Eseteim a popzenével - II.



    - Tíz év története Fradi és MTK

        Mint bölcselkedésre hajlamos bölcsészhallgató, hamar  megtanultam,
    hogy az ember a legmagányosabb  társaslény.  Kétségbeesetten  tartozni
    akar valahová, szeretne az egész emberiséggel egyetérteni  -  de  erre
    csak akkor van módja, ha az egyetértés tárgya valami  egészen  szimpla
    dolog.
        Mint például a futball. Senki sem tud  olyan  jóízűen  vitatkozni,
    mint  két  fradista,  hiszen   olyan   témát   választanak,   amelyben
    tökéletesen egyetértenek, t. i. hogy a Fradi a világ legjobb labdarúgó
    csapata.  De  a  minél  nagyobb  egyetértéshez  még  szükség  van  egy
    ellencsapatra is (nevezzük  MTK-nak),  amelyet  kellőképpen  le  lehet
    csepülni, ezzel is kiemelve  kedvenceink  zsenialitását  (és  a  saját
    nagyszerűségünket, amely  abban  nyilvánul  meg,  hogy  ily  brilliáns
    csapatnak hódolunk). Az emberek azt hiszik, a foci  modern  találmány.
    Súlyos  tévedés!  Már  az  ókori  Rómában  is:  amikor  Néró  császárt
    megölték, a zavargások egy meccsen kezdődtek, éspedig  azzal,  hogy  a
    köznép által hőn szeretett Fradinak végre-valahára sikerült  megvernie
    a császári kegyben álló MTK-t. Igaz, akkor  ezt  nem  focinak  hívták,
    hanem kocsiversenynek, de a lényeg  ugyanaz.  Hogy  mi  köze  ennek  a
    popzenéhez? Türelem, majd kiderül.
        A  hatvanas  évek  kultúréletének  császárai   nem   szerették   a
    könnyűzenét, de valamit  mégiscsak  kellett  produkálniuk  a  munkában
    megfáradt  dolgozó  tömegek   számára.   A   produktumot   aztán   úgy
    védelmezték, mintha az is  szerves  része  lett  volna  a  szocialista
    ideológiának.  A  modern  amerikai  pop,  ez  a  szörnyűséges  burzsoá
    találmány abban  tért  el  a  megszokott  könnyűzenéktől,  hogy  sokat
    ordibáltak és gitároztak benne. Következésképpen a  magyar  könnyűzene
    legfőbb műhelye, a Rádió  lehetőleg  olyan  slágereket  bocsátott  ki,
    amelyek nem voltak ordibálósak és kevés volt bennük  a  gitár.  Szabad
    volt zenélni síppal, dobbal, sok-sok nádihegedűvel - de lehetőleg  nem
    elektromos gitárral.
        A  gitárban  különben  is  van  valami  lőfegyver-szerűség,  és  a
    zenészek úgy is bánnak hangszerükkel, mintha géppisztolyból adnának le
    sorozatokat valami láthatatlan ellenségre.  A  közönsége  előtt  ágáló
    gitáros ugyanaz a félelem- és gáncsnélküli lovag, mint az  akciófilmek
    állig felfegyverzett magányos hőse. Legalább akkora ricsajt  is  csap.
    Ekkora lármában nem lehet nyugodtan építeni a  szocializmust.  Nem  is
    favorizálták a gitárt az akkori Kelet-Közép-Európa rádióstúdióiban.
        Ettől aztán juszt is népszerű  lett  ez  a  hangszer.  Egyre-másra
    alakultak   az   öntevékeny,   csak    szombat    esténként    fellépő
    gitárzenekarok,  kisebb-nagyobb  pártoló  tagsággal  a  hátuk  mögött;
    mindenki rendíthetetlenül büszke volt a kedvenc tánczenekarára,  amely
    persze jobb, mint a többi kutyaütő banda együttvéve. (Mert  a  többiek
    tényleg kutyaütően amatőrök voltak...)
        Két rivális társaság igen  hamar  nagy  hírnévre  tett  szert,  ők
    voltak a legkevésbé amatőrök és nekik volt a legjobb  felszerelésük  -
    lényeges   szempont,   merthát   abban   az    időben    nehéz    volt
    nagyteljesítményű erősítőt és hangszórót szerezni. Az  egyik  zenekart
    úgy hívták: Frad... akarom mondani, Metró Együttes, Zorán Sztevanovity
    volt az énekese, a Metro klubban játszottak, a Dohány utca  és  a  Síp
    utca sarkán. A másik, az Illés Együttes a Bercsényi utcai  kollégiumot
    szállta meg szombat  esténként.  A  szólókat  már  nem  emlékszem,  ki
    énekelte - a Szörényi fivérek csak később csapódtak hozzájuk.
        Ezek a  heti  táncrendezvények  hallatlan  fontossággal  bírtak  a
    fővárosi ifjúság életében. Aki csak kicsit is értett a popzenéhez,  az
    vagy Metro-szurkoló, vagy Illés-szurkoló lett. Aki egyik  táborba  sem
    tartozott, a jó társaság nem fogadta be.

    

    Félelem-  és  gáncsnélküli  lovagok.  Íme  Zorán,  a  Metró valamikori
    szólistája (igaz, itt már a harmadik, "Country & Eastern" korszakából)


    

    Egy  különleges  dokumentum  Illés  Károly  tulajdonából:  meghívó egy
    1963-as  Illés-bulira.  A képen az Illés Együttes már Koncz Zsuzsával,
    de még Szörényi és Bródy nélkül.


        A műsor persze mindenütt ugyanaz  volt:  a  legfrissebb  angol  és
    amerikai  termés.  A  legények  kotta  hiányában  fül  után  tanultak.
    "Lekagylózták" a magnószalagot, addig tekercseltek oda és vissza,  míg
    kínkeservesen le nem jegyezték a dallamot és a harmóniákat  -  és  még
    sokkal keservesebben a szöveget. Mi tagadás, néhol nagyon  fura  angol
    szavakat énekeltek, de mindent egybevetve, egész tűrhetően imitálták a
    magnófelvételt, élőben. "Egy kicsit sárga, egy  kicsit  savanyú  de  a
    miénk".
        Amikor a barátaim levittek a Metro Klubba, éppen egy  Roy  Orbison
    szám ment, talán  a  Pretty  Woman;  szegény  Zoránnak  iszonyúan  meg
    kellett feszítenie a torkát,  hogy  képes  legyen  kipréselni  Orbison
    könyörtelen, vicsorítós fejhangjait. Zoránból  később  az  Illetékesek
    megpróbáltak "hivatalos" sztárt faragni, fehér  ruhás,  elegáns  fiút,
    aki a Fehér Szikláknál eltöltött boldog-szerelmes napokra emlékezik  -
    ez a szerep nem állt  neki  valami  jól.  Én  őt  évtizedekkel  később
    szerettem  meg,  amikor  már  harmadvirágzását  élte,  s  Dusán  öccse
    szövegére, Presser Gábor zenéjére nagyon kedves és nagyon lírai magyar
    country stílust teremtett: "...Ha már elsápadt a  plakát-arc  a  házad
    tűzfalán, Menj el... Menj el... Menj el."
        Nem tudom, hogy  Zoránék  honnan  szerezték  a  magnófelvételeket.
    Viszont összebarátkoztam az Illés Együttes legfőbb anyagbeszerzőjével,
    Bélával. Nálunk évekkel idősebb,  "felnőtt"  magnós  volt,  tekintélyt
    parancsoló hifi-berendezés tulajdonosa (Perpetuum Ebner  lemezjátszója
    volt - olyan Dual-féle). Minden slágerlemezhez hozzáfért,  felvételeit
    Illésék  rendelkezésére  bocsátotta.   Afféle   tiszteletbeli   tagnak
    számított, s persze meghívták a koncertekre is. Roppant módon élvezte,
    ahogy ott ült a díszhelyen -  és  úgy  hallgatta  a  zenekart,  mintha
    otthon a saját magnóját hallgatná.


    Enyém a Vár

        Én nem tartoztam egyik sztárzenekar hódolóihoz sem, nekünk megvolt
    a magunk favoritja,  a  Futuráma,  egy  középcsapat,  amely  a  Várban
    játszott, a Hess András téren, az egyetem kollégiumában. Nyilván azért
    kapta meg szombat estére a tágas aulát, mert több tagja is  a  Műszaki
    Egyetemre járt - habár ebben  nem  volt  semmi  rendkívüli,  azidőtájt
    minden második villamosmérnök-hallgató gitározott... s persze erősítőt
    is épített hozzá, hogy összekösse a kellemeset a hasznossal.  Emlékeim
    szerint  a  zenekarok  többsége  nem  alkalmazott  külön   technikust,
    mindenki maga adjusztálta az  erősítőjét.  Emiatt,  a  hangerő  mindig
    orkánszerű volt. Ugyanis  hiába  állítottak  be  közmegegyezéssel  egy
    elviselhetőbb  hangzásbalanszot,  valamelyik  gitárművész  mindig  úgy
    érezte,  hogy  az  ő  szólama   kissé   halk,   hátrasettenkedett   az
    erősítőkhöz, és csavart egy jó nagyot a saját csatornájának a gombján.
    Félóra múlva minden gomb újra a maximumon állt, és a hangnyomás akkora
    volt, mint a repülőtéren, lökhajtásos gép felszállásakor.
        Ez  a  fergeteges  hangerő  engem  fölöttébb   idegesített,   mert
    keresztülhúzta a terveimet.  Én  ugyanis  nem  annyira  a  tánczenéért
    jártam oda, mint inkább a lányokért. Nem tudom, más hogyan  van  vele,
    de nekem mindig az ismerkedés első szakasza ment a  legnehezebben.  Ha
    már a beszélgetésig eljutottam, akkor nem is voltak olyan  rosszak  az
    esélyeim. De hogy  lehet beszélgetni ekkora égzengésben?!  Szerencsére
    minden két-három rockszámra jutott egy-egy  csendesebb,  "andalgósabb"
    nóta, úgyhogy a dolog nem volt reménytelen, csak jól kellett időzíteni
    a hadmozdulatokat.
        Itt sürgősen közzé teszem ama cinikus  véleményemet,  miszerint  a
    táncnak és a tánczenének végső célja nem más, mint hogy  kézzelfogható
    közelségbe kerüljünk a  lányokkal.  Apáink  keringői  és  tangói  erre
    sokkal alkalmasabbak voltak, de azért a mi rock'n'rollunk is adott még
    módot egy kis testi közeledésre. Ennek a kellemes helyzetnek  a  twist
    vetett véget, azt már nem kettesben ropták,  hanem  akárhányasban,  és
    közben senki sem fogta senkinek a kezét, sem a vállát, sem  akármijét.
    Azóta a közállapotok csak romlottak.
        Persze, mi könnyen beszéltünk: magnósok voltunk, a zeneszámokat mi
    mind kívülről ismertük. A "köznép" azonban itt hallotta először az  új
    világslágereket, és teljesen a hatása  alá  került.  Olyannyira,  hogy
    sokan letáboroztak a zenekar közelében, és csak bámultak, hajladoztak,
    révedeztek, tapsoltak és nem akartak hazamenni. Ekkoriban  alakult  ki
    az ülő hallgatóság típusa,  az  a  fajta  közönség,  mely  úgy  jár  a
    táncrendezvényekre, mint ha előadásra menne.
        A Futuráma ízig-vérig amatőr zenekar  volt,  de  nem  tartozott  a
    legrosszabbak  közé.  Mi  elsősorban  az  énekes   szólista   kedvéért
    látogattuk, Gyuri ugyanis közülünk való volt,  maga  is  nagy  magnós.
    Hétköznap dobolni tanult,  ki  is  tanulta  ezt  a  szakmát,  azóta  a
    nagyvilágot járja,  mint  zenész,  hacsak  közben  le  nem  telepedett
    valahol (utolsó anzix: Svédország). A  zenekar  szólógitárosa  szintén
    profi lett, a Filmgyárban az egyik legjobb könnyűzenei hangmérnök.  És
    jól emlékszem Katira, aki  Brenda  Lee  és  Little  Eva  legsikeresebb
    számait imitálta. Pici lány volt, fülsértően éles hanggal, a magasakat
    nehezen fogta meg,  inkább  csak  kivisongatta  de  a  dallam  végülis
    keresztüljött a rossz erősítő és még rosszabb  hangsz6ró  torzításain.
    Őróla is tudok: jelenleg matematikát oktat az Egyetemen. Újabb  adalék
    ahhoz az elmélethez, miszerint zene és matézis közös tőről fakadnak.


    Aki A-t mond...

        Mondják: tanulj,  mert  amit  egyszer  megtanulsz,  többé  el  nem
    felejted.
        Hát én tanultam.
        Sokat.
        Annyi slágercímet sikerült megtanulnom, hogy el voltam  ragadtatva
    magamtól. Annál is inkább, mert angolul körülbelül annyit tudtam, mint
    Fülig Jimmy spanyolul: "csak néhány előétel nevét" (One  Broken  Heart
    For Sale, A Fool Such As I, Do You  Love  Me  stb.)  Dehát  az  mégsem
    járja, hogy könnyekig meghatódom egy-egy popszámon, s közben  azt  sem
    tudom, miről szól. Tehát szorgalmasan jegyezgettem a számok címét,  és
    addig faggattam az  angolul  tudó  ismerőseimet,  míg  mindet  le  nem
    fordították nekem. (Mérsékelten effektív módszere a nyelvtanulásnak.)
        Az 1965-ös esztendőben öten-hatan  megalapítottuk  az  első  hazai
    Magnós Klubot, a Fővárosi Művelődési  Házban,  Cintula  (van-e,  ki  e
    nevet nem ismeri) vezetésével. Valójában az egész klub gondolata az  ő
    lemezgyűjteményén épült. Ugyanis ő volt Komjáthynak, a Rádió  popzenei
    szerkesztőjének  legfőbb  szállítója.  Cintula  akkoriban   közgazdász
    egyetemi hallgató volt, és már akkor is  Nagy  Organizátor.  Emlékszem
    rá, ahogy egy késő éjszaka a termelőszövetkezetekre hatályos  törvényt
    próbálta  adaptálni  a  mi  alakulóban  lévő   klubunkra.   Az   egész
    klubvezetőség  épp  az  én  6  négyzetméteres  wigwamomban  kucorgott,
    tekintettel arra, hogy az egész társulatból csak nekem volt írógépem.
        A Klub dicsőséggel megalakult, s  természetesen  Cintula  lett  az
    elnöke.  Később,  mint  a  banánköztársaságokban  szokás,  a  társaság
    kebelén belül katonai junta alakult, és leváltotta az Elnököt, sőt, ki
    is zárta a Klubból, mert többszöri figyelmeztetés ellenére az  újonnan
    vásárolt  lemezeket  visszakézből  bevitte  a  Rádióhoz,   holott   az
    alapszabály világosan kimondta, hogy ehhez az Elnöknek csak akkor  van
    joga, ha az új lemezek már átmentek az  egész  tagság  kezén,  illetve
    lemezjátszóján. (A palotaforradalomban én vétlen vagyok, mert  mire  a
    botrány kitört,  én  már  visszavonultam  a  klubélettől.  Megmaradtam
    tiszteletbeli  tagnak,  akiről  mindenki  tudta,  hogy  hervadhatatlan
    érdemei vannak legalábbis így állítottuk  be  a  dolgot,  hogy  az  új
    lemezekhez azért továbbra is hozzájuthassak.)
        A Klubban "nagyüzemi technikával" folyt a felvételkészítés. Minden
    héten   megszerezték   a   legújabb   Top-lemezeket.   A   stúdiószoba
    keresztül-kasul volt kábelezve, a lemezjátszót  vagy  huszonöt  magnós
    ülte körül. (A hét minden napján  más-más  huszonöt.)  A  stúdióvezető
    módszeresen belehallgat  a  számok  elejébe,  aztán  vigyázz-készrajt,
    huszonöt magnó kattan... beleborzongok, ha rágondolok.
        Minden kislemezről két  címet  lehet  megtanulni,  mert  miként  a
    lónak, a lemeznek is két oldala van. A  B  oldalon  lévő,  árukapcsolt
    szám ugyan sokkal. gyatrább, mint a tényleges  sláger  az  A  oldalon,
    dehát ez már önmagában is kitűnő  társalgási  téma.  Hát  még,  amikor
    valaki kijelenti, hogy neki igenis a B tetszik jobban! És  ez  nem  is
    feltétlenül csak polgárpukkasztás. Én például a  Cliff  Richard  "Top"
    Young Onesánál sokkal többre tartottam a lemez B  oldalát,  a  We  Say
    Yeah című  rock  and  rollt,  amelyet  pedig  sehol  sem  "jegyeztek",
    valószínűleg én voltam az egyetlen  magnós,  aki  felvette.  Erről  és
    hasonlókról órákig el tudtunk vitatkozni.
        Mostanában  is  összefutok,  néha,  egy-egy  tisztes  úriemberrel,
    akinek őszül a halántéka, fölötte pedig sajnos már egyáltalán nincs is
    minek őszülnie. Örömünkben egymás  nyakába  esünk,  és  anélkül,  hogy
    családról, foglalkozásról, egészségről  s  más  lényegtelen  dolgokról
    érdeklődnénk,  haladéktalanul  rátérünk  az  egyetlen  témára,   amely
    bennünket összetart:
        "...És emlékszel még az Exciters-lemez túloldalára?"
        Mi ebből a tanulság?? Tanulj tini - ókor lesz belőled!


    Zenecserzők látogatása

        Diszkográfiai  ismereteimre,  popzenei   szakértelmemre   szörnyen
    büszke voltam. Hiszen egyetemes, soha  el  nem  avuló  tudásra  tettem
    szert  Csak  egyvalami  zavarta  lelki  békémet,  de  az   nagyon.   A
    zeneszerzők sehogysem akarták elismerni, hogy az én oly kedves  zenéim
    - zenél egyáltalán.
        A szóbanforgó  muzsikusok  komponista-növendékek  voltak,  naponta
    feljártak hozzánk. Én ugyanis közös háztartásban éltem  egyikükkel  az
    öcsémmel, aki akkor már a Zeneakadémiára járt, zeneszerző, vagy  ahogy
    ők mondogatták:  zenecserző  szakra.  (Később  még  alkalmazták  is  a
    főiskolán,  zeneelméletet  tanított,  mint  óraadó  tanár,  de   aztán
    idejében  észre  tért,  és  azóta  is  inkább  filmzenével,   színpadi
    muzsikával keresi kenyerét.  Erre  én  sohasem  hivatkoztam  ezeken  a
    hasábokon, most sem azért mondom el, mintha ettől muzikálisabb lennék.
    Valószínűleg  épp  a  fordítottja  igaz.  Egy-egy   család   genetikai
    állománya meghatározott mennyiségű muzikalitással bír, és ha az  egyik
    testvér az egészet elviszi, akkor a másiknak sem sem marad.)
        Szóval, a zenecserző folyton odajártak, én me lelkesen  mutogattam
    nekik kedves műfajom legfrissebb termését. Csak a vállukat vonogatták:
    "ők ezzel nem tudnak mit kezdeni, ők kizárólag zenével  foglalkoznak".
    Mérges lettem, és elmagyaráztam nekik, hogy persze vannak  igénytelen,
    zeneietlen slágerek is, de amit én hallgatok, az nagyonis  igényes  és
    zenei stb. stb. Úgy néztek rám, mint borjú az  új  kapura.  Egyszerűen
    nem voltak képesek felfogni a különbséget a kettő között. Ami még  nem
    is lett volna baj, de meg is kértek,  nagyon  udvariasan,  hogy  ugyan
    magyaráznám már el nekik, mire gondolok,  vagyis  hogy  milyen  alapon
    tartom én jobbnak (mondjuk) az Animals együttes  számait  (mondjuk)  a
    Korda György  slágereinél.  Csak  hápogni  tudtam.  Először  is,  mert
    elképzelhetetlennek  tartottam,  hogy  az  ennyire  magától   értetődő
    dolgokat bárkinek is  magyarázni  kelljen.  Másodszor  pedig,  mert...
    mert... biztosan van közöttük különbség, de  hogy  mi,  azt  ne  tőlem
    kérdezzétek, mert én nem vagyok szakember.
        Jól van, mondták, akkor majd ők fogják  elemezni  a  két  slágert.
    Nézzük  például  a  harmóniai  felépítésüket.  Az  egyikben   ez   van
    (illusztrációnak egy dübörgő futam a zongorán), a  másikban  pedig  ez
    (még egy dübörgő futam). Ugyebár, egyik zene sem több az  abc-nél,  az
    egyszeregynél. Ha ezt valamiféle  zenéhez  akarjuk  közelíteni,  akkor
    például ezt lehetne csinálni belőle  (dübörgő  futam),  de  ez  nagyon
    snassz, az utóbbi százhúsz évben ilyet nem ír le, aki csak egy  kicsit
    is ad magára. Helyette ezt lehetne csinálni (újabb  dübörgő  futam)...
    és így tovább.
        Hát így  nem  lehet  tárgyalni.  Szerettem  volna  visszaevezni  a
    verbális  módszerhez,  de  erre  azt  mondták,  ők  nem   foglalkoznak
    szavakkal,   csupán:    hangjegyekkel,    dallamokkal,    ritmusokkal,
    harmóniákkal - vagyis zenével.
        Sehogysem jutottunk közös nevezőre.
        Nem adtam föl, makacsul tovább  kísérleteztem  velük,  pontosabban
    Borsodi  Lacival,  aki  a  legelméletibb  és   legszemüvegesebb   volt
    közöttük, de a legtürelmesebb is, mert hajlandó volt alávetni magát az
    én empirikus bizonyítási kísérleteimnek. Végighallgattattam vele  vagy
    százötven számot, a legrafináltabbakat és  legbonyolultabbakat,  de  ő
    mindegyiket  rémesen  primitívnek  tartotta.  Kitartásom  aztán  mégis
    meghozta gyümölcsét: sikerült találnom két olyan slágert, amely még az
    én szigorú bírámat is meghátrálásra késztette. Az egyik  a  Beatlestől
    "A Day In The  Life"  volt,  a  Bors  Őrmester  című  albumról,  ez  a
    bonyolult melodikájú modern dal, váratlan  ritmusváltásokkal.  A  szám
    vége  felé  egy  szimfonikus  zenekar  hangolni  kezd,  a  hangolás  a
    kakofóniáig  erősödik  s  monumentális  zongoraakkordba  torkollik;  a
    zongorahúrok jó 50-60 másodpercig zengenek, s csak ekkor  van  vége  a
    számnak. (Ugyanez az akkord hallható  a  Sárga  tengeralattjáró  című,
    káprázatos trükkfilm  egyik  kulcsponti  jelenetében.  Láttátok?  Nem?
    Akkor az Élet még egy nagy  élménnyel  adósotok.)  Ezt  a  számot  még
    Borsodi Laci is zenének nevezte. Habár véleményét később  visszavonta.
    Azért ez mégsem igazi zene.

    

    A   Magányos   Szívek   Klubzenekar,   teljes  fegyverzetben,  mellyel
    (rajzfilmjükben,  a  Sárga Tengeralattjáróban) kiverik Borsországból a
    zeneellenes Kék Manókat.


        Egy újabb slágerrel aztán utat találtam a lelkéhez. A  Beach  Boys
    leghíresebb száma, a Good Vibrations annyira meghatotta,  hogy  minden
    ellenérzését  félretette.  Nagyon  tetszett  neki,   hogy   különleges
    dallamok kapcsolódnak folyondárszerűen egymásba,  az  öt  fiú  ötfélét
    énekel, parttalan jókedv váltakozik templomi ünnepélyességgel,  és  az
    egészet egy szokatlan hangszer színezi: az  akkor  még  újdonságszámba
    menő generátor.
        Borsodi Laci kijelentette: minden szabály alól van kivétel.  Érett
    megfontolás után is fenntartja, hogy ez a popszám: zene.

    

    "Surfin USA". A Parti Fiúk, kedvenc reklámfotójukon (szemközti oldal).
    A szörf akkoriban jött divatba Amerikában.


    Mit ér a zene, ha magyar

        Hát nem sokat.
        A  magyar  tánczenének  két  válfaját  ismertük.  A   "hivatalos",
    magyarnyelvű slágerzene  iskolázott  volt  ugyan,  de  érdektelen.  Az
    amatőrök viszont a legjobb angol-amerikai számokat  adták  elő,  igaz:
    "egy-az egyben" - de csak másodosztályú,  vagy  inkább  harmadosztályú
    kivitelben. Az egyik hallgathatatlanul unalmas  volt,  a  másik  pedig
    reménytelenül utánzat. Mindkét tábor sok rosszat mondott  a  másikról,
    és utólag mind a kettőnek igazat kell adnom.  Mi  persze  az  amatőrök
    oldalán álltunk, és készek lettünk volna a barikádokra menni  értük  -
    átvitt értelemben, persze. A politikai helyzet nyomasztó volt, kevesen
    merték kinyitni a szájukat, és ha mégis kinyitották, nyilvánosan  csak
    két  dolgot  mertek  szidalmazni:  a  magyar  futballt  és  a   magyar
    tánczenét. Az első nyilvános támadást a "hivatalos körök" ellen  Fodor
    Lajos zenekritikus hajtotta végre,  amennyiben  cikket  írt  a  Magyar
    Ifjúság című hetilapban Miért rosszak a magyar  slágerek?  címmel.  Az
    "akadémikusok táborában" persze nagy felzúdulás támadt. Fodor vádjaira
    Tamássy Zdenkó zeneszerző válaszolt a Rádióújságban:  "semmi  bajuk  a
    magyar  slágereknek  -  mondta  -,  csak  egy  szűk,  elfogult   réteg
    panaszkodik rájuk".
        És itt lépett színre  az  Önök  Szerkesztője  (akkoriban  ötödéves
    egyetemista), egy kéthasábos  vitacikkel,  amelyet  szintén  a  Magyar
    Ifjúság adott közre. Sok badarságot összehordtam benne, de  a  summája
    helytálló volt. És goromba is, mint a pokróc: "Miért volnánk mi  szűk,
    elfogult réteg? Hiszen  nekünk  semmi  anyagi  hasznunk  az  egészből.
    Ellenkezőleg:  akik   ebből   a   műfajból   élnek,   azokat   lehetne
    elfogultsággal vádolni. Például éppen Tamássy Zdenkót."
        Kicsit röstelltem, hogy beleharaptam, ugyanis  szegény  Zdenkó,  a
    művelt, invenciózus zenész valaha apámnak is szerzőtársa  volt.  Írtak
    kettesben néhány muris (és népszerű) számot, egyet Bilicsi Tivadarnak:
    "Nem vurlitzer a verkli",  egyet  pedig  Psota  Irénnek:  "Nem  akarok
    mindenáron férjhez menni" címmel. Ezek  persze  nem  slágerek  voltak,
    hanem kuplék - egészen más műfaj.

                                      *

        Másfél évvel később még egyszer szóhoz jutottam,  akkor  már  mint
    újságíró gyakornok, az Esti Hírlapban. Noha nem a kulturális  rovatnál
    dolgoztam, a mániámra való tekintettel kivételesen  megengedték,  hogy
    én  számoljak  be  az  előző   esti   Táncdalfesztiválról.   Akkoriban
    hétfőnként nem jelent meg más napilap, csak az Esti, így  én  írhattam
    az első rajongó kritikát az  első  magyar  shout  énekesnőről,  Kovács
    Katiról, aki a "Nem leszek a játékszered" című számot olyan vehemensen
    adta elő, mint ha éppen akkor  érkezett  volna  Amerikából.  Valóságos
    dicshimnuszt zengtem róla-kár, hogy  a  mogorva  rovatvezető  a  felét
    kihúzta.

    
    

    Két  kép  az  1966-os  Táncdalfesztiválról:  Kovács  Kati  és Szörényi
    Levente.


        Az 1966-os esztendő még egy élménnyel  tett  gazdagabbá.  Moziban,
    kísérőműsor gyanánt mutattak be  egy  fiatalokról  szóló  rövidfilmet.
    Zenéjét az Illés Együttes szolgáltatta, amelynek  ekkor  már  Szörényi
    Levente volt a szólistája és Bródy János a szövegírója. A dal, amelyet
    előadtak  ("Az  utcán"),  teljes  mértékben  eltért  bármiféle  magyar
    slágertől - de a nyugatiaktól is. A hangvétele lenyűgözően üde volt. A
    Szörényi-Bródy  páros  ("a  magyar  Lennon-Mc'Cartney")   pályafutását
    mindenki ismeri, én is nagyra tartom  őket,  de  többé  már  soha  nem
    tudtak annyira magukkal ragadni,  mint  leges-legelső  sikerszámukkal:
    "Néha furcsa hangulatban/Az utcát járom egymagamban...

                                      *

        Tipikus magyar társasjáték rákérdezni, hogy  egy-egy  honfitársunk
    vajon mire vihette volna, ha  Amerikában  születik?  Az  már  huszonöt
    évvel ezelőtt is nyilvánvaló volt, hogy a sláger nyelve az  angol,  az
    angol és harmadszor is az angol. Persze, énekelni is kell tudni  hozzá
    valamicskét.  Dehát  Amerikában  annyi  a  tehetséges   énekes,   hogy
    Mississippit lehetne rekeszteni velük.
        Így is azt hiszem, hogy a magyar Lennon-Mc'Cartney  szerzőpáros  a
    tengerentúlon  is  boldogult  volna.  Rajtuk  kívül  is  össze   tudok
    szedegetni egynéhányat, aki szintén nem lett volna elveszett ember  az
    Újvilágban: Demjén, talán az omegás Kóbor... az elegáns  Koncz  Zsuzsa
    egészen biztosan... aztán Máté Péternek is lettek  volna  esélyei,  ha
    nem hal meg olyan fiatalon. (És nehogy azt tessék hinni,  hogy  Vámosi
    János éhenhalt volna Nyugaton.)
        De hadd térjek vissza még egyszer az  első  igazi  magyar  "shout"
    hang tulajdonosára. Nem tudok szabadulni attól a gondolattól,  hogy  ő
    valami  kivételesen  nagy  esélyt  hagyott  kihasználatlanul.   Kovács
    Katiból, ha Amerikában születik, akár még  Kovács  Kati  is  válhatott
    volna. Így azonban nem lett belőle, csak Kovács Kati.


    Nyűglődések (Epilógus)
    
        A múltkor már szóba hoztam  Fats  Dominót  (aki  mellesleg  nemrég
    Budapesten is fellépett). Maradék szalagjaimon  tőle  való  a  legtöbb
    szám, s ez már így is marad, hiszen én már régen nem magnózom. Pedig e
    kövér, mosolygós néger zongoristaénekes zenéje kezdetben nem  tetszett
    nekem.  Egy  LP-jéről  ("What  A  Party"  volt  a  címe),  ímmel-ámmal
    felvettem néhány számot. Aztán influenzával ágynak  estem.  Unalmamban
    sorra vettem a tekercseimet, és a végén ráfanyalodtam  Domino  monoton
    és mégis dallamos zenéjére. Meghallgattam egyszer, ötször,  tízszer  -
    és  rájöttem,  hogy  a  világ  legnagyszerűbb  LP-jét  engedtem  ki  a
    markomból. Betegségemből felépülve, rohantam, hogy újra kölcsönkérjem,
    és felvegyem róla a többi számot is. De hiába:  a  lemez  addigra  már
    eltűnt a forgatagban...
        Nem ez volt az egyetlen eset, hogy valamely zenébe  csak  hosszabb
    lelkigyakorlatok  után  szerettem  bele.  Általában  sokat  nyűglődtem
    azokkal a számokkal, amelyekben valamiféle  "építkezés"  folyt,  tehát
    amelyeknek az elején még nem sejteni, hová  is  akarnak  kilyukadni  a
    végén.

    

    Most  azért  (egy  lemezgyűjtő  barátomnál) mégiscsak ráakadtam arra a
    bizonyos  LP-re.  Fats  Domino  másik fényképét a Hallo Josephine című
    album  borítójáról  vettem.  Megnéztem  a hátát is, és megilletődötten
    olvastam  rajta  a  többi  közt  egy réges-régi dal címét: Sentimental
    Journey...

    
        A  klasszikus  (máig  is  játszott,  újrafelvett,   felmelegített)
    "előadási  darabok"  közül  ilyen   például   a   Righteous   Brothers
    sikerszáma, a You've Lost That  Lovin'  Feelin'  (Elvesztetted  Azt  A
    Szerelmes  Érzést):  egy  durva  bariton  és  egy  hisztérikus   tenor
    bonyolult dramaturgiájú összjátéka. Szomorú dünnyögéssel kezdődik, két
    strófán    keresztül    az    extázisig    emelkedik,     tehetetlenül
    visszahanyatlik, majd újra zakatolni kezd, és belefut a Semmibe...  Az
    a magnós, aki éppen csak  "belehallgat"  az  első  barázdákba,  ezt  a
    számot fel sem veszi. Nekem is ötször  kellett  végighallgatnom,  hogy
    elejétől-végéig nyomon tudjam követni a történés ívét...  mint  valami
    szimfóniát. Meg kellett dolgozni érte, de megérte a fáradságot.
        Sok ilyen nyűglődésen estem át, mert akkoriban még  volt  rá  időm
    (ha pedig nem volt, elloptam máshonnan, ahogy hobbistához illik).
        Érdekes: a mai napig is azokat a  zenéket  kedvelem  a  legjobban,
    amelyeket "nem kaptam ingyen". Vajon  éppen  ezért  vonzódom  hozzájuk
    annyira? Vagy csupán a sznob beszél belőlem: lám, én képes voltam  ezt
    a zenét a magamévá tenni,  Te  viszont  bezzeg  még  nem  jutottál  el
    hozzá...
        Habár azoknak a számoknak,  amelyek  ennyire  "nehezen  adják  meg
    magukat",  van   egy   különös   ismertetőjegyük:   nem   lehet   őket
    reprodukálni!    Ezek    mind    stúdióban    készített,     egyszeri,
    megismételhetetlen műalkotások. A Righteous Brothers  dalát,  például,
    soha sem hallottam "élőben". A Beach Boysnak sok  számát  előadták  az
    amatőrök, de a Good Vibrationst nehéz lett volna színpadon imitálni.
        Utolsó popzenei nyűglődésem árán a Blood  Sweat  &  Tears  zenéjét
    szerettem meg, a hatvanas évek végén. Szokatlan volt  benne,  hogy  az
    "izmos  hangú"  énekest  egy  sereg  rézfúvó  kíséri,  és   mindnyájan
    rengeteget improvizálnak - megéreztem, hogy ezek "túl jók ide", ebbe a
    műfajba. Ők erősítették meg az idegrendszeremet annyira, hogy hajlandó
    legyek újabb nyűglődéseket vállalni, immár  dzsessz-zenészekért,  mint
    Brubeck, Dizzy Gillespie stb.  Nem  állítom,  hogy  könnyen  ment,  de
    megint csak azt mondhatom: megérték a fáradságot. (Mint később  Bartók
    is. De őérte már aggasztóan sokat kellett küzdenem.)
        A kultúrpolitikusok azt  szeretnék  hinni,  hogy  a  Zene  mintegy
    magamagától jön, csak meg kell nyitni előtte a szívünket-lelkünket, és
    hagyni, hogy szabadon belénk áramoljon dallam, harmónia és minden, ami
    szép és nemes. Mi sem áll távolabb a valóságtól! Szeretem  idézni  egy
    neves magyar író mondását: "... avagy  Bach  Sebestyént  talán  ingyen
    adják!?"
        És itt a nóta vége. Nem tudom, hogy  a  tegnapi,  mai  és  holnapi
    popzenék  vajon  mennyire  értékesek,  mennyire   "igényesek".   Habár
    meggondolandó, hogy a tinik újabban megint a  Beatlesért  lelkesednek,
    meg a régi rockzenéért, és teljesen hidegen hagyja őket a Metál. Ennek
    ellenére, biztosan meg tudnám szeretni az új popzenéket is, de ez csak
    sok-sok nyűglődés árán sikerülne. És nekem már nincs türelmem  további
    nyűglődésekhez ennek a műfajnak a kedvéért...

                                                             Darvas László