"Szeánsz": HFM 1-10.


    

    Szerkesztette: Darvas László
    Szakmai lektor: Sólymos Antal
    Tördelőszerkesztő: Domokos Imre
    Grafika: Felvidéki András
    Fotó: Haris László


                                  Ez a kötet
                           a Hifi Magazin évkönyve:
                       válogatás az első 10 lapszámból.
                             Cikkgyűjteményünkből
                            a laikus zenebarát is
                                 megismerheti
                           a High Fidelity világát,
                       szubjektív ítéleteinkből pedig,
                           amelyeket a szeánszokon
                            hoztunk, megtudhatja,
                         hogyan reprodukálják a zenét
                    a Magyarországon is forgalomba került
                               hifi-készülékek.


    Legelőbb  is azt kéne tisztázni, kinek szánjuk ezt az évkönyvet, amely
    egy  műszaki-kereskedelmi-kulturális ismeretterjesztő újság első három
    évfolyamát summázza, s tulajdonképpen nem tartalmaz új ismeretanyagot,
    csak   rendbeszedi,  összesíti,  helyenként  kiigazítja  mindazt, amit
    egyszer  már  közreadtunk  a  High  Fidelityről,  vagyis  az   otthoni
    zenereprodukálás  hobbijáról  - és persze az e kedvtelés szolgálatában
    álló  eszközökről:  lemezjátszókról, magnókról, egyebekről. Évkönyvünk
    első számú címzettje természetesen a Hifi Magazin rendszeres olvasója,
    a  műszaki  ismeretek  iránt is fogékony zenebarát - aki mindazonáltal
    mégis  inkább csak arra kíváncsi, amit lapunkban hétköznapi nyelven is
    elmondhatunk. Számára a Hifi Magazin 10 füzete most egyetlen rendezett
    kötetté   válik;  ritkábban  kell  előkeresnie  régebbi  kiadásainkat.
    (Feltéve,  hogy  ezek  is a birtokában vannak. Első lapszámainkból még
    tízezerrel  kevesebb jelent meg, mint a későbbiekbol, és például a HFM
    1-et  ma  is  sokan keresik. Ők most megtalálják évkönyvünkben az első
    szám legfontosabb cikkeit.)

    De  nemcsak a hifistának, hanem a kívülálló zenekedvelőnek is ajánljuk
    kiadványunkat:  nem  mint évkönyvet, hanem mint könyvet, amelyet bárki
    elolvashat,  az  is,  aki  eddig  még  sosem  hallott  a hifiről, vagy
    alig-alig  hallott  róla,  esetleg  nem  sok  jót hallott róla... vagy
    éppenséggel  csupa  rosszat hallott róla, és kényelmetlenül provokálva
    érzi  magát  mondjuk  a  hifi-tornyok  kultusza  miatt.  Való igaz, az
    emberek  szívesen  visszaélnek  a  technika, ez esetben a hangtechnika
    vívmányaival, megpróbálják a hifit is státusz-szimbólummá silányítani,
    csakhogy erről sosem a technika tehet. Könyvünk egy speciálisan magyar
    optikán  keresztül,  de  igyekezetünk  szerint  híven ábrázolja a High
    Fidelity  világát,  amelyben (mint bármely más világban) racionális és
    irracionális   dolgok  keverednek,  amíg  csak  rendet  nem  teremtünk
    közöttük.

    Egy  cikkgyűjteménnyel  kezdjük.  Úgy állítottuk össze, hogy önmagában
    véve  is  kerek  legyen, és minél többet elmondjon a High Fidelityról,
    ami  műszaki  kifejezések nélkül elmondható : mi ez a hobbi, melyek az
    eszközei  és  módszerei,  mit  várhatunk el tőle és mit nem, mennyiben
    befolyásolja  a  gépi  hangközvetítés  a  zenét, a zenehallgatást és a
    zenehallgató  embert  magát  -  s  ami talán a legfontosabb: "mit ér a
    hifi,  ha  magyar?"  Ezután  következnek  a  Hifi  Magazin  szubjektív
    ítéletei   vagyis   a   szeánszok,   amelyeken  megpróbáljuk  szavakba
    foglalni   a  hifi-készülékek  hangminőségét.  Persze,  a  szeánszokat
    valójában műszeres teszt előzi meg, de annak eredményét - táblázatait,
    diagramjait  - itt most nem adjuk közre. Hiszen a legtöbb zenekedvelőt
    elsősorban  az  érdekli,  hogy  ez  vagy  az  a masina "hogyan szól. A
    tartalomjegyzékben  viszont  megadjuk,  hogy  melyik  cikkünket  a HFM
    melyik   számából   vettük   át:   ott   lehet  utánanézni  a  műszaki
    részleteknek.  Ebben a kötetben egyetlen helyen teszünk csak kivételt:
    a  második  rész  elején  egy  különleges készüléket, a Soundcraftsmen
    ekvalizátort  bemutatva egyszersmind megvilágítjuk az akusztika néhány
    alapfogalmát  is. Szeánszainkat két fejezetre tagoltuk. Előbb a drága,
    jobbára   külföldi   gépeket   minősítjük,   keresve   az   etalont, a
    viszonyítási  alapot.  Utána pedig ezekhez az etalonokhoz mérjük azt a
    körülbelül  60  hifi-készüléktípust (lemezjátszót, hangszedőt, magnót,
    erősítőt,   hangsugárzót),   amely   az  utóbbi  4  évben  idehaza  is
    forgalomba  került.  Ez a fejezet forintban mérve is hasznot hajthat a
    laikus  olvasónak.  Hiszen az itt bemutatott masinák egy része máig is
    kapható,  a  többi  pedig  szintén  gyakran fog még gazdát cserélni. A
    hifi-készülék  drága  hangszer:  ezrekbe, nem ritkán tízezrekbe kerül.
    Ajánlatos   tudni,   mit   kínálnak   nekünk   ennyi   pénzért.  Vajon
    mesterhegedűt-e, vagy csupán silány taneszközt?

    Ellentétben  a  közhiedelemmel,  a  hifi  egyáltalán  nem a forradalmi
    változások  világa.  A  magyar hangtechnika, persze, még kevésbé halad
    mérföldes  léptekkel.  Kötetünket  újraolvasva  úgy  véljük, hogy amit
    1979  óta  leírtunk,  az  túlnyomórészt ma is helytálló, és még nagyon
    sokáig   időszerű   marad  -  habár  nem  is  egy  ponton  felül  kell
    vizsgálnunk  korábbi  nézeteinket.  Hiszen  a  szubjektív  teszt, mint
    elnevezése  is  mutatja,  a  legkevésbé sem egzakt módszer. Előfordul,
    hogy  alig  kezdünk  neki  a  szeánsznak, máris minden világossá válik
    előttünk  és  semmi  kétségünk  afelől, hogy döntésünk helyes - máskor
    pedig  csak hosszú-hosszú esték idegölő bizonytalankodásai után kapunk
    többé-kevésbé   tiszta   képet   valamely  készülék  hangzásvilágáról.
    Olvasóink  ezt igen jól észlelni fogják, mert a szeánszokat tárgykörök
    szerint  csoportosítottuk,  és  egy-egy készülék többször is terítékre
    kerülhet. (Az Orion torony erősítőjével öt szeánszon is foglalkozunk!)
    Cikkeinket  helyenként  átszerkesztettük.  Némelyik eredménytelen vagy
    mérsékelten  eredményes  szeánsz  tanulságait csak rövid összefoglalás
    formájában   adjuk   közre.  És  egész  kötetünk  anyagát  véges-végig
    lábjegyzetekkel   kísérjük,  kijavítva  egy-egy  hibát  vagy  elírást,
    illetve kifejtve jelenlegi álláspontunkat.

    Szót kell ejteni az itt összegyűjtött cikkek, "tesztriportok" és egyéb
    rendhagyó  műfajú  írások  keletkezésének  körülményeiről.  Ha  csak a
    formát  tekintjük,  kötetünk  anyagát  a  Hifi  Magazin  gyakorlatának
    megfelelően  egyetlen  személy, egy újságíró, történetesen jelen sorok
    szerzője  írta meg, gyakran egyes szám első személyben. Lapunk azonban
    éppen abban tér el a hagyományos ismeretterjesztő újságoktól, hogy nem
    lehet csak úgy egyszerűen "megírni". Minden cikkünk kollektív alkotás,
    újságíró   és   mérnök   közös   munkájából   születik.  Legköznapibb,
    "legpongyolább"  kifejezéseink  mögött  is szakemberek kontrollja áll.
    Évkönyvünk     útrabocsátásakor     köszönetet    szeretnék    mondani
    mindenekelőtt  Sólymos Antalnak, a Hifi Magazin műszaki tanácsadójának
    (valójában:  szerkesztőtársamnak), a Magyar Elektrotechnikai Ellenőrző
    Intézet    osztályvezető-helyettesének,    aki   természetesen   ezt a
    kötetünket  is  lektorálta, Dankó Emilnek és Szalai Lajosnénak, a MEEI
    munkatársainak,  "házizsűrink"  állandó  tagjainak, Horváth Ivánnak, a
    francia    hifi-sajtót    bemutató    cikk   szerzőjének,   a   Magyar
    Elektrotechnikai   Ellenőrző  Intézetnek.  műszerparkja  használatáért
    (hiszen  a  szubjektív  tesztek  talajtalanok,  ha  nem előzi meg őket
    műszeres   mérés),   a  RAVILL,  a  RAMOVILL,  az  ELEKTROMODUL  és  a
    HUNGAGENT   vállalatoknak,   amelyektől   etalonkészülékeinket  kaptuk
    kölcsön,   és   mindazoknak   a   konstruktőröknek,   hangmérnököknek,
    zenészeknek  és  zenebarátoknak,  akik  részt  vettek  a  Hifi Magazin
    szeánszain.


                                                             Darvas László