Forró drót



        (A szerkesztő tollából:)

        Ugye, mindenki tudja, mi az a forró drót? Közvetlen telefonvonal a
    világ Két Legfontosabb Embere között. És hogy  miért  tartják  fenn  a
    szuperhatalmak ezt a forró  kommunikációs  eszközt?  Elárulom:  azért,
    mert nekik nem a Magyar  Postánál  kellett  sorbanállniuk  telefonért.
    Azonkívül azért is, mert ők gyorsak, túlságosan  is  gyorsak.  Félnek,
    hogy hirtelenében eljár  a  kezük,  amit  néhány  perccel  később  már
    megbánnának. Ezért van szükségük a mindig eleven telefonvonalra,  hogy
    késedelem  nélkül  tisztázni  lehessen  az  esetleges  félreértéseket,
    amelyek ugyebár a legjobb családban is előfordulhatnak.
        Nálunk a  forró  drót  egészen  másra  való.  Mi,  közép-európaiak
    ugyanis lassúak vagyunk, túlságosan is lassúak. A tej is  megalszik  a
    szánkban. Az iparból véve a példát: amikor a vevő már  a  készterméket
    reklamálja, akkor derül  ki,  hogy  a  gyár  még  az  alapanyagot  sem
    rendelte meg. ("Ha így beszéltek velem, el sem indulok" - mondta a kis
    teknősbéka, hat hónappal azután, hogy a szülei cigarettáért küldték  a
    boltba.)  Nálunk   minden   leül,   elhervad,   elalszik,   abbamarad,
    elfelejtődik...
        Ha  azt  szeretnénk,  hogy  mégse  felejtődjék  el,   hogy   mégis
    megragadjon az elmékben, hogy mégis gondolkozásra  inspiráljon,  akkor
    csak egyet tehetünk: közre kell adnunk az információt azon  frissiben,
    amint  megszereztük.  Információn  itt  most   természetesen   nem   a
    híreszteléseket, a messziről jött ember pletykáit értjük, hanem azt  a
    tapasztalati anyagot, amely (értelemszerűen) tényeken  nyugszik.  Csak
    hát ezek a tények egyelőre aggasztóan rendezetlenek: nem harmonizálnak
    sem  egymással,  sem  az  eddigi  ismeretanyaggal.  Sehogysem   tudjuk
    megtalálni a helyüket. (Ezért is olyan nehéz cikket formálni belőlük.)
    Csak azt tudjuk róluk, hogy fontosak, hogy  sok  mindenkit  érdekelnek
    (vagy bosszantanak ez egyremegy); tehát belekiabáljuk az információt a
    mi közvetlen  telefonvonalunkba:  HFM-be,  ebbe  a  mérsékelten  forró
    drótba, amely csupán négyhavonta eleven,  egyébként  süket  -  s  csak
    remélni tudjuk, hogy üzenetünk nem talál süket fülekre.
        Ennyit bevezetőnek. Alább tényleg drótokról lesz  szó:  forróakról
    és kevésbé forróakról, vegyesen.

    Ezüsthajszál

        "Ha az eredmény negatív, akkor jó, mert megnyugszanak a  kedélyek:
    az ezüstöt egyszer és  mindenkorra  leírhatjuk  a  napirendről,  többé
    senkinek sem lesznek álmatlan éjszakái az ezüstkábelek  miatt.  Ha  az
    eredmény pozitív..." Ezt az alternatívát  legutóbbi  (4.)  kötetünkben
    vetettem  fel,  amikor  az   ezüsttel   mint   kábelanyaggal   kezdtem
    kísérletezni. Sajnos, az eredmény nem lett se pozitív, se negatív. Nem
    az ezüst, de nem is a réz, hanem csupán a dialektika győzelmét  hozta:
    bebizonyította, hogy  az  igazság  összetett  dolog,  nem  fehér,  nem
    fekete,  tehát   nem   lehet   fehéren-feketével   megfogalmazni.   Én
    megpróbáltam - s lám, mi jött ki  belőle.  Alább  szó  szerint  idézem
    néhány megállapításomat a múltkori cikkből.
        Amikor a keresztváltótól a magashangszórókig vezető  kábelt  0,1mm
    átmérőjű  rézről  ugyanilyenre,  de  ezüstre   cseréltem:   "A   magas
    regiszternek drasztikusan csökkent az érdessége, ennek folytán  eltűnt
    a magastöbblet, minden hang puhább, kellemesebb, valóságosabb lett. Az
    oratóriumok különösen sokat nyertek, az  énekesekről  most  inkább  el
    lehetett hinni, hogy húsból és vérből vannak, nem pedig mikrofonból és
    elektronikából." Ámde, amikor a lánc elején is ezüstre változtattam  a
    rezet, "hazudnék, ha azt állítanám,  hogy  a  hangkép  tovább  javult.
    Inkább még romlott is. Mindenesetre megváltozott. Akárhol módosítottam
    a láncot, akárhol kötöttem be ezüstdrótot, mindig ugyanazt éreztem:  a
    hangkép egyre teltebb, tömörebb, nyugodtabb, ámde dögunalmas, és ami a
    legszomorúbb:  hova  tűnt  a  teteje?!  A  magastartományára   mindent
    lehetett  mondani,  csak   azt   nem,   hogy,   ezüstösen   csilingel.
    Megpróbáltam mindent visszacserélni rézre. De szörnyűség: most már  ez
    a hangkép is az idegeimre mászott. Mesterséges volt, torz  és  érdes."
    (Méginkább áll ez, persze, a hagyományos,  sodrott-szigetelt-árnyékolt
    vezetékre.) "Az  ezüstkábel  viszont  még  azzal  az  egészen  különös
    rejtéllyel  is  szolgált,  hogy  két  etalon  hangsugárzónk  közül   a
    Spendorból főleg a  magastartományt,  az  elevenséget,  a  Heybrookból
    pedig inkább a basszust irtotta ki. A nagy doboz teljesen, megdöglött,
    a  kicsi  pedig  éppen   ellenkezőleg:   "kiürült",   elveszítette   a
    testességét."
        Pótlólagos idézet (helyhiány miatt kellett kihúznom a kéziratból):
    "Még azzal  érzékeltethetem  a  réz-,  illetve  az  ezüstdrót  közötti
    különbséget, hogy felteszem a lemezjátszóra Beethoven Hegedűversenyét.
    A rézzel kábelezett rendszerben a hegedűszóló az egekig  szárnyal,  és
    édes, mint a nosztalgia, de a  hegedűnek  mintha  folyton  a  legfelső
    húrja szólna, a  nagyzenekar  pedig  érdes  és  dübörgő.  Az  ezüsttel
    kábelezett rendszer zenekara kevésbé torz, de lendületét  veszti,  ami
    pedig a szólóhegedűt illeti, ennek most csak alsó  húrjai  vannak,  és
    kihalt belőle minden érzelem; képtelen közelférkőzni  a  szívemhez.  A
    térhatás is megváltozik. A rézhuzal tere tág, az egyes hangszerek  egy
    kissé még lötyögnek is benne, nem  eléggé  nagyok,  nem  biztos,  hogy
    igaziak. Az ezüst térhatása szűkebb, nem  annyira  visszhangos,  de  a
    hangszerek jobban megtalálják a helyüket, és "valódibbak"... Az  ember
    hol ehhez, hol ahhoz a hangképhez pártol, és azon tűnődik: nem  kéne-e
    felülvizsgálnia a hifihangzásról alkotott képzeteit. Azok, a bizonyos,
    hifi-magashangok és "hifi-basszusok", amelyek oly  elevenné  teszik  a
    zenét, s  amelyek  oly  kedvesek  a  szívünknek  -  lehet,  hogy  ezek
    voltaképpen  csak  kiemelések  az   alsó-magas   és   a   felsőbasszus
    tartományában?..."
        Noha (ezt már Arany Jánostól idézem)  "se  ide  nem,  se  oda  nem
    fütyül a madárka, hanem...", én mégis arra szavaztam, hogy  a  madárka
    igenis az ezüstnek fütyül. Csak nem mertem egyedül vállalni  a  döntés
    ódiumát... tudniillik már  olyasmit  forgattam  a  fejemben,  hogy  az
    ezüstdrótot netalán a HFM javaslatára forgalomba hozatnánk  valamelyik
    kereskedelmi vállalattal. (Egyébként ugyanis nemigen lehet hozzáférni.
    Magánszemélyeket nem szolgál ki a Pénzverde, azonkívül súlyos  felárat
    számít fel a 2 kilogrammnál  kisebb  tételek  után,  tehát  csak  nagy
    tételeket érdemes  rendelni.)  Nagyon  durván,  továbbá  25%  forgalmi
    adóval számolva, a 0,1 milliméter  átmérőjű  drót  méterenként  úgy  2
    forintba  kerülne.   A   többit   bárki   kiszámolhatja:   az   ár   a
    keresztmetszettel négyzetesen nő, tehát a 0,2mm-es drót négyszerte, az
    1mm-es százszorta kerül többe a 0,1mm átmérőjű ezüsthajszálnál.
        Szóval, miért csak nekem legyenek ezüst  hajszálaim  az  ezüstdrót
    miatt? (Ez költői túlzás volt, az én hajszálaim nem annyira ezüstösek,
    mint inkább gyérek.)  Küldtem  a  0,1  és  0,2mm-es  ezüsthuzalból  25
    kísérletező  kedvű  olvasónknak:  minthogy  egy  bolond   negyedszázat
    csinál,  tegyenek  próbát  ők  is,  és  tudósítsanak  az  eredményről.
    Lapzártáig ugyan csak 15 riportot kaptam kézhez, de már ezeket is alig
    tudom feldolgozni, mert eléggé eltérnek  egymástól.  Megintcsak  az  a
    legfontosabb (és sajnos, az egyetlen igazán  kézzelfogható)  eredmény,
    hogy a különféle kábeleknek minden kétséget kizárólag megvan  a  maguk
    "sajáthangja". A 15 résztvevő között  talán  egy  ha  akadt,  aki  nem
    észlelt különbséget a réz és az  ezüst  (illetve  a  légvezeték  és  a
    hagyományos kábelezés) között.  A  többiek  véleménye  erősen  "szór".
    Némelyek (le kell szögeznem: a többség!)  szerint  az  ezüst  a  jobb;
    mások szerint a réz a jobb;  megint  mások  szerint  a  lánc  bizonyos
    szakaszain az ezüst (avagy a réz, avagy  a  hagyományos  kábelezés)  a
    jobb - nehéz ezeket a beszámolókat közös  nevezőre  hozni.  Legalábbis
    ami a bennük foglalt értékítéletet illeti. Az  viszont  talán  érdekes
    lehet, ahogyan olvasóink az ezüst és a réz  hangkarakterét  jellemzik.
    Hadd ismételjem meg: a kísérlet résztvevői nem tudták,  miről  és  mit
    fogok írni a 4. kötetben -  és  megfordítva:  amikor  azt  a  cikkemet
    nyomdába adtam, még én sem ismertem  az  ő  véleményüket.  Az  alábbi,
    tényleg  csupán  kiragadott  ítéletek  általában  a   0,1mm   átmérőjű
    ezüsthuzalra vonatkoznak: "Bár nehéz megmondani, miért a vékony  ezüst
    a legjobb, sohasem volt kételyem."  *  "Valamivel  több  fénye  van  a
    zenének." * "Definiáltabb hangkép, főleg a  cintányéron  érezni,  hogy
    elevenebb, egészségesebb a zene. A réz egy kicsit puhábban,  lágyabban
    szól, kicsit döglött hangkép jellemzi. Viszont a  mélyhangokon  mintha
    ez lenne jobb." *  A  NAD  3020  erősítő  elő/végfokozata  között:  "a
    magastartomány részletgazdagabb, csilingelőbb". Más helyen  beiktatva.
    "A hangzás keményebb lett, a fortisszimók egységesebben szólalnak meg,
    az egész precízebb, talán egy picit sterilebb C is, bár attól  tartok,
    csak a réz hangképe volt ehhez képest egy kicsit lompos." (Aha! DL.) *
    "A dinamikája gyönyörű, a basszus szép  és  tiszta.  Itt  kezdődnek  a
    bajok! Tökéletesen kimutatja a hibákat, középtől kezdve minden  visít,
    felfelé húz. Tisztán szól, de kibírhatatlan."  *  (Magnóról  erősítőre
    vezetve:) "A dinamika nőtt, a magasak magasabbra mennek és tisztábbak,
    jobb a tér, nincs középen  lyuk,  a  hangszerek  jobban  elkülönülnek.
    Negatívum:  eléggé  magasra   húz,   harsány,   kissé   tolakodó,   de
    mindenképpen jobb, mint bármi más." * A  CD-játszó  és  az  előerősítő
    között:  "A  rézzel  szemben   nyugodtabb,   eszköztelenebb,   magától
    értetődőbb hangzás, felesleges felrakódások nélkül. Nagyobbat lélegzik
    a zene, a fortisszimók jobban nekilendülnek,  bár  a  csúcsokban  némi
    torzítás  is  jelentkezik."  *   0,2mm-es   ezüst   a   légvezetékben:
    "Elképesztő basszus,  de  valahogy  mégsem  tetszett.  A  vékonyabbik:
    eltűnt az erős basszus, megjött a magas, de ez sem tetszett, sok volt,
    sziszegett. Visszatettem az eredeti rézhuzalt." * "A hangkép  tisztább
    lett, de ezt basszushiány kísérte.  Nehéz  lenne  eldönteni,  hogy  ez
    előnyös-e." * "Az ezüst hangja keményebb, hihetetlenül precíz.  a  tér
    mintha valamelyest összeugrott volna, de a hangszerek helye a  zenében
    még precízebben  felismerhető.  A  legmélyebb  basszus  mintha  eltűnt
    volna,  helyette  erősödött,  keménnyé,  megfogottá?!  vált  a   felső
    basszus.   Magashangokban    dús    felvételeken    némi    magasesést
    tapasztaltam." (Ez korrelál a legjobban az én tapasztalataimmal,  lásd
    fenn - DL.) * "A hagyományos kábel kevésbé kelt hiányérzetet:  több  a
    basszusa,  tiszta,  definiált,  a  cinnek  is  szépen  ott  vannak   a
    helyükön." * Az  erősítő  belső  kábelezésében:  "Minden  lépés  után,
    fehérebb lett a hang, hűvösebben szólt,  kissé  javult  a  felbontása,
    csökkent a szubjektív tempó. Ez utóbbi  nem  nagyon  tetszett,  de  ha
    visszatettem a rézdrótot, már nem azt kaptam, amire  emlékeztem."  (Ez
    megint  nagyon  ismerős.  DL.)  Magnóról  vezetve  az  erősítőre:  "Az
    ezüstnek a felső tartománya picit visszafogottabb, így aztán  jobb  az
    egyensúly, tisztább, lendületesebb az  előzőeknél.  Kétségkívül  ez  a
    legjobb... Az ezüst legfőbb erényének azt tartom, hogy életet lehelt a
    hibridlemezekbe. Most ott tartok, hogy az analóg lemezeimet  hallgatva
    hiányérzetem van, pedig pár hónapja még a pokolba  kívántam  az  egész
    digitális technikát." *  "Az  ezüst  légvezetékrendszer,  bár  kellően
    tiszta, mégsem tetszik: harsányabb,  és  emiatt  kevésbé  természetes,
    mint a rézzel kiépített vezetékrendszer... Persze, nem  hagy  nyugodni
    ez a dolog. Lehet, hogy a réz színez az ezüsthöz képest,  és  ez  -  a
    rendszer hiányosságai miatt - kellemesebbé  teszi  a  hangot...  Én  a
    0,1mm-es   rézben   találtam   meg   azt,   amit   vártam   ettől    a
    kísérletsorozattól: természetesebb vonóshangzást, a basszus és némileg
    a magastartomány tisztulását, a térhatást."  *  "Minőségi  változás  a
    basszusban: a bőgők  nem  csak  dummognak,  hanem  hallani  valamit  a
    természetes nyerseségükből is. Nagy változás a térélményben: eddig oda
    kellett figyelni, erőlködni, keresni kellett; most magától értetődő  a
    színpadmélység és a  sztereofónia.  A  hangszerek  különváltak,  olyan
    részleteket fedeztem fel,  amelyeket  ezekről  a  lemezekről  még  nem
    hallottam." * Mind a 0,1mm-es, mind a  0,2mm-es  kategóriában  nagyobb
    dinamikával és szélesebb sávban szólt az ezüst drót a réznél. Nekem  a
    négyféle vezeték közül a 0,2-es ezüstdrót hangja tetszett a leginkább.
    Ehhez képest azonban a 0,2mm-es  LC-OFC  rézdrót  még  dinamikusabban,
    lendületesebben  szólt,  sávszélei  tovább  javultak,  főleg  a   mély
    oldalon. (Vajon még jobban szólna-e az LC-OFC ezüsthuzal?)
        Namármost, még az sem bizonyos, hogy mi itt  valóban  "a"  réz  és
    "az" ezüst  különbségét  hallgattuk.  A  mi  ezüsthuzalunk,  mint  már
    említettem,  99,99%-os,  "négykilences"   tisztaságú,   a   szokványos
    rézhuzal viszont csak "háromkilences"  (99,9%).  Még  azt  sem  tartom
    elképzelhetetlennek, hogy a magyar gyártmányú réz, hogy  úgy  mondjam,
    nem eléggé háromkilences... mit lehet tudni,  mi  minden  keveredik  a
    kilencesei közé a  kies  csepeli  iparvidéken.  Huszti  Zsolt  például
    ("Zsolt Audio")  nagyon  határozottan  állítja,  hogy  összehasonlítva
    háromféle: magyar, szovjet és nyugatnémet  "háromkilences"  rézdrótot,
    azt találta, hogy a miénk lényegesen rosszabbul szól a másik kettőnél.
    Ha pedig visszalapozunk 4. kötetünk olvasói leveleihez,  találunk  ott
    egy tudósítást olyan rézszálakról, amelyeket  a  QED  (LC-OFC!)  és  a
    Monster Cable kábeleiből húzkodtak ki - azok pláne  nem  úgy  szóltak,
    mintha Magyarországon gyártódtak volna. Hogy aztán ezt  a  tisztaságuk
    teszi-e, avagy inkább a kristályszerkezetük, a  gyártástechnológiájuk?
    Vajon tényleg "meg lehet hallani" a kábelek kristályszerkezetét?
        Kíséreljük  meg!  A  következő  fejezetben  ezt  tesszük  -   vagy
    legalábbis gyaníthatólag ezt tesszük.

    Irányvonal

        Egyik korábbi cikkemben, A kábelhüllőben már ellőttem azt a viccet
    (a ligeti kikiáltó szövegét), hogy:  "Itt  látható  az  óriáskígyó!  A
    fejétől a farkáig 5 méter,  a  farkától  a  fejéig  szintén  5  méter,
    összesen 10 méter!" A poént fölösleges megmagyarázni, a józan ész  azt
    diktálja, hogy a kígyónak mindkét irányban ugyanolyan  hosszúnak  kell
    lennie. Ami balról jobbfelé 5 méter, az jobbról balfelé is ugyanannyi.
    Se több, se kevesebb.
        Éppen ezért a modern High Fidelity misztikus leleményei között  is
    a legmisztikusabbak közé tartozik a  kábelek  irányhatása.  Forrásaink
    (lásd lapszemlénket az utóbbi  3-4  évben)  azt  állítják,  drasztikus
    különbséget lehet előidézni pusztán azáltal, hogy két készülék  között
    megfordítjuk az  összekötőkábelt.  Ezt  mi  eddig  nem  próbáltuk  ki,
    annyira abszurdnak látszott az  ötlet.  Pedig  ha  valami,  hát  ez  a
    varázslat tényleg nem kerül pénzbe.
        Jómagam először egy Naim hangszórókábelen vizsgáltam  meg,  igazat
    állítanak-e a tapasztalt audiofilek, valóban van-e iránya a  kábelnek.
    A  Naim  hagyományos,  vastag,  sodrott,   fehér   PVC-vel   szigetelt
    hangszórókábel, és mivel felirat fut rajta végig,  mindig  azonosítani
    lehet az irányát. Ezt is a  bécsi  Sound  Companytól  kaptam  kölcsön.
    Minthogy megmondták, melyik végét kell az erősítőre kötni és  melyiket
    a hangsugárzóhoz, a próba nem volt vakteszt. De, őszintén  szólva,  ez
    engem ma már a  legkevésbé  sem  zavar.  A  vaktesztnek  szinte  semmi
    fontosságot sem tulajdonítok - azon kívül, hogy az ember "alibit"  tud
    bizonyítani vele, s a pártatlanságát demonstrálhatja mások  előtt.  Ha
    egymagamban vagyok, ritkán csinálok vaktesztet. Tudom,  hogy  így  sem
    csapom be magamat.
        Mi több, azt is megmondták, hogyan "kell" szólnia a Naim  kábelnek
    az egyik irányban és hogyan a másikban: a  rosszfelé  fordított  kábel
    érdesebb, "szőrösebb" hangot ad.  Én  is  pontosan  ezt  hallottam.  A
    különbség  elég  jól  demonstrálható,  viszonylag  rövid  hallgatódzás
    nyomán teljesen nyilvánvalóvá válik. Igaz, a  rövidtesztek  közönsége,
    mint tudjuk, ritkán ítéli drasztikusnak a varázslat eredményét, de aki
    nyugodt zenehallgatásra rendezkedik be, az megtanulja  méltányolni  az
    ehhez fogható - s mellesleg ingyenes!  -  auditív  előnyöket.  A  rend
    kedvéért azért  rendeztem  egy  vaktesztet  is,  amennyiben  a  kábelt
    odaadtam  Dankó  Emilnek,  próbálja   ki   otthon,   egymagában,   egy
    magafabrikálta erősítő és az Orion  HS400-asok  között.  Természetesen
    nem árultam el neki,  hogy  a  hüllőnek  melyik  az  eleje,  melyik  a
    hátulja;  azt  sem  mondtam  meg,  milyen  auditív   effektusra   kell
    felkészülnie. Emil azzal hozta vissza, hogy a kábel  feliratán  az  A4
    típusjelnek az erősítő felé  kell  esnie  (stimmel!),  mert  ellenkező
    esetben a hangkép torzabb. Ez a jelző  meglehetősen  jól  korrelál  az
    "érdessel", a "szőrössel", ahogy én fogalmaztam néhány sorral feljebb.
        Szert  tettem  a   Naim-en   kívül   egy   Linn   és   egy   Supra
    hangszórókábelre is. Mind a három  típuson  minden  kétséget  kizáróan
    ugyanazt és ugyanakkora különbséget hallottam. Ezek  mind  hagyományos
    kábelek,  vagyis  "konstrukciójuk  van":  az  elemi   szálakat   előbb
    összesodorják,  majd  szigetelik   valami   meghatározatlan   minőségű
    műanyaggal, többnyire PVC-vel. Ebben a  nagy  összevisszaságban  nehéz
    volna   megállapítani,   mi   okozza   az    irányhatást:    a    drót
    kristályszerkezete,   a   sodrás,   avagy   a   műanyag    szigetelés.
    Visszanyúltam tehát bevált kísérleti eszközömhöz,  a  "szerkezettelen"
    légvezetékhez amennyiben a márkás kábelek helyett  most  2  milliméter
    átmérőjű, közönséges ("magyar") szigeteletlen rézdrótot kötöttem be az
    erősítő és a hangsugárzók közé. Két dologra figyeltem föl.
        Először is: Naim  ide,  Linn  oda,  irányhatás  emide,  a  csupasz
    rézdrót - megint! - az én számomra annyival szebben, természetesebben,
    zeneibben és torzítatlanabbul szólt, hogy a  speciálkábeleket  tüstént
    visszaadtam tulajdonosaiknak, megszabadulva a tárolás nyűgétől.
        Másodszor:  a  csupasz  rézdrót  irányhatása  sokkal  erősebb   és
    jellegzetesebb! A sodrás és  a  szigetelés,  úgy  látszik,  elkeni  az
    effektust! Itt már nem csupán arról  van  szó,  hogy  melyik  irányban
    nagyobb  a  torzítás,  melyik  irányban  érdesebb  a  hang.  Itt   két
    alapjaiban eltérő hangképet ismerünk  meg,  melyek  közül  az  egyiket
    "audiofilnek" nevezhetnék: lágy, teres, a színpada széles és  mély,  a
    sávszélei (a legmélyebb, de különösen a legmagasabb  hangjai)  tiszták
    és felemelőek -  a  másik  hangkép  pedig  drasztikus,  "hifi",  öblös
    csinn-bumm cirkusz, erős monó komponensekkel, kiemelt felső basszussal
    és  alsó  prezensztartománnyal.  Ebből  a  jellemzésből  arra  lehetne
    következtetni, hogy én feltétel nélkül az  első  hangképre  szavaztam.
    Tévedés. A két hangkép iszonyúan "egymás ellen dolgozik", és 4-5 napig
    kellett csereberélnem a drót két végét, amíg legalább  azzal  tisztába
    tudtam jönni, hogy nekem melyik változat tetszik jobban.
        A figyelmes olvasó itt azt a megjegyzést fogja tenni, hogy:  ha  a
    kábelnek irányhatása  van,  akkor  vajon  az  előző  fejezetben  leírt
    kísérletek során - ezüst kontra réz - valóban a két anyag  különbségét
    hallottuk-e? Nem képzelhető el, hogy az ezüst  és  a  réz  csak  azért
    szólt másféleképpen, mert az egyiket  az  egyik,  a  másikat  a  másik
    irányban használtuk? Válaszom: egész biztos, hogy nem. Először is,  az
    ezüst- és rézdrótokat nagyon sokszor  csereberéltem  ide-oda,  hol  az
    egyik, hol a másik lehetett kitüntetett helyzetben - és  a  két  anyag
    különbségét mégis mindig ugyanolyannak hallottam. Valószínűbb azonban,
    hogy soha egyik anyag sem volt kitüntetett  helyzetben.  Ha  az  ember
    drótot vág fel méretre, általában úgy jár el, hogy csak  egyszer  méri
    le azt a másfél vagy öt métert, amire szüksége van, majd  visszahajtja
    a drótot, ezzel a szakaszhosszúsággal méri a következő szakaszt és így
    tovább, önkéntelenül is ide-oda forgatva a kábel irányát. Valószínűnek
    tartom, hogy eddigi kísérleteimben a kábeleim mindig vegyesek  voltak,
    vagyis nagyjából ugyanannyi volt bennük az oda, mint a  vissza  irányú
    kábelszál.  Most  már  persze   gondosan   megjelölök   minden   egyes
    kábelszakaszt, mielőtt levágom a  tekercsről.  Olvasóimnak  is  ezt  a
    módszert ajánlom. Ami a  hagyományos,  gyári  kábeleket  illeti,  ezek
    üzemszerűen,  viszonylag  nagy  mennyiségben  készülnek,  a   munkások
    igyekeznek  megtalálni   a   lehető   legegyszerűbb   és   leggyorsabb
    mozdulatokat, amelyek természetesen  mindig  ugyanúgy  ismétlődnek,  s
    ebből az következik, hogy  az  egyes  szálakat  mindig  ugyanabban  az
    irányban veszik le a  tekercsről.  Biztosra  vehetjük,  hogy  a  gyári
    kábelek, ha nincs is  feltüntetve  az  irányuk,  "koherensek",  vagyis
    minden száluk ugyanolyan irányítottságú. Ennek következtében  a  gyári
    kábelek is valószínűleg irányhatást fognak mutatni. Érdemes kipróbálni
    őket mindkét módon, s megjelölni rajtuk azt az  irányt,  amelyet  jobb
    minőségűnek hallunk. Ez semmibe sem kerül!
        Namármost: mitől függ a kábel iránya, és hogyan  lehet  elvi  úton
    meghatározni?  Nehéz  kérdés.  A  speciálkábeleken,  ez   igaz,   néha
    tudatosan megjelölik (például egy nyíllal) a kábel irányát -  ilyenkor
    célszerű elfogadni ezt a "használati utasítást". Más típusokon viszont
    mindössze egy felirat fut, s ilyenkor  egyáltalán  nem  evidens,  hogy
    merrefelé van az előrefelé (és hogy mit jelent az, hogy előrefelé).  A
    közönséges kábeleken legtöbbször  egyáltalán  nem  találunk  azonosító
    jelet  (a  csupasz  rézdróton  még  kevésbé),  tehát  magunknak   kell
    kitalálnunk, melyik a hüllő feje, melyik a farka. De ha megjelölte  is
    a gyár, vagy ha mi magunktól is felfedeztük a kábel  "menetirányát"  -
    akkor vajon mi bizonyítja, hogy tényleg úgy áll a  dolog,  ahogyan  mi
    képzeljük?!  Ismerünk-e   bármiféle   paramétert,   ismerünk-e   olyan
    elméletet, amelynek birtokában megkülönböztethetjük a  "jó  irányt"  a
    "rossz iránytól"? Vagy pedig egyszerűen csak kijelentjük, hogy amelyik
    irányban a kábel "szebben szól" (ki ítélje meg?!), az a  kábelirány  a
    helyes?
        Egyáltalán, miből gondoljuk, hogy a két irány közül  bármelyik  is
    helyes?! Abból, hogy minden  kábelnek  csak  két  vége  van,  még  nem
    következik, hogy a két kábelirány közül az egyik feltétlenül optimális
    hangképet szolgáltat. Sokszor elmondtuk, mi a High  Fidelity  lényege:
    korrelációt  találni  a  füllel  hallható  effektusok  és  a   műszaki
    paraméterek között. Az effektus megvan. Hol a paraméter?
        A két kábelirány között persze igenis van egy lényeges  különbség.
    A drótot úgy készítik, hogy a felhevített fémet a szószoros értelmében
    keresztül húzzák egy lyukon. Ennek a műveletnek nyilvánvalóan van  egy
    jól definiálható iránya, és azt is nagyon könnyű  elképzelni,  hogy  a
    fém kristályszerkezete  másmilyen  lesz  ebben  az  irányban,  mint  a
    másikban. Tehát megjelölhetjük a Kábelhüllőt akképpen,  hogy:  amelyik
    irányban kibújt a tojásból, azaz kilépett a lyukon, arra van  a  feje,
    az ellenkező irányban pedig a farka.
        Vagy fordítva. Miért nem fordítva?
        Szeretném, ha az olvasó világosan látná: az a tény,  hogy  a  drót
    kristályszerkezetének  is   van   egy   kitüntetett   iránya,   csupán
    útbaigazítást  kínál,  felkeltheti   a   figyelmünket,   spekulációkra
    ösztönözhet bennünket - de önmagában semmiképpen sem indokolja  azt  a
    jelenséget,   miszerint   a   kábelek    irányhatást    mutatnak.    A
    "kristályszerkezet"  ugyanis  nem   paraméter.   Szükség   volna   egy
    fizikailag-matematikailag megalapozott elméletre (nem holmi  felületes
    spekulációra!), amely okszerűen és  számszerűen  levezetné,  mi  módon
    határozza meg  a  kristályszerkezet  a  kábel  hangképét.  Amíg  ez  a
    hatásmechanizmus hiányzik, még abban sem  lehetünk  egészen  biztosak,
    hogy a kábel irányhatását tényleg a huzal kristályszerkezete okozza.
        Délben ebédelünk, és délben harangoznak a toronyban de  nem  azért
    ebédelünk, mert harangoznak, és nem azért harangoznak, mert ebédelünk.


    Dugóhúzó

        A   Kábelhüllő   többnyire   ötpólusú    és    RCA-csatlakozókban,
    DIN-hangszórócsatlakozókban, valamint banándugókban  szokott  kezdődni
    és végződni, de ismeretes egy különösen veszedelmes fajtája is,  ennek
    villásdugók képezik a méregfogait, s  ez  nem  más,  mint  a  hálózati
    csatlakozókábel. Minden hifi-berendezésben van belőle kettő-három,  de
    inkább négy-öt példány. Ezt a fajta hüllőt  nem  csak  egy,  hanem két
    dimenzióban is  meg  lehet  fordítani  180  fokkal.  Egyik  dimenziója
    nyilván  ugyanaz,  amelyről  az  előző  fejezetben  beszéltünk,  habár
    őszintén  bevallom,  eddig  még  nem  próbáltam  ki,  hogy   vajon   a
    220V/50Hz-es  hálózati  feszültség  szintén  ki  van-e  téve  a  kábel
    irányhatásának (pedig némi  forrasztgatás  árán  ezt  is  meg  lehetne
    tudni). A másik dimenzióban  viszont,  amely  merőleges  az  előbbire,
    nagyon könnyű megváltoztatni a  feszültség  irányát:  csupán  ki  kell
    húzni a csatlakozódugót a konnektorból, és fordítva kell  visszadugni!
    Ezt a hifisták meg is szokták cselekedni, de általában csak akkor,  ha
    "brummot"  akarnak   csillapítani;   ha   megfordítják   a   dugót   a
    konnektorban, a brumm esetleg csökken. Ezt a  trükköt  sokan  ismerik.
    Nagyon kevesen tudják (magam is csak egy-két hónapja tudom), hogy több
    trükknél: varázslat.
        A dugóhúzással ugyanis nem csak  a  brumm  mértéke  változik  meg.
    Pontosabban: a brumm mértéke  nem  is  mindig  változik  meg  -  de  a
    sztereofónia feltétlenül! Auditív értelemben  ugyanaz  történik,  mint
    amikor a "helyes" irányba fordítjuk - mondjuk - a  hangszórókábelt:  a
    színpad kiszélesedik, a magasak magasabbak  és  finomabbak,  a  mélyek
    mélyebbek és lágyabbak lesznek,  és  az  egész  hangkép  valahogy  nem
    annyira drasztikus (emiatt azonban hiányérzetet is kelthet!).
        Erre  az  effektusra,   vagyis   hogy   a   hálózati   csatlakozót
    mindenképpen helyes polaritással kell használni, a bécsiek hívták  fel
    a  figyelmemet,  akkoriban,  amikor  a  Linn  bemutatót  tartották  az
    Intercontinental  szállóban.  Odahaza  azt  tapasztaltam,  hogy  a  mi
    készülékeink egytől-egyig kényesek a feszültség polaritására.  A  Naim
    NAIT-en nem csodálkoznék, hiszen az aktív elektronika; a Linn Axist se
    bánnám, a Kábelhüllő abban is egy elektronikát hajt meg. De hogy a Rút
    Kis Kacsa (NAD 5120) szimpla, 220 voltos motorjának miért nem mindegy,
    hogy melyik dróton kapja  a  fázist?!  Ami  pedig  a  Philips  CD  150
    ezüstlemezjátszót illeti, ez egészen különös módon viselkedett.  Az  a
    példány, amellyel gyakorlatoztam, hibás: hajlamos rá, hogy letiltsa  a
    játékot. De ha a "helyes"(?) irányból  kapja  a  feszültséget,  mintha
    ritkábban tiltana...
        Említettem, hogy a polaritáshelyességet  (illetve  polaritáshibát)
    még a NAD lemezjátszón is meg lehet  hallani.  Az  Olvasó  feltehetően
    most azzal érvel: jó, jó, a lemezjátszója neki is ilyen,  de  a  többi
    készüléke  ugyebár...  Nos,  hadd  meséljem  el,  hogy  egyik  barátom
    megvásárolta  élete  első  hifiberendezését:  egy  NAD  5120-at  Tesla
    hangszedővel, Orion minitoronnyal, HS282 hangsugárzókkal - ugyebár, ez
    tényleg csak  afféle  "néphifi"?!  Ráadásul  az  egész  berendezés,  a
    hangdobozokkal meg még egy színes televízióval  súlyosbítva,  egyetlen
    polcon sorakozott, egy lakótelepi szoba hosszabbik fala mentén. HS282,
    közvetlenül mellette a lemezjátszó(!), majd a torony, aztán a tévé, és
    megint egy HS282. Mint lakberendezési tárgyak, elég jól néznek ki,  de
    mint hifi-alkalmatosságokat már nem is lehetett volna elhelyezni  őket
    ennél szerencsétlenebbül. Sok ötletet nem is tudtam adni az  újdonsült
    hifistának, de  azért  bemutattam  neki  három  varázslatot:  tüskéket
    tettem a hangsugárzók alá, kihúztam a telefont és végül eljátszottam a
    dugóhúzó-figurát. Barátom (származását tekintve villamosmérnök, aki  a
    zenével eddig csak köszönőviszonyban  állt)  mind  a  három  effektust
    azonnal felismerte, és a három  közül  egyértelműen  a  dugóhúzó-trükk
    tette rá a legmélyebb benyomást. Pedig magam sem számítottam rá,  hogy
    a Jelenséget itt, idegen környezetben, alapfokú  berendezésen  is  elő
    tudom idézni. Az effektus  egyébként  tényleg  elég  erősen  "kijött".
    Mindazonáltal  komoly  aggályaim  voltak,  nem  annyira  amiatt,  hogy
    eltalálom-e, melyik a helyes  polaritás  (a  már  ismert  "jellemrajz"
    alapján ezt könnyű eldönteni),  hanem  inkább  amiatt,  hogy  vajon  a
    házigazda is az általam választott  hangképet  fogja-e  szeretni.  Azt
    ajánlottam neki, forgassa meg időnként a dugókat, és csak egy-két  hét
    múltán  határozza  meg  a  végleges  helyzetüket.  Amikor  legközelebb
    találkoztunk, arról tudósított, hogy egyezik az ízlésünk.
        Valóban csak ízlésről van szó? Nem  arról,  hogy  a  polaritás  az
    egyik irányban helyes, a másikban  pedig  hibás?  Hogy  az  elektromos
    készülékek tápegységének két sarka közül az egyik csakis  a  fázis,  a
    másik pedig kifejezetten a hidegpont fogadására  rendeltetett?  Egzakt
    hatásmechanizmus hiányában már megint a józan paraszti eszünket hívjuk
    segítségül ("common sense", mondja  az  angol),  holott  az  nemritkán
    pácban hagy bennünket. Hogy egy erősítőt a  helyes  polaritással  kell
    táplálni, az még lehet "common sense". De a NAD 220  voltos  motorját,
    amely így is,  úgy  is  ugyanazt  a  tányért  forgatja,  ugyanazzal  a
    gumiszíjjal, ugyanazzal a sebességgel, ugyanazzal a nyávogással -  ezt
    a motort vajon miért izgatja, ha nem ezen, hanem azon a sarkán kapja a
    fázist? Erre vajon mit mond a józan paraszti ész?
        Sajnos, ezek a túlságosan is logikus  magyarázatok  ("egy  auditív
    jelenség - egy műszaki jelenség") könnyen abba a  helyzetbe  hozhatnak
    bennünket, amelybe a  bolhával  kísérletező  zoológus  került,  akinek
    történetét  bizonyára  sokan  ismerik.  Ez   a   tudós,   betartva   a
    fokozatosság  elvét,  egyenként  tépdeste  ki  a   bolha   lábait,   s
    minduntalan  felszólította  az  állatot:  "ugorj!"  Amaz   ugrott   is
    szorgalmasan (a tudós eközben szorgalmasan jegyzetelt),  de  a  bolha,
    amikor  már  az  utolsó  lábától  is  megfosztották,  és  megint   azt
    követelték tőle, hogy ugorjon, immár a füle  botját  sem  mozgatta.  A
    zoológus pedig beírta a jegyzetfüzetébe: "Ha mind a hat lábát kitépik,
    a bolha megsüketül."

                                                             Darvas László