Hetedhéthatár



Hi-Fi News & Record Review 1986. szeptember Ben Duncan tovább folytatja a kondenzátorok mélyanalízisét; ez sokkal komolyabb téma, semhogy "közérthető nyelvre" lehetne fordítani, tehát csak annyit tehetünk, hogy ismételten figyelmébe ajánljuk ezt a cikksorozatot mindazoknak, akik maguk is szívesen hangolgatják az erősítőjüket (és maguk is felfedezték már, hogy hiába a legrafináltabb áramkör, ha az alkatrészek olyanok, amilyenek). Mint érdekességet, kiragadunk a cikkből egy ábrát, ez azt szemlélteti, hogy "kondenzátor" és "kábel" - ha nagyon akarjuk - voltaképpen egy és ugyanaz a dolog. A kábel-kondenzátor analógia. Nézőpont kérdése, mit látunk a képen: kondenzátort-e, avagy egy koaxiális kábelt. HFN/RR szeptember * Arany Pulyka Díjak, immár negyedszer. A legidétlenebb, legostobább, legkomikusabb vagy egyszerűen csak legbalszerencsésebb hifigyártmányok sorában oklevelet kap a Körting (NSZK) hajdani kétkazettás, akarom mondani kétorsós, pontosabban négyorsós magnója, amelyről persze utólag könnyű megállapítani, hogy nem jelölt ki mérföldkövet a műszaki fejlődés országútján; a Jordan-Watts kerámia-köcsögbe épített hangszórója; az Audio-Technica kézi vákuumszivattyús lemezpárnája és SoundBurger lemezjátszója; végül az ESS cég mélyhangszórója, amely tényleg eléggé (mert a pulyka, mert a pulyka) rut-rut-rut. Van-e sajáthangja az Arany Pulykának? (Hogyha van, vigye haza...) A legidétlenebb készülékeknek kijáró, hagyományos Arany Pulyka Díj idei nyertesei: a Kazettaelőtti Duplakazettás Körting magnó, a Jordan Watts sztereó butykosa (kétkulacsosaknak), az ESS cég Heil-féle "Légtranszformátor" mélyhangszórója (shis-kebab konfiguráció, négy membrán nyársrahúzva), az Audio-Technica pneumatikus lemezpárnája (a járműiparból ismerős, csak ott nem szívják, hanem fújják) és ugyanettől a cégtől az a miniatűr lemezjátszó, amelynek a tányérja csupán fasírtnagyságú, de azért hamm, be tudja kapni a lemezt. Úgy is nevezték el, hogy: SoundBurger. HFN/RR szeptember * "Megfizethető" lemezjátszók és hangkarok - az árukat is megadjuk, hogy világos legyen, mi számít ma Angliában megfizethetőnek. Tehát: Oak futómű+Zeta Junior kar (140 font; nem rossz, de nem vetekszik a Regával, azonkívül nem annyira olcsó, mint a Dual 505); Ariston RD50 Electronic az Enigma karral (230 font; Collomsnak nagyon nem tetszik a hangja); Systemdek IIX Electronic a Linn LV Plus hangkarjával (340 font, ez már lemezjátszó) és végül a feljavított Logic Tempo a Datum hangkarral (kivitelétől függően 240-400 font; nagyon jónak találják és a Heybrookhoz mérik). Ebben a keretben tesztelik a Goldring G202 hangkart (95 font; gyenge bizonyítvány) és a jugoszláv Audio Kusma újabb hangkarját (200 font; állítólag már nagyon tisztességes). Ugyanebbe a mezőnybe tartozik az AR Legend futómű+kar is (260,-). Ezt a gépet Ken Kessler ajánlja, amikor is össze kell állítania egy 1000 fontsterlinges lemezjátszó-berendezést. A kábeleket, csatlakozókat és egyéb segédeszközöket itt nem említjük, a tényleges további fődarabok a következők: Audio-Technica AT-F3 hangszedő (70,-), Ortofon T5 trafó (22,-), Croft Micro előerősítő (150,-), Cambridge A75 végfok (270), Wharfedale 504 hangsugárzó (120,- párja). Habár, mondja Kessler, nagyon is megfontolandó esetleg az olcsóbbik AR lemezjátszót, az EB101-est választani, és akkor erősítőnek szóba jöhetne a Mission Cyrus Two a külső tápegységgel, hangsugárzónak pedig a klasszikus LS3/5A... * Kontrasztnak egy legkevésbé sem "megfizethető", rendkívül szerény kinézetű, de annál szerénytelenebbül árazott gép: a Motif előerősítő, 4000 fontért. Ez a készülék annyiból érdekes, hogy valójában az amerikai Conrad/Johnson gyártmánya. A C/J a hírneves "elektroncsövesek" egyike, és ez az "image" annyira fontos a cégnek, hogy most, amikor sikerült összehoznia egy tisztán FET-es konstrukciót, inkább fedőnéven bocsátotta útnak... Hűvös elegancia, minimálkoncepció, külön tápegység: a FET-es, "dual-mono" kivitelű Motif előerősítő. HFN/RR szeptember * Egy másik drága állat: a Musical Fidelity brutális, 2x135 wattos, A-osztályú teljesítményerősítője, "a legjobb félvezetős brit végfok". * Gyorstesztek: Proton 830R CD-játszó (Philips-alaptípus, de memóriával, fejhallgató-kimenettel és infra-távszabályozóval, összesen 220 fontért), Cemac MS800 erősítő (400 font; nem menesztik a mennybe), Sennheiser HD540 fejhallgató (75 font, és állítólag NAGYON jó). * A HFN/RR Segédeszközök Klubja most egy tápegységet ajánl, amely potom 80 fontsterlingért szavatoltan stabil 50Hz-et bocsát a lemezjátszók motoregységére, és még fordulatszámváltó is van rajta, tehát a klasszikus szíjhajtású gépeken eztán már nem kell kézzel érinteni a gumiszíjat... Október Átruccan a Kontinensre Ken Kessler, hogy részt vegyen a teuton audiofilek örömünnepén, a Frankfurti Hifi Kiállításon. A HFN/RR tudósítóját persze most is elsősorban a britek szereplése érdekli, de azért nem feledkezik meg a "többiekről" sem. A német hifi-produktumok sorában felfigyel az Acapella Audio Arts új Triolon tölcséres hangsugárzójára, a többszörös (!) szíjhajtású, lineárkaros Transrotor lemezjátszóra és néhány hasonlóra. A gallok nagy mágusa, Jean Hiraga (a L'Audiophile folyóirat egyik szerkesztője, a lap laboratóriumának vezetője, hírneves erősítőtervező, a kábelvarázslás feltalálója) különféle A-osztályú erősítőket küldött Frankfurtba, valamint néhány olcsó hangsugárzó-kitet. Az utóbbiak láttán és hallatán a brit újságíró mélységesen megdöbbent: "Ha nem estem áldozatul valami csalásnak, akkor a L'Audiophile hangsugárzókitje egyszerűen ellentmond a fizika törvényeinek. Végy egy átlagos méretű reflexdobozt, tégy bele egy 3 collos hangszórót, és íme! IGAZI ZENE!" Nem helikoptermotor, nem alkimista-laboratórium, hanem a Transrotor lemezjátszó és a Hiraga-féle hangsugárzó-kitek (a bal oldali, az egyetlen pici széles sávú hangszórójával "megcsúfolja a fizika törvényeit") a frankfurti riportázsból. HFN/RR október Feltűnik Kesslernek, hogy: bármennyire is CD-hívők a nyugatnémetek, a kiállításon csak úgy hemzsegtek az analóg lemezjátszók és tartozékaik (dual-monó MC-előerősítő, különleges MC-hangszedő, légpárnás, sőt, mágnes-csapágyazású hangkar stb.). A másik oldalon figyelmet érdemel néhány új ezüstlemezjátszó, köztük az Accuphase cég külső processzorral ellátott masinája (DP-80/81), amely a - Sonyétól eltekintve - "az első olyan High-End modell, amely önálló konstrukció, nem pedig valamely más cégtől vásárolt készülék javított változata". * "Kompakt luxus." Nagyon-nagyon drága ezüstlemezjátszók Japánból, Angliából és az Egyesült Államokból. A legelőkelőbb köztük a Nakamichi OMS-7E/II (1865,-), illetve leegyszerűsített változata, az OMS-5E/II (1250,-). Colloms megdicséri kivételes hangminőségüket, amely azonban "inkább a hifi-irányzatot, mintsem az audiofil-iskolát követi". Mission PCM 7000 (600,-) és PCM 4000 (400,-): "úgy látszik, a Philipsnek továbbra is bajai vannak a 16 bites konverter minőségellenőrzésével; e készülékeket egyelőre csak fenntartással ajánlhatom." És végül a Conrad-Johnson Sonographe SD-1 (750,-), amelyet a "klasszikus" Philips alapgépből építenek, de így is csak kevéssel marad el a legjobb CD-játszók mögött. Etalonnak Colloms elsősorban a Cambridge CD1-et használta. * "Vissza a falakhoz." A most következő 4 hangsugárzó nemcsak hogy nem tartozik a luxuskategóriába, de még abból a szempontból is a "köznép" számára teremtődtek, hogy nem kell őket eltávolítani a hangvisszaverő felületektől, ellenkezőleg, a fal közelében a helyük. Pontosabban: a Castle Clyde (112,-) "csaknem a falnál", a Mission 700LE (130,-) háttal a falnak, a Goodmans Maxim (70,-) és a Mordaunt-Short MS35Ti (145,-) a faltól legfeljebb 40-50 centire szeretne elhelyezkedni. Nagyon mértékletes dicséretet kapnak; ha jól értjük, az Ár/Minőség mutatójuk elfogadható, de egyikük sem képes csúfot űzni a fizika törvényeiből. Csak néhány liter, de az a Goodmanstól: a Maxim. A reflexnyílás a titán dóm fölött helyezkedik el; ti tán máshová tennétek? A Mordaunt Short MS35Ti. HFN/RR október * (Bajban vagyunk a szakkifejezésekkel. A bi-amplifikálás és a multi-amplifikálás a magyarban is használhatónak látszik, a multi-kábelezés is elmegy, de bi-kábelezésről beszélni kész állatkínzás. Ez utóbbi helyett tehát inkább a kettős kábelezés kifejezést fogjuk használni a HFM-ben.) Colloms legutóbb, júniusban teljesen felesküdött a kettős kábelezésre; mint tudjuk, e módszer szerint egy kétutas hangsugárzó mindkét hangszóróját külön vezetéken át kell meghajtani. A brit szakember most továbblép, amennyiben most már nemcsak a kábelt, de a teljesítményerősítőt is megduplázza, miáltal a hangkép tovább tisztul. Érdemes itt leszögezni, hogy a kétutas erősítésű, azaz biamplifikált rendszer nem feltétlenül azonos a hagyományos aktívrendszerrel. Az aktívrendszerben általában elektronikus keresztváltót helyeznek el az előfok és a teljesítményerősítők között. A biamplifikálás érintetlenül hagyja a hangsugárzó teljes konstrukcióját, s meghagyja a passzív keresztváltót is. Colloms így foglalja össze nézeteit: "Szerintem a gyáraknak ebben az irányban kell elindulniuk, elkerülve az aktív keresztváltókkal járó komplikációkat, amelyek a hangminőség definiálatlanságában jelentkeznek, valamint abban, hogy végül egészen más eredményt kapunk, mint amire a hangsugárzó tervezői törekedtek. Hiszem, hogy rövidesen látni fogjuk a kettős kábelezésre szánt hangsugárzók egy egészen új generációját, még a középkategóriában is. A kettős kábelezésnek és a biamplifikálásnak nem szükséges az audiofil kategóriára korlátozódnia!" November Előbb néhány érdekes levél az itteni "hangszervizből": * Az egyik hozzászóló laikus ugyan, de (mint látni fogjuk) profi barátai vannak. Ezt írja: "Úgy érzem, a HFN/RR sem fogadja igazán nyitott szívvel az új technikát. Szakírói felmérhetetlen időt pazarolnak az analóg lemezjátszók módosítására-feljavítására; ez helyes, de vajon miért sajnálják ugyanezt a CD-játszóktól? Az én lejátszóberendezésem Koetsu Black/Mission 774/Thorens TD125/Ben Duncan Amp 01/Hafler DH110/KEF 104.4, ezenkívül LC/OFC kábeleket és Isoplat alátéteket használok; mint ebből is kiderül, kedvelem a szellős, édes hangképet. Magam sem fogadtam szívesen azt az érdesen-kemény hangot, amit oly gyakran hallunk a CD-ről. Pillantás a szomszédba. A HFN/RR-ben publikált előerősítő, Ben Duncan AMP-01-M-je, ezúttal a HFA októberi számában. Viszont vettem egy Marantz CD84-es CD-játszót, és Ben Duncan baráti segítségével (Vagy úgy! A szerk.) átalakítottam az analóg áramkört és a tápegységet. Csupa elsőrangú alkatrészt használtam, ilyeneket nemigen építenek kommersz CD-játszóba, legyen az bármilyen drága. Az eredmény bámulatos: az érdeskeménység nincs többé, a hangkép zenei, audiofil minőségű. Ezért úgy gondolom, hogy a gyakorta kritizált digitális hangkép aligha a rendszer lényegéből, hanem az elektronikák gyatraságából fakad." * A másik levelet olyasvalaki írta, aki nagyon is profi: Stig Carlsson, svéd hangsugárzó-konstruktőr. Ő a kondenzátor-vitához szól hozzá. Mondanivalójának az a lényege, hogy az eddig felállított kondenzátor-modellekben nincsenek tekintettel a dielektromos hatásra. Carlsson arra gyanakszik, hogy a zenei tranzienseket elsősorban a "dielektromos koloráció" teszi tönkre. Ugyanez a helyzet a kábelekkel is: a kábelek mechanikai felépítése és a körülöttük elhelyezett dielektromos anyag egyaránt rajtahagyja ujjlenyomatát a zenén. (Vesd össze kábelteóriánkkal a 17. oldalon. A szerk. "A dielektromos veszteség nem mindig érződik kellemetlennek. Bizonyos tervezők szívesen használnak olyan kondenzátorokat, amelyeknek erős a veszteségi tényezőjük, és ezáltal próbálnak kellemesebb hangképet kreálni. Mégis, akik az eredeti, élő hangképhez közelítenek, kövessenek el mindent, hogy a minimumra redukálják a dielektromos elszíneződést a mikrofontól a hangsugárzóig vezető útvonalon." * A harmadik levélíró is profi: egy ausztrál kiscégnél dolgozik (Vacuum State Electronic). Kapcsolódva Ken Kesslernek, az "Anakrofilnek", a régi masinériák kedvelőjének múltkori cikkéhez (amelyben a Revox G36-os magnóról volt szó), elmondja, hogy ők nemrég felújítottak egy 38cms/os G36-ot. Lecserélték a magnó teljes alkatrészkészletét, végig 1%-os Resista metál-ellenállásokat, WonderCap és polipropilén WIMA kondenzátorokat stb. helyeztek az elektromos jel útjába. Az eredmény: egy dzsessz-stúdiófelvétel alkalmával a régi jószág aggasztóan jobbnak bizonyult egy félcollos, 76cm/s-os (!) MCI-nél és egy digitális Sonynál. (Merész állítás, óvatosan is kell kezelni, hiszen a szerző nem elfogulatlan. Mindazonáltal, mi is úgy véljük, hogy csaknem annyi múlik az alkatrészeken, mint magán az elektromos konstrukción.) * Apropó polipropilén! Ez a korszerű alapanyag főképp mint hangszóró-membrán ismeretes a hifitechnikában; rengetegen alkalmazzák, abban a hiszemben, hogy közkincs. Most azonban felrobbant a bomba. Mint Barry Fox az ő "Technológia" rovatában elbeszéli, az amerikai óriáscég, a CBS nemrég azzal állt elő, hogy a polipropilén membrán szabadalmának ő a tulajdonosa, minthogy annakidején megvásárolta a feltalálóktól (három neves brit hangszóró-specialistától). A CBS egy nyájas körlevélben felszólítja az érdekelteket, hogy vagy hagyjanak fel az ilyen hangszórók gyártásával-felhasználásával-forgalmazásával, vagy pedig fizessenek egy "szerény royaltyt", azaz 1-1,5 százalékot. A szabadalom egyébként 20 országban van érvényben, és a CBS becslése szerint világszerte több mint 130 cég használ polipropilént a hangszóró-membránjaihoz. Persze, valójában nem a polipropilén a szabadalom tárgya, hiszen ezt az anyagot már régesrég ismerik. A szabadalom különféle fizikai jellemzőkkel (Young modulus, fajsúly stb.) ír körül egy membrán-alapanyagot, amely nem más, mint a polipropilén. Még nem tudjuk, hogyan reagálnak a hangsugárzó-gyárak arra a szívélyes javaslatra, hogy szabaduljanak meg bevételeik másfél százalékától; gyaníthatólag érdekes jogvitákra van kilátás. * Kondenzátorokról, vég nélkül. Ben Duncan most azt firtatja, mit művelnek a kondenzátorok hő, rezgés (mikrofónia!) hatására, mekkora a tűrésük és hogyan viselik az idő múlását. A cikket nagyon szép diagramok illusztrálják, kétséget sem hagyva aziránt, hogy a High Fidelityben a karmesterek nemcsak a zenészek és az énekesek, hanem egyszersmind a kondenzátorok és egyéb alkatrészek játékát is dirigálják. * A legjobb 100 (komolyzenei) ezüstkorong, Christopher Breunig listája szerint. Ezeket a korongokat a HFN/RR Segédeszközök Klubja a szokásos árnál olcsóbban, 11 fontsterlingért kínálja az Olvasónak. * Erősítőverseny, nyolc indulóval: A&R Arcam Alpha Plus (140,-), Marantz PM 45 (190,-), Mission Cyrus One (150,-), NAD 3130 (150,-), QED A240 SA (200,-), Rotel RA 820BX2 (150,-), Trio KA-550 (130,-), Yamaha A 420 (150,-) - csupa "megfizethető" készülék. Martin Colloms így foglalja össze a csoportteszt eredményét. Ergonomikus minierősítő, a Cyrus One, a csoportteszt győztese. A hangerőn kívül csak két dolgot lehet beállítani rajta: hogy mit hallgassunk, illetve hogy mit vigyünk magnóra. HFN/RR november "Ez a generáció fölöttébb ígéretes; 2-3 évvel ezelőtt kétszer ennyit is elkértek az ennyire jó gépekért. Csupán a Yamaha okozott csalódást. Hangminőségre változatlanul a Cyrus One áll az első helyen, de ha figyelembe vesszük a Rotel nagyobb teljesítményét, akkor már nem tudunk határozottan dönteni. A QED erősítő CD-zenén eléri a Rotelt, analógon elmarad tőle. Ismét a CD-t véve műsorforrásnak, a NAD és a Marantz következik a sorban; a kettő közül azonban a Marantz sokkal szebben szól analógon." * Jobb későn, mint soha? A Linn cégnek tíz éven át mindig csak egyetlen egy futómű-típusa volt: "a" Sondek (LP 12), még ha ezt a modellt folyvást modifikálták is az idők folyamán. A Linn még a gondolatát is visszautasította annak, hogy a lemezjátszó-futóművön is lehetne spórolni. ("A leggyengébb láncszem a futómű, abból tehát mindig a lehető legjobbat kell választani!") Most mégis leereszkedett a szűkebb pénztárcájú közönséghez, és közreadta az Axis futóművet, amely az LVX hangkarral 300 fontsterlingbe kerül. Műszaki részletek: függesztett alváz, de magasabb frekvenciára hangolva, mint a Sondeké; elektronikusan vezérelt, speciális tekercselésű Philips szinkronmotor; ugyanaz a csapágy, mint az LP 12-ben. Colloms ítélete: "Az Axis nem LP 12, és bizonyára a Linn lesz az első, aki ezt elismeri. Az Axisból hiányzik az LP 12 finom felbontóképessége, tisztasága, a basszus kiterjedése és súlya. De így is nagyon jó gép, és kitűnően illeszkedik az LVX karhoz (ennélfogva eléri a Sondeket, ha azt ügyetlenül installálták, vagy hozzá nem illő karral párosították). A maga kategóriájában az éllovasok közé tartozik." Egy évtizedet késett? Középkategóriájú lemezjátszó a Linn cégtől: az Axis. HFN/RR november * De maradjunk csak az LP 12-nél. Aki nem átallja rendszeresen olvasni a 776-ot meg úgy általában a HFM-et, tudni fogja, hogy ki az a Russ Andrews (a RATA cég, egyszemélyben) és hogy mi az a Torlyte (speciális anyag, amelyről mi azt hisszük, hogy közönséges balzafa). Andrews legújabb ötlete: egy 150 fontsterlinges "kit" a Linn Sondek módosítására. Ki kell dobni a Sondek fém szub-sassziját, a kardeszkáját, és le kell cserélni a dobozát is, hogy jobban illeszkedjék a háromlábú RATA Torlyte lemezjátszóasztalkához. Gusztustalan dolognak látszik (vajon mit szólnak hozzá a Sondek-tulajdonosok?), de Chris Breunig szerint megéri. Mi egészen biztosak vagyunk benne, hogy igaza van - és ismételten az Olvasó figyelmébe ajánljuk A Patyomkin Tojáshéj című cikkünket a HFM 22. számában. * Miért ne szólhatna jól akár egy japán hangsugárzó is?! Főleg, ha kifejezetten "angolra hangolták"? Nemrég elég jó bizonyítványt kapott a Sony APM-22ES (200,-), most pedig a kisebbik modell, az APM-20ES is rokonszenvre lel a HFN/RR szerkesztőségében. E hangsugárzó-szériának egyébként a négyszögletes, lapos membrán a fő ismérve, és az, hogy ezt a membránt nem egy, hanem 4 motorral hajtják meg. (Legalábbis elvben. Hogy vajon a szerényebb modellekben is benne van-e a négy motor, azt kívülről, pláne a fényképről nemigen lehet megállapítani.) A 20ES-nek azonkívül metál dómja is van. * Quad - ez a név valóban fogalom. Mellesleg nem a "Quadrophony" szóból jön, sokkal ősibb annál; annyit tesz, mint Quality Unit Amplifier Domestic, azaz Jóminőségű, Házi használatra szánt, Egységekből felépített Erősítő. A Quad cég 50 éves jubileuma alkalmából Ken Kessler, az Anakrofil őszinte szeretettel ír a képünkön is látható készülékekről: a Quad 22 sztereó előerősítőről, a 15 wattos Quad II monoblokkokról és az őket kiegészítő FM tunerről. Ez a lánc 1953 és 1960 között épült ki, és (kiegészítve a híres-nevezetes elektrosztatikus hangsugárzóval) 1968-ig megszállás alatt tartotta a brit piacot. A teljesítményerősítőből 90 ezret, a sztereó előfokból 30 ezret adtak el az idők folyamán. Ma is kitűnően szólnak, habár azért "többet nem érdemes adni a három darabért (a 22/II kombinációért), mint 150 fontot, és ennyit is csak akkor, ha kifogástalan állapotban vannak. És egy fontos figyelmeztetés: modifikálni nem szabad őket!" A kortalan hangminőségű őshifi: Quad sztereó előerősítő és tuner, a 15 wattos "monoblokkokkal". HFN/RR november December Orsós kontra kazettás - ez a boxmérkőzés már nem sokáig marad időszerű, hiszen lassanként minden cég felhagy az orsós magnók gyártásával. De egyszer-egyszer azért érdemes próbát tenni a régi technikával. Ezt teszi most Ken Kessler is: a TEAC X-300-at (500,-) küldi szorítóba az ugyancsak TEAC-gyártmány, de 100 fonttal drágább, kazettás V-900X ellenében. A műsoron nemcsak LP és CD szerepelt, de élő zene is, egy dzsesszklubban felvéve; a mikrofonozásban Tim Paravicini segédkezett. Mese nincs: az orsós, 19cm/s szalagsebességű gép hangja tisztább, elevenebb, hallgathatóbb. (Összekötve a kellemeset a hasznossal, a HFN/RR szerkesztői mindjárt meg is interjúvolják Paravicinit a dzsesszklubban. Aki most hallja ezt a nevet először: az Esoteric Audio Research csöves, majd a Musical Fidelity és a Heybrook félvezetős erősítőinek tervezőjéről van szó, aki jelenleg egy lemezvágó stúdiót vezet Londonban.) * Tessék mélyeket sóhajtani: ezoterikus MC-hangszedőket tesztel Martin Colloms. (Cello Chorale, Goldring Gerard Louis, Kiseki Purpleheart Sapphire, Koetsu Black, Monster Alpha 2, van den Hul MC One - az árak 400-tól 800 fontig nyújtózkodnak.) Colloms ezek közül a van den Hult választaná, amelytől továbblépve "az út már a Koetsu Red Signature birodalmába vezet". Az Acoustic Research új hangkarja. HFA szeptember Mark Levinson szuper-hangszedője, a Cello Chorale. HFN/RR december * A Meridian (Boothroyd/Stuart) az elsők között fedezte fel, hogy a Két Nagy Cég valamelyikétől (jelen esetben: a Philipstől) vásárolt CD-alapgépet nagymértékben fel lehet javítani, ha kicserélnek benne az égvilágon mindent, kivéve az optikai rendszert és a szorosan vett digitális elektronikát. A Meridian MCD, majd a Pro-MCD széles körben elismerést aratott; ezek még a 14 bites Philipsből készültek. Az új Pro 207 viszont (850,-) már a 16 bites konstrukciót veszi át és javítja fel. Két darabból áll, az egyik doboz a tényleges CD-játszót, a másik az összes analóg áramkört tartalmazza, és még egy jóminőségű előerősítő is van benne (persze RIAA nélkül). Collomsnak nagyon tetszik a 207-es. A CD-játszó, amely meggyőzi a kétkedőket: a Meridian. (Képünkön nem az MCD Pro, hanem már az új Pro 207) * Mellesleg, ugyanebben a számban ugyanő teszteli a Philips CD160-ast is, ezt a 16 bit, négyszeres túlmintavételezésű játszót, az új generáció legolcsóbb készülékét (230,-), és erről is igen szép bizonyítványt állít ki: a magastartomány vérszegény egy kicsit, de a hangkép minden egyéb tekintetben "inkább a 400 fontsterlinges kategóriát idézi". A hiányzó oktáv a Celestion SL600-hoz: a doboztalan dipól, a System 6000. Felül az elektronikus keresztváltó (az ábra az ekvalizáció karakterét mutatja), alul a borításától megfosztott hangszóró. A lábtüskéket egy-egy nyitható ablakon keresztül lehet elérni. HFA október * A decemberi szenzáció: a Celestion szub-basszussugárzó, amely meghozza az egyébként tüneményes hangú SL6 vagy SL600 minidobozok hiányzó basszusát, sőt: basszusdinamikáját. Mivel az SL-széria rendkívül színezetlenül szól ("a legelektrosztatikusabb dinamikus hangsugárzók"), nagyon vigyázni kellett, nehogy a basszus-sávval összemaszatolják a hangképet. A Celestion egy doboznélküli konstrukció mellett döntött: fémszerelvények között két 30 centi átmérőjű hangszóró sugároz előre, illetve hátra, közrefogva az SL-ek állványát. Doboz híján a basszus nagyon gyorsan esik (igaz, csak 6dB/oktáv meredekséggel), ezért ekvalizálni kell a képen látható elektronikával. A keresztfrekvencia 100Hz, a két rendszer egy bizonyos határon belül egymástól függetlenül hangolható, tehát előbb meg kell keresni azt a helyzetet, amelyben a mélytartomány a legtisztább, és aztán még lehet kísérletezni az SL-ek tengelyének elforgatásával. David Präkel szerint az eredmény mindent igazol. Egy pár mélysugárzó plusz az ekvalizátor ára 1500 font, de vigyázat: aktívrendszerről van szó, tehát még egy teljesítményerősítőt kell venni hozzá. (Kép a következő oldalpáron.) * Ebben a hónapban is 4 hangsugárzó, de most egy kicsit drágábbak (230-350,-). Az AR 44BX, a Monitor Audio R700MD és a Wharfedale 510 átlagos minősítést kap, csupán a Tannoy DC100 lóg ki a sorból - feltehetően azért, mert ebbe a modellbe már megint az ominózus Dual Concentric hangszórót építették, és emiatt "tölcséresen" szól, nem annyira kulturáltan, mint a Tannoy szerényebb, de hagyományos felépítésű Mercuryja. Hifi Answers 1986. szeptember Adatok a DAT-ról. Alvin Gold arról morfondírozik, hogy amikor a Compact Disc megjelent a színen, sokan azt állították, hogy ez a médium máris elavult. Egyébfajta, persze szintén digitális műsorhordozókat emlegettek, kezdetben a digitális "kártyát" (vö. a Soundstream kísérleteivel, HFM 12., 776), újabban pedig a Digital Audio Tape-et, azaz DAT-ot, magyarul digitális magnószalagot. Ezt a technológiát úgy reklámozzák, mintha tökéletesebb volna a CD-nél, ami azonban nem igaz: a digitális elvnek pont az a lényege, hogy a hangminőség teljesen független a jelhordozó anyagtól (a bitek nem tudják, mire vitték fel őket!), nemkülönben a kódformátumtól. Tény, hogy más-más eszközök használatakor más-más nehézségek merülnek fel - követési hiba a CD-n, dropout a szalagon -, de ezeket a tisztátalanságokat úgyis kipucolják egy hibajavító rendszerrel. Ha tehát két digitális rendszer egyaránt 16 bit lineáris kóddal és 44,1 (vagy akár 48)kHz mintavételezési frekvenciával működik, akkor nagyon valószínűtlen, hogy bármelyik is különb legyen a másiknál. Mindez szinte elkerülhetetlenül ahhoz a következtetéshez vezet (mondja Gold), hogy a CD és a DAT ugyanolyan, egymást kiegészítő médiumok, mint az LP és a műsoros kazetta. Boldogan élhetnek együtt, míg meg nem halnak. Szabvány még nincs, de már előreveti árnyékát. A forgófejes rendszert, az R-DAT-ot fogadják el (az állófejes rendszert, úgy látszik, ejtették), de ennek is lesz egy hosszabb játékidejű, gyatrább minőségű, illetve egy magasminőségű változata, mely utóbbinak a játékideje még mindig el fogja érni a két órát. Ami a kódformátumot illeti, a gyárak bölcsen összeesküdtek a vásárlóközönség ellen. A 16-bit lineáris kódolást megtartják ugyan, de kétféle mintavételi frekvenciát alkalmaznak: 44,1kHz-et a gyári, csak lejátszásra szánt kazettához, és 48kHz-et a felvevő-lejátszó rendszerekhez. Könnyű kitalálni, miért csinálják ezt: nem akarják, hogy a CD műsorát közvetlenül, még digitális formájában, tehát azonos minőségen lehessen átmásolni DAT-ra. Gold gyorsan hozzáteszi, hogy 4kHz ide vagy oda, mintavételezéskor ez nem nyom sokat a latban, ne várjuk; hogy javítani fog a hangminőségen. Mint ismeretes, a mintavételi frekvencia mindig kétszerese a felső határfrekvenciának, pontosabban még a kétszerese sem, úgyhogy a frekvenciaátvitel nem egészen 2kHz-cel bővül. Ennél sokkal többre lehet menni a Philips-típusú túlmintavételezéssel, amely a CD-rendszerben igencsak bevált. Végül is a DAT egy CD-minőségű magnót ajánl, csak drágábban. Az első DAT-magnók úgy 600 fontsterlingbe kerülnek majd. A DAT-nak az a legnagyobb baja - folytatja Gold -, hogy nyúzza a szalagot, főleg az elején és a végén. A szalag hamar elhasználódik, a hibajavító rendszernek egyre több dolga akad. Ha jól értjük, Gold a DAT-rendszer redundanciája után faggatódzik, vagyis azt szeretné tudni, mekkorák a hibajavító rendszer tartalékai. Kellő adatok híján most csak annyit tudunk a DAT-ról, hogy mennyire jó lehet - kezdetben. A HFA szakírója a PCM-F1 szalagfelvételeivel példálódzik: 16 bit üzemmódban igen hamar hibák épülnek ki a szalagon, és csak a 14-bit üzemmód látszik elég "robusztusnak" ahhoz, hogy a hibajavító rendszer győzze a munkát. "Hogy tényleg megértsük, mire megy ki a játék, tekintsünk a dolgok mögé, nézzük, ki profitál a DAT sikeréből, kinek áll érdekében, hogy beetesse az olvasóközönséget. TÉNY: a CD-piac 50 százaléka egyelőre európaiak, elsősorban a Philips kezében van. TÉNY: a japánoknak nem sikerült leszorítaniuk a Philipset az első helyről. TÉNY: feltehetőleg a Philips az egyetlen, aki tényleg keres a CD-üzleten - nem utolsósorban a Közös Piac protekcionizmusa miatt (a japánok előtt vámfalat emeltek). TÉNY: ennélfogva ha van a világon ország, amelynek érdemes a DAT-ot forszíroznia, akkor ez az ország Japán." * "Csöndet kérünk!" - ezzel a felkiáltással mutatja be a szerkesztő, Keith Howard az újkeletű, rezonanciamentes hangszóródobozokat. Mint tudjuk, a hangszóródobozok egyébként egyáltalán nem csöndesek, rezgésbe jönnek, és elszínezik a hangképet. Howard tüstént elő is adja kedvenc tézisét, miszerint a legjobb volna cilinder-alakú dobozokat építeni - de megadással hozzá is teszi, hogy sajnos, a vásárlóközönség ragaszkodik a plánparallel idomokhoz, a szép, nagy, könnyen rezgésbe hozható felületekhez. Az utóbbi időben a Celestion-nek sikerült alkotnia egy csaknem-rezgésmentes dobozt, különleges alumínium-sejtszerkezetű falakkal (lásd HFM 12.), az SL600-ashoz, de hát az egy nagyon pici dobozka volt, úgyhogy a recept nem éppen univerzális. Íme néhány újabb ötlet, immár normál vagy éppenséggel igen nagy hangszóródobozok építésére. (Kép az előző oldalpáron.) A Bower & Wilkins új, "Matrix" szériának doboza belül rácsszerkezettel van kitámasztva, ennélfogva igen merev - noha nem túl súlyos. (Könnyűbetonból is lehet hangszóródobozt építeni, de az egy "más tészta".) Mások inkább meghagyják a dobozt olyannak, amilyen, de leválasztják a hangszóróról, illetve az egész funkcionális rendszerről. Az erősítőiről (valamint a Linn céghez fűződő - felbomlóban lévő - barátságáról) ismert Naim Audio most elsőízben jelentkezik hangsugárzóval, igaz, egyelőre még csak egy prototípussal. Nagyon ravasz konstrukció; a Naim voltaképpen nagy dobozt csinál egy kis dobozból. Ezt úgy éri el, hogy először is házat épít egy masszív lábazat köré, de ebbe nem szerel hangszórót. A középső szekció a tulajdonképpeni mély/ középhangsugárzó. Mechanikailag tüskékkel van leválasztva a nagy dobozról, de belenyílik annak légterébe. A kettőt rugalmas szigetelőanyaggal izolálják, lényegében légmentesen. A legfelső szekció szintén a vázra támaszkodik, nem érintkezik a középső, mechanikailag aktív dobozzal. Még érdekesebb a Mordaunt-Short Project 442 hangdoboz. Ez is prototípus. Ismét egy lábazatot látunk: egy centrális, erős oszlopot. Erre vannak felerősítve a hangszórók, rudakkal-keretekkel. Mélyhangszóróból azért van kettő, egymással átellenben, hogy a rúgkapálásukból származó rezgések kioltódjanak ez régi technika. Új viszont, hogy a hangszóródobozt rugalmasan erősítik fel, tehát izolálják a hangszóróktól. (Ismeretes, hogy a fordított módszer, ti. a hangszóró izolálása a doboztól, nem vált be.) "Új fejezet a hangsugárzók könyvében?" - kérdi Howard, kissé fellengzősen. Elvarázsolt hangszóródobozok: Mordaunt-Short Project 442 és Naim BL1. HFA szeptember * És akkor most lapozzunk fel újra egy régi fejezetet, amely mindazonáltal 30 év óta sem veszti el újdonság-értékét. Szélessávú elektrosztatikus hangsugárzót ritkán látni; valahányszor feltűnik egy a láthatáron, az mindig "esemény". Nos, most az amerikai Martin-Logan cég próbál behatolni az angol piacra, egyelőre a legkisebb elektrosztatikus modelljével, a CLS-sel - igaz, annak is 2700 font párja. (Egyébként éppen ebben a kötetünkben számol be egy Amerikát járt olvasónk a Martin-Loganról). Ha hihetünk a szemünknek és a HFA címlapján látható fotónak, a Martin Logan hangsugárzó membránja hihetetlen mértékben transzparens, még vizuálisan is - talán ennek köszönheti különösen szellős, könnyed hangját. A membránfelület vízszintesen körívbe hajlik, erről nyerte nevét a modell (CLS annyit tesz, hogy: Curvilinear Line Source, azaz meghajlított vonalsugárzó). Alvin Gold elragadtatással ír a CLS-ről, jócskán fölébe helyezi a Quad ELS-nek (igaz, az félannyiba sem kerül), dicséri a részletgazdagságát, "gyorsaságát", dinamikáját ("ezekben a versenyszámokban semmilyen hangsugárzó, még a Magneplanar és az Apogee sem éri utol a Martin-Logant") - de ha jól vesszük ki, kevesli a basszusát. Megemlíti ugyan, hogy a gyár szerint aprócska hibáról van szó, amelyet percek alatt ki fognak javítani, amennyiben megigazítják a CLS membránját - de hát mi nem szeretjük ezt a szöveget. A "transzparens" Martin Logan CLS három nézetből. (Ha az árára gondolunk, mindenképpen alulnézetből.) HFA szeptember Beszéljünk akkor a Quadról is, de ezúttal ne az ESL-ről, hanem az elektronikákról: az FM4 tunerről, a 34 elő- és a 306 teljesítményerősítőről (lásd őket az impozáns, 50 fontsterlinges, B & 0-stílusú lábazaton). Ezeket is AG hallgatgatja, a tunert és a végfokot örömmel - az előerősítőt csalódottan. Antitorony, toronynak álcázva: Quad FM4, 34, 306. HFA szeptember További tesztek. Quicksilver Mono (elektroncsöves végfok, 1600,- párja), Rotel RA-840BX2 (190 fontért sokkal kevésbé jó vétel, mint az olcsó RA-820BX2), Acoustic Research hangkar (Jimmy Hughes szerint döbbenetesen jó vétel 70-ért), Wharfedale Active Diamond (a sikeres minidobozt előbb leolcsósították, aztán erősítőt dugtak bele, így kerül páronként egy százasba - hifi-szolgálatra nem egészen alkalmas), és végül, de nem utolsósorban az Infinity egyik legkisebb hangdoboza, az RS2000 (180,-), amely hangkarakterét tekintve az élénk Linn Kan és a visszafogottabb, klasszikus LS3/5A köré esik. Október Hogy azzal kezdjük, amivel a múltkor: Alvin Gold még egyszer visszatér a DAT-ra, konstatálva, hogy a gyárak már megint kísérleti nyúlnak tekintik a közönséget. "Már a CD-t is rajtunk próbálták ki; mindenki tudja, hogy az ezüstkorongot hamarabb mutatták be a közönségnek, mint a profiknak. Jobb lett volna, ha nem sietnek annyira, és nem ugratják be a stúdiókat a Sony PCM 1610-esekkel és 1630-asokkal, hanem időt hagynak e fontos gépek analóg áramköreinek kijavítására." (E sokat sejtető sorokat a Magyar Hanglemezgyártó Vállalatnak adresszáljuk.) * Rokonértelmű dolgokat fejteget Jimmy Hughes is (akiről tudjuk, hogy feltétel nélkül CD-párti!). A Deutsche Grammophon digitális (vagyis az utóbbi 6 évben készült) hangfelvételeiről ír. Szidja őket: "régebben a kedvenceim közé tartozott a DG, de aztán nagyon elment tőle a kedvem. Érdekes viszont, hogy ezeknek a hibridlemezeknek a CD-változata általában sokkal jobban szól. Nem állítom, hogy a CD feltétlenül rendbehozza a régi digitális felvételeket (bár nemritkán új életre kelti őket). Hogy valójában mi a bajuk ezeknek a felvételeknek, nehéz lenne megmagyarázni. Mindenesetre furcsa, hogy az összes nagy lemezcégnek fel kellett hagynia az analóg technikával, mielőtt a digitális igazán beérett volna." ("Te mondád." A szerk.) * Egy bekezdés a Kérdés-Felelet rovatból (amelyről a lap a nevét nyerte). "Van egy öreg Connoisseur BD-1 lemezjátszóm." (Ez volt a klasszikus brit hifi-alapgép úgy 15 évvel ezelőtt.) "Elszakadt a szíj, honnan szerezzek másikat?" A válasz idehaza is többek számára érdekes lehet: "A Technical and General cég (35 Marlow Road, London SE20 7XX) régi lemezjátszók felújítására rendezkedett be. Connoisseur és Lenco alkatrészek rogyásig. Felvállalnak Garrardokat és Thorenseket is. Meg bármit." Tizenöt év után is van még hozzá tartalék alkatrész? A Conisseur BD-1 lemezjátszó. HFA október Programozható szobaakusztika? A Yamaha DSP-1 Digitális Hangtérprocesszor 12 helyszín akusztikáját imitálja. HFA október, Audio szeptember * Keith Howard nekigyürkőzik, hogy mindent kihozzon a Yamaha DSP-1 Digitális Hangtérprocesszorból. Erről a készülékről már említést tettünk előző kiadásunk lapszemléjében. Négy hangsugárzó, négy teljesítményerősítő kell hozzá, de nem kvadrofonikus készülék, hanem valóban processzor. Memóriájában tárolja nem kevesebb, mint 12 különböző előadóterem akusztikai karakterét, és újrateremti ezeket a szobádban. Ezeket tudja: 1. Hall 1: reprezentatív európai nagy koncertterem (ezen belül is két típus); 2. Hall 2: reprezentatív európai közepes méretű koncertterem (ezen belül is két típus); 3. Hall 3: kerek koncertterem; 4. Chamber: magas mennyezet, viszonylag nagy, nyugati stílusú szalon, kamarazenélésre alkalmas; 5. Münster: nagy, magas, szertartásos templom; 6. Church: csendes templom, 300 látogatónak; 7. Jazz club: alacsony mennyezet, lakószoba-szerű; 8. Rock concert: izgalmas rockkoncert-akusztika; 9. Disco: diszkó, sok visszavert hanggal, nagylétszámú közönséggel; 10. Pavillon: nagyméretű pavilon; 11. Warehouse loft: nagy épület, afféle áruház, betonépület; 12. Studium: nyitott tér. Howard úgy találja, hogy rockzenén és dzsesszen nem sokat javít a Yamaha-processzor. Inkább a klasszikus zenét varázsolja el, igazán élményt teremt, amelyért fáj az embernek a szíve - de azért mégiscsak vissza kell kapcsolni előbb-utóbb a normális, hétköznapi sztereóra, mert az a hallgathatóbb. "Minden audiofilnek hallania kell a Yamahát - de nagyon meg kell gondolnia, hogy megvásárolja-e. A DSP-1 nem nyújt megoldást csak tüneti kezelést bajainkra. Szolgáltatásai csak félrevezetnek bennünket. (És egy szerkesztői jegyzetet fűz a saját cikkéhez: azok számára, akik hallani szeretnék a DSP-1-et, és a közelben laknak, a Hi-Fi Answers három napig demonstrálni fogja e különleges processzor képességeit, "azonkívül legközelebbi számunk rejtvényjátékában bármelyiktek nyerhet egy komplett DSP-1-készletet".) * Howard magánál tartja a szót, hogy beszámoljon a nagy szenzációról, a Celestion System 6000 szub-basszussugárzóról. Ő is azt tapasztalja, amit kollégái a HFN-nél: a komplett Celestion-rendszer nemcsak hogy jobb basszust ad, de tisztábban (!) is szól, mint az SL600 szimplán. Mindazonáltal: hiába annyira "rugalmas" az ekvalizátorral kiegészített basszussugárzó, nem tudja kiküszöbölni a lakószobák eredendő akusztikai bajait, nem tudja megszüntetni a basszusrezonanciákat. És "nem kedveli a gyönge műsorforrásokat, a rosszul installált lemezjátszókat. Tulajdonképpen a CD-t szereti a legjobban." * Módosították a Pink Triangle lemezjátszót és magát a gyártóvéget is: eladták, megvásárolták, most PT Developments-nek hívják. A lemezjátszó MOD-ja lényegében egy 140 fontsterlinges, Armegigle elnevezésű egységcsomag: új fedőlemez, új kapcsoló, új tápegység, új motor. Az eredmény: "ha lemezjátszót vásárolsz anélkül, hogy előtte meghallgatnád a PT-t, nem vagy az eszednél." A rózsaszín párd... azaz háromszög, a Pink Triangle lemezjátszó jellegzetes plexitányérjával, de új meghajtórendszerrel. HFA október Egy figyelemre méltó előerősítő: a D & M AMP-01-M. Ez nem más, mint Ben Duncan konstrukciója, amelyet hónapokon keresztül építgettek a HFN, tehát a konkurrens lap hasábjain. Jimmy Hughesnak így is nagyon tetszik ez a kis maszek-kinézetű masina. "LP-ről hallgatva elmarad a DNM előerősítő mögött, de CD-ről ez szolgáltatja a legtisztább, legprecízebb hangot, amelyet valaha is hallottam". Még egy Kérdés-Felelet. Valaki le akarja cserélni a "régi" Philips CD-játszóját (CD-100) valami újabbra. Lebeszélik róla. "Végy inkább egy jobb erősítőt. És vidd magaddal a CD-játszódat is. Kérdd meg a kereskedőt, demonstrálja neked az újabb generáció típusait. Öt perc alatt rá fogsz jönni, hogy a tiéd a jobb." November * AAD, ADD, DAD, DDD - mindegyik rövidítés ezüstkorongra utal, csak az a különbség, hogy az elsőt analóg magnón és keverőasztalon, a másodikat analóg magnón, de digitális keverőn, a harmadikat éppen fordítva, digitális gépen és analóg keverőasztalon készítették. A negyedik - most már könnyű kitalálni - ától-cettig digitális. Mint Jimmy Hughes elmondja, van már egy olyan klán, amely azt követeli, hogy ezeket a kódjeleket mindig tüntessék fel az ezüstlemezen, nehogy megtévesszék a gyanútlan vevőt, aki DDD-t szeretne venni, de bepalizzák egy ADD-vel, netán egy AAD-vel. Mint a HFM-olvasók bizonyára tudják, léteznek olyan fráterek is, akik allergiásak a D betűre, és csakis AAA-t hajlandóak hallgatni. Hughes egyik táborral sem szimpatizál. Nem ez a lényeg - mondja. * A címlapon a Hi-Fi Answers Turntable Kit. "Mi adjuk a mechanikát, Te adod a hangkart és a dobozt." A szóban forgó motor-egység és tányér a QED gyártmánya és 65 fontba kerül, de ha tagja vagy a Hi-Fi Answers Olvasók Klubjának, 50-ért is megkapod. A szerkesztőség azt ígéri, hogy a kit-hez Russ Andrews-zal, azaz a Torlyte céggel készíttet dobozt és lemezjátszó-állványt. Nem is rossz ötlet! Építsünk könnyen, gyorsan hifi lemezjátszót. A HFA ajánlotta "kit" (a QED gyártmánya), a képen a Linn Basik hangkarral. HFA november * Audiatur et altera pars - avagy aki C-t mond mondjon D-t is "Hallgattassék meg a másik fél is" - nem, azt hiszem, ez nem a legfrappánsabb bevezető ehhez a kis publicisztikához. Hiszen a másik fél, Jimmy Hughes, a Hi-Fi Answers munkatársa aligha tud magyarul, és még ha tudna is, akkor se valószínű, hogy válaszolna az én múltkori fejtegetéseimre ("Szereti-e a HFA a CD-t", HFM 21.), arról nem is beszélve, hogy ebben a rovatunkban valójában folyvást a másik fél hallgattatik meg, mi csak olykor-olykor vakkantunk közbe. És mégis, J. H. mintha éppen nekem akarna válaszolni, amikor arról értekezik, hogy vajon miért nem tetszik egyeseknek (egyeseknek?) az ezüstkorong muzsikája. Megvallom, J. H.-nak meglehetősen nagy tekintélye van előttem, különösen, hogy még a kábelezésben is az ő tippje jött be (a tippet egyébként ő a DNM cégtől kapta), úgyhogy lassan már jobban hiszek az ő fülének, mint a sajátomnak. Kivéve, ha CD-ről van szó. Alább viszont arról van szó. Meg persze egyébről is. "Ugye, mennyire konfúzussá teszi az embert, ha a szakértők valamiben sehogysem tudnak egyetérteni?! Az egyik ezt dicséri és azt szidja - a másik meg fordítva. Holott Te pont azért veszed meg az újságot, mert azt reméled, hogy világos és elfogulatlan választ kapsz kérdéseidre. De ha már a szakértők is ennyire hadakoznak egymással akkor hol az igazság?" "Mint annyi minden másban, a hifiben sincsenek abszolút értékek. A készülékeket még megmérni se könnyű, amikor pedig meghallgatjuk őket, a zene tranziens természete kizárja a biztos ítéleteket. És ha még azt is figyelembe veszed, hogy a hifihang maga is csupán egy médium, s amelynek egy esztétikai jelenséget kell közvetítenie, akkor végleg összekuszálódik az egész ügy." "Kétségtelen, hogy a gyakorlottabb audiofilek ritkán mondanak ellent egymásnak ennyire élesen, ha azonos körülmények között minősítették a készülékeket. Az igazi nézeteltérések mindig abból adódnak, hogy a kiegészítő rendszer más és más. (Vagy abból, hogy a zsűritagok rivalizálnak egymással. Láttam már ilyet is - tisztára olyan volt, mint amikor a politikai futballisták rugdalják ide-oda a labdát.) Mindenesetre, ha a körülmények ennyire sokat számítanak, érdemes jobban megvizsgálnunk a körülményeket". "Hadd hozzak fel egy példát a saját tapasztalatomból. Nemrég egy A&R A60 Plus integrált erősítőt használtam a saját, összehasonlíthatatlanul elitebb DNM/Krell kombinációm helyett, kis Arcam Two hangdobozokkal, és még a Linn lemezjátszót is lecseréltem egy Thorens TD 316-ra. (Őszintén szólva, nem rajongok a Thorensért: OK, de nem az igazi. Mégis, ebben az összeállításban nagyon szépen szólt, élveztem a muzsikáját. Ha azt kérded, hogyan aránylik a Thorens a Linnhez, azt válaszolom: bizony jó messzire elmarad tőle. De ebben a rendszerben, ebben a környezetben a különbség mégse volt olyan szörnyen nagy" "Arra gondolsz, hogy eszerint ez a lánc nem elég jó ahhoz, hogy kimutassa a lényeges különbségeket? Logikus válasz - csakhogy ezek után megpróbáltam CD-t játszani rajta, és a CD kiábrándítóan szólt, sokkal gyengébben, mint az LP." "Annyira meglepő ez? Ha nem vagy barátja az ezüstlemeznek, akkor azt fogod mondani: nem meglepő. De hát a CD döbbenetesen tud szólni az én DNM/Krell erősítőmön - legalább annyira jól, sőt, gyakran még jobban is, mint, akár a legjobb LP a legjobb lemezjátszón. Igen, én szeretem a CD-t, és potenciálisan kitűnőnek tartom, különösen, ha olyasfajta masinád van, mint a Meridian Pro-MCD. Ámde az előbb említett olcsóbb berendezésen még a kitűnő Meridian hangja is közönséges volt." "Megfelelő körülmények között könnyen ki lehet mutatni, hogy a Linn klasszissal jobb a Thorensnél - és akkor ugyan hol marad a CD?! Sehol! Ez az a módszer, amellyel bebizonyíthatjuk, hogy a CD alapvetően csekélyebb értékű médium; jónéhány kereskedő meg is maradt ennél a módszernél. Pedig a CD mesésen jól is tud szólni - ismerek audiofileket, akik extraklasszis analóg berendezést számoltak fel a CD tökéletes fölénye miatt!" "Egyszóval, túlságosan sok a változó a függvényben, semhogy mindent logikusan ki tudjunk számítani. Tapasztalhattad, hogy néhol egy közepes berendezés is kitűnően szól, máskor meg az értékes készülékekből felépített rendszer is gyatrán zenél. Nem is volna baj, ha csupán a rendszert ítélnéd meg - de ilyenkor is az egyes készülékekről szokás véleményt mondani" "Visszatérve kiindulási pontomhoz: ha valaki azt írja, hogy ez meg az a rendszer csúnyán szól, azt mondom magamnak: biztosan igaza van, és ha én lettem volna az ő helyében, énnekem is ugyanez volna a véleményem. De ettől még nem kell elfogadnom az ítéletét, mindaddig, amíg magam is meg nem hallgattam a szóban forgó készülékeket. Más alkalommal esetleg másképpen fognak szerepelni." DL * Audio 1986. szeptember Bert Whyte csodákat zeng az új Yamaha DSP-1 Digitális Hangtérprocesszorról, amelyet még a nyári chicagói kiállításon látott és hallott. (Lásd a HFA lapszemléjében!) A szóban forgó készülék, mint neve is mutatja, még a digitális (16 bit, 44,1kHz) állapotban tárolt információt manipulálja. Memóriájában tárolja tucatnyi színhely (koncertterem, kis templom, nagy templom, bár, diszkó stb.) akusztikai jellemzőit, nemkülönben azokat az információkat, amelyeket mi táplálunk belé a szobánkról. Mindezek "ismeretében" az elektronika egy többcsatornás programot kreál, amelyet természetesen több (4 vagy 6) hangsugárzóval kell reprodukálni. Nem véletlen, hogy a Yamaha - hosszú-hosszú évek után - most ismét egy "kvadró", 4x20 wattos erősítőt hoz forgalomba. Ezzel lehet meghajtani az oldalt, illetve a hátunk mögött elhelyezett hangdobozokat. * Egy másik érdekesség: a brit B&W cég "Matrix" hangsugárzócsaládja. Ezeket a dobozokat belülről rácsszerkezet támasztja meg, ki, ezért igen merevek. A belső üregeket folyékony anyaggal töltik ki, s az megdermedve szivacsot képez. * Tesztek. Bryston 5B előerősítő és TF-1 transzformátor, Audio Research SP-11 előerősítő, valamint az Audio Control cég "Phase Coupled Activator"-ja, amely valójában arra való, hogy digitális processzus útján elő- vagy helyreállítsa mindazt a mélybasszust, amely a programból veszendőbe ment vagy mindig is hiányzott. Október Az Évkönyv. Olvasóink már ismerik; a HFM nemrég megjelent Adatbankja is az Audio októberi számaira támaszkodik. November Először is hangsugárzók: a kissé túldimenzionált Duntech Sovereign 2001 és az agyonverhetetlen-halhatatlan, szintén nem pontsugárzó Klipschorn, amelyről már mi is több ízben írtunk - színezett ugyan a hangja, de a dinamikája fenomenális. * További tesztek. Hafler DH-330 tuner, Technics SH-8066 ekvalizátor, Discrete Technology LSI/II CD-játszó, és egy másik ezüstlemezjátszó, a DX3 a dbx cégtől. Ez utóbbi gép négy extra trükköt is tud: dinamikát és térhatást tágít vagy szűkít. A klasszikus Klipschorn ma éppannyira sikeres, mint évtizedekkel ezelőtt. Újratesztelik az Audio novemberi számában December Tesztek. McLaren 402/702 elő/végfok, Michell Gyrodec lemezjátszó, Zeta Standard hangkar Goldbug Clement II hangszedővel, Audio Research D-250 MKIIS teljesítményerősítő, NEC CD-650 CD-játszó és végül a Revox B286 tuner/előerősítő - ritka kombináció, de láttunk már ilyet. Egy új név az elitlistán, a McLarené. A 402/702 elő/végerősítő. Audio december Üveghangok: Michell Gyrodec lemezjátszó Angliából, de itt az Audio decemberi számából