Forintos ötlet |
FORINTOS ÖTLET
Nyugati hifi a hazai boltokban
Arcam * Audiostatic * Audio-Technica * Denon * Dual * Focal * Ion
Systems * JBL * Klimo * Kuzma * Lurné * Luxman * Marantz * NAD *
Nakamichi * Philips * Pioneer * Quadral * Rega * Revox * Roksan *
Rotel * Sanyo * Solen * Sony * Yamaha * YBA * van den Hul
Pénzért eddig is sok mindent lehetett kapni Magyarországon, csak
ami jó volt, azt többnyire nem adták forintért, amit pedig forintért
adtak, az többnyire nem volt jó. Most változni látszik a helyzet,
gombamódra szaporodnak a kisebb-nagyobb boltok, amelyeknek kirakatában
úgyszólván hemzseg a DIN 45500 (gyengébbek kedvéért: a hifi-szabvány,
ennek kell eleget tenniük azoknak a készülékeknek, amelyek be
szeretnének kerülni a Hifi Magazin tesztrovatába). Persze, ezek a
boltok jobbára vegyes profilúak, vagyis a videót és audiót
számítástechnikával vagy éppen háztartási gépekkel kombinálják...az
ember képzelőereje tüstént akcióba lép, és csodálatos látványt vetít
elénk: Audio Research-öt egy hűtőszekrény tetején, meg egy csomó
turmixgépet a Magneplanarok árnyékában... no nem, ilyesmiről ne
álmodozzatok, de a nagy kommersz cégek közül máris sok (néha meglepően
nívós!) holmival képviselteti magát például a Philips, a Sony vagy a
Pioneer. Sőt, elsőrangú brit, amerikai, francia és egyéb nemzetségű
hifi is kapható már forintért egyes audiofil kiskereskedőknél - ki
hitte volna! Természetesen az utóbbiakat is felkeressük.
Azt mondtuk, ezek a gépek "be szeretnének kerülni a HFM
tesztrovatába". Helyesebb lett volna így fogalmazni: a nagyközönség
azt szeretné, ha bekerülnének. Ezt az óhaját azonban egyelőre nem
teljesíthetjük. Neeeem, nem mintha képtelenek volnánk végigtesztelni
ennyi típust (jó, jó, hát persze, hogy képtelenek volnánk rá), hanem
elsősorban azért nem, mert e dús árukészlet egyelőre csak
Patyomkin-falu; díszlet, amely mögött ma még nem húzódik meg más, mint
a jövő ígérete - kétségtelenül több a semminél, de nem sokkal több. A
kirakatban látható modellekből általában 5-10 darab, gyakran még annyi
sem kerül forgalomba, kár volna a kedvükért átrendezni a
laboratóriumot vagy szeánszra hegyezni a fülünket. Megértjük, hogy a
boltoknak kevés a pénzük, és sajnálják befektetni, nemigen merik
vállalni a kockázatot. Stratégiájuk: ha majd eladtuk az árut, akkor
majd tovább rendelünk belőle...csakhát amíg az utórendelés
keresztülmegy a külföldi közvetítőkön, és kézen-közön eljut a
gyárakhoz, addigra hónapok telnek el, a szóbanforgó típusból már egy
darab sincs a raktárakban, újabbal váltják fel, és kezdődik minden
előlröl. Ez a módszer tehát a legkevésbé sem azonos a minta utáni
árusítással. Elvünk tehát továbbra is az, hogy kizárólag olyan
hifi-készülékkel vagyunk hajlandóak bíbelődni, amelyből legalább 100
példány (ez igazán nem sok!) már benn van az ország területén. Amit
tehát most felvonultatunk, az többségében még nem érett meg a tesztre
- de egy képriportot megérdemel.
Hogy nagyobb készletet be lehessen hozni a határon belülre, és a
szegény kereskedőnek mégse kelljen lekötnie a csekélyke tőkéjét, erre
való az úgynevezett konszignációs raktár. Nem olcsó mulatság, csak a
nagyobbacska vállalatok engedhetik meg maguknak, de ha már egyszer
megvan, akkor azt lehet javasolni a nyugati üzletfélnek, amit a
mesebeli király mond Okos Katának: "gyere is meg nem is, hozzál is meg
nem is". Az árut nem kell kifizetni, sem elvámoltatni, egyszerűen csak
ott van a raktárban, de úgy viselkedik, mintha még mindig külföldön
tartózkodna. Amikor aztán a boltból kifogy a készlet, a kereskedők
újabb példányokat hívnak le a konszignációs raktárból, s azok
tulajdonképpen csak ekkor lépnek hazai területre: ekkor kell
elvámoltatni őket, és ekkor kell fizetni értük. Amelyiket nem hívják
le, az idők végezetéig ott maradhat, semmi sem garantálja, hogy
forgalomba kerül, akár vissza is lehet szállítani külföldre, hiszen
éppen ez a dolog lényege. A gyakorlatban azért ez ritkán esik meg. Ha
tehát hírét vesszük, hogy 100 darab, DIN 45500-at tartalmazó masina
már a konszignációs raktárban vesztegel, ezt többé-kevésbé garanciának
tekinthetjük arra nézve, hogy most már nekikezdhetünk a tesztnek, nem
fogunk hiába dolgozni, és nem bolondítjuk el az olvasókat mindenféle
nemlétező készülékekkel.
Az árak, azok bizony elég magasak: híven tükrözik a forint
tényleges értékét. A magyar kereskedő az első, tapogatódzó lépéseket
teszi a piacgazdaság felé, és többnyire nem a helyes irányban
tapogatódzik - tisztelet a kivételnek. A többség ritkán vásárol
közvetlenül a gyártóvállalatoktól. Igazság szerint erre nem is nagyon
van módja, mert a világ már fel van osztva a nagyhatalmak között, és
minden jobb cégnek mindenütt megvannak a kizárólagos képviselői.
Másodkézből kell tehát átvenni az árut, ami még nem is volna olyan
nagy baj, csakhogy némelyek harmad- vagy éppenséggel negyedkézből
veszik át. Sok bába között elvész a nyereség, illetve a nyereség, az
így sem vész el, csak túlságosan felveri a készülék árát. Erre sem árt
figyelni, amikor végiglátogatjuk és meginterjuvoljuk mindazokat a
kereskedőket, akiktől forintért DIN 45500-at vásárolhatunk. Ezek mind
budapestiek. De ha értesüléseink helytállóak, rövidesen más városokban
is hasonló boltok létesülnek, nem utolsósorban azért, mert a fővárosi
vállalkozók igyekeznek "kiterjeszteni csápjaikat" az ország egész
területére.
Hogy a képriportunkban szereplő készülékek megérik-e az árukat, az
nagyon is kérdéses. Egyszer, majd a távoli jövőben ki fog alakulni a
kereslet és kínálat egyensúlya, ma azonban átmeneti korban élünk, és
bár minden tiszteletünk azoké, akik ebben a válságos gazdasági
helyzetben hifit próbálnak importálni a kedvünkért, hivatalból
gyanakvónak kell lennünk. Hogy támpontot adjunk az Olvasónak,
körképünk végeztével táblázatba foglaljuk valamennyi készüléktípus
árát, és megpróbáljuk közös nevezőre hozni őket.
Ez a közös nevező az amerikai és a távol-keleti készülékek
amerikai kiskereskedelmi ára dollárban, az európai készülékeknek pedig
az angliai kiskereskedelmi ára, fontsterlingben. (Az Audio októberi
Évkönyve, illetve a brit hifi-magazinok adatai alapján. Táblázatunkban
sok lesz az üres rubrika, mert nem minden típusról találtunk adatot,
de amit találtunk, feltétlenül elegendő a tájékozódáshoz.) Az árakat
átszámítjuk forintra, fekete árfolyamon, vagyis a dollár értékét
önkényesen 100, a fontét 170 forintban állapítjuk meg. Amit kapunk,
elnevezzük "fiktív árnak", és ehhez arányítjuk a hazai bolti árat
(százalékban). Módszerünk korrektebb, mint amilyennek látszik. Igaz, a
100 forint névértékű dollár, mire készülék formájában a boltba ér,
akár a másfél-kétszeresére is drágulhat, hiszen megterheli a
szállítás, a vám, az árrés, a propagandaköltség stb. Adataink azonban
a kiskereskedelmi árat tükrözik, azt, amelyet mi, turisták fizetnénk -
a kereskedők ennél sokkal kevesebbet fizetnek, mert ők nem boltban,
hanem a gyártól (vagy az importőrtől, a nagykereskedőtől) vásárolnak,
és akár féláron is hozzájuthatnak a portékához.
Figyelem! A 48-49. oldalon megadott árak "sérülékenyek": ha
leértékelődik a forint, az árak arányosan feljebb mennek. Mi a június
végi állapotot rögzítettük.
Kirándulásunk során ezeket a cégeket-boltokat-vállalkozókat
kerestük fel és szólaltattuk meg, betűrendben: Herrnböck-Orion Rt,
Hifi Áruház, Informa Téka Kft, Inter Electric Kft, Philips Skála
Budapest (márkaszerviz és mintabolt), Sanyo Márkabolt, Yamaha Bolt,
Zebraudio, Zsolt Audio.
HERRNBÖCK-ORION Rt.
Bp. VI, Teréz krt. 82., tel.: 112-8389
Lényegében véve, azonos a jólismert Orion Márkaszervizzel, a Teréz
körút és az Aradi utca sarkán. Mint Sermer György igazgató meséli, a
márkaszervizt előbb márkabolttá alakították, elsősorban azért, hogy ne
legyen ráfizetéses, hogy el tudja tartani magát. (Habár ennek az
elképzelésnek a jogosultsága legalábbis vitatható. Sermer György maga
is azt vallja, hogy egy márkaszerviznek, egy vevőszolgálatnak nem kéne
feltétlenül önfenntartónak lennie, hiszen nem ez a feladata, hanem
inkább az, hogy védelmezze, javítsa a Márka hírnevét.) Profitálni
inkább a kereskedésből lehet, az Orion Márkabolt tehát már 1988
decemberében kereskedni kezdett, "valutás" holmikat is árusított. Nem
sokkal később az NSZK-beli Herrnböck nagykereskedő céggel társulva
megalapította a Herrnböck-Orion Rt-t, amely a régi Márkabolt örökébe
lépett. A Herrnböck cég két testvér tulajdona. Több iparágban
tevékenykedik, egyebeken kívül szórakoztató elektronikával is
foglalkozik. Számos céggel (Fisher, Schneider, Philips) közvetlen
kapcsolatot tart fenn. A frígy a magyar egyházjog szabályai szerint
köttetett, a menyasszony befizette a hozományt, a vőlegény pedig a
helyiséggel járult hozzá a házasság sikeréhez. Az üzlethelyiséget
előbb rendbe kellett hozni; a kétszintes üzletház, valamint a vele
szemközti, Aradi utcai kisebb bolt felújítása-berendezése összesen
tizennégy millió forintot emésztett fel.
Amikor a vámtételek emelkedtek, és belépett a forgalmi adó,
viszont fennmaradt a liberalizált import (bárki importálhat árut
külföldről, ha van hozzá forintja), a bolt leállt a valutás
árusítással, itt ma már mindenért forinttal kell fizetni. Az
üzletházban természetesen csak szerényebb árumennyiséget tartanak,
viszont van konszignációs raktáruk (Kiskunlacházán), ahonnan a kellő
időben lehívhatják az árut: videót, audiót, háztartási gépeket. A
szemközti, kisebbik bolt egyebet is árusít: elfekvő, hiányos, hibás
készülékeket, egyedi darabokat. Ezek természetesen olcsóbbak.
A Herrnböck-Orion Kft nem kíván megfeledkezni egykori profiljáról,
a szervizszolgálatról. Ez év derekán nemzetközi szervizt nyit,
amelyben elvállalja valamennyi olyan készülék javítását, amelyet nála
vásároltak. A szerviz összesen 10 műszerészt foglalkoztat,
valamennyiüket Bécsben képezték ki.
HIFI Áruház (Ramovill, P&P Kft.)
Bp., Belgrád rkp. 22., tel.: 138-2735, 138-2719
A RAMOVILL Hifi Áruházat nem kéne külön bemutatnunk, mindenki
tudja, hogy ebben a boltban működött Közép-Európa egyetlen
hifibemutatóterme - csak éppen áruhiány miatt gyakorlatilag
működésképtelen volt. Az új boltigazgató, Lukács István szerződést
kötött a Penna & Poor osztrák-magyar kft-vel, s felkérte őt az
auditórium és egyáltalán a hifi-részleg üzemeltetésére. A
kiskereskedelmi forgalmat továbbra is a RAMOVILL bonyolítja le,
üzletfele csupán mint nagykereskedő és üzemeltető működik közre.
"A hifivel mi megszállottságból foglalkozunk. Mi magunk is
hifisták vagyunk - mondja Kis Péter, a cég hifi-menedzsere. -
Számunkra ez misszió is. Az a célunk, hogy emeljük az átlaghifi
színvonalát, de az eddigieknél elérhetőbb árakat szabjunk. Mi
legtöbbször a gyártó cégekkel kötünk szerződést, vagy a legrosszabb
esetben azzal a képviselőjével, akit nem lehet kikerülni, de
igyekszünk előnyösen szerződni vele, hogy a közvetítés ne terhelje
túlságosan az árat. (Valójában többe kerülne, ha magunk
foglalkoztatnánk külföldön egy munkatársat!) Jelenleg a következő
neves cégeket képviseljük: Denon, JBL, Luxman, Nakamichi, Quadral - és
másokkal is tárgyalásban állunk."
"Készülékeinket hitelre is árusítjuk, standard modelljeinket
előleg nélkül, a többit előleggel. Az auditóriumban látható és
meghallgatható berendezéseken túlmenően a prospektusainkban szereplő
összes modellt meg lehet rendelni, változó, de reális szállítási
határidővel. Az általunk forgalmazott készülékeknek a szervizét is
elvállaljuk, kitűnő szakemberek bevonásával. Az érdekesség kedvéért
említjük Huszti Gábor nevét, aki annak a bizonyos HFM I
fono-előerősítőnek a tervezője. Az összes készülékhez rendelkezésünkre
áll a teljes műszaki dokumentáció."
"A Hifi Áruház auditóriumában bemutatjuk és árusítjuk mind az
általunk importált, mind pedig a RAMOVILL által beszerzett
hifikészülékeket, például minden valószínűség szerint a NAD-okat,
Wharfedale-eket, Thorenseket. Lesznek különösen előnyös ajánlataink
arra az esetre, ha valaki egyszerre többféle készüléket rendel,
például tuner/előerősítő/végerősítőt, vagy komplett hifi-berendezést.
Ezen túlmenően készülékteszteket, árubemutatókat rendezünk, és műszaki
tanácsadással, szakmai beszélgetésekkel is a hifisták segítségére
leszünk. Külön fórumot szeretnénk fenntartani a PWB-eszközöknek
(áruljuk is őket) és a PWB-módszereknek."
"Természetesen egyaránt foglalkozunk majd analóg és digitális
technikával. Mivel azonban az analóg piac egyre szűkül, mi inkább a
digitális eszközökre, a CD-játszókra és DAT-magnókra koncentrálunk,
olyannyira, hogy CD-t és DAT-kazettát is árulunk. A Denonról
köztudomású, hogy elsőrendű hangfelvételeket is készít, s az ő Compact
Discjei Nyugat-Európában drágábbak a szokványos lemezeknél. Nálunk
azonban elérhető áron kerülnek forgalomba."
INFORMATÉKA Kft.
Bp. VI, Teréz krt. 85., tel.: 132-2562, 131-1786
Aprócska bolt a Lenin körúton, a kirakatban főleg
számítástechnika, nem is gondolná az ember, hogy odabenn hifire is
lelhet.
"Ezt a vállalatot négy mérnök alapította 1988 végén - mondja Csáki
Béla ügyvezető. - Ami a múltunkat illeti, mind a négyen a BÁV-nál (is)
dolgoztunk, úgyhogy vannak kereskedelmi tapasztalataink. Jómagam pedig
előzőleg 9 évig voltam hangmérnök a Televíziónál, valaminek rám
kellett ragadnia a hang- és képtechnikából, szóval van hifi- és
videó-múltam."
"A Kft-ben benne van a székesfehérvári Albakomp számítástechnikai
kisszövetkezet és a Chip Electronic Kft, amely alkatrészekkel
foglalkozik. Alapvetően számítástechnikai vállalkozásnak indultunk, de
egyre több külföldi kapcsolatra tettünk szert, rövidesen felvettük a
videó-profilt, amellé pedig kell a hifi is. Erős szálak fűznek
bennünket a Sonyhoz, pontosabban annak holland importőréhez.
Hifi-készüléket egyelőre csak Sonyt tartunk, valamint értékes Revox
magnókat. Mivel a bolt kicsi, egy-egy készüléktípusból csak 5-10
darabot kérünk be egyszerre, de ha kifogy, konszignációs raktárból
azonnal pótoljuk."
"Családi kapcsolatokra támaszkodva, szeretnénk egy angol-magyar
céget alapítani, amely hifivel és videóval, új és használt
készülékekkel kereskedne. Elképzelésünk szerint bejön a vevő az
üzletbe, elmondja, milyen típust szeretne és milyen állapotban, mire
mi azonnal telefonálunk Londonba, ott körülnéznek, néhány napon belül
visszaszólnak, árat adnak, s annak alapján mi is meg tudjuk adni a
forintárat. Másutt az országban is megalapítjuk vállalatainkat,
boltjainkat, ezek többnyire az Informa Téka, Elektro Téka vagy hasonló
névre hallgatnak majd. Már a cégbíróság előtt van a szegedi,
debreceni, pécsi, kaposvári, székesfehérvári vállalatunk alapító
okirata. Távlati tervünk egy országos Sony bolthálózat. Ennek
középpontja egy nagykereskedelmi bemutatóterem lesz, kiskereskedők
számára. A helyet már keressük hozzá."
INTER-ELECTRIC Kft.
Bp. VIII., Rákóczi út 27.
A Rókus kórház szomszédságában láttuk meg ezt a boltot,
kirakatában a Pioneer és Sony készülékek bőséges választékával -
táblázatunkba több mint 30 hifinek nevezhető típusát vettük fel.
Magáról a vállalatról és terveiről semmit sem tudunk. Az
igazgatóhelyettes, akihez bejelentkeztünk, őszinte bizalmatlansággal
fogadott. A Hifi Magazint nem ismeri (istenem, tényleg nem vagyunk
világlap, de ha valakinek úgy hozta a balvégzete, hogy Magyarországon
hifivel foglalkozzék, akkor nem árt tudnia, hogy a HFM-et eszik-e vagy
isszák); nekik viszont, mint mondotta, "meg kell nézniük, hol írnak
róluk". Arra a kérdésünkre, hol tudhatnánk meg közelebbit a cégről,
azt a választ kaptuk, hogy: ahol be vannak jegyezve, vagyis a
cégbíróságon...
Philips Skála Budapest Kereskedelmi Kft.
(Árusítás, egyéb helyeken kívül:) Skála-Metró, Philips Osztály
Bp. VI., Marx tér 1-2., tel.: 153-2222
A Philips Skála Budapest (PSB) céget a múlt év novemberében
alapította a Philips konszern ausztriai leányvállalata és a Skála
Elektron Vegyesiparcikk Kereskedelmi Leányvállalat. Az osztrák
Philipsről annyit érdemes tudni, hogy nemcsak kereskedő, de gyártó
vállalat is egyben: videómagnót, audio és videó kazettát, autórádiót,
egyéb részegységeket készít. Ezen túlmenően természetesen mögötte áll
a konszern teljes árukínálata.
Novembertől a Skála Metróban afféle Philips-osztályt nyitott a
PSB, bérelt területen, de saját dolgozóival. Áprilisban a Skála
Budapest áruházban is Philips-részleg nyílt, de a PSB ehhez csak árut
és technológiát ad, embert nem. Májustól kezdve szerte az ország
áruházaiban (Székesfehérvár, Pécs, Győr, Miskolc, Szeged) hasonló
osztályokat létesítenek. Az áruválasztékot persze mindenütt főleg
háztartási gép, videó, kommersz hifi teszi ki, de már most is
rábukkantunk egy-két nívós készülékre, s feltételezzük, hogy a jövőben
is lesz még dolgunk Philipsekkel.
Mint Mészáros Zoltán ügyvezető igazgató elmondotta, a Philipsnek
nem az az üzletpolitikája, hogy "rázúdítja" áruit a magyar piacra, s
ezzel a maga részéről befejezettnek tekinti az ügyet; ők felelősséget
kívánnak vállalni a Philips termékekért. Mindenekelőtt márkaszervizt
létesítettek, ezt május elején nyitották meg Budapesten, a Kinizsi
utca 30/36. alatt (tel: 1-187-885). A műszerezettség, az
alkatrész-ellátás, a munkahelyek kialakítása, a műszerészek
felkészültsége és a PSB szándéka szerint az emberi háttér is mindenben
megfelel a nyugati normáknak. "Már az sem mindegy, hogy milyen hangon
beszélnek az emberrel, amikor valaki behozza a készülékét, vagy amikor
telefonon bejelentkezik."
Amire a PSB törekszik, az voltaképpen egy országos Philips
szervizhálózat. Szerte az országban szerződést kötnek egyes kiszemelt
szervizekkel. Azok önállóan dolgoznak, de használhatják a Philips
márkanevet, és persze mögöttük áll a központi szerviz tapasztalata,
alkatrész-készlete, műszerparkja. (Előfordulhat tehát, hogy egy-egy
makrancos készüléket nem helyben, hanem Budapesten javítanak meg. A
vásárlónak erről nem szükséges tudnia, az ő számára az a fontos, hogy
az ő lakóhelyén is legyen Philipsszerviz, amelyhez bizalommal
fordulhat.) A szervizhálózat kizárólag Philipsek javításával
foglalkozik, de természetesen olyan Philips készülékeket is elvállal
(garanciálisan vagy garanciaidőn túl is), amelyeket nem itthon, hanem
külföldön vásároltak. Fontos tudnivaló: külföldön vásárolt holmikra
nem a magyar kereskedelmi gyakorlat, hanem a vásárláskor, tehát
külföldön kötött garanciaszerződés vonatkozik. A készülékek
"garancialevele" nemritkán a doboz oldalára van nyomtatva, a
csomagolást tehát nem szabad eldobni.
Sanyo márkabolt (RAMOVILL)
Bp. V., Váci u. 40., tel.: 118-0394
A RAMOVILL boltja, márkás készülékeit a Sanyo svájci
képviselőjétől vásárolja. Ebből a forrásból elsősorban hifi-tornyok
áramlottak az országba, előbb szerényebbek, majd most egyre
nívósabbak. Ezeket a készülékeket biztosan tesztelni is fogjuk, mert
minimális darabszámuk 100-200, némely típusból még ennél is több
érkezik, a RAMOVILL számos hazai kereskedővállalatnak szállít belőlük.
Az utánpótlás zavartalan, a Sanyo termékekre a RAMOVILL konszignációs
raktárt tart fenn (közösen a pécsi Titán kereskedelmi vállalattal),
hogy azonnyomban lehívhassa az árut, ha kereslet mutatkozik rá. Amikor
a Váci utcai boltban jártunk, már közszemlére volt kitéve a 8500-as
típusjelű Sanyo hifi-torony, de lesz egy nem sokkal szerényebb
kvalitású változata is, 8300-as típusszámmal. Valamennyi készülék
MEEI-vizsgálat alatt áll, amíg az le nem zajlik, a RAMOVILL az árakat
sem határozza meg, táblázatunkban ezért nem szerepelnek az új Sanyo
gépek.
YAMAHA bolt
Bp. VIII., József krt. 40., tel.: 113-1478
Márkaboltnak nem nevezhetjük (habár könnyen meglehet, hogy
előbb-utóbb valóban lesz Yamaha Márkabolt Budapesten!), ez csupán a
Pro-Tech Kft boltja, mely Kft valójában egy kisvállalat egyik
üzletága. A Yamaha a Marubeni kereskedőházat bízta meg szórakoztató
elektronikai készülékeinek európai képviseletével, és a Pro-Tech is a
Marubenin keresztül ismerte meg a Yamaha programot. A jövőben már
valószínűleg közvetlenül fognak kereskedni a neves japán céggel (a
Marubeni nem ragaszkodik a közvetítéshez, ő sokkal nagyobb lélegzetű
üzletekhez van szokva, az egészet csak szívességből vállalta el).
A József körúti bolt eddig vagy 50 ezer dollárért adott el
Yamahákat, főleg olcsóbbakat, illetve néhány drágábbat is, de azokat
egyedi rendelés alapján. Ez a bolt minden valószínűség szerint a
jövőben is megmarad, de a Pro-Tech azt tervezi, hogy mintatermet
létesít (a helyét már keresi), ahol a JVC és a Panasonic
videoberendezéseit, a Yamahának pedig a profi hangtechnikai
gyártmányait és hifi-készülékeit mutatná be.
Zebraudio Kft.
Bp. XIV., Álmos vezér út 20., tel.: 175-3755
Ezt a kifejezetten High-End készülékekre szakosodott vállalkozást
ketten alapították, a közgazdász Varga András, a Kft ügyvezető
igazgatója és Pázsit László akusztikus mérnök, mindketten lelkes
hifisták. Van egy nyugati "tőkéstársuk" is; a nevét nem árulják el,
csak annyit tudhatunk róla, hogy az ő készülékei is kaphatók a
Zebraudio-nál.
"Igazából nélküle is boldogultunk volna, de tényleg sokat
köszönhetünk neki. Nemcsak pénzről van szó, hanem erkölcsi
támogatásról, üzleti kapcsolatokról is."
"Programunk elsősorban High-End márkákat ölel fel, olyan
különleges gépeket árusítunk, mint a holland Audiostatic
elektrosztatikus hangsugárzói, a francia Jadis, YBA és Solen, valamint
a német Klimo erősítői, a francia Lurné és az angliai-jugoszláv Kuzma
lemezjátszói, a holland van den Hul hangszedői és kábelei, a svéd Opus
és Proprius vagy a francia Pierre Verany és mások audiofil hanglemezei
és CD-i. Az alsó árkategóriából csak a Roteleket tartjuk, de nemsokára
árulunk viszonylag olcsó Focal hangsugárzó-kiteket is. Valamennyi
cégnek kizárólagos képviselői vagyunk, és a készülékeket első kézből
vesszük át. Természetesen a garanciát is mi vállaljuk."
"Mint a felsorolásból kiderül, mi elsősorban analóg audióval
foglalkozunk, CD-játszónk egyelőre csak a kis Rotel, de tervezzük,
hogy felveszünk a programba valami igazán értékes készüléket is. A
francia Micromegával tárgyalunk; tapasztalataink szerint ez az
egyetlen cég, amelynek a CD-játszói "analógosan" szólnak."
"Hangsúlyozzuk, hogy mi elsősorban nem kiskereskedők vagyunk,
hanem importőrök, úgynevezett "exkluzív disztribútorok". Nem annyira a
nagyközönséget akarjuk ellátni, inkább teríteni szeretnénk az árut az
országban. Olcsóbb készülékeinkkel ezt feltehetőleg el is fogjuk érni,
és akkor már például a Roteleket nem mi áruljuk majd, hanem
megmondjuk, hol lehet kapni, ugyanannyiért, mint amennyiért mi adnánk.
(El akarjuk érni, hogy az árak kötöttek legyenek!) A luxuskészülékeket
árusító bolt valószínűleg mi maradunk, hiszen ezeket nem mindegy, hogy
milyen körülmények között demonstrálják. Mellesleg, amikor valaki
ennyire drága készüléket vásárol, általában maga szabja meg, milyen
kivitelhez ragaszkodik, és azt kell megrendelnünk a gyártól."
"Látogatóinktól azt kérjük, telefonon jelentkezzenek be, és
kérjenek tőlünk időpontot, hiszen az auditóriumokban demonstráció
zajlik, nem szeretnénk megzavarni, ez a klientúrának sem érdeke.
Viszont úgy képzeljük, hogy a demonstráció ingyenes lesz. Ha pénzt
kérnénk érte, feszélyeznénk a vevő és az eladó kapcsolatát. Számolunk
vele, hogy egyesek csak kíváncsiságból keresnek fel bennünket, vételi
szándék nélkül, ez bele van kalkulálva a dologba reméljük, nem
kényszerülünk rá, hogy attitűdünket meg kelljen változtatnunk."
Zsolt Audio
Bp. V., Alkotmány u. 12., tel.:131-2858
A forint liberalizálását követően a Zsolt Audio is Kft.-vé
alakult. Programja lényegében változatlan, a márkás brit
hifi-készülékeket az NSZK-állampolgár Huszti Alpár ("East End Audio")
közvetlenül a gyáraktól vásárolja, kifejezetten a magyar piac számára.
Budapesti testvérvállalata azonban most már nem csak bemutat és javít,
hanem önállóan kereskedik is, forintért.
"Teljesen forintosodtunk - foglalja össze Huszti Zsolt a
fejleményeket. - Választékunk valamelyest beszűkült, alapprogramunk 6
cég: az Arcam, az Ion Systems, a Rega, a Roksan, valamint a
hangdoboz-gyártó Royd és Spendor választékát öleli fel, s ezek közül
is az utóbbit csak rendelésre hozzuk be. Tartunk még rajtuk kívül
Audio-Technica hangszedőket és néhány NAD-ot. És természetesen
állványokat, kábeleket."
Az Ion Systems neve nem ismerős előttünk.
"Régebben Nytechnek hívták, és az erősítőit jól ismerték
Angliában. A magyar közönségnek talán többet mond, hogy az Ion
főkonstruktőr-tulajdonosa tervezte annakidején, 1964-ben azt a
bizonyos Radford SC 22/STA 25 elektroncsöves elő/végerősítőt, amelyről
egy időben a Hifi Magazin is cikkezett. Az Ion erősítőkről én nagy
véleménnyel vagyok, az Exposureokat váltják fel a mi programunkban.
Elárulhatom, hogy a legkisebb modell, az Obelisk I gyártását
szakaszosan, de még az év végéig teljesen átvesszük. Igaz, ez az üzlet
a szigorú külkereskedelmi előírásoknak megfelelően folyik, a
főegységek, illetve alkatrészek zárt kamionban érkeznek, és a
késztermék is ugyanígy hagyja el az országot - és aztán újra
importáljuk Angliából. De lesz egy némileg leegyszerűsített és olcsóbb
változata is, az Obelisk 0.5, amely csakis Magyarországon kerül
forgalomba. Nagyon fontos körülmény, hogy ha a forintot leértékelik, a
készülékek ára magától értetődően felmegy, de ez nem (vagy sokkal
kevésbé) vonatkozik a 0.5-ös típusváltozatra."
Ez a kis szoba, a Zsolt Audio megszokott bemutatóterme, amely a
fényképen látható: nem lesz túl szűk a jövőben?
"De igen. Máris nagy munkában vagyunk, lenn a pincében kibéreltünk
egy 200 négyzetméteres területet, most tatarozzuk. A gyártás egy része
is ott folyik majd, de jut hely két újabb auditóriumnak is. Az egyik
normál lakószoba méretű, a másik 40 négyzetméteres, ott tudjuk
bemutatni a nagyobb méretű hangsugárzókat. Októberre, tehát amikor a
HFM megjelenik, valószínűleg már mind a két auditórium kész lesz."
Végignézve a listát, keveselljük a hangsugárzókat: NAD, Royd, az
Arcamok; Spendorok már csak külön rendelésre...
"Nem kevesebb mint 26-féle dobozt tartunk, de a magas, 50%-os vám
és az ÁFA miatt a többségét nem árusíthatjuk forintért.
Alkalmazkodnunk kell a magyar közönség fizetőképességéhez - ez
természetesen nem vonatkozik a Roksanra, a többire viszont igen. Az
Arcamok mellé inkább még olcsóbb típusokat tervezünk, a szó szoros
értelmében, mert tényleg mi tervezzük őket. Csak mellesleg említem,
hogy a kis Roksan Hotcakes hangsugárzók doboza Magyarországon készül,
és az angolok elégedettek vele. De többet szeretnénk produkálni, mint
csak famunkát. Első önálló hangsugárzó-típusunk már a KERMI-ben van.
Ez kétutas, 40 literes, jó hatásfokú, nagy terhelhetőségű állódoboz,
VIFA hangszórókkal. Tárgyalásban állunk a GELKÁ-val, ő árusítaná
országszerte, nagy mennyiségben. Tudom, itt rögtön a Heybrook HB1
ugrik be; hogy a miénk lesz-e annyira jó, azt nem tudom, de az biztos,
hogy egészen más lesz: sokkal testesebb lesz a hangja. Tapasztalataink
szerint ugyanis a Heybrook az olcsó rendszerekben vékonyan,
testetlenül szól - ezt akartuk elkerülni. Egyébként komplett
hangsugárzócsaládot tervezünk, a kisebbik 20 literes, a legnagyobbik
65 literes lesz, és a természetesen ezeknek is mind a két hangszórója
VIFA, a nagyobbikon a mélysugárzó membránja polipropilén."
A Zsolt Audio is megpróbál terjeszkedni, vagy megmarad budapesti
vállalatnak?
"Tárgyalunk Miskolcon, Debrecenben, Szegeden, Pécsett,
Székesfehérvárott és Sopronban, hogy ezekben a városokban is legyen
egy-egy bolt, amely a mi teljes választékunkat nyújtja. Ezek is minden
valószínűség szerint még az ősszel megnyílnak. Itt említem meg, hogy a
Zsolt Audio minden készülékre 5 év garanciát vállal, és ez
természetesen a vidéken eladott készülékekre is vonatkozik. A garancia
bármiféle hibát felölel, és a készülékeket a beérkezésüktől számított
24 órán belül rendbehozzuk. Ehhez minden feltételt megteremtettünk,
megvannak a dokumentációk, az alkatrészek, a műszerparkunk, és bízunk
a szaktudásunkban is."