Mégis, az a benyomásunk, hogy Carreras nem  jár
    helyes úton, hogy az alkatilag inkább lirico spinto erőszakkal  hősivé
    lett "felsrófolva", s egy fáradt hangot, egy erején  felül  teljesítő,
    erőlködő és kiabáló énekest hallunk - mintha nem  legfiatalabb,  hanem
    legidősebb   tagja   volna   annak   a   bizonyos   triásznak,   immár
    "torslusszpánikban". Carreras éneklése  a  II.  felvonásban  különösen
    merev, erőszakolt és erőszakos, csak a  III-ban  válik  oldottabbá  és
    hajlékonyabbá,  de   mindig   túlzottan   a   közvetlen   és   egysíkú
    expresszivitásra törekszik, és adós  marad  a  frazírozásnak  azzal  a
    művészetével, azzal  a  kantilénával,  tenorlírával,  amely  az  olasz
    operában még legverisztikusabb stádiumában is jellegzetes  minőség  és
    nagy érték. Mindamellett jelenléte jóvoltából Loris Ipanoff  mégiscsak
    valamilyen és valaki ezen a felvételen.
        A hazai énekesek közül kiemelkedően jó teljesítményt nyújt és nagy
    elismerést érdemel Kincses Veronika, aki ezúttal  teljesen  intakt  és
    színdús hangon énekel, s  kivételes  emberábrázoló  művészetével  Olga
    Sukarev  grófnő  karakterisztikus,  de  nem  túl  sokrétű   szerepében
    teljesen körüljárható, eleven figurát teremt. Kincses orgánumában  itt
    van valami elragadóan frivol színezet, s  ennek  jóvoltából  a  figura
    eleve "megvan", az énekesnő azonban ezen túl is a szólam  minden  ízét
    képes   jellemző   és    hiteles    emberi    reakcióvá    tenni.    A
    Hungaroton-operafelvételeken    végigtekintve    Kincses    ezért    a
    produkciójáért megérdemelné "a legjobb női epizódalakítás" díját.
        Öröm, hogy a Magyar Hanglemezgyártó Vállalat is felfedezte a  maga
    számára az igen tehetséges Martin Jánost, nem biztos azonban, hogy ezt
    a legalkalmasabb szereppel tette  meg.  Miként  az  utóbbi  időben  az
    Operaház, úgy a Hungaroton  is  hangjának  túlfeszítésére  kényszeríti
    Martint,  akinek   hangi   és   vokális   világát   legjobban   kitűnő
    Papageno-alakításának  felemlítésével  tudnám  megjelölni.  Az  énekes
    produkciója orgánum és stílus dolgában  De  Sirexnek,  a  diplomatának
    szerepét sem a nagyvilági elegancia,  sem  a  reprezentatív  fellépés,
    drámai  súly  és  erő  tekintetében  nem  tudja  teljesen   kitölteni.
    Mindazonáltal már ez  a  lemez  is  sejteti,  hogy  Martin,  megfelelő
    szerepekkel találkozva, igen jó hanglemezénekessé válhat.
        A kisebb  szerepek  megelevenítői  közül  ki  kell  emelni  Gregor
    Józsefet, aki perfekt,  egyszersmind  nyers  énekbeszédével  tökéletes
    hitelességgel állít elénk egy nyomozó rendőrtisztet, és Bokor  Juttát,
    aki Dimitri inas szerepében egyszerre teszi élményünkké a buzgalmat és
    a megfélemlítettséget.

                                      *

        Fent azt írtam: hasznos, ha egy olyan történeti érdekességgel bíró
    opera,  mint  a  Fedora,  meghallgatható,   lemezen   elérhető.   Most
    hozzáteszem: büszkeség,  hogy  a  Hungaroton  ezt  a  felvételt  ilyen
    színvonalon  tudta  elkészíteni.  Persze  ennek   nem   elhanyagolható
    feltétele, hogy a felvétel a  CBS-szel  való  koprodukcióban  készült.
    Csakhogy itt érkezünk  el  a  lemezzel  kapcsolatos  gondokhoz  is.  A
    Guntram után a Fedora a második CBS-Hungaroton koprodukcióban  készült
    operafelvétel, s követni fogja az Andrea Chénier  és  a  Gioconda.  Ha
    ehhez a sorhoz hozzávesszük a két Respighi-operát, a már  megjelent  A
    láng címűt s a felvétel előtt álló Belfegort... van valami  ijesztő  a
    másod-, sőt többedleges késő  és  posztromantikus  operának  ebben  az
    áradásában. Noha  nem  biztos,  hogy  e  művek  esetében  mindig  nagy
    igazságtalanság volna a feledés, önmagában véve nem baj, sőt  hasznos,
    ha meg lehet hallgatni őket,  ha  elérhetők  hanglemezen.  De  csak  a
    remekművek, az alapművek után. Biztos, hogy a  Magyar  Hanglemezgyártó
    Vállalat számára előnyös  a  CBS-szel  való  koprodukció.  Ez  azonban
    bizonyára együtt jár azzal,  hogy  a  CBS  műsorpolitikai  szempontjai
    meghatározóan  beleszólnak  a  Hungaroton  műsorpolitikájába.  Ezek  a
    szempontok azonban egyértelműen a világpiac,  a  világpiaci  választék
    arányaihoz alkalmazkodnak. A magyar közönség, a magyar hanglemezgyűjtő
    azonban nem részesedik a CBS kínálatából, választékából.  Addig,  amíg
    nem kapható nálunk a Figaro házassága, a Cosí fan tutte, a Don Carlos,
    az Otello, a  Verdi-Falstaff,  A  bolygó  hollandi,  a  Tannhäuser,  a
    Lohengrin,   a   Nibelung-tetralógia,   a   Trisztán,   A    nürnbergi
    mesterdalnokok, hogy csak ezeket a nyilvánvalóan abszolút remekműveket
    és alapműveket említsem,  addig  mindig  kínosan  visszás  lesz,  hogy
    hanglemezboltjaink  polcain  ott  sorakozik  a  másodlagos  vagy   még
    lényegtelenebb  minőség.  Végignézve  rajtuk,  joggal   merülhet   fel
    bennünk: jó, Liszt bizonyos fokig magyar volt, a  Don  Sanche  kiadása
    nemes feladat, de mi közünk nekünk ehhez az olasz NB II-es csapathoz?
        A kritikus jól tudja, hogy nem ilyen egyszerűek a  kérdések,  hogy
    itt  bonyolult   és   nagy   tendenciák-erők   működnek.   Ezért   míg
    rákényszeríti magát, hogy  nagy  figyelemmel  hallgassa  Giordanót  és
    Respighit, s méltányolja is a felvételek színvonalát, megpróbál  bízni
    a Magyar Hanglemezgyártó  Vállalatban,  hogy  az  e  felvételek  és  a
    CBS-szel   való   koprodukció   hasznából    licencfelvételekkel    az
    alapművekből is mind többet tesz hozzáférhetővé. S ha majd  egyszer  a
    fenti hiánylista már nem lesz aktuális, az akkor -  remélhetőleg  csak
    akkor - sorra  kerülő  Cileát,  Franchettit,  Smaregliát,  Alfanőt  és
    Zandonait sem fogja olyan  rossz  szájízzel  és  szellemi  légszomjjal
    hallgatni.

                                                                Fodor Géza