"Adatbank": HFM 11-20. |
Kedves Régi Olvasónk!
Neked aligha kell elmagyaráznom, mi is az a szeánsz, hiszen képletesen
bár, de évek óta jelen vagy misztikus összejöveteleinken, ahol is
lemezjátszókat és magnókat és erősítőket helyezünk az asztalra, és
megidézzük e készülékek szellemét: kipróbáljuk, vajon jól szólnak-e,
lehet-e velük zenét hallgatni. Azt is tudod, hogy ha valamely masina
boltba kerül Magyarországon, mi rövidesen szeánszot tartunk a
tiszteletére. Ez a kötet már a második évkönyvünk: a Hifi Magazin
10-20. kiadásának szeánszait foglalja össze, vagyis áttekintést ad az
utóbbi négy év hazai hifi-piacáról, amely -tudjuk- nem éppen gazdag,
de azért sokunknak kínál vásárfiát: egy-egy hallgathatóbb
lemezjátszót, becsületesebb hangszedőt, szebb hangú hangdobozt.
Mindenesetre összeszámoltuk, hány "hazai", "bolti" készülék tesztjét
egyesíti a négy év előtti, első évkönyv, és hányét a mostani. Az
eredmény bennünket is meglepett, merthogy az első kötetben csak 60,
a másodikban már több mint 100 hifi-alkalmatosságnak állíthattunk ki
bizonyítványt - csak így tovább, "bis hundert und zwanzig"! Persze,
persze, a soknál több volna a kevés. Hifi-készülékeink többsége
gyatra, és a HFM egyelőre nem adhatja fel lebeszélős stílusát, vagyis
főleg azt mondja el Neked, mit ne vegyél meg, mert megbánod. De ismerd
el, adtunk már néhány vásárlási tippet, nem is rosszat!
Ez a kötetünk egyszerűbb szerkezetű, mint az első évkönyv volt.
Cikkeink közül csupán a szeánszokat tartalmazza, a (lehetőleg) minden
műszaki kifejezéstől mentes szubjektív ítéleteket, a bolti és az
etalonkészülékekről együtt, készülékcsoportonként és nagyjából
időrendben. (A névmutató is készülékcsoportonként, de betűrendben
sorolja fe1 a típusszámokat.) A szeánszok szövegén nemigen
változtattunk, legfeljebb néhol megkurtítottuk, vagy megtoldottuk
egy-egy összekötő mondattal. Értelemszerűen megváltoztattuk a
szövegben azokat az utalásokat, amelyek az oldalszámra vonatkoznak,
tehát ha most azt olvasod: "lásd a 77. oldalon", akkor nyilván jelen
kötetünk 77. oldalára kell lapoznod. Ahol indokoltnak láttuk,
megtartottuk az eredeti teszt bevezető részét is, elmondva a szóban
forgó készülék történetét, hátha valaki nem ismeri, de kíváncsi rá.
Végül lábjegyzeteket szórtunk el mindenfelé: keresztutalásokkal
mutatunk rá a tesztek közötti kapcsolatra, illetve elmondjuk, ha most,
három év után megerősítve (esetleg megcáfolva) látjuk akkori
ítéletünket.
Úgy véljük, ezt a kötetünket még sokszor kézbe fogod venni - két okunk
is van rá, hogy ezt feltételezzük. Először is, könnyebb egyetlen
füzetet forgatni mint tízet. Másodszor: találsz e kötet végén egy
hetedhéthatárra szóló Adatbankot is (ez inspirálta kötetünk címét), ez
nem más, mint az amerikai AUDIO magazin 1985. októberi Directoryja,
azaz Évkönyve, amelyet az AUDIO szerkesztőjének szíves
hozzájárulásával közlünk - hadd mondjak érte itt, nyilvánosan is
köszönetet. persze, szívesebben kértük volna el az 1986. októberit, de
hát az jelenleg még Amerikában is "érvényes", nyilván nem engedhetnék
át nekünk - és hát legyünk őszinték: itt, Közép-Európában sokkal
lassabban csordogál az idő, mi nem fogjuk megérezni az egy évnyi
veszteséget. (De hopp! Aznap, amikor éppen nyomdába indultunk volna,
a postás meghozta az 1986-os Directoryt! Lóhalálában összeírtuk az
összes új készülék típusszámát és árát, és a listát mint Függeléket
kötetünkhöz csatoltuk!) Az AUDIO mindenkori októberi száma a
hifi-világ egyik legnagyobb címjegyzéke, felsorolja az összes,
egyáltalán számításba vehető cég teljes időszerű típusválasztékát és a
készülékek legfontosabb paramétereit, közéjük értve természetesen az
árukat is. Igaz: az amerikai kiskereskedelmi ár a mi számunkra inkább
csak támpontot adhat - de legalább közös nevezőre hozza a különféle
masinákat, s megmutatja, mennyire taksálják őket a világpiacon, ott,
ahol az eladók versengenek a vásárló kegyeiért, s nem pedig fordítva.
Ami a postacímeket illeti, az AUDIO nyilván csak az amerikai
hifi-kereskedők és importőrök címét adja meg; a listát mi
kiegészítettük egy brit és egy nyugatnémet címjegyzékkel. Ezt a
címanyagot minden hifista haszonnal forgathatja. Mielőtt leülnénk
szeánszolni, hadd üdvözlöm azt a vendégünket is, akit feltehetőleg Te
hoztál magaddal, s mert eddig udvariatlanságomban nem vettem őt észre,
most itt feszeng az ajtóban.
Kedves Új Olvasónk!
Sorsát senki el nem kerülheti, íme: Te is közénk csapódtál. Nincs mit
röstellni rajta. Aki igazán szereti és tiszteli a zenét, s otthonában
is odaadással hallgatja (tehát nem csupán zajfüggönynek, akusztikai
rágóguminak tekinti), az előbb-utóbb felesküszik a High Fidelityre, a
minél élethűbb hangátvitel hobbijára. A hanglemezeken kívül a lejátszó
berendezésére is költeni fog - és aztán egyre többet fog költeni rá.
Namármost, a lemezjátszó, az erősítő, a magnó, a hangsugárzó mind mind
drága hangszer: ezrekbe, nem ritkán tízezrekbe kerül. Jó tudni, mit
kínálnak ennyi pénzért. Vajon mesterhegedűt-e, vagy csak silány
taneszközt ?
A hifi-készülékeket kétféleképpen lehet megítélni: az objektív
mérőberendezéssel, illetve a természetadta, szubjektív fülünkkel. Az
előbbi sem fölösleges, de azért az utóbbi a precízebb műszer. Ebben a
kötetben a szubjektív ítéleteinket foglaljuk össze az 1983 tavasza óta
Magyarországon is forgalomba hozott, több mint 100 hifi-készülékről,
továbbá vagy másfél tucat drága, külföldi, idehaza nem kapható
holmiról. Ez utóbbiakat etalonnak tekintjük, velük hitelesítjük
saját, állandó etalonjainkat: a brit Spendor BCI hangsugárzót és Quad
teljesítményerősítőt, az általunk ajánlott kapcsolási rajz alapján
megépíthető, HFM I. névre keresztelt előerősítőt és a többit (a
szövegben gyakran találkozol majd a nevükkel).
Tudnod kell, hogy mi nem tesztelünk összetett készülékeket, tehát
receivert, casseivert, hifi- tornyot mint olyat, hanem külön-külön
vizsgáljuk meg az egyes funkciókat: a rádiót, az erősítőt és a többit.
Hogy mégis mindent könnyen megtalálj, kreáltunk egy külön fejezetet
(VII. Összetett készülékek), ott éppen csak felsoroljuk a hifi-tornyok
komponenseinek típusjelét, és utalunk a receiverek és casseiverek
részegységeinek tesztjére is.
Ebben a kötetben mellőzzük a műszaki kifejezéseket, amennyire csak
lehet. Ha olvasás közben mégis úgy érzed, hogy Neked ez japánul van,
lapozd fel Ötvenszavas Lexikonunkat a 98. oldalon, reméljük, az
kisegít a bajból. Ha netán kedved támad edolvasni a készülékek műszaki
tesztjét is, akkor elöl a névmutatóban utánanézhetsz, melyik jószággal
hanyadik kiadásunkban foglalkoztunk (erre utal a zárójelbe tett szám).
Ha pedig a régebbi készülékekre volnál kíváncsi akkor az lesz a
legjobb, ha valakitől kölcsönkéred első évkönyvünket ("Szeánsz
1-10."). Abban mellesleg visszakövetheted egész fejlődésünket -
programunkat, attitűdünket, felismeréseinket, tévedéseinket - egészen
a kezdetekig.
Hogy el ne feledjem: régi Olvasóink már tudják; időközben nevet
változtattunk, kiadványunkat a jövőben nem Hifi Magazinnak, hanem Hifi
Mozaiknak nevezzük, és újrakezdjük a számozását. A HFM ezután ugyanott
kapható, ahol az Adatbank: a RAMOVILL-lal szerződött boltokban és
szervizekben (körülbelül 500 helyen szerte az országban; címüket
megyénként és városonként is felsoroljuk, betűrendben, a 26. és a 34.
oldalon). Szót kell ejtenem a szeánszok mint újságcikkek
keletkezésének körülményeiről. Ezeket a cikkeket a mi gyakorlatunknak
megfelelően mindig ugyanaz a személy, egy újságíró (a szerkesztő) írta
meg vagy legalábbis ő öntötte formába. A HFM azonban éppen abban
különbözik a hagyományos ismeretterjesztő újságoktól, hogy nem hagyja
magát csak úgy egyszerűen megírni. Valójában minden cikkünk kollektív
alkotás: újságíró és mérnök közös munkájából születik. Kötetünk
útrabocsátásakor tehát hadd mondok köszönetet mindenekelőtt
szerkesztőtársamnak, Sólymos Antalnak, a Magyar Elektrotechnikai
Ellenőrző Intézet osztályvezető-helyettesének, aki természetesen ezt a
kötetet is lektorálta; Dankó Emilnek és Szalai Lajosnénak, a MEEI
munkatársainak, házizsűrink állandó tagjainak; a Magyar
Elektrotechnikai Ellenőrző Intézetnek, műszerparkja használatáért
(hiszen a szubjektív teszt talajtalan, ha nem előzi meg műszeres
mérés) és mindazoknak a konstruktőröknek, hangmérnököknek, zenészeknek
és zenebarátoknak, akik részt vettek a HFM szeánszain.
Darvas László